Zonnepanelen doen amper iets voor de woningwaarde. een warmtepomp kan je ruim terugverdienen met die 15k. Het ligt er ook aan hoe lang het er op ligt wat je terug gaat zien.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
Jawel hoor.quote:Op vrijdag 3 november 2023 05:24 schreef Tingo het volgende:
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben? Gebaseerd op 30k inkomst per jaar of zo? Als je al een goed betaalde baan heb en dan zelf beslissen om minder te gaan werken, kan je helemaal geen toeslagen krijgen.
Zoals ik wel vaker post: subsidies komen daar terecht waar het niet hoort te komen.quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.
Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).
Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.
En ja, dat is héél krom
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.
Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).
Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.
En ja, dat is héél krom
Zoals gezegd ligt dat allereerst ook aan hou oud de installaties zijn en aan hoeveel de woningen "onderhuids" verschillen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.quote:Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.quote:Op zondag 5 november 2023 09:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.quote:Op zondag 5 november 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.
Want met een hypotheek is er geen huurtoeslag.
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?quote:Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.
Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Kinderopvangtoeslag is iig ook flink beperkt als er nog maar 2 dagen gewerkt wordt, maar dan is het dus een alleenstaande met kinderen, en dan is de kinderopvangtoeslag voor die 2 dagen waarschijnlijk een schijntje ten opzichte van de toeslag toen er nog fulltime gewerkt werd.quote:Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.
Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Met ¤ 26.000 bruto per jaar nog? Droom rustig verder.quote:Op zondag 5 november 2023 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
En ja, dat is héél krom
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)quote:Op zondag 5 november 2023 12:59 schreef Tingo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.
Maar back on-topic: Ik ben heel blij dat ik veel extra aflossingen heb gedaan, want nu kan ik 4 avond diensten ipv 5 doen. Ik krijg wel wat zorgtoeslag, maar ik denk dat het teveel is en ik moet later wat terug betalen.
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:
[..]
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.
Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie, meer kost dan die 15k¤. Vraag is dus eigenlijk: hoe zit het met het energielabel en de "inwendige" aanpassingen??
quote:Op zondag 5 november 2023 14:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?
quote:Op zondag 5 november 2023 09:38 schreef Ivo1985 het volgende:
..............de woning met warmtepomp ook nog vloerverwarming, nieuw isolatieglas, extra vloer/muur/dakisolatie heeft ten opzichte van de andere woning zonder warmtepomp, dan is een prijsverschil van 15k waarschijnlijk wel wat klein.
Daarbij spelen ook andere factoren een rol, zoals de afwerking, keuken, badkamer, wat er op de vloeren ligt etc.
quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:
Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie,
Ik was wel een beetje 'ocd' of te enthusiast om hypotheekvrij te zijn,maar sinds een tijdje geleden, mn werk omstandigheden iets veranderd zijn helaas, dus ik ga iets meer sparen en in de komende jaren en de hypotheek met rust laten. Ik heb een luxe probleem/situatie dat ik vanaf 16 jaar jong keihard voor heeft gewerkt.quote:Op zondag 5 november 2023 13:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).quote:
Je post klinkt als feng shuiquote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).
Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).
Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).
Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.
Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Beng shui?quote:Op zondag 5 november 2023 18:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je post klinkt als feng shui
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.quote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).
Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).
Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).
Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.
Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Je kunt de 1100 paginas tellende NTA8800 gratis downloaden van de website van de NEN (wel account nodig).quote:Op zondag 5 november 2023 20:06 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |