In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
[..] Mwau. Ik denk nog steeds dat het van hamas een 'op goed geluk' poging was, en dat ze echt vol verbazing waren dat ze 6 uur lang Joden hebben kunnen slachten en livestreamen.
De mate van voorbereiding bij dat festival alleen al spreekt dat tegen. Uniformen, positie kiezen bij de uitgaande wegen, timing, alles.
Op zaterdag 28 oktober 2023 22:38 schreef Pleun2011 het volgende: [..] Israël zijn natuurlijk geen terroristen. Iemand die zo denkt maakt elke discussie zinloos.
Ik vind het komisch om te lezen dat Israël weggezet wordt als terrorist, maar zodra je Palestijnen terroristen noemt, dan moet je onderscheid maken tussen 'de Palestijn' en Hamas. Dan moet je bij Israël ook onderscheid maken tussen 'Netanyahu en IDF & co' en de Israëliers.
Beide kanten hebben extremisten. En beide kanten moeten daar vanaf wil je ooit tot een acceptabele oplossing komen.
[..] Ik heb het niet over de NOS, ik heb het over wat de 'Palestijnse autoriteiten' verkondigen.
Ik was incompleet. Excuus Op een van de laatste pagina's van 't vorige topic staat een link naar een NOS-artikel over Hamas en de cijfers die zij presenteren. Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar die zijn.
[..] Nee, de VN staan eerder aan de pro-Westerse kant dan aan de moslim kant.
Het is in principe een land en grond conflict. Door er een moslim-oorlog van te maken, doe je de zaak geen goed. Ook voor alle moslims die gewoon de Israëlische nationaliteit hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Op zaterdag 28 oktober 2023 22:38 schreef Geschiedkundige het volgende: Dus kap met zeggen dat Israël de burgerslachtoffers probeert te beperken en kap ook met zeggen dat Israël bewust de burger omver legt. Het interesseert ze gewoon geen biet of die Palestijn thuis was of niet. En dat is overigens ook gewoon fout.
Je bent nu gewoon aan het invullen, volledig feitenvrij. Ik zit niet bij de IDF en ze bellen mij ook niet voor uitleg. Dus ik ken hun beweegredenen niet, en ook niet of zij Palestijnse slachtoffers betreuren. Wanneer er kort geleden 1500 landgenoten bruut zijn afgeslacht, kan ik mij wel voorstellen dat de empatathie voor inwoners van Gaza een onsje minder is.
[..] Ik was incompleet. Excuus Op een van de laatste pagina's van 't vorige topic staat een link naar een NOS-artikel over Hamas en de cijfers die zij presenteren. Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar die zijn.
[..] Ik vind het komisch om te lezen dat Israël weggezet wordt als terrorist, maar zodra je Palestijnen terroristen noemt, dan moet je onderscheid maken tussen 'de Palestijn' en Hamas. Dan moet je bij Israël ook onderscheid maken tussen 'Netanyahu en IDF & co' en de Israëliers.
Beide kanten hebben extremisten. En beide kanten moeten daar vanaf wil je ooit tot een acceptabele oplossing komen.
Israel heeft de verantwoordelijkheid though. Het is de machtigste van de twee. Als Israel het echt zou willen dan was Hamas allang gesust.
As Gazans Scrounge for Food and Water, Hamas Sits on a Rich Trove of Supplies Hamas has spent years stockpiling desperately needed fuel, food and medicine, as well as ammo and weapons, in the miles of tunnels it has carved out under Gaza.
As supplies of virtually every basic human necessity dwindle in Gaza, one group in the besieged enclave remains well-stocked: Hamas.
Arab and Western officials say there is substance to Israeli claims of Hamas stockpiling supplies, including desperately needed food and fuel. Hamas, they say, has spent years building dozens of kilometers of tunnels under the strip where it has amassed stores of virtually everything needed for a drawn-out fight. It is a reality that Israel may soon find itself grappling with if it makes good on its threat to invade Gaza.
Hamas has hundreds of thousands of gallons of fuel for vehicles and rockets; caches of ammunition, explosives and materials to make more; and stockpiles of food, water and medicine, the officials said. A senior Lebanese official said Hamas, which is estimated to number between 35,000 and 40,000, had enough stocked away to keep fighting for three to four months without resupply.
Op zaterdag 28 oktober 2023 22:32 schreef bianconeri het volgende: Echt de pro-Israel figuren hier die weten dat ze de foute kant kiezen en zodra ze een gesprek verliezen direct op de man gaan spelen. Hoe ongelofelijk kinderachtig
Ben echt benieuwd of bepaalde mensen bij een aanslag in het Westen de schuld bij Israel gaan leggen (of bij het land in kwestie waar de aanslag zal plaatsvinden).
Hopelijk hoeven we daar niet achter te komen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
quote]Op zaterdag 28 oktober 2023 22:38 schreef bianconeri het volgende: [..] Ik heb al 100x gezegd dat ik tegen Hamas en tegen Israel ben. Ik heb je nu al een paar keer gezegd om een quote te geven waar ik aangeef voor Hamas te zijn. En elke keer als ik dat doe ga jij mij persoonlijk aanvallen. Dat geeft denk ik wel genoeg te kennen. [/quote]
Ik val je nieteens op je geloof aan. Had ik ook nog kunnen doen. Je geeft me zoveel ammunitie nu
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2023 22:48:15 ]
[..] Ik denk alleen niet dat Israël er geen moer om geeft. Ze strooien met pamfletten, doen oproepen etc. Maar het interesseert ze niet genoeg om bij de afweging tussen Go en No go geen groen licht te geven als er toch nog een boel burgers in de buurt zijn inmiddels.
Dus boeit het ze geen moer, want anders gooi je geen duizenden bommen.
Dat waarschuwen en soms de 'knock knock' methode is 'netjes'. Maar dat is ook om je geweten wat zuiver te houden. Die wijk gaat plat als Israël dat militair nodig acht. Of er dan 100 kinderen zitten of niet.
Dan geef je geen fuck om wat je doet. Andersom zou de wereld te klein zijn voor Israël. En terecht.
Overigens heb ik niet een werkbare oplossing in mijn hoofd zitten hoor.
Er bestaat geen 'recht' om te bepalen met welke middelen je tegenstander terug vecht, als je net 1500 weerloze burgers hebt afgemaakt.
En als dat dan betekent dat je een bom van 200.000 USD op je hoofd krijgt,
Dan had je daar misschien over na moeten denken voordat je die 1500 weerloze burgers vermoordde.
Ja, zei ik ergens dat ik de actie van Hamas goedkeur? De reactie is echter buitenproportioneel en daar moet ook rekenschap over worden gegeven.
Het verschil is dit: Actie van Hamas was goed en wel voorbij voordat de wereld er iets aan kon doen. Wat Israël nu aan het doen is: Daar staan we bij en kijken we naar.
En voor de duidelijkheid, en lees mijn pohi maar door: Hamas:
[..] Ik vind het komisch om te lezen dat Israël weggezet wordt als terrorist, maar zodra je Palestijnen terroristen noemt, dan moet je onderscheid maken tussen 'de Palestijn' en Hamas. Dan moet je bij Israël ook onderscheid maken tussen 'Netanyahu en IDF & co' en de Israëliers.
Het onderscheid wordt bij Israël niet gemaakt en de reden is simpel: antisemitisme. Na 7 oktober zijn er heel wat maskers afgevallen.
[..] Je bent nu gewoon aan het invullen, volledig feitenvrij. Ik zit niet bij de IDF en ze bellen mij ook niet voor uitleg. Dus ik ken hun beweegredenen niet, en ook niet of zij Palestijnse slachtoffers betreuren. Wanneer er kort geleden 1500 landgenoten bruut zijn afgeslacht, kan ik mij wel voorstellen dat de empatathie voor inwoners van Gaza een onsje minder is.
IDF don't give a fuck. Dat heeft de historie allang uitgewezen. En het heden bevestigt dat alleen maar.
Individueel kan dat natuurlijk verschillen, maar qua beleid is het dit.
[..] IDF don't give a fuck. Dat heeft de historie allang uitgewezen. En het heden bevestigt dat alleen maar.
Individueel kan dat natuurlijk verschillen, maar qua beleid is het dit.
Waarom worden de bewoners dan geïnformeerd weg te gaan? En zijn de ziekenhuizen niet gebombardeerd (behalve door die Palestijnse afzwaaier)? We weten allemaal dat Hamas daar zit met haar hoofdkwartieren.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Op zaterdag 28 oktober 2023 22:47 schreef Perox het volgende: De reactie is echter buitenproportioneel en daar moet ook rekenschap over worden gegeven.
[..] Ik was incompleet. Excuus Op een van de laatste pagina's van 't vorige topic staat een link naar een NOS-artikel over Hamas en de cijfers die zij presenteren. Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar die zijn.
De NOS citeert experts die zelf al niet betrouwbaar zijn. HRW is een notoir anti-israel clubje en een arts van het ziekenhuis dat als Hamas hoofdkwartier dient.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2023 22:57:24 ]
[..] Waarom worden de bewoners dan geïnformeerd weg te gaan? En zijn de ziekenhuizen niet gebombardeerd (behalve door die Palestijnse afzwaaier)? We weten allemaal dat Hamas daar zit met haar hoofdkwartieren.
Geweten voor jezelf zuiver houden en je wilt Hamas blootleggen. Dat is makkelijker als er niemand is dan tussen 1 miljoen man.
Internationale steun is natuurlijk direct weg als je ziekenhuizen platgooit. No brainer.
Ik denk dat een groot punt bij al die burgerdoden is, dat er geen Gazaanse overheid is. Die in overleg is met Israël. Die helpt met burgers evacueren. Te vertellen en te helpen waar ze heen moeten gaan.
In het begin zagen we hier nog beelden van Hamas-gelieerde figuren die burgers tegen hielden om überhaupt te vertrekken. En berichten van taxi chauffeurs die het 30 voudige rekende voor een rit naar het zuiden. En 0,0 overheid die ook maar iets doet.
Hij is nogal emotioneel-verbonden met dit conflict. En probeert hier op een cynische manier een persiflage te maken van de radicaal-rechtse Israeli die inderdaad alle Palestijnen ontmenselijkt. Maar hij is volgens mij beetje vergeten dat de meerderheid van de mensen hier niet emotioneel zo betrokken is bij dit conflict, en gewoon elke burgerslachtoffer die sterft erg vind.
Ik zie het maar gewoon als een militaire operatie. Ik zou het zelf anders doen, maar op dit moment gaat IDF gewoon all in. De doden die gaan vallen is niet alleen de schuld van IDF, ook die van Hamas die zich gewoon zou moeten overgeven. Of misschien de schuld van het buitenland, die hoop geven aan Hamas dat ze hen misschien te hulp komen, wat het de moeite waard maakt om voorlopig niet over te geven.
Op zaterdag 28 oktober 2023 22:59 schreef capricia het volgende: Ik denk dat een groot punt bij al die burgerdoden is, dat er geen Gazaanse overheid is. Die in overleg is met Israël. Die helpt met burgers evacueren. Te vertellen en te helpen waar ze heen moeten gaan.
In het begin zagen we hier nog beelden van Hamas-gelieerde figuren die burgers tegen hielden om überhaupt te vertrekken. En berichten van taxi chauffeurs die het 30 voudige rekende voor een rit naar het zuiden. En 0,0 overheid die ook maar iets doet.