Waar? Black Smoke, Rotterdam
Wanneer? 27 januari 2024
Wat at je?Met 3 stellen (mw. MM met haar 2 broers + aanhang) bezochten we gisteren het terrein van de oude Van Nelle fabriek aan de rand van Rotterdam.
Na een eerder zeer goed bevallen bezoek met een deel van de CUL SC bezoekers (
zie hier het verslag van Blues en Golfer) begin vorig jaar, leek dit me wel een mooie locatie om mijn bijna altijd en eeuwig BBQ'ende zwagers, die hun tuinen allebei hebben voorzien van overdekte buitenkeukens met diverse soorten BBQ's en toebehoren, mee naar toe te nemen.
De dames hadden allemaal een apart voorgerecht en hoofdgerecht (zie de bon verderop), de mannen gingen voor de net nieuwe 'full' 3 gangen BBQ Experience.
Steak Tartare on Fire, een grovere variant op de standaard steak tartare waar je je tanden en kiezen goed bij moest gebruiken. Geserveerd in een bot was dit een prima starter:
![WIqnaJC.jpg]()
De eerste 'serve' van de hoofdgerecht rondes,
Jamaican Jerk Chicken en
Argentijnse Choripan.
In tegenstelling tot wat we verwachtten was de kip niet pittig, maar meer zoet/kruidig, gecombineerd met stukjes verse ananas.
De fijne Chorizo worst werd geserveerd op een brioche toast en de groene chimichurri topping maakte het perfect af:
![YyMIqYm.jpg]()
De tweede ronde van het hoofdgerecht,
Mexican Mole Beef en
Korean Gochujang Pork.
Allebei variaties op de bekende pulled meat gerechten, waarbij de varkens variant net even malser was dan de iets drogere runder versie, zoals je bij beide vleessoorten kan verwachten.
Geserveerd met mini taco's, coleslaw en een soort van kimchi om zo met die bestanddelen een combinatie van alles te maken.
Als bijgerecht patatjes erbij besteld met truffelmayonaise:
![Oy0IzQj.jpg]()
De derde gang van het hoofdgerecht bestond uit
Texas Brisket en
Balinese Babi Guling style Pork Belly.
De brisket was supermals (de bijna rubbervarianten die ik elders wel eens voorgeschoteld heb gekregen zijn altijd weer een teleurstelling en zonde van het vlees...). Het buikspek had van mij een iets knapperiger randje mogen hebben, maar desondanks was de combinati met de Gado Gado pindasaus en groenten zeer goed:
![NbEpygI.jpg]()
Het was dusdanig gezellig dat ik vergeten ben een foto van het dessert te maken, maar de profiterolles met dulce de leche/espresso vulling, gecombineerd met een bol roomijs, pecannoten en bacconcrumble was een waardige afsluiter van het menu.
Van de dames heb ik de okanomiyaki (met veel inktvis er op), de gestoofde varkenswangen en de Kansas ribs ook nog geproefd en daar was niets op aan te merken.
Impressie?Voor de rust hoef je hier niet te komen, het restaurant heeft een informele industriële sfeer, waar fine dining qua tafelmanieren niet aan de orde is. Stevige rockmuziek klinkt uit de speakers, maar op een dusdanig volume dat een gesprek nog wel mogelijk is.
Het bedienend personeel is accuraat en vriendelijk, de levering van de bestelde drankjes kan soms wel even op zich laten wachten.
Aangezien mijn zwagers allebei 2 BBQ cracks zijn, was het de vraag of ze Black Smoke konden waarderen, maar iedereen was gelukkig zeer enthousiast. Mijn schoonzus gaf aan dat ze blij was om eens niet opgeprikt in een restaurant te zitten, ze voelde zich er helemaal thuis.
De porties lijken op het oog relatief klein, maar de desserts gingen er nog maar moeizaam in of werden zelfs geskipt.
Kosten?Dit was de rekening voor 6 personen, inclusief de gerechten van de dames en de drankjes (allee al ruim 110 euro), exclusief fooi.
Gemiddeld zo'n 78 euro per persoon, wat ik best mee vind vallen voor hetgeen je geserveerd krijgt tijdens een leuke avond...
Cijfer?Een vette 9...