abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211203009
quote:
3s.gif Op zondag 5 november 2023 17:07 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja dacht je dat ik dit vandaag even verzon ? Goed ik heb mn best gedaan om het te beschrijven, en op die manier kun je eigenlijk vrijwel álle problemen terugleiden naar dit fenomeen. Veruit de meeste problemen gaan om macht en geld, en dus "individueel gewin" = ego.Of als ik het beter moet benoemen; het gedrag van iemand die overgenomen is door z'n ego ipv dat hij z'n ego goed onder controle heeft en het kan sturen.
Jouw probleem is dat je teveel van die zweefboeken hebt gelezen en nu denkt “het” te begrijpen.
Rule #3: question everything, especially when it comes from intelligent people of high status.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 5 november 2023 @ 17:22:35 #177
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211203028
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 17:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jouw probleem is dat je teveel van die zweefboeken hebt gelezen en nu denkt “het” te begrijpen.
Rule #3: question everything, especially when it comes from intelligent people of high status.
Nee, ik heb de ervaringen gehad, en die tellen harder dan welk boek dan ook. Dan begin je daarna goed te doorzien wat ze proberen te zeggen, álle religies, en zéker mensen zoals Alan Watts e.d.
As above, so below.
pi_211203133
quote:
3s.gif Op zondag 5 november 2023 17:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, ik heb de ervaringen gehad, en die tellen harder dan welk boek dan ook. Dan begin je daarna goed te doorzien wat ze proberen te zeggen, álle religies, en zéker mensen zoals Alan Watts e.d.
Welke ervaring? Zeker zo’n Buda reisje op balie in blote judokes. _O-
Vakman pur sang
  Moderator zondag 5 november 2023 @ 17:34:18 #179
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211203164
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 17:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welke ervaring? Zeker zo’n Buda reisje op balie in blote judokes. _O-
Meermaals een tijdelijke Nirvana.
As above, so below.
pi_211203228
quote:
2s.gif Op zondag 5 november 2023 17:34 schreef Mijk het volgende:

[..]
Meermaals een tijdelijke Nirvana.
Goede band.

Maar je bedoelt psychose?
Vakman pur sang
  zondag 5 november 2023 @ 17:42:19 #181
545 dop
:copyright: dop
pi_211203240
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 17:13 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, met die laatste zin ben ik het eens.
moet ik daar de conclusie uit trekken dat je het met de rest niet eens bent?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zondag 5 november 2023 @ 17:42:55 #182
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211203249
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 17:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Goede band.

Maar je bedoelt psychose?
Haha, nee, maar met die halfbakken flames enzo heeft het denk ik niet zoveel toegevoegde waarde om verdere discussie te voeren.
As above, so below.
  Moderator zondag 5 november 2023 @ 17:49:18 #183
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211203316
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 17:42 schreef dop het volgende:

[..]
moet ik daar de conclusie uit trekken dat je het met de rest niet eens bent?
Dat niemand 24/7 bewust is van z'n ego daar ben ik het half mee eens, als je slaapt bijvoorbeeld ben je je doorgaans helemaal nergens bewust van, maar er zijn dus bepaalde bewegingen, zoals takken in Boeddhisme, die júist 24/7 (voor zover ze niet slapen, en misschien zelfs daar in hun droom) ermee bezig zijn om wél 24/7 bewust te zijn. En die komen daar dus wel soms, in permanente Nirvana.

En over hun ego, zoals je zegt; er is niet aan te ontsnappen. Zij hebben dus wel een ego, maar bij bijvoorbeeld een emotie, zoals angst, of woede, merken zij dóór die controle erover, op tijd op wanneer dat speelt en grijpen dan in met het bewustzijn om zich niet over te laten nemen door die emoties (waar anderen op een moment als dit compleet krankzinnig worden). Het niet hechten van waarde aan emoties, het er laten zijn, en het gelijk laten gaan. Dát is power.

Hierom wordt Nirvana ook vaak genoemd; "Emotional Mastery".
As above, so below.
  zondag 5 november 2023 @ 18:04:32 #184
545 dop
pi_211203609
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 17:49 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat niemand 24/7 bewust is van z'n ego daar ben ik het half mee eens, als je slaapt bijvoorbeeld ben je je doorgaans helemaal nergens bewust van, maar er zijn dus bepaalde bewegingen, zoals takken in Boeddhisme, die júist 24/7 (voor zover ze niet slapen, en misschien zelfs daar in hun droom) ermee bezig zijn om wél 24/7 bewust te zijn. En die komen daar dus wel soms, in permanente Nirvana.
ja leuk als je geheel in jezelf gekeerd bent, met of zonder hulp van drugs (no flame intended), maar zo kun je niet 24/7 zijn in interactie met de wereld.
quote:
En over hun ego, zoals je zegt; er is niet aan te ontsnappen. Zij hebben dus wel een ego, maar bij bijvoorbeeld een emotie, zoals angst, of woede, merken zij dóór die controle erover, op tijd op wanneer dat speelt en grijpen dan in met het bewustzijn om zich niet over te laten nemen door die emoties (waar anderen op een moment als dit compleet krankzinnig worden). Het niet hechten van waarde aan emoties, het er laten zijn, en het gelijk laten gaan. Dát is power.

