abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211483958
quote:
Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’

Wanneer we niet opletten kan Nederland volgens de Groninger hoogleraar John Morijn aansluiten in het rijtje Polen, Hongarije en Slowakije, waar radicaal-rechts het voor het zeggen kreeg. Volgens Morijn heeft Nederland nauwelijks in de gaten wat het land dan te wachten staat.

Een partij als de PVV kan volgens hem in korte tijd veel schade aanrichten.

John Morijn heeft de verkiezingen van vorige week woensdag van een afstandje gevolgd vanuit zijn tijdelijke woon-werkplaats Princeton in de VS. Hij is een jaar lang gasthoogleraar bij de Amerikaanse topuniversiteit.
Over de verkiezingsuitslag met de PVV met 37 zetels als overwinnaar is hij niet eens zo heel erg verbaasd. ‘Die past in een brede trend in Europa dat populistische partijen vaker worden gekozen’, zegt Morijn, die in Groningen gasthoogleraar recht en politiek in internationale betrekkingen is en daarnaast lesgeeft over Europese mensenrechten.

Geen besef
Waar hij zich zorgen over maakt is dat er in Nederland volgens hem nauwelijks besef is van wat de uitslag voor gevolgen kan hebben. Hij uitte zijn bezorgdheid op X in een lang bericht dat meer dan een half miljoen keer werd bekeken en veel bijval kreeg.

Morijn bestudeerde de afgelopen jaren in Polen en Hongarije wat er na overwinningen van radicaal-rechts gebeurde en sprak veel met collega’s in die landen.

‘Wat zij telkens vertelden was dat ze eerst wat lacherig deden over de overwinning van de antidemocratische partijen. Dat ze zich helemaal niet realiseerden hoe serieus het was. Maar ze waren daarna telkens verbaasd over de snelheid van de ontwikkelingen en het tempo waarin zaken als de rechterlijke macht, de journalistiek en de wetenschap werden afgebroken.’

Schromelijk onderschat
Nu zeggen ze in die landen volgens Morijn dat ze de gevolgen van de overwinning van radicaal-rechts schromelijk hebben onderschat.

‘In Nederland zitten we nog in het stadium met Wilders die zegt dat hij sommige van zijn plannen nu niet zo urgent vindt. Maar het is nog volstrekt onduidelijk wat we dan wél van hem kunnen verwachten. Het gevaar ontstaat wanneer er pogingen volgen om die plannen in wetgeving te vertalen.’
Het patroon waarin de veranderingen vervolgens lopen is voorspelbaar, verklaart Morijn, verwijzend naar Hongarije, waar de populist Viktor Orbán sinds 2010 regeert, en Polen, waar de partij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) de macht heeft sinds 2015. Bij de verkiezingen in oktober verloor PiS overigens haar machtspositie.
‘Het is niet voor niets dat de eerste felicitaties voor Wilders juist uit Hongarije kwamen’, aldus Morijn. ‘Dan weet je dus welke kant we op kunnen gaan. Ik wil daarvoor waarschuwen.’

Wij-zij-verhalen
Het begint altijd met een wij-zij-verhaal, verklaart Morijn: ‘Een retoriek waarin er zondebokken worden benoemd; vreemdelingen, rechters, journalisten, LHBTI’ers, pro-Europa stemmers. Wanneer je daar de verkiezingen mee wint, dan opent zich de weg die ideeën in wetgeving te vertalen, die dus per definitie groepen uitsluit.’

‘Natuurlijk stapt er dan iemand naar de rechter’, vervolgt Morijn. ‘De rechter zal dan - volkomen voorspelbaar - zeggen dat de plannen niet binnen wettelijke grenzen passen. Omdat ze strijdig zijn met Europese standaarden voor mensenrechten bijvoorbeeld. Je kunt nou eenmaal niet hele groepen buiten de haakjes plaatsen.’

Boodschapper wordt neergeschoten
Vervolgens krijgt de rechter het om de oren. Morijn: ‘De boodschapper wordt neergeschoten. De rechter heeft het gedaan en wordt ervan beschuldigd een politieke uitspraak te hebben gedaan of activistisch bezig te zijn.’
De onpartijdigheid of onafhankelijkheid van rechters wordt in twijfel getrokken en er ontstaat druk om rechters te vervangen. Zowel in Polen als Hongarije ging het zo. ‘Dat hoeft in Nederland niet heel snel te gaan gebeuren, ik beschrijf gewoon de dynamiek.’

Niet alleen rechters, maar ook journalisten, leraren en allerlei maatschappelijke organisaties krijgen met vergelijkbare druk te maken, vaak inclusief intimidatie en bedreigingen, aldus Morijn.

Ze passen hun gedrag aan, worden voorzichtiger en houden zich in. Morijn werkte tot twee jaar geleden ook voor het College voor de Rechten van de Mens en zegt vanuit die ervaring: ‘Ik ken ook in Nederland rechters, wetenschappers en journalisten die de druk voelen en zich ook nu al strategischer gedragen.’
‘Als je dit patroon in de praktijk brengt, dan moet je niet denken dat het in Nederland op een andere manier uitpakt dan in alle andere landen. Het patroon is namelijk altijd hetzelfde. Wij staan gewoon op een ander moment in dat patroon.’

'PVV-stemmers zijn geen wappies'
Morijn erkent dat juist door de rechtervleugel zo neer te zetten PVV-kiezers het gevoel zullen hebben te worden ‘gedemoniseerd’. ‘Ik heb veel begrip voor de proteststemmers, die in de PVV een alternatief vinden’, zegt Morijn erover. ‘Mijn oproep is ook om PVV-stemmers vooral niet weg te zetten als wappies, want dat zijn ze gewoon niet.’

Vaak zijn het mensen in een kwetsbare positie, zegt Morijn. ‘Juist hun problemen kun je alleen maar oplossen binnen een rechtsstaat. Zij zullen dus de meeste schade lijden van het draaiboek dat ik beschrijf.’ Hoe meer macht de PVV krijgt, des te slechter ziet het er dus uit voor de PVV-kiezers, zegt de hoogleraar.
Mensen die minder sterk staan in de samenleving, denk aan de toeslagenouders, hebben er alle belang bij dat er onafhankelijke rechters en kritische journalisten zijn, betoogt Morijn. Hetzelfde geldt voor maatschappelijke organisaties als de Consumentenbond, die wantoestanden aankaarten.

Hij pakt ook de stikstofkwestie erbij. ’Dat is een goede illustratie van wat er gebeurt als je doet alsof Europese wetgeving waarin is afgesproken de natuur te beschermen niet bestaat. Dan krijg je dus op een langere termijn veel grotere problemen. Voor veel plannen van de PVV geldt het ook.’

Verschil met Polen en Hongarije is wel dat de PVV het hier niet alleen voor het zeggen zal krijgen. De partij van Wilders zal alleen via een coalitie met andere partijen kunnen regeren.

Morijn: ‘Wanneer je daarom denkt dat het zo’n vaart niet loopt, dan onderschat je dus het risico. Die waarschuwing geldt heel sterk voor mogelijke coalitiepartners: weet waarmee je in bed stapt. Als je plannen van Wilders, ook al zijn ze wat verwaterd, toch in de praktijk brengt, dan zal je wetgeving nodig hebben.’

Gemakkelijk
Veel burgers wijzen nu naar de toeslagenaffaire, de tekorten op de woningmarkt, zorgen over dure boodschappen als oorzaak van de winst van de PVV. Morijn vindt dat te gemakkelijk. ‘Mijn vraag is dan: wat heb je zelf gedaan? Was je politiek actief? Steunde je milieuorganisaties, consumentenorganisaties of een club die zich inzet voor mensenrechten? Wanneer je je nu actief opstelt dan heb je minder kans zo verrast te worden op de manier waarop men in andere landen werd verrast.’
De boodschapper wordt neergeschoten? Pim Fortuyn wordt neergeschoten.

Verder bevestigt hij precies het wereldbeeld waar PVV stemmers zo'n hekel aan hebben: linksige hoogleraren en media die tegen hen zijn en precies weten wat goed en slecht voor hun is.

Misschien eens luisteren naar de bezwaren van PVV stemmers in plaats van te zeggen dat ze het allemaal fout zien.
pi_211484012
Een linkse hoogleraar die aan een van de meest elitaire universiteiten lesgeeft. Die weet natuurlijk exact wat er in de samenleving speelt :')
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_211484027
En meneer morijn is lid van?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211484039
"Oei, een wetenschapper ziet een trend en uit zijn onderbouwde zorgen, laat ik hem snel links noemen en mijn ogen en oren sluiten."
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_211484041
Dus beter een dictatuur dan Poolse, Hongarijse, Slowaakse toestanden wat dat ook mogen zijn.
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:30:40 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211484046
quote:
8s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:18 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
De boodschapper wordt neergeschoten? Pim Fortuyn wordt neergeschoten.

Verder bevestigt hij precies het wereldbeeld waar PVV stemmers zo'n hekel aan hebben: linksige hoogleraren en media die tegen hen zijn en precies weten wat goed en slecht voor hun is.

Misschien eens luisteren naar de bezwaren van PVV stemmers in plaats van te zeggen dat ze het allemaal fout zien.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Een linkse hoogleraar die aan een van de meest elitaire universiteiten lesgeeft. Die weet natuurlijk exact wat er in de samenleving speelt :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:28 schreef Red_85 het volgende:
En meneer morijn is lid van?
Tegen zulke ijzersterke inhoudelijke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.
Huilen dan.
pi_211484051
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
[..]
Tegen zulke ijzersterke inhoudelijke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.
Klopt helemaal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator vrijdag 1 december 2023 @ 10:35:23 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211484082
hoogleraar roept wat op Twitter X

nou ... ok man
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:36:28 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211484095
Daar heeft deze hoogleraar helemaal gelijk in.
pi_211484105
Tja. Heel veel mensen hebben geen idee hoe goed ze het eigenlijk hebben in Nederland. Ik snap best dat je wil dat immigratie stopt, heel goed zelfs, maar om dan de sleutels aan een mafkees met geblondeerd haar te geven?

|:(
pi_211484131
quote:
Nou ja zo iemand kan in elk geval wel zien wat de feiten zijn.
De achterlijke kiezer snapt geen reet van feiten en de problemen die er zijn. Die kijkt alleen naar ikke ikke ikke.
  Forum Admin vrijdag 1 december 2023 @ 10:41:09 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211484146
quote:
Dat is ook een manier om te zeggen dat je zijn tekst niet gelezen danwel begrepen hebt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:41:36 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211484147
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
[..]
Uiteraard, de PVV internetsoldaten staan klaar om hem verrot te schelden.
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:48 #14
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_211484186
Ik zie eerder een soort parallel met Italië denk ik. Polen en Hongarije hebben als voormalig Oostblok staten toch een meer dictatoriale en autocratische bestuurscultuur. Ik zie in Nederland de soep echt niet zo heet gegeten worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_211484242
Het enige wat grote gevolgen kan hebben is dat het economische model van PVV (die is gemodelleerd naar de SP). Voor de rest tja, …..

Naar de NPO kijken alleen nog maar 60 tot 80-jarigen dus dat wegbezuinigen merken normale mensen weinig van, dat moslims bij veel mensen niet populair zijn hebben ze aan zichzelf te danken en de islam zelf leert ons helemaal niets nieuws, er zijn al in de Europese ruimte vergelijkbaar gedachtengoed aan de macht dus met de internationale isolatie zal het wel meevallen en de LGBTQWTFBBQ beweging kent een hoog zelfmoordcijfer dus die hebben sowieso geen toekomst

Nederland kent geen top-down bestuursstijl en die gaat er onder de PVV ook niet magisch komen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 december 2023 @ 10:50:00 #16
426493 crew  PippenScottie
pi_211484266
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:45 schreef nixxx het volgende:
Ik zie eerder een soort parallel met Italië denk ik. Polen en Hongarije hebben als voormalig Oostblok staten toch een meer dictatoriale en autocratische bestuurscultuur. Ik zie in Nederland de soep echt niet zo heet gegeten worden.
Ik wil niemand een facist noemen, maar Italië heeft facisme letterlijk uitgevonden
My friends all drive horses
pi_211484292
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is ook een manier om te zeggen dat je zijn tekst niet gelezen danwel begrepen hebt.
Natuurlijk wel. Maar het is de zoveelste 'expert' die zegt dat er 2,5 miljoen stemmers zijn die gewoon dom zijn en
het allemaal niet begrijpen. Hetzelfde was het geval toen de BBB de provinciale verkiezingen won.
Als je rechts van de VVD stemt wordt je door dit soort figuren altijd als achterlijk weggezet, maar dat er zogenaamd wel naar geluisterd moet worden. Wat uiteraard nooit gebeurd.

Oh, en de toeslagenouders hebben in eerste instantie veel gehad aan de rechters ja. _O-
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_211484299
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet doorgelezen, maar klopt het dat TS het stukje aangrijpt om de PVV in een soort van slachtofferrol te drukken en is het vooral een roep voor de PVV en tegen de linkse elite waar TS zo tegen is?

En zo ja, is het een nieuwstopic waardig, of had TS het ook in 1 van de lopende topics kunnen plaatsen?
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:53:19 #19
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_211484318
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:50 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Ik wil niemand een facist noemen, maar Italië heeft facisme letterlijk uitgevonden
Goed punt.
Maar denk niet heel relevant meer qua deel van stemgerechtigden die dat nog meegemaakt hebben. De mensen die nog onder de communistische partij geleefd hebben zijn er een stuk meer.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Forum Admin vrijdag 1 december 2023 @ 10:53:49 #20
pi_211484323
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:51 schreef Arnhemunited het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Maar het is de zoveelste 'expert' die zegt dat er 2,5 miljoen stemmers zijn die gewoon dom zijn en
het allemaal niet begrijpen. Hetzelfde was het geval toen de BBB de provinciale verkiezingen won.
Als je rechts van de VVD stemt wordt je door dit soort figuren altijd als achterlijk weggezet, maar dat er zogenaamd wel naar geluisterd moet worden. Wat uiteraard nooit gebeurd.

Oh, en de toeslagenouders hebben in eerste instantie veel gehad aan de rechters ja. _O-
Nee hoor, ik heb het echt gelezen!

quote:
het allemaal niet begrijpen.
Vervolgens kom je hier mee. Je hebt het dus misschien wel gelezen, maar dan snap je het niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 1 december 2023 @ 10:54:46 #21
pi_211484332
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:52 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet doorgelezen, maar klopt het dat TS het stukje aangrijpt om de PVV in een soort van slachtofferrol te drukken en is het vooral een roep voor de PVV en tegen de linkse elite waar TS zo tegen is?

En zo ja, is het een nieuwstopic waardig, of had TS het ook in 1 van de lopende topics kunnen plaatsen?
Deels, ik vind wat deze hoogleraar zegt wel hout snijden.

Het is wel vooruithuilen wbt "demoniseren" want dat doet de beste man helemaal niet. Integendeel.
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:54:47 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211484334
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:51 schreef Arnhemunited het volgende:

[..]

Hij kijk gewoon naar de ideeen van de PVV en terkt de conclusie dat die partij een gevaar is voor de democratische rechtsstaat.

Maar dat moet natuurlijk meteen in de taboesfeer worden geschreeuwd. Dissidente geluiden meteen de kop indrukken.
pi_211484362
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:37 schreef Document1 het volgende:
Tja. Heel veel mensen hebben geen idee hoe goed ze het eigenlijk hebben in Nederland. Ik snap best dat je wil dat immigratie stopt, heel goed zelfs, maar om dan de sleutels aan een mafkees met geblondeerd haar te geven?

|:(
Als heel veel mensen het in Nederland heel goed zouden hebben, dan zou de PVV toch nooit zoveel stemmen hebben gekregen?
  vrijdag 1 december 2023 @ 10:58:06 #24
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211484366
Als de elite nou de zorgen van veel Nederlanders serieus had genomen aangaande islam & asielinstroom en er iets aan had gedaan, dan stond de PVV nu op nog geen 5 zetels.
Please Move The Deer Crossing Sign
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 1 december 2023 @ 11:00:46 #25
426493 crew  PippenScottie
pi_211484389
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 10:53 schreef nixxx het volgende:

[..]
Goed punt.
Maar denk niet heel relevant meer qua deel van stemgerechtigden die dat nog meegemaakt hebben. De mensen die nog onder de communistische partij geleefd hebben zijn er een stuk meer.
Silvio Berlusconi zou ik ook geen democraat in hart en nieren noemen
My friends all drive horses
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')