Dit is het dilemma van de Boeddha, alles wat hij zegt is in principe een leugen, en de Boeddha bestaat ook helemaal niet substantieel. Daarom gaf hij op bepaalde vragen ook geen antwoord. Nagarjuna past dat op geniale wijze toe, door het boeddhisme als het ware doorzichtig te maken. Het idee dat er een "waarheid" achter de illusie zit, achter de sluier van het leven, is de ultieme illusie. Er is geen "buiten" de Matrix, dat is onderdeel van de Matrix zelf. Rovelli schrijft,quote:Op zondag 10 december 2023 16:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Haha, en het grappige van dit, is dus dat dit áltijd zo is, als alles 1 grote illusie is, met wie je ook praat.
Gister zag ik dit, en het lijkt een beetje "conspiracy achtig" (als je de thumb ziet) , maar ook ditzelfde fenomeen hier (en hij heeft het er in de mini-docu dan ook over) kun je toepassen op "wetenschap";
En one way or the other, maakt niet uit aan welke kant je staat of wat of hoe je gelooft, is dit een interesting piece, 25min mini docu.
Nietzsche heeft hier ook veel over geschreven, over de "wil tot waarheid". Waarom willen we waarheid, waarom willen we niet bedonderd worden? Maar de realiteit is nou een en al bedondering en illusie! Hij komt uiteindelijk tot de conclusie dat deze wil tot waarheid eigenlijk een vorm van nihilisme is, een verlangen naar het niets. Zizek schrijft ook ergens dat hij op zoek is naar de waarheid die in de illusie schuilt.quote:This does not shut down investigation. On the contrary, it liberates it. Nagarjuna is not a nihilist negating the reality of the world, and neither is he a sceptic denying that we can know anything about that reality. The world of phenomena is one that we can investigate, gradually improving our understanding of it. We may find general characteristics. But it is a world of interdependence and contingencies, not a world that we should trouble ourselves attempting to derive from an Absolute.
I believe that one of the greatest mistakes made by human beings is to want certainties when trying to understand something. The search for knowledge is not nourished by certainty: it is nourished by a radical absence of certainty. Thanks to the acute awareness of our ignorance, we are open to doubt and can continue to learn and learn better. This has always been the strength of scientific thinking – thinking born of curiosity, revolt, change. There is no cardinal or final fixed point, philosophical or methodological, with which to anchor the adventure of knowledge.
De quote van Rovelli die je zet, is imo exact waarom Socrates' quote kwam, over "you only know, if you know that you know nothing".quote:Op zondag 10 december 2023 16:27 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Dit is het dilemma van de Boeddha, alles wat hij zegt is in principe een leugen, en de Boeddha bestaat ook helemaal niet substantieel. Daarom gaf hij op bepaalde vragen ook geen antwoord. Nagarjuna past dat op geniale wijze toe, door het boeddhisme als het ware doorzichtig te maken. Het idee dat er een "waarheid" achter de illusie zit, achter de sluier van het leven, is de ultieme illusie. Er is geen "buiten" de Matrix, dat is onderdeel van de Matrix zelf. Rovelli schrijft,
[..]
Nietzsche heeft hier ook veel over geschreven, over de "wil tot waarheid". Waarom willen we waarheid, waarom willen we niet bedonderd worden? Maar de realiteit is nou een en al bedondering en illusie! Hij komt uiteindelijk tot de conclusie dat deze wil tot waarheid eigenlijk een vorm van nihilisme is, een verlangen naar het niets. Zizek schrijft ook ergens dat hij op zoek is naar de waarheid die in de illusie schuilt.
quote:Op zondag 10 december 2023 16:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
De quote van Rovelli die je zet, is imo exact waarom Socrates' quote kwam, over "you only know, if you know that you know nothing".
Ik sluit het bestaan ervan niet uit (en wie zegt dat zijn ervaringen zoveel bijzonderder zijn geweest dan de mijne, eigenlijk?). Ik zeg dat Mijk hier godsdienstwetenschappelijke claims doet. Dat staat los van welke ervaring dan ook, want wetenschappelijke methode. Zijn beweringen zijn dikwijls pseudowetenschappelijk. Daar verandert een spirituele ervaring niks aan. Als ik b.v. een spirituele ervaring heb gehad en ik beweer aan de hand daarvan dat astrologie waar is, dan wordt astrologie ook niet opeens ontheven uit het pseudowetenschapsvak.quote:Op zondag 10 december 2023 15:18 schreef Antideeltje het volgende:
[..]
Maar hoe kan je die spirituele ervaringen uitsluiten als je ze zelf niet hebt ervaren en dus niet weet wat je uitsluit?
En ik zeg dat dit soort redenaties heel vatbaar zijn voor apofenie. Wat overigens niets afdoet aan de spirituele ervaring zelf.quote:Mijk geeft meermaals in zijn posts (en in verschillende topics) aan dat die ervaringen er wel mee te maken hebben, wat overigens ook mijn ervaring is. Je hebt overigens die ervaringen niet nodig om die overeenkomsten tussen religies te zien. Door die spirituele ervaringen en je hokje uit te stijgen ga je het grotere plaatje zien, de puzzelstukjes vallen dan op hun plaats als het ware en wat je dan gaat inzien is een beetje dit:
[ afbeelding ]
De blinde mannen beschrijven allemaal verschillende aspecten, toch hebben ze in zekere zin allemaal een beetje gelijk, het zijn verschillende aspecten van dezelfde werkelijkheid.
Ja, zo kunnen we elk spiritueel verhaal wel verkopen: ''lees dit boek, hier staan de openbaringen van God!'quote:Op zondag 10 december 2023 15:20 schreef Antideeltje het volgende:
terwijl de Abrahamitische religies in grote lijnen afgaan op openbaring van God.
Ik weet er genoeg van om er een oordeel over te hebben. Ik heb delen van de Bijbel en Koran gelezen en was bepaald niet onder de indruk. Sprookjesboeken voor volwassenenquote:Op zondag 10 december 2023 15:20 schreef Antideeltje het volgende:
Maar hoe is je kennis betreft de Abrahamitische geloven om die daadwerkelijk te kunnen vergelijken met de Indiase? Volgens mij heb je in het verleden aangegeven dat je de Bijbel en Koran niet hebt gelezen, klopt dit?
Nee, ik heb me teruggetrokken uit de E8 bewering waarin ik je ook gelijk gaf als zodanig, verder is er dus (nog) geen bewijs hiervoor, maar heel flower of life is wel behoorlijk sterk verwant aan de stringtheory, dus in mijn ogen een kwestie van tijd voordat dit naast elkaar gelegd wordt en properly linked op wetenschappelijk gebied. En daar kun je het over oneens zijn, maarja, er zijn wel vaker soortgelijke kwesties geweest he, zoals "the God Particle", wat dus onlangs "bewezen" werd maar al veel eerder ongeveer even duidelijk als dit voor mij op dit moment is.quote:Op zondag 10 december 2023 17:01 schreef Haushofer het volgende:
Ik zeg dat Mijk hier godsdienstwetenschappelijke claims doet.
Ik kan je weer vragen om concrete onderbouwing, maar dit is voor mij weer complete wartaal en ik verwacht alleen maar meer pseudowetenschappelijke wartaal als je het gaat toelichten. Dus ik laat het hier even bij en zet je in de negeerstand. Voor ons beiden prettiger, denk ik.quote:Op zondag 10 december 2023 18:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, ik heb me teruggetrokken uit de E8 bewering waarin ik je ook gelijk gaf als zodanig, verder is er dus (nog) geen bewijs hiervoor, maar heel flower of life is wel behoorlijk sterk verwant aan de stringtheory, dus in mijn ogen een kwestie van tijd voordat dit naast elkaar gelegd wordt en properly linked op wetenschappelijk gebied. En daar kun je het over oneens zijn, maarja, er zijn wel vaker soortgelijke kwesties geweest he, zoals "the God Particle", wat dus onlangs "bewezen" werd maar al veel eerder ongeveer even duidelijk als dit voor mij op dit moment is.
Begrijp dat zodra dingen minder tastbaar zijn het lastiger wordt voor heel veel mensen, dus idd, je kunt het beter gewoon houden bij dat wat voor wetenschap zichtbaar is dan.quote:Op zondag 10 december 2023 20:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan je weer vragen om concrete onderbouwing, maar dit is voor mij weer complete wartaal en ik verwacht alleen maar meer pseudowetenschappelijke wartaal als je het gaat toelichten. Dus ik laat het hier even bij en zet je in de negeerstand. Voor ons beiden prettiger, denk ik.
Vager vooral, voor alle zoekenden is wel iets te vinden dat hen smaakt, keuze genoeg.quote:Op zondag 10 december 2023 21:40 schreef Mijk het volgende:
Begrijp dat zodra dingen minder tastbaar zijn het lastiger wordt voor heel veel mensen
Ik associeer spiritualiteit met hele andere zaken dan Mijk hier presenteert, en dat heeft weinig te maken met "wat voor wetenschap zichtbaar is". Gezien zijn reactie is het voor hem moeilijk om te begrijpen dat er ook mensen andere spirituele opvattingen op na houden zonder dat ze meteen alles afwijzen of zich alleen maar richten op "keiharde, tastbare wetenschap". Flauwekul natuurlijk.quote:Op maandag 11 december 2023 04:51 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Vager vooral, voor alle zoekenden is wel iets te vinden dat hen smaakt, keuze genoeg.
Dan demonstreer je zelf continu door naar bewijzen en scientific papers te vragen overal, voor zaken waarvan je weet dat het er niet is. Dus blijf vooral doen wat Jung projectie noemde, helps alot.quote:Op maandag 11 december 2023 14:37 schreef Haushofer het volgende:
Gezien zijn reactie is het voor hem moeilijk om te begrijpen dat er ook mensen andere spirituele opvattingen op na houden zonder dat ze meteen alles afwijzen of zich alleen maar richten op "keiharde, tastbare wetenschap". Flauwekul natuurlijk.
Iets om over te mediteren, net als een puzzelstukje niet heel kan zijn kan ook een enkel mens niet heel zijn.quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:25 schreef Libertarisch het volgende:
Het bewustzijn is datgene wat ervaringen (subjectiviteit) mogelijk maakt. Het is de waarnemer, het subject, de 'ik', het eerstepersoonsperspectief.
Volgens mij is het niet zo zeer het kwade dat hoogtij viert, maar bewusteloosheid. Bewusteloosheid en onwetendheid (avidya), dan heb ik het over onwetendheid over onze goddelijke natuur. Dit alles komt omdat we teveel denken en te weinig meditatief zijn.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:01 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Iets om over te mediteren, net als een puzzelstukje niet heel kan zijn kan ook een enkel mens niet heel zijn.
Mensheid, menselijk bewustzijn, menselijke intelligentie, menselijke geest.
Ook hier weer, eigen of vrije wil doet dat schaden wanneer men zich afscheidt van het geheel en dus de harmonie kapot slaat.
Dat lijkt onwerkelijk en is dat ook in de realiteit zoals we die huidig in stand houden, waarbij vooral de individuele mens uitgenodigd word om op eigen houtje voor succes te gaan, zijn/haar welvaren ten koste van anderen.
We zouden dat zomaar eens kunnen vatten als het kwade waar @:Ali_Kannibali over spreekt.
De afkerende mens die zich fragmenteert en waardoor we nu zoveel conflict en geweld zien omdat harmonie (liefde) volledig afwezig en onbegrepen is vanuit persoonlijk perspectief.
Het probleem wat ik hiermee heb, is dat de filosofie die je beschrijft ten grondslag ligt aan collectivisme.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:01 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Iets om over te mediteren, net als een puzzelstukje niet heel kan zijn kan ook een enkel mens niet heel zijn.
Mensheid, menselijk bewustzijn, menselijke intelligentie, menselijke geest.
Ook hier weer, eigen of vrije wil doet dat schaden wanneer men zich afscheidt van het geheel en dus de harmonie kapot slaat.
Dat lijkt onwerkelijk en is dat ook in de realiteit zoals we die huidig in stand houden, waarbij vooral de individuele mens uitgenodigd word om op eigen houtje voor succes te gaan, zijn/haar welvaren ten koste van anderen.
We zouden dat zomaar eens kunnen vatten als het kwade waar @:Ali_Kannibali over spreekt.
De afkerende mens die zich fragmenteert en waardoor we nu zoveel conflict en geweld zien omdat harmonie (liefde) volledig afwezig en onbegrepen is vanuit persoonlijk perspectief.
Het is notabene waar het woord religie vandaan komt he; Religare, Latijn voor Unity, "To bind together", dat is waar het hele feestje over gaat.quote:Op vrijdag 15 december 2023 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Want als alles en iedereen één is, en dat de waarheid zou zijn, en dat de enige manier is om tot verlossing te komen, en als iedereen die zich hiervan afkeert aan de kant van 'het kwaad' staat, dan is er eigenlijk maar één oplossing: 'my way or the highway'.
Ook religie heeft naar mijn mening etymologisch een andere betekenis dat godsdienst.quote:Op zaterdag 16 december 2023 20:46 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het is notabene waar het woord religie vandaan komt he; Religare, Latijn voor Unity, "To bind together", dat is waar het hele feestje over gaat.
Ja, en en in mijn ogen is dit dus ook de cloak, dus "dat een opperwezen buiten al de rest staat". Het opperwezen _IS_ het klei waaruit alles opgebouwd is imo. En dit is dus de vereniging die bedoeld wordt. Ego is de illusie van separatie, het ego is wat tussen "jou" en de grote (consciousness) source staat wat we graag "god" noemen in religies.quote:Op zondag 17 december 2023 14:59 schreef bedachtzaam het volgende:
Wat mij betreft blijft het bij zingeving en betekenisvolle verbinding, het overige zoals een opperwezen heeft daarin geen plaats omdat ten eerste buiten de mens gezet word en ten tweede niets dan een idee is.
En hoe dit tot uiting komt in andere religies, dat "ontleren" van ego, heb ik eerder beschreven ook, zoals de zonden in het Christendom welke allemaal dus ego-empowering zijn en het derhalve zonden zijn. Zoals Islam's Jihad al Nafs (de grote Jihad), de Jihad versus t ego (een directe verwijzing hiernaar, hoe duidelijk wil je m hebben?). Non-duality en Non-attachment(en dus minimalisme) in Hinduisme, is ook ego-afbrekend. De ZEN tradities die zwaar mediteren en ook met Koan's komen om voorbij het ego te komen. Buddhisme, wat er ook sterk op gebrand is in het "nu" te leven en daarmee het ego te ontwijken. Ego analyseert verleden en toekomst.quote:Op zondag 17 december 2023 10:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat klopt als je nog een normaal persoon bent. Wanneer je bezig bent met meditatie, en als je verlicht raakt, dan overstijg je de karma. Want nogmaals: je bent zelf "the supreme being", je bent zelf "Shiva", je bent zelf "Brahman".
Wat bedoel je met 'de grote (consciousness) source'?quote:Op zondag 17 december 2023 15:18 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en en in mijn ogen is dit dus ook de cloak, dus "dat een opperwezen buiten al de rest staat". Het opperwezen _IS_ het klei waaruit alles opgebouwd is imo. En dit is dus de vereniging die bedoeld wordt. Ego is de illusie van separatie, het ego is wat tussen "jou" en de grote (consciousness) source staat wat we graag "god" noemen in religies.
Nogmaals, hier is niets bovennatuurlijks aan, en dit is ook waar elke religie imo naar wijst als je dus sterk tussen de regels door kunt lezen (vooral in de abrahamistische versies), ook hence waarom de betere religies de oosterse zijn, toegankelijker, makkelijker volgbaar. Zoals @:Libertarisch hier zegt;
[..]
En hoe dit tot uiting komt in andere religies, dat "ontleren" van ego, heb ik eerder beschreven ook, zoals de zonden in het Christendom welke allemaal dus ego-empowering zijn en het derhalve zonden zijn. Zoals Islam's Jihad al Nafs (de grote Jihad), de Jihad versus t ego (een directe verwijzing hiernaar, hoe duidelijk wil je m hebben?). Non-duality en Non-attachment(en dus minimalisme) in Hinduisme, is ook ego-afbrekend. De ZEN tradities die zwaar mediteren en ook met Koan's komen om voorbij het ego te komen. Buddhisme, wat er ook sterk op gebrand is in het "nu" te leven en daarmee het ego te ontwijken. Ego analyseert verleden en toekomst.
Dit zijn allemaal sterke aanwijzingen imo dat ze allemaal naar dat zelfde wijzen, en inmiddels begrijp ik niet meer hoe men dat niet ziet, maargoed ik kijk vanuit mijn eigen pov en ervaringen, dat zal daar veel mee te maken hebben.
Edit; en dit is dan nog even compleet buiten alle psychologie om die ik hier ook over heb gepost, want Jung had dit ook sterk bij t juiste eind imo, en wees óók naar datzeflde.
"The all", het hele universum, dat ene waar álles uit bestaat imo, Consciousness, God.... of zoals Libertarisch postte; Brahman.quote:Op zondag 17 december 2023 15:46 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'de grote (consciousness) source'?
alle elementen kun je terug brengen tot 1 elementquote:Op zondag 17 december 2023 15:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
"The all", het hele universum, dat ene waar álles uit bestaat imo, Consciousness, God.... of zoals Libertarisch postte; Brahman.
"The source of All Life"
En in mijn ogen is het hele veld van E, quantumfield of collective consciousness. En dit is ook waarom dus de "vibratie" een grote rol zou spelen in de spiritualiteit, dat wat jij ook benoemt.quote:Op zondag 17 december 2023 16:26 schreef dop het volgende:
[..]
alle elementen kun je terug brengen tot 1 element
E=hv
Bewustzijn is een gevolg niet de basis.
Interessant dit wel, want dit is ook exact wat Jung dus benoemt over de Shadow in een individu, en dat moet dus overstegen worden, erkent en geintegreerd worden in de psyche voordat enlightenment onstaat, en ik kan hier weer een berg quotes gaan zetten, maar nu even geen zin in. Dus in principe het bewust worden van het onderbewuste, en nu plaats ik alweer een halve quote daarmeequote:Op zondag 17 december 2023 16:41 schreef CharlesKinbote het volgende:
Wat ik problematisch vind aan het idee van "bewustzijn" is dat het kenbaarheid impliceert. Voor Schopenhauer was "dat" eerder het onderbewustzijn van het universum, een chtonische kracht waar geen licht op kon schijnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |