abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 september 2024 @ 22:32:50 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214921609
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 september 2024 22:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je schets wel een heel treurig beeld. Donbass bezit ook gewoon grondstoffen en vruchtbare grond.
Ik vraag mij ook af of Rusland geïnteresseerd is in héél Oekraïne .

De Russiche gevechtskrachten nemen sneller toe dan die van Oekraïne, Europa heeft geen reserves meer. En of VS wil blijven helpen is de vraag.

Persoonlijk vind ik op dit moment de kaarten voor de Russen nog helemaal niet zo slecht geschud. Maar bovenal wordt vergeten dat deze oorlog niet alleen maar gaat over de landkaart en de Russische koloniale honger, maar eigenlijk een hele grote ideeënstrijd is.
Nou, ik denk wel dat Rusland de Donbass in handen zal krijgen, maar wat dan?
Met die ideeenstrijd ben ik het deels eens, alhoewel het denk ik Putin ook niet zo heel veel uitmaakt, hij gebruikt het vooral om te polariseren. Ik geloof niet dat dit gaat om het decadente, perfide Westen tegen het conservatieve, orthodoxe Rusland. Dat is meer voor de show. Ik denk dat Putin de voortdurende uitbreiding van de NAVO richting Moskou serieus als een bedreiging zag en dit de laatste optie het te stoppen..
Ik denk ook dat hij verwachtte het binnen een week of drie af te kunnen ronden, met een status quo.
The End Times are wild
pi_214921920
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 22:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat weet ik ook niet, maar schijnbaar was dat het doel. En dat lijken ze te halen, dus is dat in dat opzicht (zonder verder te evalueren wat het doet voor Rus) winst van de oorlog die begonnen is.
Vakman pur sang
  zaterdag 7 september 2024 @ 22:59:05 #228
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_214921921
quote:

[..]
Met die ideeenstrijd ben ik het deels eens, alhoewel het denk ik Putin ook niet zo heel veel uitmaakt, hij gebruikt het vooral om te polariseren. Ik geloof niet dat dit gaat om het decadente, perfide Westen tegen het conservatieve, orthodoxe Rusland. Dat is meer voor de show. Ik denk dat Putin de voortdurende uitbreiding van de NAVO richting Moskou serieus als een bedreiging zag en dit de laatste optie het te stoppen..
Ik denk ook dat hij verwachtte het binnen een week of drie af te kunnen ronden, met een status quo.
Wat dan? Bestendigen, opnieuw ontwikkelen, demografische groei aanjagen. Maar mogelijk krijgen ze wel meer in handen als het Oekriense leger in elkaar zijgt.

Poetin is echt een klassieke denker, het bevechten van de verlichting doet hij ook niet voor "jou en mij" maar wel voor een deel van de wereld dat Oosters/Aziatisch is. Hij wil hen beschermen tegen deze perverse manier van denken.

Ik vraag mij echt af of Poetin de uitbreiding (wat niet netjes is van het Westen) ook echt zodanig als een bedreiging ziet. Wij zijn al 30 jaar aan het bezuinigen op defensie. En defensie zelf? Ach, wij hebben een heel inclusief leger waar ie niet bang voor hoeft te zijn :P
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 7 september 2024 @ 23:00:11 #229
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_214921925
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2024 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat weet ik ook niet, maar schijnbaar was dat het doel. En dat lijken ze te halen, dus is dat in dat opzicht (zonder verder te evalueren wat het doet voor Rus) winst van de oorlog die begonnen is.
Een enorme morele symbolische opsteker. De Russen die succesvol een harde lijn hebben gezet tegen het decadente Westen.
En voorlopig zullen ze paria blijven, maar op enig moment is Poetin dood of met pensioen en gaat het Westen ook met hen de banden weer aanhalen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_214923017

Het maandoverzicht van Balkanmapper over augustus 2024.

Over het Pokrovskfront kan ik nog aanvullen, dat in de maanden maart t/m juli hier totaal 233,5 vierkante kilometer is veroverd en dat is minder dan de hele maand augustus van 256 vierkante kilometer.
PS: de verovering met Avdiivka in februari was totaal 90,5 vierkante kilometer.
pi_214923079
quote:

[..]
Ik denk zelfs, dat de verovering van de hele Donbas thans een utopie is. Dan had Poetin in de zomer van 2022 al het huidige troepenaantal moeten gebruiken. Dan had hij een kans gehad om de lijn van Izjoem naar Velyka Novosilka te kunnen doortrekken.

Ten westen van de stad Donetsk hebben de Russen nu nog een stuk bufferzone nodig, en dan kan men beter stoppen. Plaatsen als Zaporidzja maar ook Slovjansk en Kramatorsk zijn niet meer te veroveren, zonder daar later veel partisanenstrijd te krijgen. Bovendien zijn deze plaatsen te groot.

Het tegenovergestelde geldt ook voor Oekraïne. Als men echt de NAVO en de EU in wil, dan kan dat niet met de gebieden van 1991. Dan zou de NAVO en de EU de partisanenstrijd van de Russen en de Russisch-gezinden dan binnen de eigen grenzen halen. Bovendien moet je er niet aan denken qua ellende om een stad ter grootte van Donetsk gewapenderwijs te moeten gaan veroveren.
pi_214925811
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 september 2024 22:27 schreef phpmystyle het volgende:
Je schets wel een heel treurig beeld. Donbass bezit ook gewoon grondstoffen en vruchtbare grond.
Dat was ongetwijfeld dan ook de nummer 1 reden om binnen te vallen: onvervalst imperialisme. Donbass is bizar rijk aan grondstoffen waar Putin en oligarchie hun oog op hadden laten vallen.
Uiteindelijk is het toch vooral follow the money en in de Donbass zit veel, heel veel money.

In dat opzicht was een oorspronkelijk plan om meteen door te stoten naar Kiev en dat als onderhandelingstroef in te zetten (en evt Russisch gezinde regering samenstellen, wat definitieve inname van Donbass + Krim wat makkelijker had gemaakt) best slim.

Ook het westen moet dat in het achterhoofd houden. Beter om die grondstoffen te kopen van de Oekrainers dan van de Russen, die dat geld gebruiken om meer landjepik te doen en hun leger op peil te houden.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 8 september 2024 @ 18:14:08 #233
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_214927316
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 14:32 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Dat was ongetwijfeld dan ook de nummer 1 reden om binnen te vallen: onvervalst imperialisme. Donbass is bizar rijk aan grondstoffen waar Putin en oligarchie hun oog op hadden laten vallen.
Uiteindelijk is het toch vooral follow the money en in de Donbass zit veel, heel veel money.

In dat opzicht was een oorspronkelijk plan om meteen door te stoten naar Kiev en dat als onderhandelingstroef in te zetten (en evt Russisch gezinde regering samenstellen, wat definitieve inname van Donbass + Krim wat makkelijker had gemaakt) best slim.

Ook het westen moet dat in het achterhoofd houden. Beter om die grondstoffen te kopen van de Oekrainers dan van de Russen, die dat geld gebruiken om meer landjepik te doen en hun leger op peil te houden.
Dit is te smal, Rusland bezit meer dan genoeg grondstoffen, en om geld zal het ze ook niet te doen zijn. De Poetin-clan heeft genoeg, en nog meer grondstoffen verkopen zal de prijs doen dalen.

Ik blijf erbij dat dit meer een morele en spirituele strijd is tussen enerzijds een barbaarse man, en anderzijds een postkoloniaal (woke) systeem dat decadent is geworden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_214927763
Het postkoloniaal wokesysteem dat decadent is geworden :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 8 september 2024 @ 22:58:57 #235
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_214930115
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_214936599
quote:
Het Russische leger claimt de verovering van een nieuw dorp in de provincie Donetsk, in het oosten van Oekraïne. Het gaat om Memryk, ongeveer 20 kilometer van Pokrovsk en minder dan 5 kilometer van de stad Selydove.

Memryk is op zich niet belangrijk, zegt VRT-journalist en Oost-Europakenner Marijn Trio.

"Maar je ziet dat het Russische leger daar aan de zuidelijke kant van het oostfront probeert om een grote omsingelingsbeweging te maken, en Oekraïense troepen in de buurt van de veel belangrijkere stad Koerachove in het nauw te drijven."

Spullen pakken en vertrekken
Memryk ligt op zo'n 20 kilometer van Pokrovsk, waarnaar de Russische troepen de voorbije weken snel zijn opgerukt. Voorlopig is hun opmars in de richting van de stad gestokt: het Oekraïense leger heeft daar versterking gekregen en de voorbije week hebben de Russen in de richting van Pokrovsk geen terrein meer gewonnen.

Maar de slag om Pokrovsk lijkt hoe dan onafwendbaar. Al wekenlang zijn elke dag treinen met honderden geëvacueerde burgers vertrokken naar het westen, naar steden als Dnipro, Kiev en Lviv. Ze vluchten voor onophoudelijke bombardementen. Elke dag worden in de stad gebouwen getroffen door artillerie of raketten
https://www.vrt.be/vrtnws(...)oosten-van-oekraine/
pi_214938842
quote:
De Russen zeggen dat Pokrovsk hun belangrijke doel is, maar ik denk dat de komende maand, zolang er nog geen modder is, dat zij zich concentreren op de lijn Ukrainsk naar Velyka Novosilka, en proberen alles ten oosten daarvan langzaam in te sluiten, waardoor de Oekraïense toevoer naar Koerachkove en Voehledar opdroogt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 10-09-2024 08:36:21 ]
  Moderator dinsdag 10 september 2024 @ 08:21:29 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214938952
quote:
7s.gif Op zondag 8 september 2024 18:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit is te smal, Rusland bezit meer dan genoeg grondstoffen, en om geld zal het ze ook niet te doen zijn. De Poetin-clan heeft genoeg, en nog meer grondstoffen verkopen zal de prijs doen dalen.

Ik blijf erbij dat dit meer een morele en spirituele strijd is tussen enerzijds een barbaarse man, en anderzijds een postkoloniaal (woke) systeem dat decadent is geworden.
Het is vooral een strijd tussen Rusland en Oekraïne

Welke van de twee woke en decadent is geworden weet ik niet zo direct
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_214947250
-echt heel erg off topic-

[ Bericht 52% gewijzigd door miss_sly op 11-09-2024 22:07:08 ]
pi_214948207
Kan dat geneuzel weg?
Dit gaat alleen over het front en wat daar gebeurt
Vakman pur sang
  woensdag 11 september 2024 @ 08:19:27 #241
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_214948521
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 07:55 schreef Idisrom het volgende:

[..]
De Russen zeggen dat Pokrovsk hun belangrijke doel is, maar ik denk dat de komende maand, zolang er nog geen modder is, dat zij zich concentreren op de lijn Ukrainsk naar Velyka Novosilka, en proberen alles ten oosten daarvan langzaam in te sluiten, waardoor de Oekraïense toevoer naar Koerachkove en Voehledar opdroogt.
Over Ukraïnsk gesproken, na de laatste update van Deepstate is dat dorp tactisch ingesloten geraakt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_214948610
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 08:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Over Ukraïnsk gesproken, na de laatste update van Deepstate is dat dorp tactisch ingesloten geraakt.
Dat zag ik ook. De Russen zijn waarschijnlijk niet in staat om de grotere plaatsen in te nemen, op Novohrodivka na.
Het terrein is nu kurkdroog en keihard, en ik denk dat dat de reden is dat ze zo gemakkelijk om Ukrainsk heen kunnen trekken.

++++++++++++=

Ook in het westelijk Koerskfront zie je dat de troepen over de terreinen heen scheuren, met duidelijke sporen door de graanvelden. Dus wegen zijn in deze periode niet meer zo belangrijk voor ondersteuning.
In het westen van het Koerskfront hebben de Russen al weer een stuk terug veroverd.

++++++++++++

In Trouw, de Verdieping staat vandaag een interessant stuk over de situatie in Pokrovsk.
pi_214948779
Meelezertje
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_214949354
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2024 19:09 schreef BlackLining het volgende:
Ja je verzint het niet.
Ook echt denken dat poetin dit doet vanuit een overtuiging om de bevolking te beschermen :') .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 11 september 2024 @ 21:47:06 #245
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_214955994
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 07:55 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Bij Voehledar lijkt dit al bijna gerealiseerd te zijn door de inname van Vodiane, daar is een vervolg actie naar Bohoiavlenka nodig om Voehledar tactisch in te sluiten (aan de andere kant liggen geen wegen).

Ik las net dat Sukji Jar en Lisivka ingenomen zijn, dat zou toch betekenen dat er een hernieuwde beweging naar Pokrovsk is, dan zou men op 5km van de rand zitten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_214969616
Ik denk dat het Russische tegenoffensief de laatste dagen in het westen van Koerskfront een stap vooruit is geweest. Dat het oorspronkelijk nog niet in de planning lag van de Russische militaire leiding, omdat ik denk dat de Russen voorlopig tijdens het droge seizoen de Oekraïense strijdkrachten nog zoveel mogelijk willen vastpinnen in het Koerskgebied.

Maar de plaats Glushkovo is te belangrijk om in Oekraïense handen te laten vallen. In die grensregio met Soemy zijn eigenlijk drie belangrijkere plaatsen met tussen de 5.000 en de 5.500 inwoners. Dat zijn Soedzja, wart in de eerste week van het Koerskoffensief al dor de Oekraïners is veroverd, ten tweede Korenevo, wat met hangen en wurgen wel in Russische handen is gebleven, en als derde Glushkove.
Glushkoven ligt net ten zuidoever aan de rivier Seym. Dat is de rivier waarvan de bruggen en pontons constant door de Oekraïners wordt platgebombardeerd, waardoor deze plaats moeilijk vanuit het noorden te beschermen is. En het ligt ook maar 10 kilometer van de Oekraïense grens.

De Russen hebben waarschijnlijk de Oekraïense troepenopbouw langs die grens opgemerkt, en hebben pro-actief een tegenoffensief vanuit Korenevo opgezet om via Slagost (een relatieve kleine plaats van zo'n 500 inwoners) met een landbrug ook onder de rivier Seym te komen om op deze manier Glushkovo te kunnen redden.
Zoals drie tot vier weken geleden met Korenevo wel gelukt is.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Langzaam maar steeds met beetjes gaat het toch wel snel. De stad Donetsk krijgt eindelijk vanaf 2014/2015 wat ruimte aan de westkant.
Het dorpje Nevelske, tot juni 2024 in Oekraïense handen ligt maar zo'n 7 kilometer van de buitenwijken van Donetsk, en ongeveer 18 kilometer van het centrum van deze stad ter grootte van Amsterdam.

In juni werd de oostkant van Nevelske bereikt, maar pas sinds minder dan een week geleden geleden de rest van dit dorp. De laatste week trekken de Oekraïners zich gedisciplineerd terug uit dit gebied om toekomstige insluiting te voorkomen. Volgens Deepstate zijn deze week enkele kilometers (3 tot 5 km) grondgebied ten westen van Nevelske en ten zuiden van Pervomaiske en Netailove in Russische handen gekomen.
pi_214973892
quote:
Naar verluidt heeft Oekraïne het Westen een lijst doorgespeeld met enkele honderden mogelijke doelwitten binnen het bereik van de westerse raketten. Volgens Oekraïne is de vernietiging daarvan op zich al nuttig, omdat op die manier de Russische logistiek wordt verstoord.

Maar het tij van de oorlog keren, zullen de Oekraïners er niet mee kunnen doen. "Vorig jaar hadden ze misschien een verschil kunnen maken", zucht Simoens, "maar het is zoals altijd in deze oorlog: too little, too late".
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ndsraketten-duiding/
pi_214978238
quote:
Rusland meldt inname dorp in oosten van Oekraïne: 'Zjelanne Persje is bevrijd'

Rusland zegt opnieuw terreinwinst te hebben geboekt in het oosten van Oekraïne. "De plaats Zjelanne Persje is bevrijd", aldus het Russische ministerie van Defensie. Het dorp bevindt zich in het district Pokrovsk, waar de gelijknamige stad een belangrijk logistiek knooppunt is bij de bevoorrading van Oekraïense troepen.

Russische troepen zijn in het gebied bezig aan een opmars, al verloopt die volgens de experts van de Amerikaanse militaire denktank Institute for the Study of War (ISW) minder snel dan eerder in de maand. Het is onduidelijk of dat te maken heeft met de Oekraïense inval in de Russische regio Koersk. Rusland heeft daar een tegenaanval ingezet om de Oekraïners van het eigen grondgebied te verdrijven.

ISW zegt aanwijzingen te hebben gezien dat Rusland vanuit Oost-Oekraïne op beperkte schaal versterkingen naar Koersk heeft gedirigeerd. De denktank stelt dat dergelijke kleinschalige troepenverplaatsingen vermoedelijk niet direct een impact hebben op het tempo van het Russische offensief. "Maar het kan voor Russische troepen wel lastiger worden om in de toekomst even snel te blijven oprukken als de autoriteiten meer reserves weghalen uit de regio Donetsk."
Bron: De Telegraaf, update van vandaag.

Zjelanne Persje ligt ten zuiden van de plaatsen Karlivka en Halytstsynivka, aan de oostoever van de rivier Vovcha.
Nu wordt het wel zaak voor de Oekraïense militairen om zo snel mogelijk het gebeid oostelijk hiervan te verlaten, omdat anders de kans op definitieve insluiting wel groot wordt.

Dat hoeft niet ten nadele uit te vallen voor de Oekraïners, want zo komen er veel meer troepen vrij voor de verdediging van Pokrovsk, door deze aanzienlijke frontlijnverkorting naar de lijn Hirnyk-Kurakhivka-Zoryane.
pi_215012678
Ukrainsk is niet meer in Oekraïense handen volgens Balkan Mapper en Military Summary. HS Mapping meldt (nog) niet dat Ukrainsk gevallen is.
Deze plaats met (voorheen) meer dan 10.000 inwoners ligt in het zuidelijke deel van het Pokrovsk front. Deze stad is relatief snel gevallen, temeer omdat ook de tegen deze plaats aanliggende kolenmijn is veroverd. Dat kon doordat de Russen de stad omsingeld hadden doordat het omliggende terrein nu zo geschikt is om erover heen te crossen met voertuigen.

+++++++++++++++

Van te voren werd gezegd, dat de verovering van de grotere plaatsen/steden ten zuidoosten van Pokrovsk door de Russen bemoeilijkt zou zijn door de bulten van de kolenmijnen. Dit zijn gemakkelijk verdedigbare objecten met hoogtes en geen bomengroei.
Je zag bij Novohrodivka dat de kolenmijn ten noorden van deze stad wel snel veroverd werd, maar dat het de Russen maar niet lukt om de kolenlijn ten westen van deze stad in handen te krijgen. Ook de kolenmijn ten noordoosten van deze stad is al zo'n drie weken nog steeds een grijs gebied. Dan weten we nog niet of de Oekraïners of de Russen deze kolenmijn onder controle hebben.

Ten noordoosten van Selydove liggen ook twee van die kolenmijn(bult)en, waarvan de Russen zo'n drie weken geleden de meest noordoostelijke kolenmijn wel snel veroverd hebben, maar dat die bult dichter bij die stad ook al zo'n drie weken lang nu nog grijs gebied is.

+++++++++++++++++++++++

Ik verwacht nu een Russische aanval op het vlakbij Ukrainsk gelegen Hirnyk, ook een plaats met (voorheen) meer dan 10.000 inwoners. Daarna kunnen de Russen deze plaatsen inrichten als bufferplaatsen, zodat er belangrijke tussenpunten voor rustpauzes voor militairen en bevoorrading van materieel komen, en de huidige aanvoerlijnen vanuit Avdiivka flink bekort worden.

Het droge zonnige weer houdt daar nog minimaal twee weken aan, en ik verwacht dat de Russen willen proberen door te stoten naar het mijnstadje Tsukuryne en vervolgens naar de westkant van het stuwmeer van Kurakhove. Het is nu een geschikte tijd om van het terrein gebruik te maken.
pi_215061606
Na drie weken onduidelijkheid is er nu weer wat iets meer duidelijk aan het Pokrovsk front.
We gaan van noord naar zuid.
De plaats Hrodivka lijkt nu wel helemaal in handen te zijn van de Russen. De Russische verovering van deze plaats heeft veel meer tijd gekost dan eind augustus gedacht.
De laatste drie weken hebben de Oekraïners geprobeerd tegenaanvallen op Novohrodivka te doen, en ze waren het verst ten noordoosten van die plaats, waar de Oekraïners weer doordrongen in de nederzettingen Krasnyi Yar en Krutyi Yar. Inmiddels zijn ze daar weer terug verdrongen, plus de Russen hebben aan de westkant van Novohrodivka de kolenmijn de afgelopen 24 uur veroverd. Waardoor Novohrodivka nu wel zeker in Russische handen blijft.

Selydove ligt daaronder, maar die stad zit nog vrijwel geheel in Oekraïense handen.
Daaronder ligt Ukrainsk, wat wel stevig in Russische handen is gekomen. Ten westen van die plaats is een kolenmijn veroverd en is de weg geblokkeerd van Selydove naar het zuiden richting Tsukuryne.
Het zuidelijkst gelegen Hirnyk is nog vrijwel geheel in Oekraïense handen, op wat straten in het noorden na.

++++++++++++++++++++++++

De verovering van de plaatsen in het zuidelijke Pokrovsk front is relatief gemakkelijk voor de Russen gegaan. Dat komt mede omdat de Oekraïners wel voldoende loopgraven en verdedigingswerken hadden gemaakt, maar niet altijd op goede locaties. Soms midden op het veld, die moeilijk tussentijds te bevoorraden zijn.
En ook waren ze te weinig bemand, waardoor je feitelijk eigenlijk teveel verdedigingslinies gemaakt hebt.
De Russen konden op deze manier met eerst kleine groepjes van twee tot vijf man met een voertuig of een motorfiets op de verharde terreinen crossen en een vrijwel lege loopgraaf bereiken.
En dan roepen via piepers of portofoons: "Hey jongens, hier kunnen jullie ook wel komen, en we zijn hier lekker beschermd in de loopgraven".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')