Fles' Travelsnacks, part 151 BestemmingLyon, Frankrijk
Datum / dataDonderdag 21 t/m zondag 24 maart 2024
BeweegredenPTA Treinentopic Nieuwjaarsronde. Ja ik weet dat het geen 1 januari meer is, bespaar je de moeite.
Gezelschap@liesje1979 @James1988 @ReisT @Peterselieman @dennistd @DeZwabber VervoerStrikvraag dit.
KostenNiet echt op gelet. 2000 km eerste klas gereden in 4 dagen.
AanradersIn Lille kun je echt leuke dingen doen! De metro is tof en het Palais des Beaux Arts heeft een legendarische collectie 18
e eeuwse stadsmaquettes in de kelder. Erg de moeite waard!
AfradersMwoa ja we wilden de Executive Class van de Frecciarossa eens proberen. En dat hebben we gedaan. Het idee was leuk, de uitvoering minder. De catering, waar van tevoren zo hoog over op gegeven werd, was zeer teleurstellend. Als ik die sterrenkok was en ik kwam erachter dat mijn naam verbonden werd aan DIT? Dan ging ik wel ff klote maken ja. Take a look.
Foto's!Na een flinke rit uit Deventer kwam ik donderdag aan het eind van de ochtend aan in Breda. Breda zoals ik het kende, dat is niet meer. Was eigenlijk blij dat ik er weg kon.
Volgende overstap was op het mondaine Antwerpen-Berchem. Ook dat is niet meer wat het geweest is. Niet meer.
Enfin, via het west-vlaamse land bereikten we uiteindelijk Noord-Frankrijk.
Eerste waar we in Lille mee te maken kregen was een demonstratie voor het één of ander. Of tegen. Weet ik het.
Wij door naar het Palais des Beaux Arts. Een gigantisch gebouw waarvan je de omvang pas ziet als je er voor staat.
Daar hebben ze in de kelder een mooie collectie van stadsmaquettes, tussen 1680 en 1800 gebouwd ten behoeve van de legerleiding, om te kijken hoe ze diverse stadjes in het huidige België het beste konden aanvallen etc. Er is er ook zelfs eentje van Maastricht. Echt, als je militaire geschiedenis halfkwart interessant vindt, GA DAAR HEEN. Welk museum kom je anders nog voor 7 Euro in tegenwoordig?
Nou ja dit was dus ons hotel, vlak naast station Lille Flandres.
Na een eenvoudige doch voedzame maaltijd (BigMac Menu
TM) hebben we lekker Chimaytjes zitten hakken op het terras bij Le Flandre, pal onder ons hotel. En daarmee sluiten we dag 1 af
Vrijdagochtend ontbeten we ongeveer om de beurt in het bizar kleine eet"zaal"tje. Ging echt nergens over maar okee
Paar croissantjes en een kop koffie en je bent opgestart toch?
Dus wij naar de metro en de tram van Lille voordat we door gingen.
@liesje1979 poseerde nog even bij een vrouwenbeeld
Daarna doken we de TGV Inoui in naar Parijs. In Parijs sloot ook
@James1988 aan en we reden samen naar station gare de Lyon. Hier kijken we tegen het plafond aan. Het was inmiddels schitterend weer
Daar was het inmiddels tijd voor één van de vooraf geplande hoogtepunten van de reis: de Super de Luxe Ultra Turbo Zestienklepper Frecciarossa 1000 van Trenitalia.
Het voorgerecht beloofde heel wat: een bordje van charcuterie en kaas (toscaanse salami en Pecorino schapenkaas) door sterrenkok Carlo Cracco.
De reality slap was keihard. "Het vlees was op". Trein heeft een uur stilgestaan in plattelandsdorpje Parijs, waar kennelijk geen vlees te koop was. Nog geen takje peterselie erop of wat ook. Dit is het, en red je er maar mee.
Het Hoofdgerecht werd dan niet meteen aan een Master Chef toegeschreven. Een varkenslapje in wat drab, twee dusdanig oubollige stukjes brood dat je denkt "misschien hoort dit wel zo" en wat wortelpap.
Ik zal je het toetje besparen. Dat werd geadverteerd als een Tartelette van Aardbeien. Was zo'n droge koek uit de aldi-trio "stoplichtkoeken". Laten we het hier heel snel niet meer over hebben.
Wat volgde was de aankomst op Lyon Perrache. Waar we eerst nog een kwartier hebben lopen zoeken naar een kaartautomaat. Tegen de tijd dat
@dennistd de kaartautomaat gevonden had waren
@ReisT en ik alweer vertrokken met de "DAN MAAR NIET Express" okee je kon ook gewoon met je bankpas inchecken. Bij het hotel aangekomen kregen we teleurstelling nummer drie op rij: Het was stralend weer, 22 graden, er was een zwembad, er zat water in, het was verwarmd (24 ēC) Maar e mochten er niet in
Ik helemaal flippen natuurlijk. Want ja dit was wel waarom ik juist dat hotel gekozen had, 5 km buiten het centrum. Nou ja hoe dan ook, maar even daar gebleven terwijl de rest de stad in ging. Maar ik word dus al een dagje ouder dus ik trok dat allemaal niet meer. Fish n chips in het hotel en een uiterst prachtig toetje.
Nog heeel even een klein stukje gewandeld buiten.
Zaterdagochtend fris en fruitig op, en nog een foto van het hotel gemaakt.
Nadat we uiteindelijk elkaar weer gevonden hadden (niemand wist eigenlijk hoe ver de hotels uit elkaar lagen) zijn we met de bus naar het gevangenismuseum Montluc gegaan. Ondertussen was het lekker rustig op straat.
De gevangenis van Montluc is in WO2 intensief gebruikt tijdens de jodenvervolgingen door de Nazi's. Na afloop van WO2 is de gevangenis ook nog tussen 1954 en 1962 in gebruik geweest omdat Frankrijk verwikkeld was in een oorlog met Algerije dat onafhankelijk wilde worden. En toen Nazi-beul Klaus Barbie in 1983 eindelijk gepakt was, hebben ze hem ook nog de rest van zijn leven (tot 1991) op die plek vastgezet. Maar nu is het een museum.
Daarna gingen we naar de beroemde Metrolijn C, de enige tandradmetro ter wereld. Blijft wel een treinenrondje natuurlijk he
Onderweg in Héno kwamen we nog langs een geweldige muurschildering.
Hierna zijn we even doorgereden naar station Croix-Paquet, met de steilste perrons ter wereld. En inderdaad, laten we hopen dat niemand nog een keer bedenkt dat dit een goed idee is
Hoe dan ook, leuk om eens gezien te hebben. Door naar Vieux-Lyon, waar we bij brasserie "Le Five" meer dan welkom waren (onze vrienden hadden hier gisteravond ook al de toog omver gezopen toen ik braaf lag te slapen
) Tijd voor een drankje.
Daarna gingen we de funiculaire naar St Just op. Bovenaan is niet zo veel te zien, maar halverwege wel. Lyon heeft (nog) 2 kabelspoortjes, die uit ca. 1870 dateren en de oudste nog werkende kabelspoortreintjes ter wereld vormen. Anyway, halverwege was eoa romeins re-enactment spektakel te zien.
Daarna was het tijd voor een boottochtje. Niet erg spannend maar toch even leuk. Voor een tientje met Le Vaporetto een uurtje over de Saône op en neer.
Na een paar uurtjes rust op mijn hotelkamer was ik wel weer klaar voor een avond in de stad. Hier een onbemand metrostel op lijn D tussen Debourg en Saxe-Gambetta.
Nog even een stukje door de oude stad gelopen waar gelukkig nog wat souvenirwinkeltjes open waren. Meteen alles gekocht wat ik nodig had, voor veel te veel geld, maar ja fuckit. En door naar de pizzeria. Mooi uitzicht!
Nou ja die pizza was niet al te spectaculair dus we spraken weer af bij Vieux-Lyon. Net toen bijna iedereen er was besloten James, PSM en ik nog even snel de tweede funiculaire te doen, want ja anders komt het er nooit meer van. Mooi uitzicht wel!
Hier zien we nog even beide kabeltreintjes (links St Just, rechts Fourvičre) op het station Vieux Lyon.
Gisterochtend het laatste ochtendmaal. We wisten dat we de hele dag in de trein zouden zitten dus even extra flink gegeten.
De TGV Inoui van Lyon naar Mannheim.
Wat prachtige kasteeltjes onderweg in de Vogezen tussen Mulhouse en Strasbourg.
Eindelijk Duitsland in
gevalletje "deze taal spreek ik beter"
Na 5 uur en 14 minuten kwamen we punctueel aan in Mannheim. Maar ja ik kom wat beweging en frisse lucht heel goed gebruiken pffff
Gelukkig sloeg de stemming binnen een kwartiertje volledig om
Serieus noodweer in de verte onderweg tussen Frankfurt en Köln.
En wederom gerstgedreven blijheid in Köln
Okee er is ook nog lekker gegeten
Hier gaat de zon onder over Köln terwijl de groep feestganger zich naar Arnhem en verder naar huis spoedt
Op naar volgend jaar allen
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 25-03-2024 20:14:50 ]