9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Isralische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Isral heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Isral was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Isral een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit gemporteerd van de Isralische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Isral vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Isral voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
[..] Een stadsguerilla is een afschuwelijke strijd die moeilijk te winnen is.
Dus ze halen de stad weg, tenminste dat is denk ik het doel, alles wegvagen en daarna Hamas eruitfilteren ofzo, ja ik weet het ook niet, ik ben geen strateeg, maar dat is hoe het er uitziet toch?
zeker niet met een vijand die als martelaar beloond wordt met 70 maagden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] zeker niet met een vijand die als martelaar beloond wordt met 70 maagden
Nee dat is een echte zelfmoordmissie dus in die zin snap ik de strategie wel, maar het wel een hele botte bijl ook...
Ik vraag me af hoe dit allemaal gaat lopen maar dat dit verstrekkende ellende gaat geven, ook in Europa is gewoon te verwachten. Er gaat hoe dan ook zoveel woede vrijkomen als Israel gaat uitvoeren waar ze mee dreigen.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Een stadsguerilla is een afschuwelijke strijd die moeilijk te winnen is.
Dus ze halen de stad weg, tenminste dat is denk ik het doel, alles wegvagen en daarna Hamas eruitfilteren ofzo, ja ik weet het ook niet, ik ben geen strateeg, maar dat is hoe het er uitziet toch?
Nee, hoe het eruit ziet is dat Isral de Palestijen als collectief weg wil hebben. Maar ze verkopen het goed onder "Hamas moet uitgegroeid worden". Het slaat alleen nergens op wanneer je weet dat Hamas ook gewoon weg kan gaan met de rest.
[..] Mooi om te zien hoe jij al conclusies trekt bij een vraag die ik stel .Overigens steunen de meeste Gazanen Hamas. In de enige vrije verkiezingen in de Gazastrook won Hamas.
Hamas won 17 jaar geleden, de jongste stemgerechtigde is dus nu zo'n 35 jaar oud. De helft van de bevolking van Gaza is echter jonger dan 18. Tel daar de onder de 35-jarigen bij op, en de meerderheid van degenen die nu lijden hebben 0,00 iets te maken gehad met de keuze voor Hamas.
Op zaterdag 14 oktober 2023 10:03 schreef Drxx het volgende: Was dit filmpje al gepost? Vrij goede, beknopte uitleg waar de Palestijnse frustratie vandaan komt:
[..] Nee, hoe het eruit ziet is dat Isral de Palestijen als collectief weg wil hebben. Maar ze verkopen het goed onder "Hamas moet uitgegroeid worden". Het slaat alleen nergens op wanneer je weet dat Hamas ook gewoon weg kan gaan met de rest. [..] Hamas won 17 jaar geleden, de jongste stemgerechtigde is dus nu zo'n 35 jaar oud. De helft van de bevolking van Gaza is echter jonger dan 18. Tel daar de onder de 35-jarigen bij op, en de meerderheid van degenen die nu lijden hebben 0,00 iets te maken gehad met de keuze voor Hamas.
Waarom waarschuwt Israel dan uberhaupt waar ze gaan aanvallen als ze alle Palestijnen weg zouden willen hebben?
[..] Hij zegt: ik denk geen invloed op de verkiezingen.
Ik zeg: ik denk het wel.
Dat was het eigenlijk. Kijk maar wat het standpunt van Timmermans en Klaver voor verdeeldheid zorgt in de achterban bij GL/PvdA. Dit gaat weldegelijk een rol spelen. Zeker als het hier nog minder gezellig wordt door felle onrusten/protesten.
Ik zei weinig invloed. Niet geen invloed.
Deceit for a lifetime has taken it's toll. An emotional void, I feel numb and cold. You're all dead to me now. And has been for long. The time has come to reap what you've sown.
Snap je, dus is die waarschuwing leuk voor de buitenwereld maar in de praktijk onzin. Ze kunnen blijkbaar niet weg.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Ik moest even teruglezen want ik dacht dat je zei dat ik verwachtte dat er massaal op PVV gestemd zou worden, maar ik had de verkeerde voor me.
Uiteraard kan het dat er weinig invloed zal zijn. Maar de reacties op het weglopen van GL/PvdA en SP, waar ik op doelde, doen mij anders vermoeden. Het wordt steeds duidelijker dat we ons laten gijzelen door extreem rechtse antisemieten.
We durven ons zelfs al niet meer openlijk uit te spreken tegen antisemitisme, nee in plaats daarvan lopen een aantal politieke partijen dus weg en frustreren de democratie.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
als je weg kon was je al weg, dat Israel overal bommen op zou gooien was in het eerste uur na die aanslagen wel duidelijk
Vergeet niet dat het niet alleen de schuld is van Israel dat ze niet weg kunnen. Gaza grenst ook nog aan een ander land. Zou humanitair zijn als ze die grens zouden mogen oversteken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
Ik praat het niet goed hoor, ben wel pro Israel in de zin dat er een Israelische staat daar moet blijven maar politiek gezien valt er genoeg op aan te merken en op deze manier Hamas proberen weg te krijgen lijkt me ook weer een kansloze missie.
Al die Isral verdedigers die staats terreur steunen. Hamas is slecht, geen twijfel over mogelijk. Maar de Israische staat is niet veel beter. Men vergeet ook even hoe ze berhaupt tot een staat zijn gevormd. Door bomaanslag in de jaren 20 en 30. Terrorisme. En denk je dat ze toen geen onschuldige slachtoffers maakte? Onschuldige burgers werden ook gewoon opgeblazen. Want ze wilde een eigen staat. De Britten waren het spuugzat.
[..] Vergeet niet dat het niet alleen de schuld is van Israel dat ze niet weg kunnen. Gaza grenst ook nog aan een ander land. Zou humanitair zijn als ze die grens zouden mogen oversteken.
de schuldvraag heb ik het uberhaupt niet over gehad, dat laat ik aan mensen die er wel verstand van hebben
[..] tja, een terroristen cel (en een van hun weinige militaire krachten) heeft iets doms gedaan
terecht dat ze nu als ratten in de val zitten, die kinderen hadden maar moeten vluchten en niet moeten leven naast terroristen
Misschien hadden de ouders en grootouders van die kinderen zich ook af kunnen vragen of a) het steunen van Hamas wel zo slim is/was en b) of je in de Gazastrook berhaupt wel kinderen op de wereld wil zetten. Gezien het feit dat de bevolking er explosief (no pun intended) groeit vinden ze het blijkbaar wel in orde zo.
Op zaterdag 14 oktober 2023 10:26 schreef Gitw het volgende: Al die Isral verdedigers die staats terreur steunen. Hamas is slecht, geen twijfel over mogelijk. Maar de Israische staat is niet veel beter. Men vergeet ook even hoe ze berhaupt tot een staat zijn gevormd. Door bomaanslag in de jaren 20 en 30. Terrorisme. En denk je dat ze toen geen onschuldige slachtoffers maakte? Onschuldige burgers werden ook gewoon opgeblazen. Want ze wilde een eigen staat. De Britten waren het spuugzat.
[..] Gelukkig waren de Britten heel erg lief. Toch?
Nee, gelukkig zijn de Isralirs wel lief. Wat wil je daarmee zeggen? Het doel heiligt de middelen? Zoja dan zou je hetzelfde kunnen zeggen voor Hamas en ben je dus ver heen.
[..] Ik praat het niet goed hoor, ben wel pro Israel in de zin dat er een Israelische staat daar moet blijven maar politiek gezien valt er genoeg op aan te merken en op deze manier Hamas proberen weg te krijgen lijkt me ook weer een kansloze missie.
[..] Nee, gelukkig zijn de Isralirs wel lief. Wat wil je daarmee zeggen? Het doel heiligt de middelen? Zoja dan zou je hetzelfde kunnen zeggen voor Hamas en ben je dus ver heen.
Het is wel allemaal erg lang geleden. De Amerikanen hebben wel een hele grote bom gegooid later…
De Britten heersden niet bepaald vredelievend daar, net als de Ottomanen. Ging hard tegen hard denk ik.
[..] Vergeet niet dat het niet alleen de schuld is van Israel dat ze niet weg kunnen. Gaza grenst ook nog aan een ander land. Zou humanitair zijn als ze die grens zouden mogen oversteken.
Los van wat Egypte wel of niet doet om te helpen, en het lijkt voornamelijk op "niet". Van wat ik heb meegekregen is vertrekken naar een ander land geen populair idee onder de Palestijnen, omdat zij daardoor terugkeer naar hun eigen land onmogelijk maken. Ze mogen namelijk niet zomaar terug.
En zoals je ook kan zien onder de Isralische bevolking, is dat stukje eigen identiteit ontzettend belangrijk voor die volkeren.
Net als ook de paramedici in Gaza-stad die zeggen dan maar daar te sterven als het zo moet, maar hun land niet te willen verlaten.
[..] Het is wel allemaal erg lang geleden. De Amerikanen hebben wel een hele grote bom gegooid later…
De Britten heersden niet bepaald vredelievend daar, net als de Ottomanen. Ging hard tegen hard denk ik.
Wat ik zo bizar vind is dat men doet alsof dit conflict uit de lucht is gevallen. En totaal voorbij gaat aan zelfs de recente geschiedenis. Alsof het allemaal begonnen is op zaterdag. Onze premier staat zelfs volledig achter de Isralische tegenreactie. Hij loopt nu gewoon oorlogsmisdaden goed te keuren. Walgelijk allemaal. Schaam me kapot. Hou je neutraal als land. Treur om de slachtoffers aan beide kanten.
[..] Wat ik zo bizar vind is dat men doet alsof dit conflict uit de lucht is gevallen. En totaal voorbij gaat aan zelfs de recente geschiedenis. Alsof het allemaal begonnen is op zaterdag. Onze premier staat zelfs volledig achter de Isralische tegenreactie. Hij loopt nu gewoon oorlogsmisdaden goed te keuren. Walgelijk allemaal. Schaam me kapot. Hou je neutraal als land. Treur om de slachtoffers aan beide kanten.
Ik schaam niet met je mee, was gewoon een terreuractie van Hamas en dat mag ook best als zodanig benoemd en veroordeeld worden.
[..] Los van wat Egypte wel of niet doet om te helpen, en het lijkt voornamelijk op "niet". Van wat ik heb meegekregen is vertrekken naar een ander land geen populair idee onder de Palestijnen, omdat zij daardoor terugkeer naar hun eigen land onmogelijk maken. Ze mogen namelijk niet zomaar terug.
En zoals je ook kan zien onder de Isralische bevolking, is dat stukje eigen identiteit ontzettend belangrijk voor die volkeren.
Net als ook de paramedici in Gaza-stad die zeggen dan maar daar te sterven als het zo moet, maar hun land niet te willen verlaten.
Normaal gesproken hebben ze er geen problemen mee om die identiteit mee te nemen en ten volste te uiten op andere continenten, ten koste van de identiteit van de landen waar ze komen te wonen. Maar dat is zeker alleen acceptabel als het eigen thuisland blijft bestaan?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Misschien hadden de ouders en grootouders van die kinderen zich ook af kunnen vragen of a) het steunen van Hamas wel zo slim is/was en b) of je in de Gazastrook berhaupt wel kinderen op de wereld wil zetten. Gezien het feit dat de bevolking er explosief (no pun intended) groeit vinden ze het blijkbaar wel in orde zo.
Op zaterdag 14 oktober 2023 10:37 schreef Gitw het volgende: Onze premier staat zelfs volledig achter de Isralische tegenreactie. Hij loopt nu gewoon oorlogsmisdaden goed te keuren.
lul niet zo dom man
twitter
Bijvoorbeeld
Als songfestival mod ga ik voor dit moment terug naar 2009. Isral koos ervoor om Noa & Mira Awad naar het songfestival te sturen. Een Isralische artiest en een Arabisch Palestijnse artiest die zingen dat er ook een andere manier moet zijn en dat er een dag zal zijn dat alles goed zal zijn...