abonnement Unibet Coolblue
pi_211628161
Ik ben ongeduldig en probeer het gewoon.

Het idee:
Ik vind het soms heel fijn om een boek te lezen en er daarna over te praten. Soms blijf ik met allerlei vragen achter als ik een boek lees. Sommige verhalen roepen verwarring op: over de tekst en misschien ook over de wereld. Het fijne aan samen lezen is dat je deze vragen kan stellen. Het doel is niet om antwoorden te vinden die goed of fout zijn, maar om verbanden te leggen.

Daarnaast is het ook af en toe fijn om een beejte uit je vertrouwde omgeving qua boeken te gaan lezen. Een keer iets anders.

En bij de vorige leesclub van Fok! een aantal jaar geleden merkte ik dat het plezier in lezen ook weer terug kwam. Ik was het kwijt, maar doordat de leesclub mij stimuleerde om te gaan lezen werd ik weer enthousiast.

Hoe werkt het
Voor elke maand maak ik een sellectie (gebaseerd op de selectie van BookChoice) en met een poll bepalen we welk boek we gaan lezen. Daarna kunnen we er over gaan praten. Het hangt denk ik een beetje af van het niveau van het boek hoe diep de discussie kan gaan, maar laten we maar eens zien hoe het gaat lopen wat dat betreft. Ik wil er zeker geen elitair gedoe van maken. En als nu blijkt dat elke maand een nieuw boek te veel is kan de frequentie ook aangepast worden uiteraard.
pi_211628172
De keuzes voor Januari 2024:

Het boek van vuur - Christy Lefteri
Roman



quote:
Een intieme en epische roman over trauma en herstel

Er was eens een prachtig dorp dat miljoenen verhalen van liefde, verlies, vrede en oorlog kende, en dat werd opgeslokt door een vuur dat tot aan de hemel laaide. Het vuur liep helemaal door tot aan de zee, waar het zijn spiegelbeeld ontmoette.

In Het boek van vuur van Christy Lefteri worstelt een gezin met trauma’s en schuldgevoelens nadat een brand hun dorp op een Grieks eiland heeft weggevaagd. Met haar warme, beeldende stijl belicht Lefteri de vernietigende kracht van menselijke dwaasheid, maar uiteindelijk ook ons talent voor verlossing en vernieuwing.
Wie houdt je warm in de winter? - Berend Boudewijn
Literaire roman



quote:
Een man op leeftijd woont alleen in een groot huis dat tot in elke kier getuigt van de tomeloze versierdrift van zijn overleden vrouw, zijn grote liefde. De dagelijkse beslommeringen vragen om een nieuwe routine, kleine taken worden avontuurlijke ondernemingen. Als een buitenstaander becommentarieert hij zijn doen en laten, beziet zichzelf als een personage. En hoe buitenstaanders dat personage dan weer bezien. Zijn geheugen lijkt hem herinneringen op te dringen, maar soms ook te onthouden. In hinkstapsprongen dient het verleden zich aan, zijn rijke, gevarieerde bestaan, het geluk van een lang en gelukkig huwelijk. Met licht ironische toetsen beschrijft Berend Boudewijn het leven van een man wiens vrouw er niet meer is. En het leven mét haar, zoals dat is opgeslagen in zijn geheugen. Sober en soms amusant, en daardoor des te indringender.
Het perfecte huwelijk - Anna Ekberg
Thriller



quote:
Huiveringwekkende psychologische spanning voor de fans van Samuel Bjørk, Bo Svernström en Camilla Läckberg

Je bent al jaren met haar getrouwd. Maar ken je haar echt?

Christian en Leonora zouden gelukkig moeten zijn. Ze hebben een droomhuis met uitzicht op de fjorden en een zoon die gezond is verklaard na een lang ziekbed. Maar ze hebben ook geheimen. Rancune, eenzaamheid en onvervulde verlangens maken hun huwelijk kapot.

Als Leonora haar man betrapt met een andere vrouw, stelt ze hem een ultimatum: hij verbreekt de affaire, of zij geeft hem aan bij de politie. Want Leonora weet hoe Christian de peperdure behandeling van hun zoon heeft betaald. Christian ziet nog maar één uitweg: hij moet van Leonora af. En dus stapt hij in zijn busje, rijdt naar haar vaste hardlooproute en rijdt haar dood. Maar als Christian trillend van schok thuiskomt, zit Leonora gewoon op de bank. Wie heeft hij zojuist aangereden? En wat gebeurt er als zijn vrouw erachter komt wat hij van plan was? Eén ding is duidelijk: niets kan hem voorbereiden op de hel die op het punt staat los te barsten.
Zes dagen - Dani Atkins
Feelgood



quote:
Als haar verloofde niet op hun bruiloft verschijnt, begint Gemma aan een zes dagen durende zoektocht naar haar Finn. Maar is hij wel écht ‘haar’ Finn...? De bekroonde zesde roman van Dani Atkins! Gemma weet dat zij en Finn voorbestemd zijn. Ze zijn soulmates. En toch staat ze op hun trouwdag alleen voor het altaar…
Gemma is ervan overtuigd dat Finn haar nooit zo in de steek zou laten. Ze weet zeker dat er iets vreselijks is gebeurd, maar niemand anders lijkt dat te denken. Zelfs de politie maakt zich geen zorgen en vertelt haar dat hij vanzelf weer zal komen opdagen – als hij wíl.
De volgende zes dagen gaat Gemma verwoed op zoek naar Finn. Ze ontdekt het ene schokkende geheim na het andere, maar geen Finn. Hoelang kan ze haar vertrouwen in hun liefde behouden als iedereen zegt dat ze hem beter kan laten gaan?
De Loge - Nelle Lamarr
Thriller



quote:
Tanya, een Britse uitwisselingsstudent, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Voor Natalie, die nog steeds rouwt om de dood van haar oudste dochter, Anabel, is Tanya een welkome afleiding én de kans om haar gezin weer dichter bij elkaar te brengen. De zeventienjarige Paige zit echter niet te wachten op de knappe Tanya die nu in de kamer verblijft die ooit van Anabel was. Naarmate Tanya zich dieper in het gezin nestelt, wordt haar gelijkenis met Anabel met de dag griezeliger. Tanya lijkt niet alleen op Anabel, iets wat Natalie toeschrijft aan toeval, maar Tanya begint ook echt als Anabel te klinken… Terwijl Natalie elke nacht wordt wakker gehouden door haar eigen geheimen en een verleden dat haar achtervolgt, vraagt ze zich in toenemende mate af wie ze nou wérkelijk in haar huis heeft verwelkomd. Tanya is overduidelijk slecht nieuws… De vraag is echter: hoe slecht?
Onder de magnolia - T.I. Lowe
Roman



quote:
Een coming of age-roman over doorzettingsvermogen en de kracht van een gemeenschap.

'Onder de magnolia' van T. I. Lowe speelt zich af in South Carolina in 1980. Austin Foster is nog maar een tiener als haar moeder sterft in het kraambed. Terwijl haar vader zich verliest in zijn verdriet, komt de zorg voor haar broertjes en zusjes volledig op Austins schouders terecht. In de jaren die volgen vindt ze steun en vriendschap bij de inwoners van het dorpje Magnolia. Ondertussen doet ze er alles aan om haar vaders extreme stemmingswisselingen voor de buitenwereld verborgen te houden.

Net wanneer Austins toekomst voorspoedig lijkt en ze Vance Cumberland, de zoon van een rijke familie, ontmoet, maakt haar vader een keuze waardoor alle familiegeheimen in één klap op straat komen te liggen. Ze zal moeten omgaan met de consequenties van haar vaders keuze en haar liefde voor een jongen zoals Vance.
De stille vogel - Mohlin & Nystrom
Thriller



quote:
In een vogelnest wordt een menselijk bot gevonden. De gebeurtenis veroorzaakt grote opschudding in het kleine Zweedse dorp waar dertig jaar geleden de Brodintweeling op mysterieuze wijze uit een speeltuin verdween. Is het bot afkomstig van een van de jongens? Waarom duikt het nu op?

In de straat waar de tweeling woonde, gaan de wildste geruchten de ronde, zeker als er een buurtbewoner terugkeert die lange tijd weg is geweest.

John Adderley – voormalig FBI-agent maar inmiddels rechercheur bij de politie in Karlstad – krijgt het dossier op zijn bureau, terwijl hij tegelijkertijd voor zijn negenjarige nichtje moet zorgen. Komt de buurt eindelijk te weten hoe het écht met de jongens is afgelopen? Iets in John zegt hem dat er veel meer aan de hand is…
pi_211628205
POLL
pi_211659692
Mag je er maar eentje kiezen? Ben ik niet zo goed in 😁
Let the games begin...
pi_211660860
Doe wel mee.. Lijkt mij inderdaad nieuwe inzichten geven om een boek met anderen te bespreken.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  maandag 18 december 2023 @ 19:45:03 #6
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211661346
Kun je er ook voor kiezen om alleen mee te doen als het gekozen boek je aanstaat? Ik vind het best leuk om mee te lezen met boeken die ik sowieso wel graag lees, maar bijvoorbeeld thrillers lees ik normaal ook nooit en zou ik dus ook niet meelezen als het het boek van de maand wordt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_211662733
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 19:45 schreef livelink het volgende:
Kun je er ook voor kiezen om alleen mee te doen als het gekozen boek je aanstaat? Ik vind het best leuk om mee te lezen met boeken die ik sowieso wel graag lees, maar bijvoorbeeld thrillers lees ik normaal ook nooit en zou ik dus ook niet meelezen als het het boek van de maand wordt.
Idee van een boekeclub is ook je horizon verbreden toch. :9 Maar snap je punt.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  maandag 18 december 2023 @ 21:06:51 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211662770
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 19:45 schreef livelink het volgende:
Kun je er ook voor kiezen om alleen mee te doen als het gekozen boek je aanstaat? Ik vind het best leuk om mee te lezen met boeken die ik sowieso wel graag lees, maar bijvoorbeeld thrillers lees ik normaal ook nooit en zou ik dus ook niet meelezen als het het boek van de maand wordt.
Deelname lijkt me sowieso op basis van vrijwilligheid.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 18 december 2023 @ 21:10:05 #9
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211662806
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 21:04 schreef bhm het volgende:

[..]
Idee van een boekeclub is ook je horizon verbreden toch. :9 Maar snap je punt.
Ja, ik snap jouw punt ook. Vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik dan beter niet mee kan doen. Het boek van Berend Boudewijn ga ik sowieso wel lezen trouwens. Kende het niet, maar maakt me zeer nieuwsgierig. Dus dat is in ieder geval al meegenomen van de leesclub ^O^
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 18 december 2023 @ 21:11:38 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211662825
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 21:10 schreef livelink het volgende:

[..]
Ja, ik snap jouw punt ook. Vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik dan beter niet mee kan doen. Het boek van Berend Boudewijn ga ik sowieso wel lezen trouwens. Kende het niet, maar maakt me zeer nieuwsgierig. Dus dat is in ieder geval al meegenomen van de leesclub ^O^
Je doet toch gewoon mee als het boek je wat lijkt?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 18 december 2023 @ 21:19:25 #11
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211662954
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 21:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je doet toch gewoon mee als het boek je wat lijkt?
Ik kijk wel even hoe het loopt. In principe wil ik best meelezen en meeposten inderdaad, maar ik weet gewoon nog niet helemaal of dit me heel erg ligt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 18 december 2023 @ 21:43:03 #12
403253 Meke
after all this time? always.
pi_211663356
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 21:19 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik kijk wel even hoe het loopt. In principe wil ik best meelezen en meeposten inderdaad, maar ik weet gewoon nog niet helemaal of dit me heel erg ligt.
Dit is de vorige reeks: LIT / De FOK! boekenclub

Ook niet heel georganiseerd, maar ik vond het wel leuk!
En dan per boek een topic, dit boek herinner ik me nog erg goed :D :

LIT / [Boekenclub] Januari - Alleen
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_211663743
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 21:10 schreef livelink het volgende:

[..]
Ja, ik snap jouw punt ook. Vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik dan beter niet mee kan doen. Het boek van Berend Boudewijn ga ik sowieso wel lezen trouwens. Kende het niet, maar maakt me zeer nieuwsgierig. Dus dat is in ieder geval al meegenomen van de leesclub ^O^
Ik hoop dat Berend het wordt. Gewoon zien of het iets voor je is, geldt ook voor mij. Afhaken kan altijd.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_211666416
Leuk! Ik heb er zin in!
Gestemd voor het boek van Berend Boudewijn. Ik twijfelde heel erg tussen die en het Boek van Vuur
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_211684445
Gaat het gekozen boek dan het boek van januari 2024 worden? Of hoeveel tijd is er om het te lezen ? :D
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  woensdag 20 december 2023 @ 20:15:37 #16
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211684468
Ik sta al op de wachtlijst voor het boek van Berend Boudewijn in de bieb. Maar ben nummer 4 :o
Dus wellicht moet ik het op een andere manier verkrijgen als dit het boek wordt dat we gaan lezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_211689554
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 20:15 schreef livelink het volgende:
Ik sta al op de wachtlijst voor het boek van Berend Boudewijn in de bieb. Maar ben nummer 4 :o
Dus wellicht moet ik het op een andere manier verkrijgen als dit het boek wordt dat we gaan lezen.
Goed idee, hopelijk lezen de anderen voor je een beetje door (of ze zijn ook van de fok leesclub :D)
Heb ‘em ook maar meteen gereserveerd bij ‘mijn’ bieb.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_211741321
Hoe gaan we dit praktisch aanpakken? Het boek lijkt me al wel duidelijk, maar hebben we een begin- en einddatum, wanneer gaan we posten, dat soort dingen.
I reject reality and substitute my own
pi_211741993
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 20:15 schreef livelink het volgende:
Ik sta al op de wachtlijst voor het boek van Berend Boudewijn in de bieb. Maar ben nummer 4 :o
Dus wellicht moet ik het op een andere manier verkrijgen als dit het boek wordt dat we gaan lezen.
Weet niet hoe snel je kan lezen maar evt een proef nemen op Storytel of Kobo Plus?
Let the games begin...
pi_211791853
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 11:34 schreef CindieY het volgende:
Hoe gaan we dit praktisch aanpakken? Het boek lijkt me al wel duidelijk, maar hebben we een begin- en einddatum, wanneer gaan we posten, dat soort dingen.
Maand januari als leesmaand?
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_211799124
Hoi, ben ik er weer :)

Het boek voor januari 2024 lijkt mij duidelijk.

Wie houdt je warm in de winter? - Berend Boudewijn

Januari wordt de leesmaand. Het is verder een goeie vraag hoe we het gaan organiseren, want ik denk dat niet iedereen het tegelijkertijd uit heeft. De vorige keer was er een vragenlijst die wat vragen stelde over het boek, maar wat ik mij herinner werd hier bijna geen gebruik van gemaakt.
We kunnen afspreken dat iedereen die gelezen heeft hier een soort van recensie post, waarna we op basis van die recensies kunnen “discussiëren”?

Is er een apart topic per boek nodig?
pi_211819665
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 20:15 schreef livelink het volgende:
Ik sta al op de wachtlijst voor het boek van Berend Boudewijn in de bieb. Maar ben nummer 4 :o
Dus wellicht moet ik het op een andere manier verkrijgen als dit het boek wordt dat we gaan lezen.
Hij is als luisterboek in de online bibliotheek. Moet je dat wel fijn vinden natuurlijk.
  vrijdag 29 december 2023 @ 17:22:06 #23
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211821741
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:00 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Hij is als luisterboek in de online bibliotheek. Moet je dat wel fijn vinden natuurlijk.
Nee, ik koop hem wel. Ik gun mijn boekhandelaar ook een fijn nieuwjaar.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_211877157
Ik ben begonnen met lezen. Kan maar zo vandaag ook uit zijn, het is een dun boek.

[ Bericht 1% gewijzigd door CindieY op 01-01-2024 10:49:13 ]
I reject reality and substitute my own
pi_211877474
Oh leuk dit!
Ben zelf meer van de Engelse (legal) thrillers, maar wel leuk om eens andere boeken onder ogen te komen, dan ik zelf zou uitkiezen!

Ik ga even kijken waar ik het boek vandaan kan halen!
I'm not arguing; I'm explaining why I'm right
  vrijdag 5 januari 2024 @ 16:57:42 #26
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_211927265
Ik heb het boek zojuist gekocht bij onze boekenwinkel. Maar moet nog wat andere boeken eerst uitlezen, dus ik begin er pas later deze maand aan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212091541
De keuzes voor februari 2024:

Ik kom hier nog op terug - Rob van Essen
Literaire roman



quote:
Wanneer hij de mogelijkheid krijgt een fout uit het verleden te herstellen grijpt Rob Hollander dit met beide handen aan. Maar wat hij als een misstap beschouwt, is niet de gebeurtenis die het verleden hem aanreikt.

Journalist Rob Hollander wordt door een oud-studiegenoot uitgenodigd langs te komen in Los Angeles. Daar biedt deze Icks hem de mogelijkheid fouten uit het verleden te herstellen, door terug te reizen in de tijd. In de trip waarin Hollander vervolgens terechtkomt is een grote rol weggelegd voor een ingrijpende gebeurtenis uit zijn jeugd, en zorgt een hereniging met een aantal medestudenten ervoor dat alles in een nieuw licht wordt geplaatst. Is het leven een enkele reis, of kun je zo nu en dan een stukje terug om iets te herstellen?

Ik kom hier nog op terug is een meeslepende en verrassende roman. Net als in zijn eerdere, diverse malen bekroonde boeken slaagt Van Essen erin de alledaagse werkelijkheid te vermengen met het onverwachte en het onmogelijke, in een roman over schijn en werkelijkheid, de onvermijdelijke last van het verleden, en de noodzaak deel uit te maken van een groter geheel.
De beesten - Gijs Wilbrink
Literaire roman



quote:
Over de Achterhoek, motorcross, nertsenfokkerijen, activisme en de zoektocht naar een verdwenen vader.

‘Ik wil niet veel zeggen, maar volgens mij ging het al mis met Tom Keller toen die twee ooms hem ’s nachts meenamen naar het bos en hem dingen lieten doen die een jongen van negen nog lang niet zou moeten doen.’
Zo begint De beesten, het romandebuut van Gijs Wilbrink. Het speelt zich af in de Achterhoek, te midden van motoren, stropers, nertsenfokkerijen en handeltjes die het daglicht niet kunnen verdragen. In dit mystieke grensland vol geheimen groeit Tom Keller op, jongste telg van de beruchtste familie van de streek, en gezegend met een van God gegeven talent voor de motocross. Als hij jaren later plotseling verdwijnt, komt zijn opstandige dochter terug naar haar geboortegrond om hem te zoeken, met een dramatische familiereünie tot gevolg.
De prijs van een kind - Kristina McMorris
Roman



quote:
Reis terug naar het Amerika van 1931 waar een aangrijpende foto het lot van twee onschuldige kinderen voor altijd verandert.

Geïnspireerd door een oude foto schreef Kristina McMorris een ontroerende roman over een wereld waarin een moeder de moeilijkste beslissing van haar leven moet maken.

1931. De crisis houdt Amerika al jaren in zijn greep. Twee jonge kinderen spelen nietsvermoedend op het erf van een boerderij. Naast hen staat een bord met de tekst: ‘Twee kinderen te koop’. Bij verslaggever Ellis Reed roept het tafereel hartverscheurende herinneringen op uit zijn kindertijd. Hij neemt een foto.

Hoewel de foto niet bedoeld is voor publicatie, wordt hij toch ontdekt door Ellis’ collega Lillian. Ze legt de foto voor aan hun chef, en plotseling staat Ellis aan de vooravond van zijn grote doorbraak. Maar hij heeft geen idee van de dramatische gevolgen van zijn verhaal.

Lillian wordt gegrepen door de werkelijkheid achter de foto. Samen met Ellis gaat ze op pad om onrecht tegen te gaan en een gebroken gezin te herstellen.
De perfecte zoon - Freida McFadden
Thriller



quote:
Een ogenschijnlijk perfect gezin, een verontrustende verdwijning en een moeder die moet kiezen tussen haar zoon en de waarheid – wat zou jij doen om je kind te beschermen?

'De perfecte zoon' is een nieuwe standalone bestseller van thrilleridool Freida McFadden
‘Mevrouw Cass, we hoopten dat uw zoon een paar vragen zou kunnen beantwoorden over het meisje dat gisteravond verdween...’ Erika heeft een perfect gezin, totdat er op een avond twee rechercheurs op haar stoep staan. Een middelbare scholiere is vermist. En Erika’s tienerzoon is de laatste die het meisje levend zag. Erika heeft altijd iets duisters gezien in haar ogenschijnlijk perfecte zoon. Ze wil geloven dat hij onschuldig is, maar als het bewijs zich opstapelt, kan ze de waarheid niet ontkennen – misschien heeft hij wel het ondenkbare gedaan
  vrijdag 19 januari 2024 @ 17:40:43 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212093338
Ik ga dan voor 'Ik kom hier nog op terug'.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212317995
Ik moet voor februari even verstek laten gaan. :{ Maar het boek van Rob van Essen spreekt me wel aan.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_212322070
Ik doe ook mee als het 'Ik kom hier nog op terug' wordt
  dinsdag 6 februari 2024 @ 20:25:50 #32
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212323593
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 18:59 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik doe ook mee als het 'Ik kom hier nog op terug' wordt
Ik ga hem denk ik sowieso lezen, maar februari gaat het niet meer worden. Nog twee dikke pillen die echt terug moeten naar de bieb op tijd. Dus dan wordt het voor mij maart.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212361625
Deze wil ik ook graag lezen. Liep al wat achter met het boek van Berend Boudewijn. Maar doe graag weer mee!
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  maandag 11 maart 2024 @ 20:11:18 #34
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212790098
Voor wat het waard is: ik heb net bericht gehad van de bieb dat mijn gereserveerde boek 'Ik kom hier nog op terug'
eindelijk beschikbaar is. Ik ga hem dus deze maand wel lezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:07:37 #35
403253 Meke
after all this time? always.
pi_212796615
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:11 schreef livelink het volgende:
Voor wat het waard is: ik heb net bericht gehad van de bieb dat mijn gereserveerde boek 'Ik kom hier nog op terug'
eindelijk beschikbaar is. Ik ga hem dus deze maand wel lezen.
Wel ironisch met deze titel dat je er dus nog op terug komt :P
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 17:38:58 #36
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212800447
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:07 schreef Meke het volgende:

[..]
Wel ironisch met deze titel dat je er dus nog op terug komt :P
Ja, ik vond het ook wel toepasselijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212812065
Sorry voor mijn plotselinge afwezigheid. Ik had eventjes iets anders aan mijn hoofd ;)
Maar fijn dat ik toch wat inspiratie heb gebracht O+

Dan maar meteen de selectie voor april 2024

Ik ken een berg die op me wacht - Sholeh Rezazedeh



quote:
'Ik ken een berg die op me wacht' vertelt over de veertigjarige Alma die woont in een woonboot op de Amstel, een rimpelloze rivier. Ze heeft een drukke baan. Op een dag neemt ze een radicaal besluit: ze reist in haar eentje naar Iran. Daar sluit ze zich aan bij een nomadenvolk. Saray hoedt schapen en melkt geiten. Ze is verliefd op een jongen van een andere nomadenfamilie en ontmoet hem in het geheim aan de oever van de Aras, de bruisende rivier die door het ruige berglandschap dendert.

Lukt het Alma om haar jachtige bestaan achter zich te laten? De nomaden leven bij de dag en eten wat de seizoenen te bieden hebben. In plaats van constant op hun iPhone te turen zijn ze verbonden met elkaar. Maar ze worden in hun voortbestaan bedreigd. Door de klimaatverandering wordt het steeds droger, Aras buldert minder en steeds meer jonge nomaden willen in de stad leven.
De ontdekking van Holland - Jan Brokken



quote:
Achter de eenvoudige witte vitrages van het Volendamse Hotel Spaander ligt de kiem van een cruciale periode in de Nederlandse kunstgeschiedenis. De gastvrijheid van uitbaters Leendert en Aaltje Spaander, de levendige avonden en de ateliers op de begane grond bleken vanaf 1881 een magneet voor grote getalen kunstenaars. Uit de hele wereld kwamen ze naar Volendam: ruim 1400 schilders, onder wie zo’n 200 vrouwen. Wat ze aan de Zuiderzee ontdekten waren de typisch Hollandse luchten en het destijds al beroemde Hollandse licht, maar ook verdraagzaamheid en openheid. Toch bleef Spaander als kunstenaarskolonie relatief onbekend – en dat is een kolfje naar de hand van Jan Brokken. Zoals hij stelt in De ontdekking van Holland : je weet altijd te weinig over je eigen land. Opnieuw wekt hij een fascinerende onderbelichte geschiedenis tot leven.
De staljongen van Auschwitz - Henry Oster



quote:
Heinz Oster was pas vijf jaar oud toen Adolf Hitler in 1933 aan de macht kwam. Als een van de 2.011 Joden die in Keulen in 1941 door de Gestapo werden opgepakt, werd ook hij gedeporteerd. De twaalfjarige jongen werd vervolgens van kamp naar kamp gestuurd. In Auschwitz ontsnapte hij aan de gaskamer omdat de paardenfokkerij staljongens nodig had. Hij hield zich wanhopig vast aan de overtuiging dat als hij zich onmisbaar zou maken, hij een grotere kans zou hebben om deze hel te overleven. Heinz was een van de weinige Keulse Joden die na de oorlog de kampen levend verliet. Na de oorlog emigreerde hij naar Amerika en veranderde zijn naam in Henry. Dit is zijn verhaal.
De scheepsdochter - Anne Jacobs



quote:
Het verhaal van 'De scheepsdochter ' begint in Danzig, 1860. De jonge Johanna Berend staat treurig voor haar imposante ouderlijk huis. Nadat haar affaire met een pianist is stukgelopen wil ze niets liever dan terugkeren naar haar familie. Maar tot haar grote schrik hoort ze dat haar geliefde vader is overleden. Haar broer Theo is nu het hoofd van het gezin en zijn vrijgevochten zus is een doorn in zijn oog. Johanna laat het er niet bij zitten en is vastbesloten een manier te vinden om haar leven in te richten zoals zíj het wil. Als de goedaardige en veel oudere scheepsbouwer Berthold haar ten huwelijk vraagt, grijpt ze haar kans. Tot groot ongenoegen van zijn zoon Pawel, zeker als ze zich steeds meer bemoeit met hun scheepswerf. Maar Johanna is slim genoeg om aan haar eigen ideeën vast te houden, en dapper genoeg om te streven naar haar eigen geluk.
Zentastisch - Marije Willemsen



quote:
Het populaire retreat ‘Zentastisch’, waar alles draait om zelfontwikkeling, viert bijna haar eenjarig bestaan. De vier vrouwelijke oprichters hebben het roer omgegooid en Zentastisch draait als een malle. Maar wat begon als een wild plan begint nu steeds serieuzere vormen aan te nemen en hun vriendschap én liefdesrelaties komen onder druk te staan. Ooit namen de dames zich heilig voor om nooit meer in stressvolle situaties te belanden, maar dat blijkt in de praktijk moeilijker dan gedacht…
pi_212812100
POLL

De poll verloopt op 27 maart, dan maken we sowieso een keuze.
pi_212901348
Bedankt @Adrian4
Ik moest even een dikke pil van de bieb lezen, maar kan nu weer meelezen in april :s)
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  zondag 24 maart 2024 @ 10:36:10 #40
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_212937995
Ik was afgelopen week bij een avond van de plaatselijke bieb over lezen en lezers. Het ging ook over leesclubs. De clubs die vertegenwoordigd waren spaken me niet heel erg aan. Maar lijkt mij nog steeds leuk om bij een leesclub te gaan. Het geeft een stok achter de deur. En je leest boeken die je niet snel zelf zou kiezen. Daarom mijn vraag. Zijn er (online) leesclubs die mensen zoeken. Het liefst mannen, maar mag ook groep met evenveel mannen als vrouwen zijn. Leeftijd 30 tot 50. Een boek kiezen en daarna aan het eind van de maand een (online) bijeenkomst en het boek bespreken. Misschien niet het juiste topic, maar ik vraag het toch.

Of misschien hebben we genoeg animo om zelf wat te starten. Dat fysiek/online samenkomen vind ik wel een voorwaarde.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  zondag 24 maart 2024 @ 12:22:30 #41
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212940310
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 10:36 schreef Terreros85 het volgende:
Ik was afgelopen week bij een avond van de plaatselijke bieb over lezen en lezers. Het ging ook over leesclubs. De clubs die vertegenwoordigd waren spaken me niet heel erg aan. Maar lijkt mij nog steeds leuk om bij een leesclub te gaan. Het geeft een stok achter de deur. En je leest boeken die je niet snel zelf zou kiezen. Daarom mijn vraag. Zijn er (online) leesclubs die mensen zoeken. Het liefst mannen, maar mag ook groep met evenveel mannen als vrouwen zijn. Leeftijd 30 tot 50. Een boek kiezen en daarna aan het eind van de maand een (online) bijeenkomst en het boek bespreken. Misschien niet het juiste topic, maar ik vraag het toch.

Of misschien hebben we genoeg animo om zelf wat te starten. Dat fysiek/online samenkomen vind ik wel een voorwaarde.
Ik haak juist af bij de verplichting van fysiek of online samenkomen. Ik weet dat mijn moeder via de volksuniversiteit indertijd bij een leesclub terecht kwam door naar lezingen en workshops over literatuur te gaan. Je zou eens kunnen kijken of je op die manier iets vindt.

En via deze site vind je bestaande leesclubs: https://senia.nl/meedoen/clubs/
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212940396
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 10:36 schreef Terreros85 het volgende:
Ik was afgelopen week bij een avond van de plaatselijke bieb over lezen en lezers. Het ging ook over leesclubs. De clubs die vertegenwoordigd waren spaken me niet heel erg aan. Maar lijkt mij nog steeds leuk om bij een leesclub te gaan. Het geeft een stok achter de deur. En je leest boeken die je niet snel zelf zou kiezen. Daarom mijn vraag. Zijn er (online) leesclubs die mensen zoeken. Het liefst mannen, maar mag ook groep met evenveel mannen als vrouwen zijn. Leeftijd 30 tot 50. Een boek kiezen en daarna aan het eind van de maand een (online) bijeenkomst en het boek bespreken. Misschien niet het juiste topic, maar ik vraag het toch.

Of misschien hebben we genoeg animo om zelf wat te starten. Dat fysiek/online samenkomen vind ik wel een voorwaarde.
Op reddit heb je r/bookclub en r/classicbookclub oa maar dat is alleen via topics, geen meeting
pi_212973818
Wil er nog iemand mee stemmen?
  woensdag 27 maart 2024 @ 22:27:50 #44
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212985210
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 08:01 schreef Adrian4 het volgende:
Wil er nog iemand mee stemmen?
Lastige uitslag inderdaad.
Ik had op 'De ontdekking van Holland' gestemd. Als er niemand meer gaat stemmen kan ik mijn stem eventueel wel wijzigen, maar dat is wellicht ook niet zo eerlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 28 maart 2024 @ 06:18:38 #45
370431 drakin
vurig typje
pi_212986776
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 08:01 schreef Adrian4 het volgende:
Wil er nog iemand mee stemmen?
Haal mijn stem maar weg, dit zijn niet mijn soort boeken om samen te lezen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_213005553
Ik denk dat het niet meer werkt en dit experiment gefaald heeft :@
  vrijdag 29 maart 2024 @ 15:28:20 #47
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_213007610
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 12:17 schreef Adrian4 het volgende:
Ik denk dat het niet meer werkt en dit experiment gefaald heeft :@
Ik denk het ook. Maar we kunnen ook boeken die we lezen in andere topics bespreken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')