Het ego persee is niet slecht, alleen daar komt wel al het slechte van een mens vandaan (dat wat wij als slecht bestempelen). Het wordt pas slecht zodra het je compleet overneemt.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar nu kom je een beetje bj de kern.
In veel lezingen en vnl spiritualiteit is “het ego” synoniem met het kwaad.
We moeten (van wie eigenlijk) “betere mensen” worden, het ego moet vervangen worden door zelfreflectie en naastenliefde. Enz enz.
Dit is allemaal een ver van mijn bed show. Een mens is een mens en gedraagt zich als een mens. Net zoals een leeuw zich gedraagt als een leeuw.
Het ego is slecht? Waarom is het slecht en zou een mens goed moeten doen?
Klopt, maar we zitten niet gek ver af van selfdestruction, plastic soup, natuur slopen voor geld (houtkapperijen in de amazone), oceanen leegvissen, mensen tegen elkaar opzetten, ecologische systemen van dieren kapot maken, enzovoort. En uiteindelijk komt men erachter dat ze hun dollarbriefjes niet kunnen eten.quote:Als we alles deden wat goed is gingen de meeste mensen (naar) dood. Er is geen “goede” weg. Er is alleen een weg. En we bestaan en leven een met de natuur.
De natuur zegt dat we reguleren, dat we ergens rond de 3 miljard mogen zijn op aarde. En hoe dan ook gaat dat gebeuren. Of we nu goed of slecht doen.
Ws hoe meer oorlogen we plegen hoe langer we met heel veel blijven.
Ja, en ego blockt dit, want dat gaat rijkdom niet delen, dat wil alles voor zichzelf, want = meer macht, en is meer bestaanszekerheid voor dát enkele individu. Ego is dan ook het énige probleem wereldwijd, als iedereen in 1x verlicht zou raken, krijg je automatisch wat jij zegt, globalisme en communisme OP DE JUISTE MANIER. En niet op een gedwongen manier (waarin ego dus leidt). Een gemaakte samenleving is nooit goed, het is gemaakt , en de maker ervan heeft voordelen daarin zitten voor zichzelf. Dus wrong.quote:Stopt de mens daarmee en verdeelt het alle rijkdom dan volgt de ergste ramp.
Ik hou maar op.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:06 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het ego persee is niet slecht, alleen daar komt wel al het slechte van een mens vandaan (dat wat wij als slecht bestempelen). Het wordt pas slecht zodra het je compleet overneemt.
"The mind is a perfect servant but a terrible master"
In deze post heb ik wat verder uitéén gezet hoe dit werkt in de psyche. Ik bestudeer deze content wel al even.
[..]
Klopt, maar we zitten niet gek ver af van selfdestruction, plastic soup, natuur slopen voor geld (houtkapperijen in de amazone), oceanen leegvissen, mensen tegen elkaar opzetten, ecologische systemen van dieren kapot maken, enzovoort. En uiteindelijk komt men erachter dat ze hun dollarbriefjes niet kunnen eten.
[..]
Ja, en ego blockt dit, want dat gaat rijkdom niet delen, dat wil alles voor zichzelf, want = meer macht, en is meer bestaanszekerheid voor dát enkele individu. Ego is dan ook het énige probleem wereldwijd, als iedereen in 1x verlicht zou raken, krijg je automatisch wat jij zegt, globalisme en communisme OP DE JUISTE MANIER. En niet op een gedwongen manier (waarin ego dus leidt). Een gemaakte samenleving is nooit goed, het is gemaakt , en de maker ervan heeft voordelen daarin zitten voor zichzelf. Dus wrong.
Ik zie niet echt iets raars wat ik post, behalve dat ik je laatste zin wellicht verkeerd interpreteerde, maargoed.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik hou maar op.
Je begrijpt mij niet en ik jou niet.
Veel succes verder
Mensen die het licht hebben gezien hoeven anderen ook niet te begrijpen. Die hoeven alleen begrepen te worden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik hou maar op.
Je begrijpt mij niet en ik jou niet.
Veel succes verder
Grappige poging tot flame weer, ik vraag me af waar die vandaan komen, ik ben verbaasd erover, ik ben wel wat beter van jou gewend eigenlijk.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen die het licht hebben gezien hoeven anderen ook niet te begrijpen. Die hoeven alleen begrepen te worden.
Je wilt wat vertellen maar luistert totaal niet.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie niet echt iets raars wat ik post, behalve dat ik je laatste zin wellicht verkeerd interpreteerde, maargoed.
Ik reageer vrij uitgebreid op deze vraag;quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je wilt wat vertellen maar luistert totaal niet.
Daarna op de volgende quote, eigenlijk is dat een vorm van voortzetting wat het ego aan het doen is, en dat we dus OOK niet meer bestaan als we naar selfdestruction gaan (waar we nu hard op afstevenen).quote:Het ego is slecht? Waarom is het slecht en zou een mens goed moeten doen?
Totaal niet wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik reageer vrij uitgebreid op deze vraag;
[..]
Daarna op de volgende quote, eigenlijk is dat een vorm van voortzetting wat het ego aan het doen is, en dat we dus OOK niet meer bestaan als we naar selfdestruction gaan (waar we nu hard op afstevenen).
En de laatste quote interpreteerde ik verkeerd idd, maar ik denk dat je doelt op overbevolking. Maar de wereld is verre van overbevolkt imo, en als ze nou het geld eens staken in de sahara vruchtbaar maken of een ander dergelijk project wat meer kan verbouwen enzovoort, dan kan de wereldbevolking nog wel even door, UITEINDELIJK komt dat punt ja, dat het overbevolkt raakt, maarja, wie weet hebben we tegen die tijd al een komeet in de zee gehad. Balance will be restored, always.
Gewoon, lees het terug. Denk er een dag over en probeer het dan nog eensquote:Op zaterdag 4 november 2023 22:43 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nou enlighten me? Wat bedoel je wel?
Ja fijne methodiek van een dialoog voeren dan.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gewoon, lees het terug. Denk er een dag over en probeer het dan nog eens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
bewijs dit, het is een aanname van jouw kantquote:Op zaterdag 4 november 2023 22:06 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het ego persee is niet slecht, alleen daar komt wel al het slechte van een mens vandaan (dat wat wij als slecht bestempelen). Het wordt pas slecht zodra het je compleet overneemt.
ook een aannamequote:"The mind is a perfect servant but a terrible master"
autoriteits argument wat wil je zeggen wat voegt het toe?quote:In deze post heb ik wat verder uitéén gezet hoe dit werkt in de psyche. Ik bestudeer deze content wel al even
ons brein en onze instincten zijn helemaal niet ontworpen om bezig te zijn met langetermijn gevolgen van ons handelen. Het is niet speciaal alleen het ego dat dit in de hand werkt.quote:[..]
Klopt, maar we zitten niet gek ver af van selfdestruction, plastic soup, natuur slopen voor geld (houtkapperijen in de amazone), oceanen leegvissen, mensen tegen elkaar opzetten, ecologische systemen van dieren kapot maken, enzovoort. En uiteindelijk komt men erachter dat ze hun dollarbriefjes niet kunnen eten.
Je gebruikt het ego om het allemaal heel zwart wit in te vullen, maar het overgrote deel van onze motivatie in het leven gaat helemaal niet over ego.quote:[..]
Ja, en ego blockt dit, want dat gaat rijkdom niet delen, dat wil alles voor zichzelf, want = meer macht, en is meer bestaanszekerheid voor dát enkele individu. Ego is dan ook het énige probleem wereldwijd, als iedereen in 1x verlicht zou raken, krijg je automatisch wat jij zegt, globalisme en communisme OP DE JUISTE MANIER. En niet op een gedwongen manier (waarin ego dus leidt). Een gemaakte samenleving is nooit goed, het is gemaakt , en de maker ervan heeft voordelen daarin zitten voor zichzelf. Dus wrong.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 05-11-2023 16:37:45 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
quote:Op zondag 5 november 2023 15:45 schreef dop het volgende:
[..]
"The mind is a perfect servant but a terrible master"
ook een aanname
[..]
autoriteits argument wat wil je zeggen wat voegt het toe?
[..]
ons brein en onze instincten zijn helemaal niet ontworpen om bezig te zijn met langetermijn gevolgen van ons handelen. Het is niet speciaal alleen het ego dat dit in de hand werkt.
[..]
Je gebruikt het ego om het allemaal heel zwart wit in te vullen, maar het overgrote deel van onze motivatie in het leven gaat helemaal niet over ego.
Als je boodschappen doet eet slaapt en werkt neem je je ego wel mee onderweg maar het is niet de motivator in dat alles.
Nadenken over ego is niet slecht, maar los komen van je ego tot hoger doel maken is onmogelijk.
Dat na streven en denken dat je de antwoorden hebt, en het allemaal kan doorgronden is uiteindelijk ook gewoon een gedachte van uit ego.Ja ik wilde bijna beginnen met het ook los reageren op de stukken, maar vooral dat eerste antwoord op die eerste quote ..... als je enige kennis/ervaring hebt van hoe psychologie en/of spiritualiteit werkt, dan is dat een gegeven wat ik ook al meermaals, veelmaals zelfs heb uitgelegd over verschillende topics. Het is geen autoriteits argument, ik gaf meer aan; ik verzin niet zomaar ff wat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed, ik vind het prima wat je allemaal denkt, ik ga het niet weer helemaal uitkauwen.Wat dat betreft vind ik dit de veel interessantere opmerking, omdat dit imo ook het geval is. Het ego is bij de mens een instrument wat we kregen, zoals vogels vleugels hebben, mollen goed kunnen graven, luipaarden snelheid hebben, leeuwen grote klauwen, hebben wij ons brein gekregen als instrument om te gebruiken om te overleven. In principe is dit dus eigenlijk het meest geavanceerde instrument in de natuur omdat het vooral analytisch werkt en in staat is door dat analytische bepaalde situaties in te schatten en ook de uitkomsten te voorspellen.quote:Op zondag 5 november 2023 12:46 schreef Libertarisch het volgende:
Ik zie het meer als een mentale afwijking / geestesziekte.
Dit is waarvoor het bedoeld is (HAAAA BEWIJS MAAR, nee natuurlijk kan ik dat niet, het is het meest logisch), zo lijkt als we naar de rest van de natuur kijken, tenzij er beweerd gaat worden dat de Annunaki ons hier heeft neergezet, dan gaan we another ballparc in.
Nu we als soort behoorlijk vergevorderd zijn, zegmaar gerust; eigenlijk een plaag op de aarde, en het eigenlijk niet meer echt nodig hebben om daadwerkelijk "te overleven" (slechts in enkele gevallen). En hier komt de error/ziekte erin; normaliter zouden we ons verstand enkel moeten gebruiken ter overleving, of ter oplossing van iets maar dat is niet wat we doen. Het nadenken is doorgeslagen en nu zijn we de hele dag verzeild in gedachten en missen daardoor de ervaring, 90% van je gedachten zijn totaal onzin en ook is er veel gebaseerd op "wat anderen wel niet denken" (over jou bijv), tótaal onzinnig als je het even objectief bekijkt.
En juist dit fenomeen, is precies wat men weerhoudt van het ervaren van dat "goddelijke" als je het zo zou willen noemen, die gedachten sneeuwen de ervaring onder, of zijn als wolken voor de zon. Het brengt depressies, angsten. Want een depressie, komt áltijd door gedachten aan het verleden(bewust of onbewust). Angst, is áltijd door een gedachte voor een gebeurtenis in de toekomst. Die gedachtenwereld waar je dus in verzeild bent, zou je "hel" kunnen noemen, want gedachten leiden ook tot "suffering".
Dus inderdaad is het een geestesziekte te noemen, een op hol geslagen "denkmachine" die amper nog te stoppen is omdat men niet meer weet hoe omdat het bijna altijd zo geweest is, men niet beter weet daardoor, en dit dus ook de comfortzone is van mensen. Ego ontleent zijn bestaansrecht aan gedachten, en voor het lekker complex maken ervan.
Het allerergste hiervan, is dat mensen zich zijn gaan identificeren met gedachten en denken dat ze hun gedachten zijn, en exact dit is de crux van het hele probleem, want in dit geval heeft ego je overgenomen. Het bestuurt jou ipv dat jij het bestuurt als instrument. Dit is ook de reden waarom een "Ego-death", EXTREEM beangstigend is, omdat je serieus denkt dat je écht dood gaat. Dít is het bewijs dat je ego je overgenomen heeft omdat je er van overtuigd bent dat je hele zijn, dus je hele being dood gaat bij een dergelijke ervaring. Ook dit is prima te bewijzen voor jezelf, neem maar een flinke dosis psychedelics, dan krijg je het bewijs vanzelf te zien.
En dit is dus het daadwerkelijke probleem imo van de hele mensheid, het egoic construct, dát is de reden waarom alles eraan gaat. Hier in de buurt bijv, om een eenvoudig voorbeeld te geven; ze dumpen zwaar gif (pfoa en GenX) in de rivier, waarom doen ze dit? Geld. Waarom zouden ze dat voor geld doen? Omdat er dan "meer winst" is. Waar gaat die "meer winst" heen? Naar de bonussen van de aandeelhouders, want die willen; meer meer meer == Ego. Zonder dat egoic DESIRE naar meer meer meer geld, was de rivier niet vergiftigd en kon ik er nog in zwemmen hier.
En dit is slechts 1 voorbeeld, als je dit op globale schaal gaat bekijken, whehe... dát is waarom de wereld ervoor staat zoals hij ervoor staat, aan de rand, dóór 1 reden; Ego. Daarom is collectieve "verlichting", dus de enige serieuze counter op een selfdestruction van de aarde, want zoals eerder ook vaker genoemd; dat brengt desirelesness, completion, wholeness(holyness), en dit zorgt ervoor dat mensen hun "geluk" niet meer in externe zaken zoeken zoals meer meer meer geld. Nee, dan gaan er andere prioriteiten spelen, dát is waarom.As above, so below.
Man man man en dan gek vinden dat mensen je niet snappen of niet meer met je in discussie willen gaan.quote:Op zondag 5 november 2023 16:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja ik wilde bijna beginnen met het ook los reageren op de stukken, maar vooral dat eerste antwoord op die eerste quote ..... als je enige kennis/ervaring hebt van hoe psychologie en/of spiritualiteit werkt, dan is dat een gegeven wat ik ook al meermaals, veelmaals zelfs heb uitgelegd over verschillende topics. Het is geen autoriteits argument, ik gaf meer aan; ik verzin niet zomaar ff wat.
Goed, ik vind het prima wat je allemaal denkt, ik ga het niet weer helemaal uitkauwen.
[..]
Wat dat betreft vind ik dit de veel interessantere opmerking, omdat dit imo ook het geval is. Het ego is bij de mens een instrument wat we kregen, zoals vogels vleugels hebben, mollen goed kunnen graven, luipaarden snelheid hebben, leeuwen grote klauwen, hebben wij ons brein gekregen als instrument om te gebruiken om te overleven. In principe is dit dus eigenlijk het meest geavanceerde instrument in de natuur omdat het vooral analytisch werkt en in staat is door dat analytische bepaalde situaties in te schatten en ook de uitkomsten te voorspellen.
Dit is waarvoor het bedoeld is (HAAAA BEWIJS MAAR, nee natuurlijk kan ik dat niet, het is het meest logisch), zo lijkt als we naar de rest van de natuur kijken, tenzij er beweerd gaat worden dat de Annunaki ons hier heeft neergezet, dan gaan we another ballparc in.
Nu we als soort behoorlijk vergevorderd zijn, zegmaar gerust; eigenlijk een plaag op de aarde, en het eigenlijk niet meer echt nodig hebben om daadwerkelijk "te overleven" (slechts in enkele gevallen). En hier komt de error/ziekte erin; normaliter zouden we ons verstand enkel moeten gebruiken ter overleving, of ter oplossing van iets maar dat is niet wat we doen. Het nadenken is doorgeslagen en nu zijn we de hele dag verzeild in gedachten en missen daardoor de ervaring, 90% van je gedachten zijn totaal onzin en ook is er veel gebaseerd op "wat anderen wel niet denken" (over jou bijv), tótaal onzinnig als je het even objectief bekijkt.
En juist dit fenomeen, is precies wat men weerhoudt van het ervaren van dat "goddelijke" als je het zo zou willen noemen, die gedachten sneeuwen de ervaring onder, of zijn als wolken voor de zon. Het brengt depressies, angsten. Want een depressie, komt áltijd door gedachten aan het verleden(bewust of onbewust). Angst, is áltijd door een gedachte voor een gebeurtenis in de toekomst. Die gedachtenwereld waar je dus in verzeild bent, zou je "hel" kunnen noemen, want gedachten leiden ook tot "suffering".
Dus inderdaad is het een geestesziekte te noemen, een op hol geslagen "denkmachine" die amper nog te stoppen is omdat men niet meer weet hoe omdat het bijna altijd zo geweest is, men niet beter weet daardoor, en dit dus ook de comfortzone is van mensen. Ego ontleent zijn bestaansrecht aan gedachten, en voor het lekker complex maken ervan.
Het allerergste hiervan, is dat mensen zich zijn gaan identificeren met gedachten en denken dat ze hun gedachten zijn, en exact dit is de crux van het hele probleem, want in dit geval heeft ego je overgenomen. Het bestuurt jou ipv dat jij het bestuurt als instrument. Dit is ook de reden waarom een "Ego-death", EXTREEM beangstigend is, omdat je serieus denkt dat je écht dood gaat. Dít is het bewijs dat je ego je overgenomen heeft omdat je er van overtuigd bent dat je hele zijn, dus je hele being dood gaat bij een dergelijke ervaring. Ook dit is prima te bewijzen voor jezelf, neem maar een flinke dosis psychedelics, dan krijg je het bewijs vanzelf te zien.
En dit is dus het daadwerkelijke probleem imo van de hele mensheid, het egoic construct, dát is de reden waarom alles eraan gaat. Hier in de buurt bijv, om een eenvoudig voorbeeld te geven; ze dumpen zwaar gif (pfoa en GenX) in de rivier, waarom doen ze dit? Geld. Waarom zouden ze dat voor geld doen? Omdat er dan "meer winst" is. Waar gaat die "meer winst" heen? Naar de bonussen van de aandeelhouders, want die willen; meer meer meer == Ego. Zonder dat egoic DESIRE naar meer meer meer geld, was de rivier niet vergiftigd en kon ik er nog in zwemmen hier.
En dit is slechts 1 voorbeeld, als je dit op globale schaal gaat bekijken, whehe... dát is waarom de wereld ervoor staat zoals hij ervoor staat, aan de rand, dóór 1 reden; Ego. Daarom is collectieve "verlichting", dus de enige serieuze counter op een selfdestruction van de aarde, want zoals eerder ook vaker genoemd; dat brengt desirelesness, completion, wholeness(holyness), en dit zorgt ervoor dat mensen hun "geluk" niet meer in externe zaken zoeken zoals meer meer meer geld. Nee, dan gaan er andere prioriteiten spelen, dát is waarom.
quote:Op zondag 5 november 2023 15:45 schreef dop het volgende:
[..]
bewijs dit, het is een aanname van jouw kant
[..]
ook een aanname
[..]
autoriteits argument wat wil je zeggen wat voegt het toe?
[..]
ons brein en onze instincten zijn helemaal niet ontworpen om bezig te zijn met langetermijn gevolgen van ons handelen. Het is niet speciaal alleen het ego dat dit in de hand werkt.
[..]
Je gebruikt het ego om het allemaal heel zwart wit in te vullen, maar het overgrote deel van onze motivatie in het leven gaat helemaal niet over ego.
Als je boodschappen doet eet slaapt en werkt neem je je ego wel mee onderweg maar het is niet de motivator in dat alles.
Nadenken over ego is niet slecht, maar los komen van je ego tot hoger doel maken is onmogelijk.
Dat na streven en denken dat je de antwoorden hebt, en het allemaal kan doorgronden is uiteindelijk ook gewoon een gedachte van uit ego.Nou dit bedoel ik dus helemaal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder vind ik “het ego” ook gewoon te zweverig. “Het brein” zou de lading beter dekken.Vakman pur sang
Ja dan kun je mij gaan flamen, maar als je niet begrijpt wat er staat, ik probeer het zo gedetailieerd mogelijk te omschrijven. Als je dit niet begrijpt, dan snap ik ook dat je geen spirituele boeken leest of kunt lezen, want dat gaat nóg een stuk verder dan enkel dit.quote:Op zondag 5 november 2023 16:47 schreef dop het volgende:
[..]
Man man man en dan gek vinden dat mensen je niet snappen of niet meer met je in discussie willen gaan.
Kijk vooral niet in de spiegel.
Dit is echt zinloos.
Excuus voor mijn halfslachtige poging.
Ja, dat is ook waarom ik naar dat andere topic linkte, daar staat op z'n Jungiaans wat sterker uitgelegd wat het ego doet, wat het is en waar het vandaan komt. Het ego is een bedacht zelf-beeld door het brein.quote:Op zondag 5 november 2023 16:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou dit bedoel ik dus helemaal.
Verder vind ik “het ego” ook gewoon te zweverig. “Het brein” zou de lading beter dekken.
Ik snap prima wat ego is, maar snap jij dat je er niet aan kunt ontspannen en dat het ontsnappen dus ook niet het antwoord is op als.quote:Op zondag 5 november 2023 16:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dan kun je mij gaan flamen, maar als je niet begrijpt wat er staat, ik probeer het zo gedetailieerd mogelijk te omschrijven. Als je dit niet begrijpt, dan snap ik ook dat je geen spirituele boeken leest of kunt lezen, want dat gaat nóg een stuk verder dan enkel dit.
Dit gaat om het begrijpen wat er zich in de mind afspeelt, en dat is niet makkelijk nee.
[..]
Ja, dat is ook waarom ik naar dat andere topic linkte, daar staat op z'n Jungiaans wat sterker uitgelegd wat het ego doet, wat het is en waar het vandaan komt. Het ego is een bedacht zelf-beeld door het brein.
Het gaat er niet over om eraan te ontsnappen, het gaat erover om het onder controle te hebben ipv dat het jou onder controle heeft. En dit is bij het gros van de mensen aan de hand, dát is het probleem.quote:Op zondag 5 november 2023 17:00 schreef dop het volgende:
[..]
Ik snap prima wat ego is, maar snap jij dat je er niet aan kunt ontspannen en dat het ontsnappen dus ook niet het antwoord is op als.
Je geeft een soort van het ego de schuld van alles maar vergeet dat schuld een dingetje van je ego is.
Dat is helemaal niet “het probleem”quote:Op zondag 5 november 2023 17:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het gaat er niet over om eraan te ontsnappen, het gaat erover om het onder controle te hebben ipv dat het jou onder controle heeft. En dit is bij het gros van de mensen aan de hand, dát is het probleem.
Ja dacht je dat ik dit vandaag even verzon ? Goed ik heb mn best gedaan om het te beschrijven, en op die manier kun je eigenlijk vrijwel álle problemen terugleiden naar dit fenomeen. Veruit de meeste problemen gaan om macht en geld, en dus "individueel gewin" = ego.Of als ik het beter moet benoemen; het gedrag van iemand die overgenomen is door z'n ego ipv dat hij z'n ego goed onder controle heeft en het kan sturen.quote:Op zondag 5 november 2023 17:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet “het probleem”
Als je zo verlicht en intelligent bent zou je eerst moeten filosoferen over wat “het probleem” is.
nee dat is veel te simpel gesteld het is veel complexer dan dat.quote:Op zondag 5 november 2023 17:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het gaat er niet over om eraan te ontsnappen, het gaat erover om het onder controle te hebben ipv dat het jou onder controle heeft. En dit is bij het gros van de mensen aan de hand, dát is het probleem.
Ja, met die laatste zin ben ik het eens.quote:Op zondag 5 november 2023 17:12 schreef dop het volgende:
[..]
nee dat is veel te simpel gesteld het is veel complexer dan dat.
Niemand is zich 24/7 bewust van zijn ego en ook als je wel even de tijd neemt om je er bewust van te worden voor dat je bepaalde zaken doet, heeft dit geen enkele garantie dat je daden enkel een positief effect hebben.
Verder is het ego niet enkel en alleen kwaad aardig, het is evolutionair gezien ook onderdeel van ons overlevingssysteem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |