Als je het zo zegt komt het over alsof driekwart van de APB voorstellen prietpraat is. Hoe zie jij dit?quote:Op donderdag 21 september 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
Weet je, soms waardeer ik je grenzeloze vertrouwen in de oprechtheid van de mens wel hoor. Maar het discussieert echt verdomde ingewikkeld.
Het is een veredeld verkiezingsdebat waar niemand de eindverantwoordelijkheid draagt voor de (financiële) consequenties. Bij normale APB moet zelfs de oppositie nog wel met een enigszins coherent plan komen, want anders krijgt het nooit voldoende steun. Nu komt alles waar je punten mee scoort bij het electoraat er zo'n beetje doorheen, ook zonder dat daarmee een sluitende begroting ontstaat. Of nou ja, op papier is die er dus wel maar je schiet er nogal snel gaten in. Maar de meeste partijen zijn nogal snel tevreden op het moment.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:04 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Als je het zo zegt komt het over alsof driekwart van de APB voorstellen prietpraat is. Hoe zie jij dit?
Jouw grenzeloze cynisme waarbij je geen enkel feit gelooft is ook vrij ingewikkeld.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
Weet je, soms waardeer ik je grenzeloze vertrouwen in de oprechtheid van de mens wel hoor. Maar het discussieert echt verdomde ingewikkeld.
Het probleem ontstaat dacht ik vooral vanaf 26 of 27 wanneer het tekort buiten de normen komt.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:22 schreef Hanca het volgende:
De staatsschuld daalt trouwens van 49,5% van het BBP in 2023 naar 47,3% in 2024, zo'n grote ramp zou het dus niet eens zijn als de Kamer zou besluiten de staatsschuld met 4 miljard (ongeveer 0,4% van het BBP) te laten oplopen. Maar daar is dus niet voor gekozen.
Uitspraken van belanghebbenden zijn geen feiten.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:10 schreef Hanca het volgende:
Jouw grenzeloze cynisme waarbij je geen enkel feit gelooft is ook vrij ingewikkeld.
Inderdaad: https://fd.nl/economie/14(...)rente-en-conjunctuurquote:Op donderdag 21 september 2023 22:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het probleem ontstaat dacht ik vooral vanaf 26 of 27 wanneer het tekort buiten de normen komt.
Dat uurtje was een populistische uitspraak van Omtzigt, daar moet je niet intrappen. Grinwis, Nijboer en Van der Lee zijn al een paar weken met de dekking van dat minimumloon bezig.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uitspraken van belanghebbenden zijn geen feiten.
Die eigen-aandelen-belasting is een farce. Dat kun je wel invoeren, maar daar win je niks mee. Belasting in box 3 heffen is momenteel sowieso al vrij lastig, dus wat het verhogen van dat toptarief oplevert (en of het standhoudt) valt te bezien.
Ik ben het niet oneens met de keuze die gemaakt wordt, voor zover het het schuiven naar vermogenden betreft (dus toptarieven, bankenbelastingen etc.). Dat lijkt me op zich wel een goede zaak. Maar het wordt hier in een uurtje uit wat mouwen geschud en het valt nog te bezien of dat allemaal lukt, maar het wordt wel allemaal geboekt. Omdat men momenteel gewoon snel tevreden is. Ja, op dat punt ben ik inderdaad vrij cynisch. Was ik vroeger eigenlijk helemaal niet, maar dat is in de afgelopen tien politieke jaren wel zo'n beetje ontstaan.
Het begrotingstekort loopt inderdaad op tot boven de 3%, maar de staatsschuld blijft behoorlijk laag. Zeker als je in EU verband kijkt. Duitsland (met momenteel een zwakkere economie omdat vrijwel hun hele industrie in zwaar weer zit) zit aan 70% BBP, Frankrijk en België aan 100%, Italië aan 110%.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het probleem ontstaat dacht ik vooral vanaf 26 of 27 wanneer het tekort buiten de normen komt.
Welke cadeautjes?quote:Op donderdag 21 september 2023 22:27 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Inderdaad: https://fd.nl/economie/14(...)rente-en-conjunctuur
Iedereen wil Sinterklaas spelen in aanloop naar de verkiezingen maar de broekriem moet aangehaald worden en de tijd van cadeautjes is voorbij.
Een eerdere verlaging van de benzineaccijns die niet wordt teruggedraaid, hogere kinderbijslag en KGB, etc.quote:
Nog steeds zijn en blijven we het braafste jongetje van de klas.quote:Op donderdag 21 september 2023 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het begrotingstekort loopt inderdaad op tot boven de 3%, maar de staatsschuld blijft behoorlijk laag. Zeker als je in EU verband kijkt. Duitsland (met momenteel een zwakkere economie omdat vrijwel hun hele industrie in zwaar weer zit) zit aan 70% BBP, Frankrijk en België aan 100%, Italië aan 110%.
Natuurlijk moet dat begrotingstekort naar beneden, maar met deze moties loopt dat tekort in principe niet op (zelfs niet met de mager gedekte VVD motie, want dat is een eenmalig bedrag, vanaf 2025 gaat de accijns gewoon weer omhoog).
een sigaret is zo 1980quote:Op vrijdag 22 september 2023 23:43 schreef core2duo het volgende:
[..]
Nog steeds zijn en blijven we het braafste jongetje van de klas.
Ik vrees dat we naar een samenleving gaan waarin we (vrijwel) allemaal net genoeg hebben. Maar een drankje of een sigaret wordt onbetaalbaar. Net als meerdere ruimtes in huis verwarmen. Verwacht in de toekomst in Nederland geen luxe meer. Een heel andere terrein, niet voor niets vind je in NL ook weinig concept stores.
We hebben de hoogste accijnzen ter wereld. Van Nederlandse burgers wordt op duurzaamheid bijzonder veel gevraagd. 30 jaar geleden ging het al over zuinig rijden (ANWB gids, was nog in de tijd dat ze in het buitenland massaal 160 reden) en recenter, denk aan de energiebesparingscampagne die al heel vroeg kwam: 1 april 2022 moesten we al terug naar 19 graden. Wat een grap!quote:Op donderdag 21 september 2023 23:27 schreef mrbombastic het volgende:
Het is een regelrechte schande dat in een tijd van klimaatcrisis de benzine- en dieselaccijnzen verlaagd worden en dat dit vervolgens gedekt wordt met gelden uit een fonds dat bedoeld is voor innovatie en onderwijs.
We gaan met de voorstellen juist naar een samenleving waar mensen inderdaad wat vaker genoeg of zelfs iets meer hebben. En Frankrijk, waar 1 op de 5 kinderen in armoede leeft, is een voorbeeld hoe het niet moet: https://www.euractiv.com/(...)y-line-unicef-warns/quote:Op vrijdag 22 september 2023 23:43 schreef core2duo het volgende:
[..]
Nog steeds zijn en blijven we het braafste jongetje van de klas.
Ik vrees dat we naar een samenleving gaan waarin we (vrijwel) allemaal net genoeg hebben. Maar een drankje of een sigaret wordt onbetaalbaar. Net als meerdere ruimtes in huis verwarmen. Verwacht in de toekomst in Nederland geen luxe meer. Een heel andere terrein, niet voor niets vind je in NL ook weinig concept stores.
Neem een land als Frankrijk. Goedkopere benzine, geen statiegeld (wat een verademing!). Veel concept stores. Zo kan het ook. Je moet alleen niet de pech hebben in de banlieue van Parijs te wonen.
Het zijn ook onderwijzers die met de auto naar hun school moeten en niet iedereen woont in de randstad waar je zo even op een tram springt.quote:Op donderdag 21 september 2023 23:27 schreef mrbombastic het volgende:
Het is een regelrechte schande dat in een tijd van klimaatcrisis de benzine- en dieselaccijnzen verlaagd worden en dat dit vervolgens gedekt wordt met gelden uit een fonds dat bedoeld is voor innovatie en onderwijs.
Echt het enige wat mij nog weg kan houden bij die partij is dat geflirt met de BBB. Ik stem nog liever op GL dan dat ik die partij op wat voor manier dan ook help.quote:
ik denk dat BBB niet zo heel veel zetels zal halenquote:Op zaterdag 23 september 2023 14:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Echt het enige wat mij nog weg kan houden bij die partij is dat geflirt met de BBB. Ik stem nog liever op GL dan dat ik die partij op wat voor manier dan ook help.
Dat dus. Maar de energierekening gaat met 174 euro omhoog in 2024 (bron: fok.nl). Het is beschamend dat in een van de rijkste landen ter wereld normaal wooncomfort een luxe is. Ben benieuwd naar de oproep van de overheid om de thermostaat de komende winter lager te zetten. In december maar weer naar Dubai op vakantie, waar men geen zorgen kent.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:13 schreef michaelmoore het volgende:
Nederland is kampioen belasting heffen , zelfs BTW over de ecotax
niet het bruto minimumloon verhogen , maar het netto verhogen door minder belastingen
en minder smijten met tientallen miljarden voor stikstof en onzinnige milieu dingetjes
Dus jij bent akkoord dat hij een motie steunt om het minimumloon wat te verhogen en dat ergens aan de kostenkant mee te dekkenquote:Op zaterdag 23 september 2023 14:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Echt het enige wat mij nog weg kan houden bij die partij is dat geflirt met de BBB. Ik stem nog liever op GL dan dat ik die partij op wat voor manier dan ook help.
Uitschieters blijven er altijd. Ik ben wel benieuwd naar het welvaarsniveau van de gemiddelde Fransman (met een redelijk betaalde baan). Zou men daar ook bij werkelijk elke uitgave (zoals energie, cola of autorijden) moeten nadenken? De accijnzen zijn er alvast veel en veel lager.quote:Op zaterdag 23 september 2023 06:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan met de voorstellen juist naar een samenleving waar mensen inderdaad wat vaker genoeg of zelfs iets meer hebben. En Frankrijk, waar 1 op de 5 kinderen in armoede leeft, is een voorbeeld hoe het niet moet: https://www.euractiv.com/(...)y-line-unicef-warns/
In Nederland is dat 1 op de 20: https://www.trouw.nl/verd(...)op-armoede~bcb6880a/
Dus niks een verademing om in Frankrijk te leven, maar juist een enorme verstikking.
En over dat statiegeld: nee, in Frankrijk denken ze dat de consument dat niet kan, dus hebben ze per 1 juli een heel aantal plastic verpakkingen gewoonweg volledig verboden.
Wat staat hier?quote:Op zaterdag 23 september 2023 18:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dus jij bent akkoord dat hij een motie steunt om het minimumloon wat te verhogen en dat ergens aan de kostenkant mee te dekken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |