abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_211349201
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
pi_211349234
Racisten misbruiken dit kinderfeest en daarmee is het racistisch geworden.
  zondag 19 november 2023 @ 16:47:13 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211349253
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 16:44 schreef christmastsunami het volgende:
Racisten misbruiken dit kinderfeest en daarmee is het racistisch geworden.
Het was altijd al racistisch, maar racisten zijn nu als de dood dat ZP helemaal verdwijnt. Dus gaan ze wat schuimbekkend de hooligan uithangen tegenover demonstranten die gebruik maken van hun demonstratierecht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211349391
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 16:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het was altijd al racistisch, maar racisten zijn nu als de dood dat ZP helemaal verdwijnt. Dus gaan ze wat schuimbekkend de hooligan uithangen tegenover demonstranten die gebruik maken van hun demonstratierecht.
Het was het niet, volgens mij. Maar nu die hooligans er zich mee zijn gaan bemoeien is het hun mafklapper feestje geworden.
pi_211349742
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 16:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Zwarte Piet is niet racistisch.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 19 november 2023 @ 17:43:06 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211349794
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:37 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Zwarte Piet is niet racistisch.
  zondag 19 november 2023 @ 17:45:22 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211349831
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Zelfspot siert je.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211349832
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat slaat dan net zo goed op jou.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 19 november 2023 @ 17:47:13 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211349866
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:45 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Nou nee, ik heb meerdere malen in deze topicreeks aangegeven waarom het feest racistisch is.
Jij komt continue met "Zwarte Piet is niet racistisch", en dat was het dan.
pi_211349915
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou nee, ik heb meerdere malen in deze topicreeks aangegeven waarom het feest racistisch is.
Omdat het ook niet racistisch is.
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 19 november 2023 @ 17:51:36 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211349935
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:50 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
pi_211349944
Er is niets, maar dan ook helemaal niets racistisch aan Zwarte piet.
Als jij wilt dan kan je overal wel iets racistisch in zien, maar dat maakt iets nog niet racistisch.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_211349951
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:45 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211349954
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als jij wilt dan kan je overal wel iets racistisch in zien, maar dat maakt iets nog niet racistisch.
Precies dit.
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 19 november 2023 @ 17:53:56 #15
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211349977
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:50 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Nou ja, de oorspronkelijke bedoeling was niet racistisch, maar zoals ik al eerder zei, ik kan best meegaan dat sommigen het vreemd of zelfs aanstootgevend vonden. Dat is voor mij het hele punt niet.

We gaan naar een samenleving waar als je maar hard genoeg schreeuwt en mensen intimideert krijg je altijd je zin.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_211350007
quote:

[..]
Ow.

Wijs mij even naar post nr aub
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  zondag 19 november 2023 @ 17:56:21 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350020
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is een karikatuur op een negerslaaf. En die karikatuur is wel degelijk racistisch.
  zondag 19 november 2023 @ 17:56:34 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350029
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:53 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nou ja, de oorspronkelijke bedoeling was niet racistisch, maar zoals ik al eerder zei, ik kan best meegaan dat sommigen het vreemd of zelfs aanstootgevend vonden. Dat is voor mij het hele punt niet.

We gaan naar een samenleving waar als je maar hard genoeg schreeuwt en mensen intimideert krijg je altijd je zin.
Of het bewust of onbewust oorspronkelijk zo bedoeld is boeit niet eens.
  zondag 19 november 2023 @ 17:59:33 #19
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211350066
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Of het bewust of onbewust oorspronkelijk zo bedoeld is boeit niet eens.
Jawel, de intentie is weldegelijk belangrijk, anders zou iedereen voor elke fout keihard afgestraft moeten worden, er is niet voor niets bijv een verschil tussen moord en doodslag.

Maar het had allemaal gewoon wat beschaafder gekund, met wat meer beleefd overleg en uitleg van de wederzijdse standpunten ipv di primitieve, recht van de sterkste gedrag van KOZP.
Get woke, go broke!
  zondag 19 november 2023 @ 18:00:41 #20
182233 thedeedster
pi_211350076
quote:

[..]
En ik heb gezegd dat je het dan maar voor de rechter moet brengen...

SPOILER
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 19 november 2023 @ 18:01:41 #21
182233 thedeedster
pi_211350089
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zelfspot siert je.
En dit kunnen anderen ook. Dom herhalen.
pi_211350090
quote:

[..]
Jou argumenten slaan ook nergens op en je bent evengoed een langspeelplaat en dat telt voor bijna iedereen hier, alles is al vaak gezegd

KOZP oprotten ermee!!
  zondag 19 november 2023 @ 18:02:06 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350096
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:59 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Jawel, de intentie is weldegelijk belangrijk, anders zou iedereen voor elke fout keihard afgestraft moeten worden, er is niet voor niets bijv een verschil tussen moord en doodslag.

Maar het had allemaal gewoon wat beschaafder gekund, met wat meer beleefd overleg en uitleg van de wederzijdse standpunten ipv di primitieve, recht van de sterkste gedrag van KOZP.
In dit geval niet.
Een racistische karikatuur is een racistische karikatuur. Het hoeft niet afgestraft maar aangepast te worden, of er kwaad bloed achter de bedenkers van dat figuur zat doet niet zo veel terzake.
  zondag 19 november 2023 @ 18:02:58 #24
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211350113
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
In dit geval niet.
Een racistische karikatuur is een racistische karikatuur. Het hoeft niet afgestraft maar aangepast te worden, of er kwaad bloed achter de bedenkers van dat figuur zat doet niet zo veel terzake.
Dit is wel een beetje meningneerzettenalsfeit hoor ;).
Get woke, go broke!
  Moderator zondag 19 november 2023 @ 18:05:42 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211350141
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
In dit geval niet.
Het lastige is dat niet iedereen het ermee eens is dat het een racistisch figuur is

Ik kan ook wel roepen en stampen dat note dodelijk zijn omdat ik er allergisch voor ben maar dat maakt het niet per se waar en niet per se voor iedereen waar, dat moet ik eerst aantonen

Ik eet ze maar gewoon niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 19 november 2023 @ 18:06:26 #26
182233 thedeedster
pi_211350149
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:02 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Dit is wel een beetje meningneerzettenalsfeit hoor ;).
Het is dan ook niet echt overtuigend. 8-)
pi_211350185
Speciaal voor Harvest, men oogst wat men zaait
Dus KOZP
  zondag 19 november 2023 @ 18:13:52 #28
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350236
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:09 schreef Cupfighter het volgende:
KOZP
Helemaal mee eens.
  zondag 19 november 2023 @ 18:15:26 #29
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211350257
Kick out, geweld, toen was het al een soort van fout :').

Laten we in gesprek gaan over ZP bekt niet zo lekker, maar daar had ik dan geen teringhekel aangehad O-).
Get woke, go broke!
pi_211350294
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:15 schreef HeatWave het volgende:
Kick out, geweld, toen was het al een soort van fout :').

Laten we in gesprek gaan over ZP bekt niet zo lekker, maar daar had ik dan geen teringhekel aangehad O-).
Provoceren, slachtofferrol, oproepen tot geweld, die hele club deugt niet.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211350308
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.
Ik vergat het vraagteken erachter
  zondag 19 november 2023 @ 18:22:26 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350333
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]
En ik heb gezegd dat je het dan maar voor de rechter moet brengen...

SPOILER
Rechters maken fouten.
pi_211350393
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Rechters maken fouten.
En jij niet natuurlijk.

Jouw onderbouwing betreffende zp wel/niet racistisch; het is mijn mening en ik vind dat zo, dus dan is dat ook zo.

_O- :')
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  zondag 19 november 2023 @ 18:27:48 #34
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_211350394
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 19 november 2023 @ 18:28:21 #35
182233 thedeedster
pi_211350408
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:22 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Rechters maken fouten.
En dan? Ga je dan eigen rechter spelen Volkert?
  zondag 19 november 2023 @ 18:29:21 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350423
quote:
4s.gif Op zondag 19 november 2023 18:27 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
En jij niet natuurlijk.

Jouw onderbouwing betreffende zp wel/niet racistisch; het is mijn mening en ik vind dat zo, dus dan is dat ook zo.

_O- :')
Iedereen maakt fouten, jij, ik, maar rechters dus ook.
pi_211350435
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 17:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het is een karikatuur op een negerslaaf. En die karikatuur is wel degelijk racistisch.
Neen, je hebt je laten aanpraten dat het dat is. Zwarte piet is allesbehalve een karikatuur.
Bij een karikatuur denk je aan een tekenaar die een komische schets met overdreven kenmerken.
Hebben de mensen die jou dingen hebben aangepraat soms ook iets gezegd over de molensteenkraag die Zwarte piet draagt?
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  zondag 19 november 2023 @ 18:31:05 #38
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350450
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:29 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Neen, je hebt je laten aanpraten dat het dat is. Zwarte piet is allesbehalve een karikatuur.
Bij een karikatuur denk je aan een tekenaar die een komische schets met overdreven kenmerken.
Hebben de mensen die jou dingen hebben aangepraat soms ook iets gezegd over de molensteenkraag die Zwarte piet draagt?
Hij heeft ook overdreven kenmerken. Van zijn oorbellen tot zijn kleding.
  Moderator zondag 19 november 2023 @ 18:33:27 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211350476
Wat aan zijn oorbellen en kleding maakt hem een slaaf?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211350497
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Iedereen maakt fouten, jij, ik, maar rechters dus ook.
In dit topic word je meer dan eens op die fouten gewezen, maar je lijkt je er niet veel van aan te trekken.

Hoe komt dat?
Tenminste, dat denk ik.
  zondag 19 november 2023 @ 18:38:13 #41
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_211350528
quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Daar kom ik zo op. :+

Het kerst en Sinterklaasfeest kennen hun oorsprong wat al vele eeuwen geleden begon. Toen het Christelijk geloof zijn opmars in Europa deed botste dat met de Germaanse feesten met name de geboorte van Christus en het midwinterfeest. Kerstboom met glimmende ballen en kaarsjes heeft niets met christus te maken maar komt van het midwinterfeest. Tijdens dit feest werd er gevierd dat de kortste dag weer langer wordt. DMV spiegelende ballen en kaarslicht werden de boze geesten geweerd.

De oorsprong van Zwarte Piet. Die is idd wat duister.
Er wordt gesuggereerd dat st Nicolaas gebaseerd is op de bisschop van Mira (Irak 3de eeuw). Hij kocht een zwarte slaaf vrij en deze was daar zo blij mee dat hij st Nicolaas wou blijven dienen. st Nicolaas werd ook de beschermheilige van zeelieden en kinderen.

Even terug naar het botsen van tradities.
De Germanen geloofden in de God Wodan. Deze reed op een paard met 8 poten had een staf en 2 zwarte raven bij zich. De kerstman heeft 8 rendieren.
De raven vlogen voor Wodan uit om bij de schoorstenen te luisteren of iedereen in huis wel braaf is.

Moet ik ook nog uitleggen waarom het Sinterklaas feest gevierd wordt met zakjes zout en suikergoed? :D

Waar ik heen wil met mijn post weet ik niet alleen om te zeggen dat Zwarte Piet niets te maken heeft met racisme.
pi_211350531
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:31 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hij heeft ook overdreven kenmerken. Van zijn oorbellen tot zijn kleding.
Sinds wanneer is een oorbel een overdreven kenmerk? Je praat mensen na, lijkt wel.
Heel veel mensen dragen oorbellen. De witte kraag heb ik je nog niet over gehoord. Maar dat klopt ook wel, want je praat alleen maar mensen na, het is niet zo dat ik nu praat met iemand die daadwerkelijk een probleem kan formuleren.
  zondag 19 november 2023 @ 18:40:22 #43
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350561
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:33 schreef sp3c het volgende:
Wat aan zijn oorbellen en kleding maakt hem een slaaf?
Dat pagepakje wat hij aan heeft, dat droegen huisslaven vroeger. In combinatie met een afropruik en zwart gezicht, weer in combinatie met dom, stuntelend, en vergeetachtig gedrag resulteert dus in een een figuur die donkere mensen niet alleen imiteert maar ook nog eens ridiculiseert. In een land met een flink koloniaal verleden lijkt me dat allemaal niet zo wenselijk.
  zondag 19 november 2023 @ 18:41:27 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350570
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:35 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
In dit topic word je meer dan eens op die fouten gewezen, maar je lijkt je er niet veel van aan te trekken.

Hoe komt dat?
Ik heb geen fouten gemaakt hier.
  zondag 19 november 2023 @ 18:45:03 #45
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_211350598
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat pagepakje wat hij aan heeft, dat droegen huisslaven vroeger. In combinatie met een afropruik en zwart gezicht, weer in combinatie met dom, stuntelend, en vergeetachtig gedrag resulteert dus in een een figuur die donkere mensen niet alleen imiteert maar ook nog eens ridiculiseert. In een land met een flink koloniaal verleden lijkt me dat allemaal niet zo wenselijk.
Kijk, als deze gasten nou de schoentjes kwamen vullen dan gaf ik je gelijk. :D

zondag 19 november 2023 @ 18:48:35 #46
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350629
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 18:45 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Kijk, als deze gasten nou de schoentjes kwamen vullen dan gaf ik je gelijk. :D

[ afbeelding ]
Er waren ook slaven die helemaal tevreden waren in hun rol als slaaf.
Dat maakt het nog steeds niet fris.
pi_211350654
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Let op;

quote:

... dom, stuntelend, en vergeetachtig gedrag..
Fout.

Vandaag de dag is het vaak zo dat de Sint vergeetachtig en stuntelig is. Piet lost altijd juist alles op.

En al zou het een karikatuur zijn, so what? Mensen die daarom al gaan janken... 8)7

En zelfs een aggressieve toon daarom gaan zetten. 8)7 8)7 8)7 8)7

Op een kinderfeest zoals de intocht. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
pi_211350655
quote:

[..]
Dat pagepakje wat hij aan heeft, dat droegen huisslaven vroeger.
Nee hoor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 19 november 2023 @ 18:54:53 #49
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211350687
quote:
4s.gif Op zondag 19 november 2023 18:51 schreef SpaceOddity het volgende:
Vandaag de dag
Vandaag de dag, dus het figuur is door de jaren heen steeds meer aangepast. Misschien om donkere mensen minder voor schut te zetten, misschien voor wat anders, maar hij verandert met de jaren. Dus kleine moeite om die zwarte schminck en pruiken weg te gooien.
pi_211350688
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Jawel.
"Omae wa mou shindeiru."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')