abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211241367
Het is alweer bijna Kerst ~:) :Y)

Deel hier je ideeën, plannen, recepten, en vraag en geef advies.
Spoilers!
pi_211241403
Zoals elk jaar houden we een schranspartij van een week :9

Ons Engelse kerstdiner van vorig jaar was goddelijk, misschien komt dat in een andere vorm weer terug. De schoonfamilie komt sowieso gourmetten. Er zal ook gebarbecued worden natuurlijk.

We willen sowieso een vegetarisch Ottolenghi-stijl diner maken met allemaal hapjes, brood en dips. Als we dat op kerstavond doen, hebben we nog restjes genoeg om het ontbijt en de lunches van de dagen daarna op te leuken.

In de voorraad heb ik nog baba ganoush, 3 soorten pesto, vijgenjam en balsamico-uien dus qua dips zitten we wel goed.

Ik ben ook de folders al in de gaten te houden voor leukgeprijsde nootjes, afbakbrood, etc.
Spoilers!
pi_211507453
Goed, eerste kerstdag uit eten of bij zus eten. Tweede kerstdag mag ik aanschuiven bij schoonzus. Er is niet veel te plannen...misschien dat we gangen gaan verdelen, maar dat is nog niet gedaan.

Kerstavond wel thuis en daar kan ik me uitleven
pi_211507571
Zoals altijd kook ik kerstavond voor 4 man. Verder mag ik wat brunchgerechten maken voor 1e kerstdag.
  donderdag 7 december 2023 @ 11:48:28 #5
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_211543129
Een van de avonden gaan wij heerlijk eten regelen, alles is al eerder in de supermarkt gehaald om voor te proeven.

Waar ik me over blijf verbazen zijn de heerlijke Irish Ribeye steaks van de Lidl _O_ Een aantal kaar gehaald en ze smaken heerlijk. Die gaan wij zeker halen voor de kerst. Wel een tientje per stuk, maar dan heb je wel wat. De steaks worden gedeeld door twee, anders zit je al tjokvol en is er geen ruimte voor de toetjes. :7
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  zaterdag 9 december 2023 @ 10:12:11 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211562074
Eén avond komt er bij vrienden een kok langs die ter plekke een kerstdiner gaat bereiden en één dag wordt het traditie getrouw gourmetten bij mijn schoonouders. Geen mini hamburgers en worstjes, maar met wild en gevogelte…

En de eerste magnifieke kerststollen van het lokale bakkertje zijn net ingeslagen.
Daar heb ik eigenlijk wel genoeg aan tijdens kerst, maar ja, tradities…
pi_211590035
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zoals elk jaar houden we een schranspartij van een week :9

We willen sowieso een vegetarisch Ottolenghi-stijl diner maken met allemaal hapjes, brood en dips. Als we dat op kerstavond doen, hebben we nog restjes genoeg om het ontbijt en de lunches van de dagen daarna op te leuken.

In de voorraad heb ik nog baba ganoush, 3 soorten pesto, vijgenjam en balsamico-uien dus qua dips zitten we wel goed.

Ik ben ook de folders al in de gaten te houden voor leukgeprijsde nootjes, afbakbrood, etc.
Het begint hier allemaal wat vorm te krijgen.

Zaterdag: de 23e een vegetarische Libanese mezzetafel. Ik heb nu 12 gerechtjes geselecteerd. Ik moet dat nog even finetunen.

Kerstavond: porchetta, spruitjes met druiven en kastanjes van Ottolenghi en zelfgemaakte aardappelkroketten.

Eerste kerstdag: de schoonfamilie komt gourmetten. Dit keer daag ik ze uit door er ook raclettekaas en vis of garnalen bij te serveren ;)

Tweede kerstdag: kliekjes van de drie voorgaande dagen.

Derde kerstdag: kastanjesoep met vegetarische kliekjes en rosti of zoete aardappelwedges.

Verder staan er lekkere ontbijtjes zoals eggs benedict, scones en roerei met kastanje en paddenstoelen op het programma.

We gaan een stuk of 6 soorten brood bakken (pita, naan, breekbroden, focaccia's) en ook worstenbrood en saucijzenbrood bakken dus lunch en snack zal vooral uit brood met smeersels bestaan.

Ik heb even een onoverzichtelijke week voor de boeg dus ik heb de meeste boodschappen al gehaald vandaag. We doen heel veel uit voorraad dus het valt gelukkig mee. Vrijdag haal ik de bestelling bij de vleesboerderij op en dan volgende week nog even kort naar de supermarkt.
Spoilers!
pi_211590049
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2023 10:12 schreef MadMaster het volgende:
Eén avond komt er bij vrienden een kok langs die ter plekke een kerstdiner gaat bereiden
Wauw _O_

Daar willen we natuurlijk wel verslag van hier.
Spoilers!
  maandag 11 december 2023 @ 22:35:29 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211590252
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wauw _O_

Na jaren met vrienden op een kerstdag ergens in het land te hebben gedineerd, waren we het na vorig jaar eigenlijk wel zat. Bij wijze van grap zouden we bij de Febo gaan eten, maar die vrienden hebben onlangs dit bedacht. Wat er op tafel komt, is nog een verrassing. Ben dus zelf ook benieuwd…
  dinsdag 12 december 2023 @ 14:30:58 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211594903
Eerste kerstdag bij mn ouders eten, rest ben ik alleen.
Ga voor mezelf alleen maar dure dingen maken en eten.

Nog nooit een beef wellington gegeten, als ik die weer ergens zie liggen haal ik ze.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_211622664
Ik heb me dit jaar eens afwachtend opgesteld. Daardoor weet ik alleen wat er 1e kerstdag gegeten wordt, aangezien mijn familie dan hier komt en ik kook. Het zijn geen avontuurlijke mensen, dus het wordt een beetje een Italiaans menu. Bruschetta’s, olijven, ham vooraf, tagliato di manzo met Pommes duchess en wat groenten als hoofd en tiramisu na.

2e kerstdag worden we bij de schoonfamilie verwacht. Het is meestal de bedoeling dat iedereen wat maakt, maar er is verder nog niet over gesproken. Dus ik hoor het wel, en hoe langer het duurt, hoe eenvoudiger het wordt.

Kerstavond gaan we naar een vriendin en haar dochters, en dat moeten we ook nog even bespreken. Zal morgen eens een appje sturen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211622874
quote:
7s.gif Op donderdag 14 december 2023 22:24 schreef miss_sly het volgende:
2e kerstdag worden we bij de schoonfamilie verwacht. Het is meestal de bedoeling dat iedereen wat maakt, maar er is verder nog niet over gesproken. Dus ik hoor het wel, en hoe langer het duurt, hoe eenvoudiger het wordt.

Hebben wij dezelfde schoonfamilie? :D

Voor kerstavond en 1e kerstdag ben ik zo goed als klaar qua ideeën. Zondag nog even goed voor gaan zitten.
pi_211623412
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2023 22:39 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Hebben wij dezelfde schoonfamilie? :D

Voor kerstavond en 1e kerstdag ben ik zo goed als klaar qua ideeën. Zondag nog even goed voor gaan zitten.
Vind jij het ook zo irritant?

Ik trek het heel slecht, maar zij vinden altijd dat ik te vroeg en te veel controle wil, dus ik kijk het nu eens aan. Tien dagen van tevoren nog niets weten, vind ik rijkelijk laat :') maar ik hou me in. Desnoods haal ik wat bakken ijs, bussen slagroom en flesjes chocoladesaus en serveer dat als dessert. Eigenlijk niet mijn ding, maar als het moet..
pi_211623456
quote:
7s.gif Op donderdag 14 december 2023 23:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind jij het ook zo irritant?

Ik trek het heel slecht, maar zij vinden altijd dat ik te vroeg en te veel controle wil, dus ik kijk het nu eens aan. Tien dagen van tevoren nog niets weten, vind ik rijkelijk laat :') maar ik hou me in. Desnoods haal ik wat bakken ijs, bussen slagroom en flesjes chocoladesaus en serveer dat als dessert. Eigenlijk niet mijn ding, maar als het moet..
Het is alsof ik mezelf hoor....
Vorig jaar begonnen ze 13 december met plannen maken, dat vond ik al veelste laat.
Maar kennelijk kan het nog later :')

Een bak ijs klinkt wel als een goed idee.
pi_211635825
O, ik vroeg aan schoonzus of ik wat kon maken voot kerst...ze gaat dit weekend kijken wat het menu wordt :')
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:21:02 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211635844
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:19 schreef Yinny het volgende:
O, ik vroeg aan schoonzus of ik wat kon maken voot kerst...ze gaat dit weekend kijken wat het menu wordt :')
Kroketten op broodjes _O_

Vriendin van me heeft dat ooit gedaan voor de hele familie en vind dat nog steeds de meest fantastische bazenactie ooit _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 december 2023 @ 17:53:41 #17
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_211649326
Wat is dat toch met schoonfamilies? Hier zou iedereen een of twee kleine gerechten maken (dat afspreken was al gedoe). Ondertussen claimt de een na de ander meer gerechten. Dus :+
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:00:04 #18
5428 crew  miss_sly
pi_211649367
De schoonfamilie kwam dit weekend met de planning en de vraag wie wat nog wilde doen. Wij doen dus het toetje: lief maakt zijn befaamde sticky toffee pudding met karamel saus, en ik maak er vanille-ijs en chantilly bij.
pi_211658610
Wat is het rustig hier!?

Sinds vanmiddag weet ik dat wij 1e kerstdag bij zwager en sch.zus eten.
En dat ik voor tapas en toet zorgdraag.

De Vega ottolenghi happen klinken goed! Waar vind ik die? In ieder geval is een kilo medjooldadels in huis. Hoeft niet op. 😎 waar zal ik die allemaal mee vullen. In ieder geval in bacon.

@Lucky_Strike Wat is dat met spruiten en druiven?

[ Bericht 11% gewijzigd door AnneX op 18-12-2023 14:50:26 ]
pi_211658761
Oh nog even studeren op sticky toffee pudding : deze https://recipesjunkie.com/sticky-toffee-pudding/
Of deze https://www.bbcgoodfood.c(...)ticky-toffee-pudding

En dan wilde ik het liever in een kleine silicone tulband vorm bakken. Dan in muffin vorm.
  maandag 18 december 2023 @ 15:34:03 #21
296595 foodlover
live and learn
pi_211659052
Menu bekend. We vieren Kerstavond, eerste en tweede Kerstdag, ondanks dat 2e kerstdag geen feestdag is in onze regio in Spanje.

Schoonouders zijn hier en doel is dat het lekker is maar ook dat iedereen het lust wat er op tafel komt.

24 ste
Varkensshoarma gesneden en zelf gekruid, home made pitabroodjes, sla, knoflooksaus.

25 ste
Zuurvlees, pommes Duchess, verse frieten, warme groenten, schoonmoeder maakt witlof schotel.

26 ste
Pompoensoep
Verse zelfgebakken witte roomboter puntjes, kroketten a la Holtkamp, rundvlees salade klassiek "koude schotel", diverse kaas en vleeswaren.

Verder: ontbijtjes met spek en eieren, kerststol, roomboter amandelstaaf en bij gelegenheid de nodige toastjes, kaasjes, pate, zalmsalade, garnaaltjes etcetera.
pi_211662693
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 14:53 schreef AnneX het volgende:
Oh nog even studeren op sticky toffee pudding : deze https://recipesjunkie.com/sticky-toffee-pudding/
Of deze https://www.bbcgoodfood.c(...)ticky-toffee-pudding

En dan wilde ik het liever in een kleine silicone tulband vorm bakken. Dan in muffin vorm.
Ik heb deze gebruikt:
www.bbc.co.uk/food/recipes/sticky_toffee_pudding_05454/amp
En dan iets minder suiker, omdat ik ipv treacle keukenstroop heb gebruikt.
pi_211662861
Schoonzus heeft een menu bedacht voor tweede kerstdag waar ze veel kon voorbereiden en weinig hulp bij nodig heeft. Ik twijfel om een kalkoen te bestellen. We zijn maar met 2 volwassenen en een kind...misschien toch maar gewoon hele kip uit de oven voor kerstavond. Stuk goedkoper ook!
Maar dan wel met cranberrysaus, spruitjes met kastanjes en spekjes, broccoli, pommes duchesse (diepvries). Als voorgerecht een plank met vleeswaren, kleine stukjes kaas, olijven, wat brood.
Nagerecht: eton mess met zomerfruit (diepvries)
pi_211663249
Ow Eton mess. Ach ander keertje. Eerst de dadels en de sticky toffee.

Oh ja…cranberrysaus is een kerst must. ~:)
pi_211678162
Het gaat hier waarschijnlijk (oa) worden
- paddenstoelen-kipragout
- confit biyaldi
- gratin
pi_211678325
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 14:36 schreef AnneX het volgende:
Wat is het rustig hier!?

Sinds vanmiddag weet ik dat wij 1e kerstdag bij zwager en sch.zus eten.
En dat ik voor tapas en toet zorgdraag.

De Vega ottolenghi happen klinken goed! Waar vind ik die? In ieder geval is een kilo medjooldadels in huis. Hoeft niet op. 😎 waar zal ik die allemaal mee vullen. In ieder geval in bacon.

@:Lucky_Strike Wat is dat met spruiten en druiven?
Onze mezze:

Pita (uit Shelf Love)
Naan
Fattoush
Geplette courgette met munt en pijnboompitten (uit Simpel)
Labne met olijven en pijnboompitten
Hummus met paddenstoelen
Boterbonen met muhamarra
Feta in sesamkorst
Doperwtenbeignets met ricotta (uit Simpel)
Burrata met gegrilde druiven
Gegrilde spitskool met dragon en parmezaan (uit Simpel)
Harissa aardappels met tahin
Bulgur met paddenstoelen en feta

En de spruiten met druiven en kastanjes.
Spoilers!
pi_211685689
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 10:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Onze mezze:

Pita (uit Shelf Love)
Naan
Fattoush
Geplette courgette met munt en pijnboompitten (uit Simpel)
Labne met olijven en pijnboompitten
Hummus met paddenstoelen
Boterbonen met muhamarra
Feta in sesamkorst
Doperwtenbeignets met ricotta (uit Simpel)
Burrata met gegrilde druiven
Gegrilde spitskool met dragon en parmezaan (uit Simpel)
Harissa aardappels met tahin
Bulgur met paddenstoelen en feta

En de spruiten met druiven en kastanjes.
_O_ _O_ _O_
  donderdag 21 december 2023 @ 10:36:46 #29
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211689366
Ik maak voor tweede kerstdag rundertong (paar uur gekookt in bouillon). Ik wil deze al vooraf bereiden en op het moment zelf alleen nog opwarmen. Bewaartijd is pakweg vanaf 16:00 eerste kerstdag tot ~19:00 tweede kerstdag.

Hoe kan ik dit het beste doen? Een dag bewaren in de bouillon en voor serveren nog een half uur opzetten, of geheel bereiden en op de dag zelf alleen nog opwarmen? Ik will voorkomen dat het te veel uitdroogt dus ik weet niet of geheel bereid en gesneden in de oven opwarmen slim is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 21 december 2023 @ 10:48:48 #30
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211689459
https://www.ah.nl/product(...)lent-beef-wellington

Kan je dit pakket invriezen?
Ik wil dit met kerst maken en zie ze nu liggen in de winkel,en om straks niet mis te grijpen wil ik ze dan ook nu kopen. maar dan ligt het nog 4 dagen in de koelkast, dus kan ik ze dan invriezen?
en ik heb ook een auto.
pi_211689533
quote:
5s.gif Op donderdag 21 december 2023 10:48 schreef junkiesietze het volgende:
https://www.ah.nl/product(...)lent-beef-wellington

Kan je dit pakket invriezen?
Ik wil dit met kerst maken en zie ze nu liggen in de winkel,en om straks niet mis te grijpen wil ik ze dan ook nu kopen. maar dan ligt het nog 4 dagen in de koelkast, dus kan ik ze dan invriezen?
Een biefstuk kan prima 4 dagen in de koelkast. Is de houdbaarheidsdatum zo kort op de pakketten die nu in de winkel liggen?
Spoilers!
  donderdag 21 december 2023 @ 11:01:24 #32
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211689546
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 10:59 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Een biefstuk kan prima 4 dagen in de koelkast. Is de houdbaarheidsdatum zo kort op de pakketten die nu in de winkel liggen?
Maar zou het sws kunnen? misschien wil ik zo'n pakket wel invriezen voor mezelf, deze pakketten liggen er echt alleen met kerst maar zijn altijd zo lekker :P
en ik heb ook een auto.
pi_211689604
quote:
15s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:01 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Maar zou het sws kunnen? misschien wil ik zo'n pakket wel invriezen voor mezelf, deze pakketten liggen er echt alleen met kerst maar zijn altijd zo lekker :P
Ik denk dat het wel kan. Na kerst liggen ze trouwens vast met korting in de winkel.
Spoilers!
  donderdag 21 december 2023 @ 11:09:40 #34
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211689632
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Na kerst liggen ze trouwens vast met korting in de winkel.
Als ze er dan nog zijn ;)
en ik heb ook een auto.
pi_211690049
Volgende vraag: er ligt bakpoeder en baksoda in de kast met datum tot 02-23
In het donker en in gesloten verpakking.

Zal ik het maar ‘gewoon’ gebruiken in gebak? >:O
pi_211690588
Ik begin met oesters op ijs als voorgerecht, daarna gaat de gourmet aan :P
- hamburgers
- Wagyu hamburgers
- Kipspiesjes
- gyros
- tournedos
- fazant
- Lamsrack
- Zalm
- Garnalen
- Hertenbiefstuk

Alles mooi opgemaakt op een grote plank. Verder nog wat bijgerechten; gekleurde wortelen met honing en walnoten, losse ui en paddestoelen voor de gourmet. Zelfgemaakte knoflookbrood, aardappel dille salade, boontjes met spek (klassieker), etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stoorzendert op 22-12-2023 18:54:30 ]
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_211690688
quote:
15s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:01 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Op zoek naar wat anders, kwam ik deze site tegen.
https://www.voedingscentr(...)en/eten-bewaren.aspx

@Stoorzendert voor hoeveel mensen maak je dat alles?
  vrijdag 22 december 2023 @ 12:39:55 #38
65846 Bocaj
47th President.
pi_211704394
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 22:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Eerste kerstdag: de schoonfamilie komt gourmetten. Dit keer daag ik ze uit door er ook raclettekaas en vis of garnalen bij te serveren
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 15:34 schreef foodlover het volgende:
Verder: ontbijtjes met spek en eieren, kerststol, roomboter amandelstaaf en bij gelegenheid de nodige toastjes, kaasjes, pate, zalmsalade, garnaaltjes etcetera.
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:55 schreef Stoorzendert het volgende:
- Garnalen
Haha, het valt op!
Je wordt er ook mee doodgegooid in de supers!

Kerstfeest 2023 is het jaar van de Garnalen! :Y
pi_211705246
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 12:39 schreef Bocaj het volgende:

Haha, het valt op!

Nah, mijn vader maakt al sinds de jaren '70 iets met garnalen voor kerst. Nooit mee gestopt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_211706846
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 12:39 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
[..]
Haha, het valt op!

Het is niet van de supermarkt ;) De gehele lijst vlees/vis komt van Beefensteak. Maar inderdaad, het is een beetje de standaard geworden in een gourmetpakket :P
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_211715902
Ik wil voor een kerstborrel nog dadels gevuld met manchego met spek maken. Kan ik deze eigenlijk een dag van te voren maken?
En dan op de dag zelf nog even in de oven gooien.
pi_211716024
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 12:57 schreef Sarabi het volgende:
Ik wil voor een kerstborrel nog dadels gevuld met manchego met spek maken. Kan ik deze eigenlijk een dag van te voren maken?
En dan op de dag zelf nog even in de oven gooien.
Tuurlijk kan dat

Hier is de kookmojo foetsie en we zijn niet fit, dus we hebben wat kaasjes en ik hoop dit te gaan maken https://thehappyfoodie.co(...)-beetroot-feta-tart/ en dat was het wel, denk ik
pi_211723312
Voor dit jaar is de planning:

Kerstavond, 24 december:

Notenburger met pommes duchesse, spruitjes en cranberrysaus

Eerste Kerstdag, 25 december:

Kerstdiner met mijn ouders en vriend. Het is hier min of meer traditie om elk jaar een bepaald land of een bepaalde keuken te nemen om het kerstdiner op te baseren. Dit jaar doen we Grieks.

Voor: Mezze bordje met verschillende kleine hapjes. O.a. mini spanakopita uit de muffinvorm, courgettekoekjes, Griekse salade, tzatziki, auberginesaus en ik maak er misschien nog zelf olijfbrood bij.

Hoofd: Vegetarische moussaka met linzen, en daarbij orzo met wortel, dille, citroen en kikkererwten. Vriend maakt ook nog gevulde dorades.

Na: Baklava met yoghurtijs, honing en walnoten.

Tweede Kerstdag, 26 december:

Kerstdiner bij de familie van mijn vriend. We zijn in totaal met 18 en het wordt een buffetje met van alles en nog wat. Uiteraard wordt dan wel verdeeld wie een voorgerecht, een hoofdgerecht of een nagerecht maakt, voor we straks met 18 dessert zitten.

Vriend ik maken hoofdgerechtjes. Hij maakt kip en ik als vegetarisch alternatief een gepofte knolselderij met rozemarijn en selderijzout. Daar maken we dan sinaasappelsaus bij die bij beide gerechtjes kan.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  maandag 25 december 2023 @ 12:15:28 #44
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211742304
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wauw _O_

Het resultaat van gisteren:

Amuse:
Forelmousse met saffraan mayonaise, forel eitjes en schorseneren chips

Kerst proeverij:
Reemousse en pruimen compote
Tonijn tartaar met tonijnsaus en kalfsvlees, sorbet van komkommer
Filet Americain van zalm op een blini
Bospaddestoelensoep met truffel

Ravioli:
Gevuld met krab en antiboise van paling, tonijn flakes

Hertenrug:
Gebakken met stoofpeertje, aardappel gratin, rodekool, pastinaak, port-/wild jus

Bosvruchten - Cheese cake:
Dragon witte chocolade hangop, gezouten caramelijs, chocolade kroepoek

Kaas:
Morbier en truffelbrie

Friandises:
Madalaine en carrotcake

SPOILER: En dat zag er zo uit…
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En tussendoor hebben we kleipoppetjes gemaakt… ~:)

pi_211756865
Rudolf heeft een sensueel kontje ~:) @MadMaster

Terugblik Kerstdiner 2023:
Niet van alles zijn er foto’s. Gelukkig wel de recepten.
De bij de borrel ‘taps’ waren een doorslaand succes! Met name de labne en dressing van Ottolenghi https://ottolenghi.co.uk/(...)stachios-and-oregano Dank aan @Lucky_Strike voor de tip🎄
Toen ik door ah scharrelde viel mijn oog op libanees platbrood. Opgewarmd 10 sec. iedere kant in koekenpan.
Dat kende ik alleen van hello fresh. Was een prima combi.

Daarnaast medjool dadels gevuld met geitenkaas, een amandel, met chorizo.
Omwikkeld met serranoham. Vanwege kleverigheid vervoerd tussen lagen bakpapier vanaf huis.
In de pan ter plekke krokant gebakken. En een warme dressing van olijfolie, kruiden. Note to myself: Een volgend keer doe ik blauwe kaas en walnoot.
Vond men machtig. Nou, dan heb ik de resterende mee terug genomen.

Een eiersalade gekruid met raz el hanout. Wilde ik ook eens maken. It was a first.
Dat ging op.
En er was een zelfgemaakte dip muhammara(?) . Een recept van hello fresh, van geroosterde paprika en walnoten.

Hoofd was ‘gewoon’ spaghetti met heerlijke lamsgehakt en groenten saus.

Toet was idioot té veel. Zo vaak pak ik niet meer uit. Dus ‘moest’ het allemaal.
Er is nog een kerstdag en een kerstweek, als het niet opging.

Een cranberry curd taart. Op een bodem van koek bastogne. Versierd met k&k prachtige schuimpjes met een ‘gouden’ streepje van caramel. Hoefde ik niet als vorig jaar zelf nog schuimpjes te maken.
Favoriet van sch.zus na vorig jaar al eens gemaakt.

Van de kilo medjool dadels (van de lidl) op advies van @Molo een sticky toffee pudding. https://www.bbcgoodfood.c(...)ticky-toffee-pudding
Smeuïg en omdat het elders werd gegeten, had ik caramelsaus uit een potje (bon maman) mee.
Opgewarmd op de houtkachel.

En als derde een volle schaal met limoncello tiramisu. Eigen recept.
Als je belangstelling hebt voor het recept, vraag maar.
Nattuurlijkmvan alles over en genoeg bakjes van de chinees mee voor iedereen om mee naar huis te nemen en/of daar te laten.

Foto’s hebben we nog:

Hé….en geserveerd op het speciale kerst servies van de schoonouders! georven door zwager en dat jaarlijks uit de kast komt. En met de hand afgewassen.

Dit stond klaar thuis: en een reminder van de aanleiding >:O

[ Bericht 44% gewijzigd door AnneX op 26-12-2023 14:38:44 ]
pi_211757497
Van ons kerstdiner is niet veel terecht gekomen, want ik was ziek, testte voor de zekerheid en testte positief. Met een aantal heel kwetsbare mensen in mijn omgeving was het verstandig om elkaar dan maar niet te zien.

Kerstavond heb ik pasta cacio e pepe gemaakt en broccoli caprese uit de oven. Gisteren een eenvoudige gourmet met man en kind.

Volgend jaar nieuwe kansen.
pi_211757529
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:15 schreef miss_sly het volgende:
Van ons kerstdiner is niet veel terecht gekomen, want ik was ziek, testte voor de zekerheid en testte positief. Met een aantal heel kwetsbare mensen in mijn omgeving was het verstandig om elkaar dan maar niet te zien.

Kerstavond heb ik pasta cacio e pepe gemaakt en broccoli caprese uit de oven. Gisteren een eenvoudige gourmet met man en kind.

Ach -O- Sneu.
  dinsdag 26 december 2023 @ 12:25:03 #48
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211757668
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211759906
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:15 schreef miss_sly het volgende:

Beterschap!
  dinsdag 26 december 2023 @ 16:04:46 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_211760914
Ondanks alle shit hier in huis hebben we iets moois op tafel weten te zetten:

Niet in de juiste volgorde en de spoom is niet op de foto gezet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')