quote:
Op woensdag 25 oktober 2023 21:08 schreef Jaroon het volgende:[..]
Ik denk wel dat Israel haar best doet accuraat te zijn. Maar dan zie je een gebouw instorten van 8 hoog....allemaal Hamas?
Nee, vast niet en nogmaals het doel is niet het gebouw maar uit dienst nemen met wat het huisvest, bevat of mogelijk maakt.
Wanneer er in een kelder, een tunnel zit of een appartement gebruikt wordt als communicatie centrum of een dakterras als lanceerinstallatie; wordt dat gebouw een valide (militair) doelwit om uit te schakelen.
De Israëliërs zal van alles te verwijten zijn maar niet dat ze uit zijn om slachtoffers te maken. Israël weet meer als geen ander dat ze sitting ducks zijn voor elke beschuldiging en zaken alleen daarom al zullen willen minimaliseren.
Ik ga er vanuit dat van en voor elk doel, het hoe en waarom nauwkeurig is omschreven zodat bij valide "discussies" telkens weer kan worden aangetoond wat de afweging was. Dat beeld van die afweging heb ik allerminst bij -en met Hamas die intrinsiek uit is op de vernietiging van Israël. Israël op haar beurt wil dat Hamas stopt met terreur.
quote:
Op woensdag 25 oktober 2023 21:11 schreef moby_jones het volgende:[..]
Als het IDF na meer dan twee weken van non-stop bombardementen naar eigen zeggen nog steeds "400 Hamas doelen" in een dag bombardeert wat voor legitieme militaire doelen denk je dat daar nog overeind staan
Kweetniet of dat non-stop is, die indruk heb ik op grond met wat we hier (te) zien (krijgen), niet gelijk.
Ik zie nog geen eskaders bommenwerpers overtrekken die bommentapijten leggen.
Dat het daar zo aanvoelt en op grond van emotie wordt versterkt, is wat anders dan dat dit non-stop zo is.
Vermoed wel degelijk dat er wel een doel bij is; en ja het doel is niet meer om spullen te sparen.
De bevolking mag hierbij van geluk spreken dat bij de (meeste) doelen, voorafgaand wordt gewaarschuwd om flink uit de buurt te gaan blijven. Dingen komen wel uit de lucht vallen maar doorgaans niet onverwacht. Dat iemand dan toch onderdak zoekt in eender welk gebouw, lijkt mij ook niet de meeste verstandige plek om te verblijven.