Eh nee.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:52 schreef Troel het volgende:
Je moet het niet zien als standbeeld, maar als schandpaal
Oef, je zal wel moe zijn. Nog een keer pijnstillers voor je gaat slapen en dan hoop ik dat je eigen bed heilzaam isquote:Op dinsdag 7 november 2023 14:54 schreef MadMaster het volgende:
Goed idee, maar de badkamer/douche ligt momenteel vol met te wassen kleding en uit te spoelen duikspullen die net uit de koffers zijn gekomen. Ik ben ook bang dat als ik nu ga douchen ik onder de douche in slaap val…
Gelukkig hadden we een late vlucht vanaf Curaçao (23.00u gisteravond vertrokken, om 12.00u vanmiddag zijn we op Schiphol geland), dus vandaag is niet zo heel lang meer en over een uurtje 7 of zo kan ik naar bed…
Waar het hart van vol isquote:Op dinsdag 7 november 2023 14:55 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik weet even niet meer welke schietpartij het was, volgens mij een Scandinavische? Of een nieuw zeelandse? Iig volgens mij een vrouwelijk staatshoofd, die recent ook gewoon zei "we noemen de naam van de schutter niet, we gaan deze persoon geen roem geven". Vond ik heel erg sterk.
Geen idee of het uiteindelijk gelukt is om die naam ook daadwerkelijk uit de analen te houden, maar mooie gedachte "we zwijgen je dood ipv dat we je op een schild hijsen"
Even los van de vraag of standbeelden en straatnamen bijdragen aan bewustzijn (ik woon op een knakker van adel maar ik heb me nooit in zijn leven verder verdiept…en ik denk dat ik hierin niet de enige ben) vind ik dat enkel een goed idee bv als we die persoon dan in elk geval niet statig, als een held op een voetstuk etaleren.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Je moet het niet zien als standbeeld, maar als schandpaal
Stroomt de boks van overquote:
Ik vind het geloof ik heel lastig dat iemand die in een bepaalde tijd handelde volgens de normen toentertijd, nu afgerekend wordt op de normen die nu gelden.quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:16 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Even los van de vraag of standbeelden en straatnamen bijdragen aan bewustzijn (ik woon op een knakker van adel maar ik heb me nooit in zijn leven verder verdiept…en ik denk dat ik hierin niet de enige ben) vind ik dat enkel een goed idee bv als we die persoon dan in elk geval niet statig, als een held op een voetstuk etaleren.
Maak dan een nieuw standbeeld waar hij/zij in een schavot geëtaleerd wordt, of waarop je diegene met kettingen in zijn ene hand, een paar slaven (mijn autocorrect kent dit woord niet eens…) afranselt met een zweep in de andere hand. Zoiets. Niet de held, maar de verrader. Niet de man/vrouw, maar het monster.
Ik kwam laatst langs een kruiden/ingrediëntenbuurt waar ze een Sesamstraat haddenquote:Op dinsdag 7 november 2023 15:16 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Even los van de vraag of standbeelden en straatnamen bijdragen aan bewustzijn (ik woon op een knakker van adel maar ik heb me nooit in zijn leven verder verdiept…en ik denk dat ik hierin niet de enige ben) vind ik dat enkel een goed idee bv als we die persoon dan in elk geval niet statig, als een held op een voetstuk etaleren.
Maak dan een nieuw standbeeld waar hij/zij in een schavot geëtaleerd wordt, of waarop je diegene met kettingen in zijn ene hand, een paar slaven (mijn autocorrect kent dit woord niet eens…) afranselt met een zweep in de andere hand. Zoiets. Niet de held, maar de verrader. Niet de man/vrouw, maar het monster.
Of zwijg diegene dood, zoals DP schrijft.![]()
Vernoem straten naar belangrijke gebeurtenissen (Bevrijdingslaan, Vrijheidsstraat, etc) ipv naar personen.
(Maar laat de Marjolein straat in Amsterdam wel bestaan natuurlijk)
In Enschede hebben ze ook een Sesamstraat, maar daar zit het bedrijf Sesam gevestigdquote:Op dinsdag 7 november 2023 15:35 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik kwam laatst langs een kruiden/ingrediëntenbuurt waar ze een Sesamstraat hadden
(En een Marjoleinstraat, volgens mij, maar dat viel minder op)
Ja maar diegene wordt niet gestraft door een straat niet meer naar m te vernoemen toch? Het wegnemen van een beloning/prijs is toch anders dan iemand aan een schandpaal nagelen vind ik.quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind het geloof ik heel lastig dat iemand die in een bepaalde tijd handelde volgens de normen toentertijd, nu afgerekend wordt op de normen die nu gelden.
Ik weet niet hoe ik zou zijn in zo'n situatie. Ik weet niet of ik het verzet in zou gaan tijdens een oorlog en of ik niet iemand dood zou schieten om mijn eigen leven te redden. Ik weet niet wat ik zou doen als ik zou moeten kiezen tussen een rijk leven met slaven, of een armzalig leven omdat ik geen slaven wil hebben. Denk dat het ook afhankelijk is van hoe je opgevoed bent. Nou wil ik niet zeggen dat in alle gevallen men niet had kunnen weten dat het verwerpelijk was wat ze deden, maar tja, ik vind dat dus lastig.
Het is net zoiets als iemand nu ontzettend omlaag halen omdat ie vroeger bij verjaardagen een glas met sigaretten op tafel had staan. Hoef je nu niet meer mee aan te komen zeg maar. Dat was toen heel normaal toch?
En als het niet begrijpelijk is: sorry, dan moeten we maar agreeen to disagreeen
En de marjoleinstraat kan altijd nog van de plant afkomen toch
Dat ligt er ook nog weer aan of je gelooft in een hemel en zoquote:Op dinsdag 7 november 2023 15:49 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ja maar diegene wordt niet gestraft door een straat niet meer naar m te vernoemen toch? Het wegnemen van een beloning/prijs is toch anders dan iemand aan een schandpaal nagelen vind ik.
Bovendien zijn die mensen er helemaal niet meer zelf bij.
Ik denk iig niet dat hij vanuit het hiernamaals toe zit te kijken hoe z'n standbeeld verplaatst wordt of z'n straatnaam veranderd wordt.
Moord op massale schaal is toch nooit niet verwerpelijk geweest?quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat ligt er ook nog weer aan of je gelooft in een hemel en zo(maar die discussie ga ik al helemaaaaaaal niet aan
)
Nee, de persoon wordt m.i. gestraft door gedrag verwerpelijk te vinden wat in zijn of haar tijd (mogelijk) niet verwerpelijk was, maar de standaard. (En ja, ik zet de mogelijk tussen haakjes, want er zullen echt wel voorbeelden zijn waarbij dat echt ook wel duidelijk was.)
Ik ben dus echt gewoon meer voor duidelijk maken wat iemand gedaan heeft, maar wel de kanttekening erbij plaatsen dat het in een andere tijd was met andere standaarden en dat we tegenwoordig van mening zijn dat die standaarden om 324289374 redenen niet meer juist zijn.
Sommige mensen laten zich lekker in de kaarten kijkenquote:Op dinsdag 7 november 2023 16:32 schreef sigme het volgende:
Euh, die meneer Coen werd in zijn eigen tijd ook verafschuwd en gezien als een monster door grote groepen Nederlanders.
De lokale inlanders hadden er destijds ook al geen bewondering voor. Dus die normen van nu op de tijd van toen zijn niet echt anders dan die van toen.
Mwoah, zolang het maar niet OSM zijn... geneuzel in de marge...quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Moord op massale schaal is toch nooit niet verwerpelijk geweest?
Inclusief al eerder opgedoken tekenen dat dat documentje er zou zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik snap de ophef over "teken hier" Bennie niet zo, hoe veel poep in je oren en ogen moet je hebben om niet door te hebben dat de man fout was voor de oorlog? Lid van de SA, later de SS, Horst Wessel lied op de bruiloft, en dan opeens verbaasd zijn dat ie lid was van de NSDAP?
Dit dus, Atjeh laat groeten.quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Mwoah, zolang het maar niet OSM zijn... geneuzel in de marge...
En dat het vorig jaar ineens bekend zou zijn geworden is ook onzin. In de biografie van Prins Bernhard door E Varekamp en M Peer Uitgeverij van Praag in 2004 werden kopieën van het inschrijvingsregister, met zijn naam, en een brief van het Gauleiter amt en een brief van Freeman Mathew van het Department of State afgedrukt waaruit ondubbelzinnig duidelijk wordt dat hij lid was van de NSDAPquote:Op dinsdag 7 november 2023 16:59 schreef fietsie het volgende:
[..]
Inclusief al eerder opgedoken tekenen dat dat documentje er zou zijn.
Het lijkt meer een groep verslaggevers die niets zinnigs bij te dragen hebben en dus maar eens lekker hierin zijn gaan zitten frotten want succesgarantie, dan nieuwsgaring...
Het was niet zo dat Coen maar gewoon deed wat normaal was in die tijd. Hij maakte het tot normaal en schepte de precedent.quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat ligt er ook nog weer aan of je gelooft in een hemel en zo(maar die discussie ga ik al helemaaaaaaal niet aan
)
Nee, de persoon wordt m.i. gestraft door gedrag verwerpelijk te vinden wat in zijn of haar tijd (mogelijk) niet verwerpelijk was, maar de standaard. (En ja, ik zet de mogelijk tussen haakjes, want er zullen echt wel voorbeelden zijn waarbij dat echt ook wel duidelijk was.)
Ik ben dus echt gewoon meer voor duidelijk maken wat iemand gedaan heeft, maar wel de kanttekening erbij plaatsen dat het in een andere tijd was met andere standaarden en dat we tegenwoordig van mening zijn dat die standaarden om 324289374 redenen niet meer juist zijn.
En omdat m'n opa daarvoor heeft bedankt mocht hij een paar jaar in het gevang - na enige tijd te zijn ondergedoken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit dus, Atjeh laat groeten.
Zit olie in de grond, en koninklijke olie wilde dat exploiteren (grootaandeelhouder, het koningshuis) en dus werd het koninklijk indisch leger ff ingezet om de wilden wat beschaving bij te brengen. (let op, sarcasme).
Colijn reeg vrouwen en kinderen aan de bajonet in ons indie, werd er premier mee
Vandale kent dit niet. Google zegt online soccer manager. Volgens Urban dictionary is het "awesome"quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Mwoah, zolang het maar niet OSM zijn... geneuzel in de marge...
Ons Soort Mensen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Vandale kent dit niet. Google zegt online soccer manager. Volgens Urban dictionary is het "awesome"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |