abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211889574
Post hier alle vragen over het boek, spoilers, rotte tomaten en reviews.

Het boek van de maand januari: Berend Boudewijn - Wie houdt je warm in de winter?

Een lijstje vragen over het boek. Mag gebruikt worden, hoeft niet.

1. Welke van de hoofdpersonages spreekt je het meeste aan en waarom?
2. Kun je de titel van het boek verklaren? Dekt de titel de inhoud van het verhaal?
3. Wat vind je van de schrijfstijl? Is deze anders dan je (van deze auteur) gewend bent?
4. Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Hoe ontwikkelt de plot zich?
5. Wat is volgens jou het mooiste gedeelte in dit verhaal en waarom?
6. Heeft de auteur je kunnen raken? En op welke manier? In positieve of in negatieve zin?
7. Denk je dat de auteur de lezer met het verhaal een boodschap heeft willen meegeven? Zo ja, welke is dat dan?
8. Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?

Het algemene topic van de leesclub waar we elke maand stemmen vind je hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door Adrian4 op 02-01-2024 11:27:57 ]
pi_211950248
Stormloop topic :D

Ik ben begonnen. Ik vind het ontroerend, maar dat komt omdat mijn opa van de zomer overleden is na 3 jaar alleen te zijn geweest (oma is in 2020 overleden). Het enige verschil is dat opa niet zo’n liefdevol huwelijk had, dus dat maakt het voor mij wel confronterend. Hij praatte de laatst tijd hetzelfde als het boek met alle losse flodders van herinneringen
  Moderator zondag 7 januari 2024 @ 21:30:46 #3
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_211955158
Leuk! Een boek wat ik uit mezelf niet snel zou kiezen, maar ga het toch proberen. Het is ook niet al te dik :)

Ik ga voor de Storytel-luisterboekversie
pi_211958677
Boek is besteld. Kom hier terug als ik hem uit heb. Leuk!
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_211962685
Ik heb het boek net uitgelezen. Vond het even wennen in het begin, die korte hoofdstukjes.

Tijdens het lezen heeft het me aan het denken gezet over wat je als persoon uiteindelijk achterlaat, bezittingen of herinneringen aan mooie momenten samen? De spullen die je achterlaat zijn vaak een last voor degenen die achterblijven.

Ondanks de wat afstandelijke manier van schrijven heeft het boek me wel geraakt, zo liefdevol als hij schrijft over zijn herinneringen aan haar.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  maandag 15 januari 2024 @ 22:26:48 #6
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212044524
Boek net uitgelezen. Het raakte me en ik vond het ook confronterend omdat mijn ouders dezelfde leeftijd hebben als Berend Boudewijn en ook zo langzamerhand afscheid aan het nemen zijn van het leven.

Door, net zoals Berend, heel aarzelend te gaan ruimen. Door de kwalen die opspelen waardoor ze gesprekken hebben met de huisarts over reanimatie, enz.

Het boek ging voor mij dan ook vooral over afscheid. Afscheid van zijn leven met Martine Bijl, afscheid van zijn eigen leven. Martine zelf komt juist springlevend over in zijn beschrijvingen en herinneringen.

Een mooie liefde ook en een mooi leven samen. Zo verdrietig dat dat moest eindigen. Ik vond het mooi geschreven en beschreven.

[ Bericht 3% gewijzigd door livelink op 16-01-2024 06:46:03 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212361575
Het duurde wat langer omdat ik nogal druk was.
Maar wat een mooie beschrijving van een eindigend leven samen.
Veel mooi beschreven, gezamenlijke herinneringen.. En de waarde van op het eerste
gezicht materiële dingen die er ineens toch toe doen (de oude bank), omdat het doet herinneren aan de tijd samen.

Ga nu ook Rinkeldekink lezen van Martine.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')