abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211517624
quote:
9s.gif Op maandag 4 december 2023 18:34 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik heb het idee dat de meeste recent aangeboden Collin-leningen alleen een tweede hypotheek hebben ipv een eerste hypotheek. Dat vind ik helaas wel een nadeel met de tegenwoordig iets meer fluctuerende huizenprijzen.
Een tweede hypotheek betekent veelal dat de primaire business iets geheel anders is en de hypotheek daarmee ook een secundair vangnet voor de lening. Ik vind dit juist wel prettig want dit verdeelt het risico over primaire business en huizenmarkt, terwijl pure og-leningen volledig op de vastgoedmarkt leunen.
pi_211518139
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 18:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Een tweede hypotheek betekent veelal dat de primaire business iets geheel anders is en de hypotheek daarmee ook een secundair vangnet voor de lening. Ik vind dit juist wel prettig want dit verdeelt het risico over primaire business en huizenmarkt, terwijl pure og-leningen volledig op de vastgoedmarkt leunen.
Ik vind het ook een pre. Geeft veel commitment vanuit ondernemer. Nog een extra pre als het het eigen woonhuis is.
pi_211518926
quote:
14s.gif Op donderdag 30 november 2023 12:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
GVE: handelaar in afgekeurd staal: https://www.geldvoorelkaa(...)=28274&code=AL28274i

Weinig/geen overwaarde in de 2e hypotheek, 1e hypo is 760k, woz-waarde is 671k. Maar hij moet wel een aardig en stabiel inkomen hebben om zo'n hypotheek los te krijgen bij de bank (ervan uitgaande dat het een bankfinanciering is).
Deze is vandaag helemaal vol geboekt, en nog best wel snel meen ik.
Pecunia non olet
pi_211519012
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 20:23 schreef obligataire het volgende:

[..]
Deze is vandaag helemaal vol geboekt, en nog best wel snel meen ik.
Denk door classificatie 1
pi_211519110
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 20:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Denk door classificatie 1
En de goede bedrijfsresultaten, al hangt dat natuurlijk met elkaar samen.....
We zullen zien...
Ieder groot bedrijf is ooit klein begonnen maar niet ieder klein bedrijf wordt ooit groot ;)
Pecunia non olet
pi_211519511
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 19:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik vind het ook een pre. Geeft veel commitment vanuit ondernemer. Nog een extra pre als het het eigen woonhuis is.
Of het huis van de ouders, als die borg staan, vind ik ook altijd een hele fijne.
pi_211520506
quote:
14s.gif Op maandag 4 december 2023 21:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Of het huis van de ouders, als die borg staan, vind ik ook altijd een hele fijne.
Klopt. Het allerlaatste wat iemand wil, is dat de eigen ouders in de problemen zouden komen.
Pecunia non olet
  dinsdag 5 december 2023 @ 00:51:47 #108
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_211520907
quote:
Klopt. Het allerlaatste wat iemand wil, is dat de eigen ouders in de problemen zouden komen.
Of zou het zijn dat je je toekomstige erfdeel niet wilt vergooien? :)
pi_211524772
Cihan Bakkerij Doner
¤ 25.000 | 10,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/cihan-bakkerij-doner/
geen harde zekerheden
pi_211525292
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Cihan Bakkerij Doner
¤ 25.000 | 10,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/cihan-bakkerij-doner/
geen harde zekerheden
Ondanks dat, geen verkeerde pitch. Bescheiden inleg? Het zijn volgens de balans zeker geen schuldenstapelaars en voor 25K gaan ze vast niet failliet. Met geld uit de '2e kassa' kun je geen auto kopen :@
Linkje = :9
Pecunia non olet
pi_211525741
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ondanks dat, geen verkeerde pitch. Bescheiden inleg? Het zijn volgens de balans zeker geen schuldenstapelaars en voor 25K gaan ze vast niet failliet. Met geld uit de '2e kassa' kun je geen auto kopen :@
Linkje = :9
Wel bijzonder dat ze de schuld aan Thuisbezorgd langlopend hebben (moeten?) maken. Cashflowprobleempje?
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_211525801
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2023 15:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Wel bijzonder dat ze de schuld aan Thuisbezorgd langlopend hebben (moeten?) maken. Cashflowprobleempje?
Klopt, ze kwamen 6.272 ¤ te kort kennelijk.
pi_211526486
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 18:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Vers & Fijn, een project van Voor de Groei, is failliet. Een paar weken geleden waren er al verontrustende berichten waarin gesproken werd over een mogelijke overname. Blijkbaar is dat niet gelukt.
Volgens mijn administratie zijn er 45 van de 72 termijnen betaald waarmee nog ongeveer 20% van het oorspronkelijke bedrag open staat. Als zekerheid is er een borgstelling van de ondernemers van 200k, 25% van het leenbedrag. Wat dat waard is moet nog blijken maar mijn verwachtingen zijn niet zo groot.
Nieuwe update van VdG.
Hierin aangegeven dat ze de beide ondernemers zullen aanspreken op hun individuele verplichtingen ten aanzien van de gestelde zekerheden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211528012
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2023 15:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Betalingen die klanten doen lopen toch via de kas van de restauranthouders, dus moeten die achteraf met Thuisbezorgd afrekenen. In zoverre kan ik wel begrijpen dat er altijd wel een verplichting open staat als je 14% (is dat nog zo?) moet afrekenen over de binnengeloodste omzet. Maar dat die langlopend (>1 jaar) is, is vreemd, misschien loopt er een juridisch conflict.

Anyway ze hebben gezamenlijk een kleine 2 ton aan overwaarde, niet hypothecair ondergezet weliswaar.
Lijkt me dat ze altijd wel iets kunnen regelen om Collin af te lossen. Lijken me geen mensen die privé ook nog bergen schuld hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 05-12-2023 19:54:39 ]
Pecunia non olet
pi_211528718
quote:
14s.gif Op maandag 4 december 2023 21:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik vind het juist niet zo'n fijn idee als ondernemers niet alleen hun eigen hebben en houden maar ook dat van anderen in de weegschaal stellen. Hebben ouders wel het gevoel dat ze kunnen weigeren borg te staan voor de droom van zoon/dochterlief? Gaan ze zich niet ongevraagd bemoeien met de zaak? Dat het een extra stok achter de deur is geloof ik best maar wat als het toch misloopt en pa en ma hun huis uit moeten of hun opgebouwde pensioen kwijtraken vanwege een misgelopen avontuur van hun kroos. Vrolijke kerstdagen?
Als investeerders krijgen we ons geld dan wel terug maar moreel gezien blijf ik liever ver van dit soort constructies.
pi_211529958
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 20:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik vind het juist niet zo'n fijn idee als ondernemers niet alleen hun eigen hebben en houden maar ook dat van anderen in de weegschaal stellen. Hebben ouders wel het gevoel dat ze kunnen weigeren borg te staan voor de droom van zoon/dochterlief? Gaan ze zich niet ongevraagd bemoeien met de zaak? Dat het een extra stok achter de deur is geloof ik best maar wat als het toch misloopt en pa en ma hun huis uit moeten of hun opgebouwde pensioen kwijtraken vanwege een misgelopen avontuur van hun kroos. Vrolijke kerstdagen?
Als investeerders krijgen we ons geld dan wel terug maar moreel gezien blijf ik liever ver van dit soort constructies.
Dat mag natuurlijk. Ik ga er zelf vanuit dat geldnemers en borgstellers zich bewust zijn van het risico dat ze lopen, net zoals ik dat zelf ben als ik geld uitleen. En of iemand zijn huis uit moet is maar de vraag, wellicht hebben ze nog andere middelen.
pi_211533008
A. Manbodh
¤ 160.000 | 8,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/a-manbodh/
1e hypotheek vastgoed. Pand is al een paar keer langs gekomen o.a. via SIG.
pi_211533363
Ik snap het niet helemaal, dat pand is dit jaar toch via sig voor 3 jaar gefinancierd voor een veel hoger bedrag? https://investeren.sameni(...)n-66-herfinanciering
pi_211533436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 12:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik snap het niet helemaal, dat pand is dit jaar toch via sig voor 3 jaar gefinancierd voor een veel hoger bedrag? https://investeren.sameni(...)n-66-herfinanciering
Ik zie alleen een verschil in de appartementindex. Bij SIG is dat 41 en bij CCF 43. Het gaat dan wellicht om een ander deel van het pand

quote:
In de splitsingsakte heeft ieder appartementsrecht een indexnummer.
Tip: het is belangrijk om hierbij goed op te letten. Het indexnummer kan afwijken van het bouw- en/of huisnummer. Bij iedere splitsingsakte hoort een splitsingstekening. Hierop kunt u ook meer informatie terugvinden over de indexen en aanduiding.
pi_211533587
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 11:51 schreef KrekelJapie het volgende:
A. Manbodh
zit bij CCF nog geen EBI (bekijk) document bij
pi_211533613
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 12:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Bij de Collin pitch wordt ook gesproken over 2 appartementen die hij heeft in dit project.

In 2023 heeft ondernemer een tweede appartement gekocht in een transformatieproject (voormalig ING pand) in het centrum van ’s-Hertogenbosch. Beide appartementen van Anand in dit project worden op dit moment verbouwd. De ondernemer wil de tijdelijke lening op één van de appartementen herfinancieren om werkkapitaal te realiseren zodat beide appartementen kunnen worden afgerond.
pi_211534833
WvjG was in talie om het project daar te bekijken.

Zit niet in het project maar wel netjes dat ze dit ook zo delen om de investeerders op de hoogte te houden.
pi_211535074
quote:
12s.gif Op woensdag 6 december 2023 13:05 schreef peterc het volgende:

[..]
zit bij CCF nog geen EBI (bekijk) document bij
Bij SIG kwam de herfinanciering zeer moeizaam vol.

Da's ook wel een grappige:
" De verbouwing is in een vergevorderd stadium, waarbij de keuken nog geplaatst moet worden, de nutsvoorzieningen aangesloten moeten worden en de vloer gestort moet worden."

Vloer storten als laatste..........
pi_211535646
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 15:43 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Bij SIG kwam de herfinanciering zeer moeizaam vol.

Da's ook wel een grappige:
" De verbouwing is in een vergevorderd stadium, waarbij de keuken nog geplaatst moet worden, de nutsvoorzieningen aangesloten moeten worden en de vloer gestort moet worden."

Vloer storten als laatste..........
Een zandcementvloer of een gietvloer misschien?
Ik kan me voorstellen dat je dat doet als alle nutsvoorzieningen helemaal klaar zijn.
pi_211541930
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 11:51 schreef KrekelJapie het volgende:
A. Manbodh
Linkje
https://www.collincrowdfu(...)1e1e533ce3a606008ab2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')