Denk dat ze eerder uit de militairen lopen dan uit het materieel als ik dit zo zie.quote:Op zondag 22 oktober 2023 08:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Vanaf nu nog. Dan is alles uit hun voorraad weg (wat ze hebben kunnen tellen).
Zal maar gewoon het linkje delen, dan maakt het het duidelijker.
Je hebt dit ook voor mbt en artillerie. En zoals gezegd, het is een natte vingerwerk, dat geeft die zelf ook aan.
Dit is nu al een probleem. Want ze hebben alle goed functionerende, moderne voertuigen al uit de depots gehaald.quote:Op zondag 22 oktober 2023 08:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Vanaf nu nog. Dan is alles uit hun voorraad weg (wat ze hebben kunnen tellen).
Zal maar gewoon het linkje delen, dan maakt het het duidelijker.
Je hebt dit ook voor mbt en artillerie. En zoals gezegd, het is een natte vingerwerk, dat geeft die zelf ook aan.
Vanavond andijvie stamppot om het te vierenquote:Op zondag 22 oktober 2023 13:08 schreef Ulx het volgende:
En weer een luitenant-kolonel minder.
[ twitter ]
Dus dit tempo, mbt pantsers de grinder in sturen, houden ze 3- jaar vol. Als je uit gaat van dat de helft niet meer zinnig te repareren valt, 1,5 jaar.quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:33 schreef oheng het volgende:
[..]
Dit is nu al een probleem. Want ze hebben alle goed functionerende, moderne voertuigen al uit de depots gehaald.
Iedere dag zijn de russen gedwongen om oudere en slechter functionerende voertuigen te gebruiken.
Terwijl Oekraine juist telkens moderner spul krijgt.
Zet een TR dan zeurpiet!quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:12 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als je zulke dingen gaat roepen is wegblijven uit dit topic een goed ding !
quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:16 schreef Nebelwerfer het volgende:
Lekker weer die quote ipv een edit.
Ik zou oppassen het zo simpel en 2-dimensionaal voor te stellen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:33 schreef oheng het volgende:
[..]
Dit is nu al een probleem. Want ze hebben alle goed functionerende, moderne voertuigen al uit de depots gehaald.
Iedere dag zijn de russen gedwongen om oudere en slechter functionerende voertuigen te gebruiken.
Terwijl Oekraine juist telkens moderner spul krijgt.
Ik vind dit tempo nog 1,5 jaar volhouden nog best een aardige capaciteit. Goed ding dat zo’n offensief troepen en materieel vreet bij de Russen, maar we kunnen niet stellen dat ze de oorlog ermee verliezen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus dit tempo, mbt pantsers de grinder in sturen, houden ze 3- jaar vol. Als je uit gaat van dat de helft niet meer zinnig te repareren valt, 1,5 jaar.
Dat is historisch nooit zo geweest. Je least iets en geeft aan het einde terug, of betaalt dagwaarde, en dagwaarde is oud ijzer, zeker als je het bv over spul hebt dat de donateur zelf niet meer gebruikt. Daarbij zijn de loop tijden astronomisch lang.quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:34 schreef RM-rf het volgende:
En daarachter steken toch lend-lease contracten, waarbij het financieel-economische risico iig voorlopig vooral bij Oekraine ligt.
Straatcommando houdt van frikandellen, die heeft geen TR nodig om je post er negatief eruit te laten springen.quote:
Niemand heeft een idee wat de staat is van al dat metaal op die satelliet foto's. Kan korter zijn dan 1,5 jaar, kan ook langer.quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik vind dit tempo nog 1,5 jaar volhouden nog best een aardige capaciteit.
Ja en?... In welke zin maakt dit de doorslaggevende zin in mn post anders?quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is historisch nooit zo geweest. Je least iets en geeft aan het einde terug, of betaalt dagwaarde, en dagwaarde is oud ijzer, zeker als je het bv over spul hebt dat de donateur zelf niet meer gebruikt. Daarbij zijn de loop tijden astronomisch lang.
Het is meer een constructie waar je doneert, maar het niet wil verkopen als zodanig.
Overigens is dat nog steeds niet gebeurt, enige wat ik weet is de recente patriot installatie die DE heeft 'geleased' aan oekraine.
Hoeveel andijvie heb je ondertussen al op de afgelopen dagen?quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:13 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Vanavond andijvie stamppot om het te vieren
Qua tanks betreft schijnen ze rusland al voorbij te zijn. En Oekraine doet aan diversificatie in hun wapenleveranties.quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik zou oppassen het zo simpel en 2-dimensionaal voor te stellen.
Rusland heeft zeker problemen, maar n ze putten nog altijd vooral uit eigen voorraden..
En in pure aantallen hebben ze een duidelijk quantitatief overwicht.
Oekraine is voor nieuw materieel afhankelijk van derde landen.. En daarachter steken toch lend-lease contracten, waarbij het financieel-economische risico iig voorlopig vooral bij Oekraine ligt.
Zeker als de belangrijkste winst-strategie niet gebaseerd lijkt te zijn op een militaire doorbraak of overwinning, maar een economisch breken en ineenklappen van Rusland; is het grootste risico dat hierna Oekraine achterblijft met een kapotgevochten land en industrie en veel schulden, die men echter niet van de aggressor kan innen...
Vergelijkbaar met de toestand van noord-frankrijk en wallonie (in de 19e eeuw belangrijke industriele gebieden in een tijd dat kolen en staal de economie dreef) en duitsland na het eind van WO1
quote:Op zondag 22 oktober 2023 14:08 schreef ExtremeSatisfication het volgende:
[..]
Hoeveel andijvie heb je ondertussen al op de afgelopen dagen?![]()
En jouw schuld dat ik Andiiivka nooit meer zonder andijvie kan lezen.
quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:49 schreef Nebelwerfer het volgende:
Straatcommando houdt van frikandellen, die heeft geen TR nodig om je post er negatief eruit te laten springen.
Jawel... Vooral als ik mobiel zit...quote:En alsof jij nooit een verkeerde button te pakken hebt?
Ja, dan reduceren we het tot: oorlogen kosten geld. News at eleven.quote:Op zondag 22 oktober 2023 14:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ja en?... In welke zin maakt dit de doorslaggevende zin in mn post anders?
Namelijk dat in dit soort constructies "het financiele en economische risico bij oekraine ligt"...?
Zullen ze in kyiv niet wakker om liggen, daar ze graag aansluiting bij het westen willen.quote:Dat de kans groot is dat deze contracten nooit werkelijk terugbetaald worden is niet van belang, maar het kan een land wel tot volledig afhankelijk van zijn krediteuren maken, die deze schulden beheren, en dan in pkaats van geld, veelal genoeg nemen aan economische en politieke invloedname.
Ik heb het niet op mijn netvlies, zou je eens moeten kijken hoeveel geld er gedoneerd wordt, en hoeveel gewoon schenkingen zijn. Iig al het wapentuig wat ze krijgen van de VS, kost oekraine dus geen cent. Nu niet en in de toekomst niet. Krijg ook niet de indruk dat dat voor europese leo's/gephards/F-16's straks anders is.quote:Ik vergelijk niet voor niks met bv de rol die belangrijke spelers speelden in het interbellum: Amerika als krediteur en zowel frankrijk en duitsland als debiteur...
In het vervold won amerika ook enorm aan macht, maar tevens ging dat gepaard met een snel herstel van duitsland (dat een nauwelijks aangetaste industrie had, het Rheinland was een economische machine, zelfs de bezetting door de fransen veranderde dat niet en uit die bezetting kwamen ook de duitse belangen als winnaar naar voren, tegen frankrijk dat terug de kast in gestuurd werd, alhoewel de grond van hun probleem was dat deze oorlog 4 jaar lang juist in hun economisch sterkste gebied gevoerd was, en dit daardoor kapot was).
Denk ook niet dat er veel partijen zijn die zich rijk rekenen qua centen die rus tzt wel gaat geven. Niet in de laatste plaats omdat het dan DE - einde WO1 redux wordt. rus gaat rap op scenario af dat ze geen cent te makken meer hebben.quote:Nogmaals... Als ik Oekraine was zou ik zeker niet erop vertrouwen dat "Rusland voor alle gedane schade zal gaan betalen"...
Ook niet als alle geallieerde en amerikaanse politici dat roepen, is het niet de eerste keer dat politieke woorden loze gebaren zijn en de realiteit regeert.
Helemaal niet, als de belangrijkste winst-strategie nog altijd gericht is op een economisch ineenstorten van de Aggressor, omdat een militaire doorbraak niet lukt.
(overigens vermoed ik ook dat bv westerse afwachtendheid om oekraine met langeafstandsraketten te verzorgen die hen ook werkelijk rusland zou kunnen laten aamvallen, hierbij ook een rol speelt.... Een oekrainseaanvalspotentieel jegens Rusland zou de westerse landen hindeten een voortijdig handjeklap-akkoord met rusland te laten afsluiten)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |