Waar?Restaurant Flore in het Hotel de l'Europe, Amsterdam
Wanneer?Gisteren
Wat at je?Het 5 gangen Botanic-lunchmenu.
Het begon met een drietal amuses, een met geconfijte sjalot en een soort daslook-salsa verde, daarna een (qua smaak wat vlak en tegenvallende) koolrabi met gist-schuim en vijgenbladolie en ten slotte een amuse van aardpeer met een hele intense bouillon erbij.
![TyTHBLm.jpg]()
Voor het eerste voorgerecht werden we naar de keuken gehaald waar we vanaf een bar de keukenbrigade konden gadeslaan en een uitermate goed gelukt gerechtje met 20 soorten groenten geserveerd kregen. Van de 20 groenten wist ik alleen de bloemkool, spruitjes, bleekselderij, kool en bimi te identificeren. Maar lekker was het zeker. Daarbij werd een achteraf goed passende witte wijn geserveerd, helaas was die in eerste instantie dusdanig koud dat er nogal weinig geur aanzat. Pas toen het gerechtje op was, kwam de wijn ook tot leven.
![wut5Kak.jpg]()
Teruggekeerd aan tafel kwam het volgende gerecht: Verschillende bereidingen van wortel: Als wortel, als gevulde pasta en als schuim. Weer heel lekker en mooi opgemaakt als een soort paddenstoeltjes.
![949fefe.jpg]()
Daarna kwam het minste gerecht van de avond: een spiesje van geroosterde knolselderij (die we al in de keuken zagen langskomen) met volgens het menu spar en pruim. Zou kunnen maar ik heb ze niet kunnen identificeren. Op zich weer een lekker gerecht maar ergens ontbrak er iets van een accent en qua structuur was het allemaal wel erg zacht. Ergens iets van een fliebertje krokant gefrituurde knolselderij had het al een heel ander gerecht gemaakt.
![kZIMsnB.jpg]()
Vervolgens kwam het (fantastische) hoofdgerecht: Aubergine met het lekwater van rode shiso en blauwebessenzout. Op een of andere manier hebben ze het in de keuken voor elkaar gekregen om de aubergine dusdanig te behandelen (mishandelen?) dat deze qua structuur op een stuk buikspek ging lijken. Heerlijk en heel creatief. Als ik Iwanius was geweest, had ik dit nog 3 keer laten uitserveren. De rode wijn die erbij geserveerd werd, begreep ik wel maar werd door de behoorlijke zoetheid van het gerecht voor mijn gevoel wat teveel naar de zure kant getrokken. IIk had daar een andere keuze gemaakt als ik sommelier was...
![kSltAwV.jpg]()
Bij het dessert aangekomen, nog zo'n verrassend topgerecht: Cantharellen en eekhoorntjesbrood ingelegd in acaciahoning en tijm. Bij de eerste twee happen moet ik echt even acclimatiseren, paddestoelen met zoet geeft een soort kortsluiting in mijn hoofd. Maar daarna was het enorm lekker, het aardse van de paddestoelen, het zoete, florale van de honing met daarbij het frisse van tijm. Heel lekker. Daarbij werd een dessertwijn geserveerd waarbij de druiven geweekt waren met sinaasappelschillen. Ik moet even uitvogelen waar ik die kan krijgen, want die moet ook hier in huis.
![EbsrARb.jpg]()
En tenslotte koffie met friandises, weer heel verrassend met o.a. rode biet. Daarbij had ik van het drankenkarretje een glas Macvin de
Jura (à 24,-, de budgetkeuze op het karretje

)
Impressie?Heel leuk dat er op zo'n plek (midden in Amsterdam, in een exclusief hotel) een restaurant als Flore zit, dat durft te experimenteren met zuivelvrije, lokale en veelal vegetarisch gerechten.
Op de wat tegenvallende amuse met koolrabi en de wat vlakke knolselderij na, hebben we uitstekend (vegetarisch) gegeten. Wat mij betreft mag er hier en daar nog een puntje op de i wat betreft te wijn, maar van de andere kant snap ik ook wel dat je bij snel wisselende seizoensgerechten die elke dag anders kunnen zijn, niet elke versie van een gerecht met verschillende wijnen kunt proeven.
En de wijnkaart is trouwens een verhaal op zich: er staan flessen op waar je ook een mooie auto voor had kunnen kopen. Die hebben we overigens niet besteld.
De service is zoals het hoort: Een ouderwetsche portier bij de ingang die de draaideur voor je draait, iemand die meeloopt om te zorgen dat je niet op weg naar het toilet verdwaalt en water dat wordt bijgeschonken voordat je zelf doorhebt dat het bijgeschonken moet worden. Dusdanig goede bediening dat je je op een gegeven moment gaat irriteren omdat iemand de deur een keer niet voor je heeft opengehouden, als je van het toilet komt. Het moet niet gekker worden.
Kosten?495,- voor 2 personen inclusief wijnarrangement, champagne vooraf, koffie en een extra glas dessertwijn a 24,-.
Cijfer?[/b]
8,5. Heel mooi en verrassend gegeten. Maar net niet goed genoeg voor een 9,
[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 10-12-2023 11:30:21 ]