Soms is het probleem wel dat het "leuk" willen vertellen ten koste kan gaan van de (saaie) objectiviteit.quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:09 schreef ems. het volgende:
Podcast van iemand met verstand van zaken die het "leuk" kan vertellen
Mweh, ik vind dit niet zuiver. Het hangt er namelijk vanaf hoe ver van te voren men op de hoogte was van de aanval, om te kunnen bepalen met welke motivatie dat schip op een langere trip gezonden werd.quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:31 schreef RM-rf het volgende:
Het is gewoon aantoonbaar onwaar dat de amerikanen wegens 'voor-kennis' opdracht gegeven zouden heben aan dat schip de haven vroegtijdig te verlaten (het was op de terugreis van een langere trip die al voorheen afgesloten was)
Oh als iemand die zowel goede als slechte docu's heeft gezien (zelfs die kutzooi op netflix over Caesar/Cleopatraquote:Op vrijdag 22 december 2023 09:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Soms is het probleem wel dat het "leuk" willen vertellen ten koste kan gaan van de (saaie) objectiviteit.
Leuke entertainende verhalen hebben veelal de neiging extra spannende 'verbanden' te leggen die het verhaal wel leuker maken, maar soms enkel bedoeld zijn om te entertainen.
Ik weet natuurlijk niet of dat ook met die Podcast het geval is, ik zal het inderdaad een keertje beluisteren, omdat het wel interssant en leerzaam klinkt
Je ziet dat ook aan de meeste Discovery-documentaire's, Netflix-shows en hollywood-films die de geschiedenis graag extra spannend willen vertellen, maar soms daarvook ook zaken erbij verzinnen of bv een situatie 'comprimeren' (verder uit elkaar liggende zaken dichter bij elkaar brengen voor het verhaal of verschillende personages 'samen-voegen' om de vertelling makkelijker te maken).
nu draai je de bewijslast plots om... je stelt dus dat de beslissing dat vliegdekschip op een missie te sturen, die een maand ervoor genomen was (de ondersteuning voor Wake Island was begin november genomen en de Enterprise vertrok 21 november daarheen, vanaf 27 November voeren ze onder 'War conditions' nadat op basis van berichten over japanse activiteiten een aanval waarschijnlijk ge-acht werd, na 'Battle Order No. 1'), bewust bedoeld zou zijn om het schip weg te halen voor een voorziene verassingsaanval op Pearl Harbour en niet Wake Island, die dus net op de dag plaatsvond toen ze terug zouden komen, meerdere weken later .... en het 'deel' van het 'Grote Plan' zou dan zijn dat er dan een storm kwam, die de terugkeer een dag zou vertragen, zodat het schip die aanval zou mislopen...quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:48 schreef Akathisia het volgende:
Mweh, ik vind dit niet zuiver. Het hangt er namelijk vanaf hoe ver van te voren men op de hoogte was van de aanval, om te kunnen bepalen met welke motivatie dat schip op een langere trip gezonden werd.
Das vrij makkelijk te beantwoorden, toen de eerste vliegtuigen gespot werden righting PH. Indertijd werden dit soort operaties om de haverklap uitgesteld vanwege weersomstandigheden. Het was niet dat de datum een half jaar geleden gepland was en door die of gene spion is doorgegeven aan de Amerikaanse legerleiding.quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:48 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Mweh, ik vind dit niet zuiver. Het hangt er namelijk vanaf hoe ver van te voren men op de hoogte was van de aanval, om te kunnen bepalen met welke motivatie dat schip op een langere trip gezonden werd.
Ik viel alleen even over de redenatie!quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:03 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Maar Hey, als jij je lekker voelt bij een complottheorie, ga je gang. Het is idioterie maar whatever
Het is wat een maffe complottheorie: Engeland en zelfs onze koningin wisten dus van de aanval op Pearl Harbor af, maar toch moest een Nederlandse onderzeeboot tot zinken worden gebracht om te voorkomen dat de Nederlanders er achter kwamen dat er een aanval op Pearl Harbor aanstaande was.quote:Op vrijdag 22 december 2023 23:23 schreef DeMolay het volgende:
Mischien een echte BNW insteek ipv oude meuk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._K_XVII_(1933)
Dat is niet zo zwart wit als het lijkt. Het was niet voor niets dat de SS'ers die op de concentratiekampen werkten; zich helemaal klem moesten zuipen om nog iets te kunnen slapen. En zware medicatie nodig kregen om te dealen met de gruwelijkheden die ze zagen dan wel moesten uitvoeren.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 21:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je hebt als SS'er in elk geval geen moeite met de nazi-ideologie.
Maar waarom zou dat helpen?quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:49 schreef Hoppahop het volgende:
Om te zorgen dat Mongomery niet eerder in Berlijn was dan de Usa moest het Engelse leger verzwakt worden en tegenslagen krijgen.
Het verraden van de slag van Arnhem zou daarbij helpen.
Wat er gebeurd in een concentratiekamp heeft psychologische gevolgen voor alle betrokkenen. Dat heeft niks te maken met de ideologie daarvan.quote:Op zaterdag 23 december 2023 09:52 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat is niet zo zwart wit als het lijkt. Het was niet voor niets dat de SS'ers die op de concentratiekampen werkten; zich helemaal klem moesten zuipen om nog iets te kunnen slapen. En zware medicatie nodig kregen om te dealen met de gruwelijkheden die ze zagen dan wel moesten uitvoeren.
Daarbij claim ik natuurlijk niet dat de SS niet een misdadige club was.
Vele wisten (zeker de eerste jaren) hoe bepaalde delen van de ideologie in de realiteit uitgevoerd werden. Vele wilden gewoon lid worden vanwege de maatschappelijke status die het iemand gaf.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat er gebeurd in een concentratiekamp heeft psychologische gevolgen voor alle betrokkenen. Dat heeft niks te maken met de ideologie daarvan.
SS'ers werden expliciet geselecteerd op hun nazi ideologie en overtuiging. Je kwam daar simpelweg niet binnen als je geen fanatieke nazi was of dat in elk geval zo deed voorkomen.
er klopt ook helemaal niks van ... op 21 december liep die nederlandse onderzeeboot op een mijn, daarvan zijn zelfs getuigeverslagen (een bemanningslid kon gered worden) ...quote:Op zaterdag 23 december 2023 09:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wat een maffe complottheorie: Engeland en zelfs onze koningin wisten dus van de aanval op Pearl Harbor af, maar toch moest een Nederlandse onderzeeboot tot zinken worden gebracht om te voorkomen dat de Nederlanders er achter kwamen dat er een aanval op Pearl Harbor aanstaande was.
Dan hebben we ook nog het verhaal uit Duits sensatie tijdschrift dat de schedel van Hitler gevonden was. Ergens jaren '80. Stern of Bild.quote:Op woensdag 18 december 2024 21:41 schreef Candymannetje het volgende:
En wat is er met Hitler gebeurd na WO2?
Aan z'n einde gekomen in Berlijn of gevlucht naar zuid-Amerika?
Ik denk echt dat hij richting Argentinie is gegaan.
Dat had ik niet gedacht eigenlijk.quote:Hitler wilde geen handen schudden met Jesse Owens
In veel geschiedenisboekjes staat een beroemde foto van de zwarte atleet Jesse Owens. Hij salueert voor de Amerikaanse vlag, omdat hij zojuist het verspringen heeft gewonnen op de Olympische Spelen in Berlijn in 1936. Voor hem staat de Japanner Naoto Tajima, die derde was geworden. Achter hem staat de Duitser Lutz Long die een nazi-groet geeft. Hij was als tweede geëindigd.
Jesse Owens won uiteindelijk vier gouden medailles op de Olympische spelen in 1936: de honderd en tweehonderd meter sprint, het verspringen en de vier keer honderd meter estafette. De suggestie wordt vaak gedaan dat Hitler Jesse Owens niet gefeliciteerd zou hebben, omdat hij het niet kon verkroppen dat een zwarte atleet, een niet-Ariër, er met de belangrijkste prijzen vandoor ging. Dit blijkt een mythe te zijn.
Het Olympisch protocol
Het was niet Hitler, maar het Internationaal Olympisch Committee (IOC) dat verantwoordelijk was voor uitblijven van een ontmoeting tussen Jesse Owens en Hitler. Hitler had namelijk aan het begin van het toernooi enkele Duitse en Finse gouden medaille winnaars uitgenodigd in zijn loge om ze te feliciteren. Hierop had het IOC de Führer laten weten dat het Olympisch protocol niet toeliet medaillewinnaars te ontvangen in de persoonlijke loge van de gastheer.
Racistische motieven?
Toen Jesse Owens de volgende dag een gouden medaille ontving, werd hij niet uitgenodigd in de loge. Dit gebeurde dus niet vanwege politieke of racistische motieven, maar vanwege het protocol van het IOC. Van tijd tot tijd zijn er claims van mensen die menen dat Hitler en Owens elkaar wel de hand hebben geschud, maar dat blijkt moeilijk te bewijzen.
Jesse Owens
Jesse Owens is voor velen de personificatie geworden van iemand die in zijn eentje Hitlers rassentheorie weerlegde door vier medailles te winnen. Zelf zag hij dat niet zo. Owens had goede herinneringen aan Berlijn 1936. Hier logeerde hij in dezelfde hotels als blanken. In Amerika was dat niet altijd het geval. Owens kreeg, net als de andere Afro-Amerikaanse medaillewinnaars, ook geen felicitaties aangeboden van de Amerikaanse president. Hij merkte tevens op dat hij tijdens zijn verblijf in Duitsland minder last had gehad van racisme dan toen hij weer terugkeerde in zijn eigen land, in de Verenigde Staten. Een veel geciteerde uitspraak van Owens is:
'Although I wasn't invited to shake hands with Hitler, I wasn't invited to the White House to shake hands with the President either.'
Met die uitspraak wilde Owens aangeven dat hij zich eerder genegeerd voelde door de Amerikaanse president dan door de Duitse dictator. Het duurde nog tot 2016 totdat het Witte Huis de Afro-Amerikaanse medaillewinnaars van de Olympische Spelen van 2016 echt erkende. In dat jaar nodigde toenmalig president Barack Obama de nog levende medaillewinnaars uit bij een speciaal evenement.
Hij was anders zo ontzettend lief tegen medemensen die niet blond waren.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:52 schreef Candymannetje het volgende:
Ik kwam dit tegen.
https://isgeschiedenis.nl(...)dden-met-jesse-owens
[..]
Dat had ik niet gedacht eigenlijk.
Sinds we al die leugens en propaganda over Rusland te horen hebben gekregen ben ik wantrouwig geworden over de verhalen die we over WO2 te horen hebben gekregen op school e.d.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 23:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Hij was anders zo ontzettend lief tegen medemensen die niet blond waren.
Je hebt bronnen gevonden die beter bij je persoonlijke wensen passen?quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus ben me er in gaan verdiepen
Kijk eens, een klassieke 'Hitler was niet slecht'.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Sinds we al die leugens en propaganda over Rusland te horen hebben gekregen ben ik wantrouwig geworden over de verhalen die we over WO2 te horen hebben gekregen op school e.d.
Dus ben me er in gaan verdiepen maar veel verhalen zijn inderdaad overdreven of aangepast.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ratlines_(World_War_II)quote:Op woensdag 18 december 2024 21:41 schreef Candymannetje het volgende:
En wat is er met Hitler gebeurd na WO2?
Aan z'n einde gekomen in Berlijn of gevlucht naar zuid-Amerika?
Ik denk echt dat hij richting Argentinie is gegaan.
Geschiedenis wordt dan ook geschreven door de winnaar, it is "his story"quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:20 schreef Candymannetje het volgende:
maar veel verhalen zijn inderdaad overdreven of aangepast.
Wat is er dan niet waar aan?quote:Op woensdag 14 mei 2025 12:16 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Geschiedenis wordt dan ook geschreven door de winnaar, it is "his story"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |