9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
Twintig vermiste Amerikanen dus, al wil dat niet zeggen dat dit ook direct vertaald naar twintig gegijzelde Amerikanen, maar de US govt is wel druk op zoek naar deze personen.
Ik had een keer een discussie met een Israelier, beschouwde Nederlanders als halve Nazi's, aangezien de Duitser zo binnenwandelden. Arrogant baasje was dat ook.
[..] Jeetje, Rowling die jankt en niet snapt dat je twee dingen kunt vinden zonder iets anders gelijk goed te praten, verrassend.
En wat vind je van de mensen die vinden dat het nietsontziend en doelbewust afslachten van argeloze kinderen, gezinnen en festivalgangers gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn?
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Er zijn verschillende streams van verschillende plekken in de stad, zullen niet allemaal van dat gebouw zijn.
Dat zal kunnen. Ze hebben meerdere kantoren in Gaza, de VN. Tenminste een persbericht van de VN, spreekt over dat gebouwen zwaar beschadigd zijn random 'UN offices'
Op dinsdag 10 oktober 2023 20:58 schreef Kleffe_Dop het volgende: Twintig vermiste Amerikanen dus, al wil dat niet zeggen dat dit ook direct vertaald naar twintig gegijzelde Amerikanen, maar de US govt is wel druk op zoek naar deze personen.
Gezien eerdere disclosures zullen er wel al "boots on the ground" zijn om "off the record" op zoek te zijn
[..] Ah daar hebben we de zielige Palestijnse kinderen weer 😂 Na wat er gebeurd is zaterdag moeten wij daar ineens gevoelig voor zijn.. kom eens met iets originelers.
Dat klopt niet inderdaad. Alleen dode kindjes wreken met nog meer dode kindjes klinkt ook niet best
[..] Ah daar hebben we de zielige Palestijnse kinderen weer 😂 Na wat er gebeurd is zaterdag moeten wij daar ineens gevoelig voor zijn.. kom eens met iets originelers.
Nee.
Je bent ziek als je geen onderscheid kan maken tussen Hamas en Palestijnen.
[..] Dat zal kunnen. Ze hebben meerdere kantoren in Gaza, de VN. Tenminste een persbericht van de VN, spreekt over dat gebouwen zwaar beschadigd zijn random 'UN offices'
Gisterenavond kwamen een aantal knallen wel dichtbij de stream, rinkelend geluid van glas, stream die even weg viel...
[..] En wat vind je van de mensen die vinden dat het nietsontziend en doelbewust afslachten van argeloze kinderen, gezinnen en festivalgangers gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn?
Denken dat dat gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn is totaal debiel, dat spreekt echt voor zich.
[..] Ik ben er ook geweest. En ik zag vooral een alomvattend slachtofferschap.
Veel zien in in de rijdende auto's nog een antisemiet. Misschien niet gek vanwege historie, en ook oprichting van het land. Maar je gaat er natuurlijk niet mee het laddertje op. Daar waar de goede vruchten hangen.
Dat heb ik niet zo gemerkt. Maar wel een zich oneindig beter voelen dan alle andere mensen. Ook bijvoorbeeld dat in Israël gewoon de openbare perkjes gesproeid werden (in principe in de woestijn) terwijl ‘aan de overkant ‘ de Palestijnen enorm afgeknepen worden met water bijvoorbeeld.
[..] En wat vind je van de mensen die vinden dat het nietsontziend en doelbewust afslachten van argeloze kinderen, gezinnen en festivalgangers gelegitimeerde acties van vrijheidsstrijders zijn?
Vreselijk! Wat zijn dat voor gestoorden?
Wat mij betreft kan je dat op een lijn zien met gasten die het overtreden van humanitair oorlogsrecht goedpraten of bagatelliseren. Dit zijn letterlijk two wrongs. En klassiek geschoold als ik ben that doesn't make a right!
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Groot nadeel voor Israel is dat Hamas alle weggetjes, tunnels en sluiproutes kent. Aanvallende partij is altijd in 't nadeel wat dat betreft.
De boel zal ook wel vol met boobytraps zitten.
Dat zeker, gezien de uitspraken van de defensieminister van Israel is het wellicht te verwachten dat men deze keer veel meer gaat werken met artillerie en luchtbombardementen. Ik neem aan dat de geweldsinstructies ook anders zullen zijn.
[..] Ja maar zullen die in willekeurige gebouwen zitten in Gazastad?
Ik zie niet direct dat alle huidige livestreams vanaf allerlei willekeurige gebouwen in Gaza zijn. Daarnaast zijn er ook gebouwen aan de rand van Gaza, waarbij je met een camera met zoom vanaf het dak ook een overzichtsbeeld kunt maken.
[..] Dat klopt niet inderdaad. Alleen dode kindjes wreken met nog meer dode kindjes klinkt ook niet best
Exact. En ik kan me ook niet voorstellen dat mensen ziedend raken als ze van dode joodse kindjes horen, maar meteen daarna pleiten om Gaza-stad van de aardbodem te doen verdwijnen. Zo raar en bizar.
Je bent ziek als je geen onderscheid kan maken tussen Hamas en Palestijnen.
Ach dat riedeltje kennen we nu ook wel. 'Hamas is maar met 1500.. de rest zijn onschuldige burgers'. Daar geloof ik niet zo in. Wanneer Israël Hamas gaat uitroken hoop ik op zo min mogelijk burgerslachtoffers maar het doet mij eerlijk gezegd niets. Voor de terreur van zaterdag stond ik er iets neutraler in, hoewel ik altijd meer sympathie zal hebben voor Israël dan voor Palestijnen.