abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 december 2023 @ 16:27:46 #251
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211575906
quote:
14s.gif Op zondag 10 december 2023 16:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
Haha, en het grappige van dit, is dus dat dit áltijd zo is, als alles 1 grote illusie is, met wie je ook praat.

Gister zag ik dit, en het lijkt een beetje "conspiracy achtig" (als je de thumb ziet) , maar ook ditzelfde fenomeen hier (en hij heeft het er in de mini-docu dan ook over) kun je toepassen op "wetenschap";

En one way or the other, maakt niet uit aan welke kant je staat of wat of hoe je gelooft, is dit een interesting piece, 25min mini docu.
Dit is het dilemma van de Boeddha, alles wat hij zegt is in principe een leugen, en de Boeddha bestaat ook helemaal niet substantieel. Daarom gaf hij op bepaalde vragen ook geen antwoord. Nagarjuna past dat op geniale wijze toe, door het boeddhisme als het ware doorzichtig te maken. Het idee dat er een "waarheid" achter de illusie zit, achter de sluier van het leven, is de ultieme illusie. Er is geen "buiten" de Matrix, dat is onderdeel van de Matrix zelf. Rovelli schrijft,
quote:
This does not shut down investigation. On the contrary, it liberates it. Nagarjuna is not a nihilist negating the reality of the world, and neither is he a sceptic denying that we can know anything about that reality. The world of phenomena is one that we can investigate, gradually improving our understanding of it. We may find general characteristics. But it is a world of interdependence and contingencies, not a world that we should trouble ourselves attempting to derive from an Absolute.

I believe that one of the greatest mistakes made by human beings is to want certainties when trying to understand something. The search for knowledge is not nourished by certainty: it is nourished by a radical absence of certainty. Thanks to the acute awareness of our ignorance, we are open to doubt and can continue to learn and learn better. This has always been the strength of scientific thinking – thinking born of curiosity, revolt, change. There is no cardinal or final fixed point, philosophical or methodological, with which to anchor the adventure of knowledge.
Nietzsche heeft hier ook veel over geschreven, over de "wil tot waarheid". Waarom willen we waarheid, waarom willen we niet bedonderd worden? Maar de realiteit is nou een en al bedondering en illusie! Hij komt uiteindelijk tot de conclusie dat deze wil tot waarheid eigenlijk een vorm van nihilisme is, een verlangen naar het niets. Zizek schrijft ook ergens dat hij op zoek is naar de waarheid die in de illusie schuilt.
verwijder dit account.
  Moderator zondag 10 december 2023 @ 16:32:46 #252
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211575952
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 16:27 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Dit is het dilemma van de Boeddha, alles wat hij zegt is in principe een leugen, en de Boeddha bestaat ook helemaal niet substantieel. Daarom gaf hij op bepaalde vragen ook geen antwoord. Nagarjuna past dat op geniale wijze toe, door het boeddhisme als het ware doorzichtig te maken. Het idee dat er een "waarheid" achter de illusie zit, achter de sluier van het leven, is de ultieme illusie. Er is geen "buiten" de Matrix, dat is onderdeel van de Matrix zelf. Rovelli schrijft,
[..]
Nietzsche heeft hier ook veel over geschreven, over de "wil tot waarheid". Waarom willen we waarheid, waarom willen we niet bedonderd worden? Maar de realiteit is nou een en al bedondering en illusie! Hij komt uiteindelijk tot de conclusie dat deze wil tot waarheid eigenlijk een vorm van nihilisme is, een verlangen naar het niets. Zizek schrijft ook ergens dat hij op zoek is naar de waarheid die in de illusie schuilt.
De quote van Rovelli die je zet, is imo exact waarom Socrates' quote kwam, over "you only know, if you know that you know nothing".
As above, so below.
  zondag 10 december 2023 @ 16:36:22 #253
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211575990
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 16:32 schreef Mijk het volgende:

[..]
De quote van Rovelli die je zet, is imo exact waarom Socrates' quote kwam, over "you only know, if you know that you know nothing".
verwijder dit account.
  Moderator zondag 10 december 2023 @ 16:39:25 #254
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211576017
quote:
Haha, ja, en welke facts zijn er, als alles een illusie is :D
As above, so below.
pi_211576142
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:18 schreef Antideeltje het volgende:

[..]
Maar hoe kan je die spirituele ervaringen uitsluiten als je ze zelf niet hebt ervaren en dus niet weet wat je uitsluit?
Ik sluit het bestaan ervan niet uit (en wie zegt dat zijn ervaringen zoveel bijzonderder zijn geweest dan de mijne, eigenlijk?). Ik zeg dat Mijk hier godsdienstwetenschappelijke claims doet. Dat staat los van welke ervaring dan ook, want wetenschappelijke methode. Zijn beweringen zijn dikwijls pseudowetenschappelijk. Daar verandert een spirituele ervaring niks aan. Als ik b.v. een spirituele ervaring heb gehad en ik beweer aan de hand daarvan dat astrologie waar is, dan wordt astrologie ook niet opeens ontheven uit het pseudowetenschapsvak.

quote:
Mijk geeft meermaals in zijn posts (en in verschillende topics) aan dat die ervaringen er wel mee te maken hebben, wat overigens ook mijn ervaring is. Je hebt overigens die ervaringen niet nodig om die overeenkomsten tussen religies te zien. Door die spirituele ervaringen en je hokje uit te stijgen ga je het grotere plaatje zien, de puzzelstukjes vallen dan op hun plaats als het ware en wat je dan gaat inzien is een beetje dit:

[ afbeelding ]

De blinde mannen beschrijven allemaal verschillende aspecten, toch hebben ze in zekere zin allemaal een beetje gelijk, het zijn verschillende aspecten van dezelfde werkelijkheid.
En ik zeg dat dit soort redenaties heel vatbaar zijn voor apofenie. Wat overigens niets afdoet aan de spirituele ervaring zelf.

[ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 10-12-2023 17:33:00 ]
pi_211576410
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:20 schreef Antideeltje het volgende:

terwijl de Abrahamitische religies in grote lijnen afgaan op openbaring van God.
Ja, zo kunnen we elk spiritueel verhaal wel verkopen: ''lees dit boek, hier staan de openbaringen van God!'

Wat mij betreft moet je die claim goed onderbouwen, anders kan ik net zo goed Harry Potter of Lord of the Rings lezen. Ik vind niet dat de Bijbel en Koran bijzonder indrukwekkende teksten zijn, zeker niet sterk genoeg om als openbaring Gods door te gaan. Dan vind ik de Gita veel sterker, met als grote voordeel dat je de inhoud zelf kunt verifieren.

quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:20 schreef Antideeltje het volgende:

Maar hoe is je kennis betreft de Abrahamitische geloven om die daadwerkelijk te kunnen vergelijken met de Indiase? Volgens mij heb je in het verleden aangegeven dat je de Bijbel en Koran niet hebt gelezen, klopt dit?
Ik weet er genoeg van om er een oordeel over te hebben. Ik heb delen van de Bijbel en Koran gelezen en was bepaald niet onder de indruk. Sprookjesboeken voor volwassenen :)
  Moderator zondag 10 december 2023 @ 18:16:04 #257
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211576821
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:01 schreef Haushofer het volgende:
Ik zeg dat Mijk hier godsdienstwetenschappelijke claims doet.
Nee, ik heb me teruggetrokken uit de E8 bewering waarin ik je ook gelijk gaf als zodanig, verder is er dus (nog) geen bewijs hiervoor, maar heel flower of life is wel behoorlijk sterk verwant aan de stringtheory, dus in mijn ogen een kwestie van tijd voordat dit naast elkaar gelegd wordt en properly linked op wetenschappelijk gebied. En daar kun je het over oneens zijn, maarja, er zijn wel vaker soortgelijke kwesties geweest he, zoals "the God Particle", wat dus onlangs "bewezen" werd maar al veel eerder ongeveer even duidelijk als dit voor mij op dit moment is.

Goed, voor nu is er idd niets bewijsbaars, maar vervolgens claimde jij in een post dat het "enkel is om je goed te voelen, want dat is tenslotte waar dit soort narratieven om gaan", en dan doe je een omgekeerde claim op de waarheid, en dat is een even onzinnige claim.
As above, so below.
pi_211578529
quote:
3s.gif Op zondag 10 december 2023 18:16 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, ik heb me teruggetrokken uit de E8 bewering waarin ik je ook gelijk gaf als zodanig, verder is er dus (nog) geen bewijs hiervoor, maar heel flower of life is wel behoorlijk sterk verwant aan de stringtheory, dus in mijn ogen een kwestie van tijd voordat dit naast elkaar gelegd wordt en properly linked op wetenschappelijk gebied. En daar kun je het over oneens zijn, maarja, er zijn wel vaker soortgelijke kwesties geweest he, zoals "the God Particle", wat dus onlangs "bewezen" werd maar al veel eerder ongeveer even duidelijk als dit voor mij op dit moment is.

Ik kan je weer vragen om concrete onderbouwing, maar dit is voor mij weer complete wartaal en ik verwacht alleen maar meer pseudowetenschappelijke wartaal als je het gaat toelichten. Dus ik laat het hier even bij en zet je in de negeerstand. Voor ons beiden prettiger, denk ik.
  Moderator zondag 10 december 2023 @ 21:40:45 #259
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211578986
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 20:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik kan je weer vragen om concrete onderbouwing, maar dit is voor mij weer complete wartaal en ik verwacht alleen maar meer pseudowetenschappelijke wartaal als je het gaat toelichten. Dus ik laat het hier even bij en zet je in de negeerstand. Voor ons beiden prettiger, denk ik.
Begrijp dat zodra dingen minder tastbaar zijn het lastiger wordt voor heel veel mensen, dus idd, je kunt het beter gewoon houden bij dat wat voor wetenschap zichtbaar is dan. ^O^
As above, so below.
pi_211580335
quote:
3s.gif Op zondag 10 december 2023 21:40 schreef Mijk het volgende:
Begrijp dat zodra dingen minder tastbaar zijn het lastiger wordt voor heel veel mensen
Vager vooral, voor alle zoekenden is wel iets te vinden dat hen smaakt, keuze genoeg.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211584393
quote:
7s.gif Op maandag 11 december 2023 04:51 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Vager vooral, voor alle zoekenden is wel iets te vinden dat hen smaakt, keuze genoeg.
Ik associeer spiritualiteit met hele andere zaken dan Mijk hier presenteert, en dat heeft weinig te maken met "wat voor wetenschap zichtbaar is". Gezien zijn reactie is het voor hem moeilijk om te begrijpen dat er ook mensen andere spirituele opvattingen op na houden zonder dat ze meteen alles afwijzen of zich alleen maar richten op "keiharde, tastbare wetenschap". Flauwekul natuurlijk.

Voor mij persoonlijk staat spiritualiteit bijvoorbeeld voor inzicht in je geest dat je krijgt door een geconcentreerd observatievermogen, waardoor je je bewust wordt van je oordelen en vaste overtuigingen die de waarneming aankleden. Dat is voor mij de essentie, want dat is waar in mijn ervaring het Lijden begint (en dus ook kan ophouden). Daar kun je vervolgens allerlei pseudowetenschap tegenaan gooien door allerlei verbanden te gaan trekken, maar om het maar met Zen-termen te zeggen: daar veeg ik mijn kont mee af. Het voegt niks toe en draagt alleen maar bij aan datgene wat je nu juist probeert te voorkomen: theoretiseren en vertroebeling.

Het is in mijn ogen dan ook geen "spiritualiteit". Het is dom gezever, in wat voor geestestoestand je ook bent. Waar ik dan ook wel ff klaar mee ben.
  Moderator donderdag 14 december 2023 @ 01:22:06 #262
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211613141
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:
Gezien zijn reactie is het voor hem moeilijk om te begrijpen dat er ook mensen andere spirituele opvattingen op na houden zonder dat ze meteen alles afwijzen of zich alleen maar richten op "keiharde, tastbare wetenschap". Flauwekul natuurlijk.
Dan demonstreer je zelf continu door naar bewijzen en scientific papers te vragen overal, voor zaken waarvan je weet dat het er niet is. Dus blijf vooral doen wat Jung projectie noemde, helps alot.
As above, so below.
pi_211626620
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 12:25 schreef Libertarisch het volgende:
Het bewustzijn is datgene wat ervaringen (subjectiviteit) mogelijk maakt. Het is de waarnemer, het subject, de 'ik', het eerstepersoonsperspectief.

Iets om over te mediteren, net als een puzzelstukje niet heel kan zijn kan ook een enkel mens niet heel zijn.
Mensheid, menselijk bewustzijn, menselijke intelligentie, menselijke geest.
Ook hier weer, eigen of vrije wil doet dat schaden wanneer men zich afscheidt van het geheel en dus de harmonie kapot slaat.

Dat lijkt onwerkelijk en is dat ook in de realiteit zoals we die huidig in stand houden, waarbij vooral de individuele mens uitgenodigd word om op eigen houtje voor succes te gaan, zijn/haar welvaren ten koste van anderen.
We zouden dat zomaar eens kunnen vatten als het kwade waar @Ali_Kannibali over spreekt.
De afkerende mens die zich fragmenteert en waardoor we nu zoveel conflict en geweld zien omdat harmonie (liefde) volledig afwezig en onbegrepen is vanuit persoonlijk perspectief.
pi_211626979
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 december 2023 12:01 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Iets om over te mediteren, net als een puzzelstukje niet heel kan zijn kan ook een enkel mens niet heel zijn.
Ook hier weer, eigen of vrije wil doet dat schaden wanneer men zich afscheidt van het geheel en dus de harmonie kapot slaat.

Dat lijkt onwerkelijk en is dat ook in de realiteit zoals we die huidig in stand houden, waarbij vooral de individuele mens uitgenodigd word om op eigen houtje voor succes te gaan, zijn/haar welvaren ten koste van anderen.
We zouden dat zomaar eens kunnen vatten als het kwade waar @:Ali_Kannibali over spreekt.
De afkerende mens die zich fragmenteert en waardoor we nu zoveel conflict en geweld zien omdat harmonie (liefde) volledig afwezig en onbegrepen is vanuit persoonlijk perspectief.
Volgens mij is het niet zo zeer het kwade dat hoogtij viert, maar bewusteloosheid. Bewusteloosheid en onwetendheid (avidya), dan heb ik het over onwetendheid over onze goddelijke natuur. Dit alles komt omdat we teveel denken en te weinig meditatief zijn.
pi_211631786
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 december 2023 12:01 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

We zouden dat zomaar eens kunnen vatten als het kwade waar @:Ali_Kannibali over spreekt.
Het probleem wat ik hiermee heb, is dat de filosofie die je beschrijft ten grondslag ligt aan collectivisme.

Omdat als 'alles één bewustzijn is', er geen ruimte meer is voor individualiteit, oftewel afwijkende meningen, afwijkende gedachten, afwijkende visies, afwijkende keuzes. Immers gaan die dingen dan tegen de stroom in, en alles wat tegen de stroom ingaat, is 'onbewust' en leidt tot kwade resultaten.

Want als alles en iedereen één is, en dat de waarheid zou zijn, en dat de enige manier is om tot verlossing te komen, en als iedereen die zich hiervan afkeert aan de kant van 'het kwaad' staat, dan is er eigenlijk maar één oplossing: 'my way or the highway'.

Immers zijn het dan die mensen met individuele gedachten die anders over zaken nadenken die verantwoordelijk zijn voor: egoïsme, gebrek aan liefde, vernietiging van de planeet, ongelijkheid, enzovoorts.

Dus wat als je nu 'urgente problemen' hebt die moeten worden opgelost, en dat de oplossing daarvoor is dat iedereen zich tot één verenigt, zoals het collectieve bewustzijn ook één zou zijn. Dat zou dan in verschillende vormen kunnen, maar de meest voor de hand liggende, is via een autoritaire staat waaronder iedereen zich onderwerpt, in naam van het 'algemene goed' of 'collectieve belang' in tegenstelling tot een maatschappij waarin mensen zelf kiezen hoe ze hun leven inrichten (zonder daar anderen bij lastig te vallen).

Wat doe je dan met al die mensen die dat niet aanhangen, en dus liever voor 'individualiteit' oftewel (volgens jou) 'het kwaad' kiezen, omdat ze er liever anders over denken en hun leven liever anders invullen.

Reflecteer hier ook eens op.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-12-2023 20:47:42 ]
pi_211634326
Je zou het zo kunnen zien, als collectivisme, maar dat is toch niet de bedoeling.
Ten eerste kan en moet het niet opgelegd, dus van ‘onderwerpen aan’ is geen sprake, van ‘conformeren aan’ is geen sprake.
Ten tweede is er natuurlijk sprake van individuele vrijheid maar met het begrip dat we als individu deel van het geheel zijn en ondeelbaar wat wel omschreven word als individuus.
Één menselijk bewustzijn wil niet zeggen dat er geen ruimte meer is voor individualiteit, wel dat het iets is dat we delen met elkaar.
Omdat het de individualiteit niet in de weg staat kunnen we prima van mening verschillen, een afwijkende visie hebben over iets, nader onderzoek zal uitwijzen welke de juiste blijkt.
Dan ga ik er vanzelfsprekend even vanuit dat we niet gaan bomen over theoretische concepten die noch bewezen noch weerlegd kunnen worden.

In mijn post schreef ik al dat het onwerkelijk lijkt en het dat ook is in de realiteit zoals we die gecreëerd hebben en in stand houden.
Het is ook niet dat ik dit als oplossing voor problemen aandraag en mensen er aan zouden moeten conformeren dus de laatste zinnen in je post begrijp ik niet helemaal.
  Moderator zaterdag 16 december 2023 @ 20:46:12 #267
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211641083
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2023 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Want als alles en iedereen één is, en dat de waarheid zou zijn, en dat de enige manier is om tot verlossing te komen, en als iedereen die zich hiervan afkeert aan de kant van 'het kwaad' staat, dan is er eigenlijk maar één oplossing: 'my way or the highway'.
Het is notabene waar het woord religie vandaan komt he; Religare, Latijn voor Unity, "To bind together", dat is waar het hele feestje over gaat.
As above, so below.
pi_211647350
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:46 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het is notabene waar het woord religie vandaan komt he; Religare, Latijn voor Unity, "To bind together", dat is waar het hele feestje over gaat.
Ook religie heeft naar mijn mening etymologisch een andere betekenis dat godsdienst.
'Geestelijke orde', 'van de wereld afgezonderd', wat natuurlijk heel anders is dan een geloofsdoctrine waarbij mensen zich verenigen in een geloofsgemeenschap.

De betekenis van religiō, 'bedenking' 'gewetensbezwaar', het zou afgeleid zijn van relegere dat 'opnieuw doornemen', 'opnieuw doorlopen' betekent.
Het is vooral ook opgevat als een individuele deugd, toewijding, verantwoordelijkheid en morele plicht naar medemens, dier en omgeving.

Uit wiki: Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat, gebaseerd op geloven in de leer van de religie.

Wat mij betreft blijft het bij zingeving en betekenisvolle verbinding, het overige zoals een opperwezen heeft daarin geen plaats omdat ten eerste buiten de mens gezet word en ten tweede niets dan een idee is.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 15:18:17 #269
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211647562
quote:
7s.gif Op zondag 17 december 2023 14:59 schreef bedachtzaam het volgende:
Wat mij betreft blijft het bij zingeving en betekenisvolle verbinding, het overige zoals een opperwezen heeft daarin geen plaats omdat ten eerste buiten de mens gezet word en ten tweede niets dan een idee is.
Ja, en en in mijn ogen is dit dus ook de cloak, dus "dat een opperwezen buiten al de rest staat". Het opperwezen _IS_ het klei waaruit alles opgebouwd is imo. En dit is dus de vereniging die bedoeld wordt. Ego is de illusie van separatie, het ego is wat tussen "jou" en de grote (consciousness) source staat wat we graag "god" noemen in religies.

Nogmaals, hier is niets bovennatuurlijks aan, en dit is ook waar elke religie imo naar wijst als je dus sterk tussen de regels door kunt lezen (vooral in de abrahamistische versies), ook hence waarom de betere religies de oosterse zijn, toegankelijker, makkelijker volgbaar. Zoals @Libertarisch hier zegt;

quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat klopt als je nog een normaal persoon bent. Wanneer je bezig bent met meditatie, en als je verlicht raakt, dan overstijg je de karma. Want nogmaals: je bent zelf "the supreme being", je bent zelf "Shiva", je bent zelf "Brahman".
En hoe dit tot uiting komt in andere religies, dat "ontleren" van ego, heb ik eerder beschreven ook, zoals de zonden in het Christendom welke allemaal dus ego-empowering zijn en het derhalve zonden zijn. Zoals Islam's Jihad al Nafs (de grote Jihad), de Jihad versus t ego (een directe verwijzing hiernaar, hoe duidelijk wil je m hebben?). Non-duality en Non-attachment(en dus minimalisme) in Hinduisme, is ook ego-afbrekend. De ZEN tradities die zwaar mediteren en ook met Koan's komen om voorbij het ego te komen. Buddhisme, wat er ook sterk op gebrand is in het "nu" te leven en daarmee het ego te ontwijken. Ego analyseert verleden en toekomst.

Dit zijn allemaal sterke aanwijzingen imo dat ze allemaal naar dat zelfde wijzen, en inmiddels begrijp ik niet meer hoe men dat niet ziet, maargoed ik kijk vanuit mijn eigen pov en ervaringen, dat zal daar veel mee te maken hebben.

Edit; en dit is dan nog even compleet buiten alle psychologie om die ik hier ook over heb gepost, want Jung had dit ook sterk bij t juiste eind imo, en wees óók naar datzeflde.
As above, so below.
pi_211647947
quote:
3s.gif Op zondag 17 december 2023 15:18 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en en in mijn ogen is dit dus ook de cloak, dus "dat een opperwezen buiten al de rest staat". Het opperwezen _IS_ het klei waaruit alles opgebouwd is imo. En dit is dus de vereniging die bedoeld wordt. Ego is de illusie van separatie, het ego is wat tussen "jou" en de grote (consciousness) source staat wat we graag "god" noemen in religies.

Nogmaals, hier is niets bovennatuurlijks aan, en dit is ook waar elke religie imo naar wijst als je dus sterk tussen de regels door kunt lezen (vooral in de abrahamistische versies), ook hence waarom de betere religies de oosterse zijn, toegankelijker, makkelijker volgbaar. Zoals @:Libertarisch hier zegt;
[..]
En hoe dit tot uiting komt in andere religies, dat "ontleren" van ego, heb ik eerder beschreven ook, zoals de zonden in het Christendom welke allemaal dus ego-empowering zijn en het derhalve zonden zijn. Zoals Islam's Jihad al Nafs (de grote Jihad), de Jihad versus t ego (een directe verwijzing hiernaar, hoe duidelijk wil je m hebben?). Non-duality en Non-attachment(en dus minimalisme) in Hinduisme, is ook ego-afbrekend. De ZEN tradities die zwaar mediteren en ook met Koan's komen om voorbij het ego te komen. Buddhisme, wat er ook sterk op gebrand is in het "nu" te leven en daarmee het ego te ontwijken. Ego analyseert verleden en toekomst.

Dit zijn allemaal sterke aanwijzingen imo dat ze allemaal naar dat zelfde wijzen, en inmiddels begrijp ik niet meer hoe men dat niet ziet, maargoed ik kijk vanuit mijn eigen pov en ervaringen, dat zal daar veel mee te maken hebben.

Edit; en dit is dan nog even compleet buiten alle psychologie om die ik hier ook over heb gepost, want Jung had dit ook sterk bij t juiste eind imo, en wees óók naar datzeflde.
Wat bedoel je met 'de grote (consciousness) source'?
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 15:49:30 #271
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211647996
quote:
7s.gif Op zondag 17 december 2023 15:46 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Wat bedoel je met 'de grote (consciousness) source'?
"The all", het hele universum, dat ene waar álles uit bestaat imo, Consciousness, God.... of zoals Libertarisch postte; Brahman.

"The source of All Life"
As above, so below.
  zondag 17 december 2023 @ 16:26:50 #272
545 dop
:copyright: dop
pi_211648486
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 15:49 schreef Mijk het volgende:

[..]
"The all", het hele universum, dat ene waar álles uit bestaat imo, Consciousness, God.... of zoals Libertarisch postte; Brahman.

"The source of All Life"
alle elementen kun je terug brengen tot 1 element

E=hv

Bewustzijn is een gevolg niet de basis.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 16:34:45 #273
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211648604
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 16:26 schreef dop het volgende:

[..]
alle elementen kun je terug brengen tot 1 element

E=hv

Bewustzijn is een gevolg niet de basis.

En in mijn ogen is het hele veld van E, quantumfield of collective consciousness. En dit is ook waarom dus de "vibratie" een grote rol zou spelen in de spiritualiteit, dat wat jij ook benoemt.
As above, so below.
  zondag 17 december 2023 @ 16:41:41 #274
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211648682
Wat ik problematisch vind aan het idee van "bewustzijn" is dat het kenbaarheid impliceert. Voor Schopenhauer was "dat" eerder het onderbewustzijn van het universum, een chtonische kracht waar geen licht op kon schijnen.
verwijder dit account.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 16:47:35 #275
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211648740
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 16:41 schreef CharlesKinbote het volgende:
Wat ik problematisch vind aan het idee van "bewustzijn" is dat het kenbaarheid impliceert. Voor Schopenhauer was "dat" eerder het onderbewustzijn van het universum, een chtonische kracht waar geen licht op kon schijnen.
Interessant dit wel, want dit is ook exact wat Jung dus benoemt over de Shadow in een individu, en dat moet dus overstegen worden, erkent en geintegreerd worden in de psyche voordat enlightenment onstaat, en ik kan hier weer een berg quotes gaan zetten, maar nu even geen zin in. Dus in principe het bewust worden van het onderbewuste, en nu plaats ik alweer een halve quote daarmee :+

As Above, So Below
As above, so below.
  zondag 17 december 2023 @ 16:52:33 #276
545 dop
pi_211648795
quote:
3s.gif Op zondag 17 december 2023 16:34 schreef Mijk het volgende:

[..]
En in mijn ogen is het hele veld van E, quantumfield of collective consciousness. En dit is ook waarom dus de "vibratie" een grote rol zou spelen in de spiritualiteit, dat wat jij ook benoemt.
Het is heel verleidelijk om het allemaal met elkaar te verbinden, maar er is totaal geen noodzaak voor.
energie of een trilling kan prima afzonderlijk bestaan. ze hoeven niet terug te vallen tot hun oorsprong, en ze hoeven ook niet verbonden te zijn met hun oorsprong
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 17:08:06 #277
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211648924
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 16:52 schreef dop het volgende:

[..]
Het is heel verleidelijk om het allemaal met elkaar te verbinden, maar er is totaal geen noodzaak voor.
energie of een trilling kan prima afzonderlijk bestaan. ze hoeven niet terug te vallen tot hun oorsprong, en ze hoeven ook niet verbonden te zijn met hun oorsprong
Je hoort ook veel religies over dat het universum met geluid is gemaakt he, en dat het ook resoneert. Zoals de Ohmmmmmm en Abracadabra wat dus zou betekenen in Hebreews; "I will create as I speak" en in het Aramees; "I create like the word", en zo is in Islam voor zover ik weet ook een heel stuk hieraan gewijd, dat het met geluid gecreeerd is, ik zou moeten terugzoeken voor de Islamversie hiervan tho.

En ik denk dat dit best matchbaar is met die trilling en dat dit resoneert met het bewustzijn. Nu ben ik niet dergelijk sterk natuurkundig onderlegd om dat als zodanig aan te tonen he, maar zoals bijv Solfeggio Frequencies (geluisterd met een goede headphone) heeft een heel sterk merkbaar effect op mij, zeker op mijn slaap (zie youtube voor voorbeelden (en dan vooral van Meditative Mind channel, deze zenden op de juiste frequency uit), en niet elke werkt op mij, maar like 40% wel), deze zijn gebaseerd op Tesla's 3/6/9. Dus ik neem dit soort zaken zeker serieus, enkel en alleen omdat ik mérkbaar effect ervan heb, niet zomaar omdat ik het "graag wil geloven" ofzo.

Dus wat dit betreft zouden Herz en Wavelength prima passen in dit vibratie gedeelte.

Edit, beetje hetzelfde idee als Binaural Beats.

SPOILER: Uni Verse
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 17-12-2023 17:29:15 ]
As above, so below.
pi_211649195
quote:
3s.gif Op zondag 10 december 2023 15:44 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja eens wel, en hierom opent de Kybalion ook sterk met "The lips of wisdom are sealed, except for the ears of understanding.".

Je kunt het ook niet goed overbrengen, beetje hetzelfde als een XTC ervaring die je ook moeilijk aan mensen kunt vertellen, en als de ervaring ontbreekt, dan bestaat het niet. Zo bestaat dronken zijn voor iemand die nooit alcohol op heeft ook niet.

Maargoed, ik deel t wel graag voor mensen die serieuze interesse hebben erin, en met succes wel, 2 anderen buiten mijzelf hebben al dergelijke ervaringen gehad sinds ik het met ze er over heb, en ik ben blij voor ze. En dat is al winst he, want die bewustwording van de self is eigenlijk een mensenrecht, het is je natuurlijke staat van zijn die ontnomen wordt vlak na geboorte door dat egoic construct.

Goed ik ben me ervan bewust dat t wellicht wat "waarheid claimerig" en opdringerig kan overkomen zoals mensen hier ook beweren. Maarja, dan nog steeds telt de vraag; kom je hier om iets te debunken, of om shit te doorgronden. Ik iig voor het laatste, want ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit hoe de weg hiernaartoe eruit ziet behalve dat álles losgelaten moet worden ipv nagejaagd, en dit is mijn grootste valkuil denk ik; het najagen ervan.

En idd moet je niet iemand willen overtuigen van iets wat enkel ervaarbaar is, zoals ook dronkenschap (iets wat ook niet te bewijzen is). Men ziet het uiteindelijk ooit vanzelf wel, in this life, or the next. :)

De eerder genoemde Kybalion is dan ook Hermetism, en iets is dan ook niets voor niets "hermetisch afgesloten" :+
Met dat ‘najagen’ bedoel je het ‘bereiken’ van die bewustzijnsstaat? Over dat ‘bereiken’ ervan is wel veel geschreven. Dat is bij mij soms ook een “probleem”, kwestie van 'herkennen' dat ik dat aan het doen ben (het willen bereiken van iets hogers) en dan mezelf herinneren om het los te laten. Maar ik begrijp dat anderen er anders mee om kunnen gaan (tenzij je iets anders bedoelt?).

Ik probeer vaak discussies te vermijden, het heeft mijn voorkeur om elkaars meningen of ervaringen naast elkaar neer te leggen en die te vergelijken om ervan te leren. Compareren i.p.v. discussiëren.

Daarom ook het bestaan van al die (geheime) genootschappen waar alleen de ingewijden toegang kregen tot de (esoterische) kennis, van Hermetisme, Pythagorisme tot aan de vrijmetselarij. Maar we leven in een bijzondere tijd waarin veel info, waar mensen vroeger uit verschillende continenten/religies geen toegang tot hadden, nu met een klik toegankelijk is, vertaald en met verwijzingen en andere bronnen en commentaar erbij. Vroeger was je al een groot deel van je leven kwijt aan het reizen om ergens te komen om vervolgens alleen vanuit een bron kennis te vernemen (áls je de taal sprak).
Maar i.i.g. bedankt voor het delen van je ervaringen hier. Overigens een tip: The Emerald Tablets of Thoth (niet verwarren met Emerald Tablet), je zal daar veel in herkennen (dat is als je het nog niet gelezen hebt).
  zondag 17 december 2023 @ 17:37:34 #279
545 dop
pi_211649203
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 17:08 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je hoort ook veel religies over dat het universum met geluid is gemaakt he, en dat het ook resoneert. Zoals de Ohmmmmmm en Abracadabra wat dus zou betekenen in Hebreews; "I will create as I speak" en in het Aramees; "I create like the word", en zo is in Islam voor zover ik weet ook een heel stuk hieraan gewijd, dat het met geluid gecreeerd is, ik zou moeten terugzoeken voor de Islamversie hiervan tho.

En ik denk dat dit best matchbaar is met die trilling en dat dit resoneert met het bewustzijn. Nu ben ik niet dergelijk sterk natuurkundig onderlegd om dat als zodanig aan te tonen he, maar zoals bijv Solfeggio Frequencies (geluisterd met een goede headphone) heeft een heel sterk merkbaar effect op mij, zeker op mijn slaap (zie youtube voor voorbeelden (en dan vooral van Meditative Mind channel, deze zenden op de juiste frequency uit), en niet elke werkt op mij, maar like 40% wel), deze zijn gebaseerd op Tesla's 3/6/9. Dus ik neem dit soort zaken zeker serieus, enkel en alleen omdat ik mérkbaar effect ervan heb, niet zomaar omdat ik het "graag wil geloven" ofzo.

Dus wat dit betreft zouden Herz en Wavelength prima passen in dit vibratie gedeelte.

Edit, beetje hetzelfde idee als Binaural Beats.
Zijn die effecten minder waar(d) als blijkt dat niet alles als met elkaar is verbonden?
het is niet verassend dat bepaalde geluiden of trillingen een positief effect op je hebben.
het is ook niet moeilijk om verbanden te leggen.
heel romantisch van alles met elkaar te verbinden, maar geheel niet nodig. om niet te zeggen verzonnen onzin.
Je bent ontstaan uit sterrenstof maar je bent niet alles wat is ontstaan uit sterrenstof en je zult niet alles zijn wat sterrenstof is

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211649210
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik sluit het bestaan ervan niet uit (en wie zegt dat zijn ervaringen zoveel bijzonderder zijn geweest dan de mijne, eigenlijk?). Ik zeg dat Mijk hier godsdienstwetenschappelijke claims doet. Dat staat los van welke ervaring dan ook, want wetenschappelijke methode. Zijn beweringen zijn dikwijls pseudowetenschappelijk. Daar verandert een spirituele ervaring niks aan. Als ik b.v. een spirituele ervaring heb gehad en ik beweer aan de hand daarvan dat astrologie waar is, dan wordt astrologie ook niet opeens ontheven uit het pseudowetenschapsvak.
[..]
En ik zeg dat dit soort redenaties heel vatbaar zijn voor apofenie. Wat overigens niets afdoet aan de spirituele ervaring zelf.
Ik weet niet wat je ervaren hebt, spirituele ervaringen zijn ook niet allemaal van hetzelfde type of niveau, maar het is dan niet wat wij ervaren hebben, anders zou je wel veel hebben herkent in wat Mijk hierover heeft gepost. In het topic over “Te veel nadenken” zijn er overigens meer users die dezelfde ervaringen hebben gehad en daardoor ook overeenkomsten zijn gaan zien tussen religies. User EggsTC is bijv. zo iemand waarmee ik in het verleden ook soortgelijke discussies heb gehad of user Gray en anderen.

Maar de discussie die je met Mijk had, vanaf pagina 7, had niks met wetenschappelijke claims te maken, maar ging over religieuze teksten en overeenkomsten daartussen (“for the kingdom of heaven, is within”). Daar haakte je op in en kwam met een eigen theorie erover (wat je overigens ook als apofenie zou kunnen bestempelen).

Nee idd, astrologie wordt door een spirituele ervaring niet ontheven uit het pseudowetenschapsvak, maar in dit geval ging het niet om een wetenschappelijke claim, maar om spirituele ervaringen die je kan verifiëren en herleiden naar verschillende religies (heilige teksten/gebruiken daarin) waar mystici uit die religies vaak tot dezelfde conclusies komen.

Ik denk dat je het argument van “apofenie” te vaak in discussies gebruikt, waarmee je alles probeert weg te verklaren. Dat je regelmatig in discussies apofenie herkent zou weleens apofenie op zichzelf kunnen zijn. :P

Maar het is geen apofenie. Eenheid ligt aan de basis van de schepping, zoals bijv. de oerknal aantoont of bijv. het zoeken naar unificatietheorie in wetenschap aantoont. Door die spirituele ervaringen ga je niet alleen die eenheid zien in de schepping, maar ook in religies, wat ik met het plaatje (de gelijkenis van de blinde mannen en een olifant) probeerde over te brengen. Die gelijkenis is overigens ontstaan in India en komt niet voor niets voor in boeddhistische teksten, en wordt gebruikt door mystici in elke religie.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 17:40:03 #281
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649221
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 17:36 schreef Antideeltje het volgende:

[..]
Met dat ‘najagen’ bedoel je het ‘bereiken’ van die bewustzijnsstaat? Over dat ‘bereiken’ ervan is wel veel geschreven. Dat is bij mij soms ook een “probleem”, kwestie van 'herkennen' dat ik dat aan het doen ben (het willen bereiken van iets hogers) en dan mezelf herinneren om het los te laten. Maar ik begrijp dat anderen er anders mee om kunnen gaan (tenzij je iets anders bedoelt?).
Exact wat ik bedoel ja. Het is idd herkennen van dat wat er al is, buiten alle "aangeplakte bullshit" (want dat is hoe het voelt zodra je het herkent en de rest loslaat) die ooit aangeleerd is. Dit is idd de crux en ook een "probleem" bij mij. Ik heb veel last van Analysis Paralysis, dus ik analyseer zaken kapot tot in den treure, en dat brengt je juist verder er vanaf. Het is een beetje hetzeflde idee als steeds blijven stampen in een plas om hem spiegel glad proberen te krijgen, een metafoor die ik vaker heb aangehaald.

quote:
Ik probeer vaak discussies te vermijden, het heeft mijn voorkeur om elkaars meningen of ervaringen naast elkaar neer te leggen en die te vergelijken om ervan te leren. Compareren i.p.v. discussiëren.
Ja, het heeft idd niet zo gek veel zin, die discussie, maar ik ben blij mensen te zien die dit ook kennen en weten waar ik het over heb.

quote:
Daarom ook het bestaan van al die (geheime) genootschappen waar alleen de ingewijden toegang kregen tot de (esoterische) kennis, van Hermetisme, Pythagorisme tot aan de vrijmetselarij. Maar we leven in een bijzondere tijd waarin veel info, waar mensen vroeger uit verschillende continenten/religies geen toegang tot hadden, nu met een klik toegankelijk is, vertaald en met verwijzingen en andere bronnen en commentaar erbij. Vroeger was je al een groot deel van je leven kwijt aan het reizen om ergens te komen om vervolgens alleen vanuit een bron kennis te vernemen (áls je de taal sprak).
Maar i.i.g. bedankt voor het delen van je ervaringen hier. Overigens een tip: The Emerald Tablets of Thoth (niet verwarren met Emerald Tablet), je zal daar veel in herkennen (dat is als je het nog niet gelezen hebt).
Ik heb het boek liggen, door een eerdere tip van iemand die ook zei; lees die eens, dus door jouw opmerking hier krijgt hij voorrang op de lijst. Thanks.
As above, so below.
pi_211649228
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, zo kunnen we elk spiritueel verhaal wel verkopen: ''lees dit boek, hier staan de openbaringen van God!'
Het Hindoeïsme kent zelf goddelijke geopenbaarde (shruti) heilige geschriften, waar hindoes op afgaan voor leiding.

quote:
Wat mij betreft moet je die claim goed onderbouwen, anders kan ik net zo goed Harry Potter of Lord of the Rings lezen. Ik vind niet dat de Bijbel en Koran bijzonder indrukwekkende teksten zijn, zeker niet sterk genoeg om als openbaring Gods door te gaan. Dan vind ik de Gita veel sterker, met als grote voordeel dat je de inhoud zelf kunt verifieren.
Ik krijg niet de indruk dat je de Bijbel of Koran hebt gelezen (zeg je zelf ook) om die conclusie te kunnen trekken. Eerlijk gezegd, aan de hand van je posts betwijfel ik zelfs of je de Gita van kaft tot kaft hebt gelezen.

Mystici uit de Abrahamitische religies beweren ook dat ze de inhoud van de Bijbel en Koran kunnen verifiëren op basis van hun spirituele ervaringen, hindoes met hun geschriften zijn daarin niet uniek. De waarheid of verlichting is universeel en is echt niet alleen voorbehouden aan één continent, of alleen aan de hindoes. Dat denken is kortzichtig Libertarisch.

quote:
[..]
Ik weet er genoeg van om er een oordeel over te hebben. Ik heb delen van de Bijbel en Koran gelezen en was bepaald niet onder de indruk. Sprookjesboeken voor volwassenen :)
Hoe kan je dat vinden (“sprookjesboeken”) als je zelf het Hindoeïsme aanhangt: … waar men ook gelooft in heilige boeken, God(en), manifestaties van God(en), menselijke dieren, wonderen, hel, hemel, demonen, ziel, leven na de dood, karma, boetedoening, spirituele reiniging door water, vasten, bidden, enz. Op een of andere manier heb je het idee dat de Indiase religies alleen bestaan uit ‘mediteren’ en verder niks. Je bevestigd hiermee weer dat je kennis betreft de Abrahamitische áls Indiase religies niet alleen oppervlakkig is, maar ook onjuist.

Dat schoppen tegen de Abrahamitische religies en die zien als “inferieur” is een reactie vanuit het ego, vanuit een hokje waaruit je de behoefte voelt om andere hokjes aan te vallen, wat je vaak ook ziet bij de standaard gelovigen uit andere religies (of atheïsten).
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 17:40:39 #283
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649232
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 17:38 schreef Antideeltje het volgende:
User EggsTC is bijv. zo iemand waarmee ik in het verleden ook soortgelijke discussies heb gehad of user Gray en anderen.
User EggsTC is dan ook wie ik ben :*

Gestopt met posten op dat account om de 50K posts exact op 50K te laten :D Buiten dat ben ik bekend onder Mijk voornamelijk buiten dit forum, daarom ook de switch.

Nu is de vraag, wie ben jij, PCP?
As above, so below.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 17:56:30 #284
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649340
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 17:37 schreef dop het volgende:

[..]
Zijn die effecten minder waar(d) als blijkt dat niet alles als met elkaar is verbonden?
het is niet verassend dat bepaalde geluiden of trillingen een positief effect op je hebben.
het is ook niet moeilijk om verbanden te leggen.
heel romantisch van alles met elkaar te verbinden, maar geheel niet nodig. om niet te zeggen verzonnen onzin.
Je bent ontstaan uit sterrenstof maar je bent niet alles wat is ontstaan uit sterrenstof en je zult niet alles zijn wat sterrenstof is

SPOILER
Klopt, het hoeft niet persee verbonden te zijn, maar voor mij wijst alles erop dat dat het wel is. Zo hoeft een rennende persoon met 10kg goud bij zich in de straat waar net bij een juwelier zn ruiten eruit geslagen zijn, ook niet de dader te zijn. Misschien had hij die 10kg goud wel bij zich om het te verzwaren tijdens zn hardlooptraining.
As above, so below.
pi_211649369
Egggssssstcccc
pi_211649373
quote:
14s.gif Op zondag 17 december 2023 17:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
Exact wat ik bedoel ja. Het is idd herkennen van dat wat er al is, buiten alle "aangeplakte bullshit" (want dat is hoe het voelt zodra je het herkent en de rest loslaat) die ooit aangeleerd is. Dit is idd de crux en ook een "probleem" bij mij. Ik heb veel last van Analysis Paralysis, dus ik analyseer zaken kapot tot in den treure, en dat brengt je juist verder er vanaf. Het is een beetje hetzeflde idee als steeds blijven stampen in een plas om hem spiegel glad proberen te krijgen, een metafoor die ik vaker heb aangehaald.
Herkenbaar ja :D It is what it is my friend

quote:
[..]
Ik heb het boek liggen, door een eerdere tip van iemand die ook zei; lees die eens, dus door jouw opmerking hier krijgt hij voorrang op de lijst. Thanks.
Zeker wat betreft het topic, je OP, zal je er veel in herkennen. En de schrijfstijl is subliem nergens mee te vergelijken.

quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 17:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
User EggsTC is dan ook wie ik ben :*

Gestopt met posten op dat account om de 50K posts exact op 50K te laten :D Buiten dat ben ik bekend onder Mijk voornamelijk buiten dit forum, daarom ook de switch.

Nu is de vraag, wie ben jij, PCP?
_O- O, dat verklaart een hoop. Ik dacht nog is Mijk niet EggsTC, maar was niet logisch gezien de registratiedatums van die accounts. :)

Nee ik ben PCP niet. Ik heb in de loop der jaren daar verschillende accounts gehad (meer dan 3 volgens mij). Weet niet meer precies welke, zou ik even moeten opzoeken.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:00:28 #287
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649375
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:00 schreef Charz het volgende:
Egggssssstcccc
woehoe. GOA.
As above, so below.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:01:21 #288
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649386
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:00 schreef Antideeltje het volgende:
Zeker wat betreft het topic, je OP, zal je er veel in herkennen. En de schrijfstijl is subliem nergens mee te vergelijken.
Ga dat maar vertellen tegen de rest hier :+

En kijk uit, nu trap je mn ego de lucht in. ;(
As above, so below.
pi_211649391
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:00 schreef Charz het volgende:
Egggssssstcccc
We hebben 'm te pakken.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:02:50 #290
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649397
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:02 schreef Antideeltje het volgende:

[..]
We hebben 'm te pakken.
:'(

quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:00 schreef Antideeltje het volgende:
O, dat verklaart een hoop. Ik dacht nog is Mijk niet EggsTC, maar was niet logisch gezien de registratiedatums van die accounts.
Klopt, ik heb dit account weten te krijgen via @yvonne , omdat het account wel regged was, maar nog 0 posts had in jaren, dus ik dacht dat ik hem zelf regged had, maar daar twijfelden ze aan maar gaven me toch het account omdat er dus jaren niet gepost was erop. Dus O+ Yvonne.
As above, so below.
  zondag 17 december 2023 @ 18:07:19 #291
545 dop
pi_211649433
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 17:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Klopt, het hoeft niet persee verbonden te zijn, maar voor mij wijst alles erop dat dat het wel is. Zo hoeft een rennende persoon met 10kg goud bij zich in de straat waar net bij een juwelier zn ruiten eruit geslagen zijn, ook niet de dader te zijn. Misschien had hij die 10kg goud wel bij zich om het te verzwaren tijdens zn hardlooptraining.
In jouw vergelijkingen loopt de persoon niet door de straat bij de juwelier, maar is hij ergens op pluto, is er een nieuwsbericht over op de radio over een overval en weet jij toevallig dat er een juwelier bij jouw in de straat is.

Jij hebt maar 1 nieuwsbericht gehoord, kent maar 1 juwelier en hebt maar 1 persoon met 10kilo goud gezien.

ik geloof je als je zegt dat je het nieuws hebt geluisterd, ik weet dat je het adres van de juwelier weet, en ik weet ook dat je weet hoe goud er uit ziet
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:10:21 #292
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649465
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:07 schreef dop het volgende:

[..]
In jouw vergelijkingen loopt de persoon niet door de straat bij de juwelier, maar is hij ergens op pluto, is er een nieuwsbericht over op de radio over een overval en weet jij toevallig dat er een juwelier bij jouw in de straat is.

Jij hebt maar 1 nieuwsbericht gehoord, kent maar 1 juwelier en hebt maar 1 persoon met 10kilo goud gezien.
Ik chargeer natuurlijk enorm he, maar door verschillende ervaringen, door verschillende hoeken van hiernaar kijken, door vele religies die ommenabij hetzelfde beweren, door spirituele leren die dit óók beweren, door Solfeggio Frequencies (en Binaural Beats) die op die manier (merkbaar) fungeren... is het voor mij eigenlijk een kwestie van tijd voordat wetenschap met eenzelfde iets gaat komen. En Einstein did he... E=MC², álles is energie, álles is een vibratie, zelfs materie. Dit komt ook 100 overéén met datgeen wat ik beweer, het is dus "compatible" met elkaar.

En ik begrijp, het is wellicht een ver van iemands bed show zonder al deze ervaringen, maargoed... time will tell, sooner or later, time will tell.
As above, so below.
pi_211649502
quote:
10s.gif Op zondag 17 december 2023 18:02 schreef Mijk het volgende:

[..]
:'(
[..]
Klopt, ik heb dit account weten te krijgen via @:Yvonne , omdat het account wel regged was, maar nog 0 posts had in jaren, dus ik dacht dat ik hem zelf regged had, maar daar twijfelden ze aan maar gaven me toch het account omdat er dus jaren niet gepost was erop. Dus O+ Yvonne.
Ik heb je wel gemist in dat topic, en het topic en de users daar in het algemeen. Ik dacht nog die EggsTC is verlicht, die zit ergens teruggetrokken in Nepal, die zien we hier niet meer terug.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:14:29 #294
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649509
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:13 schreef Antideeltje het volgende:

[..]
Ik heb je wel gemist in dat topic, en het topic en de users daar in het algemeen. Ik dacht nog die EggsTC is verlicht, die zit ergens teruggetrokken in Nepal, die zien we hier niet meer terug.
Leeft het uberhaupt nog, dat topic? Want dat topic was wel de real deal wat dit betreft.

En ik verlicht, haha, was het maar zo'n feest, ik zit midden in de burn.

As above, so below.
pi_211649530
quote:
2s.gif Op zondag 17 december 2023 18:14 schreef Mijk het volgende:

[..]
Leeft het uberhaupt nog, dat topic? Want dat topic was wel de real deal wat dit betreft.
Nee, al heel lang, jaren, niet meer. De users daar zijn allemaal verlicht geraakt en tot het besef gekomen dat in Stilte alle antwoorden liggen.

Ik ga hier even bijlezen, heb een week hier niet meegelezen.
pi_211649553
quote:
2s.gif Op zondag 17 december 2023 18:14 schreef Mijk het volgende:
En ik verlicht, haha, was het maar zo'n feest, ik zit midden in de burn.

[ afbeelding ]

Dat hoort erbij toch? Verlichting draait om hoe je met dat soort ervaringen of gevoelens omgaat. Zolang je hier op aarde bent zal je met dat soort dingen te maken krijgen. De boeddha was volgens mij ook zwaar depri, want die kwam ook niet van zijn plaats af.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:22:42 #297
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649573
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:20 schreef Antideeltje het volgende:

[..]
Dat hoort erbij toch? Verlichting draait om hoe je met dat soort ervaringen of gevoelens omgaat. Zolang je hier op aarde bent zal je met dat soort dingen te maken krijgen. De boeddha was volgens mij ook zwaar depri, want die kwam ook niet van zijn plaats af.
Jep, Jung zei dan ook;

"No tree is said to grow to heaven, unless it roots go down into hell".

En dat is wat het is, going to heaven, through hell. Doelende op dat je eerst de shadows moet verwerken, de grootste trauma's en angsten, voordat je dáár komt.

Nu twijfel ik aan de correctheid van dit wel (als in; "dit is de enige manier"), want als je bijv Adyashanti hoort, en ook Tolle (zoals dat topic), dan kun je dit ook in 1x overstijgen, door het ego te doorzien. Duality ontstijgen, en dan ben je er óók.
As above, so below.
  zondag 17 december 2023 @ 18:23:43 #298
545 dop
pi_211649587
quote:
14s.gif Op zondag 17 december 2023 18:10 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik chargeer natuurlijk enorm he, maar door verschillende ervaringen, door verschillende hoeken van hiernaar kijken, door vele religies die ommenabij hetzelfde beweren, door spirituele leren die dit óók beweren, door Solfeggio Frequencies (en Binaural Beats) die op die manier (merkbaar) fungeren... is het voor mij eigenlijk een kwestie van tijd voordat wetenschap met eenzelfde iets gaat komen. En Einstein did he... E=MC², álles is energie, álles is een vibratie, zelfs materie. Dit komt ook 100 overéén met datgeen wat ik beweer, het is dus "compatible" met elkaar.

En ik begrijp, het is wellicht een ver van iemands bed show zonder al deze ervaringen, maargoed... time will tell, sooner or later, time will tell.
Ik chargeer ook.

Einstein is het niet met je eens, je Chargeert

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 17-12-2023 18:39:13 ]
pi_211649709
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
Jep, Jung zei dan ook;

"No tree is said to grow to heaven, unless it roots go down into hell".

En dat is wat het is, going to heaven, through hell. Doelende op dat je eerst de shadows moet verwerken, de grootste trauma's en angsten, voordat je dáár komt.

Nu twijfel ik aan de correctheid van dit wel (als in; "dit is de enige manier"), want als je bijv Adyashanti hoort, en ook Tolle (zoals dat topic), dan kun je dit ook in 1x overstijgen, door het ego te doorzien. Duality ontstijgen, en dan ben je er óók.
Mooi gezegd, staat ook wel bekend als Dark Night of the Soul. Het kan dat je dat in een keer kan ontstijgen, het hangt ervan af denk ik. Ik weet niet of het een keuze is of wat je van te voren voor jezelf hebt vastgelegd om hier te ervaren om je levenslessen te leren.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:39:30 #300
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211649801
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 18:34 schreef Antideeltje het volgende:
Mooi gezegd, staat ook wel bekend als Dark Night of the Soul
Rumi (again) zei dan ook briljant;

quote:
The Darkest hour, is the Hour before Dawn.
Nou, wie komt er met de lapo.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')