SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Na jaren van neergaande rentes, kijken we eindelijk weer positief naar de toekomst. De ECB heeft haar montaire beleid aangepast en als gevolg daarvan zien we nationaal en internationaal de rentestanden omhoog gaan.![]()
Let bij sparen altijd op een aantal vaste punten, zoals:
1. Word de rekening aangeboden met of zonder beperkende voorwaarden. Met beperkende voorwaarden bedoelen we bijvoorbeeld of je altijd vrij over je geld kunt beschikken, ofwel dat het voor een bepaalde looptijd vast staat. Andere beperkende voorwaarden kunnen gaan over jouw positie als schuldeiser van de bank.
2. In welk land is de bank gevestigd. Dit kan gevolgen hebben in het kader van belasting en daarnaast kan het gevolgen hebben over welk depositogarantiestelsel van toepassing is.
Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.
De banken
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)
Handige links:
http://www.spaarinformatie.nl
http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discusseren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
![]()
Deposito-rekening kun je blijven aanvullen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 08:04 schreef Lingue het volgende:
Is het per bank verschillend of overal gelijk.
Zijn er banken waar bij je bij een deposito rekening geld in kunt blijven storten? Of alleen bij het afsluiten eenmalig?
Afgesloten deposito's zitten potdicht.![]()
Je kan natuurlijk zoveel deposito's openen als je zelf wil 🤷♂️quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:45 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Deposito-rekening kun je blijven aanvullen.
Afgesloten deposito's zitten potdicht.![]()
ING gaat zelfstandig spaarrekeningen openen voor hun klantenquote:Wijzigingen in voorwaarden
Dit verandert er per 1 januari:
Om starten met sparen makkelijker te maken, mogen we bij je (En/of) Betaalrekening, Studentenrekening, Jongerenrekening en Kinderrekening een Oranje Spaarrekening openen. Hieraan zijn geen kosten verbonden.![]()
Deposito 1 of 2 jaar naar 4,2% met lage inlegVia raisinquote:Younited Credit
Frankrijk
Rentetarief 4,20 %
Looptijd 12 maanden
Rentetype is Vast
Minimaal bedrag EUR 500,00![]()
Extra aflossen kan zelfs bij moderne hypotheken niet meer uit.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 05:19 schreef KrekelJapie het volgende:
Deposito 1 of 2 jaar naar 4,2% met lage inleg
[..]
Via raisin![]()
Foutje, sorryDe wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)![]()
Ik haal mijn geld daar maandag al weg.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 20:24 schreef Jahr00n het volgende:
Bunq mag ook wel weer verhogen anders stap ik binnenkort ook weer over naar een ander.![]()
En dan waarheen?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 20:44 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik haal mijn geld daar maandag al weg.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Raisin. Deels vrijspaar en deels deposito.quote:
Hou nog een buffer bij bunq ivm instant payments die ik 2x per maand kan gebruiken indien nodig. Die buffer heb ik ook bij Leaseplanbank vanwege zelfde reden maar dan onbeperkt instant payments. Daarnaast heb ik nog een rekening bij Lloyds (vind dat een fijnere bank dan bunq) die ik gebruik voor inplanbare grotere afschrijvingen bij huisbank.
Overschrijving van raisin naar huisbank duurt wat langer. Dat geld ligt hierom vrij stil. Elke maand met salarisbetaling vul ik alle buffers weer aan. De rest gaat naar deposito. Momenteel kies ik hiervoor voor 1 jarig deposito bij Younited, maar heb vanuit meerdere landen/banken al wat deposito's staan ter spreiding.
Vrij spaargeld is vanaf volgende week als volgt verdeeld:
Raisin bank 1: 25% tegen 2,8% rente
Raisin bank 2: 25% tegen 2,75% rente
Lloyds: 30% tegen 2,5% rente
Bunq: 10% tegen 2,46% rente
Leaseplanbank: 10% tegen 2,2% rente
Gewogen rente op vrij spaargeld is op dit moment 2,6%.
Op huisbank staat een zo'n klein mogelijk bedrag.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2023 02:05:41 ]![]()
Van korte duur:quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 05:19 schreef KrekelJapie het volgende:
Deposito 1 of 2 jaar naar 4,2% met lage inleg
[..]
Via raisinquote:Opmerking: Vanaf 13-10-23 geldt een nieuw rentetarief van 4,00%% p.j. in plaats van 4,20%% p.j
Om het momenteel geldende rentetarief van 4,20%% p.j. te ontvangen, dient te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag te kunnen doorsturen vóór 13-10-23 (12 uur's middags). Na deze deadline wordt uw spaarproduct geopend met het nieuwe rentetarief van 4,00%% p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag te allen tijde intrekken onder "Details", "Aanvraag intrekken".
[ Bericht 4% gewijzigd door delcielo op 10-10-2023 20:42:02 (.) ]![]()
Zag het ook. Bijzonder dat ze het nu alweer verlagen. Waren pas kort fors in rente gestegen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 18:08 schreef delcielo het volgende:
[..]
Van korte duur:
Opmerking: Vanaf 13-10-23 geldt een nieuw rentetarief van 4,00%% p.j. in plaats van 4,20%% p.j
Om het momenteel geldende rentetarief van 4,20%% p.j. te ontvangen, dient te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag te kunnen doorsturen vóór 13-10-23 (12 uur's middags). Na deze deadline wordt uw spaarproduct geopend met het nieuwe rentetarief van 4,00%% p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag te allen tijde intrekken onder "Details", "Aanvraag intrekken".![]()
ze hebben de doelstelling blijkbaar al weer binnen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 18:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zag het ook. Bijzonder dat ze het nu alweer verlagen. Waren pas kort fors in rente gestegen.
nog wel 4,2% voor 2 jaar. Eens kijken of ik dat haal met verlengen voor 5/11.
[ Bericht 6% gewijzigd door zeeland6 op 12-10-2023 21:37:31 ]![]()
Genoeg kapitaal aangetrokken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 18:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zag het ook. Bijzonder dat ze het nu alweer verlagen. Waren pas kort fors in rente gestegen.![]()
Allemaal maar subjectief: 5% hypotheekrente vind ik nog steeds laag. Om over een spaarrente van 2 - 2,5% maar te zwijgen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 07:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Rente verwachting Knot
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hypotheek-en-sparenOp <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Knot heeft het over de ECB rente, niet de rente die banken teruggeven.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Allemaal maar subjectief: 5% hypotheekrente vind ik nog steeds laag. Om over een spaarrente van 2 - 2,5% maar te zwijgen.
Het geeft wellicht een inschatting wat je kan doen met deposito's. Eenjarig/Meerjarig.![]()
Als bankiers (zoals Knot) een uitspraak doen, hecht ik daar totaal geen waarde aan.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 09:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Het geeft wellicht een inschatting wat je kan doen met deposito's. Eenjarig/Meerjarig.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Niet? Knot is van de centrale bank. Hun doel is de inflatie te stabiliseren op 2% en dat vooral te doen door enigsinds voorspelbaar beleid. Daarom doen ze altijd al uitspraken voordat de rente omhoog (of omlaag) gaat, zodat er (hopelijk) minder schokken in de financiële markten optreden. Als die lui iets zeggen dan luister ik daarom juist altijd goed. Kan je toelichten waarom jij geen waarde hecht aan hun uitspraken?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 10:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Als bankiers (zoals Knot) een uitspraak doen, hecht ik daar totaal geen waarde aan.![]()
In mijn ogen is het grootste probleem dat de verschillende landen, zoals Knot van Nederland, niet op een lijn zitten. Knot riep al jaren (terecht) dat de rente omhoog moest cq veel te laag was. Hiermee werd niks gedaan. Ja, uiteindelijk. Te laat en te weinig.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 11:03 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Niet? Knot is van de centrale bank. Hun doel is de inflatie te stabiliseren op 2% en dat vooral te doen door enigsinds voorspelbaar beleid. Daarom doen ze altijd al uitspraken voordat de rente omhoog (of omlaag) gaat, zodat er (hopelijk) minder schokken in de financiële markten optreden. Als die lui iets zeggen dan luister ik daarom juist altijd goed. Kan je toelichten waarom jij geen waarde hecht aan hun uitspraken?
We wachten het weer af. Italië komt al weer steeds meer in de problemen dus…![]()
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord: in het verleden hebben de euro/$, de inflatie en de rente alle kanten opgezwalkt, zijn de schulden dankzij de ECB gesubsidieerd met lage rente en betalen Nl. mensen die sparen, werken en pensioen opbouwen, de rekening van het ECB (non-)beleid. Neem daarbij het sociologische gegeven dat gedrag in het verleden, de toekomst voorspeltquote:Op zaterdag 14 oktober 2023 11:03 schreef Beldewouten het volgende:
Niet? Knot is van de centrale bank. Hun doel is de inflatie te stabiliseren op 2% en dat vooral te doen door enigsinds voorspelbaar beleid. Daarom doen ze altijd al uitspraken voordat de rente omhoog (of omlaag) gaat, zodat er (hopelijk) minder schokken in de financiële markten optreden. Als die lui iets zeggen dan luister ik daarom juist altijd goed. Kan je toelichten waarom jij geen waarde hecht aan hun uitspraken?
We glijden als EU af naar een derde wereld land. Landen als de VS, China en India streven ons finaal voorbij
[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-10-2023 12:49:43 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Forse verlaging BluOr Bank AS
Opmerking: Vanaf 16-10-23 geldt een nieuw rentetarief van 3.45% p.j. in plaats van 4.21% p.j![]()
Dat begrijp ik en ben ik ook met je eens, want het is ook logisch dat voor bijvoorbeeld Nederland minder noodzaak was om de rente te verlagen dan voor de zuidelijke landen (met grote schulden) toen de economie weer begon te groeien na de grote financiële crisis in de jaren '10. De inflatie kwam toen maar niet op gang, dat speelde op Europees niveau ook wel mee bij de lage rentes van die jaren, maar door de lage rente -> verruiming van de geldhoeveelheid zitten we nu denk ik deels ook wel met hoge inflatie (ook einde corona -> mensen gaven toen veel uit -> inflatie en oorlog Oekraïne hebben effect gehad).quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 11:59 schreef Horsemen het volgende:
[..]
In mijn ogen is het grootste probleem dat de verschillende landen, zoals Knot van Nederland, niet op een lijn zitten. Knot riep al jaren (terecht) dat de rente omhoog moest cq veel te laag was. Hiermee werd niks gedaan. Ja, uiteindelijk. Te laat en te weinig.
We wachten het weer af. Italië komt al weer steeds meer in de problemen dus…
Maar ik doel ook niet zozeer op een mening die Knot geeft over dat de ECB toen wel of niet de rente in het belang van NL had moeten verhogen. Ik doel meer op een uitspraak nu zoals bijvoorbeeld "We verwachten niet dat de rente de komende twee jaar zal dalen". Dat lijkt me een uitspraak waar ze op directieniveau bij de ECB het wel over hebben, om daar een realistische verwachting over voor het voetlicht te brengen voordat Lagarde daadwerkelijk het besluit bekend maakt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Beldewouten op 14-10-2023 15:51:37 (Typo) ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |