abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210710561
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
Weet je, soms waardeer ik je grenzeloze vertrouwen in de oprechtheid van de mens wel hoor. Maar het discussieert echt verdomde ingewikkeld.
Als je het zo zegt komt het over alsof driekwart van de APB voorstellen prietpraat is. Hoe zie jij dit?
  donderdag 21 september 2023 @ 22:09:26 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210710659
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:04 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Als je het zo zegt komt het over alsof driekwart van de APB voorstellen prietpraat is. Hoe zie jij dit?
Het is een veredeld verkiezingsdebat waar niemand de eindverantwoordelijkheid draagt voor de (financiële) consequenties. Bij normale APB moet zelfs de oppositie nog wel met een enigszins coherent plan komen, want anders krijgt het nooit voldoende steun. Nu komt alles waar je punten mee scoort bij het electoraat er zo'n beetje doorheen, ook zonder dat daarmee een sluitende begroting ontstaat. Of nou ja, op papier is die er dus wel maar je schiet er nogal snel gaten in. Maar de meeste partijen zijn nogal snel tevreden op het moment.

Er wordt steun gekocht. Meer is het niet. En dan ook nog steun met lapmiddelen, want langetermijn-oplossingen heb ik nog nergens voorbij zien komen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210710687
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
Weet je, soms waardeer ik je grenzeloze vertrouwen in de oprechtheid van de mens wel hoor. Maar het discussieert echt verdomde ingewikkeld.
Jouw grenzeloze cynisme waarbij je geen enkel feit gelooft is ook vrij ingewikkeld.

Minimumloonverhoging: Toptarief box 2 en 3 gaan omhoog, bankenbelasting gaat omhoog, aankoop eigen aandelen wordt duurder. Gewoon haalbaar, heeft het MinFin al eens voorgerekend, komt uit voorstellen van een commissie van de Kamer zelf.

Accijnsverlaging: daar moet er worden gekeken wat er te halen valt bij de begrotingen of daar nog geld is, maar als dat niet gevonden wordt dan komt dat dus ten laste van het Wobke-Wiebesfonds. Wel de magerste dekking, maar het is een dekking. En dat fonds moest toch al weg.

Geld voor OV: bij het ministerie van infrastuctuur wat dankzij stikstof al hun geld niet op krijgt omdat er geen nieuwe projecten kunnen worden gestart en het daardoor ook nog ongebruikte mobiliteitsfonds.

Allemaal verschillende dekkingen. En op het Wobke-Wiebesfonds na ook allemaal goede dekkingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210710951
De staatsschuld daalt trouwens van 49,5% van het BBP in 2023 naar 47,3% in 2024, zo'n grote ramp zou het dus niet eens zijn als de Kamer zou besluiten de staatsschuld met 4 miljard (ongeveer 0,4% van het BBP) te laten oplopen. Maar daar is dus niet voor gekozen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210711026
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:22 schreef Hanca het volgende:
De staatsschuld daalt trouwens van 49,5% van het BBP in 2023 naar 47,3% in 2024, zo'n grote ramp zou het dus niet eens zijn als de Kamer zou besluiten de staatsschuld met 4 miljard (ongeveer 0,4% van het BBP) te laten oplopen. Maar daar is dus niet voor gekozen.
Het probleem ontstaat dacht ik vooral vanaf 26 of 27 wanneer het tekort buiten de normen komt.
  donderdag 21 september 2023 @ 22:27:17 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210711039
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:10 schreef Hanca het volgende:
Jouw grenzeloze cynisme waarbij je geen enkel feit gelooft is ook vrij ingewikkeld.
Uitspraken van belanghebbenden zijn geen feiten.

Die eigen-aandelen-belasting is een farce. Dat kun je wel invoeren, maar daar win je niks mee. Belasting in box 3 heffen is momenteel sowieso al vrij lastig, dus wat het verhogen van dat toptarief oplevert (en of het standhoudt) valt te bezien.

Ik ben het niet oneens met de keuze die gemaakt wordt, voor zover het het schuiven naar vermogenden betreft (dus toptarieven, bankenbelastingen etc.). Dat lijkt me op zich wel een goede zaak. Maar het wordt hier in een uurtje uit wat mouwen geschud en het valt nog te bezien of dat allemaal lukt, maar het wordt wel allemaal geboekt. Omdat men momenteel gewoon snel tevreden is. Ja, op dat punt ben ik inderdaad vrij cynisch. Was ik vroeger eigenlijk helemaal niet, maar dat is in de afgelopen tien politieke jaren wel zo'n beetje ontstaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210711047
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het probleem ontstaat dacht ik vooral vanaf 26 of 27 wanneer het tekort buiten de normen komt.
Inderdaad: https://fd.nl/economie/14(...)rente-en-conjunctuur

Iedereen wil Sinterklaas spelen in aanloop naar de verkiezingen maar de broekriem moet aangehaald worden en de tijd van cadeautjes is voorbij.
pi_210711137
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Uitspraken van belanghebbenden zijn geen feiten.

Die eigen-aandelen-belasting is een farce. Dat kun je wel invoeren, maar daar win je niks mee. Belasting in box 3 heffen is momenteel sowieso al vrij lastig, dus wat het verhogen van dat toptarief oplevert (en of het standhoudt) valt te bezien.

Ik ben het niet oneens met de keuze die gemaakt wordt, voor zover het het schuiven naar vermogenden betreft (dus toptarieven, bankenbelastingen etc.). Dat lijkt me op zich wel een goede zaak. Maar het wordt hier in een uurtje uit wat mouwen geschud en het valt nog te bezien of dat allemaal lukt, maar het wordt wel allemaal geboekt. Omdat men momenteel gewoon snel tevreden is. Ja, op dat punt ben ik inderdaad vrij cynisch. Was ik vroeger eigenlijk helemaal niet, maar dat is in de afgelopen tien politieke jaren wel zo'n beetje ontstaan.
Dat uurtje was een populistische uitspraak van Omtzigt, daar moet je niet intrappen. Grinwis, Nijboer en Van der Lee zijn al een paar weken met de dekking van dat minimumloon bezig.

En zoals gezegd: het belastingplan gaan altijd vele uren in zitten en dan pas komen deze amendementen rond.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 21-09-2023 22:37:42 ]
pi_210711198
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het begrotingstekort loopt inderdaad op tot boven de 3%, maar de staatsschuld blijft behoorlijk laag. Zeker als je in EU verband kijkt. Duitsland (met momenteel een zwakkere economie omdat vrijwel hun hele industrie in zwaar weer zit) zit aan 70% BBP, Frankrijk en België aan 100%, Italië aan 110%.

Natuurlijk moet dat begrotingstekort naar beneden, maar met deze moties loopt dat tekort in principe niet op (zelfs niet met de mager gedekte VVD motie, want dat is een eenmalig bedrag, vanaf 2025 gaat de accijns gewoon weer omhoog).
pi_210711211
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:27 schreef arj1o1 het volgende:

[..]
Inderdaad: https://fd.nl/economie/14(...)rente-en-conjunctuur

Iedereen wil Sinterklaas spelen in aanloop naar de verkiezingen maar de broekriem moet aangehaald worden en de tijd van cadeautjes is voorbij.
Welke cadeautjes?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210711372
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Welke cadeautjes?
Een eerdere verlaging van de benzineaccijns die niet wordt teruggedraaid, hogere kinderbijslag en KGB, etc.
pi_210711958
Het is een regelrechte schande dat in een tijd van klimaatcrisis de benzine- en dieselaccijnzen verlaagd worden en dat dit vervolgens gedekt wordt met gelden uit een fonds dat bedoeld is voor innovatie en onderwijs.
pi_210721542
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 22:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het begrotingstekort loopt inderdaad op tot boven de 3%, maar de staatsschuld blijft behoorlijk laag. Zeker als je in EU verband kijkt. Duitsland (met momenteel een zwakkere economie omdat vrijwel hun hele industrie in zwaar weer zit) zit aan 70% BBP, Frankrijk en België aan 100%, Italië aan 110%.

Natuurlijk moet dat begrotingstekort naar beneden, maar met deze moties loopt dat tekort in principe niet op (zelfs niet met de mager gedekte VVD motie, want dat is een eenmalig bedrag, vanaf 2025 gaat de accijns gewoon weer omhoog).
Nog steeds zijn en blijven we het braafste jongetje van de klas.
Ik vrees dat we naar een samenleving gaan waarin we (vrijwel) allemaal net genoeg hebben. Maar een drankje of een sigaret wordt onbetaalbaar. Net als meerdere ruimtes in huis verwarmen. Verwacht in de toekomst in Nederland geen luxe meer. Een heel andere terrein, niet voor niets vind je in NL ook weinig concept stores.

Neem een land als Frankrijk. Goedkopere benzine, geen statiegeld (wat een verademing!). Veel concept stores. Zo kan het ook. Je moet alleen niet de pech hebben in de banlieue van Parijs te wonen.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  vrijdag 22 september 2023 @ 23:45:59 #264
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210721564
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 23:43 schreef core2duo het volgende:

[..]
Ik vrees dat we naar een samenleving gaan waarin we (vrijwel) allemaal net genoeg hebben. Maar een drankje of een sigaret wordt onbetaalbaar. Net als meerdere ruimtes in huis verwarmen. Verwacht in de toekomst in Nederland geen luxe meer. Een heel andere terrein, niet voor niets vind je in NL ook weinig concept stores.
een sigaret is zo 1980
maar goed dat het onbetaalbaar wordt

liever geven ze die drugszooi vrij dan kan iedereen die dat wil snel naar de klote gaan

geniet van lekker fietsen in de natuur, met koffie mee, dat kost je niets en is het mooiste wat er is

Advies van mij

alles waar statiegeld op zit niet kopen , das allemaal rotzooi
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210721593
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 23:27 schreef mrbombastic het volgende:
Het is een regelrechte schande dat in een tijd van klimaatcrisis de benzine- en dieselaccijnzen verlaagd worden en dat dit vervolgens gedekt wordt met gelden uit een fonds dat bedoeld is voor innovatie en onderwijs.
We hebben de hoogste accijnzen ter wereld. Van Nederlandse burgers wordt op duurzaamheid bijzonder veel gevraagd. 30 jaar geleden ging het al over zuinig rijden (ANWB gids, was nog in de tijd dat ze in het buitenland massaal 160 reden) en recenter, denk aan de energiebesparingscampagne die al heel vroeg kwam: 1 april 2022 moesten we al terug naar 19 graden. Wat een grap!
pi_210722503
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 23:43 schreef core2duo het volgende:

[..]

Neem een land als Frankrijk. Goedkopere benzine, geen statiegeld (wat een verademing!). Veel concept stores. Zo kan het ook. Je moet alleen niet de pech hebben in de banlieue van Parijs te wonen.
We gaan met de voorstellen juist naar een samenleving waar mensen inderdaad wat vaker genoeg of zelfs iets meer hebben. En Frankrijk, waar 1 op de 5 kinderen in armoede leeft, is een voorbeeld hoe het niet moet: https://www.euractiv.com/(...)y-line-unicef-warns/
In Nederland is dat 1 op de 20: https://www.trouw.nl/verd(...)op-armoede~bcb6880a/

Dus niks een verademing om in Frankrijk te leven, maar juist een enorme verstikking.

En over dat statiegeld: nee, in Frankrijk denken ze dat de consument dat niet kan, dus hebben ze per 1 juli een heel aantal plastic verpakkingen gewoonweg volledig verboden.
  zaterdag 23 september 2023 @ 10:13:40 #267
323876 michaelmoore
pi_210723977
Nederland is kampioen belasting heffen , zelfs BTW over de ecotax

niet het bruto minimumloon verhogen , maar het netto verhogen door minder belastingen
en minder smijten met tientallen miljarden voor stikstof en onzinnige milieu dingetjes

[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 23-09-2023 12:03:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210724001
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 23:27 schreef mrbombastic het volgende:
Het zijn ook onderwijzers die met de auto naar hun school moeten en niet iedereen woont in de randstad waar je zo even op een tram springt.
  zaterdag 23 september 2023 @ 14:57:23 #269
323876 michaelmoore
pi_210725950

we zullen zien sien
Geen funktie elders
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 september 2023 @ 14:59:32 #270
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210725967
quote:
Echt het enige wat mij nog weg kan houden bij die partij is dat geflirt met de BBB. Ik stem nog liever op GL dan dat ik die partij op wat voor manier dan ook help.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 23 september 2023 @ 15:04:29 #271
323876 michaelmoore
pi_210726017
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 14:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Echt het enige wat mij nog weg kan houden bij die partij is dat geflirt met de BBB. Ik stem nog liever op GL dan dat ik die partij op wat voor manier dan ook help.
ik denk dat BBB niet zo heel veel zetels zal halen
pi_210727261
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 10:13 schreef michaelmoore het volgende:
Nederland is kampioen belasting heffen , zelfs BTW over de ecotax

niet het bruto minimumloon verhogen , maar het netto verhogen door minder belastingen
en minder smijten met tientallen miljarden voor stikstof en onzinnige milieu dingetjes
Dat dus. Maar de energierekening gaat met 174 euro omhoog in 2024 (bron: fok.nl). Het is beschamend dat in een van de rijkste landen ter wereld normaal wooncomfort een luxe is. Ben benieuwd naar de oproep van de overheid om de thermostaat de komende winter lager te zetten. In december maar weer naar Dubai op vakantie, waar men geen zorgen kent.
pi_210727269
quote:

[..]
Dus jij bent akkoord dat hij een motie steunt om het minimumloon wat te verhogen en dat ergens aan de kostenkant mee te dekken _O-
pi_210727392
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 06:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan met de voorstellen juist naar een samenleving waar mensen inderdaad wat vaker genoeg of zelfs iets meer hebben. En Frankrijk, waar 1 op de 5 kinderen in armoede leeft, is een voorbeeld hoe het niet moet: https://www.euractiv.com/(...)y-line-unicef-warns/
In Nederland is dat 1 op de 20: https://www.trouw.nl/verd(...)op-armoede~bcb6880a/

Dus niks een verademing om in Frankrijk te leven, maar juist een enorme verstikking.

En over dat statiegeld: nee, in Frankrijk denken ze dat de consument dat niet kan, dus hebben ze per 1 juli een heel aantal plastic verpakkingen gewoonweg volledig verboden.
Uitschieters blijven er altijd. Ik ben wel benieuwd naar het welvaarsniveau van de gemiddelde Fransman (met een redelijk betaalde baan). Zou men daar ook bij werkelijk elke uitgave (zoals energie, cola of autorijden) moeten nadenken? De accijnzen zijn er alvast veel en veel lager.
Misschien zijn sommige plastic verpakkingen er in theorie verboden, maar cola, bier e.d. is zonder statiegeld. Geen gedoe.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 september 2023 @ 20:44:30 #275
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210728765
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 18:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dus jij bent akkoord dat hij een motie steunt om het minimumloon wat te verhogen en dat ergens aan de kostenkant mee te dekken _O-
Wat staat hier?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210729135
quote:

[..]
In dat stukje dat je quote is hij bijzonder weinig concreet. Hoe kun je daar nu al zo zeker over zijn dan?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210729428
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 20:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wat staat hier?
Ik snap het ook niet. In de rijksfinanciën zijn er twee smaken: een uitgavenkader en een inkomstenkader. De kostenkant zegt me niet zo veel.
pi_210729611
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 21:49 schreef core2duo het volgende:

[..]
Ik snap het ook niet. In de rijksfinanciën zijn er twee smaken: een uitgavenkader en een inkomstenkader. De kostenkant zegt me niet zo veel.
Gaat om deze motie

quote:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat aanvullende maatregelen nodig zijn om huishoudens meer bestaanszekerheid te bieden;

verzoekt de regering het minimumloon per 1 januari 2024 enigszins te verhogen met behoud van de volledige koppeling en dit te dekken uit via de uitgavenkant;

verzoekt hiertoe een wijzigingsvoorstel op de begroting van SZW naar de Kamer te sturen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Plas
Omtzigt
Hier staat feitelijk: kijk maar hoeveel het lukt om ambtenaren (politie, militairen) te ontslaan, om met die besparing het minimumloon te verhogen.

Met daarbij de opmerking dat de indieners dachten aan 1 tot 2 miljard.
pi_210729788
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2023 22:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gaat om deze motie
[..]
Hier staat feitelijk: kijk maar hoeveel het lukt om ambtenaren (politie, militairen) te ontslaan, om met die besparing het minimumloon te verhogen.

Met daarbij de opmerking dat de indieners dachten aan 1 tot 2 miljard.
Inderdaad, Omtzigt laat zich hier enorm kennen. Leuk dat degelijke imago maar dit is niets meer dan lelijke politiek om de BBB te pleasen.
pi_210788630
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, geen enkel potje is dubbel genoemd, dat klopt gewoon niet. En ik heb redelijk veel vertrouwen in de commissie financiën die zich er nu mee gaat bemoeien, die zijn kwalitatief veel beter dan de partijleiders. Mensen als Nijboer, Van Weyenberg, Grinwis, Van der Lee, Sneller zijn stuk voor stuk beter dan hun nummer 1.
"De Tweede Kamer beloofde na Prinsjesdag met een keur aan plannen nóg iets extra’s te doen voor de koopkracht van burgers. Maar ambtenaren van het ministerie van Financiën kraken de voornemens: te veel plannen worden uit dezelfde potjes betaald."

https://www.ad.nl/politie(...)dstofprijs~ae52a6b2/
pi_210788776
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 17:12 schreef arj1o1 het volgende:

[..]
"De Tweede Kamer beloofde na Prinsjesdag met een keur aan plannen nóg iets extra’s te doen voor de koopkracht van burgers. Maar ambtenaren van het ministerie van Financiën kraken de voornemens: te veel plannen worden uit dezelfde potjes betaald."

https://www.ad.nl/politie(...)dstofprijs~ae52a6b2/
Ja, ik zie dat nu. In het artikel niet welke potjes dan dubbel zijn, ik duik komende week er wel dieper in. In de moties stonden in feite geen dubbele potjes. Maar alsnog, zoals ik al de hele tijd zei: die moties waren richtingen, uiteindelijk komt het op het belastingplan aan en de commissie financiën is al druk bezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')