Bijna December dus de grote Appels en Peren-show staat weer op de rol. Wie o wie gaan er met de prijzen vandoor?quote:De jaarlijkse sportprijzen worden woensdag 20 december uitgereikt op het NOC*NSF Sportgala. Het evenement vindt plaats in DeFabrique in Utrecht. De categorie Paralympiër van het jaar is deze keer gesplitst in Parasportman, Parasportvrouw en Parasportploeg van het jaar. Femke Heemskerk, Arjen Robben en Gert-Jaap Hoekman treden toe tot de vakjury.
In aanloop naar het Sportgala presenteren NOC*NSF en NOS de invulling van het programma van deze feestelijke avond.
Drie nieuwe leden in vakjury
Met Femke Heemskerk (lid Sportploeg van het jaar 2009), Arjen Robben (Sportman van het jaar 2014) en Gert-Jaap Hoekman (hoofdredacteur NOS Sport) worden drie gerenommeerde namen toegevoegd aan de vakjury.
Gert-Jaap Hoekman is de nieuwe afgevaardigde namens de NOS. Daarnaast waren er twee posities voor ex-topsporters vacant, die worden ingevuld door Femke Heemskerk en Arjen Robben. Maarten van der Weijden bereikte vorig jaar het einde van zijn zittingstermijn. De vaste zetel van NOC*NSF is vervangen door een zetel namens ex-topsporters.
De volledige samenstelling van de vakjury is als volgt: Bas van de Goor (onafhankelijk voorzitter), Ellen van Langen en Arjen Robben (namens de oud-winnaars Jaap Eden), Femke Heemskerk (namens ex-topsporters), Jelmar Bos (namens de paralympiërs), Toon Gerbrands en Foppe de Haan (namens de coaches), Lisette van der Geest (namens de Nederlandse Sport Pers) en Gert-Jaap Hoekman (namens de NOS).
Uitbreiding prijzen
In totaal worden er dit jaar negen prijzen uitgereikt, twee meer dan vorig jaar. De categorie Paralympische sporter van het jaar wordt vanaf heden uitgesplitst naar drie categorieën: Parasportman van het jaar, Parasportvrouw van het jaar en Parasportploeg van het jaar. Hiermee wordt één lijn getrokken met de Jaap Eden-categorieën voor niet-paralympiërs.
Coaches van parasporters en -teams vallen in de categorie ‘Coach van het jaar’.
De negen categorieën:
• Sportman van het jaar (Jaap Eden Award)
• Sportvrouw van het jaar (Jaap Eden Award)
• Sportploeg van het jaar (Jaap Eden Award)
• Parasportman van het jaar (Jaap Eden Award)
• Parasportvrouw van het jaar (Jaap Eden Award)
• Parasportploeg van het jaar (Jaap Eden Award)
• Coach van het jaar (NOC*NSF Coach Award)
• Young Talent Award
• Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs
Het verkiezingsjaar loopt tot en met 30 november 2023. In aanloop naar het NOC*NSF Sportgala worden de shortlists gepubliceerd en de uiteindelijke genomineerden bekendgemaakt.
quote:
Viervoudig wereldkampioen Xandra Velzeboer natuurlijk.quote:Op zondag 26 november 2023 16:07 schreef Remco het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad geen lastige, vd Poel trouwens ook niet.
Populariteit van de sport (in Nederland en wereldwijd) telt ook mee. Dan heeft Bol een streepje voor.quote:Op zondag 26 november 2023 19:04 schreef Nober het volgende:
[..]
[..]
Viervoudig wereldkampioen Xandra Velzeboer natuurlijk.
Waterpolo vrouwen zou ook nog kunnen.quote:Op maandag 27 november 2023 19:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Ploeg: 4 x 400m vrouwen (atletiek) of teamsprint mannen (baanwielrennen)?
quote:Sportman van het Jaar 2023
Max Verstappen, autosport
Mathieu van der Poel, wielrennen weg en veld
Harrie Lavreysen, wielrennen baan
Patrick Roest, langebaanschaatsen
Jeffrey Hoogland, wielrennen baan
Luuc van Opzeeland, zeilen windfoilen
Niek Kimmann, wielrennen BMX
Lennart van Lierop, roeien skiff
Merijn Scheperkamp, langebaanschaatsen
Menno van Gorp, breakdance
Jens van ’t Wout, shorttrack
Sportvrouw van het Jaar 2023
Femke Bol, atletiek
Karolien Florijn, roeien skiff
Sifan Hassan, atletiek
Irene Schouten, langebaanschaatsen
Jutta Leerdam, langebaanschaatsen
Femke Kok, langebaanschaatsen
Antoinette Rijpma-de Jong, langebaanschaatsen
Marijke Groenewoud, langebaanschaatsen
Suzanne Schulting, shorttrack
Xandra Velzeboer, shorttrack
Fem van Empel, wielrennen veld
Demi Vollering, wielrennen weg
Annemiek van Vleuten, wielrennen weg
Puck Pieterse, wielrennen mountainbike en veld
Sportploeg van het Jaar 2023
Dames 4x400m, atletiek outdoor
Vrouwen waterpolo
Zeilduo 49-er, Bart Lambriex/Floris van de Werken
Mannen teamsprint, wielrennen baan
Koppelkoers mannen, wielrennen baan
Hockeyvrouwen
Hockeymannen
Aflossingsploeg vrouwen 3000m, shorttrack
Aflossingsploeg mix 2000m, shorttrack
Team Jumbo Visma, wielrennen weg
Vrouwen twee zonder- Ymkje Clevering/Veronique Meester, roeien
Vrouwen vier zonder-, roeien
Mannen dubbel twee Melvin Twellaar/Stef Broenink, roeien
Mannen dubbel vier, roeien
TeamNL Korfbal
Parasportman van het Jaar 2023
Rogier Dorsman, parazwemmen
Mitch Valize, para-wielrennen, weg
Niels Vink, rolstoeltennis quads
Joël de Jong, para-atletiek
Daniel Abraham, para-wielrennen, weg
Jetze Plat, para-wielrennen en para-triathlon
Parasportvrouw van het Jaar 2023
Liesette Bruinsma, para-zwemmen
Diede de Groot, rolstoeltennis
Fleur Jong, para-atletiek
Chantal Haenen, para-wielrennen baan
Lisa Bunschoten, para-snowboarden
Parasportploeg van het Jaar 2023
Wielrennen tandem Tristan Bangma/Patrick Bos
Vrouwen rolstoel basketbal
Boccia, Daniel Perez/Chantal van Engelen
Rolstoeltennis quads, Sam Schröder/Niels Vink, mannen dubbel
Rolstoeltennis vrouwen dubbel
Coach van het Jaar 2023
Eelco Meenhorst, roeien
Rick Peacock, zeilen
Laurent Meuwly, atletiek
Mehdi Kordi, wielrennen baan
Niels Kerstholt, shorttrack
Paul van Ass, vrouwen hockey
Merijn Zeeman, wielrennen weg
Gerard van Velde, langebaanschaatsen
Evangelis Doudesis, vrouwen waterpolo
Gerben de Knegt, wielrennen veld en mountainbike
Jac Orie, langebaanschaatsen
Karolien Florijn,quote:Op woensdag 29 november 2023 12:23 schreef Zorro het volgende:
Geen Max zou schandalig zijn.
Geen Matthieu zou schandalig zijn.
Geen Femke Bol zou schandalig zijn.
Geen Xandra Velzeboer zou schandalig zijn.
Geen Sifan Hassan zou schandalig zijn
Enzovoort.
Kortom, achterlijk om hier winnaars te kiezen.
Geen Nederlandse renners die wat aansprekends wonnen denk ik danquote:
Die hebben de meeste/grootste successen met niet-Nederlanders behaald. Dus dat lijkt me niet.quote:
Kan mw voorstellen dat ze voor Mathieu gaan gezien alle commentaren van Max. En gezien het seizoen van Mathieu is dat ook niet zo vreemdquote:
NEDERLANDS TINTJE lijkt me al voldoende. Stukje diversiteit en inclusie.quote:Op zondag 10 december 2023 18:42 schreef franklop het volgende:
[..]
Geen Nederlandse renners die wat aansprekends wonnen denk ik dan
Kooij had een prima seizoen en ook van Baarle buiten de fysieke problemen. Maar het is veel buitenlandser dan Nederlands ja.quote:Op zondag 10 december 2023 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die hebben de meeste/grootste successen met niet-Nederlanders behaald. Dus dat lijkt me niet.
Commentaar van Verstappen was vorig jaar niet anders.quote:Op zondag 10 december 2023 18:45 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Kan mw voorstellen dat ze voor Mathieu gaan gezien alle commentaren van Max. En gezien het seizoen van Mathieu is dat ook niet zo vreemd
Klopt, maar toen had hij Krol en Lavreysen als concurrenten, zie ik. Zou zeggen dat Mathieu er dit jaar in ieder geval heel dichtbij zatquote:Op zondag 10 december 2023 18:52 schreef franklop het volgende:
[..]
Commentaar van Verstappen was vorig jaar niet anders.
Maar eens hoor, van mij mag Mathieu het worden
Wij van WC-Eendquote:Op zondag 10 december 2023 19:01 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Voor het eerst in 38 jaar weer een Nederlandse wereldkampioen op de weg bij de mannen, ook voor het eerst in 38 jaar dat een Nederlander nog eens Milaan-San Remo wint. En passent ook nog even voor de vijfde keer wereldkampioen veldrijden geworden en met Parijs-Roubaix nog een tweede monument gepakt. Als ze nu weer kiezen voor die proleet in z'n autootje kunnen ze die prijs beter opdoeken.
Komt zeker wel in de buurt.quote:Op zondag 10 december 2023 19:32 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Wat Verstappen heeft gedaan is ook knap, maar dat komt qua sportprestatie niet in de buurt van Van der Poel.
Qua totale prestatie misschien: zorgen dat je in de beste auto komt te zitten, een rol spelen in het door engineers laten verder ontwikkelen van die auto, en de auto goed besturen. Het blijft vooral een deelname aan het WK engineering, waar je als bestuurder van de auto een relatief grote rol in speelt (naar schatting zo'n 20%).quote:
Ach, ik heb geen rijbewijs en durf door ziekte niet te fietsen als Nederlander. Ben een kenner op vele sportterreinen. Heb nog meegemaakt dat éénplankschoonspringers en amateur boksers ex-Aequo sportman van het jaar werden/werd. We leven in luxe tijden.quote:Op donderdag 14 december 2023 16:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Qua totale prestatie misschien: zorgen dat je in de beste auto komt te zitten, een rol spelen in het door engineers laten verder ontwikkelen van die auto, en de auto goed besturen. Het blijft vooral een deelname aan het WK engineering, waar je als bestuurder van de auto een relatief grote rol in speelt (naar schatting zo'n 20%).
Maar het komt qua sportprestatie niet in de buurt van Mathieu van der Poel.
Alleen om dit soort zure posts al, GO MAXquote:Op zondag 10 december 2023 19:01 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Als ze nu weer kiezen voor die proleet in z'n autootje kunnen ze die prijs beter opdoeken.
Leg eens uitquote:
Lijkt me evident, alsof er ooit 1 "schone" wielerwedstijd is geweestquote:
Hier ben ik het wel mee eens, in echte sport wordt helaas doping gebruikt.quote:Op donderdag 14 december 2023 17:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Lijkt me evident, alsof er ooit 1 "schone" wielerwedstijd is geweest.
Want die auto van Max is niet overpriced?quote:Op donderdag 14 december 2023 16:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Alleen om dit soort zure posts al, GO MAX..
Kiezen voor dopingontduikers op een overpriced fiets in een spandexpak.
https://nocnsf.nl/nieuws/(...)arnsf-sportgala-2023quote:Uitreiking sportprijzen en NOS-uitzending
Op woensdagavond 20 december worden in DeFabrique in Utrecht de jaarlijkse sportprijzen uitgereikt op het NOC*NSF Sportgala. De uitreiking van de sportprijzen is van 19.30-20.45 uur volledig live te volgen op het YouTube kanaal van NOC*NSF.
Het televisieprogramma van de NOS rondom het NOC*NSF Sportgala heeft dit jaar een andere opzet dan de voorgaande jaren. Er wordt dit jaar een combinatie gemaakt van een live jaaroverzicht van de Nederlandse topsport én de verkiezingen van de sportprijzen van NOC*NSF. Zo is er niet alleen aandacht voor de winnaars van de sportverkiezingen, maar ook voor andere sporters/coaches die een unieke prestatie hebben geleverd.
In de De Fabrique vinden de NOS-uitzending én het NOC*NSF Sportgala beiden plaats, waardoor er een uitwisseling zal plaatsvinden van gasten tussen de verkiezingen en de NOS-uitzending.
Het NOS Sportjaar 2023 wordt live uitgezonden op NPO1, 21.26-22.42 uur
Uitreiking wel op tv, alleen niet live.quote:Op vrijdag 15 december 2023 11:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Uitreiking niet op TV
[..]
https://nocnsf.nl/nieuws/(...)arnsf-sportgala-2023
Wanneer dan? NOS sportjaar 2023 lijkt mij een ander programma, met compilaties en interviews dat niet hetzelfde is als het gala.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uitreiking wel op tv, alleen niet live.
quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Uitreiking wel op tv, alleen niet live.
Het is wel een programma rond dat gala, dus lijkt me dat het wel een grote rol gaat spelen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:23 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wanneer dan? NOS sportjaar 2023 lijkt mij een ander programma, met compilaties en interviews dat niet hetzelfde is als het gala.
De NOS kennende zal het wel veel praten zijn en weinig beelden.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:23 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wanneer dan? NOS sportjaar 2023 lijkt mij een ander programma, met compilaties en interviews dat niet hetzelfde is als het gala.
Ik denk niet dat MvdP langs komt. Ik kwam zelfs niet opdagen, toen Jan Janssen, Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper bij een prijsuitreiking hem een eerbetoon kwamen geven.quote:Op zondag 10 december 2023 18:45 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Kan mw voorstellen dat ze voor Mathieu gaan gezien alle commentaren van Max. En gezien het seizoen van Mathieu is dat ook niet zo vreemd
In hoeverre kiezen de sporters, en in hoeverre de vakjury? Denk dat sporters toch anders naar F1 kijken (in mindere mate ook naar voetbal) dan naar sporten als wielrennen.quote:Op zondag 10 december 2023 18:45 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Mathieu heeft de OP gelezen:quote:Op zondag 26 november 2023 12:04 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Bijna December dus de grote Appels en Peren-show staat weer op de rol. Wie o wie gaan er met de prijzen vandoor?
https://nos.nl/artikel/25(...)ijn-beste-jaren-nietquote:Of zijn jaar hem nog meer prijzen op gaan leveren, bijvoorbeeld bij het Sportgala aankomende woensdag, dat weet hij niet. "Dat is heel moeilijk. Als je Verstappen dit seizoen weer bekijkt, dat is appels met peren vergelijken. Maar ik hecht ook meer belang aan de wedstrijden die ik win dan aan prijzen die uitgereikt worden."
Volgens mij 50% vakjury en 50% de sportersquote:Op maandag 18 december 2023 11:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
In hoeverre kiezen de sporters, en in hoeverre de vakjury? Denk dat sporters toch anders naar F1 kijken (in mindere mate ook naar voetbal) dan naar sporten als wielrennen.
Helaas wel. Veel te weinig voetballers winnen. Over het algemeen veel te weinig teamsporters.quote:Op maandag 18 december 2023 11:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
In hoeverre kiezen de sporters, en in hoeverre de vakjury? Denk dat sporters toch anders naar F1 kijken (in mindere mate ook naar voetbal) dan naar sporten als wielrennen.
Volgens mij valt dat juist hardstikke 'tegen'. Er zijn juist veel sporters die op MAX stemmen.quote:Op maandag 18 december 2023 11:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind dit echt heel raarquote:Op vrijdag 15 december 2023 11:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Uitreiking niet op TV
[..]
https://nocnsf.nl/nieuws/(...)arnsf-sportgala-2023
Zag net de promo: 'En natuurlijk met veel live muziek.'quote:
Ja, en wel daarna een uur op de NOS met Sport overzichten 2023 en prijswinnaars te gast bij Dionne.quote:
quote:Op woensdag 20 december 2023 12:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, en wel daarna een uur op de NOS met Sport overzichten 2023 en prijswinnaars te gast bij Dionne.
quote:Ajax-keepster Van Eijk krijgt NOS Sport-prijs 'Viral van het Jaar'
Het fragment waarin Ajax-keepster Regina van Eijk in Studio Voetbal Rafael van der Vaart op zijn plek zette is de best bekeken socialvideo van NOS Sport in 2023. Daarom zochten we Van Eijk even op.
Daar gaan ze toch nog meer focussen op 'het verhaal'?quote:Op woensdag 20 december 2023 19:52 schreef Remco het volgende:
Geeneens de genomineerden genoemd.
Ik geloof dit wel, denk dat het straks op de NOS beter te kijken is.
Mathieu, Scorrpion.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:13 schreef Scorpion_17 het volgende:
Terecht wel, deze prijs voor matthieu
Kunnen ze snel aan het bier!quote:Op woensdag 20 december 2023 20:15 schreef heywoodu het volgende:
Huh, nu al geweest. Wat een vroeg tijdstip
Autootje rijden is geen sport.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
Derde keer wereldkampioen, slechts drie wedstrijden niet gewonnen en dat is niet goed genoeg.
Een fiets gastje die parijs-roubaix heeft gewonnen krijg de voorkeur.........
Blijft toch altijd leuk dat je gewoon in élke sport van die sneue 'fans' hebt die per se zo hard en vaak mogelijk moeten roepen dat *inserteenanderesport* geen sport is. Vooral fans van F1 en wielrennen vertonen dat gedrag vaak jegens andere sporten.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
Derde keer wereldkampioen, slechts drie wedstrijden niet gewonnen en dat is niet goed genoeg.
Het oogt idd allemaal wat rommelig.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:09 schreef Scorpion_17 het volgende:
Snap wel dat de nos dit niet meer wil uitzenden.
Zeker jaquote:
MvdP heeft in 2023 1 wereldtitel meer dan Verstappenquote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
Autootje rijden is geen sportquote:Op woensdag 20 december 2023 20:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Blijft toch altijd leuk dat je gewoon in élke sport van die sneue 'fans' hebt die per se zo hard en vaak mogelijk moeten roepen dat *inserteenanderesport* geen sport is. Vooral fans van F1 en wielrennen vertonen dat gedrag vaak jegens andere sporten.
Die doen het zelf. Op gelijk materiaal.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
Je hebt zelf eens gezegd dat voetbal moet wegblijven van de Olympische spelen. Want die zijn voor de B-sporten.quote:Op maandag 18 december 2023 12:57 schreef tong80 het volgende:
[..]
Helaas wel. Veel te weinig voetballers winnen. Over het algemeen veel te weinig teamsporters.
Autorijden is geen sport.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
Drie keer maar?quote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
Oprecht benieuwd of jij eerder twee uur rondjes kan rijden in een F1 auto of Parijs Roubaix kan uitfietsen binnen een halve dag. Ik zou hiernaar kijken.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:16 schreef TjjWester het volgende:
https://www.motorsport.co(...)rom%20October%202022.quote:Op woensdag 20 december 2023 21:51 schreef Ploplap het volgende:
Over 10 jaar hoor je toch weer dat Mathieu doping heeft gebruikt. Same old story. Kan die straks weer zijn prijs inleveren.
Die hebben al een bocht naar zich vernoemd gekregenquote:Op woensdag 20 december 2023 22:03 schreef Aguero het volgende:
Wanneer krijgen Wüst en Kramer dit ding?
Verkeerd om wat mij betreft. Noordbocht is Wüst en Zuidbocht is Kramer, dat kan toch niet.quote:Op woensdag 20 december 2023 22:07 schreef franklop het volgende:
[..]
Die hebben al een bocht naar zich vernoemd gekregen
De doping-ruis heeft ze alvast mee ja!quote:Op woensdag 20 december 2023 22:10 schreef Fretwork het volgende:
Sifan Hassan zou een onredelijk goede wielrenner zijn.
Dat is zeker een plus, plekje bij Jumbo of UAE lijkt me een gegevenquote:Op woensdag 20 december 2023 22:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De doping-ruis heeft ze alvast mee ja!
Ze kan dan ook nog gaan voetballen bij Ajax als het niet wordt in het wielrennen.quote:Op woensdag 20 december 2023 22:45 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dat is zeker een plus, plekje bij Jumbo of UAE lijkt me een gegeven
Raar ook dat ze Jumbo, als genomineerde sportploeg, totaal doodzwijgen. In het filmpje over dominatie had ik ze tot minstens verwacht.quote:Op woensdag 20 december 2023 22:45 schreef Arcee het volgende:
Vreemde uitzending, met die sportverkiezingen er niet in.
Tja het team was zo dominant als maar zijn kan, maar het Nederlandse gehalte in de overwinningen was met Kuss, Vinegaard, Roglic en van Aert wel erg beperkt.quote:Op woensdag 20 december 2023 22:59 schreef Aguero het volgende:
[..]
Raar ook dat ze Jumbo, als genomineerde sportploeg, totaal doodzwijgen. In het filmpje over dominatie had ik ze tot minstens verwacht.
Omdat ze trouw het nos journaal kijkt.quote:Op woensdag 20 december 2023 21:32 schreef superniger het volgende:
Waarom zit Dione in een schuilkelder?
Ik gaf zelfs de herhaling geen kans.quote:Op zondag 24 december 2023 14:17 schreef Szura het volgende:
Heb die herhaling van het sportjaar 2023 opstaan, maar ipv een mooi in elkaar gedraaid beeldenoverzicht krijg je weer een hoop geleuter tussendoor bij de NOS. En wat enorm cringe die kelder van Dione, met als toppunt Schippers en Van Vleuten die naar beelden moeten kijken met Chef Special dat een meter voor hun stoelen staat te spelen.
quote:Op zondag 24 december 2023 14:23 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik gaf zelfs de herhaling geen kans.
quote:1. Novak Djokovic (SER, tennis, 876 pts)
2. Léon Marchand (natation, 361 pts)
3. Max Verstappen (HOL, F1, 348 pts)
4. Noah Lyles (USA, athlétisme, 315 pts)
5. Siya Kolisi (AFS, rugby, 216 pts)
6. Marco Odermatt (SUI, ski, 197 pts)
7. Johannes Boe (NOR, biathlon, 155 pts)
8. Tadej Pogacar (SLV, cyclisme, 151 pts)
9. Mathieu Van der Poel (HOL, cyclisme, 132 pts)
10. Erling Haaland (NOR, football, 130 pts)
https://www.lequipe.fr/To(...)-de-l-equipe/1439163quote:1. Simone Biles (USA, gymnastique, 812 pts)
2. Mikaela Shiffrin (USA, ski alpin, 709 pts)
3. Katie Ledecky (USA, natation, 446 pts)
4. Aitana Bonmati (ESP, football, 345 pts)
5. Demi Vollering (HOL, cyclisme, 246 pts)
6. Faith Kipyegon (KEN, athlétisme, 191 pts)
7. Shericka Jackson (JAM, athlétisme, 153 pts)
8. Jennifer Hermoso (ESP, football, 106 pts)
9. Tigist Assefa (ETH, athlétisme, 56 pts)
10. Lotte Kopecky (BEL, cyclisme, 55 pts)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |