Het is de "leukste" keuze voor een persoon die zich kan aanpassen en de onzekerheid van een dan te betalen prijs makkelijk wil veroorloven.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:09 schreef TAmaru het volgende:
Ik blijf gewoon lekker bij Tibber zitten. Ik ben er wel van overtuigd dat het de goedkoopste keuze is en vind het heel aangenaam dat er gewoon achteraf wordt gefactureerd wat ik per maand gebruik, in plaats van dat ik vastzit aan een of ander maandbedrag en dat ik aan het eind van het jaar een of andere nota moet bestuderen om te zien of ik geld terugkrijg of bij moet betalen. Zo'n irritant systeem.
Overigens is het mooie van een dynamisch energiecontract natuurlijk ook dat je kunt proberen energie te gebruiken op goedkopere momenten mochten de prijzen verder stijgen.
Terugkomend op de opmerking waarom elektriciteit, flink duurder is dan gas is omdat het geproduceerd moet worden en daarmee een andere toegevoegde (markt)waarde krijgt.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben het niet oneens met wat je zegt maar denk dat wat je noemt een ander onderwerp is.
Je kan het gewoon proberen. In principe kan je iedere dag weer weg. Kan me niet voorstellen dat het je heel veel zou kosten over 1 jaar tov een vast contract.quote:Op maandag 25 december 2023 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb geen ev en geen warmtepomp en verbruik ietsies meer dan ik opwek. Ik twijfel hierdoor.
De prijs is uit elkaar gaan lopen.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Terugkomend op de opmerking waarom elektriciteit, flink duurder is dan gas is omdat het geproduceerd moet worden en daarmee een andere toegevoegde (markt)waarde krijgt.
Wat dan duurder of goedkoper is, is maar net wat iemand daarvan wil meenemen als beoordeling.
Dit snap ik helemaal. Ik heb nu tussen ¤100 teruggekregen voor een maand tot aan ¤660 betaald. Zeker in de wintermaanden betaal je ruim meer dan de overige maanden.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is de "leukste" keuze voor een persoon die zich kan aanpassen en de onzekerheid van een dan te betalen prijs makkelijk wil veroorloven.
Zekerheid is voor veel mensen een betere keuze dan afwachten wat het gaat worden.
Iemand in minder goede doen is juist gebaat bij zekerheid van kosten, ook als dat (dan, vooraf) duurbetaald wordt.
Persoonlijk heb ik het niet krap en dus hoef ik mij ook geen zorgen te maken over onverwachtse energiekosten.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is de "leukste" keuze voor een persoon die zich kan aanpassen en de onzekerheid van een dan te betalen prijs makkelijk wil veroorloven.
Zekerheid is voor veel mensen een betere keuze dan afwachten wat het gaat worden.
Iemand in minder goede doen is juist gebaat bij zekerheid van kosten, ook als dat (dan, vooraf) duurbetaald wordt.
Yep, maar onze energievoorziening bestaat niet uit 100% gas......quote:Op woensdag 27 december 2023 13:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
De prijs is uit elkaar gaan lopen.
Stel je energievoorziening bestond voor 100% uit elektriciteit uit gas, zou de correlatie 100% moeten zijn.
Dat reken je als gasturbinist gelijk door natuurlijk.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, maar onze energievoorziening bestaat niet uit 100% gas......
Daarnaast wordt de prijs voor een flink deel bepaald vanuit sentiment als vraag en aanbod.
Jij als persoon krijgt terug dat een ander betaald heeft.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:10 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dit snap ik helemaal. Ik heb nu tussen ¤100 teruggekregen voor een maand tot aan ¤660 betaald. Zeker in de wintermaanden betaal je ruim meer dan de overige maanden.
Het zou mooi zijn als de dynamische aanbieders je gedurende de goedkope maanden ¤x per maand teveel laten betalen waardoor je minder hoeft op te hoesten gedurende de dure maanden. Gaat een beetje tegen het concept in, maar toch.
quote:Op woensdag 27 december 2023 13:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat reken je als gasturbinist gelijk door natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat econometristen het heel goed door laten rekenen door allerhande algoritmes.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:38 schreef Vallon het volgende:
[..]Omdat het kan.
Interessant is te bedenken dat de gasmarkt is verworden tot neolibraal geprivatiseerd beursspel van getalsgedreven have's en have not's. Wat de werkelijke (on)kosten zijn, staat verderaf van het moment.
Dat gebeurd al. Ik betaal iedere maand een voorschot voor de komende maand. Die wordt er de maand erop verrekent. En zo door.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jij als persoon krijgt terug dat een ander betaald heeft.
Salderen is puur financieel (een aangename gemaakte groene "handelstruc") en heeft niets te maken met het feitelijk momentele gebruik. De in de zomer gepdroduceerde kWh's kunnen niet worden ingevroren om in de wintermaanden of windstille nacht ontdooid voor gebruik te worden.
Ik vermoed dat er dynamische aanbieders zijn of zullen komen die klanten een voorschot gaan vragen. Dit is dan vooral om hun indalende (liquide) kasstroom op te fleuren.
Voor de lange termijn maakt het per saldo weinig uit. een beetje als kijken naar het klimaat over 10.000 jaar of het gemiddelde weer van dit jaar.
Er zijn wat momenten dat je moet opletten. Ik heb van het jaar mijn auto opgeladen en de zonnepanelen uitgezet omdat de stroomprijs zwaar negatief was. Ik heb toen iets van ¤25 verdient die dag. Ook 1 keer 's avonds mijn auto aan de oplader gezet en toen bleek een KWH bijna ¤1 te zijn, toch maar even de auto gestoptquote:Op woensdag 27 december 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
En dit is dus onder andere waarom ik een EV ga rijden vanaf deze zomer ergens. Want ik krijg een habbekrats voor alles wat ik buiten mijn eigen verbruik terug lever (nu nog), maar als ik dat in de auto stop krijg ik dat alsnog tegen mijn geldende stroomtarief vergoed vanuit mijn werkgever.
Oftewel, als ik nu 2000 kWh terug lever ná salderen waar ik 8ct ofzo voor krijg, dan is dat 160 euro, maar als ik 2000 kWh in de auto duw en mijn tarief is 36ct, dan is dat 720 euro. Laat maar doorkomen die EV.
Ik heb gewoon een vast contract, met een piek en dal tarief. Mijn piektarief is (uiteraard) overdag want dat is wanneer het piektarief geldt. Dus als ik een oplader hier van de zomer aan de muur krijg, en ik heb een laadpas net als ik nu een tankpas heb, dan kun je daar iets van 2x per jaar een 'nieuw' tarief in opgeven. Daar zet ik dus mijn op dat moment geldende piektarief in, en dat is momenteel 36ct, dat is hoe ik aan die 36 kom.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Er zijn wat momenten dat je moet opletten. Ik heb van het jaar mijn auto opgeladen en de zonnepanelen uitgezet omdat de stroomprijs zwaar negatief was. Ik heb toen iets van ¤25 verdient die dag. Ook 1 keer 's avonds mijn auto aan de oplader gezet en toen bleek een KWH bijna ¤1 te zijn, toch maar even de auto gestopt![]()
Hoe bepaal jij die 36 cent voor het opladen van de auto? Gewoon iets gekozen of afspraak met je werkgever?
Oeps, ja zo ken ik het ook. Stom, ik dacht even dat je dynamisch zat. Geen idee waaromquote:Op woensdag 27 december 2023 16:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een vast contract, met een piek en dal tarief. Mijn piektarief is (uiteraard) overdag want dat is wanneer het piektarief geldt. Dus als ik een oplader hier van de zomer aan de muur krijg, en ik heb een laadpas net als ik nu een tankpas heb, dan kun je daar iets van 2x per jaar een 'nieuw' tarief in opgeven. Daar zet ik dus mijn op dat moment geldende piektarief in, en dat is momenteel 36ct, dat is hoe ik aan die 36 kom.
Ja, omdat het ging over dynamisch en ik daar op inhaakte. No worries.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:16 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Oeps, ja zo ken ik het ook. Stom, ik dacht even dat je dynamisch zat. Geen idee waarom
Nee, want je vergeet de energiebelastingen die voor elektriciteit en gas sterk verschillen.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
De prijs is uit elkaar gaan lopen.
Stel je energievoorziening bestond voor 100% uit elektriciteit uit gas, zou de correlatie 100% moeten zijn.
ANWB Energie vraagt een maandelijks voorschot en rekent 1x per jaar af. Met dynamische tarieven.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:10 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dit snap ik helemaal. Ik heb nu tussen ¤100 teruggekregen voor een maand tot aan ¤660 betaald. Zeker in de wintermaanden betaal je ruim meer dan de overige maanden.
Het zou mooi zijn als de dynamische aanbieders je gedurende de goedkope maanden ¤x per maand teveel laten betalen waardoor je minder hoeft op te hoesten gedurende de dure maanden. Gaat een beetje tegen het concept in, maar toch.
Dat is in dat geval bij elke energieleverancier zo, zonnepanelen of niet (wat ook gewoon zo is). Dat is zodat je over het jaar heen gewoon maandelijks hetzelfde bedrag betaald, maar dat betekent over het algemeen dat je in de winter te weinig betaald voor je verbruik, en in de zomer teveel voor je verbruik.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
ANWB Energie vraagt een maandelijks voorschot en rekent 1x per jaar af. Met dynamische tarieven.
Als je zonnepanelen hebt betaal je in de zomer bij hen dus veel te veel en in de winter te weinig.
In de beste zomermaanden zijn onze werkelijke "kosten" rond de ¤100 negatief.
Nu in december zullen de werkelijke kosten zo tegen de ¤200 uitkomen (of iets lager, als ze de rest van de week met bijna gratis stroom blijven strooien voor onze warmtepomp). Het hele jaar door betalen we een voorschot van ¤16,- en ik meen dat we in maart ofzo een jaarrekening ontvangen.
Interessant, ga ik eens bekijken. Mogelijk is dat een alternatief voor Zonneplan waarbij ze echt per maand afrekenen (nou ja bijna, zij werken dus met een maandvoorschot)quote:Op woensdag 27 december 2023 17:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
ANWB Energie vraagt een maandelijks voorschot en rekent 1x per jaar af. Met dynamische tarieven.
Als je zonnepanelen hebt betaal je in de zomer bij hen dus veel te veel en in de winter te weinig.
In de beste zomermaanden zijn onze werkelijke "kosten" rond de ¤100 negatief.
Nu in december zullen de werkelijke kosten zo tegen de ¤200 uitkomen (of iets lager, als ze de rest van de week met bijna gratis stroom blijven strooien voor onze warmtepomp). Het hele jaar door betalen we een voorschot van ¤16,- en ik meen dat we in maart ofzo een jaarrekening ontvangen.
Ja dat is hier niet anders. Maar goed, ik zit hier (Eneco) pas sinds juli van dit jaar. Mijn saldo is op moment van schrijven ¤ -261,52 en mijn jaar loopt tot en met juni 2024. Ik zal dus (ver) negatief uitkomen, oftewel, geld terug krijgen. Hoeveel weet ik natuurlijk niet, maar ik weet wel dat deze pomp een heel stuk zuiniger is dan de vorige pomp, dat is dan wel weer aardig.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:17 schreef Ivo1985 het volgende:
@:Coolguy na elke afgeronde maand wordt je 'saldo' bijgewerkt inderdaad. T/m november was ons saldo een tegoed van honderden euro's. Daar zal in de wintermaanden natuurlijk het nodige vanaf gaan.
Precies, daarom is het lastig te vergelijken. Ze lijken met gas goedkoper, maar kan niet goed zien of dat echt waar is. Plus Zonneplan geeft alleen de optie incl of excl energiebelasting. Beetje appels met peren vergelijken zo.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:17 schreef Ivo1985 het volgende:
@:Coolguy na elke afgeronde maand wordt je 'saldo' bijgewerkt inderdaad. T/m november was ons saldo een tegoed van honderden euro's. Daar zal in de wintermaanden natuurlijk het nodige vanaf gaan.
@:herkauwer: ANWB laat (helaas) de prijzen zonder energiebelasting zien. Naar keuze in- of exclusief BTW. Dus dat is wel even opletten.
Dan noem je wat componenten waar het aan zou kunnen liggen alleen niet concreet.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, want je vergeet de energiebelastingen die voor elektriciteit en gas sterk verschillen.
Een 100% verhoging van de kale gasprijs geeft in procenten veel minder stijging op de consumentenprijs.
En het effect van een 100% stijging van de kale gasprijs, heeft weer een andere invloed op de elektriciteitsprijs, zelfs als de elektriciteit volledig uit gas geproduceerd wordt. Want bij de elektriciteit heb je naast kosten voor de kale inkoop van gas en energiebelasting ook nog productiekosten van de energiecentrale.
Nog los van het feit dat lang niet alle elektriciteit uit gas geproduceerd wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |