Nou, ik denk wel dat Rusland de Donbass in handen zal krijgen, maar wat dan?quote:Op zaterdag 7 september 2024 22:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je schets wel een heel treurig beeld. Donbass bezit ook gewoon grondstoffen en vruchtbare grond.
Ik vraag mij ook af of Rusland geïnteresseerd is in héél Oekraïne .
De Russiche gevechtskrachten nemen sneller toe dan die van Oekraïne, Europa heeft geen reserves meer. En of VS wil blijven helpen is de vraag.
Persoonlijk vind ik op dit moment de kaarten voor de Russen nog helemaal niet zo slecht geschud. Maar bovenal wordt vergeten dat deze oorlog niet alleen maar gaat over de landkaart en de Russische koloniale honger, maar eigenlijk een hele grote ideeënstrijd is.
Dat weet ik ook niet, maar schijnbaar was dat het doel. En dat lijken ze te halen, dus is dat in dat opzicht (zonder verder te evalueren wat het doet voor Rus) winst van de oorlog die begonnen is.quote:Op zaterdag 7 september 2024 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik denk wel dat Rusland de Donbass in handen zal krijgen, maar wat dan?
Wat dan? Bestendigen, opnieuw ontwikkelen, demografische groei aanjagen. Maar mogelijk krijgen ze wel meer in handen als het Oekriense leger in elkaar zijgt.quote:Op zaterdag 7 september 2024 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met die ideeenstrijd ben ik het deels eens, alhoewel het denk ik Putin ook niet zo heel veel uitmaakt, hij gebruikt het vooral om te polariseren. Ik geloof niet dat dit gaat om het decadente, perfide Westen tegen het conservatieve, orthodoxe Rusland. Dat is meer voor de show. Ik denk dat Putin de voortdurende uitbreiding van de NAVO richting Moskou serieus als een bedreiging zag en dit de laatste optie het te stoppen..
Ik denk ook dat hij verwachtte het binnen een week of drie af te kunnen ronden, met een status quo.
Een enorme morele symbolische opsteker. De Russen die succesvol een harde lijn hebben gezet tegen het decadente Westen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat weet ik ook niet, maar schijnbaar was dat het doel. En dat lijken ze te halen, dus is dat in dat opzicht (zonder verder te evalueren wat het doet voor Rus) winst van de oorlog die begonnen is.
Ik denk zelfs, dat de verovering van de hele Donbas thans een utopie is. Dan had Poetin in de zomer van 2022 al het huidige troepenaantal moeten gebruiken. Dan had hij een kans gehad om de lijn van Izjoem naar Velyka Novosilka te kunnen doortrekken.quote:Op zaterdag 7 september 2024 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met die ideeenstrijd ben ik het deels eens, alhoewel het denk ik Putin ook niet zo heel veel uitmaakt, hij gebruikt het vooral om te polariseren. Ik geloof niet dat dit gaat om het decadente, perfide Westen tegen het conservatieve, orthodoxe Rusland. Dat is meer voor de show. Ik denk dat Putin de voortdurende uitbreiding van de NAVO richting Moskou serieus als een bedreiging zag en dit de laatste optie het te stoppen..
Ik denk ook dat hij verwachtte het binnen een week of drie af te kunnen ronden, met een status quo.
Dat was ongetwijfeld dan ook de nummer 1 reden om binnen te vallen: onvervalst imperialisme. Donbass is bizar rijk aan grondstoffen waar Putin en oligarchie hun oog op hadden laten vallen.quote:Op zaterdag 7 september 2024 22:27 schreef phpmystyle het volgende:
Je schets wel een heel treurig beeld. Donbass bezit ook gewoon grondstoffen en vruchtbare grond.
Dit is te smal, Rusland bezit meer dan genoeg grondstoffen, en om geld zal het ze ook niet te doen zijn. De Poetin-clan heeft genoeg, en nog meer grondstoffen verkopen zal de prijs doen dalen.quote:Op zondag 8 september 2024 14:32 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat was ongetwijfeld dan ook de nummer 1 reden om binnen te vallen: onvervalst imperialisme. Donbass is bizar rijk aan grondstoffen waar Putin en oligarchie hun oog op hadden laten vallen.
Uiteindelijk is het toch vooral follow the money en in de Donbass zit veel, heel veel money.
In dat opzicht was een oorspronkelijk plan om meteen door te stoten naar Kiev en dat als onderhandelingstroef in te zetten (en evt Russisch gezinde regering samenstellen, wat definitieve inname van Donbass + Krim wat makkelijker had gemaakt) best slim.
Ook het westen moet dat in het achterhoofd houden. Beter om die grondstoffen te kopen van de Oekrainers dan van de Russen, die dat geld gebruiken om meer landjepik te doen en hun leger op peil te houden.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)oosten-van-oekraine/quote:Het Russische leger claimt de verovering van een nieuw dorp in de provincie Donetsk, in het oosten van Oekraïne. Het gaat om Memryk, ongeveer 20 kilometer van Pokrovsk en minder dan 5 kilometer van de stad Selydove.
Memryk is op zich niet belangrijk, zegt VRT-journalist en Oost-Europakenner Marijn Trio.
"Maar je ziet dat het Russische leger daar aan de zuidelijke kant van het oostfront probeert om een grote omsingelingsbeweging te maken, en Oekraïense troepen in de buurt van de veel belangrijkere stad Koerachove in het nauw te drijven."
Spullen pakken en vertrekken
Memryk ligt op zo'n 20 kilometer van Pokrovsk, waarnaar de Russische troepen de voorbije weken snel zijn opgerukt. Voorlopig is hun opmars in de richting van de stad gestokt: het Oekraïense leger heeft daar versterking gekregen en de voorbije week hebben de Russen in de richting van Pokrovsk geen terrein meer gewonnen.
Maar de slag om Pokrovsk lijkt hoe dan onafwendbaar. Al wekenlang zijn elke dag treinen met honderden geëvacueerde burgers vertrokken naar het westen, naar steden als Dnipro, Kiev en Lviv. Ze vluchten voor onophoudelijke bombardementen. Elke dag worden in de stad gebouwen getroffen door artillerie of raketten
De Russen zeggen dat Pokrovsk hun belangrijke doel is, maar ik denk dat de komende maand, zolang er nog geen modder is, dat zij zich concentreren op de lijn Ukrainsk naar Velyka Novosilka, en proberen alles ten oosten daarvan langzaam in te sluiten, waardoor de Oekraïense toevoer naar Koerachkove en Voehledar opdroogt.quote:Op maandag 9 september 2024 20:10 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)oosten-van-oekraine/
Het is vooral een strijd tussen Rusland en Oekraïnequote:Op zondag 8 september 2024 18:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is te smal, Rusland bezit meer dan genoeg grondstoffen, en om geld zal het ze ook niet te doen zijn. De Poetin-clan heeft genoeg, en nog meer grondstoffen verkopen zal de prijs doen dalen.
Ik blijf erbij dat dit meer een morele en spirituele strijd is tussen enerzijds een barbaarse man, en anderzijds een postkoloniaal (woke) systeem dat decadent is geworden.
Over Ukraïnsk gesproken, na de laatste update van Deepstate is dat dorp tactisch ingesloten geraakt.quote:Op dinsdag 10 september 2024 07:55 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Russen zeggen dat Pokrovsk hun belangrijke doel is, maar ik denk dat de komende maand, zolang er nog geen modder is, dat zij zich concentreren op de lijn Ukrainsk naar Velyka Novosilka, en proberen alles ten oosten daarvan langzaam in te sluiten, waardoor de Oekraïense toevoer naar Koerachkove en Voehledar opdroogt.
Dat zag ik ook. De Russen zijn waarschijnlijk niet in staat om de grotere plaatsen in te nemen, op Novohrodivka na.quote:Op woensdag 11 september 2024 08:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Over Ukraïnsk gesproken, na de laatste update van Deepstate is dat dorp tactisch ingesloten geraakt.
Ja je verzint het niet.quote:Op zondag 8 september 2024 19:09 schreef BlackLining het volgende:
Het postkoloniaal wokesysteem dat decadent is geworden
Bij Voehledar lijkt dit al bijna gerealiseerd te zijn door de inname van Vodiane, daar is een vervolg actie naar Bohoiavlenka nodig om Voehledar tactisch in te sluiten (aan de andere kant liggen geen wegen).quote:Op dinsdag 10 september 2024 07:55 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Russen zeggen dat Pokrovsk hun belangrijke doel is, maar ik denk dat de komende maand, zolang er nog geen modder is, dat zij zich concentreren op de lijn Ukrainsk naar Velyka Novosilka, en proberen alles ten oosten daarvan langzaam in te sluiten, waardoor de Oekraïense toevoer naar Koerachkove en Voehledar opdroogt.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ndsraketten-duiding/quote:Naar verluidt heeft Oekraïne het Westen een lijst doorgespeeld met enkele honderden mogelijke doelwitten binnen het bereik van de westerse raketten. Volgens Oekraïne is de vernietiging daarvan op zich al nuttig, omdat op die manier de Russische logistiek wordt verstoord.
Maar het tij van de oorlog keren, zullen de Oekraïners er niet mee kunnen doen. "Vorig jaar hadden ze misschien een verschil kunnen maken", zucht Simoens, "maar het is zoals altijd in deze oorlog: too little, too late".
Bron: De Telegraaf, update van vandaag.quote:Rusland meldt inname dorp in oosten van Oekraïne: 'Zjelanne Persje is bevrijd'
Rusland zegt opnieuw terreinwinst te hebben geboekt in het oosten van Oekraïne. "De plaats Zjelanne Persje is bevrijd", aldus het Russische ministerie van Defensie. Het dorp bevindt zich in het district Pokrovsk, waar de gelijknamige stad een belangrijk logistiek knooppunt is bij de bevoorrading van Oekraïense troepen.
Russische troepen zijn in het gebied bezig aan een opmars, al verloopt die volgens de experts van de Amerikaanse militaire denktank Institute for the Study of War (ISW) minder snel dan eerder in de maand. Het is onduidelijk of dat te maken heeft met de Oekraïense inval in de Russische regio Koersk. Rusland heeft daar een tegenaanval ingezet om de Oekraïners van het eigen grondgebied te verdrijven.
ISW zegt aanwijzingen te hebben gezien dat Rusland vanuit Oost-Oekraïne op beperkte schaal versterkingen naar Koersk heeft gedirigeerd. De denktank stelt dat dergelijke kleinschalige troepenverplaatsingen vermoedelijk niet direct een impact hebben op het tempo van het Russische offensief. "Maar het kan voor Russische troepen wel lastiger worden om in de toekomst even snel te blijven oprukken als de autoriteiten meer reserves weghalen uit de regio Donetsk."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |