Wat is volgens jou het werkelijke en hoe kan ik dat weten?quote:Op woensdag 27 december 2023 16:32 schreef bedachtzaam het volgende:
Met het werkelijke dat vanzelfsprekend geen ervaring is heeft onze realiteit niets te maken.
Bewustzijn fundamenteel aan de ervaring en realiteit 'dit is waar ik bekend mee ben' het gekende, maar in het werkelijke is dat volledig afwezig.
Vgens welke criteria "meest realistisch"?quote:Op woensdag 27 december 2023 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
En als we het over de realiteit hebben, als bewustzijn fundamenteel is (wat klopt in onze ervaring) dan is reincarnatie de meest realistische hypothese. Het bewustzijn en de qualia 'recyclen' voor eeuwig op alle mogelijke manieren. Daardoor zien we allerlei soorten mensen en dieren. Cycli van leven en dood. Energie gaat niet verloren maar transformeert.
Nee, dan lees je ze verkeerd imo, ik bedoel, de Hindu cloak heeft t bijvoorbeeld ook over meerdere Goden, die ze ook uitbeelden als allerlei vage entiteiten, maar zijn allemaal symbolisch bedoeld. Dat is niet anders als bij Allah of God he, of Jezus, "the second coming of Christ", het is niet de wederkeer van Jezus als persoon op aarde, maar de opvlamming van Christ-consciousness in één ieder. En dát is de redding van de mensheid, zodra die bewustzijnsshift, die bewustzijnsrevolutie, plaatsvindt. Dit is imo ook de énige manier om de wereld af te wenden van een selfdestruction. En dat kan dus enkel zodra men het ego bypassed, die before you die. Misschien is Ego dan ook wel de Great Filter, zoals in de fermi paradox benoemd.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:04 schreef Libertarisch het volgende:
Maar oosterse spiritualiteit is anders, want daar gaat het over dingen die je zelf kunt ervaren. Iets dat je zelf hebt ervaren is geen geloof. Het doel van oosterse spiritualiteit is verlichting, dat is iets dat je zelf moet ervaren. Zoiets bestaat niet in westerse religie. Het doel is daar om zo goed mogelijk in Allah of Jezus Christus te geloven.
Het werkelijke is het levende nu, zodra het ervaring word en dus kennis dan is het oud en niet werkelijk meer.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het werkelijke en hoe kan ik dat weten?
Nog even hier op terug komen, dat we bij de wortel beginnen is eigenlijk heel logisch.quote:Op dinsdag 26 december 2023 15:53 schreef Mijk het volgende:
maar dat hele systeem verwijst met symboliek naar de Kundalini energie he, om deze dus verticaal stap voor stap in balans te krijgen, beginnend aan de root.
Ja, het "verlichten" is dan ook direct weer een conceptueel iets, in principe bestaat er dus ook niet eens "enlightenment", het enige wat er bestaat, is dat wat is.... Het ervaren van de wereld zoals deze is, zonder het egoic filter ertussen, en die is lastig. Het benoemen ervan, is direct het labelen ervan, en daar gaat het al direct de verkeerde kant op, omdat conceptualisatie.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:50 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nog even hier op terug komen, dat we bij de wortel beginnen is eigenlijk heel logisch.
Niet dat daar een of ander magisch hoopje energie opgerold zou liggen waar we geen weet van hebben en welke ons moet gaan verlichten.
Juist het aarden is wat mij betreft hier het antwoord, terug naar de bron die we zelf zijn als waarnemer en daarom ook al het andere loslaten of in ieder geval beperken tot hetgeen waar we werkelijk vat op hebben en dus direct mee in contact staan.
Als de energie die we normaal gesproken verspillen aan het najagen, emoties en strijd behouden blijft, dan hebben we voldoende energie om tot de diepere lagen door te dringen lijkt me.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Nou ja, als ik de Bhagavad Gita of Upanishads lees hoef ik niet door een heleboel achterlijke onzin heen te lezen. Ik kan voor 90% van de inhoud van die teksten mijn duim opsteken, voor de Bijbel geldt dat misschien 10% goed is. Waarom zou ik wat er in de Bijbel staat met mijn eigen fantasie moeten verdraaien om het te laten lijken op oosterse spiritualiteit?quote:Op woensdag 27 december 2023 18:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, dan lees je ze verkeerd imo, ik bedoel, de Hindu cloak heeft t bijvoorbeeld ook over meerdere Goden, die ze ook uitbeelden als allerlei vage entiteiten, maar zijn allemaal symbolisch bedoeld. Dat is niet anders als bij Allah of God he, of Jezus, "the second coming of Christ", het is niet de wederkeer van Jezus als persoon op aarde, maar de opvlamming van Christ-consciousness in één ieder. En dát is de redding van de mensheid, zodra die bewustzijnsshift, die bewustzijnsrevolutie, plaatsvindt. Dit is imo ook de énige manier om de wereld af te wenden van een selfdestruction. En dat kan dus enkel zodra men het ego bypassed, die before you die. Misschien is Ego dan ook wel de Great Filter, zoals in de fermi paradox benoemd.
Wat je nu doet is de Abrahamistische religies "letterlijk" nemen, dus zoals de cloak dat zegt, maar bij Hinduism doe je dat niet, of denk je echt dat er Goden zijn die er als olifant uit zien, nee, die staan ook symbool voor zaken. Dus het ene neem je nu letterlijk , en het andere lees je op de juiste manier imo, in symboliek. Vanwaar dat verschil in benadering is dan de vraag?
Een combinatie van logica en de empirische werkelijkheid. Als je die combineert kom je tot de conclusie dat reincarnatie het meest realistische is (bewustzijn is fundamenteel + levenscycli).quote:Op woensdag 27 december 2023 17:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vgens welke criteria "meest realistisch"?
Interessant, dank voor het delen, kende dit nog niet en met veel plezier gekekenquote:Op woensdag 27 december 2023 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik post em hier nog maar eens omdat het een schitterend experiment is:
Hoe Derren Brown in een kwartier een uitermate rationeel en sceptisch persoon een godservaring kan bezorgen.
Dat maakt niet automatisch elke soortgelijke ervaring verklaarbaar, maar het zou je wel sceptisch moeten maken
Wat voor logica maakt de reïncarnatiehypothese dan waarschijnlijker dan, zeg, het "kosmische bewustzijnhypothese" of de hypothese dat demonen/engelen/noem maar op dat soort herinneringen implanteren?quote:Op woensdag 27 december 2023 21:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een combinatie van logica en de empirische werkelijkheid. Als je die combineert kom je tot de conclusie dat reincarnatie het meest realistische is (bewustzijn is fundamenteel + levenscycli).
En belangrijk: iedereen is er vatbaar voor, net als b.v. complotdenken.quote:Op woensdag 27 december 2023 23:03 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Interessant, dank voor het delen, kende dit nog niet en met veel plezier gekekenn = 1 natuurlijk, maar heel opmerkelijk wel. Dit is overigens wel een gedachte die ik vaak heb gehad: mensen maken hele mooie, echte dingen mee die levensveranderend zijn, maar worden vervolgens "gevangen" in het net van georganiseerde religie die er dan op staan dat het zus of zo geïnterpreteerd moet worden. Of, om weer terug ontopic te komen, ze geven die interpretatie zelf.
Dit komt enkel omdat jij weet dat Brahman the all is, het grote sourcefield of consciousness waar dus al het leven vandaan komt en uit "emerged", en dan is dit idd veruit de meest logische redenatie. Als je een totaal andere voorstelling hebt bij hoe het universum gecreeerd is of tot stand kwam, dan ligt dat anders. Denk dat die wel duidelijk en logisch is.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een combinatie van logica en de empirische werkelijkheid. Als je die combineert kom je tot de conclusie dat reincarnatie het meest realistische is (bewustzijn is fundamenteel + levenscycli).
Jij begrijpt reïncarnatie niet en noemt het daarom giswerk. Het is geen giswerk, maar het is niet vanuit het standaard paradigma te beredeneren. Als je het bewustzijn als fundamenteel neemt dan is er de facto reïncarnatie. Zoals de materie van het universum zich blijft ontwikkelen, atomen vallen uit elkaar en vormen weer nieuwe structuren (zoals mensen en dieren), als de grondstof dan geen materie is maar bewustzijn dan heb je al reïncarnatie. Herinneringen aan andere levens zijn niet eens nodig om tot de reïncarnatiehypothese te komen.quote:Op woensdag 27 december 2023 23:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat voor logica maakt de reïncarnatiehypothese dan waarschijnlijker dan, zeg, het "kosmische bewustzijnhypothese" of de hypothese dat demonen/engelen/noem maar op dat soort herinneringen implanteren?
Je doet alsof het zo klip en klaar is te beredeneren, maar het is gewoon giswerk
"Geloof", noemen we dat ook wel.
Dat valt volgens mij wel mee. Iemand die filosofisch een beetje onderlegd is weet dat er maar twee smaken zijn: materie is fundamenteel of bewustzijn. Zoals jij net aangeeft, als bewustzijn fundamenteel is kom je al snel tot reïncarnatie. Daar hoef je geen mysticus of meditatiemeester of hindoe voor te zijn (zo zie ik mezelf niet per sé).quote:Op donderdag 28 december 2023 04:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit komt enkel omdat jij weet dat Brahman the all is, het grote sourcefield of consciousness waar dus al het leven vandaan komt en uit "emerged", en dan is dit idd veruit de meest logische redenatie. Als je een totaal andere voorstelling hebt bij hoe het universum gecreeerd is of tot stand kwam, dan ligt dat anders. Denk dat die wel duidelijk en logisch is.
Hier komt de uitdrukking "You can't talk butterfly language with caterpillar people" vandaan. Maargoed, die wordt meestal dan weer als arrogant gezien, en je kunt het niet weten want dit dat zus zo (het bestaat niet dat je meer weet op dit vlak), bewijs dan, enz enz. Vrij zinloos, maar de uitdrukking is treffend.
Waarom? Bewustzijn hoeft helemaal niet "behouden" te zijn. Daarbij gebruik je een "behoudswet" en ideeën uit de natuurkunde, terwijl je net beweert dat het niet " vanuit het standaard paradigma is te beredeneren". Je spreekt jezelf tegenquote:Op donderdag 28 december 2023 12:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij begrijpt reïncarnatie niet en noemt het daarom giswerk. Het is geen giswerk, maar het is niet vanuit het standaard paradigma te beredeneren. Als je het bewustzijn als fundamenteel neemt dan is er de facto reïncarnatie. Zoals de materie van het universum zich blijft ontwikkelen, atomen vallen uit elkaar en vormen weer nieuwe structuren (zoals mensen en dieren), als de grondstof dan geen materie is maar bewustzijn dan heb je al reïncarnatie.
Het bewustzijn is de enige realiteit die we kennen, elke andere realiteit is theoretisch. Ik denk dat jij dat niet werkelijk snapt. Met de vraag of het ''behouden'' blijft treed je mentaal al buiten de realiteit.quote:Op donderdag 28 december 2023 12:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Bewustzijn hoeft helemaal niet "behouden" te zijn.
Jij deed zelf die claim heurquote:Op donderdag 28 december 2023 12:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bewustzijn is de enige realiteit die we kennen, elke andere realiteit is theoretisch. Ik denk dat jij dat niet werkelijk snapt. Met de vraag of het ''behouden'' blijft treed je mentaal al buiten de realiteit.
-Plato, the Republic.quote:That the knowledge at which geometry aims is knowledge of the eternal, and not of aught perishing and transient.
That, he replied, may be readily allowed, and is true.
Then, my noble friend, geometry will draw the soul towards truth, and create the spirit of philosophy, and raise up that which is now unhappily allowed to fall down.
Nothing will be more likely to have such an effect
Klopt, maar je praat langs elkaar heen, zoals ik eerder zei; je probeert Shiva/Shakti met elkaar te vergelijken en met de één de ander te meten. Jij spreekt Shiva (of Brahman, dus beide), Haushofer Shakti, het is onmogelijk om daar een agreement te gaan behalen. Dynamisch met Statisch vergelijken. Daarom heeft die welles nietes dus geen zin.quote:Op donderdag 28 december 2023 12:04 schreef Libertarisch het volgende:
Dat valt volgens mij wel mee. Iemand die filosofisch een beetje onderlegd is weet dat er maar twee smaken zijn: materie is fundamenteel of bewustzijn. Zoals jij net aangeeft, als bewustzijn fundamenteel is kom je al snel tot reïncarnatie. Daar hoef je geen mysticus of meditatiemeester of hindoe voor te zijn (zo zie ik mezelf niet per sé).
Ik bedoel, dit is geen occulte kennis
Dat doe je zelf ook. Je opende dit topic met allerlei beweringen dat alles perfect berekenbaar en "een op een" overeenkwam. En op het moment dat je daar niet mee wegkomt komt dit verhaaltje weer. Lekker makkelijk wel.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:27 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, maar je praat langs elkaar heen, zoals ik eerder zei; je probeert Shiva/Shakti met elkaar te vergelijken en met de één de ander te meten. Jij spreekt Shiva (of Brahman, dus beide), Haushofer Shakti, het is onmogelijk om daar een agreement te gaan behalen. Dynamisch met Statisch vergelijken. Daarom heeft die welles nietes dus geen zin.
Spiritualiteit is logica als je voorbij de materiele wereld kunt kijken, en zoals ik al veel vaker heb benoemd is dit voor jezelf te bewijzen, niet voor anderen. Als je niet daartoe in staat bent, of je moet harde cijfers hebben liggen om verder op te bouwen, heeft het niet gek veel zin om je bezig te houden met deze materie. Dat is wat ik probeer te zeggen.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:37 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Dat doe je zelf ook. Je opende dit topic met allerlei beweringen dat alles perfect berekenbaar en "een op een" overeenkwam. En op het moment dat je daar niet mee wegkomt komt dit verhaaltje weer. Lekker makkelijk wel.
Overigens kunnen speculatieve zaken een zekere interne samenhang en logica hebben. Filosofie (metafysica) bijvoorbeeld. Jij ziet spiritualiteit en logica als twee verschillende dingen (als het je uitkomt), ik zie het als één en hetzelfde ding. Is dat niet wat non-dualisme behelst?
Wat zie jij als bewijs?quote:Op donderdag 28 december 2023 18:25 schreef Mijk het volgende:
[..]
Spiritualiteit is logica als je voorbij de materiele wereld kunt kijken, en zoals ik al veel vaker heb benoemd is dit voor jezelf te bewijzen, niet voor anderen. Als je niet daartoe in staat bent, of je moet harde cijfers hebben liggen om verder op te bouwen, heeft het niet gek veel zin om je bezig te houden met deze materie. Dat is wat ik probeer te zeggen.
De psyche is nou eenmaal niet hard afkaderbaar, hoe graag iemand dat ook wil, het is niet zo. Zo simpel is het uiteindelijk, je kunt er echter wel patronen in vinden, ook deze zijn geen harde wet, dit is wat The Wheel of Samsara uitbeeldt.
Als je iets meermaals voor elkaar krijgt in je psyche waar je merkbaar effect van hebt in het dagelijks leven, ik denk dat dat een goede maatstaf is in deze. Bijv een angst overwinnen voor jezelf, meerdere angsten, waardoor je die angst niet meer hebt voor [insert situatie], als je dat meermaals voor elkaar krijgt met verschillende angsten, is dat bewijs voor jezelf. Verre van bewijs voor de buitenwereld, maar doet dat ertoe?quote:
Ik doelde eigenlijk op bewijs voor de buitenwereld. Jij zegt heel stellig dat spirituele dingen niet bewijsbaar zijn voor de buitenwereld, dat het puur een psychologisch en individueel ding is. Maar daar denk ik anders overquote:Op vrijdag 29 december 2023 16:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je iets meermaals voor elkaar krijgt in je psyche waar je merkbaar effect van hebt in het dagelijks leven, ik denk dat dat een goede maatstaf is in deze. Bijv een angst overwinnen voor jezelf, meerdere angsten, waardoor je die angst niet meer hebt voor [insert situatie], als je dat meermaals voor elkaar krijgt met verschillende angsten, is dat bewijs voor jezelf. Verre van bewijs voor de buitenwereld, maar doet dat ertoe?
Ik zie niet hoe, omdat spiritualiteit een innergame is wat niets met de buitenwereld te maken heeft, enkel met het Shiva part, en dat is niet tastbaar. Wat ik al vaker probeerde te zeggen; hoe ga je een lineaal leggen naast wat je intern ervaart, zo ook bij een droom ofzo... het bestaat niet echt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik doelde eigenlijk op bewijs voor de buitenwereld. Jij zegt heel stellig dat spirituele dingen niet bewijsbaar zijn voor de buitenwereld, dat het puur een psychologisch en individueel ding is. Maar daar denk ik anders over
De binnen en buiten wereld zijn met elkaar verbonden, dat is hoe.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe, omdat spiritualiteit een innergame is wat niets met de buitenwereld te maken heeft, enkel met het Shiva part, en dat is niet tastbaar. Wat ik al vaker probeerde te zeggen; hoe ga je een lineaal leggen naast wat je intern ervaart, zo ook bij een droom ofzo... het bestaat niet echt.
Tja, as within so without, maar vooralsnog zie ik niet hoe bewijs te vinden daarvoor, jij wel?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De binnen en buiten wereld zijn met elkaar verbonden, dat is hoe.
Er zijn dingen genoeg, siddhis (paranormale krachten), buitengewone prestaties zoals die van Wim Hof, wetenschappelijke bevindingen omtrent reincarnatie, bijna dood ervaringen, telepathie, etc....quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:31 schreef Mijk het volgende:
[..]
Tja, as within so without, maar vooralsnog zie ik niet hoe bewijs te vinden daarvoor, jij wel?
Ik begrijp het perspectief van waaruit je het bekijkt. Het creëert wel meer vragen en problemen als ik het zo zou interpreteren, taalkundig en contextueel gezien en in vergelijking met andere/parallelle teksten.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er staat inderdaad niet letterlijk "in jezelf". Het Griekse "entos" kan (en wordt) ook (vanwege de context) vertaald als "midden": "het koninkrijk van god is in jullie midden". M.a.w.: het is er al, met de dood van Christus. Dàt is de buitengewone boodschap en interpretatie van de evangelisten. Veel mensen interpreteren deze tekst anders en lezen er "in je hart/binnenste" etc, maar dat is volgens mij niet een goede vertaling.
Dit laat trouwens ook weer zien hoe shaky het is om allerlei verschillende tradities aan elkaar vast te willen knopen.
[..]
Het messiaanse koninkrijk verwees naar de realiteit die zou intreden wanneer de messias kwam. Die zou radicaal veranderen met deze komst. Jezus werd gekruisigd, en mensen zagen dat alles gewoon zijn gewone gangetje bleef gaan. Weg koninkrijk. Dát probeerden de evangelisten tegen te spreken, en dát is hoe Paulus in zijn brieven het kruisoffer interpreteerde: als start van de eindtijd die werd ingezet. Het koninkrijk was dus al wel gekomen, maar het was alleen nog niet zichtbaar. Je ziet in de latere brieven van Paulus de realizatie dat die eindtijd wel erg lang op zich laat wachten, en ik denk (en ik ben niet de enige) dat de uitspraak "Het koninkrijk is in het midden van jullie" daar een verwijzing naar is.
Dat speelt een allemachtig belangrijk thema in de evangelieën, want het is onderdeel van de centrale boodschap van de evangelieën: Jezus was niet wie mensen dachten. Vandaar ook dat zijn discipelen zo onnozel worden neergezet, een Petrus Jezus zelfs verloochent, de Emmaüsgangers van Lucas, de ironie dat demonen en de Romeinse opzichter die Jezus de speer toedient wél ziet wie Hij was, etc.etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |