Wat wil God dan van ons? Geen seks?quote:Op zaterdag 9 december 2023 21:51 schreef CharlesKinbote het volgende:
In de ogen van de kerk zijn al je natuurlijke verlangens fout. Je bent dus eigenlijk altijd al schuldig. Gelukkig kun je die schuld aflossen door netjes naar de kerk te gaan en psalmen te zingen.
“God” wil niks van ons. De mensen die een bepaalde religie des god aanhangen willen iets. Vooral controle over mensen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 22:19 schreef Masberum het volgende:
[..]
Wat wil God dan van ons? Geen seks?
Volgens de Heidelbergse Catechismus, is "de mens geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goeds" (tenzij dan dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.). Dus wat mensen doen (of: laten) is per definitie verkeerd en zondig.quote:Op zaterdag 9 december 2023 21:43 schreef NgInE het volgende:
Ik zag laatst een Rooms Katholieken mis. Tijdens de mis was er een stukje waarin iedereen in koor zijn 'schuld' bekende. De pastoor deed mee.
Ik snap het doel hier van niet zo goed. Wat heeft iedereen dan verkeerd gedaan?
Ik vind dit ook wel iets voor de politiek.quote:Op zondag 10 december 2023 09:09 schreef NgInE het volgende:
Nou dat vroeg ik mij dus af. Want de mensen in de kerk zullen vast niet constant vreselijke dingen doen. Maar waar zijn ze dan schuldig van?
Is het de bedoeling dat Rooms-katholieke zich constant schuldig voelen? Ik snap de logica net zo als jij niet zo goed.quote:Op zondag 10 december 2023 10:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens de Heidelbergse Catechismus, is "de mens geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goeds" (tenzij dan dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.). Dus wat mensen doen (of: laten) is per definitie verkeerd en zondig.
Toen mij dat werd verteld en erbij werd gezegd dat ik mij moest bekeren en laten dopen, was mijn wedervraag: "is dat bekeren en laten dopen goed dan, terwijl ik geen goeds kan doen".???
Tja, toen werd het stil.
Maar wat al gesteld: dat begint al bij de zondeval van Adam en Eva.
Ben zelf niet van RK huize, maar mijn partner wel. Die voelt zich nergens schuldig over, dus het is aardig onderdeel van de viering, maar slaat niet op personen denk ik.quote:Op zondag 10 december 2023 14:40 schreef NgInE het volgende:
Is het de bedoeling dat Rooms-katholieke zich constant schuldig voelen? Ik snap de logica net zo als jij niet zo goed.
Maar je kan er wel wedergeboren en van zonden gereinigd worden.quote:Op zondag 10 december 2023 14:46 schreef christmastsunami het volgende:
Katholieken hebben de biecht, protestanten hebben de zonde.
Bij de een kan je om vergeving vragen, bij de ander niet omdat je zondig geboren wordt.
We zijn schuldig aan het hebben van voorouders die de originele zonde hebben begaan. Daar moeten wij voor boeten.quote:Op zaterdag 9 december 2023 21:43 schreef NgInE het volgende:
Ik zag laatst een Rooms Katholieken mis. Tijdens de mis was er een stukje waarin iedereen in koor zijn 'schuld' bekende. De pastoor deed mee.
Binnen het Jodendom, welke het oude testament gebruikt als basis voor hun geloof, bestaat dat hele concept niet. Of in ieder geval niet dat ik weet. Toch opmerkelijk. Wat is er dan het praktisch nut van, dat hele zonde idee?quote:Op zondag 10 december 2023 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
We zijn schuldig aan het hebben van voorouders die de originele zonde hebben begaan. Daar moeten wij voor boeten.
De zonde wordt keer op keer doorgegeven. Je zou bijna denken dat ons hele bestaan een zonde is.
God doet mij in dit verhaal vooral denken aan zoiets:
[ afbeelding ]
Het Jodendom is eigenlijk vooral opgezet als een systeem van wetten...quote:Op maandag 11 december 2023 06:45 schreef NgInE het volgende:
[..]
Binnen het Jodendom, welke het oude testament gebruikt als basis voor hun geloof, bestaat dat hele concept niet. Of in ieder geval niet dat ik weet. Toch opmerkelijk. Wat is er dan het praktisch nut van, dat hele zonde idee?
Psalm 103:12. Iets met "zover het oosten is van het westen, zover doet hij onze zonden van ons".quote:Op maandag 11 december 2023 06:45 schreef NgInE het volgende:
[..]
Binnen het Jodendom, welke het oude testament gebruikt als basis voor hun geloof, bestaat dat hele concept niet. Of in ieder geval niet dat ik weet. Toch opmerkelijk. Wat is er dan het praktisch nut van, dat hele zonde idee?
Toch spreekt de Bijbel, die we iets hoger aanslaan dan die catechismus, over mensen die goede dingen doen. Er worden zelfs mensen genoemd waar geen ongerechtigheid in gevonden kon worden.quote:Op zondag 10 december 2023 10:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens de Heidelbergse Catechismus, is "de mens geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goeds" (tenzij dan dat wij door de Geest Gods wedergeboren worden.). Dus wat mensen doen (of: laten) is per definitie verkeerd en zondig.
Hoe kom je daar bij? Ook protestanten vragen om vergeving.quote:Op zondag 10 december 2023 14:46 schreef christmastsunami het volgende:
Katholieken hebben de biecht, protestanten hebben de zonde.
Bij de een kan je om vergeving vragen, bij de ander niet omdat je zondig geboren wordt.
Typisch refo en vooral in de confessionele hoek: "de ellendige mens die in zonden geboren is".quote:Op zondag 17 december 2023 15:28 schreef hoatzin het volgende:
Die "weg met ons" houding is iets typisch Rooms, om de doctrine van JC te legaliseren.
Dat is wat anders maar wie heeft het begrip erfzonde uitgevonden? Refo's?quote:Op zondag 17 december 2023 18:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Typisch refo en vooral in de confessionele hoek: "de ellendige mens die in zonden geboren is".
Ken genoeg RK-ers die nergens moeilijk over doen onder het mom: "laten wij eten en drinken en vrolijk zijn"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie verkondigden eerder hun (erfzonde)leer: de RK-kerk of de refo's? De RK-kerk natuurlijk, die is plm. 4x zo oud: de refo's ontstonden na het Concilie van Trente (als reactie op de decadente RK-kerk) en de echte confessionelen pas bij de Doleantie (19-de eeuw??).quote:Op zondag 17 december 2023 18:27 schreef hoatzin het volgende:
Dat is wat anders maar wie heeft het begrip erfzonde uitgevonden? Refo's?
Ja, dit klinkt een beetje als voorwaardelijke onvoorwaardelijke liefde.quote:Op maandag 18 december 2023 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omkeren van een leven van ongehoorzaamheid aan God, naar een leven van gehoorzaamheid aan God.
Dit vanuit het besef dat God almachtig is, je schepper is, je het leven aan Hem te danken hebt, en Hij dus ook de eer en gehoorzaamheid verdient die Hem toekomt als gever van het leven.
Ongehoorzaamheid aan God wordt ook wel onrechtvaardigheid of overtreding van Gods wet genoemd.
Dan kunnen we er dus niets aan doen. We moeten wel, God heeft het ingebakken.quote:Op maandag 18 december 2023 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als we die geboden onderzoeken, zien we dat ongehoorzaamheid iets is dat van nature in de mens gebakken zit
Je zult ze de kost geven die dit heel graag toegeven, ja die erin zwelgen.quote:Dit vergt een zekere mate van nederigheid ten opzichte van God, jezelf en anderen, immers wil niemand graag zijn fouten toegeven en zich verkleinen.
Dan moet je wel eerst in God geloven. Ik heb vaak om geloof gevraagd. Het bleef oorverdovend stil. Het voelde als Kaïn. God sloeg geen acht op zijn offer. Waarom niet wordt er verder niet bij vemeld, dat moeten we zelf maar afleiden of zo.quote:Ik kan dus iedereen aanraden om zich te bekeren en God om vergeving voor zijn zonden te vragen, en God te verzoeken om in je leven te komen en je te transformeren in een meer liefdevol persoon.
Allemaal gedaan. Resultaat: niks nada, noppes.quote:Op maandag 18 december 2023 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit leidt dan ook tot grote dankbaarheid aan God voor het feit dat Hij je helpt om vooruit te komen, om beter te leven, om geen slaaf meer te zijn van jezelf en je eigen beperkingen.
Ik kan dus iedereen aanraden om zich te bekeren en God om vergeving voor zijn zonden te vragen, en God te verzoeken om in je leven te komen en je te transformeren in een meer liefdevol persoon.
En dat wezen pleurt je in een allesverterend vuur als je niet precies doet wat hij wil, maar hij houdt van je en heeft zijn zoon naar ons toegestuurd die we mochten doodmartelen zodat die weer terug naar hem kon komen en hij ons kon vergeven.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:13 schreef Libertarisch het volgende:
Tja, een fantasie-wezen buiten jezelf als fundament van je religie hebben. Het is totaal onacceptabel
Ja, en dit zie je vandaag de dag nog terug en mensen trappen er nog in, zie klimaat bijv, tis jouw schuld dat het kapot is, tis jouw schuld dat de polen in de jaren 80 gesmolten zijn, tis jouw schuld dat de olie op is, tis jouw schuld dat we een nieuwe ice age hebben, tis jouw schuld dat er teveel stikstof in de grond zit en dat de ozonlaag ons allemaal dood gaat vermoorden is ook jouw schuld.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:34 schreef ToT het volgende:
Ben Rooms-katholiek opgevoed, maar dit heb ik altijd zo enorm gehaat!
Ik had al een laag zelfbeeld en dan zou je jezelf nog verder naar beneden moeten trekken?
"Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld..."
"Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt...."
Maar China mag volop kolen stoken (zitten al in permanente smog daar en ze gaan nog >800 kolencentrales bouwen) want wij hebben onze periode van economische groei al meegemaakt en het is oneerlijk als China geen kans mag hebben, en oh ja: just stop oil want als de aarde nog 0,4 graad stijgt in temperatuur, krijgen we een nieuwe ice age die al niet te voorkomen is maar wel uit te stellen als we NU allemaal van het gas af gaan en elektrische auto's gaan rijden en ons afval netjes gaan scheiden.quote:Op dinsdag 19 december 2023 18:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en dit zie je vandaag de dag nog terug en mensen trappen er nog in, zie klimaat bijv, tis jouw schuld dat het kapot is, tis jouw schuld dat de polen in de jaren 80 gesmolten zijn, tis jouw schuld dat de olie op is, tis jouw schuld dat we een nieuwe ice age hebben, tis jouw schuld dat er teveel stikstof in de grond zit en dat de ozonlaag ons allemaal dood gaat vermoorden is ook jouw schuld.
Dus wie moet er betalen? Juist ja, jij.
Ruled by fear, always was, always will.
Het hoeven geen daden te zijn. Je kunt ook in je gedachten zondigen. En niemand heeft nooit geen zondige gedachtenquote:Op zondag 10 december 2023 09:09 schreef NgInE het volgende:
Nou dat vroeg ik mij dus af. Want de mensen in de kerk zullen vast niet constant vreselijke dingen doen. Maar waar zijn ze dan schuldig van?
aangezien God de mensheid heeft geschapen, zou je zeggen dat God dan vooral naar zichzelf moet kijken. God heeft de mens geschapen in zijn evenbeeld. betekent dit dat God zelf ook kan zondigen?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:04 schreef Apoint2 het volgende:
[..]
Het hoeven geen daden te zijn. Je kunt ook in je gedachten zondigen. En niemand heeft nooit geen zondige gedachten
Toen God de mens schiep was de mens zonder zonde, naar zijn evenbeeld. Ik neem aan dat hij kan zondigen, maar het niet doetquote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:31 schreef NgInE het volgende:
[..]
aangezien God de mensheid heeft geschapen, zou je zeggen dat God dan vooral naar zichzelf moet kijken. God heeft de mens geschapen in zijn evenbeeld. betekent dit dat God zelf ook kan zondigen?
Maar Hij is alwetend en almachtig. Hij wist dus dat de mens die Hij ging scheppen, ongehoorzaam zou zijn en dde verboden vrucht zou gaan eten.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 14:55 schreef Apoint2 het volgende:
[..]
Toen God de mens schiep was de mens zonder zonde, naar zijn evenbeeld. Ik neem aan dat hij kan zondigen, maar het niet doet
Rooms Katholiek, dus pedofilie.quote:Op zaterdag 9 december 2023 21:43 schreef NgInE het volgende:
Denk je dat hij het al wist voordat hij schiep?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:10 schreef ToT het volgende:
[..]
Maar Hij is alwetend en almachtig. Hij wist dus dat de mens die Hij ging scheppen, ongehoorzaam zou zijn en dde verboden vrucht zou gaan eten.
Ook voordat hij satan schiep, wist Hij dat die zich tegen Hem zou keren en er een enorm gevecht in de hemel zou gaan plaats vinden waarbij vele engelen gedood zouden worden en satan God zelfs bijna zou verslaan, waarna hij satan uit de hemel gooide, waarna deze Eva zou gaan verleiden om Adam te overtuigen van de verboden vrucht te gaan eten.
Allemaal een voorop gezet plan dus.
Ow dus hij weet ook niet alles?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:03 schreef Apoint2 het volgende:
[..]
Denk je dat hij het al wist voordat hij schiep?
Waar staat dat dan?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:10 schreef ToT het volgende:
Ook voordat hij satan schiep, wist Hij dat die zich tegen Hem zou keren en er een enorm gevecht in de hemel zou gaan plaats vinden waarbij vele engelen gedood zouden worden en satan God zelfs bijna zou verslaan, waarna hij satan uit de hemel gooide,
quote:Turner ontwikkelde het concept van "liminaliteit" om de overgangsfase in een ritueel of rite de passage te beschrijven.
In de liminale fase bevinden individuen zich in een tussenstaat, los van hun normale sociale rollen en structuren. Dit kan gepaard gaan met een gevoel van gemeenschappelijkheid en gelijkheid, bekend als "communitas". Deze fase van liminaliteit kan worden ervaren als een tijd van transformatie, waarin individuen loskomen van hun gebruikelijke identiteit en betekenissen en zich openstellen voor nieuwe perspectieven.
Na de liminale fase volgt vaak de fase van "re-aggregatie" of "reïntegratie", waarin de deelnemers terugkeren naar de samenleving met vernieuwde perspectieven, veranderde identiteiten of een dieper begrip van hun plaats in de gemeenschap.
Dit concept wordt vaak toegepast op religieuze en culturele rituelen, maar het kan ook van toepassing zijn op andere sociale situaties waarin mensen zich tijdelijk losmaken van hun gebruikelijke sociale structuren om een transformatieve ervaring te ondergaan.
nee van dat enorme gevecht in de hemel en zo, en dat God satan eruit gooide nadat hij hem bijna had verslagen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |