En dan nu even een expert aan het woord:
Zedenadvocaat over zaak-Borsato: ‘Van 29 ontlastende verklaringen krijg ik juist meer twijfels’Welke straf hangt hitzanger Marco Borsato boven het hoofd als hij veroordeeld wordt voor ontucht met een minderjarige? En hoe zit het met die 29 ontlastende verklaringen die er zijn? De zaak-Borsato op een rijtje.
Woensdag werd bekend dat Borsato wordt vervolgd na de beweringen van een jonge vrouw dat zij op minderjarige leeftijd, tussen 2014 en 2019, is betast door de nu 56-jarige zanger. De moeder van die vrouw was jarenlang bevriend met Borsato en werkte voor zijn fanclub. Een zittingsdatum voor de rechtszaak is nog niet bekend.
Welke straf hangt Borsato maximaal boven het hoofd als hij veroordeeld wordt?
Het slachtoffer zou 15 jaar zijn geweest toen ze voor het eerst door de zanger zou zijn betast, en bij ontucht met minderjarige kinderen tussen de 12 en 16 jaar geldt een maximum gevangenisstraf van acht jaar. Dat kán nog worden verhoogd met ruim tweeënhalf jaar, als de rechtbank acht dat er de verdachte misbruik is gemaakt van een kwetsbare positie. Mogelijk ziet de rechter dat daar sprake van is in deze zaak, want nadat de vader van het meisje was overleden zou Borsato zich over haar hebben ontfermd als een soort pleegvader.
Maar, zegt advocaat Knoester, die maximumstraffen worden vrijwel nooit opgelegd, zeker niet nu het gaat om betasting en niet verkrachting. ,,Al is een gevangenisstraf zeker niet uitgesloten als het gaat over ontucht dat een langere tijd heeft gespeeld”, zegt de raadsman. Mocht Borsato schuldig worden bevonden, mag de rechtbank niet alléén een taakstraf geven. Ontucht met een minderjarige wordt gezien als ‘ernstige inbreuk op de lichamelijke integriteit van het slachtoffer’ en dan geldt een taakstrafverbod.
Daar kunnen rechters creatief mee omgaan, als celstraf wordt gezien als een niet passende straf. Dan wordt een taakstraf opgelegd in combinatie met een korte onvoorwaardelijke gevangenisstraf. ,,In de Valkenburgse zedenzaak kregen de daders één of twee dagen cel naast een taakstraf, omdat ze anders bijvoorbeeld hun werk of gezin kwijt zouden raken”, zegt Knoester. Ook in de zaak rond Thijs Römer werd zo’n combinatie opgelegd: hij werd veroordeeld tot een maand onvoorwaardelijke cel en een taakstraf van 240 uur voor online misbruik van drie minderjarige meisjes. Het hoger beroep in die zaak loopt overigens nog.
Speelt het nog mee dat Borsato een beroemdheid is?
Het ligt erg aan de rechter die je treft, weet Knoester. De één houdt er wel rekening mee dat iemands imago in de media aan diggelen ligt, de ander niet. ,,Persoonlijke omstandigheden worden meegewogen en zijn bekendheid vind ik in deze ook belangrijk. Zijn carrière is voorbij sinds de verdenkingen, hij kan niet meer gewoon naar de supermarkt. Dat is anders dan wanneer zoiets speelt bij de gemiddelde Nederlander", zegt de zedenadvocaat. ,,Maar sommige rechters zijn juist streng. Je bent BN’er en daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij. Je had beter moeten weten.”
Welk bewijs ligt er nou eigenlijk?
Volgens De Telegraaf verklaart de vrouw - ten tijde van de aangifte in december 2021 22 jaar oud - dat Borsato tussen 2014 en 2019 meerder malen aan haar borsten en billen zat en met zijn handen onder haar rokje gleed en tussen haar benen streelde. Haar moeder, die werkte voor Borsato, zou dat in 2019 ontdekt hebben in een dagboek, waarin haar dochter het seksueel misbruik gedetailleerd beschreef. Naar dat dagboek is door de recherche handschriftonderzoek gedaan, om zo te bepalen of het authentiek is.
Verder zou het slachtoffer sessies gehad hebben met psychologen, waarbij Borsato aanwezig was. In de aangifte zou staan dat hij huilend zijn verontschuldigingen aan haar aanbood. Ook zou er bewijs zijn van een gesprek waarin de moeder Borsato confronteert met de dagboekfragmenten.
Wat zijn die 29 ontlastende verklaringen waar Borsato’s advocaat Knoops mee schermt?
Volgens Geert-jan Knoops bevat het door de verdediging aangedragen onderzoeksdossier ‘maar liefst’ 29 getuigenverklaringen die tegen het vermeende slachtoffer van Borsato pleiten, maar wil het OM hier niet naar kijken. Knoops gaat dit dossier voorleggen aan de onderzoeksrechter. Ook wil hij dat de onderzoeksrechter getuigen gaat horen. Peter Plasman, die het slachtoffer en haar moeder bijstaat, reageert droogjes op het relaas van Knoops. ,,Er waren natuurlijk geen 29 getuigen aanwezig die kunnen verklaren wat ze allemaal niet gezien hebben.”
quote:
Als ik één ontlastende verklaring heb, dan ben ik al heel blij, heb ik er twee, dan voel ik me een koning
Job Knoester, zedenadvocaat
Advocaat Job Knoester, die niet bij deze zaak betrokken is, vindt dat het grote aantal ‘eerder twijfels’ oproept dan ‘de overtuiging dat Borsato onschuldig is’. ,,Ik doe al bijna dertig jaar zedenzaken en als ik één ontlastende verklaring heb, dan ben ik al heel blij, heb ik er twee, dan voel ik me een koning”, zegt hij. ,,Ik snap dat mensen bij zo’n aantal denken dat het gaat om familieleden of vrienden die zeggen dat Marco zo’n fijne vent is.”
Normaal gesproken, legt Knoester uit, wil je verklaringen hebben van mensen die iets gezien of gehoord hebben. ,,Die bijvoorbeeld in dezelfde ruimte waren op een moment waarvan het slachtoffer zegt dat ze is betast. Hebben die toen iets gezien? Of kunnen ze zeggen dat het slachtoffer vaker onzinverhalen heeft verkondigd, dat zou haar verhaal minder sterk maken. Maar als dat zo is, zou het bizar zijn dat het OM daar geen aandacht aan wil besteden.”
Wat nu als het slachtoffer liegt?
Dat is wat Borsato en zijn advocaten claimen: kort nadat de vrouw aangifte deed, deed de zanger tegenaangifte van smaad en laster en het doen van een valse aangifte. De vrouw kan dus zelf ook vervolgd worden. Het onderzoek naar die aangifte loopt nog, óók nu wel besloten is door het OM om tot vervolging over te gaan. ,,Dat er samenhang is tussen beide zaken is evident, maar de beoordeling wordt wel separaat en zelfstandig gedaan. Uit het één volgt niet automatisch het ander”, liet het OM Noord-Holland woensdag weten aan deze site.
Hij werd toch ook genoemd in de misstanden rond The Voice, hoe zat dat ook alweer?
Borsato, lange tijd coach bij de talentenjacht, was een van de namen die werd genoemd in de explosieve aflevering van BOOS van januari 2022. Er werd daarna ook aangifte tegen hem gedaan, maar is daar níet voor vervolgd. Het Openbaar Ministerie seponeerde in maart van dit jaar die zaak, omdat de verklaring van het slachtoffer niet ondersteund werd door een tweede bewijsmiddel.
https://www.ad.nl/show/ze(...)r-twijfels~a89f7b39/Knoops en Marco in paniek dus