SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 22-12-2023 14:03:49 ]
quote:Op donderdag 21 december 2023 09:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Meestal zit er een maximum van 5000 euro op een iDEAL betaling. Is dat hier ook zo?
Een 0 meerquote:Op donderdag 21 december 2023 09:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Meestal zit er een maximum van 5000 euro op een iDEAL betaling. Is dat hier ook zo?
quote:Overschrijven in je app
Bekijk en wijzig je limiet. Dit kan tot maximaal ¤ 50.000 per dag voor overschrijvingen (inclusief iDEAL - betalingen) in de app. Ga in je app naar ‘Service’ en kies ‘Je app-instellingen'.
Nou, als je even bij Raisin kijkt, vind je makkelijk rentes die daar bovenuit stijgen. Weemoedigheid is dus niet nodig, integendeel: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" lijkt me dus toepasselijker.quote:Op donderdag 21 december 2023 10:06 schreef Horsemen het volgende:
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.
Ooit aan het begin van deze reeks hadden we mooie rentepercentages. We denken met weemoed terug naar het eerste overzichtje van de rentes:
[spoiler]
Aparte formuleringen .....quote:Op donderdag 21 december 2023 10:06 schreef Horsemen het volgende:
De grote bekende banken zoals ABN, ING en Rabo worden vrijwel altijd genegeerd door hun gemiddeld lage rentes.
Anadolubank - Nederlandse bank die actief is in Turkije
bunq - Biedt bij aanmelden een betaalrekening die omgezet kan worden in een kostenloze spaarrekening
Credit Europe Bank - Nederlandse bank die actief is in Turkije
Demir-Halk Bank (DHB) - Nederlandse bank die actief is in Turkije
GarantiBank - Bank met Turkse focus dat onderdeel uitmaakt van het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar een onderdeel is van het Spaanse BBVA.
De OP is nog geen 24 uur oud....quote:Op donderdag 21 december 2023 23:45 schreef snabbi het volgende:
@:blomke - als de kopie van de vorige OP niet meer actueel is, stel dan een update voor zou ik zeggen.
Deze OP is inderdaad al minimaal maanden oud en niet door mij geschreven. Ik heb momenteel geen tijd om hem te herschrijven maar als je hem herschrijft en hier deelt wil ik hem uiteraard wel plaatsen. Overigens is volgens mij de tijd beperkt waarbinnen dit nog aan te passen is.quote:
quote:
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan maar er zullen vast nog wat "zaken" niet helemaal goed staan. Als er dingen aangepast moeten worden laat het dan even snel weten dan pas ik het even snel aan voordat ik weekend ga vieren.quote:Op vrijdag 22 december 2023 08:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Inderdaad, is toen gekopieerd van een goed aantal delen geleden.
Inderdaad geniet van het weekend.... lekker lang. zo heb ik ze graag.quote:Op vrijdag 22 december 2023 12:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan maar er zullen vast nog wat "zaken" niet helemaal goed staan. Als er dingen aangepast moeten worden laat het dan even snel weten dan pas ik het even snel aan voordat ik weekend ga vieren.
Dank, doorgevoerd.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:36 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Inderdaad geniet van het weekend.... lekker lang. zo heb ik ze graag.
In de topic start heb ik het idee dat de link naar http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp wel weg zou kunnen. Die lijkt niet meer bijgewerkt te worden.
Misschien daarvoor in de plaats toevoegen
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
Mooie van homefinance is dat daar ook een grafiek is met historische rentes. Daar was ik nog naar opzoek.
Ik denk dat ik een goede 80% van die OP had geschreven om de vorige reeks aan topics te doorbreken. Toen was er nog sprake van negatieve rentes.quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:31 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Deze OP is inderdaad al minimaal maanden oud en niet door mij geschreven. Ik heb momenteel geen tijd om hem te herschrijven maar als je hem herschrijft en hier deelt wil ik hem uiteraard wel plaatsen. Overigens is volgens mij de tijd beperkt waarbinnen dit nog aan te passen is.
En per 29 december een verlaging van de >2 jaar depositos.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:50 schreef investeerdertje het volgende:
Nibc verhoogt 9 maands deposito naar 2.5%
Die mail heb ik gemist?quote:Op vrijdag 22 december 2023 17:27 schreef Montov het volgende:
[..]
En per 29 december een verlaging van de >2 jaar depositos.
Ik vermoed Banca Progretto. Die gaat overigens tussen kerst en oud en nieuw weer 0,1%punt naar beneden.quote:Op vrijdag 22 december 2023 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik spaar variabel bij disingo bank in Frankrijk (Via raisin), 3.27%.
Daarnaast vast deposito 4.20% bij een van die Italiaanse banken, even de naam kwijt.
Diverse alternatieven, o.a. in Baltische staten. Verbaas me erover dat die een hogere S&P kredietrating hebben dan landen als Italië en Portugal.quote:Op vrijdag 22 december 2023 19:56 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vermoed Banca Progretto. Die gaat overigens tussen kerst en oud en nieuw weer 0,1%punt naar beneden.
De kredietrating die je op Raisin ziet is de kredietrating van het land (niet van de bank waar je naar kijkt). Als je bijv naar de staatsschuld van Letland kijkt, dat is 40% van het BBP (Estland 8% en Litouwen 36%) terwijl Italie gelijk staat aan 134% van het BBP. Nu kan je er best wat geopolitiek risico bij optellen in die Baltische Staten, maar het is nu ook niet dat Italie zo lekker stabiel is.quote:Op zaterdag 23 december 2023 09:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Diverse alternatieven, o.a. in Baltische staten. Verbaas me erover dat die een hogere S&P kredietrating hebben dan landen als Italië en Portugal.
Da's het punt: het zijn allemaal van die achterkutterlijke kleine bankjes, met een paar honderdduizend ZZP-klanten met internetbedrijfjes. Als die omvallen......quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:08 schreef snabbi het volgende:
Ik vind het risico van de banken zelf in de Baltische Staten inherent wel hoger dan in Italie. Zowel door het geopolitiek risico, als ook door dat er niet voldoende populatie is om grote verliezen in de economie zelf op te vangen. Ik ken het bankenlandschap daar niet goed genoeg maar ik kan me niet voorstellen dat daar heel veel vermogen zit om een omvallende bank af te wentelen op andere banken.
Maar een rating van de bank zelf houdt geen rekening met de afwikkeling. Veel van die Italiaanse banken zitten vol met schuldenpapier van de overheid, dus stuk voor stuk staan die banken eerder op opvallen. Alleen wanneer ze omvallen zijn de gevolgen minder groot.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's het punt: het zijn allemaal van die achterkutterlijke kleine bankjes, met een paar honderdduizend ZZP-klanten met internetbedrijfjes. Als die omvallen......
NIBC en NN zijn ook aardige spaarbanken voor deposito's.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:40 schreef Klepper272 het volgende:
Ik hou het maar conservatief bij de Leaseplanbank en Centraal beheer met een gedeelte in deposito's.
Ik heb toen het gedonder gezien met Icesave....
Zie dat de langdurige deposito's bij Centraal Beheer met een 0.4% gezakt zijn .quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:43 schreef blomke het volgende:
[..]
NIBC en NN zijn ook aardige spaarbanken voor deposito's.
Maak je geen illusies: de kapitaalmarktrente is in een duikvlucht beland. Andere banken en deposito's zullen volgen. Met een paar jaar zitten we <<1%.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Zie dat de langdurige deposito's bij Centraal Beheer met een 0.4% gezakt zijn .
Had ik een nieuw deposito beter een paar dagen geleden kunnen openen
Dan toch maar na de kerstdagen een 15 jarige deposito openen.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Maak je geen illusies: de kapitaalmarktrente is in een duikvlucht beland. Andere banken en deposito's zullen volgen. Met een paar jaar zitten we <<1%.
De rente daalt al een paar weken. Zie het niet meer stijgen.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:41 schreef amp25 het volgende:
Is handig om nu een Depot te pakken of wachten
Wat redelijk krankzinnig is.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:56 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De rente daalt al een paar weken. Zie het niet meer stijgen.
Doe maar nu iets van 2 - 5 jaar. Op langere termijn is er kans dat de rente wel significant stijgt.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:41 schreef amp25 het volgende:
Is handig om nu een Depot te pakken of wachten
Hoezo?quote:Op zaterdag 23 december 2023 16:04 schreef blomke het volgende:
Op langere termijn is er kans dat de rente wel significant stijgt.
Dat is heel moeilijk om te beantwoorden, want er zijn meerdere betaalsystemen. Het Target systeem van de ECB is dicht op eerste en tweede kerstdag, maar TIPS is wel gewoon operationeel. Daarnaast zou het een en ander ook via nostro of loro accounts kunnen lopen en dan is het weer meer aan de toegang tot dat betreffende systeem.quote:Op zaterdag 23 december 2023 16:32 schreef black-soldier het volgende:
Weet iemand hoe het zit met overboeken rond de kerstdagen? Afgelopen donderdag overgeboekt van Raisin naar RCI maar nog niet verwerkt. Ik denk idd door kerstdagen? Normaal is het bij mij de volgende dag al op RCI en aangezien vrijdag nog geen feestdag was verbaast het mij dat het nog niet op staat. Maar kan ook door drukte komen (?)
Het staat wel bij 'behandeling' op Raisin dus ik denk dat het na de kerstdagen wordt verwerkt. Dan is alles weer gewoon open. Het staat onder behandeling dus het zou wel goed moeten gaan na de kerstdagenquote:Op zaterdag 23 december 2023 17:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk om te beantwoorden, want er zijn meerdere betaalsystemen. Het Target systeem van de ECB is dicht op eerste en tweede kerstdag, maar TIPS is wel gewoon operationeel. Daarnaast zou het een en ander ook via nostro of loro accounts kunnen lopen en dan is het weer meer aan de toegang tot dat betreffende systeem.
Dus zonder info over wat Raisin gebruikt, is er geen zinnig woord over te zeggen.
Er zit in de hele wereld economie te veel geld.quote:
Hoe gaan jullie hier om met een verhoging van een andere bank op de spaarrekeningen?quote:Op maandag 18 december 2023 20:57 schreef arj1o1 het volgende:
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,25% p.j. naar 3,50% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 19 december om 12 uur 's middags.
[..]
Dan zullen de andere banken (Distingo, Nordax, etc.) op Raisin wel snel volgen.
Ik laat het even staan om te kijken of de andere bank meebeweegt. Als dit te lang niet gebeurt zet ik het geld over. Zo had ik lang Renault bank gehad, maar die heb ik opgezegd toen zij door andere banken zijn ingehaald.quote:Op maandag 25 december 2023 23:21 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hoe gaan jullie hier om met een verhoging van een andere bank op de spaarrekeningen?
Laat je het staan bij je gekozen bank... Of toch maar overzetten?
Ik kijk het even aan. Als het verschil te groot wordt, dan wordt het tijd om mijn spaargeld een ander onderkomen te geven.quote:Op maandag 25 december 2023 23:21 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hoe gaan jullie hier om met een verhoging van een andere bank op de spaarrekeningen?
Er is een depositogarantie in elk land. Deze garantie is niet in elk land even sterk. Je kan voor de garantie het beste zitten bij een kleine bank. Het terug te betalen bedrag aan de spaarders heeft dan het kleinste effect op de nationale economie.quote:Op dinsdag 26 december 2023 06:59 schreef Rene het volgende:
ik heb gwt tijdens de kerstdis gehad over Raisin en merkte op dat de beste rentes bij BBB banken te vinden is (Portugees bv).
Is dat een probleem (voor jullie ervaren spaarders)? De bankgarantie geldt immers. Bij het omvallen ben je alleen de rente kwijt. En de kans dat het gebeurt is ook niet zó enorm lijkt me?
quote:Vanaf 02-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3.6% p.j. in plaats van 4% p.j
Om het huidig geldende rentetarief van 4% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 02-01-24 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 02-01-24 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3.6% p.j.
In aanvulling op de goede woorden van KrekelJapie hierboven:quote:Op dinsdag 26 december 2023 06:59 schreef Rene het volgende:
ik heb gwt tijdens de kerstdis gehad over Raisin en merkte op dat de beste rentes bij BBB banken te vinden is (Portugees bv).
Is dat een probleem (voor jullie ervaren spaarders)? De bankgarantie geldt immers. Bij het omvallen ben je alleen de rente kwijt. En de kans dat het gebeurt is ook niet zó enorm lijkt me?
Ik kijk naar wie de bank in bezit heeft.quote:Op dinsdag 26 december 2023 06:59 schreef Rene het volgende:
Wat je op raisin aantreft zijn banken die door raisin gedekt word in eerste instantie.quote:Op dinsdag 26 december 2023 10:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
In aanvulling op de goede woorden van KrekelJapie hierboven:
- Je bent niet de rente kwijt. Je krijgt ook de rente tot op de dag van het omvallen. Je krijgt alleen geen rente over de periode van het uitbetalen van het garantiestelsel zelf (7 werkdagen).
- De levensbestendigheid van de bank is inderdaad moeilijk in te schatten, maar om heel eerlijk te zijn is het niet voor niets dat een bank meer rente biedt. Hoewel het te simpel is om het zo plat te zeggen: hoe hoger de rente hoe onbetrouwbaarder de bank. Op de geldmarkt van andere banken hebben ze immers meer moeite om het geld te krijgen en dus gaan ze maar lekker naar particulieren.
Verder ga ik zelf niet heel snel van de ene naar de andere bank. Een mutatie van 0,1%punt heeft per 10k ook maar 10 euro invloed in een heel jaar. Nu zit er wel ergens een kantelpunt dat je zegt dat het zonde is om niet meer rente te pakken, het er achteraan blijven rennen is ook niet wereldschokkend lucratief.
Verder vind ik Frankrijk wel één van de interessantste landen om een bank uit te selecteren. Er zitten daar zoveel grote banken, dat het garantiestelsel het omvallen van zo'n kleine bank makkelijk kan opvangen en ze doen ook niet aan die belasting dingen.
In Spanjequote:Op dinsdag 26 december 2023 11:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Qua topic, ik zie veel reclame omdat mijn telefoon mij afluistert, over Openbank met 3,45%.
Die zitten in Nederland.
Ik heb het geld vooral in deposito's. Dat is dus 1x per 1, 2 of 5 jaren naar én de veiligste bank én de hoogste rente biedendequote:Op maandag 25 december 2023 23:21 schreef dyna18 het volgende:
Welke Italiaanse bank doel je op?quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik kijk naar wie de bank in bezit heeft.
Italië bijvoorbeeld heeft zo’n bank op raisin, maar die bank is in bezit van een van de grootste Amerikaanse banken.
Dat zit wel goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |