quote:Rotterdam wil controle op arbeidsmigratie terug: 'Negatieve gevolgen beginnen grimmiger te worden'
Carnisse in Rotterdam-Zuid
“Het vrij verkeer van personen binnen de EU is een groot goed”, zegt de Rotterdamse wethouder Tim Versnel (VVD) tegen de gemeenteraad, “maar inmiddels beginnen de gevolgen van de keerzijde daarvan steeds grimmiger te worden. En het lukt ons onvoldoende om daar iets aan te doen.” Toch wil de gemeente meer grip krijgen op migratie en de gevolgen ervan, en verscherpt daarom de aanpak.
Hoeveel het er zijn, dat weet Rotterdam eigenlijk niet. Volgens de gemeenteadministratie wonen momenteel ruim 39 duizend arbeidsmigranten in de stad, maar wethouder Tim Versnel denkt dat het er minstens twee keer zoveel zijn. Ze wonen vooral in slechte woningen in oude wijken als Carnisse, Oud-Mathenesse, Oud-Charlois en de Tarwewijk.
Veel Polen, Bulgaren en andere inwoners van voormalige Oostbloklanden schrijven zich niet in. Omdat ze niet weten hoe ze dat moeten doen. Of omdat ze denken dat ze daardoor misschien problemen krijgen met hun huisbaas of werkgever. Of omdat ze simpelweg het nut er niet van inzien.
De gemeenteraad spreekt met Versnel over zijn aangescherpte plannen om meer grip te krijgen op arbeidsmigratie. Een belangrijk onderwerp, zo bleek tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van twee weken geleden. Grote winnaar PVV wil zelfs de grenzen helemaal dicht voor EU-arbeidsmigranten. Iets wat niet kan zolang Nederland in de EU zit.
'Dweilen met de kraan open'
Inmiddels telt ons land 800 duizend arbeidsmigranten, en dat aantal loopt op tot 1,2 miljoen in 2030 als je niets doet. “Het is falend EU-beleid. Het is te veel. Het is ontspoord”, hield Simon Ceulemans (Leefbaar Rotterdam) de wethouder voor. “Hoe goed het beleid hier ook is, zolang er EU-migranten blijven komen, is het dweilen met de kraan open.”
Ceulemans legt daarmee de vinger op de zere plek. De werkgevers en – de vaak malafide – uitzendbureaus die de goedkope arbeidskrachten hier naartoe halen, hebben daar de lusten van. De lasten – erbarmelijke woonomstandigheden, uitbuiting, overlast, dakloosheid – komen voor rekening van de samenleving, de stad. In veel gevallen wonen de arbeidsmigranten in Rotterdam, maar werken ze onder slechte arbeidsomstandigheden voor een habbekrats in het Westland, de Bollenstreek of in bijvoorbeeld een distributiecentrum in Lansingerland.
'Leuk dat je komkommers zijn geplukt'
“Gaan we met de werkgevers van de arbeidsmigranten in gesprek en wijzen we ze op hun verantwoordelijkheid?”, wil Simon Becker (VVD) van Versnel weten. “Leuk dat je komkommers geplukt zijn, maar wij hebben nu tien man die op straat leven.”
Omdat de problemen eerder toe- dan afnemen omdat de arbeidsmigranten blijven komen en omdat een steeds groter deel van hen niet meer teruggaat naar het land van herkomst, moet volgens Versnel de Rotterdamse aanpak van de migratie voor de komende jaren worden aangescherpt.
Goed werkgeverschap
Daarbij kijkt de wethouder nadrukkelijk naar de bedrijven en uitzendbureaus die al die arbeidsmigranten hier naartoe halen. Rotterdam houdt de stok nadrukkelijk achter de hand.
“We kunnen zelf geen wetgeving maken, en daarom probeer ik met grote werkgevers afspraken te maken over wat voor ons de normen voor goed werkgeverschap zijn”, zegt Versnel. Bedrijven die ingehuurde EU-werknemers uitbuiten en slecht huisvesten, komen niet in aanmerking voor gemeentelijke klussen. En Versnel wil bij klachten of signalen over misstanden bij bedrijven waarmee de gemeente al zaken doet, onderzoeken of ze zich houden aan de regels van goed werkgeverschap.
“Tegelijkertijd willen we goed samenwerken met de Rijksoverheid en Europa over strakkere wetgeving zodat bedrijven hun werknemers niet meer mogen uitbuiten. En dan moet er worden gehandhaafd, en dat gaan we dan doen.”
Maar die wetgeving is er niet van de ene op de andere dag. Wetgeving die strenge eisen stelt aan uitzendbureaus is pas over twee jaar van kracht. Om over nieuwe Europese regels maar te zwijgen.
Bewoners gebukt onder negatieve gevolgen arbeidsmigratie
Ondertussen gaan bewoners van wijken waar de arbeidsmigranten wonen dagelijks gebukt onder de lasten van de massale migratie. Of zoals Simon Becker het verwoordde: “Als je in zo’n wijk woont en je hebt links, rechts, boven en onder je mensen wonen die er niet langer dan een jaar wonen, dan heeft dat een enorm effect op de leefbaarheid.”
Rotterdam denkt dat de oplossing te vinden is in het meer integreren van de arbeidsmigranten in de Rotterdamse samenleving, zeker als ze hier willen blijven. Belangrijk daarbij is dat de migranten Nederlands leren, hun kinderen hier naar school laten gaan en fatsoenlijk gehuisvest worden. Desgewenst ze te begeleiden naar een andere baan die ook nog eens beter betaalt. De gemeente biedt taallessen aan, die met name ’s avonds en in het weekend gegeven worden.
'Migranten moeten in contact komen met Rotterdammers'
Versnel: “We willen dat de migranten beter in contact komen met de andere Rotterdammers. Je stimuleert dat door gezamenlijke bijeenkomsten te organiseren. Ze met elkaar in gesprek te laten gaan. Daar hebben we goede ervaringen mee en daar gaan we dus mee door.”
Maar omdat tienduizenden arbeidsmigranten niet ingeschreven staan bij de gemeente, heeft Rotterdam weinig zicht en grip op deze groep inwoners. Versnel start volgend jaar onder andere op social media een campagne in het Nederlands en Engels waarin hij de Polen, Bulgaren en andere EU-werknemers oproept dit alsnog te doen.
Welk land willen we zijn?
Alle actieplannen van Rotterdam en (aankomende) strenge wetgeving ten spijt, de diepere oorzaak van arbeidsmigratie en samenhangende problemen wordt hiermee niet aangepakt, hield Versnel de raadsleden voor.
“Wat voor land willen wij nu eigenlijk zijn? Willen wij het pad naar een lagelonenland echt volhouden? Met straks 1,2 miljoen mensen die hier actief onderbetaald, ondergewaardeerd en in slechte woonsituaties leven, met alle gevolgen van dien?
Of willen we een ander pad inslaan, naar beter werk, betere werkgevers, betere opleidingen, betere lonen, beter arbeidsvoorwaarden en daarmee een beter leven voor de mensen? Als je het mij vraagt, hoef ik daar niet lang over na te denken.”
Vrij verkeer van goederen is natuurlijk nogal stupide als je in een unie zit met landen die significant armer zijn dan de jouwe. Vrij verkeer van goederen lijkt me dan ook niet houdbaar op termijn. Feit dat zelfs een VVDer dit nu onderkent zegt genoeg lijkt me.quote:Van de 39 duizend arbeidsmigranten die ingeschreven staan in Rotterdam, komt ruim 60 procent komt uit voormalige Oostbloklanden, de rest uit Spanje, Portugal, Italië en Griekenland.. De grootste groep voormalige Oostblokkers vormen de Polen, met bijna 12 duizend migranten. Daarna komen de Bulgaren. Deze aantallen zijn een schatting: veel arbeidsmigranten schrijven zich niet in bij de gemeente en zijn dus niet in beeld. In veel gevallen is er sprake van abominabel slechte huisvesting en torenhoge huur. Vaak komt overbewoning voor: er wonen teveel mensen in een huis, wat kan leiden tot overlast voor de wijk en schrijnende situaties voor de arbeidsmigranten zelf. De huisvesting wordt vaak geregeld door de werkgever van de migrant of het uitzendbureau dat hem of haar detacheert bij een werkgever. Verliest een arbeidsmigrant zijn baan, dan is hij vaak ook zijn onderdak kwijt. Slaagt hij er niet in snel een andere baan te vinden, dan dreigt dakloosheid.
Mooie zin. Toch ben ik benieuwd hoe de wethouder hier zelf persoonlijk (in eigen sociale leven) gevolg aan geeft.quote:'Migranten moeten in contact komen met Rotterdammers'
Versnel: “We willen dat de migranten beter in contact komen met de andere Rotterdammers. Je stimuleert dat door gezamenlijke bijeenkomsten te organiseren. Ze met elkaar in gesprek te laten gaan. Daar hebben we goede ervaringen mee en daar gaan we dus mee door.”
En dat terwijl we al genoeg water hebben.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:13 schreef Hugo862 het volgende:
Dus als we alle komkommerboeren dwingen te stoppen, zijn die arbeidsmigranten ook niet nodig. Daarmee nemen we direct de wind uit de zeilen van de malafide uitzendbureau's en worden er ook geen 10 dronken polen in een krot in Rotterdam gedumpt waar de wijk last van heeft. Het is dus niet de schuld van de EU maar van de komkommerboeren
Waar is dat precies dan? Ik woon zelf niet in Rotterdam, maar dit is ook weer niet mijn beeld.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eigenlijk kan ik niet anders dan concluderen dan dat vrijwel alles slechter wordt. Vroeger dacht ik dat de boomers maar wat kletsten, maar als je ouder wordt merk je, vroeger was het echt beter.
Ik kan me herinneren dat we rond 2003/2004 helemaal geen daklozen meer op straat hadden. Tegenwoordig staat er op ieder kruispunt en winkelcentrum een bedelaar, moeten stadsparken als het donker wordt op slot omdat het anders een levensgevaarlijke plek is, er moet in sommige parken permanent toezicht van boa's zijn, compleet met commando centrum omdat de overlast van (oost Europese) junks en alcoholisten onbeheersbaar wordt en overal staan tentjes en golfplaten en kartonnen huisjes verstopt in de bosjes. Als ik naar mijn werk fiets sochtends vroeg zie ik minstens 6 personenauto's staan waar iemand in ligt te slapen.
De eu en Rutte hebben heel Nederland naar de verdommenis geholpen.
Waar is wat precies? Parken die op slot moeten of complete tentdorpen?quote:Op donderdag 7 december 2023 10:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waar is dat precies dan? Ik woon zelf niet in Rotterdam, maar dit is ook weer niet mijn beeld.
Leg dat eens uit?quote:Op donderdag 7 december 2023 10:03 schreef Alpha0 het volgende:
Vrij verkeer van goederen is natuurlijk nogal stupide als je in een unie zit met landen die significant armer zijn dan de jouwe.
Die bijeenkomsten vinden alleen plaats wanneer je toevallig in dezelfde crappy achterbuurt leeft.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooie zin. Toch ben ik benieuwd hoe de wethouder hier zelf persoonlijk (in eigen sociale leven) gevolg aan geeft.
Als de komkommerboeren stoppen, heeft de vleesfabriek weer voldoende werknemers. Of een of ander logistiek bedrijf.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:13 schreef Hugo862 het volgende:
Dus als we alle komkommerboeren dwingen te stoppen, zijn die arbeidsmigranten ook niet nodig. Daarmee nemen we direct de wind uit de zeilen van de malafide uitzendbureau's en worden er ook geen 10 dronken polen in een krot in Rotterdam gedumpt waar de wijk last van heeft. Het is dus niet de schuld van de EU maar van de komkommerboeren
Ik benieuwd hoe hij hier bestuurlijk invulling aan geeft inzake de relatie overheid-burger. In een rechtsstaat is regels maken eigenlijk wat de overheid doet, en dat schept dan ook verplichtingen voor die overheid en idealiter vooral resultaatverplichtingen. Maar we zien steeds meer een overheid die zich weer wat heeft laten overkomen en dan totaal verrast reageerd op wat de landelijke partijgenoten hebben bekonkeld, om dan vervolgens 'iets te doen'. Er moet wat geld en tijd tegenaan gegooid worden want het is een probleem. Als je maar een inspanning doet, hoe nutteloos ook, is het goed. En zo hebben we een overheid die zich overal mee bemoeit maar nergens verantwoordelijk voor is en zeker niet voor een resultaat.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooie zin. Toch ben ik benieuwd hoe de wethouder hier zelf persoonlijk (in eigen sociale leven) gevolg aan geeft.
Ik vind het bijzonder lullig van je dat je deze mensen als goederen beschouwdquote:Op donderdag 7 december 2023 10:03 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
[..]
Vrij verkeer van goederen is natuurlijk nogal stupide als je in een unie zit met landen die significant armer zijn dan de jouwe. Vrij verkeer van goederen lijkt me dan ook niet houdbaar op termijn. Feit dat zelfs een VVDer dit nu onderkent zegt genoeg lijkt me.
quote:Op donderdag 7 december 2023 10:25 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Die bijeenkomsten vinden alleen plaats wanneer je toevallig in dezelfde crappy achterbuurt leeft.
Denk niet dat de wethouder in Rotterdam zuid leeft maar ergens tussen de hoogopgeleide succesvolle witjes.
Zo ben ik nu als subcontractor bezig met de engineering van onderhoudswerk aan een raffinaderij in de Botlek waarvoor een Italiaans bedrijf is ingehuurd dat gewoon mensen uit Italië invliegt om hier tijdelijk te komen werken. En dat is niet heel moeilijk werk waar ze ook gewoon Nederlanders voor in hadden kunnen huren.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:34 schreef Hexagon het volgende:
Helemaal weren zal ook de oplossing niet zijn aangezien er vermoed ik een hele hoop in de haven werken.
Maar ze mogen die uitzendbureaus wel eens flink uitkloppen.
Dat is het het vooroordeel wat ik heb ja.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:25 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Die bijeenkomsten vinden alleen plaats wanneer je toevallig in dezelfde crappy achterbuurt leeft.
Denk niet dat de wethouder in Rotterdam zuid leeft maar ergens tussen de hoogopgeleide succesvolle witjes.
Als die Nederlanders er waren natuurlijk.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zo ben ik nu als subcontractor bezig met de engineering van onderhoudswerk aan een raffinaderij in de Botlek waarvoor een Italiaans bedrijf is ingehuurd dat gewoon mensen uit Italië invliegt om hier tijdelijk te komen werken. En dat is niet heel moeilijk werk waar ze ook gewoon Nederlanders voor in hadden kunnen huren.
Die zijn er. Maar het gaat om de centjes natuurlijk.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als die Nederlanders er waren natuurlijk.
Ja dat ook, maar sommige Nederlanders kunnen ook wel iets meer aanmoediging gebruiken om te gaan werken.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Degenen die nu nog in de bijstand zitten daar heb je als werkgever meestal niet veel aan.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat ook, maar sommige Nederlanders kunnen ook wel iets meer aanmoediging gebruiken om te gaan werken.
Ik weet niet of jij weet wat en waar in Rotterdam Zuid staat maar de hele Kop van Zuid, vol met hoogopgeleide succesvolle mensen ligt op Zuid.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:25 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar. Maar we hebben ook nog een ww, wia, ioaw. En zo af en toe aan de bijstand rammelen kan ook geen kwaad.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Degenen die nu nog in de bijstand zitten daar heb je als werkgever meestal niet veel aan.
Dat gaat wat lastig in een vrije economie, maar het verhogen van de minimumlonen en het opheffen van de kortingen op aardgas ten behoeve van de tuinbouw helpt daar wel bij.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:13 schreef Hugo862 het volgende:
Dus als we alle komkommerboeren dwingen te stoppen.
Dit zie je ook ontzettend veel in de logistieke sector en dan met name aan de chauffeurs kant.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zo ben ik nu als subcontractor bezig met de engineering van onderhoudswerk aan een raffinaderij in de Botlek waarvoor een Italiaans bedrijf is ingehuurd dat gewoon mensen uit Italië invliegt om hier tijdelijk te komen werken. En dat is niet heel moeilijk werk waar ze ook gewoon Nederlanders voor in hadden kunnen huren.
Tja..quote:Op donderdag 7 december 2023 10:03 schreef Alpha0 het volgende:
Hoeveel het er zijn, dat weet Rotterdam eigenlijk niet.
Die zijn er, maar die zijn veels te duur.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Meen je nou echt dat omdat het in gevoelsmatig peiljaar 2003/2004 even beter voelde dat vroeger beter wasquote:Op donderdag 7 december 2023 10:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eigenlijk kan ik niet anders dan concluderen dan dat vrijwel alles slechter wordt. Vroeger dacht ik dat de boomers maar wat kletsten, maar als je ouder wordt merk je, vroeger was het echt beter.
Ik kan me herinneren dat we rond 2003/2004 helemaal geen daklozen meer op straat hadden. Tegenwoordig staat er op ieder kruispunt en winkelcentrum een bedelaar, moeten stadsparken als het donker wordt op slot omdat het anders een levensgevaarlijke plek is, er moet in sommige parken permanent toezicht van boa's zijn, compleet met commando centrum omdat de overlast van (oost Europese) junks en alcoholisten onbeheersbaar wordt en overal staan tentjes en golfplaten en kartonnen huisjes verstopt in de bosjes. Als ik naar mijn werk fiets sochtends vroeg zie ik minstens 6 personenauto's staan waar iemand in ligt te slapen.
De eu en Rutte hebben heel Nederland naar de verdommenis geholpen.
Wie gaat dat betalen dan? De komkommerboer?quote:Op donderdag 7 december 2023 12:07 schreef capricia het volgende:
Misschien ook wat aan die slechte woningen en wijken doen. Zomaar een ideetje hoor.
"Ze wonen vooral in slechte woningen in oude wijken.."
"Ondertussen gaan bewoners van wijken waar de arbeidsmigranten wonen dagelijks gebukt onder de lasten van de massale migratie. "
Niks gevoelsmatigs aan.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Meen je nou echt dat omdat het in gevoelsmatig peiljaar 2003/2004 even beter voelde dat vroeger beter was![]()
valse nostalgie.
De tijd staat niet stil en ouderen willen vaak stabiliteit en rust. En de grote stad brengt dat niet, zeker niet een stad als Rotterdam. Als je tussen het beton opgroeit zal een grote stad die stabiliteit en rust niet voor je gaan brengen. Als jongere is dat wat er om je heen gebeurd je referentiepunt. Zodra je ouder wordt ga je je meer aan dingen irriteren en kun je beter uit de grote stad verhuizen naar het platteland.
waarom word je geen piraat met scheurbuik?
Ik kom regelmatig in/rondom Feijenoord.quote:Op donderdag 7 december 2023 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij weet wat en waar in Rotterdam Zuid staat maar de hele Kop van Zuid, vol met hoogopgeleide succesvolle mensen ligt op Zuid.
Wijken compleet laten verpauperen en verkrotten (maar wel maximale huur vragen), en dan de schuld bij de arbeidsmigrant leggen is wel de makkelijkste manier.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:09 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wie gaat dat betalen dan? De komkommerboer?
Ik ben wel eens in contact gekomen met Roemenen. Was niet heel positief want ze probeerden mijn zakken te rollen, maar er was wel interculturele interactie.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Succesvol, ja. Hoogopgeleid nee.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:13 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik kom regelmatig in/rondom Feijenoord.
Succesvol en hoogopgeleid kan ook subjectief zijn natuurlijk.
Mensen hebben zelf ook een aandeel in het laten verpauperen, maar de schuld wordt voornamelijk bij de komkommerboer gelegd. De vraag is dan ook niet voor niets of hij het gaat bekostigen.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:14 schreef capricia het volgende:
Wijken compleet laten verpauperen en verkrotten (maar wel maximale huur vragen), en dan de schuld bij de arbeidsmigrant leggen is wel de makkelijkste manier.
Succesvol in belastingontduiking zeker?quote:Op donderdag 7 december 2023 12:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Succesvol, ja. Hoogopgeleid nee.
Maar als jij denkt dat er in de flats aan het water tegenover het stadion vooral gekleurde arbeidsmigranten wonen dan mag dat, hoor, ik heb ze in de jaren die ik er woonde nooit gezien. Op de voetballers na, dat dan weer wel.
Je leven werd cultureel verrijkt ja.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:15 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik ben wel eens in contact gekomen met Roemenen. Was niet heel positief want ze probeerden mijn zakken te rollen, maar er was wel interculturele interactie.
In heel veel landen (zelf Aruba) moet je als je gaat werken/stage lopen een werkgever of natuurlijk persoon garant voor jou staan. Dus als de overheid kosten gaat maken voor sociale uitkering, huisvesting, of zorg, dat zij die weer kunnen verhalen op de werkgever of natuurlijk persoon.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Wijken compleet laten verpauperen en verkrotten (maar wel maximale huur vragen), en dan de schuld bij de arbeidsmigrant leggen is wel de makkelijkste manier.
Een van de wijken genoemd in de OP, Carnisse:quote:Op donderdag 7 december 2023 12:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Mensen hebben zelf ook een aandeel in het laten verpauperen, maar de schuld wordt voornamelijk bij de komkommerboer gelegd. De vraag is dan ook niet voor niets of hij het gaat bekostigen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)-op-straat~a87faf38/quote:Hoe pandjesbazen Carnisse in hun greep houden: ‘Klagen over schimmel? Dan zet ik je toch op straat?’
Spijkerharde pandjesbazen hebben Rotterdam-Carnisse in hun greep. Ze vragen woekerprijzen, laten huurders onder erbarmelijke omstandigheden leven en schuwen intimidaties niet.
Vanaf nu ga ik je cancelen.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:15 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik ben wel eens in contact gekomen met Roemenen. Was niet heel positief want ze probeerden mijn zakken te rollen, maar er was wel interculturele interactie.
Een verrijkende ervaringquote:Op donderdag 7 december 2023 12:15 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
BBB zegt nee!quote:Op donderdag 7 december 2023 11:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat gaat wat lastig in een vrije economie, maar het verhogen van de minimumlonen en het opheffen van de kortingen op aardgas ten behoeve van de tuinbouw helpt daar wel bij.
Jij bent zeker nog nooit op een boerderij geweest. Daar loopt nauwelijks personeel rond. Behalve als er geoogst moet worden (mits dat niet machinaal kan). Dan worden er een paar blikken oostblokkers open getrokken die voor een paar weken het klusje opknappen.quote:Op donderdag 7 december 2023 10:49 schreef loveli het volgende:
[..]
Als de komkommerboeren stoppen, heeft de vleesfabriek weer voldoende werknemers. Of een of ander logistiek bedrijf.
Voor een vvd er wellicht, omdat het de huizenprijzen de lucht in jaagt en de lonen voor werknemers laag houdt. Voor de meerderheid van de Nederlanders bevolking is het helemaal geen groot goed maar zeer nadeligquote:“Het vrij verkeer van personen binnen de EU is een groot goed”, zegt de Rotterdamse wethouder Tim Versnel (VVD) tegen de gemeenteraad
Nee, ook voor PvdA'ers en LR types, zonder de EU kan je de Rotterdamse economie afschrijven en bij de EU hoort ook vrijheid ver personen net als van goederen.quote:Op donderdag 7 december 2023 12:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor een vvd er wellicht, omdat het de huizenprijzen de lucht in jaagt en de lonen voor werknemers laag houdt. Voor de meerderheid van de Nederlanders bevolking is het helemaal geen groot goed maar zeer nadelig
Lr types?quote:Op donderdag 7 december 2023 13:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, ook voor PvdA'ers en LR types, zonder de EU kan je de Rotterdamse economie afschrijven en bij de EU hoort ook vrijheid ver personen net als van goederen.
De meerderheid van de Nederlanders heeft een ongekende, als in nooit tevoren ervaren, welvaart dankzij ons lidmaatschap van de EU.
Dat de VVD bij voorkeur burgers streng aanpakt en bedrijven niet is het echte probleem, niet de EU.
Ik weet nog goed inderdaad, de tijd van voor de euro en open grenzen, een jaar of 30 geleden. Een haven bestond nog niet en van internationale handel hadden we nog nooit gehoord in Rotterdamquote:Op donderdag 7 december 2023 13:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, ook voor PvdA'ers en LR types, zonder de EU kan je de Rotterdamse economie afschrijven en bij de EU hoort ook vrijheid ver personen net als van goederen.
De meerderheid van de Nederlanders heeft een ongekende, als in nooit tevoren ervaren, welvaart dankzij ons lidmaatschap van de EU.
Dat de VVD bij voorkeur burgers streng aanpakt en bedrijven niet is het echte probleem, niet de EU.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |