abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210812598
Nobelprijs Geneeskunde voor mogelijk maken mRNA-coronavaccins

De Nobelprijs voor de Geneeskunde is dit jaar voor onderzoekers Katalin Karikó en Drew Weissman. Door hun onderzoek konden effectieve mRNA-vaccins worden ontwikkeld ten tijde van de coronapandemie.

De Nobelprijzen zijn de belangrijkste wetenschappelijke prijzen ter wereld. De prijzen worden ieder jaar uitgereikt op 10 december, de sterfdag van bedenker Alfred Nobel en ook de internationale Dag van de Mensenrechten. De uitreikingen zijn zoals ieder jaar in Zweden, behalve de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede. Die prestigieuze prijs wordt uitgereikt in Noorwegen.

Het prijzengeld is dit jaar gestegen met 1 miljoen Zweedse kronen, vanwege de kelderende waarde van de Zweedse munteenheid. Per categorie zijn er 11 miljoen kronen beschikbaar gesteld (ruim 950.000 euro), terwijl dat er vorig jaar nog 10 miljoen waren.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-mrna-coronavaccins
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210812609
Ja hallo. Wat doe je met deze linkdump. Er is een veel beter topic al open!!
  maandag 2 oktober 2023 @ 12:14:24 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210812629
Zit ook veel potentie in mrna vaccins natuurlijk. Het is wetenschappelijk gezien een grote stap. Staat los van hoe je het inzet.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_210812649
quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zit ook veel potentie in mrna vaccins natuurlijk. Het is wetenschappelijk gezien een grote stap. Staat los van hoe je het inzet.
Buiten de coronavaccins zullen we in de toekomst nog veel gaan hebben aan mRNA vaccins, inderdaad.
Daar kunnen wij deze wetenschappers ook dankbaar voor zijn.
  maandag 2 oktober 2023 @ 12:17:51 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210812665
En terecht! Helden _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 2 oktober 2023 @ 12:20:42 #6
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210812702
Terecht ^O^
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_210812746
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Ja hallo. Wat doe je met deze linkdump. Er is een veel beter topic al open!!
Jij opende het topic 5 seconden later ^p^
pi_210812763
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Jij opende het topic 5 seconden later ^p^
Ik had het 10 seconden eerder kunnen doen, maar ik nam tenminste nog de moeite wat zelf te typen zoals het heurt.
pi_210812968
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:42 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
'Imagine a vaccine so safe you have to be threautened to take it'
Onderschat nooit de domheid van wappies.

quote:
'For a decease so deadly, you have to be tested to know you have it'
Zoals bijvoorbeeld kanker of aids?
  maandag 2 oktober 2023 @ 12:57:14 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210813040
quote:
[ afbeelding ]
Ja, als je al dood bent heb je niet zoveel meer aan de kennis dat je het hebt hè :')

De domheid is weer stuitend.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 2 oktober 2023 @ 13:00:10 #11
504794 Arabius
Niet actief
pi_210813077
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
wappies.

Niet meer actief op het forum.
pi_210813176
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]
Onderschat nooit de domheid van wappies.
[..]
Zoals bijvoorbeeld kanker of aids?
Mwah...als je kanker of aids hebt, ga je dat vroeg of laat echt wel merken, terwijl je corona kan hebben of hebben gehad zonder het te weten. Ik denk dat ik vorig jaar een keer covid heb gehad, maar zeker weten doe ik het niet, ik heb me nergens op laten testen, en na twee dagen een beetje ziek, zwak en misselijk te zijn geweest was alles weer ok.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210813540
twitter

A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_210813556
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:00 schreef Arabius het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat is inderdaad hoe wappies het zien.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_210813562
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:06 schreef Hathor het volgende:

[..]
Mwah...als je kanker of aids hebt, ga je dat vroeg of laat echt wel merken, terwijl je corona kan hebben of hebben gehad zonder het te weten. Ik denk dat ik vorig jaar een keer covid heb gehad, maar zeker weten doe ik het niet, ik heb me nergens op laten testen, en na twee dagen een beetje ziek, zwak en misselijk te zijn geweest was alles weer ok.
Ook HIV kun je doormaken zonder dat je het weet. Niet iedereen wordt daar doodziek van.

Verder is covid niet gepresenteerd als een dodelijke ziekte.
pi_210813563
quote:
17s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:47 schreef Ali_boo het volgende:
[ twitter ]

[ afbeelding ]
Wat probeer je hiermee te zeggen?
pi_210813570
quote:
[ afbeelding ]
Ebola bijvoorbeeld, er is veel weerstand geweest tegen het vaccin tegen die ziekte.
pi_210813574
quote:
[ afbeelding ]
Jij plaatst dit waarschijnlijk vol trots maar iemand met een IQ hoger dan 80 ziet direct hoe o-lie-dom deze meme is.
Alsof er een volwassene je trots komt vertellen dat hij zijn broek heeft volgescheten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Intint op 02-10-2023 14:00:21 ]
pi_210813577
Een gewoon vaccin kan net zo goed werken, of zelfs beter. Bovendien stoppen mRNA vaccins bij corona helemaal de verspreiding niet. Echt iets puur voor de gelegenheid dit. Totaal niet bijzonder om hier een nobelprijs voor te geven.

Wacht eerst maar even een jaar of 10-20 of het ook tegen bijvoorbeeld kanker heel goed gaat werken. Dan kan het nobelprijswaardig zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 13:56:33 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210813590
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Totaal niet bijzonder om hier een nobelprijs voor te geven.
Je bent bekend met het werk van beide mensen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_210813607
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Een gewoon vaccin kan net zo goed werken, of zelfs beter.
Valneva bijvoorbeeld ^O^

Ooh wacht, die was pas beschikbaar toen de pandemie voorbij was -O-

Dat is wat mRNA onderscheid: de snelheid van ontwikkeling en productie.

quote:
Bovendien stoppen mRNA vaccins bij corona helemaal de verspreiding niet.
Valneva en al die andere vaccins die niet op mRNA zijn gebaseerd ook niet.

quote:
Echt iets puur voor de gelegenheid dit. Totaal niet bijzonder om hier een nobelprijs voor te geven.

Wacht eerst maar even een jaar of 10-20 of het ook tegen bijvoorbeeld kanker heel goed gaat werken. Dan kan het nobelprijswaardig zijn.
Ik begrijp je jaloezie.
pi_210813611

[ Bericht 100% gewijzigd door Intint op 02-10-2023 13:59:59 ]
pi_210813619
Dit lijkt een logische keuze, als je als wetenschapper onderzoek hebt verricht dat vervolgens tijdens een pandemie op globale schaal word gebruikt voor de ontwikkeling van vaccins, dan heb je natuurlijk een hele invloedrijke rol gespeeld in het bestrijden van deze pandemie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_210813638
quote:
Door hun onderzoek konden effectieve mRNA-vaccins worden ontwikkeld ten tijde van de coronapandemie.
Niet zo effectief dat de kappers en de restaurants weer gewoon open konden. Daar was de natuurlijke mutatie Omikron voor nodig.

We zien al maanden een propagandacampagne om Omikron dood te zwijgen en te doen alsof de mRNA therapie, vaak vaccins genoemd, het einde van de grove grondrechteninbreuken inluidde. Dit is ongetwijfeld onderdeel van die valse propaganda, het is ook niet de eerste keer dat het Nobelprijscomité een onrechtmatige greep in de erfenis van Alfred Nobel doet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210813646
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ook HIV kun je doormaken zonder dat je het weet. Niet iedereen wordt daar doodziek van.

Verder is covid niet gepresenteerd als een dodelijke ziekte.
Er zit nogal een verschil tussen HIV en AIDS he.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 14:04:31 #26
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210813649
Wat ik zo snel gelezen heb, hebben deze beide bijgedragen aan mRNA vaccins omdat ze erachter zijn gekomen dat de immuun response op RNA verminderd kan worden door het toevoegen van andere nucleotiden. Katalin Kariko is op dat idee gekomen omdat ze merkte dat gewoon mRNA nogal anders door het lichaam werd verwerkt dan tRNA dat als controle gebruikt werd.

Opzich leuk om een eigenschap van een controle te gebruiken in plaats van de controle aan te passen naar bijvoorbeeld een scrambled mRNA wat een logischere stap lijkt. Ik zit niet voldoende in het veld om verder het werk te beoordelen maar het is wel werk wat RNA vaccins heeft mede mogelijk gemaakt.
pi_210813655
quote:
14s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:01 schreef HowardRoark het volgende:
Dit lijkt een logische keuze, als je als wetenschapper onderzoek hebt verricht dat vervolgens tijdens een pandemie op globale schaal word gebruikt voor de ontwikkeling van vaccins, dan heb je natuurlijk een hele invloedrijke rol gespeeld in het bestrijden van deze pandemie.
Hoezo dat? De pandemie werd er feitelijk niet mee bestreden, de kappers en cafes moesten nog steeds dicht en de oversterftecijfers zijn nou ook niet bepaald florissant te noemen. .
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210813682
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:04 schreef Hathor het volgende:

[..]
Er zit nogal een verschil tussen HIV en AIDS he.
Qua test niet.
pi_210813699
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hoezo dat? De pandemie werd er feitelijk niet mee bestreden, de kappers en cafes moesten nog steeds dicht en de oversterftecijfers zijn nou ook niet bepaald florissant te noemen. .
Dat is lastig te beoordelen, omdat tijdens de golf na vaccinatie een andere variant actief was dan ervoor, en je niet weet wat er was gebeurd als die golf had plaatsgevonden als niemand gevaccineerd was geweest.
  maandag 2 oktober 2023 @ 14:12:45 #30
504794 Arabius
Niet actief
pi_210813707
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad hoe wappies het zien.
Inderdaad ook zoals jij het ziet.

Het is geen kwestie van perspectief, dat is wat je zag en ziet gebeuren. Mensen die zich lieten muilkorven, anderhalf meter afstand hielden, gek gedroegen door de angst die de overheid/media 24/7 verspreidden, etc. die vervolgens anderen die zich normaal gedroegen voor "wappies" uitmaken (wat ook door diezelfde media/overheid werd aangemoedigd).
Niet meer actief op het forum.
pi_210813720
quote:
88s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik zo snel gelezen heb, hebben deze beide bijgedragen aan mRNA vaccins omdat ze erachter zijn gekomen dat de immuun response op RNA verminderd kan worden door het toevoegen van andere nucleotiden. Katalin Kariko is op dat idee gekomen omdat ze merkte dat gewoon mRNA nogal anders door het lichaam werd verwerkt dan tRNA dat als controle gebruikt werd.

Opzich leuk om een eigenschap van een controle te gebruiken in plaats van de controle aan te passen naar bijvoorbeeld een scrambled mRNA wat een logischere stap lijkt. Ik zit niet voldoende in het veld om verder het werk te beoordelen maar het is wel werk wat RNA vaccins heeft mede mogelijk gemaakt.
Klopt, het grote nadeel van mRNA was de heftige immuunrespons. Die hobbel hebben ze weggenomen.
pi_210813733
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:12 schreef Arabius het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van perspectief, dat is wat je zag en ziet gebeuren. Mensen die zich lieten muilkorven, anderhalf meter afstand hielden, gek gedroegen door de angst die de overheid/media 24/7 verspreidden, etc. die vervolgens anderen die zich normaal gedroegen voor "wappies" uitmaken (wat ook door diezelfde media/overheid werd aangemoedigd).
Ja, precies.
Dat is het vertekende beeld van de wappie.
pi_210813758
quote:

[..]

Ik had de media niet nodig om mensen zoals jou uit te lachen hoor. Bij het boodschappen een mondkapje op moeten zetten is niet muilkorven. Ik weet nog steeds niet wat er nou zo eng aan anderhalve meter afstand houden is. En een kinderlijke visie op wat normaal is. Situaties veranderen en dan is het juist normaal dat je gedrag ook aanpast. Zo bijvoorbeeld ook als de ziekenhuizen vol zitten en de overheid je vraagt om nu even niet je feestje met oma te houden, omdat er anders geen plek voor haar is als het misgaat.

Het meest cynische uit die tijd vond ik nog wel het gejank van de wappiekant dat ze overal recht op hadden, maar zelf geen poot wilden uitsteken. Alsof jouw recht op een IC plek magisch IC plekken doet ontstaan.
pi_210813771
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, precies.
Dat is het vertekende beeld van de wappie.
Mensen die woorden als muilkorven gebruiken zijn gewoon zwakzinnig.
pi_210813784
quote:

[..]

Mensen die zich lieten muilkorven
Nee. Mensen deden mondkapjes op. Maar ja, als je het bij feiten moet houden klinkt het toch net allemaal wat minder pakkend he.

quote:
gek gedroegen door de angst die de overheid/media 24/7 verspreidden
Een pandemie is nou eenmaal een vrij gekke periode. Dat daar gedragsregels uit voortvloeien die in normale tijd als gek worden gezien lijkt me... niet zo heel gek. Maar goed ik ben dan ook een vrij logisch ingesteld persoon en ben niet zo recalcitrant aangelegd.

quote:
gek gedroegen door de angst die de overheid/media 24/7 verspreidden, etc. die vervolgens anderen die zich normaal gedroegen voor "wappies" uitmaken (wat ook door diezelfde media/overheid werd aangemoedigd).
Ik heb nooit iemand voor wappie uitgemaakt die zich normaal gedroeg. Ik heb wel mensen voor wappie uitgemaakt die vanuit een pijnlijke domheid en ongezonde recalcitrantie zichzelf onmogelijk hebben gemaakt en dat soms nog steeds doen. Ik ben overigens wel vaak voor schaap uitgemaakt omdat ik me bijvoorbeeld aan de regels hield vanuit solidariteit naar zorgpersoneel en uit bescherming voor kwetsbaren.
pi_210813799
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:22 schreef Intint het volgende:

[..]
Nee. Mensen deden mondkapjes op. Maar ja, als je het bij feiten moet houden klinkt het toch net allemaal wat minder pakkend he.
[..]
Een pandemie is nou eenmaal een vrij gekke periode. Dat daar gedragsregels uit voortvloeien die in normale tijd als gek worden gezien lijkt me... niet zo heel gek. Maar goed ik ben dan ook een vrij logisch ingesteld persoon en ben niet zo recalcitrant aangelegd.
[..]
Ik heb nooit iemand voor wappie uitgemaakt die zich normaal gedroeg. Ik heb wel mensen voor wappie uitgemaakt die vanuit een pijnlijke domheid en ongezonde recalcitrantie zichzelf onmogelijk hebben gemaakt en dat soms nog steeds doen. Ik ben overigens wel vaak voor schaap uitgemaakt omdat ik me bijvoorbeeld aan de regels hield vanuit solidariteit naar zorgpersoneel en uit bescherming voor kwetsbaren.
Nou die 10 minuten mondkapje per dag en handen moeten wassen waren voor mij anders heel traumatiserend hoor.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 14:28:52 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210813827
Schopje COR, oh wacht -O-
pi_210813843
quote:

[..]
Tijdens de Delta en Omikron golf lagen de ziekenhuizen vol met vooral ongevaccineerden.
pi_210813909
^O^
pi_210813935
quote:

[..]
Voor ouderen en zwakkeren heeft het aantoonbare positieve effecten gehad. Het waren meer de leugens en halve waarheden die door politici, media en vermeende experts soms over de vaccins zijn verteld die voor wantrouwen hebben gezorgd. Maar daar kunnen deze wetenschappers niets aan doen, zij hebben gewoon uitstekend werk weten te verrichten.
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Mensen die woorden als muilkorven gebruiken zijn gewoon zwakzinnig.
Mensen die het woord 'wappie' gebruiken ook, dus ach.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_210813958
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tijdens de Delta en Omikron golf lagen de ziekenhuizen vol met vooral ongevaccineerden.
Nergens volle ziekenhuizen dat was een fabel.
Plaats hier uw advertentie
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 14:48:02 #42
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210813965
quote:
14s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:43 schreef HowardRoark het volgende:
Maar daar kunnen deze wetenschappers niets aan doen, zij hebben gewoon uitstekend werk weten te verrichten.
Precies ze hebben bijgedragen aan het begrijpen van imuun response tegen (m)RNA bij mensen.
  FOK!fotograaf maandag 2 oktober 2023 @ 14:53:00 #43
364681 over_hedge
pi_210813991
quote:

[..]

Ben je nu nog steeds boos dat je even een mondkapje op moest :') Dramaqueen wel hoor.

En dat mensen afstand houden is alleen maar top. Blij dat dit er altijd beetje ingebleven is. Mensen staan wat minder in je nek te hijgen tegenwoordig bij de supermarkt. Wel blij mee _O_
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_210814001
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:06 schreef Hathor het volgende:

[..]
bedankt Hans.
pi_210814005
quote:

[..]

[..]
Zoals deze?
quote:

[..]

[..]
pi_210814019
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:46 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Als iemand die voor zijn werk regelmatig in ziekenhuizen is en redelijk wat verplegers in zijn sociale cirkel heeft kan ik je zeggen dat je er compleet naast zit. Niet alleen dat maar als jij echt eens met eigen ogen had gezien wat zich daar heeft afgespeeld zou je je kapot schamen.
pi_210814044
Is er eigenlijk een uitleg waarom het griepvirus nergens te bekennen was tijdens de corona-periode? Dat vond ik wel bizar toen.
pi_210814067
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 15:03 schreef Kloppend_Hart het volgende:
Is er eigenlijk een uitleg waarom het griepvirus nergens te bekennen was tijdens de corona-periode? Dat vond ik wel bizar toen.
Griepvirus wordt vooral verspreid door contact. Door alle beperkingen waren er veel minder contactmomenten in coronatijd, dus ook minder griep. En voor alle duidelijkheid: de meeste coronavarianten waren/zijn besmettelijker dan de griep (bron).

Daarnaast zal corona de griep misschien ook deels hebben verdrongen, al is dat puur een gok van mijn kant.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_210814113
quote:
88s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Je bent bekend met het werk van beide mensen?
Je snapt zelf ook wel dat het puur voor de gelegenheid is. Stel dat de coronapandemie nooit was geweest, zou dan nog steeds deze nobelprijs zijn uitgereikt? De techniek bestaat al wel een tijdje namelijk. En stel dat die wel zou zijn uitgegeven, jij hebt er verstand van, zou je dan nu ook zo reageren? Jij zit veel meer in die wereld, dus zou je dan denken "jeej, wat een goede prijs" (met in het achterhoofd nog een stuk of tien onderzoeksgroepen die fundameteel onderzoek doen en nobelprijswaardige dingen doen)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210814156
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:46 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
In jouw beleving...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')