abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 november 2023 @ 13:17:10 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211334212

Crypto?
Bitcoin is het bekendste voorbeeld van cryptocurrency. Bitcoin is bedoeld als peer-to-peer geld, je kan geld (Bitcoin) naar iemand overmaken zonder tussenkomst van een bank. De transactie is pseudoniem en binnen enkele minuten geregeld. Dit gebeurt allemaal door middel van een blockchain. Ook zijn de laatste jaren Layer2 oplossingen populair zoals bijv. Lightning Network. Hiermee kun je instant betalingen doen voor slechts een fractie van de fees die je op de basislaag zou betalen.

Naast Bitcoin zijn er o.a. concurrenten van Bitcoin (bijv. Monero), utility chains (bijv. Ethereum) en memecoins (bijv. Dogecoin). Dit noemen we altcoins, zie bijv. Coingecko voor een impressie. Vele zijn experimenteel en overleven de bearmarkets niet.

Blockchain?
De blockchain kun je zien als een kasboek dat wordt gecontroleerd door iedereen die gebruik maakt hiervan. Je kan in dat kasboek elke transactie zien die ooit heeft plaatsgevonden. De blockchain wordt door heel veel pc's gecontroleerd en is niet achteraf wijzigbaar. Een systeem wat moeilijk te manipuleren is dus. In elk block in de blockchain zitten transacties van coins. Kijk maar eens hier om zelf een kijkje te nemen in zo`n blockchain.

Wie houdt de blockchain bij?
Transacties worden door nodes verzonden naar het netwerk. Een node is een computer die de software van Bitcoin draait. Miners stoppen deze transacties in een blok en als dank krijgen zij hiervoor een beloning. Dit is natuurlijk kort door de bocht; bekijk dit filmpje maar eens voor een uitgebreidere uitleg;

Er zijn tegenwoordig twee verschillende technieken die worden gebruikt om de blockchain bij te houden, namelijk; Proof of Work (PoW) en Proof of Stake (PoS). PoW is een vorm van mining, waarbij de rekenkracht van een computer wordt gebruikt ten dienste van de blockchain. De computer lost als het ware mathematische puzzels op en moet intensief werk (de W in PoW) leveren om transacties te controleren en nieuwe blokken te creëren. Deze inspanningen worden beloond in cryptocurrency. PoS is in principe een vorm van virtuele mining. Des te groter het aantal (stake) van een bepaalde cryptocurrency iemand bezit, des te meer transacties er kunnen worden gevalideerd en des te groter de reward voor de persoon in kwestie. Met andere woorden: Des te meer je bezit, des te meer je zult worden beloond.

Minen levert dus geld op?
Ja. Maar op kleine schaal is het minen van Bitcoin eigenlijk niet meer rendabel door de kosten van aanschaf van hardware, stroomkosten etc. Dit omdat het minen van Bitcoin ook steeds moeilijker wordt en er veel concurrentie is. Wellicht als Bitcoin in de toekomst nog veel meer waard word dat het weer rendabel wordt. Het minen van sommige altcoins op kleine schaal kan wel rendabel zijn, helemaal met wellicht een prijsstijging in het verschiet.

En wat zijn de verschillen tussen Bitcoin en verschillende altcoins?
Satoshi Nakamoto zocht een vorm van bescherming tegen centrale banken. Vanaf de jaren 70 waren cyberpunks al op zoek naar zoiets. Met Bitcoin is die oplossing er gekomen. Doordat de software open-source is kan het makkelijk gekloond worden. Dit gebeurde in de eerste jaren dan ook. Later begonnen bedrijfen en individuen andere voordelen te zien in blockchain en zijn daar op door gegaan. Sommige zullen je vertellen dat geld (dus Bitcoin) de enige usecase voor blockchain is, andere zullen je vertellen dat het de oplossing voor alles is. Echter het grootste verschil zit hem in decentraliteit. Bitcoin is tot op heden nog de enige decentrale cryptocurrency. Daarom is Bitcoin veilig voor vele attack factors. Dit betekend niet dat het gebruik van Bitcoin zonder risico is! DYOR (Do Your Own Research)!

Oké. Hoe kom ik aan cryptocurrency?
Cryptocurrency kun je kopen via brokers of via een exchange. De laatstgenoemde is eigenlijk een soort AEX maar dan alleen voor cryptocurrency. Kopen via een exchange is meestal goedkoper dan het kopen van een broker. Dit omdat je nu geen tussenpersoon hebt maar rechtstreeks van een andere gebruiker koopt.

En hoe sla ik mijn digitale geld nu veilig op?
In een wallet. En dat kan op verschillende manieren en plekken, elk met zijn eigen voor en nadelen.
Je kan het in je wallet op een exchange bewaren maar de geschiedenis heeft geleerd dat dit niet altijd een goed idee is. Je kan bij je wallet door middel van een private key, alleen hiermee kun je transacties doen. Omdat de exchange jouw private key beheerd kan de eigenaar van die exchange er in theorie dus met al het geld vandoor gaan. Google maar eens op 'mt. Gox' voor een voorbeeld.

Wil je dagelijks handelen met crypto dan is het handiger om je coins op een exchange te laten. Koop je ze voor de lange termijn dan kun je het beter opslaan in een ander soort wallet.

Wallet? Offline wallet? Hardware wallet? Paper wallet? Wat?
Een wallet komt in verschillende vormen. Je kan een walletprogramma voor desbetreffende coin installeren op je pc/laptop/telefoon/tablet en daar je coin in opslaan. Daarnaast zijn er ook hardware wallets te koop zoals de Trezor of de Nano Ledger.

Bewaar je private key (seed) ten allen tijde goed! Dit is je backup om je wallet te restoren. Vul deze ook nergens anders in dan in je wallet. Twijfel je hoe je precies je wallet moet restoren? Stel je vraag in het n00b-topic.

Probeer closed-source wallets te vermijden. Dit zijn Wallets die zijn gemaakt door een partij die niet in eerste instantie bij het team zit dat desbetreffende coin heeft ontwikkeld. Het verleden heeft uitgewezen dat hier nog wel eens misbruikt van is gemaakt.

En wat zorgt er nou voor dat een coin waarde krijgt?
De markt bepaalt de waarde van een coin. Hoe meer mensen er heil in zien, hoe meer het waard wordt.

Maar nu even serieus, ik snap er nog steeds niks van! Hoe kan ik kopen?
Bekijk hier stap voor stap handleidingen: BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #6 Voor al je kleine en grote vragen

Afkortingen en jargon
FOMO - Fear of missing out - Paniekreactie omdat een coin opeens erg veel in waarde stijgt. Paniekaankoop.
FUD - Fear, uncertainty, doubt. Op het moment dat er angst en onzekerheid in de markt zit dan gaan vaak veel mensen hun geld omzetten naar fiat. Dit zorgt voor een dalende trend of crash in de markt.
ICO - Initial Coin Offering. Een nieuwe munt wordt geïntroduceerd. Hier is geld voor nodig. Vroege investeerders kunnen in een ICO investeren in de hoop dat de munt daarna een veelvoud waard wordt.
Fee - Om een transactie te doen moet er fee worden betaald. Dit is een bedrag dat ervoor zorgt dat jouw transactie in behandeling wordt genomen. Sommige exchanges rekenen ook fee om uit te laten betalen.
Hodlen - Je cryptomunten altijd houden (holden).
Holden - Holden is ook traden, alleen zit er meer tijd tussen.

Exchanges;
Kraken - Betrouwbare exchange
Binance - Chinese exchange met een groot aanbod van crypto
BL3P - Nederlandse Bitcoin exchange, zelfde partij als broker Bitonic
Bitvavo - Nederlandse exchange met een ruim aanbod van crypto

Bedrijven waar je crypto kan kopen buiten een exchange om?
Bitonic
BTC Direct
Satos

Bitcoin block explorers
Mempool.space
Blockchain.info

Crypto koersen
Preev simple bitcoin price
CoinGecko - Cryptocurrency Prices and Market Capitalization
Cryptodashboard.io - Lichtgewicht versie van Coinmarketcap met auto refresh
cryptowat.ch - Live koersen van de belangrijkste exchanges
Agrr - Trades en koers van de grootste exchanges.

Gedetailleerde crypto statistieken
fork.lol
coin.dance
Statoshi.info
Cryptocurrency Mining Profitability
BitcoinWisdom.com

Crypto nieuws
Bitcoin Magazine (NL)
Bitcoin.nl (NL)
Bitcoin Magazine
Coindesk
CoinTelegraph
/r/CryptoCurrency
/r/Bitcoin

Informatie
Bitcoinstart (NL)
BTCWiki (NL)
Bitcoin Information & Resources

Podcasts:
Beginnen met Bitcoin (NL)
Satoshi Radio (NL)
Cryptocast (NL)

Boeken:
Ons Geld is Stuk
De Bitcoin Standaard
De Fiat Standaard
Gelaagd geld

Bitcoin en belastingaangifte
Bitcoin als vermogen: box 3
Het bezit van bitcoin en andere crypcurrencies wordt gezien als vermogen. Vermogen moet worden opgegeven in box 3.

De waarde die u opgeeft is de waarde (in euro's) van uw cryptovaluta op 1 januari van het fiscale jaar. Bij uw belastingaangifte over het jaar 2016, geeft u dus aan hoeveel uw cryptocurrencies op 1 januari waard waren. Wij adviseren u om altijd al uw cryptocurrencies op te geven, ook als het om kleine bedragen gaat. Immers kan uw portfolio in een jaar sterk in waarde stijgen, als u het niet eerder heeft opgegeven dan kampt u in de toekomst wellicht met een voor de belastingdienst onverklaarbaar vermogen.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de Belastingdienst.

DISCLAIMER:
Cryptocurrency is een erg jonge en volatiele markt. Nog meer dan voor elke andere markt geldt hier dat je je goed moet inlezen en investeer enkel geld dat je kan missen. Don't invest recklessly.
pi_211334237
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 13:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zaken remote betalen continentaal, daar is het wel ideaal voor. Dat klopt. Mits de volatiliteit eruit is. Een currency die op dagbasis %en op en neer vliegt, zou ik als een te hoog risico zien als serieuze valuta om te accepteren. Zag je overigens ook gebeuren, steeds meer bedrijven accepteerden Bitcoin toen het omhoog ging. Daar is nu nog maar weinig van over. Je vermogen in zo een hoog tempo afschrijven in je reguliere cashflow is killing als bedrijf.
Daar zijn stablecoins voor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211334258
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 13:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
het heeft geen zin
  zaterdag 18 november 2023 @ 13:20:50 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211334268
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 13:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De stablecoins zijn nu ook 50% waard van wat het op de top was. En dan negeer ik het moment dat ze 25% waard waren van de top.

Inflatie is binnen de marge voorspelbaar (én beïnvloedbaar doordat ze gereguleerd worden). Volatiliteit is en enorm risico.
pi_211334365
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 13:20 schreef bleiblei het volgende:

[..]
De stablecoins zijn nu ook 50% waard van wat het op de top was. En dan negeer ik het moment dat ze 25% waard waren van de top.

Inflatie is binnen de marge voorspelbaar (én beïnvloedbaar doordat ze gereguleerd worden). Volatiliteit is en enorm risico.
Er zijn stablecoins die mislukt zijn. Dat was ontluisterend. Maar de grote stablecoins zijn er nog gewoon en zijn gekoppeld aan de waarde van de dollar. Die gebruik je dan om zonder risico's van betekenis geld naar de andere kant van de wereld te sturen.

Volatiliteit is voor niet-stablecoins een risico en er zijn strategieën om daarmee om te gaan waardoor dat risico op lange termijn veel kleiner is. Je perceptie van dat risico hangt samen met je vertrouwen in de toekomst van cryptovaluta. Als jij dat vertrouwen niet hebt, dan geef ik je groot gelijk dat je je geld op een bankrekening zet waar het gegarandeerd minder waard wordt.
pi_211334549
quote:

[..]
lol
  Moderator zondag 19 november 2023 @ 20:45:41 #7
18653 crew  D.
pi_211352034
Voor wie nog een gokje wil wagen, vanavond laatste kans

BTC / Het Grote Crypto Waarzeggerstopic - editie 2023
pi_211354974
quote:
Wat was dan precies de top van een stablecoin?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_211361801
quote:
7s.gif Op maandag 20 november 2023 08:38 schreef dimmak het volgende:

[..]
Wat was dan precies de top van een stablecoin?
De top was $1
  Moderator maandag 20 november 2023 @ 19:54:50 #10
18653 crew  D.
pi_211361859
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 19:51 schreef ThijsTH het volgende:

[..]
De top was $1
USDT heeft ooit $1,32 aangetikt :Y

https://www.coingecko.com/en/coins/tether
  Forum Admin dinsdag 21 november 2023 @ 09:47:19 #11
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_211365929
Stablecoins zijn een soort ETF van fiat geld.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_211366522
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 19:54 schreef D. het volgende:

[..]
USDT heeft ooit $1,32 aangetikt :Y

https://www.coingecko.com/en/coins/tether
En ook $0,57
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_211367023
Het is nou niet echt dat stablecoins worden gemeten op een top en een low. Een stablecoin moet 1 op 1 de waarde vertegenwoordigen van een valuta. Door vraag en aanbod kan dat per markt iets verschillen. Maar in wezen blijft de waarde 1 op 1. Tether kun je bijv. bij Tether zelf altijd inwisselen tegen 1 dollar buiten een exchange om.
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 12:20:06 #14
18653 crew  D.
pi_211367188
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 11:00 schreef recursief het volgende:

[..]
En ook $0,57
Correct, maar het ging om de top ;)
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 12:22:53 #15
18653 crew  D.
pi_211367208
Over USDT gesproken, vorige cycles was het algemene advies terug te gaan naar FIAT,
maar wordt inmiddels USDT niet al veilig genoeg geacht om in 'uit te stappen'?
pi_211370776
Bittrex stopt ermee en net kwam het volgende ook nog even in het nieuws:

twitter
pi_211372993
Mijn leven heeft geen zin meer zonder CZ als de grote leider
pi_211373726
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2023 20:53 schreef FundsAreSafu het volgende:
Mijn leven heeft geen zin meer zonder CZ als de grote leider
Mag ik je crypto?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_211374950
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2023 21:18 schreef recursief het volgende:

[..]
Mag ik je crypto?
Nee maar ik zal mijn seeds vernietigen zodat iedereen er profijt van heeft
pi_211375957
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2023 18:27 schreef dimmak het volgende:
Bittrex stopt ermee en net kwam het volgende ook nog even in het nieuws:

[ twitter ]
En een schikking van 4 miljard. Koekoek!

NOS bericht er ook over.
https://nos.nl/artikel/24(...)rden-topman-stapt-op
pi_211376764
twitter
  woensdag 22 november 2023 @ 06:56:47 #22
80382 manny
30 is best veel
pi_211377044
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 13:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Er zijn stablecoins die mislukt zijn. Dat was ontluisterend. Maar de grote stablecoins zijn er nog gewoon en zijn gekoppeld aan de waarde van de dollar. Die gebruik je dan om zonder risico's van betekenis geld naar de andere kant van de wereld te sturen.

Volatiliteit is voor niet-stablecoins een risico en er zijn strategieën om daarmee om te gaan waardoor dat risico op lange termijn veel kleiner is. Je perceptie van dat risico hangt samen met je vertrouwen in de toekomst van cryptovaluta. Als jij dat vertrouwen niet hebt, dan geef ik je groot gelijk dat je je geld op een bankrekening zet waar het gegarandeerd minder waard wordt.
Is ook een beetje hoe je naar crypto kijkt uiteraard. Als je het echt ziet als een serieus alternatief voor geld, dan kun het nog steeds zien als een belegging omdat je verwacht dat de koers van die munt gaat stijgen, maar als we eerlijk zijn zit 99,9% van de mensen in Crypto om hun muntje later weer duurder ver verkopen en niet om met je BTC straks een pakje boter op een handige manier te kopen. Maar wellicht zit ik mis in deze aanname, maar dat in zichzelf maakt het al heel risicovol.

Dat geldt uiteraard ook voor aandelen of in grondstoffen gaan, maar daar zou je nog kunnen zeggen dat die aandelen daadwerkelijk een piepklein deel van een echte waarde vertegenwoordigen; als in stenen, producten, mensen, etc, er is meer regulering, er zijn institutionele beleggers, etc. Nu kun je met aandelen ook vreselijk op je muil gaan uiteraard..

Anyway: crypto vergelijken met op de bank zetten kun je doen, maar denk dat het meer fair is het dan ook te vergelijken met andere manieren van "investeren" met een bepaald risico en een verwachte opbrengst. En dan is voor mij Crypto een klein risicovol zijpaadje om een beetje in te klooien, maar niet de hoofdstrategie. Ieder zijn afweging daarin..
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_211377376
quote:
19s.gif Op woensdag 22 november 2023 06:56 schreef manny het volgende:

[..]
Is ook een beetje hoe je naar crypto kijkt uiteraard. Als je het echt ziet als een serieus alternatief voor geld, dan kun het nog steeds zien als een belegging omdat je verwacht dat de koers van die munt gaat stijgen, maar als we eerlijk zijn zit 99,9% van de mensen in Crypto om hun muntje later weer duurder ver verkopen en niet om met je BTC straks een pakje boter op een handige manier te kopen. Maar wellicht zit ik mis in deze aanname, maar dat in zichzelf maakt het al heel risicovol.

Dat geldt uiteraard ook voor aandelen of in grondstoffen gaan, maar daar zou je nog kunnen zeggen dat die aandelen daadwerkelijk een piepklein deel van een echte waarde vertegenwoordigen; als in stenen, producten, mensen, etc, er is meer regulering, er zijn institutionele beleggers, etc. Nu kun je met aandelen ook vreselijk op je muil gaan uiteraard..

Anyway: crypto vergelijken met op de bank zetten kun je doen, maar denk dat het meer fair is het dan ook te vergelijken met andere manieren van "investeren" met een bepaald risico en een verwachte opbrengst. En dan is voor mij Crypto een klein risicovol zijpaadje om een beetje in te klooien, maar niet de hoofdstrategie. Ieder zijn afweging daarin..
“Crypto” is niet één ding. Je kunt ook een stablecoin staken en dan lijkt het meer op sparen. Wij ontvangen daardoor een veel hoger rendement dan we op dit moment van een bank zouden ontvangen.

En het gebrek aan regulering is niet een nadeel maar voordeel aan crypto’s. Als je dat niet zo ziet, dan mis je iets essentieels. Maar je hebt gelijk hoor: ieder z’n afweging.
  woensdag 22 november 2023 @ 09:04:40 #24
80382 manny
30 is best veel
pi_211377773
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 08:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
“Crypto” is niet één ding. Je kunt ook een stablecoin staken en dan lijkt het meer op sparen. Wij ontvangen daardoor een veel hoger rendement dan we op dit moment van een bank zouden ontvangen.

En het gebrek aan regulering is niet een nadeel maar voordeel aan crypto’s. Als je dat niet zo ziet, dan mis je iets essentieels. Maar je hebt gelijk hoor: ieder z’n afweging.
Stablecoin is in feite toch een digitaal aandeel in een oudewetse munt als de dollar, evt goud, of in sommige gevallen zelfs investeringen in aandelen? (Ik ben geen expert hier, dus vergeef me als ik mis zit)

En dan profiteer je er toch van dat de "waarde" die de stable-coin vertegenwoordigd uit gereguleerde markten komt, en je dus veel veel minder risico loopt. De voorkant is "crypto", maar de hele achterkant is lekker veilig en gereguleerd.

Gebrek aan regulering is bijna nooit een voordeel trouwens.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 22 november 2023 @ 12:23:43 #25
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_211379861
Weet iemand waar ik een betrouwbare Stop Loss kan plaatsen voor een DEX zoals Uniswap (Ethereum tokens)? Unibot deed het niet bij mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')