9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Zijn wij dan zo superieur? Onze cultuur? Dat alles altijd maar ons probleem moet worden? Best wel een grote eer.
Dit gaat inderdaad nergens over. Ook die collectieve schuld van alle Europeanen die deze clown hier bepleit. Wat wil hij hiermee nou eigenlijk zeggen? Dat als 'wij Europeanen' ingrijpen en de rest van de wereld vertellen hoe het moet, dat het dan opgelost is?
Wat een hoogmoedswaanzin. Veel van de huidige problemen in de wereld zijn juist het gevolg van het in het verleden vertellen van de rest van de wereld hoe het allemaal zou moeten, door daar de scepter te zwaaien. Maar daar kun je de huidige generatie Europeanen niet collectief voor verantwoordelijk gaan stellen. Wat een idioot.
Ikmvraag me echt af of niet straks als humanitaire ‘oplossing ‘ gekozen wordt om al die Palestijnen dan maar in Europa te huisvesten ipv ze uit te roeien.
Waarom niet zoals eerder geopperd, een internationale bezettingsmacht of VN die daar een aantal generaties een maatschappij opbouwt. Ik bedoel in West Duitsland is het ook gelukt.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Ja, daarom vind ik deze dubbele standaard zo raar. Heel Duitsland moest veroordeeld worden omdat 35% Nazi was. Maar als 58% terroristen steunt is het ineens.. ja, maar niet allemaal. Alleen de overgrote meerderheid.
Dat is een resultaat van de pro-Palestijnse propaganda van de afgelopen decennia. Ik heb al vaker van meerdere mensen gehoord dat Palestina ooit een zelfbesturend en democratisch land was, 'en toen kwam de Joden ineens in 1945 en pakten het af'. En dit zijn gewoon Westerse mensen die hoogopgeleid zijn. Juist op bijvoorbeeld universiteitscampussen kunnen dit soort narratieven ongestoord in echokamers blijven broeien.
En als je maar diep genoeg in zulke propaganda gaat geloven, ga je ook steeds meer begrip kweken voor het radicale en terroristische element van de kwestie. Dat is de afgelopen jaren bij te veel mensen gebeurd. Men kan soms terreur in eerste instantie nog wel afkeuren, maar men moet met het de bekende 'ja, maar ..' argumenten, altijd een slag om de arm worden gehouden. Er blijft helaas een groot zwak voor Palestijnen aanwezig.
We bombarderen alleen Hamas, maarja dertig procent steunt Hamas, dus we bombarderen gewoon dertig procent van het land plat, en oh ja dat er nevenschade kan komen dat hoort er ook bij, dus maak het 40%. Dit is gerechtvaardigd en gaat zeker niet tot meer terroristen leiden, maar dan bombarderen we de andere 60% ook, wat konden we anders? Wij zijn de goeierikken.
Al die twitter berichten hier. Als ze nou eens van officiele bronnen kwamen of met interessante videos erbij dan ok. Maar merendeel is twitter berichten van random personen.. "I heard that.." "Israel said that.." "Palestine may be..."
[..] Waarom niet zoals eerder geopperd, een internationale bezettingsmacht of VN die daar een aantal generaties een maatschappij opbouwt. Ik bedoel in West Duitsland is het ook gelukt.
[..] Waarom niet zoals eerder geopperd, een internationale bezettingsmacht of VN die daar een aantal generaties een maatschappij opbouwt. Ik bedoel in West Duitsland is het ook gelukt.
dan komt die grond niet vrij voor Joodse kolonisten
Ik zie geen oplossing meer voor dit probleem. Hamas pleegt een gruwelijke aanslag, de reactie van Israel kweekt er gewoon weer een paar duizend Hamas terroristen bij. Beide partijen dragen verantwoordelijkheid hiervoor.
Aut viam inveniam, aut faciam There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op dinsdag 10 oktober 2023 15:23 schreef Barbusse het volgende: Ik zie geen oplossing meer voor dit probleem. Hamas pleegt een gruwelijke aanslag, de reactie van Israel kweekt er gewoon weer een paar duizend Hamas terroristen bij. Beide partijen dragen verantwoordelijkheid hiervoor.
Een paar duizend extra op 1.2 miljoen valt nog mee
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
Op dinsdag 10 oktober 2023 15:22 schreef speknek het volgende: We bombarderen alleen Hamas, maarja dertig procent steunt Hamas, dus we bombarderen gewoon dertig procent van het land plat, en oh ja dat er nevenschade kan komen dat hoort er ook bij, dus maak het 40%. Dit is gerechtvaardigd en gaat zeker niet tot meer terroristen leiden, maar dan bombarderen we de andere 60% ook, wat konden we anders? Wij zijn de goeierikken.
Oproep tot etnische zuiveringen door de enige democratie in de regio
twitter
Op dinsdag 10 oktober 2023 15:22 schreef speknek het volgende: We bombarderen alleen Hamas, maarja dertig procent steunt Hamas, dus we bombarderen gewoon dertig procent van het land plat, en oh ja dat er nevenschade kan komen dat hoort er ook bij, dus maak het 40%. Dit is gerechtvaardigd en gaat zeker niet tot meer terroristen leiden, maar dan bombarderen we de andere 60% ook, wat konden we anders? Wij zijn de goeierikken.
Het is welbekend dat Hamas hun faciliteiten overal in Gaza verspreid, dus het is logisch dat er veel collateral damage is (zeker materieel & helaas ook in menselijke tol).
Political correctness is tyranny with manners - Charlton Heston
[..] Een paar duizend extra op 1.2 miljoen valt nog mee
Nou, een paar duizend teveel vind ik tbh
Aut viam inveniam, aut faciam There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
[..] Het is welbekend dat Hamas hun faciliteiten overal in Gaza verspreid, dus het is logisch dat er veel collateral damage is (zeker materieel & helaas ook in menselijke tol).
Ja, het is zeker logisch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.