abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215388358
Update Selydove:

De Oekraïense militairen konden niet meer via de hoofdweg richting noordwesten uit de dreigende omcirkeling komen, maar de meesten hebben via binnenweggetjes ten noordwesten van Selydove toch Hryhorivka kunnen bereiken.
pi_215393729
https://www.nu.nl/spannin(...)et-willen.html#nujij

Ik vind de analyses van Colijn niet bar goed.
Vakman pur sang
  zondag 27 oktober 2024 @ 20:28:57 #278
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_215394376
Bohoiavlenka is ondertussen ingenomen. Rondom Kurakhove gaat het momenteel bijzonder snel, de laatste update van Deepstate laat +43km2 zien gisteren in dat gebied, met een totaal van +51km2.

Ter vergelijking, dat is meer dan in heel Januari of Maart.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 27 oktober 2024 @ 20:51:52 #279
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215394716
Probleem is ook dat het wester weinig ertegen over kan stellen als NK soldaten levert. De logische tegenreactie zou kunnen zijn om zelf soldaten te sturen, maar welk land zou dat nou willen?

Men zou Oekraieners die hierheen zijn gevlucht kunnen sommeren om te gaan vechten, maar of we daar vanuit humaan oogpunt toe bereid zijn vraag ik mij af.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 27 oktober 2024 @ 21:51:58 #280
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_215396395
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2024 20:51 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem is ook dat het wester weinig ertegen over kan stellen als NK soldaten levert. De logische tegenreactie zou kunnen zijn om zelf soldaten te sturen, maar welk land zou dat nou willen?

Men zou Oekraieners die hierheen zijn gevlucht kunnen sommeren om te gaan vechten, maar of we daar vanuit humaan oogpunt toe bereid zijn vraag ik mij af.
Polen wil wel degelijk troepen inzetten. Want voor Polen is het belangrijk dat het front niet naar Polen komt. Niet voor niets is men daar bezig om het leger daar echt flink op te bouwen.
Polen is ook een heel belangrijk partner voor de NAVO en Oekraine door de enorme logistieke operatie die daar aan de gang is.
Toestemming krijgt Polen op dit moment niet omdat de NAVO er officieel niet bij betrokken is, maar zodra Rusland een actie tegen een NAVO land uitvoert, bijvoorbeeld een raketaanval op een militaire basis of doorvoerlocatie kunnen de kaarten opeens heel anders geschud gaan worden, iets waar vooral Rusland niet bij gebaat is en wat Rusland ervan weerhoud om een heleboel te roepen over rode lijnen maar geen enkele actie uit te voeren die de rode lijn overtreden heeft, want men loopt zich behoorlijk stuk op Oekraine, tegen een NAVO leger met een dusdanig grote luchtmacht is er binnen enkele uren geen Zwarte Zeevloot meer, en moet Poetin op zoek naar wat nieuwe luchthavens en toestellen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_215406793
De westerse en de Oekraïense media wisten het bijna zeker. De Noord-Koreanen zouden vanaf 27 oktober meevechten in de Koerskregio.
"Maar hoe dan? ", dacht ik. Waar de Russen nu momenteel in gevecht zijn met de Oekraïense militairen, kun je niet een-twee-drie de soldaten wisselen. En helemaal niet met soldaten van een ander land. De Russen hadden juist in het afgelopen halfjaar een paar keer kunnen doorbreken aan het front, omdat aan Oekraïense kant de wisseling van eenheden niet goed was afgestemd.

Ik denk dat de Russen hooguit de Noord-Koreanen sturen naar gebieden waar het nu rustig is. Bijvoorbeeld het gebied ten zuiden van Glushkovo, waar de Russen de afgelopen maand de aanval van de Oekraïners helemaal teniet hebben gedaan. In de trant van: "Wij (Russen) hebben de Oekraïners bij Veseloe weer teruggedreven naar de grens, en nu mogen jullie (Noord-Koreanen) het ook doen, mochten de Oekraïners opnieuw weer de grens daar oversteken".
Het betekent wel, dat de Russen de nu inmiddels ervaren gevechtstroepen elders kunnen inzetten, die voorheen aan het Glushkovofront zaten. En aan de andere kant, mocht Oekraïne opnieuw willen aanvallen, dat zij dan de aanvallende partij op Russisch grondgebied zijn, die de aanval tegen Noord-Koreanen begonnen zijn.

+++++++++++++++++++++++

Op twee fronten houden de Oekraïners goed stand.
De op 10 oktober gemelde verovering door de Russen van een hele wijk in het zuidoosten van Toretsk, is nu weer terug in Oekraïense handen. Of die melding van die verovering is te prematuur geweest, en is die wijk niet eens in Russische handen geweest. Dat betekent wel dat meer dan driekwart van de stad Toretsk nog in Oekraïense handen is na maandenlange strijd.

Ook de kleine Russische doorbraken in de regio Siversk, worden later vaak weer teniet gedaan door de Oekraïners.

+++++++++++++++++++

Het meest succesvol zijn de Russen de afgelopen dagen aan het zuidelijke Donetskfront. De plaatse Shahtarske is deels veroverd, en de belangrijke weg ten oosten van deze plaats is doorbroken en deels in Russische handen. Dat betekent dat de belangrijke toevoerweg van Velyka Novosilka naar Koerachove is afgesneden voor de Oekraïners.
Ook het nabij gelegen Novoukrainka is deels in Russische handen.

De vraag is nu: "Gaan de Russen nu verder doorstoten vanaf deze twee plaatsen naar de Sukhi Yaly rivier, naar de plaatsen Zelenivka en Sukhi Yaly?". Als die plaatsen bereikt zouden worden, dan is Koerachove voor driekwart omsingeld.

PS: dit was de situatie nog op 24 oktober

[ Bericht 1% gewijzigd door Idisrom op 29-10-2024 06:08:26 ]
pi_215423695
Kurakhivka, iets ten zuiden van Hirnyk is nu ook gevallen. De hoge verdedigingsheuvel ligt net ten westen van Kurakhivka, en dat was ook nog de enige uitvalroute voor de Oekraïners, die nog over bleef.
Vanuit het noorden en vanuit het oosten hadden de Russen deze plaats al praktisch omsingeld, waardoort die heuvel qua verdediging aan de verkeerde kant van Kurakhivka lag.
+++++++++++++++++++++++++

Zo'n 30 kilometer ten zuiden van Koepiansk is de plaats Kruhlyakivka nu helemaal in Russische handen gekomen, en is daarmee ook de rechteroever van de Oskil rivier bereikt.
De Russische opmars in dit gebied gaat nu wat minder snel.
De meeste mappers verwachten dat de Russen verder langs de oostoever van deze rivier/reservoir naar het zuiden willen afzakken richting Borova. En dat daarmee de stad Koepiansk voorlopig nog met rust gelaten zal worden.
pi_215467482
Aan de zuidflank van het Donetskfront hebben de Russen over oktober 130 km² veroverd, met de plaatsen Shaktarske, Novoukrainka, Bohoyavlenka en deels Katerynivka.
In de eerste twee dagen van november zijn de Russen verder noordwaarts opgetrokken en hebben nog eens ruim 70 km² veroverd met de plaatsen Yasna Polyana en Maksymivka.

En nu is de vraag of de Russen verder noordwaarts kunnen oprukken om op deze manier Koerachove te kunnen omsingelen. Daarvoor moet de hoofdweg N15 bereikt worden, en dat is nog wel zo'n 12 kilometer noordelijker. En eerst moet dan een open terrein worden overbrugd met ongeveer 9 kilometer naar de plaatsen Rozlyv en Zelenivka. Dat wordt moeilijk. Afgelopen zaterdag was een regenachtige dag, morgen wordt ook regen voorspeld en woensdag wordt opnieuw regen verwacht. Het terrein begint nu echt wel modderig te worden.
En er zijn weinig normale wegen naar die noordelijke plaatsen toe.

++++++++++++++++++++++++++++++

Dat de Russen vanaf de noordoostkant deze weg N15 kunnen bereiken is nog moeilijker. Ik denk ook dat het meer dan 12 kilometer is.
Dan moet opnieuw de rivier Vovcha ten westen van het stuwmeer van Koerachove worden overbrugd. Maar die rivier is op deze plek inmiddels een stuk breder geworden, plus dat de Oekraïners hier allerlei verdedigingslinies hebben opgebouwd bij de plaatsen Andriivka, Shevchenko en Dachne,
I.t.t. het zuiden van de weg N15, waar op de kaart geen verdedigingslinies te zien zijn.

++++++++++++++++++++++++++++

Over oktober is aan het Pokrovskfront inclusief het gebied ten oosten van Koerachove totaal 195 km² door de Russen veroverd. Dat is wel een groot succes met de grote plaatsen Selydove en Hirnyk.
De snelle verovering eind oktober van Selydove heeft er wel voor gezorgd dat die plaats voor meer dan 80% in takt is gebleven. Wel moesten vanwegem die omsingeling de Russen hiervoor troepen uit het noordelijke Pokrovskfront tijdelijk onttrekken. Daardoor ontstonden aan het noordelijkste stuk weer kleine gaten ten noordoosten van Novohrodivka en ten noorden van Hrodivka, die de Oekraïners weer opvulden. Ze worden daar nu weer langzaam teruggedreven.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In het middengebied van de oblast Donetsk is praktisch alles een stilstaand front.
Bij Siversk is het al sinds juli 2022 (28 maanden geleden) een patstelling.
Bij Chasiv Yar hebben de Russen in oktober zo'n 9 km² veroverd. De Russen steken wel het kanaal daar over in kleine groepjes, maar de Oekraïners kunnen de pontons wel steeds met drones onder schot houden, zodat de Russen geen zwaarder materieel naar de overkant van het kanaal kunnen overzetten.

In Toretsk stelt de Russische verovering momenteel helemaal niets meer voor met per saldo een vierkante kilometer in de maand oktober.
Ten westen en noordwesten van Niu York hebben de Russen in oktober ongeveer 7 km² veroverd.

+++++++++++++++++++++++++++++++++

In het Koerskgebied hebben de Oekraïners in oktober het zuidelijke gebied om Darino heroverd met zo'n 25 km² .
Dit is toch wel een belangrijk gebied, want anders waren de Russen dichtbij de hoofdroute H07 gekomen. Dat is eigenlijk de enige belangrijke hoofdweg om vanuit Soemy de Oekraïense troepen in Koersk te bevoorraden.
Met het modderseizoen is deze hoofdweg nog belangrijker geworden

In het oosten van het Koerskfront hebben de Oekraïners 13 km² veroverd in oktober. Daarentegen hebben de Russen in dezelfde periode 180 km² veroverd in het westen en noordwesten van het Koerskfront, en nog eens 20 km² in andere delen van het front.
Per saldo is het Koerskgebied voor de Oekraïners in oktober 162 km² kleiner geworden.

PS: de maandcijfers over oktober zijn van Balkan Mapper.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 04-11-2024 09:20:55 ]
pi_215487180
quote:
7s.gif Op zondag 27 oktober 2024 20:51 schreef phpmystyle het volgende:

Rusland zet de Noord-Koreanen in op internationaal erkend Russisch grondgebied. De Noord-Koreanen worden ingezet in de regio Koersk om tegen 'bandieten' te vechten. Dat is namelijk hoe Poetin de Oekrainse invasie in Koersk officieel bestempelde. Oekraine heeft officieel de oorlog ook niet verklaard aan Rusland (en andersom ook niet). Verder zullen zij in de grensregio met Oekraine worden ingezet om de daar gestationeerde Russische eenheden vrij te maken voor de front in Oekraine.

Inzet van buitenlandse militairen in Oekraine als tegenreactie zou niet proportioneel zijn en zal dus ook uitblijven.
pi_215488325
Wat bedoel je met Oekraïne heeft nog niet de oorlog verklaart aan Rusland? Als aangevallen land ben je toch niet degene die de oorlog verklaart?
  dinsdag 5 november 2024 @ 21:57:43 #286
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_215488446
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 20:26 schreef PrivacyKoning het volgende:
(en andersom ook niet)
Nee, ze zijn alleen maar binnengevallen, hebben steden gebombardeerd en Ukrainers vermoord en gemarteld. Maar ze hebben niemand de oorlog verklaard. _O-
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_215488650
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 21:49 schreef Usert het volgende:
Wat bedoel je met Oekraïne heeft nog niet de oorlog verklaart aan Rusland? Als aangevallen land ben je toch niet degene die de oorlog verklaart?
Wat ik bedoel is dat zij beiden niet in een staat van oorlog met elkaar zijn, volgens het internationaal recht.

Oekraïne houdt met reguliere militairen een deel van Rusland bezet. Andersom geldt hetzelfde, alleen een veel groter deel. Rusland benoemt de eigen acties als een speciale militaire operatie en Oekraïne noemt de acties van Rusland consistent terroristisch. Beiden spreken niet van een oorlog.

Een agressie oorlog is verboden in het Handvest van Verenigde Naties en zou dus kunnen leiden tot herstelbetalingen en internationale sancties. Daar is nu dan ook geen sprake van. Rusland is een sleutelfiguur binnen de VN dus het is ook niet in haar belang om de VN te eroderen.

Overigens had Amerika in 2003 ook niet de oorlog verklaard aan Irak.

quote:
The legal guarantee is set out in Article 2 Section 4, which radically restricts the right of states to use force in international relations. The role of the institutional guarantee is played by the Security Council. Its task consists in preserving and restoring international security and peace, and its competences are determined in Chapter VII. Article 51 of the same Chapter, in turn, which provides for a state’s inherent right of individual or collective self-defence. Does the UN Charter prohibit war? The word ‘war’ as such is used in the Charter only once, in the Preamble, where war is condemned.
http://www.irjournal.pl/L(...)mee-,124650,0,2.html

[ Bericht 2% gewijzigd door PrivacyKoning op 05-11-2024 22:36:54 ]
pi_215489094
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 22:11 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]
Wat ik bedoel is dat zij beiden niet in een staat van oorlog met elkaar zijn, volgens het internationaal recht.

Oekraïne houdt met reguliere militairen een deel van Rusland bezet. Andersom geldt hetzelfde, alleen een veel groter deel. Rusland benoemt de eigen acties als een speciale militaire operatie en Oekraïne noemt de acties van Rusland consistent terroristisch. Beiden spreken niet van een oorlog.

Een agressie oorlog is verboden in het Handvest van Verenigde Naties en zou dus kunnen leiden tot herstelbetalingen en internationale sancties. Daar is nu dan ook geen sprake van. Rusland is een sleutelfiguur binnen de VN dus het is ook niet in haar belang om de VN te eroderen.

Overigens had Amerika in 2003 ook niet de oorlog verklaard aan Irak.
[..]
http://www.irjournal.pl/L(...)mee-,124650,0,2.html
Oftewel oorlogsverklaringen zijn iets uit het verleden.
pi_215489209
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 22:45 schreef Usert het volgende:

[..]
Oftewel oorlogsverklaringen zijn iets uit het verleden.
Geef je jezelf nu een antwoord? Of wat bedoel je?

Ik ben niet een semantisch spelletje aan het doen. In mijn reactie was de term oorlog relevant want reageerde ik op

quote:
Er is dus niets op tegen om N. Koreanen in te zetten in internationaal erkend Rusland.

Immers, Oekraïne is niet in een staat van oorlog met Rusland. En wat Rusland betreft wordt een deel van de Koersk regio bezet door bandieten, waartegen N Koreaans militairen best mogen optreden.

Inzet van buitenlandse militairen in Oekraine als tegenreactie zou niet proportioneel zijn en zal dus ook uitblijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door PrivacyKoning op 05-11-2024 23:26:11 ]
pi_215489411
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 22:57 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]
Geef je jezelf nu een antwoord? Of wat bedoel je?

Ik ben niet een semantische spelletje aan het doen. In mijn reactie was de term oorlog relevant want reageerde ik op
[..]
Er is dus niets op tegen om N. Koreanen in te zetten in internationaal erkend Rusland.

Immers, Oekraïne is niet in een staat van oorlog met Rusland. En wat Rusland betreft wordt een deel van de Koersk regio bezet door bandieten, waartegen N Koreaans militairen best mogen optreden.

Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat als ik het zo lees een oorlogsverklaring geen waarde meer heeft, omdat geen enkel land het zal verklaren terwijl in praktijk zijn ze natuurlijk in oorlog. Waarom Oekraïne het terrorisme noemt ipv oorlog is voor mij een raadsel.
pi_215489624
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 23:17 schreef Usert het volgende:

[..]
Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat als ik het zo lees een oorlogsverklaring geen waarde meer heeft, omdat geen enkel land het zal verklaren terwijl in praktijk zijn ze natuurlijk in oorlog. Waarom Oekraïne het terrorisme noemt ipv oorlog is voor mij een raadsel.
Oekraïne spreekt niet van een oorlog omdat die gewonnen of verloren kan worden. Dat is natuurlijk niet in het belang van Zelensky omdat winnen nooit een serieuze overweging is geweest.

Door de Russische oorlogshandelingen als terrorisme te bestempelen kan er door Zelensky in de toekomst een einde aan het conflict gemaakt worden, zonder de oorlog verloren te hebben. Je ziet nu ook dat hij in zijn retoriek de eis 'terug naar de grenzen van '91' ook volledig heeft losgelaten en bereid zal zijn wat dan ook te ondertekenen met Rusland, zolang hij na de oorlog ook aan de macht kan blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door PrivacyKoning op 06-11-2024 00:12:36 ]
  woensdag 6 november 2024 @ 01:17:05 #292
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_215490030
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 23:44 schreef PrivacyKoning het volgende:
Je ziet nu ook dat hij in zijn retoriek de eis 'terug naar de grenzen van '91' ook volledig heeft losgelaten en bereid zal zijn wat dan ook te ondertekenen met Rusland, zolang hij na de oorlog ook aan de macht kan blijven.
Waar haal je het vandaan? _O-

Anyway, dit is het tactische topic, dus we stoppen hiermee.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_215494770
quote:
7s.gif Op woensdag 6 november 2024 01:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Waar haal je het vandaan? _O-

Anyway, dit is het tactische topic, dus we stoppen hiermee.
Uit zijn eigen verklaringen waarin hij voorwaarden stelt aan het afscheiden van territorium van Oekraine aan Rusland. _O-

Hij heeft hardliner Kuleba aan het einde van de zomer ontslagen en vervangen met Sybiha‎ die openstaat voor territoriale 'veranderingen'. De Oekrainse Forbes _O-

Zijn constante gedraai en gebagatelliseer van oorlogsleed, voor eigen politieke ambities, door 'terrorisme' te benadrukken. _O-

De toonaangevende Foreign Affairs steekt niet onder stoelen of banken over wat er in Oekraine dient te gebeuren.

Maar goed, met de winst vanTrump is het nu een gedane zaak. Amerika zal zich terugtrekken (en Rusland op een andere manier benaderen) en de europeanen zijn te oud, te arm en te dom om een conflict van deze schaal voort te zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door PrivacyKoning op 06-11-2024 12:38:50 ]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 november 2024 @ 15:48:30 #294
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_215497872
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 11:35 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]
Uit zijn eigen verklaringen waarin hij voorwaarden stelt aan het afscheiden van territorium van Oekraine aan Rusland. _O-

1 voorwaarde, maar niet de beste optie zoals hij het zelf zegt, vanwege Poetin die het als overwinning ziet en het feit dat de constitutie van Oekraïne dit wel erg lastig maakt.

Dat is wat anders dan 'volledig los laten'

Zelenskyy is een oorlogspresident tegen wil en dank. Zijn politieke ambities zijn zo veranderd door Poetins acties.
Ik ben heel benieuwd wat hij doet zodra de oorlog en bezetting ten einde is
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_215498101
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 15:48 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
1 voorwaarde, maar niet de beste optie zoals hij het zelf zegt, vanwege Poetin die het als overwinning ziet en het feit dat de constitutie van Oekraïne dit wel erg lastig maakt.

Dat is wat anders dan 'volledig los laten'

Zelenskyy is een oorlogspresident tegen wil en dank. Zijn politieke ambities zijn zo veranderd door Poetins acties.
Ik ben heel benieuwd wat hij doet zodra de oorlog en bezetting ten einde is
quote:
volledig heeft losgelaten en bereid zal zijn wat dan ook te ondertekenen met Rusland
Bedankt voor de correctie. Ik bracht het nogal gechargeerd. Dat doet niks af aan het feit dat het een flinke draai ten opzichte van een jaar geleden. Dat het überhaupt bespreekbaar is. Dit in combinatie met andere variabelen doet mij vermoeden dat hij rijp is voor 'onderhandelingen'.

Dat hij ongewild een oorlogspresident is, daar twijfel ik niet aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door PrivacyKoning op 06-11-2024 17:34:18 ]
pi_215504091
On-topic:

quote:
North Korean soldiers in Russia 'gorging on pornography' as they gain new freedom
Kim Jong-un's soldiers have unfettered access to the internet for the first time - and they're making full use of it.

North Korean soldiers, deployed to Russia to fight Ukrainian troops, have been "gorging" themselves on pornography, according to a leading foreign affairs reporter.

Kim Jong-un's troops in Russia have far greater access to the internet than they have in their native country. As a result, it has been claimed, many of the soldiers have been accessing copious amounts of adult material.

https://www.express.co.uk(...)diers-russia-gorging
  woensdag 6 november 2024 @ 23:31:04 #297
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215504110
quote:
Zou je misschien kunnen toelichten hoe dit ontopic is in een topic dat over de tactische en militaire analyse gaat?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215504165
quote:
9s.gif Op woensdag 6 november 2024 23:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zou je misschien kunnen toelichten hoe dit ontopic is in een topic dat over de tactische en militaire analyse gaat?
De inzet van noord-koreaanse troepen heeft onbedoelde gevolgen.

Is er dan nog een andere Oekraïne thread waarin dit beter zou passen?
  woensdag 6 november 2024 @ 23:42:48 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215504186
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215504894
In de Koerskregio zag ik deze week op een video het sneeuw al op daken en op de velden liggen.
Maar ten westen van Selydove en aan de zuidflank van de Donetskfront zie ik in kleine video-opnamen de Russische voertuigen nog over de velden naast de wegen scheuren zonder diepe sporen achter te laten.
Maar vannacht was er ook weer regen, dus het modderseizoen moet binnenkort wel in aantocht zijn.

++++++++++++++++++++++++

Door de verkiezingsoverwinning van Trump lijkt het mij dat de Russen een korte termijnplanning moeten gaan maken voor de komende twee-en-een halve-maand. Ze moeten afvinken wat nog haalbaar is, en wat nog wenselijk is.
Dan lijkt mij een aanval op de stad Pokrovsk niet meer aan de orde.
Aan het zuidfront zullen de Russen nog proberen om de steden Koerachove en Velyka Novosilka te veroveren.
En verder lijkt mij de steden Toretsk, Chasiv Yar en Siversk belangrijker dan Pokrovsk, omdat deze plaatsen veel dichter bij de grote stad Horlivka liggen (vooral Toretsk).
En bij een verovering van Koerachove zal de hoofdstad Donetsk inmiddels wel voldoende ontzet zijn.

En verder is in de Koerskregio nog ongeveer 550 km² in Oekraïense handen. Dat zullen de Russen ook wel wat minder groot willen hebben in de komende maanden.

++++++++++++++++++++++++++++

Bij Shakhtarske aan het zuidfront wordt in de afgelopen dagen wel terreinwinst geboekt door de Russen, maar een doorbraak of een sprong naar het noorden richting Rozlyv en Zelenivka zie ik niet. Dus de dreigende insluiting van Koerachove valt voorlopig nog wel mee.
Aan de westkant van Shakhtarske rukken de Russen ook op richting Velyka Novosilka, maar ook daar dreigt lang nog geen insluiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')