9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Isralische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Isral heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Isral was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Isral een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit gemporteerd van de Isralische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Isral vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Isral voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
Twintig vermiste Amerikanen dus, al wil dat niet zeggen dat dit ook direct vertaald naar twintig gegijzelde Amerikanen, maar de US govt is wel druk op zoek naar deze personen.
Ik had een keer een discussie met een Israelier, beschouwde Nederlanders als halve Nazi's, aangezien de Duitser zo binnenwandelden. Arrogant baasje was dat ook.
[..] Jeetje, Rowling die jankt en niet snapt dat je twee dingen kunt vinden zonder iets anders gelijk goed te praten, verrassend.
En wat vind je van de mensen die vinden dat het nietsontziend en doelbewust afslachten van argeloze kinderen, gezinnen en festivalgangers gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn?
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Er zijn verschillende streams van verschillende plekken in de stad, zullen niet allemaal van dat gebouw zijn.
Dat zal kunnen. Ze hebben meerdere kantoren in Gaza, de VN. Tenminste een persbericht van de VN, spreekt over dat gebouwen zwaar beschadigd zijn random 'UN offices'
Op dinsdag 10 oktober 2023 20:58 schreef Kleffe_Dop het volgende: Twintig vermiste Amerikanen dus, al wil dat niet zeggen dat dit ook direct vertaald naar twintig gegijzelde Amerikanen, maar de US govt is wel druk op zoek naar deze personen.
Gezien eerdere disclosures zullen er wel al "boots on the ground" zijn om "off the record" op zoek te zijn
[..] Ah daar hebben we de zielige Palestijnse kinderen weer 😂 Na wat er gebeurd is zaterdag moeten wij daar ineens gevoelig voor zijn.. kom eens met iets originelers.
Dat klopt niet inderdaad. Alleen dode kindjes wreken met nog meer dode kindjes klinkt ook niet best
[..] Ah daar hebben we de zielige Palestijnse kinderen weer 😂 Na wat er gebeurd is zaterdag moeten wij daar ineens gevoelig voor zijn.. kom eens met iets originelers.
Nee.
Je bent ziek als je geen onderscheid kan maken tussen Hamas en Palestijnen.
[..] Dat zal kunnen. Ze hebben meerdere kantoren in Gaza, de VN. Tenminste een persbericht van de VN, spreekt over dat gebouwen zwaar beschadigd zijn random 'UN offices'
Gisterenavond kwamen een aantal knallen wel dichtbij de stream, rinkelend geluid van glas, stream die even weg viel...
[..] En wat vind je van de mensen die vinden dat het nietsontziend en doelbewust afslachten van argeloze kinderen, gezinnen en festivalgangers gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn?
Denken dat dat gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn is totaal debiel, dat spreekt echt voor zich.
[..] Ik ben er ook geweest. En ik zag vooral een alomvattend slachtofferschap.
Veel zien in in de rijdende auto's nog een antisemiet. Misschien niet gek vanwege historie, en ook oprichting van het land. Maar je gaat er natuurlijk niet mee het laddertje op. Daar waar de goede vruchten hangen.
Dat heb ik niet zo gemerkt. Maar wel een zich oneindig beter voelen dan alle andere mensen. Ook bijvoorbeeld dat in Isral gewoon de openbare perkjes gesproeid werden (in principe in de woestijn) terwijl ‘aan de overkant ‘ de Palestijnen enorm afgeknepen worden met water bijvoorbeeld.
[..] En wat vind je van de mensen die vinden dat het nietsontziend en doelbewust afslachten van argeloze kinderen, gezinnen en festivalgangers gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn?
Vreselijk! Wat zijn dat voor gestoorden?
Wat mij betreft kan je dat op een lijn zien met gasten die het overtreden van humanitair oorlogsrecht goedpraten of bagatelliseren. Dit zijn letterlijk two wrongs. En klassiek geschoold als ik ben that doesn't make a right!
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Groot nadeel voor Israel is dat Hamas alle weggetjes, tunnels en sluiproutes kent. Aanvallende partij is altijd in 't nadeel wat dat betreft.
De boel zal ook wel vol met boobytraps zitten.
Dat zeker, gezien de uitspraken van de defensieminister van Israel is het wellicht te verwachten dat men deze keer veel meer gaat werken met artillerie en luchtbombardementen. Ik neem aan dat de geweldsinstructies ook anders zullen zijn.
[..] Ja maar zullen die in willekeurige gebouwen zitten in Gazastad?
Ik zie niet direct dat alle huidige livestreams vanaf allerlei willekeurige gebouwen in Gaza zijn. Daarnaast zijn er ook gebouwen aan de rand van Gaza, waarbij je met een camera met zoom vanaf het dak ook een overzichtsbeeld kunt maken.
[..] Dat klopt niet inderdaad. Alleen dode kindjes wreken met nog meer dode kindjes klinkt ook niet best
Exact. En ik kan me ook niet voorstellen dat mensen ziedend raken als ze van dode joodse kindjes horen, maar meteen daarna pleiten om Gaza-stad van de aardbodem te doen verdwijnen. Zo raar en bizar.
Je bent ziek als je geen onderscheid kan maken tussen Hamas en Palestijnen.
Ach dat riedeltje kennen we nu ook wel. 'Hamas is maar met 1500.. de rest zijn onschuldige burgers'. Daar geloof ik niet zo in. Wanneer Isral Hamas gaat uitroken hoop ik op zo min mogelijk burgerslachtoffers maar het doet mij eerlijk gezegd niets. Voor de terreur van zaterdag stond ik er iets neutraler in, hoewel ik altijd meer sympathie zal hebben voor Isral dan voor Palestijnen.
Net nog aangestipt op de persco in het Witte Huis; de Gerald R. Ford gaat er niet naartoe om een actieve rol te spelen in het conflict, maar om andere actoren die wellicht geneigd zijn een actievere rol aan te nemen daarvan te weerhouden. Looking at you Iran.
[..] Net nog aangestipt op de persco in het Witte Huis; de Gerald R. Ford gaat er niet naartoe om een actieve rol te spelen in het conflict, maar om andere actoren die wellicht geneigd zijn om deel te nemen aan het conflict daarvan te weerhouden. Looking at you Iran.
Als die Amerikanen bevrijd kunnen worden met hulp van dat ding, dan zullen ze dat doen.
[..] Ach dat riedeltje kennen we nu ook wel. 'Hamas is maar met 1500.. de rest zijn onschuldige burgers'. Daar geloof ik niet zo in. Wanneer Isral Hamas gaat uitroken hoop ik op zo min mogelijk burgerslachtoffers maar het doet mij eerlijk gezegd niets. Voor de terreur van zaterdag stond ik er iets neutraler in, hoewel ik altijd meer sympathie zal hebben voor Isral dan voor Palestijnen.
[..] Dat klopt niet inderdaad. Alleen dode kindjes wreken met nog meer dode kindjes klinkt ook niet best
Oh is het doel van Isral om kinderen te doden? Dat lijkt mij niet. Maar als kinderen het slachtoffer worden in Gaza dan hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Oh is het doel van Isral om kinderen te doden? Dat lijkt mij niet. Maar als kinderen het slachtoffer worden in Gaza dan hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken.
Hadden ze daar maar niet geboren moeten worden inderdaad.
[..] Dat heb ik niet zo gemerkt. Maar wel een zich oneindig beter voelen dan alle andere mensen. Ook bijvoorbeeld dat in Isral gewoon de openbare perkjes gesproeid werden (in principe in de woestijn) terwijl ‘aan de overkant ‘ de Palestijnen enorm afgeknepen worden met water bijvoorbeeld.
Ja. Maar dat is onderdeel van wat ik stel he.
Want waarom zouden Jodenhaters water verdienen? en begrijp mij niet verkeerd. Onder de Palestijnen zitten antisemieten. Absoluut. Maar het is telkens elkaar bevestigen.
[..] Oh is het doel van Isral om kinderen te doden? Dat lijkt mij niet. Maar als kinderen het slachtoffer worden in Gaza dan hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken.
Die hebben dat dan evenzeer aan zichzelf te danken als de vermoorde en onthoofde Israelische babies.
Il mondo apre le porte Pace totalitaria Solo l'odore della morte.
23 Palestijnse kinderen al dood door Isralisch geweld .
quote:
Je bent het toch wel eens met mij dat wat wij nu zien niet te vergelijken is met wat dan ook?
Geweld van Hamas valt op geen enkele manier te legitimeren, maar onderschat ook niet het structurele geweld in de bezette gebieden door de Isralische politie en veiligheidsdiensten. Hele situatie kent alleen verliezers.
In plaats van dat de VS weer gaan bemiddelen kiezen ze blind de kant van een partij in dit conflict.
[..] Hadden ze daar maar niet geboren moeten worden inderdaad.
In elke oorlog worden ook kinderen slachtoffer. Dat is hartstikke klote maar geen reden om maar op je handen te blijven zitten wanneer je als land wordt aangevallen.
Ik wilde de volgende tweet plaatsen. Ik doe het maar als reactie onder die van jou, hopelijk leest die Isralische defensie woordvoerder fok en kan die Nederlands
[..] Het kost even een paar honderdduizend levens, maar dan heb je ook wat!
meh, voetnoot in de geschiedenis feitelijk. Zijn ergere moordpartijen geweest waar we nauwelijks aan denken, of uberhaupt nooit van gehoord hebben. Zoals bijv de genocide op hindu's door moslims in wat nu india is
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
[..] In elke oorlog worden ook kinderen slachtoffer. Dat is hartstikke klote maar geen reden om maar op je handen te blijven zitten wanneer je als land wordt aangevallen.
Israel mag best wat ruimte gegeven worden voor harde retaliatie, maar dat betekent niet dat ze ongericht alles kunnen maken.
Il mondo apre le porte Pace totalitaria Solo l'odore della morte.
Dat bericht heeft gewoon in de msm gestaan. [..] Geweld van Hamas valt op geen enkele manier te legitimeren, maar onderschat ook niet het structurele geweld in de bezette gebieden door de Isralische politie en veiligheidsdiensten. Hele situatie kent alleen verliezers.
In plaats van dat de VS weer gaan bemiddelen kiezen ze blind de kant van een partij in dit conflict.
Het maken van die keuze is omdat Isral zich niet kan veroorloven dit conflict te verliezen. En dat mag Hamas zichzelf aanrekenen, helemaal na de herinnering die ze afgelopen weekend hebben gegeven.
[..] Die schuld ligt bij de terroristen die vanuit die woonwijken maar raketten blijven afvuren. Of heeft die constante stroom aan propaganda jullie echt wijs gemaakt dat Isral gewoon zomaar willekeurige woonwijken gaat bombarderen omdat ze er zin in hebben? Heeft Isral eigenlijk ooit zelf eens eerst de aanval geopend of reageren ze altijd als ze worden aangevallen?
Daar gaat/ging het mij niet om. Uiteindelijk zijn beide partijen in staat hun zin te willen doordrukken ookal komen daarbij babys en kinderen (willens en wetens) bij om het leven. We hoeven niet te doen alsof Israel een lieverdje is.
Interessant. Hoe (op welke manier/waarom/hoezo etc) heeft een kind dat aan zichzelf te danken?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Duizend procent zeker dat Derksen onder druk van de vatsige Joodse lobby zijn opmerkingen van gisteren gaat "verduidelijken". Dat zal een stukje downplayen worden. Zelfs de onafhankelijke Derksen is chantabel. Dus hij gaat met zijn akoestische achterwerk over de knie.
Jammer maar begrijpelijk.
Ik kan het alleen niet hebben van die zure face van Frits Barend.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Die hebben dat dan evenzeer aan zichzelf te danken als de vermoorde en onthoofde Israelische babies.
Nee ik bedoel dat de Palestijnen dat aan zichzelf te danken hebben.
Er was hier weinig interesse voor, maar ik heb destijds de slag om Mosul gevolgd. IS werd uiteindelijk volledig vernietigd maar helaas ook ten koste van veel burgerslachtoffers. Daar hebben maar weinig mensen zich druk om gemaakt. Ach, Mosul, ver van mijn bed-show. Maar omdat het nu om Palestijnen gaat wordt er moord en brand geschreeuwd. Ik zie weinig verschil. Hamas is vergelijkbaar met IS. Hamas moet zo hard mogelijk worden aangepakt. Vallen daarbij burgerslachtoffers.. ja. Is dat treurig? Ja. Is dat reden om er maar niet aan te beginnen? Nee, Isral heeft weinig keus.
[..] Zou je denken? Omdat ik een moslim op zijn plek zet of?
Je hebt wel bovengemiddeld veel kennis van het geloof, ziet dat iemand niet eens 5 keer bid en spreekt over wat pure islam zou zijn. Zou ik niet snel verwachten van een Athest of christen.
[..] Nee ik bedoel dat de Palestijnen dat aan zichzelf te danken hebben.
Er was hier weinig interesse voor, maar ik heb destijds de slag om Mosul gevolgd. IS werd uiteindelijk volledig vernietigd maar helaas ook ten koste van veel burgerslachtoffers. Daar hebben maar weinig mensen zich druk om gemaakt. Ach, Mosul, ver van mijn bed-show. Maar omdat het nu om Palestijnen gaat wordt er moord en brand geschreeuwd. Ik zie weinig verschil. Hamas is vergelijkbaar met IS. Hamas moet zo hard mogelijk worden aangepakt. Vallen daarbij burgerslachtoffers.. ja. Is dat treurig? Ja. Is dat reden om er maar niet aan te beginnen? Nee, Isral heeft weinig keus.
Als aanvulling hierop, de geallieerden hebben ook hele steden in de as gelegd met bombardementen.
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
[..] Daar gaat/ging het mij niet om. Uiteindelijk zijn beide partijen in staat hun zin te willen doordrukken ookal komen daarbij babys en kinderen (willens en wetens) bij om het leven. We hoeven niet te doen alsof Israel een lieverdje is.
Niemand hoeft dat te doen. Maar er is wel wat raars aan de hand aan de kant van de pro-palestina lobby. Want waar Isral zich (zeker de laatste 10 jaar) misdraagt is het niet de partij die als hoofddoel heeft de andere partij helemaal te vernietigen.
Niemand hoeft partij te kiezen in dit conflict, maar wie kiest voor Hamas, kiest voor een partij die genocide wil. En dan klinken alle verwijzingen naar mensenrechten vervolgens hol en hypocriet.
Er bestaat ook de mogelijkheid om Isral aan te sporen mensenrechten te eerbiedigen, zonder het het recht op leven in veiligheid te ontzeggen. En dus zonder de misdaden van Hamas 'ergens wel begrijpelijk te vinden'.
[..] Je hebt wel bovengemiddeld veel kennis van het geloof, ziet dat iemand niet eens 5 keer bid en spreekt over wat pure islam zou zijn. Zou ik niet snel verwachten van een Athest of christen.
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zal donderdag Isral bezoeken. Volgens het Witte Huis worden nog zeker twintig Amerikanen vermist sinds het geweld zaterdag is gestart.
President Joe Biden heeft gezegd dat hij bereid is tot meer militaire inzet in het Midden-Oosten als gevolg van de aanval van Palestijnse strijders op Isral. Daarbij zijn volgens hem ook zeker veertien Amerikanen gedood. Hij zei niet of ze ook de Isralische nationaliteit hadden. Er zijn ook Amerikaanse staatsburgers door terreurbeweging Hamas naar de Gazastrook ontvoerd volgens Biden.
De VS heeft al een vliegdekschip naar het oosten van de Middellandse Zee gestuurd. We staan klaar om meer te sturen, aldus de president. Een zegsman in het Witte Huis zei dat 'we bezig zijn allerlei scenario's te plannen'.
Wil wel wat zeggen dat ik tegenwoordig zowat de meest genuanceerde user ben hier. Man man man.
[..] Ik wilde de volgende tweet plaatsen. Ik doe het maar als reactie onder die van jou, hopelijk leest die Isralische defensie woordvoerder fok en kan die Nederlands
59min ago Palestinian official says Israel refused to allow food, medicines into Gaza By GIANLUCA PACCHIANI Senior Palestinian official Hussein al-Sheikh says Israel rejected the entry of food and medical supplies into the Gaza Strip, and calls on the international community to “intervene urgently to stop the aggression and allow the entry of relief materials and restore electricity and water, because the Gaza Strip is facing a major humanitarian catastrophe.”
Defense Minister Yoav Gallant ordered a “complete siege” of the Gaza Strip yesterday, including stopping the supply of electricity, food and fuel.
The two land crossings from Israel into the Strip have been closed since Hamas launched its deadly onslaught on Israeli communities Saturday, with the larger one, Erez, having been completely destroyed by terrorists.
The Rafah crossing into Israel was open until this morning. In the early afternoon, the IAF bombed it and forced it to close. Egyptian trucks carrying fuel and goods to the strip were forced to turn back.
The IDF has said it hit an underground tunnel for smuggling weapons and equipment in the Rafah area, but did not confirm or deny hitting the crossing itself.
Op dinsdag 10 oktober 2023 21:26 schreef BlaZ het volgende: Voor degenen die het nieuws op de voet willen volgen, deze Israelische krant heeft een liveblog in het Engels.
Gaza met een minuscuul oppervlakte van 365km2, omring met hoge betonnenmuren en prikkeldraad. 2+ miljoen inwoners waarvan 1 miljoen onder de 18, dus kinderen zijn. Kant van Egypte gesloten. Kant van Isral gesloten. Zeeweg gesloten. Elektriciteit, water en brandstof geblokkeerd. Isral bombardeert erop los.
Oorlogsmisdaden en het westen staat hier 100% achter. Dit gaat de geschiedenis veranderen. Dit gaat nog leiden naar het einde van de wereld. Het onrecht wat aangedaan wordt aan onschuldige mensen is niet meer door moederaarde te verdragen.
[..] Niemand hoeft dat te doen. Maar er is wel wat raars aan de hand aan de kant van de pro-palestina lobby. Want waar Isral zich (zeker de laatste 10 jaar) misdraagt is het niet de partij die als hoofddoel heeft de andere partij helemaal te vernietigen.
Niemand hoeft partij te kiezen in dit conflict, maar wie kiest voor Hamas, kiest voor een partij die genocide wil. En dan klinken alle verwijzingen naar mensenrechten vervolgens hol en hypocriet.
Er bestaat ook de mogelijkheid om Isral aan te sporen mensenrechten te eerbiedigen, zonder het het recht op leven in veiligheid te ontzeggen. En dus zonder de misdaden van Hamas 'ergens wel begrijpelijk te vinden'.
Kritisch naar Israel kijken is niet gelijk pro Palestijns zijn. Over de ander willen uitroeien en genocide enz gesproken. Heb er even wat data bijgepakt.
Op dinsdag 10 oktober 2023 21:30 schreef Werkperd het volgende: Gaza met een minuscuul oppervlakte van 365km2, omring met hoge betonnenmuren en prikkeldraad. 2+ miljoen inwoners waarvan 1 miljoen onder de 18, dus kinderen zijn. Kant van Egypte gesloten. Kant van Isral gesloten. Zeeweg gesloten. Elektriciteit, water en brandstof geblokkeerd. Isral bombardeert erop los.
Oorlogsmisdaden en het westen staat hier 100% achter. Dit gaat de geschiedenis veranderen. Dit gaat nog leiden naar het einde van de wereld. Het onrecht wat aangedaan wordt aan onschuldige mensen is niet meer door moederaarde te verdragen.