9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Ik vraag me echt af hoe sommigen de holocaust hadden beschouwd als dat nu gebeurde. Afdoen als fake news en je kop in het zand steken omdat het op feesbiek hebt gestaan?
Oorlogsrecht doet er helemaal niet toe. Het is altijd al leuk geweest op papier, maar zodra een land denkt weg te kunnen komen door het aan zijn laars te lappen, doet dat land dat.
[..] Ja, maar dat is maar twitter, en bla bla bla, en bla bla bla,
Ik geloof er geen reet van.
Waarschijnlijk oude beelden van een omgekomen kind tijdens een islamitische aanslag, waardoor vooralsnog de meeste moslimkindjes omkomen in die regionen, maar daar hoor je nooit iemand over.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Op woensdag 11 oktober 2023 11:47 schreef Nattekat het volgende: Ik vraag me echt af hoe sommigen de holocaust hadden beschouwd als dat nu gebeurde. Afdoen als fake news en je kop in het zand steken omdat het op feesbiek hebt gestaan?
Nouja, dat gebeurde in principe ook, terwijl er toen ook genoeg bewijs was op een gegeven moment.
Denk je dat de NSB'ers niet wisten waar ze mee bezig waren?
[..] Het is niet niet volgens het oorlogsrecht, omdat het gruwelijke beelden zijn he. Oorlog is gruwelijk. En bombardementen maakt de leefomgeving kapot.
Tenzij jij denkt dat degene waarop je reageert oorlogsrecht gebruikt als synoniem voor moreel goed. Dan geef ik je gelijk.
quote:
Op woensdag 11 oktober 2023 11:47 schreef theunderdog het volgende: Oorlogsrecht doet er helemaal niet toe. Het is altijd al leuk geweest op papier, maar zodra een land denkt weg te kunnen komen door het aan zijn laars te lappen, doet dat land dat.
Als jij de toegang tot water, elektriciteit, hulporganisaties en medicijnen stopt, is dat gewoon overtreding van het oorlogsrecht.
Daar doet jouw semantische discussie weinig aan af.
Op woensdag 11 oktober 2023 11:47 schreef Nattekat het volgende: Ik vraag me echt af hoe sommigen de holocaust hadden beschouwd als dat nu gebeurde. Afdoen als fake news en je kop in het zand steken omdat het op feesbiek hebt gestaan?
In principe zie je hetzelfde nu gebeuren door het leed van de Palestijnen te downplayen.
Als ze zgn. het beste voor hebben met de gewone Palestijnse man. Hoe vaak hebben ze ze opgevangen of een lekkere rijsttafel of mixed grill voorgeschoteld? Of een dagje uit met het gezin om alles te vergeten? Nooit!
Het is duidelijk dat ze hen als üntermenschen zien. Die behandeling krijgen ze dus ook van hen.
Je ogen moet vol zitten met talkpoeder uit het oude Oostblok wil je dat niet zien.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Omdat men de publieke opinie verder probeert te beïnvloeden zodat de Israëliërs ongestoord de Gaza strook kunnen schoonvegen. Want kijk eens zij hebben 40 van onze baby's onthoofd. Om er dan na de genocide achter te komen dat het een leugen was. Is niet de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid dat zoiets gebeurd. Het is allemaal heel voorspelbaar, eerst je tegenstander afschilderen als onmenselijk. Daarna heb je rechtvaardiging om zelf je te gedragen als een beest.
Daar hebben ze geen aangedikt verhaal over babies voor nodig, de ontvoerde mensen en de 250+ kapot geschoten lui op een festival zijn al een casus belli.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
[..] [..] Wellicht maar voorlopig heb ik geen betere oplossing gehoord.
een betere oplossing zou zijn: Isreal geeft een statement uit:Vanaf nu geven we jullie weer voedsel energie en water. Echter, elke raket of aanval zal beantwoord worden met minstens 2 veel effectievere raketten van ons. In eerste instantie gericht op terroristen, maar indien we niet genoeg targets hebben ook random..Jullie keus. Stop met aanvallen en raketten en er zal vrede zijn. val ons aan, en de gevolgen zijn voor jullie.
Dat is de enige taal die hamas verstaat, en dankzij een dergelijke statement kunnen ze niet meer slachtoffer spelen, het is duidelijk wat er gebeurt
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
Op woensdag 11 oktober 2023 11:49 schreef ThePlaneteer het volgende: j de toegang tot water, elektriciteit, hulporganisaties en medicijnen stopt, is dat gewoon overtreding van het oorlogsrecht.
En ook nog eens buitenproportioneel. Alsof je een atoombom gebruikt bij een muggenplaag.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Factcheck:
"We hebben de lichamen van 6 miljoen joden niet gezien, dus we kunnen niet verifiëren dat ze allemaal de gaskamer en daarna de oven in zijn gegaan. Wel zijn er 6 miljoen Joden vermist, wat er met hen gebeurd is is onduidelijk"
[..] Daar hebben ze geen aangedikt verhaal over babies voor nodig, de ontvoerde mensen en de 250+ kapot geschoten lui op een festival zijn al een casus belli.
Israel was ook vergeten dat wij in het westen dode baby's gewoon als een ultra progressieve vorm van abortus zien.
Als je een paar minuutjes terugspoeld zie je dat de gebouwen aan het water geraakt worden. Maar wat is dat? Lijkt wel iets van te voren te ontploffen. Of zijn dat de 'knockers'? Het veroorzaakt vooral veel rook.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Onzin. Aan het begin was dat heel veel in het nieuws. Maar zaken verwateren. Alleen al omdat er meer te melden is.
Toen werd er vol geroepen dat SA het recht had om zichzelf te verdedigen, het een echte oorlog is, dat het noodzakelijk is blabla. 300.000 doden verder en dat 10x meer dan 60 jaar conflict in Israel.
[..] Hou nou toch eens op met te doen alsof hier werkelijk users zijn die wat Hamas heeft gedaan toejuichen. Werkelijk IEDEREEN geeft aan dat wat Hamas heeft gedaan terrorisme is en keihard veroordeeld dient te worden. Dat Hamas moet worden vernietigd.
De nuance ligt echt heel ergens anders, en het komt een dialoog niet ten goede als men maar uit blijft gaan van de verkeerde bedoeling van de andere partij. Er zijn geen pro-Hamas of Hamas warriors hier.
Ik ben echt zo moe dat alleen punt uitwijzen hoe vervelend dit kan zijn voor de gewone Palestijnen die nu ook omkomen (ook kinderen) meteen wordt gelezen als pro-Hamas zijn.
[..] een betere oplossing zou zijn: Isreal geeft een statement uit:Vanaf nu geven we jullie weer voedsel energie en water. Echter, elke raket of aanval zal beantwoord worden met minstens 2 veel effectievere raketten van ons. In eerste instantie gericht op terroristen, maar indien we niet genoeg targets hebben ook random..Jullie keus. Stop met aanvallen en raketten en er zal vrede zijn. val ons aan, en de gevolgen zijn voor jullie.
Dat is de enige taal die hamas verstaat, en dankzij een dergelijke statement kunnen ze niet meer slachtoffer spelen, het is duidelijk wat er gebeurt
Een random aanval is een oorlogsmisdaad.
Los daarvan weet jij ook wel dat zowel Hamas als de Palestijnen dit niet voldoende vinden. Er zullen nog veel meer afspraken gemaakt moeten worden. Over de bezetting en de gebieden bijvoorbeeld. Dan is het natuurlijk de vraag hoe je Hamas ontmantelt want dat zal een eis zijn van Israel.
[..] Toen werd er vol geroepen dat SA het recht had om zichzelf te verdedigen, het een echte oorlog is, dat het noodzakelijk is blabla. 300.000 doden verder en dat 10x meer dan 60 jaar conflict in Israel.
Leuk dat soort hokjesdenken.
Wie heeft dat geroepen?
Volgens mij was een ieder het over eens dat het tegenhouding van voedingstransport richting Yemen door SA, immoreel was en is.
[..] Ik ben echt zo moe dat alleen punt uitwijzen hoe vervelend dit kan zijn voor de gewone Palestijnen die nu ook omkomen (ook kinderen) meteen wordt gelezen als pro-Hamas zijn.
Nou ja de gewone Palestijnen zouden ook in opstand kunnen komen tegen Hamas bijvoorbeeld. Maar ze keuren het nu stilzwijgend goed. Wat veel moslims dus doen.
Afschuwelijk voor de palestijnse bevolking maar als Rutte hier besluit Duitsland te gaan aanvallen hebben we hier binnen notime een demonstratie. Die moet ik daar nog maar eens zien.
Je kan het ook zo stellen. Wellicht heeft Hamas ook niet de luxe om altijd rekening te houden met het oorlogsrecht. Aangezien ze tegen een staat vechten die tot de tanden bewapend is door het westen. Naast dat Israël heeft ook met meerdere VN resoluties hun reet afgeveegd. Dus dat ze zich aan het oorlogsrecht is nogal een rekbaar begrip is. En eigenlijk een zinloos argument.
Als je een paar minuutjes terugspoeld zie je dat de gebouwen aan het water geraakt worden. Maar wat is dat? Lijkt wel iets van te voren te ontploffen. Of zijn dat de 'knockers'? Het veroorzaakt vooral veel rook.
Vroeg ik me ook af. Schieten ze raketten vanaf zee/land nu de Gaza-strook in? Je hoort eerst een knal (het vuren?) voor dat 'vacuüm zuigende geluid' en de inslag zelf.
[..] Waarschijnlijk oude beelden van een omgekomen kind tijdens een islamitische aanslag, waardoor vooralsnog de meeste moslimkindjes omkomen in die regionen, maar daar hoor je nooit iemand over.
[..] Ik ben echt zo moe dat alleen punt uitwijzen hoe vervelend dit kan zijn voor de gewone Palestijnen die nu ook omkomen (ook kinderen) meteen wordt gelezen als pro-Hamas zijn.
Het is zo gepolariseerd tegenwoordig. Er is alleen zwart of wit, geen enkele grijstint, en er wordt ook weinig moeite gedaan om elkaar echt te horen en te begrijpen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. .. The wisdom that the old can't give away
Op woensdag 11 oktober 2023 11:53 schreef Gitw het volgende: Je kan het ook zo stellen. Wellicht heeft Hamas ook niet de luxe om altijd rekening te houden met het oorlogsrecht. Aangezien ze tegen een staat vechten die tot de tanden bewapend is door het westen. Naast dat Israël heeft ook met meerdere VN resoluties hun reet afgeveegd. Dus dat ze zich aan het oorlogsrecht is nogal een rekbaar begrip is. En eigenlijk een zinloos argument.
Leg even uit waarom Hamas überhaupt Israël zou mogen aanvallen.
[..] Vroeg ik me ook af. Schieten ze raketten vanaf zee/land nu de Gaza-strook in? Je hoort eerst een knal (het vuren?) voor dat 'vacuüm zuigende geluid' en de inslag zelf.
Ja maar de explosie vind ook plaats ongeveer 20 meter boven het gebouw en strooit dan iets uit (zo lijkt het iig).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Ik weet niet of dat een overtreding is, maar dat het afkeurenswaardig is is een feit.
Waarom is het afkeurenswaardig?
Let op: dat het verschrikkelijk is voor de mensen in Gaza is duidelijk. Maar wanneer je het afkeuringswaardig vindt, stel je ook dat Israel een andere keuze had. Vertel.
[..] Mijlenver? Die lui wonen ook hier, en/of sympatisanten ervan. Wat denk jij dat er gebeurt als Israel volledig los gaat op de Gazastrook? Kan je nu al verzekeren dat dit gaat leiden tot aanslagen in het hele westen.
Goed voor de PVV, zo vlak voor de verkiezingen.
Dat klopt en daar maak ik mij ook grote zorgen over en ik schreef al doelbewust "voor het grootste deel". Het gaat mij nu eigenlijk ook vooral om de reacties op het eigenlijke conflict, niet over de (eventuele) uitwassen daarvan, om maar meteen even in PVV-termen te spreken.
Op woensdag 11 oktober 2023 11:53 schreef Gitw het volgende: Je kan het ook zo stellen. Wellicht heeft Hamas ook niet de luxe om altijd rekening te houden met het oorlogsrecht. Aangezien ze tegen een staat vechten die tot de tanden bewapend is door het westen. Naast dat Israël heeft ook met meerdere VN resoluties hun reet afgeveegd. Dus dat ze zich aan het oorlogsrecht is nogal een rekbaar begrip is. En eigenlijk een zinloos argument.
Het zijn godverdomme humanitaire regels wat we met z'n alle hebben afgesproken hoe we daar mee omgaan. Als we partijen een excuus geven om daar hun reet mee af te vegen is gewoon debiel. Hou op.
Los daarvan weet jij ook wel dat zowel Hamas als de Palestijnen dit niet voldoende vinden. Er zullen nog veel meer afspraken gemaakt moeten worden. Over de bezetting en de gebieden bijvoorbeeld. Dan is het natuurlijk de vraag hoe je Hamas ontmantelt want dat zal een eis zijn van Israel.
hamas heeft weinig te willen over bezetting en de andere gebieden vanuit gaza. Dat recht hebben ze verspeeld. En ja, israel zal in dit geval ook moeten inbinden, maar goed, Hamas daadwerkelijk vernietigen is niet heel realistisch alleen militair, dat begrijpen zij ook wel.
mocht hamas rustig blijven en er is een bepaalde threshold behaald, kunnen er verdere onderhandelingen plaatsvinden voor oplossingen. Maar eerst moet de angel eruit
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
[..] Het is zo gepolariseerd tegenwoordig. Er is alleen zwart of wit, geen enkele grijstint, en er wordt ook weinig moeite gedaan om elkaar echt te horen en te begrijpen.
En als dat hier al voor geen ene meter lukt, hoe moet dat daar... Ik word er oprecht erg moedeloos van.
[..] Het zijn godverdomme humanitaire regels wat we met z'n alle hebben afgesproken hoe we daar mee omgaan. Als we partijen een excuus geven om daar hun reet mee af te vegen is gewoon debiel. Hou op.
Zeg dat dan tegen Israël. We doen allemaal alsof het zo'n beschaafd land is. Maar het is niets anders dan een fascistische dictatuur waarvan de rechtstaat de afgelopen jaren steeds verder werd uitgehold door Netanyahu en consorten.