abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211157554
Samenvatting 7 oktober tot met 28 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.

Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.

Recente frontpage berichten 28 oktober met dank aan @Jippie
Hamas heeft in Moskou onderhandeld over vrijlating gijzelaars
Joodse school Cheider weer open: 'Veiligheid van de leerlingen is verbeterd'
Erdogan: 'het Westen negeert mensenrechtenschendingen in Gaza'

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211157561
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:23 schreef capricia het volgende:

[..]
En dan heet het bij naam nog vluchtelingenkamp, maar in principe is het gewoon onderdeel van de urban omgeving geworden, een normaal stukje stad. Moet ik dat zo zien?
ja dat denk ik. Geen idee waarom die mensen daar terecht zijn gekomen. Misschien in de vorige oorlogen hun huizen verlopen en daar weer opnieuw wat opgebouwd. Of het was door een organisatie in gebruik als opvangplek.

maar het is natuurlijk wat flauw om een heel mooi filmpje te schieten tactisch en dan zeggen dat het allemaal wel meevalt met de leefomstandigheden
pi_211157566
Oorlogsrecht dit, oorlogsrecht dat.

Oorlogsrecht is papierwerk. Ben je bij macht dat te negeren, dan doe je dat. Het is ook niet voor niets dat dat oorlogsrecht behoorlijk breed is genterpreteerd. Omdat men toen ook wel wist dat oorlog nooit zou bestaan uit knuffelen en teddybeertjes.
  woensdag 1 november 2023 @ 15:29:09 #4
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_211157579
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:26 schreef bitterbal het volgende:
maar het is natuurlijk wat flauw om een heel mooi filmpje te schieten tactisch en dan zeggen dat het allemaal wel meevalt met de leefomstandigheden
Nu met israel die links en rechts de boel opblaast, nemen de leefomstandigheden rap af ja.

Maar voorheen, was het leven daar gewoon zoals zichtbaar op de filmpjes.
  woensdag 1 november 2023 @ 15:29:09 #5
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211157580
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:27 schreef theunderdog het volgende:
Oorlogsrecht dit, oorlogsrecht dat.

Oorlogsrecht is papierwerk. Ben je bij macht dat te negeren, dan doe je dat. Het is ook niet voor niets dat dat oorlogsrecht behoorlijk breed is genterpreteerd. Omdat men toen ook wel wist dat oorlog nooit zou bestaan uit knuffelen en teddybeertjes.
En stel dat Hamas de militaire slagkracht van Israel zou hebben dan was Israel allang volledig weggevaagd.
pi_211157591
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:29 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
En stel dat Hamas de militaire slagkracht van Israel zou hebben dan was Israel allang volledig weggevaagd.
Dat is speculatie.
  woensdag 1 november 2023 @ 15:30:24 #7
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211157593
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:20 schreef capricia het volgende:
Hoe zag dat vluchtelingenkamp er eigenlijk uit?
Ik zie vooral een stadse omgeving. Hoge gebouwen. Supermarkt etc. Alsof het 'gewoon' een wijk was.
Ik wil hier wel op reageren nog, want ik heb me ingelezen !

Nee... niet echt, maar ik bedoel als je die stad als vluchtelingen kamp omschrijft kan je heel gaza zo wel omschrijven, wat overigens ook terecht is, dat terzijde.

Maar, wat ik wilde zeggen, Jabalia ligt in het noorden van Gaza en is al weken verzocht om te ontruimen. Dat er nu bommen op vallen is niet meer dan wat de verwachting was.

Het is afschuwelijk, dat echt, maar ik moet echt kwijt dat ik de framing een beetje vind lijken op dat Isral nu de vluchtelingenkampen in het zuiden aan het bestoken is en dat is niet het geval.

Dit is precies waar voor is gewaarschuwd, dus ik ben niet echt verrast
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211157598
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:29 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nu met israel die links en rechts de boel opblaast, nemen de leefomstandigheden rap af ja.

Maar voorheen, was het leven daar gewoon zoals zichtbaar op de filmpjes.
ja op die filmpjes wel maar 80 procent werkloosheid en geen normale vooruitzichten voor het grote percentage jonge mensen vind ik toch niet zo prima eigenlijk :P

Vaak wordt gaza ook omschreven als de grootse openlucht gevangenis ter wereld
pi_211157600
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Geneefse Conventies gaan over gewapende conflicten, niet over territoriale disputen.

Een territoriaal dispuut met welk land? Israel heeft nooit officieel de Gazastrook of het Westelijke Jordaangebied geannexeerd en alle Palestijnse burgers vallen onder Isralische militaire rechtbanken wanneer ze worden opgepakt
pi_211157632
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:24 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk? Want het lijkt mij inderdaad nuttig om een vluchtelingenkamp als dusdanig herkenbaar te maken. Voor zowel vriend als vijand.
Ik heb Alhamdulillah nooit in een vluchtelingenkamp hoeven zitten dus dat zou ik niet weten maar dat gaat vast van mond tot mond + ze hadden toen nog internet.

Ik weet niet of het voor of na de oorlog een kamp was, alleen dat het ten tijde van de aanval zo was. En dan maakt het niet uit hoe iets eruit ziet.

Mocht het dat al zijn geweest en er zijn mensen iets gaan opbouwen, dan is dat heel normaal. Dat is mens eigen wanneer je ergens settelt. En even uit de losse pols verzonnen; Zulke plekken trekken ook mensen aan en creren zo werkgelegenheid voor minder bedeelden. Je moet er toch iets van zien te maken als je in die shithole zit.
pi_211157637
fillmpje op de nos net na de 2e raketaanslag

https://nos.nl/video/2496(...)telingenkamp-jabalia
pi_211157643
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:34 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Ik heb Alhamdulillah nooit in een vluchtelingenkamp hoeven zitten dus dat zou ik niet weten maar dat gaat vast van mond tot mond + ze hadden toen nog internet.

Ik weet niet of het voor of na de oorlog een kamp was, alleen dat het ten tijde van de aanval zo was. En dan maakt het niet uit hoe iets eruit ziet.

Mocht het dat al zijn geweest en er zijn mensen iets gaan opbouwen, dan is dat heel normaal. Dat is mens eigen wanneer je ergens settelt. En even uit de losse pols verzonnen; Zulke plekken trekken ook mensen aan en creren zo werkgelegenheid voor minder bedeelden. Je moet er toch iets van zien te maken als je in die shithole zit.
misschien als het idd tentjes waren geweest waren er hier wat meer mensen geschokt en ontzet over de aanval :P
pi_211157676
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:17 schreef Tekaschi het volgende:
[ twitter ]

Verschrikkelijk voor die mensen.
Mijn beide oma's hadden in de loop van hun leven ongeveer hetzelfde gezegd over de haat van moslims naar Jodenmensen. Iets met vergelijkbaar met nazi's in combinatie als het maar goed gaat...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211157681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:31 schreef moby_jones het volgende:

[..]
Een territoriaal dispuut met welk land? Israel heeft nooit officieel de Gazastrook of het Westelijke Jordaangebied geannexeerd en alle Palestijnse burgers vallen onder Isralische militaire rechtbanken wanneer ze worden opgepakt
De Palestijnse gebieden, kortom PLO/Hamas. Indirect trouwens ook nog Jordani als het over de Westelijke Jordaanoever gaat. Het gebied was namelijk decennia geannexeerd door Jordani, Isral valt ook geregeld terug op wetgevingen uit die tijd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211157719
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:36 schreef bitterbal het volgende:

[..]
misschien als het idd tentjes waren geweest waren er hier wat meer mensen geschokt en ontzet over de aanval :P
Ja hoe durven die Palestijnen in hemelsnaam een eerbaar bestaan op te bouwen en autodealers te openen terwijl ze eigenlijk in vodden rond moeten lopen en brood moeten bakken van zand terwijl Henk en Ingrid naar de Aldi moeten en nooit met hun neus in de buurt van zulke bedragen zullen komen.

Oh nee een paar Palestijnen hebben het financieel goed en hebben het beste geprobeerd te maken binnen een probleemgebied. 10 op de 10.000 inwoners hebben geld en creren werkgelegenheid! Bel de juten! Moslims! Criminelen! NEPNIEUWS!
pi_211157725
De VN zit daar ook al jaren, in Gaza.
Staan die vluchtelingenkampen niet onder VN toezicht, met een soort slagboom of zo? Dat je weet wie een vluchteling is in zo'n kamp en wie niet?
Want dit lijkt mij gewoon een normale wijk in Gaza-stad. Appartementgebouwen met 7 verdiepingen, markten, restaurantjes, winkeltjes etc.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 november 2023 @ 15:47:13 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211157727
:')

Dit tilt de term 'projecteren' wel naar hele nieuwe hoogten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211157736
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:47 schreef Nattekat het volgende:
:')

Dit tilt de term 'projecteren' wel naar hele nieuwe hoogten.
Tegen mij?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211157740
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Palestijnse gebieden, kortom PLO/Hamas. Indirect trouwens ook nog Jordani als het over de Westelijke Jordaanoever gaat. Het gebied was namelijk decennia geannexeerd door Jordani, Isral valt ook geregeld terug op wetgevingen uit die tijd.
Een territoriaal geschil ontstaat wanneer een gebied door meerdere partijen wordt opgeist als grondgebied maar er bestaat simpelweg geen officile Isralische claim over de gebieden achter de Groene Lijn. Geen enkele Isralische regering heeft die gebieden ooit geannexeerd waar heb je het in hemelsnaam over
pi_211157747
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:34 schreef Azula2.0 het volgende:

Je moet er toch iets van zien te maken als je in die shithole sinkhole zit.
pi_211157752
Vluchtelingen vanwaar eigenlijk? en hoe komen ze Gaza in?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211157766
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:49 schreef bedachtzaam het volgende:
zijn toch palestijnen
pi_211157767
quote:
Steden en dorpen in het huidige Isral, mengeling van gevlucht voor en gedeporteerd door de IDF voor de grens gedemarqueerd werd maar sommigen zelfs daarna nog
pi_211157785
quote:
2s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:30 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Ik wil hier wel op reageren nog, want ik heb me ingelezen !

Nee... niet echt,
maar ik bedoel als je die stad als vluchtelingen kamp omschrijft kan je heel gaza zo wel omschrijven, wat overigens ook terecht is, dat terzijde.

Maar, wat ik wilde zeggen, Jabalia ligt in het noorden van Gaza en is al weken verzocht om te ontruimen. Dat er nu bommen op vallen is niet meer dan wat de verwachting was.

Het is afschuwelijk, dat echt, maar ik moet echt kwijt dat ik de framing een beetje vind lijken op dat Isral nu de vluchtelingenkampen in het zuiden aan het bestoken is en dat is niet het geval.

Dit is precies waar voor is gewaarschuwd, dus ik ben niet echt verrast
Beter dan ik iig, want idd ik ging er vanuit dat het in het zuiden lag.
Kwam niet eens in me op om het op te zoeken :@

Even opgezocht nu, veel betere indruk.
pi_211157790
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:47 schreef capricia het volgende:
Staan die vluchtelingenkampen niet onder VN toezicht, met een soort slagboom of zo? Dat je weet wie een vluchteling is in zo'n kamp en wie niet?
Want dit lijkt mij gewoon een normale wijk in Gaza-stad. Appartementgebouwen met 7 verdiepingen, markten, restaurantjes, winkeltjes etc.
Tja, vluchtelingenkamp geeft het natuurlijk een andere lading. En dat is ook de bedoeling.
quote:
De nog zogenaamde vluchtelingen van de oorlogen die uitbraken na de oprichting van de staat Isral. Of beter gezegd: de omringende Arabische landen die na de oprichting meteen Isral gingen aanvallen, waardoor heel veel mensen moesten vluchten. En alleen degenen die achterbleven kregen uiteindelijk het Isralische staatsburgerschap.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211157793
quote:
Palestijnen uit Isral, gevlucht in het jaar 1948.
Zegt wiki .

Het is inmiddels een volgebouwde kleine stad.
https://www.trouw.nl/buit(...)n-een-kamp~bb15856b/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211157803
Is die ellende in Gaza nou nog steeds bezig? Ik dacht dat door heel de dag Allahu Akbar te schreeuwen dingen vanzelf wel goed zouden komen... Raar.
pi_211157822
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De nog zogenaamde vluchtelingen van de oorlogen die uitbraken na de oprichting van de staat Isral. Of beter gezegd: de omringende Arabische landen die na de oprichting meteen Isral gingen aanvallen, waardoor heel veel mensen moesten vluchten. En alleen degenen die achterbleven kregen uiteindelijk het Isralische staatsburgerschap.
De Arabieren van wat nu Ashkelon heet zijn in 1950 nog gedeporteerd naar Gaza
quote:
Moshe Dayan and Prime Minister David Ben-Gurion were in favor of expulsion, while Mapam and the Israeli labor union Histadrut objected.[4] The government offered the Palestinians positive inducements to leave, including a favorable currency exchange, but also caused panic through night-time raids.[4] The first group was deported to the Gaza Strip by truck on 17 August 1950 after an expulsion order had been served.[23] The deportation was approved by Ben-Gurion and Dayan over the objections of Pinhas Lavon, secretary-general of the Histadrut, who envisioned the town as a productive example of equal opportunity.[24] By October 1950, twenty Palestinian families remained, most of whom later moved to Lydda or Gaza.[4] According to Israeli records, in total 2,333 Palestinians were transferred to the Gaza Strip, 60 to Jordan, 302 to other towns in Israel, and a small number remained in Ashkelon.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ashkelon#Egyptian_occupation
pi_211157835
Jordani roept ambassadeur uit Isral terug uit protest tegen oorlog
Buurland Jordani heeft zijn ambassadeur teruggeroepen uit Isral uit protest tegen de oorlog. Het buurland van Isral roept op om de strijd in Gaza te staken vanwege de "humanitaire catastrofe" die erdoor wordt veroorzaakt.

Jordani is een van de weinige Arabische landen in de regio waarmee Isral relatief goede betrekkingen heeft. Het land is ook een belangrijke bondgenoot van de VS in het Midden-Oosten. Het weghalen van de ambassadeur uit Isral wordt daarom gezien als een opvallende zet.

https://nos.nl/collectie/(...)he-kant-van-de-grens
  woensdag 1 november 2023 @ 15:59:01 #30
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_211157836
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat is speculatie.
Gezien hun manifest, hun ideologie en de bloedlust van de aanvallen kunnen we daar wel een inschatting van maken. Dat weet je zelf ook wel.
  woensdag 1 november 2023 @ 15:59:21 #31
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_211157840
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Palestijnen uit Isral, gevlucht in het jaar 1948.
Zegt wiki .
En dat is waarom we het gewoon hebben over inwoners van Gaza(-stad), en niet over mensen die in een "vluchtelingen kamp" zitten.
pi_211157847
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:59 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Gezien hun manifest, hun ideologie en de bloedlust van de aanvallen kunnen we daar wel een inschatting van maken. Dat weet je zelf ook wel.
Het blijft speculatie. En wat je verder wil met zo'n observatie begrijp ik ook niet.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:00:42 #33
396550 Richestorags
pi_211157852
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:46 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Ja hoe durven die Palestijnen in hemelsnaam een eerbaar bestaan op te bouwen en autodealers te openen terwijl ze eigenlijk in vodden rond moeten lopen en brood moeten bakken van zand terwijl Henk en Ingrid naar de Aldi moeten en nooit met hun neus in de buurt van zulke bedragen zullen komen.

Oh nee een paar Palestijnen hebben het financieel goed en hebben het beste geprobeerd te maken binnen een probleemgebied. 10 op de 10.000 inwoners hebben geld en creren werkgelegenheid! Bel de juten! Moslims! Criminelen! NEPNIEUWS!
Gozer. Kalm aan.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:01:37 #34
396550 Richestorags
pi_211157856
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het blijft speculatie. En wat je verder wil met zo'n observatie begrijp ik ook niet.
Ik beschreef hem ook niet. Ik onderschrijf hem wel.
pi_211157867
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik beschreef hem ook niet. Ik onderschrijf hem wel.
Wat onderschrijf je? analyses over niet werkelijke scenario's?
  woensdag 1 november 2023 @ 16:05:16 #36
396550 Richestorags
pi_211157897
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wat onderschrijf je? analyses over niet werkelijke scenario's?
Die worden constant gemaakt. Met Iran kan die calculus trouwens best veranderen. Geavanceerde raketten of een vuile bom zouden ooit wel tot de mogelijkheden behoren.
pi_211157908
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:56 schreef moby_jones het volgende:

[..]
De Arabieren van wat nu Ashkelon heet zijn in 1950 nog gedeporteerd naar Gaza
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ashkelon#Egyptian_occupation
Je plaatst nu selectief maar een deel van wat mensen daar hebben neergezet:
quote:
Majdal was occupied by the Egyptian army in the early stages of the 1948 war, along with the rest of the Gaza region that had been allocated to the Arab State in the United Nations plan. Over the next few months, the town was subjected to Israeli air-raids and shelling.[4] All but about 1,000 of the town's residents were forced to leave by the time it was captured by Israeli forces as a sequel to Operation Yoav on 4 November 1948.[4] General Yigal Allon ordered the expulsion of the remaining Palestinians but the local commanders did not do so and the Arab population soon recovered to more than 2,500 due mostly to refugees slipping back and also due to the transfer of Palestinians from nearby villages
Dat deel paste zeker niet in het gewenste narratief?

Het ging volgens dit verhaal (of dat klopt is een tweede, want Wikipedia) dus niet om zomaar mensen die even gedeporteerd waren, maar om vluchtelingen die zich daar illegaal hadden gevestigd. Want inderdaad, 1950 is twee jaar later nadat de staat Isral was uitgeroepen. Dus dan zouden deze mensen geen staatsburgers zijn.
pi_211157915
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:53 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Volledig :')

Hou toch op met je slappe takes. Echt dodelijk vermoeiend dit.
Kat heeft gelijk.
1947-2016
  woensdag 1 november 2023 @ 16:08:27 #39
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211157932
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:35 schreef bitterbal het volgende:
fillmpje op de nos net na de 2e raketaanslag

https://nos.nl/video/2496(...)telingenkamp-jabalia
Krijg je er van als je een ammo-opslag onder een wijk neerlegt.
1947-2016
pi_211157934
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Die worden constant gemaakt. Met Iran kan die calculus trouwens best veranderen. Geavanceerde raketten of een vuile bom zouden ooit wel tot de mogelijkheden behoren.
Daarom is hysterie over Iran dan ook geen goede zaak. Zeker als het een eendimensionale focus heeft op Iran.

Zo vergeet men nog wel eens dat Israel ook kernwapens heeft en dat Moshe Dayan het heeft willen gebruiken op Syrie. Dit werd tegengehouden door Golda Meir.
pi_211157944
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat deel paste zeker niet in het gewenste narratief?

Het ging volgens dit verhaal (of dat klopt is een tweede, want Wikipedia) dus niet om zomaar mensen die even gedeporteerd waren, maar om vluchtelingen die zich daar illegaal hadden gevestigd. Want inderdaad, 1950 is twee jaar later nadat de staat Isral was uitgeroepen. Dus dan zouden deze mensen geen staatsburgers zijn.
Zelfs als de voltallige Arabische bevolking was ontvlucht ipv een deel wat voor een kulargument moet je toch opvoeren om tot een logica te komen waarin mensen zich "illegaal vestigen" in hun eigen huizen :')
pi_211157971
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:09 schreef moby_jones het volgende:

[..]
Zelfs als de voltallige Arabische bevolking was ontvlucht ipv een deel wat voor een kul argument moet je opvoeren om tot een logica te komen waarin mensen zich "illegaal vestigen" in hun eigen huizen :')
Hij doet aan Hasbara. Begrijp ik ook niet.

Het kan immers allemaal veel makkelijker. Ja, het zionistische project was koloniaal, net zoals veel Arabische 'projecten'. Dit keer hebben de Joden gewonnen.
pi_211157995
Ik vroeg me ook al af hoe je een vluchteling kunt zijn, op je eigen territorium, tussen je eigen mensen.
Maar het is kennelijk een status die je erft.

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211158008
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:14 schreef capricia het volgende:
Ik vroeg me ook al af hoe je een vluchteling kunt zijn, op je eigen territorium, tussen je eigen mensen.

[ twitter ]
nou weten we ook waarom het geen tentjes meer zijn inmiddels
pi_211158009
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:14 schreef capricia het volgende:
Ik vroeg me ook al af hoe je kennelijk nog steeds een vluchteling kunt zijn, op je eigen territorium, tussen je eigen mensen.

[ twitter ]
Is een manier om er tegen aan te kijken. Je kan ook zeggen: veel mensen in Gaza zijn vluchtelingen vanuit de Nakba, zitten vervolgens nog steeds in een benarde situatie en zijn dus in feiten nog steeds vluchtelingen.

Zie. Heel dit conflict draait om perceptie.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:20:37 #47
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158035
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:47 schreef capricia het volgende:
En kennelijk al weken verzocht om te ontruimen. Dit als een vluchtelingenkamp omschrijven is gewoon framen, naar mijn bescheiden mening dan
  woensdag 1 november 2023 @ 16:20:40 #48
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211158072
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wat leuke filmpjes, over je "vluchtelingen kamp".

[ twitter ]

[ twitter ]

[ twitter ]

Er zijn er meer waar die vandaan kwamen.
En dan ondertussen beweren dat ISF de boel sloopt haha not
Dat kan ook weer naar het rijk der fabelen
  woensdag 1 november 2023 @ 16:28:46 #50
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158087
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wat leuke filmpjes, over je "vluchtelingen kamp".

[ twitter ]

[ twitter ]

[ twitter ]

Er zijn er meer waar die vandaan kwamen.
jezus :D _O-

over framen gesproken :')
pi_211158097
NOS.nl: https://nos.nl/collectie/(...)he-kant-van-de-grens

Hamasleider: 'Slachtpartij' in Gaza moet stoppen

In een opgenomen videoboodschap zegt Hamasleider Ismail Haniyeh dat de "slachtpartij" in Gaza moet stoppen. Hij beweert dat alleen dan pogingen tot bemiddeling zin zullen hebben.

Hij zegt dat de Isralische gijzelaars die Hamas vasthoudt in Gaza te maken krijgen met hetzelfde geweld als de Palestijnen in het gebied, met "dood en verwoesting" als gevolg. De terroristische organisatie houdt naar schatting ruim 200 ontvoerde mensen vast. Bij de grote aanval van Hamas op 7 oktober werden ruim duizend burgers in Isral vermoord, evenals enkele honderden militairen.

Haniyeh roept in de video mensen op door te gaan met protesteren tegen de oorlog, vooral in het Westen. Ook geeft hij de Isralische premier Netanyahu de schuld van het geweld.
pi_211158110
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:09 schreef moby_jones het volgende:

[..]
Zelfs als de voltallige Arabische bevolking was ontvlucht ipv een deel wat voor een kulargument moet je toch opvoeren om tot een logica te komen waarin mensen zich "illegaal vestigen" in hun eigen huizen :')
Dat staat er niet, er staat niet dat deze mensen zich alleen maar toegang probeerden te krijgen tot hun eigen huizen. Er staat dat het volgens deze bron hier gaat om terugkerende vluchtelingen waar mensen uit andere dorpen zich bij hadden gevoegd.

Ook wel leuk om te benoemen, hoe was dit dus begonnen? Doordat Egypte had besloten Isral aan te vallen en deze stad te bezetten. Daar is eigenlijk alle ellende mee begonnen. Arabische landen met expansionistische driften, die keer op keer de noodzaak zagen om Isral aan te vallen. Dat bracht telkens allerlei volksverhuizingen teweeg.
pi_211158125
quote:
10s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:28 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
jezus :D _O-

over framen gesproken :')
Alles om Isral maar in een negatief daglicht te kunnen zetten. Menig media-redactie draait overuren, met schuimbekkende millennials en Gen-Z activisten aan het roer. De realiteit doet er niet toe, het gaat enkel om het gewenste narratief.
pi_211158133
quote:
81s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:30 schreef Ebinas het volgende:
NOS.nl: https://nos.nl/collectie/(...)he-kant-van-de-grens

Hamasleider: 'Slachtpartij' in Gaza moet stoppen

In een opgenomen videoboodschap zegt Hamasleider Ismail Haniyeh dat de "slachtpartij" in Gaza moet stoppen. Hij beweert dat alleen dan pogingen tot bemiddeling zin zullen hebben.

Hij zegt dat de Isralische gijzelaars die Hamas vasthoudt in Gaza te maken krijgen met hetzelfde geweld als de Palestijnen in het gebied, met "dood en verwoesting" als gevolg. De terroristische organisatie houdt naar schatting ruim 200 ontvoerde mensen vast. Bij de grote aanval van Hamas op 7 oktober werden ruim duizend burgers in Isral vermoord, evenals enkele honderden militairen.

Haniyeh roept in de video mensen op door te gaan met protesteren tegen de oorlog, vooral in het Westen. Ook geeft hij de Isralische premier Netanyahu de schuld van het geweld.
Ik denk niet dat Isral snel gaat luisteren nadat deze Hamas leider 1400 onschuldige burgers op barbaarse wijze heeft afgeslacht.
  woensdag 1 november 2023 @ 16:34:40 #55
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_211158136
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 14:56 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Er is geen discussie mogelijk als je al ver in een hokje getrapt bent zonder enig reden. Ik heb nergens genoemd dat het volledig de schuld is van Israel maar dat wordt wel zo geframed.

En dan moet ik met een tegenargument komen. De omgekeerde wereld.
Jammer dat je Hamas zo blijft verdedigen. Uiteindelijk moet je toch de conclusie trekken dat dat wellicht ook niet zo’n frisse organisatie is!!
Makkelijk eerste
pi_211158163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Isral snel gaat luisteren nadat deze Hamas leider 1400 onschuldige burgers op barbaarse wijze heeft afgeslacht.
En waar ze zichzelf waarschijnlijk achter verschuilen
  woensdag 1 november 2023 @ 16:38:45 #57
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158168
quote:
13s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Alles om Isral maar in een negatief daglicht te kunnen zetten. Menig media-redactie draait overuren, met schuimbekkende millennials en Gen-Z activisten aan het roer. De realiteit doet er niet toe, het gaat enkel om het gewenste narratief.
Tja.. verzuiling had je altijd al. Het gekste aan deze moderne traditie is dat progressief links het meest conservatief extreem rechtse tuig van het spectrum blijft beschermen en goedpraten.
pi_211158176
Een vrouwelijke hulpverleenster die nog even benadrukt hoe de Hamas terroristen tekeer zijn gegaan:

https://streamable.com/d5slfk

En hier de “onschuldige Palestijnse bevolking” die op 7 oktober feest vierde na de slachting.

https://streamable.com/1vczqd

Valt iemand anders ook op dat voor een “openluchtgevangenis” er daar best wat luxe auto’s rondrijden?
  woensdag 1 november 2023 @ 16:40:09 #59
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158183
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:39 schreef Scorpie het volgende:
Valt iemand anders ook op dat voor een “openluchtgevangenis” er daar best wat luxe auto’s rondrijden?
Ja als het niet zo tieves heet was zou ik er best willen wonen, maja denk net Frankrijk, prima land, klotebevolking
pi_211158204
In gevangenissen waar de bendes de dienst uitmaken zijn er ook genoeg ‘luxe’goederen aanwezig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211158290
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:43 schreef Caland het volgende:
In gevangenissen waar de bendes de dienst uitmaken zijn er ook genoeg ‘luxe’goederen aanwezig.
Precies, all ingezetenen zitten er daar prima bij, helemaal verzorgd. Zo slecht hebben ze het dus niet.
pi_211158306
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Precies, all ingezetenen zitten er daar prima bij, helemaal verzorgd. Zo slecht hebben ze het dus niet.
Nouja, behalve het complete gebrek aan vrijheid dan. Kniesoor die daar op let.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 november 2023 @ 16:53:15 #63
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158310
Dit irriteert me ook:

Het is geen enclave, maar ja, niemand in de USA heeft ook maar enig idee waar Gaza ligt en welke grenzen het heeft.

Een enclave heeft 1 grens, zover ik het me heb laten uitleggen. Dit soort termen gebruiken zorgt voor een subtiel maar zeer merkbaar verschil in toonzetting.

Er zijn 2 landen in het spel, niet 1, het is geen enclave.

nnnng

:(
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 november 2023 @ 16:56:06 #64
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211158337
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Tegen mij?
Nee, jij pleurde je post er even snel tussen
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211158340
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar is eigenlijk alle ellende mee begonnen. Arabische landen met expansionistische driften, die keer op keer de noodzaak zagen om Isral aan te vallen. Dat bracht telkens allerlei volksverhuizingen teweeg.
Dorpen zoals Deir Yassin waren al van de kaart geveegd + 25% van de Palestijnen waren het gebied al ontvlucht voor de israelische onafhankelijkheid werd uitgeroepen. Dit werd nota bene aangehaald door de Arabische Liga om militair in te grijpen in het gebied
pi_211158361
Goede column van de nrc "Na drie weken oorlog in het Midden-Oosten is Hamas de winnaar. (...) Met de bloedige terreuraanvallen tegen Isral van 7 oktober spande Hamas een politieke valstrik. Isral en de Verenigde Staten trapten erin." https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-van-hamas-a4179253
...
De eerste valstrik is die van de „maximale wreedheid”. Hoe gruwelijker de aanval, hoe harder de riposte. Onder premier Netanyahu handelt Isral precies volgens het door Hamas geschreven draaiboek van wraak en vergelding. Anders dan in 1967 of 1973 strijdt het land niet met Arabische staten die het militair kan bedwingen, maar met een terreurbeweging. Militaire overmacht beslist de zaak dan niet.

De Villepin: „De VS verloren in Afghanistan en Irak. Wij [de Fransen] verloren in de Sahel.” Niemand weet hoe Netanyahu denkt met een grondinvasie de vijand uit te schakelen zonder voor drie generaties aan haat en ressentiment voor nieuwe Hamas-strijders te zaaien. De reactie sterkt de aanvaller.

Hypocrisie is de tweede valstrik. Met de welhaast onvoorwaardelijke steun aan Isral stellen de VS en Europa zich bloot aan de kritiek van „twee maten, twee gewichten”. Landen in het Mondiale Zuiden – en ook flinke delen van de Europese publieke opinie – zien dat de westerse bekommernis om Oekraense levens veel groter is dan die om Palestijnse. Dit kost geloofwaardigheid.

Het raakt de derde valstrik waarin we volgens De Villepin tuinen, die van „occidentalisme”: het geloof dat het Westen, zoals de afgelopen vijf eeuwen, ook nu nog de loop der dingen bepaalt. Door zich met Isral in nood te vereenzelvigen, maken Amerika en Europa ongewild zichtbaar hoe hun machtsbasis versmalt. Een geschenk voor Rusland en China.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211158369
Dit zie je niet vaak:

Today, during a police raid to take down Palestinian flags in the anti-Zionist Jewish neighborhood, Mea Shearim in Jerusalem, The Israeli policemen were recorded attacking the residents and knocking them down on the road, hitting and punching them in the face.

twitter
pi_211158380
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:59 schreef Jemoederniet het volgende:
Dit zie je niet vaak:

Today, during a police raid to take down Palestinian flags in the anti-Zionist Jewish neighborhood, Mea Shearim in Jerusalem, The Israeli policemen were recorded attacking the residents and knocking them down on the road, hitting and punching them in the face.

[ twitter ]
ja er is een groep joden die tegen de joodse staat is toch?
pi_211158387
Dit is niet de locatie van het bijna van gisteren, maar die van vandaag. Heel proportioneel zoals de hele wereld kan zien.

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Forum Admin woensdag 1 november 2023 @ 17:03:30 #70
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211158402
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:00 schreef bitterbal het volgende:

[..]
ja er is een groep joden die tegen de joodse staat is toch?
Anti-zionisten ja. Volgens mij hebben ze een andere benaming maar dat is wat ze zijn. Die vinden dat Jahweh bepaalt of en waar er een joodse staat komt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 1 november 2023 @ 17:03:58 #71
131800 Tarado
cap de fusca
pi_211158404
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:01 schreef Slayage het volgende:
Dit is niet de locatie van het bijna van gisteren, maar die van vandaag. Heel proportioneel zoals de hele wereld kan zien.

[ twitter ]
Wat is er te zien dan?
pi_211158409
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:01 schreef Slayage het volgende:

[ twitter ]
Niet echt, ik zie nog gebouwen overeind staan, what a fail :|W
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 1 november 2023 @ 17:04:42 #73
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158411
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 15:46 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]

Dat is echt dus niet het punt. het gaat er om dat je deze situatie omschrijft als "vluchtelingenkamp"

Als dat een vluchtelingenkamp is, dan is dat begrip wel heel rekbaar kennelijk.

Snap je dat?

En dat geldt ook voor die zeer noordelijk gelegen Gazaanse "stad" waar nu een paar bommen op zijn gedropt. Dat is heel vervelend, maar dat is iets wat al was aangekondigd.

Het gaat om een definitiekwestie, is een volledig functionerende stad nog een vluchtelingenkamp? ja alleen als je jezelf dat generatie op generatie laat wijsmaken.

Net als Gaza als Enclave omschrijven, het is gewoon niet waar, Gaza heeft net zo veel grenzen als Nederland, 2.

Als je volledig functionerende steden met een economie en welvaart een openluchtgevangenis gaat noemen, een vluchtelingenkamp, dan kan dat, maar dan rek je de definities wel heel erg op in jouw voordeel. Ik zou in dat geval geen natuurkunde of wiskundestudies ambiren, dat zit er gewoon niet in.

sowieso

:')____!
pi_211158416
https://www.nytimes.com/2(...)-militia-israel.html

Nou, dat ziet er niet best uit.

quote:
Yemen’s Houthi militia claimed an attempted attack on southern Israel on Tuesday, saying it had launched a “large batch” of ballistic and cruise missiles as well as drones toward Israeli targets.

The Iran-backed militia carried out the attempted assault in response to what it called “brutal Israeli-American aggression” in Gaza, the Houthi military spokesman, Yahya Sarea, said on the social media platform X. Mr. Sarea said the attack was the third operation conducted by the Houthis “in support of our persecuted brothers in Palestine,” and threatened further missile and drone assaults.
Betekent dit dat Iran zich actief gaat bemoeien?
-nee-
pi_211158417
Amerikanen worden vastgehouden in opdracht van Hamas en Iran of zo?
Die mogen dus niet weg..lees ik.

En of de NLers weg mogen, is me niet duidelijk.
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211158418
Slim van bin Salman. Hiermee scoort ie en punten by Netanyahu en bij Biden en hij legt extra druk op de houthis en indirect dus op Iran

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_211158419
quote:
8s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:53 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Dit irriteert me ook:

[ afbeelding ]

Het is geen enclave, maar ja, niemand in de USA heeft ook maar enig idee waar Gaza ligt en welke grenzen het heeft.

Een enclave heeft 1 grens, zover ik het me heb laten uitleggen. Dit soort termen gebruiken zorgt voor een subtiel maar zeer merkbaar verschil in toonzetting.

Er zijn 2 landen in het spel, niet 1, het is geen enclave.

nnnng

:(
Klopt, exclave is beter. ^O^
  Overall beste user 2022 woensdag 1 november 2023 @ 17:05:32 #78
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_211158420
Het veroorzaakt hopelijk geen probleem voor Nederland als Egypte met die door NL geleverde YPR's gaat schieten op vluchtende palestijnen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_211158423
quote:
10s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:04 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Dat is echt du niet het punt. het gaat er om dat je deze situatie omschrijft als "vluchtelingenkamp"

Als dat een vluchtelingenkamp is, dan is dat begrip wel heel rekbaar kennelijk.

Snap je dat?

En dat geldt ook voor die noord Gazaanse "stad" waar nu een paar bommen op zijn gedropt. Dat is heel vervelend, maar dat is iets wat al was aangekondigd.

Het gaat om een definitiekwestie, is een volledig functionerende stad nog een vluchtelingenkamp? ja alleen als je jezelf dat generatie op generatie laat wijsmaken.

Net als Gaza als Enclave omschrijven, het is gewoon niet waar, Gaza heeft net zo veel grenzen als Nederland, 2.

Als je volledig functionerende steden met een economie en welvaart een openluchtgevangenis gaat noemen, een vluchtelingenkamp, dan kan dat, maar dan rek je de definities wel heel erg op in jouw voordeel. Ik zou in dat geval geen natuurkunde of wiskundestudies ambiren, dat zit er gewoon niet in.

sowieso

:')____!
Is het niet de status van mensen wat bepaald of het vluchtelingen zijn of niet ipv het type gebouw?
pi_211158425
quote:
10s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:04 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]

Zit wel een subtiel verschil tussen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 november 2023 @ 17:06:26 #81
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158427
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:05 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]
Klopt, exclave is beter. ^O^
nee
pi_211158428
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:05 schreef capricia het volgende:
Amerikanen worden vastgehouden in opdracht van Hamas en Iran of zo?
Die mogen dus niet weg..lees ik.

En of de NLers weg mogen, is me niet duidelijk.
[ twitter ]
nou zeg. -O-

wat moeten die mensen bang zijn ook
  woensdag 1 november 2023 @ 17:06:52 #83
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158430
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:05 schreef bitterbal het volgende:

[..]
Is het niet de status van mensen wat bepaald of het vluchtelingen zijn of niet ipv het type gebouw?
Ja, dat klopt, maar niet van de bouwkundige omschrijving "kamp"
pi_211158433
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:04 schreef Marsenal het volgende:
https://www.nytimes.com/2(...)-militia-israel.html

Nou, dat ziet er niet best uit.
[..]
Nee, je zal maar een Houthi zijn en er niets mee te maken hebben :{
pi_211158435
quote:
2s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:06 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Ja, dat klopt, maar niet van de bouwkundige omschrijving "kamp"
ja weet niet precies wat de definitie van kamp is :P

is ook een beetje een nutteloze discussie. Feit is dat daar gewoon mensen wonen
pi_211158449
Wat is het probleem nu voor sommigen? Dat kampen niet overeenkomen met wat je in je hoofd had?
pi_211158452
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:06 schreef bitterbal het volgende:

[..]
nou zeg. -O-

wat moeten die mensen bang zijn ook
Play stupid games, win stupid prizes in veel van de gevallen.
pi_211158454
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:10 schreef Jaroon het volgende:
Wat is het probleem nu voor sommigen? Dat kampen niet overeenkomen met wat je in je hoofd had?
Het moet een strikt afgebakend gebied zijn met tenten, anders telt het niet!
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211158455
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Play stupid games, win stupid prizes in veel van de gevallen.
bedoel de gijzelaars. Wel spel hebben zij gespeeld?
pi_211158473
quote:
81s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:10 schreef bitterbal het volgende:

[..]
Nouja als je als naeve hippie naar een muziekfestival naast de gazastrook gaat vind ik onderstaand wel van toepassing

VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 november 2023 @ 17:13:38 #91
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158478
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:07 schreef bitterbal het volgende:
is ook een beetje een nutteloze discussie.
nee dat is het dus niet. er is een noordelijk gelegen stad gebombardeerd, niet een vluchtelingenkamp waarbij in het midden wordt gelaten of dat dus een vluchtelingen kamp is waar de gazanen naartoe zijn gevlucht inzake dit conflict, en dat is wel een significant verschil want het gaat hier om nieuwsoutlets die kennelijk de definitie van een vluchtelingenkamp zover oprekken dat het past binnen het verhaal dat ze willen schetsen.

En dat is walgelijk

Ik praat niets goed, maar het is niet zo dat Isral niet al weken aan het waarschuwen is om deze steden te verlaten, nu vallen er bommen en ronken de koppen over een bombardement op een vluchtelingenkamp en dat is het niet.

Het is gewoon openlijk framen en sympathie winnen, net als Isral doet overigens, ,maar het is wel belangrijk om dit te zien

OGEN JE OPEN!
pi_211158483
quote:
81s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:10 schreef bitterbal het volgende:

[..]
Gaza binnengaan terwijl er een terreur organisatie de macht heeft.
pi_211158489
quote:
8s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:13 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
OGEN JE OPEN!
Dit vind ik wel een leuke voor dat gezwets van je.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 november 2023 @ 17:14:51 #94
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211158491
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het eerste waar ik aan dacht toen ik het las was: ah, daar is de dader die in de slachtoffer rol duikt truc wee
  woensdag 1 november 2023 @ 17:15:00 #95
396550 Richestorags
pi_211158493
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:52 schreef Caland het volgende:

[..]
Nouja, behalve het complete gebrek aan vrijheid dan. Kniesoor die daar op let.
In welke gevangenis kan je naar het strand wanneer je wil, neuken wanneer je wil, eten wanneer je wil, douchen en schijten in privacy wanneer je wil en zelf kiezen hoe laat je wakker wordt? Bellen met wie je wil en in alle privacy?
pi_211158501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]
In welke gevangenis kan je naar het strand wanneer je wil, neuken wanneer je wil, eten wanneer je wil, douchen en schijten in privacy wanneer je wil en zelf kiezen hoe laat je wakker wordt? Bellen met wie je wil en in alle privacy?
Hence de openluchtgevangenis.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 november 2023 @ 17:16:15 #97
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211158507
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:14 schreef Caland het volgende:

[..]
Dit vind ik wel een leuke voor dat gezwets van je.
Ik waardeer de moeite die je steekt in het weerleggen van mijn waanbeelden, scheelt me zo 1 sessie
pi_211158513
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:15 schreef Caland het volgende:

[..]
Hence de openluchtgevangenis.
Eerder een resort.
pi_211158519
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 17:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Eerder een resort.
Een soort Noorweegs model, maar de grootste straf blijft altijd vrijheidsontneming. Hoe luxe je het ook maakt.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 november 2023 @ 17:18:43 #100
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211158528
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 16:58 schreef Slayage het volgende:
Goede column van de nrc "Na drie weken oorlog in het Midden-Oosten is Hamas de winnaar. (...) Met de bloedige terreuraanvallen tegen Isral van 7 oktober spande Hamas een politieke valstrik. Isral en de Verenigde Staten trapten erin." https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-van-hamas-a4179253
...
De eerste valstrik is die van de „maximale wreedheid”. Hoe gruwelijker de aanval, hoe harder de riposte. Onder premier Netanyahu handelt Isral precies volgens het door Hamas geschreven draaiboek van wraak en vergelding. Anders dan in 1967 of 1973 strijdt het land niet met Arabische staten die het militair kan bedwingen, maar met een terreurbeweging. Militaire overmacht beslist de zaak dan niet.

De Villepin: „De VS verloren in Afghanistan en Irak. Wij [de Fransen] verloren in de Sahel.” Niemand weet hoe Netanyahu denkt met een grondinvasie de vijand uit te schakelen zonder voor drie generaties aan haat en ressentiment voor nieuwe Hamas-strijders te zaaien. De reactie sterkt de aanvaller.

Hypocrisie is de tweede valstrik. Met de welhaast onvoorwaardelijke steun aan Isral stellen de VS en Europa zich bloot aan de kritiek van „twee maten, twee gewichten”. Landen in het Mondiale Zuiden – en ook flinke delen van de Europese publieke opinie – zien dat de westerse bekommernis om Oekraense levens veel groter is dan die om Palestijnse. Dit kost geloofwaardigheid.

Het raakt de derde valstrik waarin we volgens De Villepin tuinen, die van „occidentalisme”: het geloof dat het Westen, zoals de afgelopen vijf eeuwen, ook nu nog de loop der dingen bepaalt. Door zich met Isral in nood te vereenzelvigen, maken Amerika en Europa ongewild zichtbaar hoe hun machtsbasis versmalt. Een geschenk voor Rusland en China.
Bij valstrik denk ik aan iets waar je in de val loopt en te vermijden valt. Er valt hier niets te vermijden dus is het dan nog een valstrik? Reageer je niet zodat je de 'valstrik' vermijdt dan ben je 'zwak' en worden ze gemotiveerd het nog een keer te doen dus ben je er niets mee opgeschoten.

Zelfde als op school als je de pester op advies van je ouders negeert, de pester ziet je als zwak en blijft het doen. Sla je m op z'n bek dan is het afgelopen.

Enfin, geen valstrik dus.

Tevens vond ik het artikel van voormalig premier Naftali Bennett heel goed hoe Israel de 'valstrikken' die Hamas/Iran heeft opgezet moet vermijden. Hamas wilt Israel in de val lokken in een bloedige guerilla stads en tunnel oorlog. Bennett stelt voor om die lui in Gaza City gewoon een jaartje te belegeren en uit te hongeren terwijl ze alle tunnels opsporen terwijl ze tijd voor hun te laten werken (op een gegeven moment zijn de voedsel voorraden op en dan is het afgelopen met Hamas)

SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door slashdotter3 op 01-11-2023 18:22:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')