Welja, mensen die handelen (beroepsmatig dus) belasting laten betalen, boehoe, dictatuur, China 😭quote:Op maandag 25 september 2023 18:50 schreef Nober het volgende:
[..]
Je kan ook in China gaan wonen als je zo graag in een dictatuur wilt wonen.
Jij bent met de wens tot opkankeren van de belastingdienst zo’n type dat al zwetend en kauwgom kauwend met een zonnebril door de douanecontrole loopt.quote:Op maandag 25 september 2023 18:50 schreef Nober het volgende:
[..]
Je kan ook in China gaan wonen als je zo graag in een dictatuur wilt wonen.
Ik heb het nog eens doorgelezen.quote:Op maandag 25 september 2023 18:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Weer iemand die niet goed leest of het niet begrijpt.
Behalve dat het niet om de gewone burger gaat...quote:Op maandag 25 september 2023 19:05 schreef deedeetee het volgende:
Er alle vertrouwen in hebben dat de BD dit netjes gaat doen en geen mensen onterecht te grazen gaat nemen zoals in de toeslagen affaire......
Ik zie het als de zoveelste manier om geld te graaien bij de gewone burger.
Het voltooid deelwoord van betalen is ‘betaald’, met een d. Als je het nou niet weet, verleng het woord. Het is ‘het betaalDe artikel’, dan hoor je het vanzelf. Tenzij je zo’n FvD eikel bent, dat je ‘betaalte’ zegt.quote:Op maandag 25 september 2023 13:05 schreef YoopY het volgende:
Dus ik koop wat in een winkel en nadat ik klaar ben met dat product verkoop ik het op Marktplaats.
Sorry maar daar is toch al alles betaalt wat betaalt moest worden, incl btw etc. Als ik het orginele product van mijn loon heb betaalt dan ook alle sociale lasten en belasting op wat ik had verdiend.
Heeft oom belasting niks mee te maken als ik daarna nog enigszins wat geld terug krijg via Marktplaats oid
Sinds wanneer kan men de BD er voor de volle 100% op vertrouwen dat het niet misgaat?quote:Op maandag 25 september 2023 19:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat het niet om de gewone burger gaat...
Maar het gaat hier dus om ondernemers die eigenlijk gewoon een bedrijf(je) hebben. Wat is er op tegen om die net zo te behandelen als ondernemers die wel gewoon netjes doen wat de bedoeling is?quote:Op maandag 25 september 2023 19:05 schreef deedeetee het volgende:
Er alle vertrouwen in hebben dat de BD dit netjes gaat doen en geen mensen onterecht te grazen gaat nemen zoals in de toeslagen affaire......
Dan snap je het gewoon niet. Kan gebeuren.quote:Op maandag 25 september 2023 19:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik heb het nog eens doorgelezen.
Mijn standpunt blijft onveranderd.
De Belastingdienst gaat controleren.quote:Op maandag 25 september 2023 19:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar het gaat hier dus om ondernemers die eigenlijk gewoon een bedrijf(je) hebben. Wat is er op tegen om die net zo te behandelen als ondernemers die wel gewoon netjes doen wat de bedoeling is?
Met andere woorden: er komen zoveel meldingen binnen dat het voor de belastingdienst niet te controleren valt.quote:Op maandag 25 september 2023 17:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dan wordt dat ook doorgegeven, dat maakt je niet ineens een handelaar volgens de BD.
Prima. Als iemand een ondernemer is graag als ondernemer behandelen.quote:Op maandag 25 september 2023 19:27 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De Belastingdienst gaat controleren.
Ben jij de toeslagenaffaire vergeten? Daar is nog steeds heibel over.
99,5% (gokje mijnerzijds) zal geen ondernemer zijn maar dat wordt gewoon automatisch afgedaan met een scriptje vermoed ik zo. Die halve procent zal bekeken moeten worden.quote:Op maandag 25 september 2023 19:27 schreef Inbox het volgende:
[..]
Met andere woorden: er komen zoveel meldingen binnen dat het voor de belastingdienst niet te controleren valt.
Zelfde als met ongebruikelijke transacties bij banken. Slechts een heel klein gedeelte wordt nader onderzocht.
Klopt, omdat over de items immers al belasting is betaald. En juist omdat het nog een nieuw leven geven aan de 2 hands artikelen altijd werd gepromoot door de duurzaamheid daarvan. En dus nooit belast.quote:Op maandag 25 september 2023 13:07 schreef heywoodu het volgende:
Bizar, dat mensen die dingen verkopen als handel ineens behandeld gaan worden als mensen die dingen verkopen als handel.
Ja dat is exact hetzelfde als met je spaargeld.quote:Op maandag 25 september 2023 13:05 schreef YoopY het volgende:
Dus ik koop wat in een winkel en nadat ik klaar ben met dat product verkoop ik het op Marktplaats.
Sorry maar daar is toch al alles betaalt wat betaalt moest worden, incl btw etc. Als ik het orginele product van mijn loon heb betaalt dan ook alle sociale lasten en belasting op wat ik had verdiend.
Heeft oom belasting niks mee te maken als ik daarna nog enigszins wat geld terug krijg via Marktplaats oid
Daar is niks op tegen alleen heb ik er geen vertrouwen in dat de BD alleen die ondernemers aan gaat pakken. Meer dan 30 items verkopen of voor 2000 euro. In het verleden heb ik trollbeads verzamelt en ook heel vaak via MP verkocht daar zaten ook gouden beads bij die een paar honderd euro kosten. Dat zou ik nu dus niet meer durven. En ik denk dat er genoeg gewone mensen zijn die het leuk vinden om iets te verkopen zonder dat ze een ondernemer zijn en die kunnen van deze bemoeizucht nu zomaar de dupe worden. Het gaat om items waarover al belasting is betaald dus ik zie het als domweg de zoveelste kleinzielige manier om te zorgen dat mensen vooral geen extra centje verdienen zonder dat de overheid daar een deel van inpikt.quote:Op maandag 25 september 2023 19:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar het gaat hier dus om ondernemers die eigenlijk gewoon een bedrijf(je) hebben. Wat is er op tegen om die net zo te behandelen als ondernemers die wel gewoon netjes doen wat de bedoeling is?
Je kunt dingen weggeven als je het kunt weggooienquote:Op maandag 25 september 2023 15:20 schreef FL_Freak het volgende:
In mijn gedachte ga ik nu dus ook meer shit weggooien als ik er niks meer op terug kan verdienen. Echt goed voor het milieu ook!
Als je genoeg advertenties hebt waarbij je niks verkoopt gaat dat vanzelf opvallen als al je "concurrenten" wel verkopen tegen vergelijkbare prijs.quote:Op maandag 25 september 2023 20:15 schreef MisChrartin het volgende:
Ik geef altijd bij marktplaats de melding dat ik het niet heb verkocht.
Dus hoe gaan ze dat dan controleren dat ik iets verkocht heb?
Ja haha de belastingsdienst hanteert een fictieve winstmarge die je had/zou/kunnen verdienen van 18%quote:Op maandag 25 september 2023 20:43 schreef BansheeBoy het volgende:
Wat moet je dan betalen? Stel je hebt 3000 euro omzet. Hoe weet de belastingdienst wat daadwerkelijk winst is?˛
Is dat niet zoals bij andere bedrijven dat het er vanaf hangt wat jij aangeeft en de controle kan eventueel plaatsvinden op je boekhouding?quote:Op maandag 25 september 2023 20:43 schreef BansheeBoy het volgende:
Wat moet je dan betalen? Stel je hebt 3000 euro omzet. Hoe weet de belastingdienst wat daadwerkelijk winst is?˛
Zelfde als op crypto markten, inschrijven met je ID en BSN en IBAN.quote:Op maandag 25 september 2023 20:15 schreef MisChrartin het volgende:
En ook geen pakketjes laten versturen via de marktplaats app/verzendservice.quote:Op maandag 25 september 2023 20:46 schreef descon het volgende:
[..]
Als je genoeg advertenties hebt waarbij je niks verkoopt gaat dat vanzelf opvallen als al je "concurrenten" wel verkopen tegen vergelijkbare prijs.
Ook moet je dan niet het betaalsysteem gebruiken van marktplaats omdat dit ook traceerbaar is.
Maar goed, als je af en toe wat verkoopt zonder dat het bedrijfsmatig word zal het wel los lopen.
Je krijgt van de bank ook vragen als je veel tikkies verstuurd.
Dat zal blijken uit je aangifte inkomstenbelasting. Maar een omzet van 3000 zegt natuurlijk helemaal niks over de winst. Komen veel meer factoren bij kijken.quote:Op maandag 25 september 2023 20:43 schreef BansheeBoy het volgende:
quote:Op maandag 25 september 2023 20:43 schreef BansheeBoy het volgende:
Dan heb je er echt geen drol van begrepen maar laat maar.quote:Op maandag 25 september 2023 19:54 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Daar is niks op tegen alleen heb ik er geen vertrouwen in dat de BD alleen die ondernemers aan gaat pakken. Meer dan 30 items verkopen of voor 2000 euro. In het verleden heb ik trollbeads verzamelt en ook heel vaak via MP verkocht daar zaten ook gouden beads bij die een paar honderd euro kosten. Dat zou ik nu dus niet meer durven. En ik denk dat er genoeg gewone mensen zijn die het leuk vinden om iets te verkopen zonder dat ze een ondernemer zijn en die kunnen van deze bemoeizucht nu zomaar de dupe worden. Het gaat om items waarover al belasting is betaald dus ik zie het als domweg de zoveelste kleinzielige manier om te zorgen dat mensen vooral geen extra centje verdienen zonder dat de overheid daar een deel van inpikt.
Niet. Als de betaling buiten het platform tot stand is gekomen hoeft het platform dat ook niet door te geven.quote:Op maandag 25 september 2023 20:15 schreef MisChrartin het volgende:
En jij snapt niet - of wilt niet begrijpen - dat het vertrouwen in de BD na de toeslagellende echt wel ver onder het nulpunt is gezakt.quote:Op dinsdag 26 september 2023 07:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan heb je er echt geen drol van begrepen maar laat maar.
En dus? Dan moet er maar geen belasting meer worden betaald?quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:01 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En jij snapt niet - of wilt niet begrijpen - dat het vertrouwen in de BD na de toeslagellende echt wel ver onder het nulpunt is gezakt.
Deze nog maar een keer. Zolang je geen structureel winstoogmerk hebt is er echt niets aan de hand want dan ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.quote:Op maandag 25 september 2023 15:50 schreef Nielsch het volgende:
Om even een voorbeeld - of twee - te geven waar de Belastingdienst wellicht wel achteraan gaat:
Rik koopt elke dag zo veel mogelijk concert- en festivaltickets. Deze verkoopt hij ook dagelijks met 20% winst op Ticketswap. Rik geeft zijn inkomsten niet op bij de Belastingdienst.
Brenda koopt wekelijks tweedehands meubels op bij de Kringloop. In haar schuur achter haar huis knapt zij deze dagelijks op. Vervolgens verkoopt zij de meubels dagelijks via Marktplaats. Brenda geeft haar inkomsten niet op bij de Belastingdienst.
Deels eens, maar de politiek/belastingdienst heeft het er zelf naar gemaakt dat ze met argusogen worden bekeken.quote:Op dinsdag 26 september 2023 07:53 schreef Hexagon het volgende:
Wat lezen veel mensen dit slecht in de wens hun onderbuijk weer te kunnen leegschijten.
Dan nog moet je berichten gewoon lezen en geen nonsens verkopen.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:32 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Deels eens, maar de politiek/belastingdienst heeft het er zelf naar gemaakt dat ze met argusogen worden bekeken.
Een verandering betekent vrijwel altijd dat het je of geld kost, of de kwaliteit achteruit gaat of een combinatie van beide.
Ok, dan moet je dus ook bijhouden in je voorbeeld voor hoeveel je de meubels hebt ingekocht, of je verf hebt gekocht.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Deze nog maar een keer. Zolang je geen structureel winstoogmerk hebt is er echt niets aan de hand want dan ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Een keer een schilderij dat je bij je oma op zolder hebt gevonden verkopen is niet onderhevig aan belasting. Ben je nou een professionele kunsthandelaar die via Vinted continu schilderijen verkoopt met winst dan zal de Belastingdienst wellicht contact met je gaan opnemen als je nog niet ingeschreven bent als ondernemer.
Ja, dat hoort bij ondernemen. Heel veel ondernemers doen dat ook gewoon. ALS je ondernemer bent he.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:38 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ok, dan moet je dus ook bijhouden in je voorbeeld voor hoeveel je de meubels hebt ingekocht, of je verf hebt gekocht.
Mag je dan ook je schuurmachine afschrijven en de schuur aan je onderneming verhuren?
Maar dat genoemde voorbeeld van iemand die meubels inkoopt, ze opknapt en voor winst verkoopt is toch ook juist een voorbeeld van iemand die eigenlijk gewoon een winkeltje runt? Niks mis mee, maar als je dat in de lokale dorpsstraat doet dien je het ook gewoon als bedrijf op te geven, lijkt me.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:38 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ok, dan moet je dus ook bijhouden in je voorbeeld voor hoeveel je de meubels hebt ingekocht, of je verf hebt gekocht.
Mag je dan ook je schuurmachine afschrijven en de schuur aan je onderneming verhuren?
Dan heb je op papier geen winst meer, valt er niets te belasten en we hebben weer een berg ambtenaren er bij die niets opleveren behalve een berg gezeik. /rant
precies dit!quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dat genoemde voorbeeld van iemand die meubels inkoopt, ze opknapt en voor winst verkoopt is toch ook juist een voorbeeld van iemand die eigenlijk gewoon een winkeltje runt? Niks mis mee, maar als je dat in de lokale dorpsstraat doet dien je het ook gewoon als bedrijf op te geven, lijkt me.
goede vraag... maar het is een verordening vanuit de Europese Commissie, die stellen dat soort vragen niet.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:42 schreef BlaZ het volgende:
Heeft de belastingdienst eigenlijk wel capaciteit om dit te controleren?
Lijkt me een typisch geval waar men wellicht het laaghangend fruit eruit pikt en er verder geen capaciteit voor heeft. De grens van 2000 euro is wel laag, daarmee ga je ook verzamers en-masse moeten gaan controleren.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
goede vraag... maar het is een verordening vanuit de Europese Commissie, die stellen dat soort vragen niet.
Ik denk dat ze iedereen met een omzet tot 20.000 euro niet eens gaan aanschrijven (dit vanwege de kleine ondernemersregeling)...quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Lijkt me een typisch geval waar men wellicht het laaghangend fruit eruit pikt en er verder geen capaciteit voor heeft. De grens van 2000 euro is wel laag, daarmee ga je ook verzamers en-masse moeten gaan controleren.
Je hoeft niet alles te controleren wat je binnen krijgt ... je krijgt alleen de mogelijkheid om het te doen mits je de capaciteit zou hebben.quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Lijkt me een typisch geval waar men wellicht het laaghangend fruit eruit pikt en er verder geen capaciteit voor heeft. De grens van 2000 euro is wel laag, daarmee ga je ook verzamers en-masse moeten gaan controleren.
Dat vind ik een veel belangrijker kanttekening dan het idee dat mensen erbij gesnaaid worden. De Belastingdienst heeft laten zien niet integer om te gaan met gegevens en wettelijke kaders, ze hebben aangegeven van alles niet te kunnen uitvoeren vanwege te weinig capaciteit, maar dan kunnen ze wel dit erbij nemen op de hooivork? Recept voor ellende als daar niet eerst iets verandert.quote:Op maandag 25 september 2023 19:05 schreef deedeetee het volgende:
Als het via Marktplaats loopt is het sleepnet wel heel groot dus dan is er wel degelijk kans dat er burgers/kleine handelaars in verstrikt gaan raken. Daar zijn er ook genoeg van onterecht kapot gemaakt door de Belastingdienst die zich niks aantrok van wettelijke kaders, uitspraken en algemeen fatsoen. Het is niet dat dat niet zorgelijk of niet zielig zou zijn.quote:Op maandag 25 september 2023 19:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat het niet om de gewone burger gaat...
Het komt uit de koker van de Europese Commissie. De Belastingdienst(en) krijgen deze gegevens of ze daar nou op zitten te wachten of niet.quote:Op dinsdag 26 september 2023 09:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat vind ik een veel belangrijker kanttekening dan het idee dat mensen erbij gesnaaid worden. De Belastingdienst heeft laten zien niet integer om te gaan met gegevens en wettelijke kaders, ze hebben aangegeven van alles niet te kunnen uitvoeren vanwege te weinig capaciteit, maar dan kunnen ze wel dit erbij nemen op de hooivork? Recept voor ellende als daar niet eerst iets verandert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |