Fles' Travelsnacks, part 150
Jubileum
BestemmingOlst en Welsum, in het pittoreske Overijssel.
Datum / dataZaterdag 10 februari 2024
BeweegredenHeerlijk wandelweer! Kan niet wachten op meer van dit
VervoerTrein, het Olsterveer en de benenwagen.
KostenTreinretour Deventer - Olst gratis (want OV-kaart van de baas, anders ¤ 6,20)
Pontje tweemaal ¤ 0,60 = ¤ 1,20
Uitsmijter ham en kaas ¤ 9,60
Beker melk ¤ 2,95
Fooitje ¤ 1,45
Samen ¤ 15,20.
AanradersPontje is super cool (maar dat is zoiets altijd), en het water stond lekker hoog. Uitsmijter was ook prima.
AfradersVeel verkeer op die IJsseldijk, motorrijders ook en zo. En carnaval is niet zo aan mij besteed.
Foto's!De trein uit Deventer is net aangekomen in Olst.
![01.jpg]()
Onderweg naar de IJssel viel mijn oog ineens op een soort wannabe Spookslot, dus daar moest ik even gaan kijken natuurlijk

Let ook op de klokketoren met bel
![02.jpg]()
Dit is het verhaal erbij

![03.jpg]()
Even verderop aan de Hendrik Droststraat staat een aardig monument voor alle oorlogsslachtoffers uit Olst en de rest van Nederland en zo.
![04.jpg]()
Ter gelegenheid van het éénjarig bestaan hebben de dames en heren van het lokale Breicafé zich hier even aan vergrepen

Je moet er van houden, zullen we maar zeggen. Een soort "how can I make this about me?"-vibe kreeg ik ervan.
![05.jpg]()
![06.jpg]()
Afijn, de grote boze N337 overgestoken en op naar de BOOOT
![07.jpg]()
Schathemeltjerijk zullen ze er niet worden. In Deventer betaal je het dubbele voor een overtocht over precies dezelfde rivier.
![08.jpg]()
Wat ganzen in de grotendeels ondergelopen Welsumer Waarden.
![09.jpg]()
In de verte doemt al
Eet-Tapperij Bijsterbosch op, voor het volgende hoogtepunt: de lunch
![10.jpg]()
Het was echt prachtig wandelweer, en ook geen directe zon (beter voor de foto's dus).
![11.jpg]()
In de verte het dorpje Welsum met de molen "Houdt Braef Stant", waar ik na de lunch nog even ben gaan kijken. Ja niet echt bij die molen zelf, maar wel in het dorpje. Komen we zo op.
![12.jpg]()
Zicht op het Olsterveer en de kerk van Olst, vanuit Welsum.
![13.jpg]()
Aangekomen bij Eet-Tapperij Bijsterbosch, waar het terras helaas gesloten was. Ik had best in deze gondel mijn uitsmijtertje willen verorberen
![14.jpg]()
Puike uitsmijter ham/kaas en een beker melk. Ging zonder problemen naar binnen

![15.jpg]()
Hetzelfde bord tien minuten later
![16.jpg]()
Na die leuke blonde serveerdame nog een fooitje gegeven te hebben liep ik langs de dijk naar het dorpje Welsum, een kilometertje verderop. Daar staat onder andere een metalen tableau langs de weg met de tekst van het Welsums Volkslied en de meest gedenkwaardige feiten in de afgelopen 700 jaar Welsumse geschiedenis.
![17.jpg]()
Wat er ook staat is een (klein) monumentje ter herinnering aan de Mond-en-klauwzeer-crisis van 2001, die het boerenleven in deze omgeving hard geraakt heeft.
![18.jpg]()
![19.jpg]()
De Nederlands-Hervormde kerk te Welsum. Mooi gebouwtje wel.
![20.jpg]()
En via de Zijlweg (honderd meter achter de dijk) liep ik weer terug naar de veerstoep, waar ik hier sta te wachten op de pont terug naar Olst.
![21.jpg]()
In de verte nog even een prachtig stilleven van een boot op de IJssel, met vogeltje.
![22.jpg]()
Eenmaal aangekomen in Olst was het een stuk levendiger dan eerder op de middag. Straten afgesloten etc. En nog even een optocht van vier van dit soort wagens achter een grote trekker. Allemaal dikke boem boem muziek, en allemaal een dikke aggregaat op een tandemasser er achteraan. Het zou nog lang onrustig blijven, daar in Trans-Isalania

ConclusieJa, geen hele speciale snack voor de 150
e, toch een behoorlijk rijkgevulde dag. Nou ja, deur tot deur was ik nog geen drie uur kwijt dus van dag kunnen we nauwelijks spreken. Hoe dan ook: uitermate tevreden over
En nu liken met jullie hoofdens