Hierom wordt Nirvana ook vaak genoemd; "Emotional Mastery".
ik ben het prima met je eens dat het soms handig is als we ons wat meer bewust zijn van ons ego.
Maar dat bewustzijn maakt nog niet de oplossing tot alles.
Het leven is vaak keuzes maken waar van je de consequenties helemaal niet kunt overzien, en waar bij het ego helemaal geen rol speelt.
Door zie eerst jezelf maar eens, voor je beweert de wereld te doorzien
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  Moderator zondag 5 november 2023 @ 18:08:22 #185
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211203743
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 18:04 schreef dop het volgende:

[..]
ja leuk als je geheel in jezelf gekeerd bent, met of zonder hulp van drugs (no flame intended), maar zo kun je niet 24/7 zijn in interactie met de wereld.
En er zijn mensen die het doen,nu zal het niet 100% 24/7 zijn maar waar het om gaat is dus dat op tijd ingrijpen en niet meer gestuurd worden erdoor, door emoties bijv.

quote:
[..]
ik ben het prima met je eens dat het soms handig is als we ons wat meer bewust zijn van ons ego.
Maar dat bewustzijn maakt nog niet de oplossing tot alles.
Het leven is vaak keuzes maken waar van je de consequenties helemaal niet kunt overzien, en waar bij het ego helemaal geen rol speelt.
Door zie eerst jezelf maar eens, voor je beweert de wereld te doorzien
Eens, en die laatste zin hier, is eigenlijk synoniem aan elkaar. Zoals de Kybalion zegt; As within, So without. Ook Jung wist dit, en zei iets in de trant van; the outer world, is a reflection of your inner self. Heb even de exacte quote niet zo bij de hand.
As above, so below.
pi_211203933
Ik las een keer in een boek waarin mensen vertellen over hun levens tussen twee levens in. Iedereen heeft zijn eigen keuze wat hij doet met zijn leven. De aarde schijnt de voorkeur te hebben omdat je dan "snel opschiet" in je ontwikkeling omdat hier zoveel conflicten zijn.
Dat even terzijde. Maar er stond een verhaal in van vrouw die drie levens voor het nonnenschap had gekozen, omdat je dan ver weg blijft van conflicten. Haar begeleider maakte na de derde keer de opmerking: Wordt het nu niet eens keer tijd om te groeien, door echt eens een keer in die ruwe wereld te staan en eens een keer niet in een lekker-makkelijk-leventje te gaan zitten?
  zondag 5 november 2023 @ 18:19:26 #187
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211203967
Boeddhisten hebben het helemaal niet over het "ego" - dat is een Westers New Age ding - maar over skandha's die convergeren tot de conventionele ervaring van een zelf. "Het ego" kan helemaal niets doen, want zoiets bestaat helemaal niet in de ogen van een praktiserend boeddhist. Datgene wat die conventionele benaming draagt is een epifenomeen van de skandha's en heeft dus ook geen enkel handelend vermogen.
verwijder dit account.
  Moderator zondag 5 november 2023 @ 18:25:13 #188
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211204045
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 18:19 schreef CharlesKinbote het volgende:
Boeddhisten hebben het helemaal niet over het "ego" - dat is een Westers New Age ding - maar over skandha's die convergeren tot de conventionele ervaring van een zelf. "Het ego" kan helemaal niets doen, want zoiets bestaat helemaal niet in de ogen van een praktiserend boeddhist. Datgene wat die conventionele benaming draagt is een epifenomeen van de skandha's en heeft dus ook geen enkel handelend vermogen.
In de huidige leren heb ik het anders wel vaak teruggezien, maar ik weet ook niet zeker of Buddha zelf hierover sprak. Dit is iets wat ik me al langer afvroeg, en wat jij hier zegt sterkt mn twijfel erin.
As above, so below.
pi_211209099
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Veelal, zo zie ik ook in facebook groepen en telegram kanalen, komt men enkel om te "debunken" (zie hoe goed ik ben, ik heb gelijk !). Dit is gedrag om ego fulfillment te behalen, kortstondige voldoening tot de volgende zgn "debunk". Niet wetende dat ze de cloak proberen te debunken, met diezelfde cloak. Dus onzin proberen te debunken met onzin, en mezelf incluis, ik was niet uitgezonderd daarvan, in een vroeger stadium van m'n leven. Maargoed hier wordt niemand wijzer van, al is dit "gevecht" al eeuwig gaande ook. En de meeste mensen die dat gevecht aangaan, hebben zich niet eens of heel summier verdiept in de materie waarover ze praten, ze komen enkel met "bewijs maar", narrowminded tunnelvision.

Zelden komen atheisten of "ongelovigen" om te trachten om het te begrijpen omdat ze biassed zijn met "het is onzin", en ook hier kan ik nog in komen, omdat ook zij enkel de cloak zien en niet de symboliek lezen (wat overigens achterlijk complex is in de abrahamistische religies), sowieso is symboliek lezen belachelijk lastig. Maar zodra je de serieuze puzzel doorziet die hier ligt, door meer bewustwording of ervaringen met het spirituele (yoga, meditaties en psychedelics zijn over t algemeen de triggers hiervan, omdat deze alle 3 een soort van 4D view naar de wereld kunnen geven) worden deze puzzels duidelijker zichtbaar, omdat je dan begint te begrijpen dat het 1 grote innergame is en niets anders dan dat.

Het probleem is dus dat de bijbel bijv, en zo ook de koran, 70% opvulling is van magische verhalen (en vooral geschiedenis) wat de leer best wel stevig insneeuwt, ook zijn deze abrahamistische religies centraal gestuurd, en derhalve véle factoren meer vatbaar voor corruptie (wat we dus zien, oorlogen erom). En door dát aspect, die soepmix van teksten, waarvan ook nog eens veel zwaar onnodig is, begrijpt bijna niemand er meer wat van. En met 70% onzin/opvulling, ben ik nog heel voorzichtig.

Om deze reden hebben de oosterse religies mijn voorkeur, al moest ik zelf behoorlijk psychedelics nemen om het uberhaupt serieus te gaan nemen, maar daarna trokken me die wel het meest, omdat die de grootste waarheid/letterlijk-te-nemen verhouding hebben.

En om nog even terug te komen op de eerste alinea, is het ironisch genoeg dat bij uitstek, religies júist proberen dát ego te ontmantelen en daarmee je wáre zelf te vinden, dat is het hele doel ervan (en dus innergame) , haha :D
Je hebt geen psychedelica nodig om tot geloof te komen.
  Moderator maandag 6 november 2023 @ 06:49:06 #190
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211209101
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 06:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je hebt geen psychedelica nodig om tot geloof te komen.
Klopt, alleen zo ging het wel bij mij, en ik geloof niet, hooguit faith :+
As above, so below.
pi_211210558
Voor mij is spirituele vooruitgang een lineaire progressie. Je mediteert, en geleidelijk aan word je geest stiller. Het effect is ook permanent, je raakt gegrond in je boeddha natuur.

Dat is dus heel anders dan "ik heb een aantal mystieke ervaringen gehad".
pi_211210628
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 11:14 schreef Libertarisch het volgende:
Voor mij is spirituele vooruitgang een lineaire progressie. Je mediteert, en geleidelijk aan word je geest stiller. Het effect is ook permanent, je raakt gegrond in je boeddha natuur.

Zo heeft iedereen zijn eigen wandel en opvatting.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211211561
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 11:21 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Zo heeft iedereen zijn eigen wandel en opvatting.
Het is wel breed gedragen, het staat ook in de heilige boeken (dat maakt het 'officieel').

Het is gewoon een kwestie van mediteren tot verlichting.
  maandag 6 november 2023 @ 17:38:16 #194
545 dop
pi_211213934
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 12:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is wel breed gedragen, het staat ook in de heilige boeken (dat maakt het 'officieel').

Het is gewoon een kwestie van mediteren tot verlichting.
221101_1_funsat130_20.jpg
pi_211214023
quote:
7s.gif Op maandag 6 november 2023 17:38 schreef dop het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
En dat noemen we dan natuurlijk een heilig boek.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211214265
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Ik wil niet dat mijn spiritualiteit vergeleken wordt met het christengedrocht :P
  maandag 6 november 2023 @ 21:42:47 #197
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211217099
quote:

[..]
[ afbeelding ]
nooit geweten dat Petrus dit allemaal schreef.
pi_211218426
quote:

heb je nog wel bewuste gedachten en intern dialoog?
Ook dat kan kapot helaas.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_211219281
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 02:34 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
heb je nog wel bewuste gedachten en intern dialoog?
Ook dat kan kapot helaas.
Ik praat liever niet tegen mezelf...
pi_211220745
quote:

Kan natuurlijk. Ik speel videospelletjes. Heeft hetzelfde effect. Dat maakt het persoonlijk.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')