Elke dag vanaf 9 september.quote:1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion
Ruim 1800 mensen doen vandaag een oproep in de Volkskrant om op 9 september naar de eerste dag van de nieuwe A12-blokkade van klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) in Den Haag te komen.
"Vandaag doen 1841 bezorgde burgers een oproep: kom naar de A12-blokkade van Extinction Rebellion!", staat in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. In de oproep verwijzen de burgers naar de veroordeling door de rechtbank in Den Haag van zeven klimaatactivisten vanwege opruiing begin deze maand.
Zeven klimaatactivisten riepen op sociale media andere mensen mee te doen aan de A12-blokkade van XR op 28 januari. Dat is gevaarlijk en strafbaar, stelde het OM, dat de oproepen daarom opruiing vond. In totaal stonden acht klimaatactivisten terecht. Een verdachte is vrijgesproken. Vijf van hen kregen een taakstraf van 30 uur, de andere twee kregen een taakstraf van 60 uur.
XR liet na de uitspraak van de rechter meteen weten in hoger beroep te gaan. "Deze uitspraak is een ondermijning van de democratische rechtstaat", zei advocaat Willem Jebbink.
Elke dag demonstreren
Klimaatactivisten van XR dreigen vanaf 9 september elke dag de A12 in Den Haag te blokkeren. De klimaatactiegroep stelt pas te stoppen met de blokkades als de overheid alle subsidies aan de fossiele industrie afschaft.
Extinction Rebellion heeft de Utrechtsebaan op de A12 al zeven keer eerder geblokkeerd. XR wijst erop dat Nederland al meer dan tien jaar geleden beloofde om uiterlijk in 2020 subsidies stop te zetten die schade aan het milieu opleveren. "Zolang het kabinet weigert te luisteren, zijn we gedwongen actie te voeren", zei Amber Daal van Extinction Rebellion eerder.
https://archive.ph/qTy2xquote:Opinie • 12:00
Faseer fossiele belastingvoordelen uit, en doe het snel
Sweder van WijnbergenJan BoersemaArnoud BootPieter GautierReyer GerlaghBas JacobsNaomi LeefmansRik LeemansRick van der PloegSjak SmuldersDaan van SoestPatrick HuntjensBarbara HogenboomWendy JanssensWouter BotzenPieter van BeukeringHenri de GrootFranc KlaassenRoel BeetsmaRobert Dur
Fossiele subsidies zijn de meest extreme inconsistentie in overheidsbeleid ooit, schrijven vooraanstaande economen. Het is alsof je de airconditioning én de verwarming aanzet: je bereikt niks en hebt alleen maar hoge kosten.
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.quote:Op maandag 18 september 2023 23:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Sommige XR-sympathisanten denken dat ze het volk achter zich hebben en dat ze alleen nog de politiek moeten dwingen met hun permanente blokkade.
Het is niet voor niets dat een ruime meerderheid van de Tweede Kamer de accijnsverhoging op benzine en diesel wil
terugdraaien omdat brandstof anders 21 cent duurder dreigt te worden. Moet je voorstellen wat de gevolgen zijn als XR daadwerkelijk zijn zin krijgt. Zowel het volk als de politiek zal het niet accepteren als XR ook maar een fractie zijn zin krijgt.
Een ander punt is de kledingindustrie, die veroorzaakt 12% van de wereldwijde co2 uitstoot en dat kan enorm verminderd worden.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Dat klinkt al een stuk realistischer dan de eis van onmiddellijkheid van XR.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Wat mij betreft is het niet 'of' maar 'en'. Waarbij het natuurlijk van de zotte is dat van burgers verwacht wordt dat ze verduurzamen terwijl aan de andere fossiele grootverbruikers voor vele miljarden aan fiscale en financiele voordelen krijgen.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Heb je door hoe belachelijk het klinkt? Even een permanente lockdown in je woonplaats introduceren.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Een "local lockdown" lijkt me niet wat bedoeld wordt. Maar het mag soms best wat minder. Een voetbalteam dat naar een uitwedstrijd gaat is niet het grootste probleem. Ik vind wel dat je best mag nadenken of twee keer per jaar een vliegvakantie het beste idee is. Of over hoe duurzaam het is om een paar keer per jaar een nieuwe garderobe bij Shein aan te schaffen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Heb je door hoe belachelijk het klinkt? Even een permanente lockdown in je woonplaats introduceren.
Voor de tweede keer in een jaar met het vliegtuig op vakantie.... moet je die vakantie naar Portugal afzeggen?
Het G-voetbalteam niet naar uitwedstrijden brengen? terwijl deze mensen toeleven naar dat ene potje op zondag.
Ik vind dat je best mag nadenken of je een A12 gaat blokkeren, waardoor er politiebusjes uit de kop van Noordholland naar Den Haag moeten rijden. Of over hoe duurzaam het is om electrische autos dusdanig te pushen dat honderden Dacia Spring's van 2021 en 2022 nu alweer ergens staan te verstoffen als tweedehandsje. Niemand wil een auto die maar 150 km kan rijden. Stop dan ook de aankoopsubsidie daarop. Een auto is geen smartphone, die je na 2 jaar wegdoet voor een nieuwe.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:38 schreef recursief het volgende:
[..]
Een "local lockdown" lijkt me niet wat bedoeld wordt. Maar het mag soms best wat minder. Een voetbalteam dat naar een uitwedstrijd gaat is niet het grootste probleem. Ik vind wel dat je best mag nadenken of twee keer per jaar een vliegvakantie het beste idee is. Of over hoe duurzaam het is om een paar keer per jaar een nieuwe garderobe bij Shein aan te schaffen.
Ik geloof niet dat iemand een auto van ¤22.500 euro die hij/zij niet wil hebben koopt alleen maar omdat ze daar ¤2950 subsidie op krijgen. Ook met subsidie ga je niet een kleine ¤20k uitgeven aan iets dat je niet wil hebben.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik vind dat je best mag nadenken of je een A12 gaat blokkeren, waardoor er politiebusjes uit de kop van Noordholland naar Den Haag moeten rijden. Of over hoe duurzaam het is om electrische autos dusdanig te pushen dat honderden Dacia Spring's van 2021 en 2022 nu alweer ergens staan te verstoffen als tweedehandsje. Niemand wil een auto die maar 150 km kan rijden. Stop dan ook de aankoopsubsidie daarop. Een auto is geen smartphone, die je na 2 jaar wegdoet voor een nieuwe.
Ok, denk maar even terug naar 2 jaar geleden. De Dacia Spring, eindelijk een betaalbare volledig electrische auto! Het werd van de daken geschreeuwd. Er was een wachtlijst. Want stroom is goedkoop, wegenbelastingvrij, noem maar op. Mensen stonden wel degelijk in de rij voor dit ding. En nu wilt niemand meer zo'n ding, want 150 km actieradius en wegenbelasting vanaf 2025. Die dingen staan dus letterlijk stof te happen. Met kilometerstanden van 5210 km tot 21853 km.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand een auto van ¤22.500 euro die hij/zij niet wil hebben koopt alleen maar omdat ze daar ¤2950 subsidie op krijgen. Ook met subsidie ga je niet een kleine ¤20k uitgeven aan iets dat je niet wil hebben.
Zolang er nog massaal wordt gevlogen ga ik over dat soort zaken echt niet nadenken.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Het valt allemaal wel mee en ik geloof ook niet dat ze massaal staan te verstoffen. De Dacia Spring kwam in 2020 op de markt en werd vanaf 2021 in Nederland geleverd. In 2021 werden er 221 exemplaren van geleverd in Nederland en in 2022 waren het er 1401. De gewone Spring heeft een bereik van 230km op een volle accu en de Spring Extreme komt tot 220km, uiteraard afhankelijk van factoren als temperatuur en rijstijl.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ok, denk maar even terug naar 2 jaar geleden. De Dacia Spring, eindelijk een betaalbare volledig electrische auto! Het werd van de daken geschreeuwd. Er was een wachtlijst. Want stroom is goedkoop, wegenbelastingvrij, noem maar op. Mensen stonden wel degelijk in de rij voor dit ding. En nu wilt niemand meer zo'n ding, want 150 km actieradius en wegenbelasting vanaf 2025. Die dingen staan dus letterlijk stof te happen. Met kilometerstanden van 5210 km tot 21853 km.
-dat- noem ik slecht voor het milieu. Een auto fabriceren die na 25 duizend km al klaar is. Dit autotje, daar hoor je later helemaal niets meer over.
Ja ja, het volk zal en moet lijden.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Yep, voordat een broek in de winkel ligt, is hij 3x de wereld rond geweest(om winstmarges te verhogen) . Hangt 2 maanden in de winkel, en gaat dan weer terug.quote:Op dinsdag 19 september 2023 05:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een ander punt is de kledingindustrie, die veroorzaakt 12% van de wereldwijde co2 uitstoot en dat kan enorm verminderd worden.
Je doet een veel te absolute interpretatie van mijn post.quote:Op dinsdag 19 september 2023 07:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Heb je door hoe belachelijk het klinkt? Even een permanente lockdown in je woonplaats introduceren.
Voor de tweede keer in een jaar met het vliegtuig op vakantie.... moet je die vakantie naar Portugal afzeggen?
Het G-voetbalteam niet naar uitwedstrijden brengen? terwijl deze mensen toeleven naar dat ene potje op zondag.
Sowieso goede post, maar wat ik mis in de afweging is de reden van demonstreren. In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:30 schreef Justinn het volgende:
Mijn mening; demonstreren is een belangrijk recht, maar de aanpak van de overheid (politie en burgemeesters) moet hierbij anders.
Knip
Dit is wat de moderne mens ziet als lijden; de auto minder vaak pakken. Zie ook de reactie van wheeledwarrior.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:27 schreef nomina het volgende:
[..]
Ja ja, het volk zal en moet lijden.
Verwende nestjes zijn we geworden de afgelopen 100 jaar. Lui van alle luxe.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:01 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Dit is wat de moderne mens ziet als lijden; de auto minder vaak pakken. Zie ook de reactie van wheeledwarrior.
Vraag je ze: stel je gezin loopt gevaar, wat zou je doen?
"Alles! Ik zou m'n leven geven!"
Ben je bereid om af en toe de auto te laten staan als we daarmee een hele moeilijke toekomst voor je kinderen mogelijk voorkomen?
"Yooo kan iemand deze Stalin hiero effe oppakken?"
Ja want je auto af en toe laten staan gaat de wereld redden. Dan valt het allemaal wel mee met dat klimaatprobleem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:01 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Dit is wat de moderne mens ziet als lijden; de auto minder vaak pakken. Zie ook de reactie van wheeledwarrior.
Vraag je ze: stel je gezin loopt gevaar, wat zou je doen?
"Alles! Ik zou m'n leven geven!"
Ben je bereid om af en toe de auto te laten staan als we daarmee een hele moeilijke toekomst voor je kinderen mogelijk voorkomen?
"Yooo kan iemand deze Stalin hiero effe oppakken?"
Ze mogen stemmen, of zich verkiesbaar stellen. Als de burgers hier echt zo bang voor zijn, zat er allang een regering die actiever zou zijn op klimaatbeleid (en die de economie omver had getrokken).quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:56 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Sowieso goede post, maar wat ik mis in de afweging is de reden van demonstreren. In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.
In hoeverre mogen burgers opstaan tegen een overheid die de financiële belangen van industrie actiever behartigt dan de gezondheid en levens van zichzelf en hun kinderen?
Leuk bedacht, maar nee. Met de huidige brandstofprijzen gaat vrijwel niemand voor zijn plezier onnodig kilometers maken.quote:Op maandag 18 september 2023 23:40 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Of we moeten als volk eens kijken of we wel zo mobiel moeten zijn. Iedere dag met de auto naar werk. Kinderen met de auto naar school. Even 100km rijden voor een dinertje. Kan dat anders? Waar liggen mogelijkheden om zaken anders te organiseren? Wat kunnen we met innovatie? En misschien is jaarlijks met het vliegtuig wel a thing of the past - totdat we innoveren.
Wie zegt dat die nooit meer gaan rijden? En 22.000 km voor een auto die 2 jaar op de markt is, is ook niet zo heel raar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met kilometerstanden van 5210 km tot 21853 km.
-dat- noem ik slecht voor het milieu. Een auto fabriceren die na 25 duizend km al klaar is. Dit autotje, daar hoor je later helemaal niets meer over.
Dit zijn twee harde stellingen na elkaar die beiden onwaar zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:56 schreef Poolbal het volgende:
In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.
Als we dat nou allemaal gaan doen, dan helpt het zeker.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja want je auto af en toe laten staan gaat de wereld redden. Dan valt het allemaal wel mee met dat klimaatprobleem.
Klopt, het is al wereldwijd aan de gang en de wetenschap zat regelmatig aan de voorzichtige kant.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit zijn twee harde stellingen na elkaar die beiden onwaar zijn.
Ja, allemaal naakt lopen!!quote:Op dinsdag 19 september 2023 05:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een ander punt is de kledingindustrie, die veroorzaakt 12% van de wereldwijde co2 uitstoot en dat kan enorm verminderd worden.
Met bedoel je met 'opstaan' tegen een overheid?quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:56 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Sowieso goede post, maar wat ik mis in de afweging is de reden van demonstreren. In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.
In hoeverre mogen burgers opstaan tegen een overheid die de financiële belangen van industrie actiever behartigt dan de gezondheid en levens van zichzelf en hun kinderen?
Met alle respect voor aandacht voor het klimaatprobleem, maar er wordt nu gedemonstreerd voor het afschaffen van subsidies, zodat de overheid ook duurzame energie stimuleert. Je vergeet alleen 1 ding; met het afschaffen van een subsidie heb je nog niks gedaan aan de kern van het probleem: de daadwerkelijke uitstoot verlagen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:10 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Klopt, het is al wereldwijd aan de gang en de wetenschap zat regelmatig aan de voorzichtige kant.
Eens. Daarbij kan het nodig zijn om 100 km te rijden voor een etentje, omdat je kind 100 km verderop woont, bijvoorbeeld. Wil je samen uit eten, dan zal toch één van de twee 100 km moeten rijden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
Misschien willen mensen ook wel gewoon zelf leven ipv alleen maar telkens te denken aan 'volgende generaties'. Dat je zelf kunt beslissen of je 100 kilometer wilt rijden voor een etentje is juist wat een vrij land zo fijn maakt.
Types die alles en iedereen maar willen beperken verhuizen dan maar naar een communistische heilstaat verder naar het oosten.
Ik denk dat dat in de praktijk wel meevalt. Vrijwel alle westerse landen zijn bezig met de afschaling van fossiel, en de vraag is of bedrijven daadwerkelijk bereid zijn te verhuizen naar het handjevol landen wat daarna nog overblijft als optie. Denk ook niet dat dat de reputatie van je bedrijf erg veel goed zal doen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:55 schreef Justinn het volgende:
[..]
Met alle respect voor aandacht voor het klimaatprobleem, maar er wordt nu gedemonstreerd voor het afschaffen van subsidies, zodat de overheid ook duurzame energie stimuleert. Je vergeet alleen 1 ding; met het afschaffen van een subsidie heb je nog niks gedaan aan de kern van het probleem: de daadwerkelijke uitstoot verlagen.
Mijn mening; met het afschaffen van de subsidies, waar dit dus om draait, wordt op z'n best het probleem verplaatst; de sectoren die dan geraakt worden verhuizen naar landen die fiscaal wel aantrekkelijk zijn. Gelukkig kunnen de demonstranten dan vol trots roepen iets bereikt te hebben wat deels gewoon een illusie is. Het afschaffen van een subsidie is in mijn optiek nauwelijks een 'ingrijpende verandering' die nodig is.
quote:Het afbouwen van fossiele subsidies zorgt voor een vermindering van het gebruik van fossiele
brandstoffen, wat noodzakelijk is om de klimaatdoelstellingen te halen. Hier is inmiddels brede
consensus over. Voorbeelden zijn de recent verschenen rapporten van de Europese Rekenkamer,
de Wereldbank en het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Deze drie rapporten
laten zien dat het gebruik van fossiele brandstoffen daalt bij een afschaffing van regelingen die
het gebruik van fossiele brandstoffen direct of indirect goedkoper maken.
bronnen:
Europese Rekenkamer, Analyse 01, Energiebelasting, koolstofbeprijzing en energiesubsidies, Januari 2022
Wereldbank, Detox Development: Repurposing Environmentally Harmful Subsidies, april 2023
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 6de Synthesis rapport, maart 2023
Lees het artikel van FD. Een groep vooraanstaande economen denkt daar anders over.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:55 schreef Justinn het volgende:
[..]
Met alle respect voor aandacht voor het klimaatprobleem, maar er wordt nu gedemonstreerd voor het afschaffen van subsidies, zodat de overheid ook duurzame energie stimuleert. Je vergeet alleen 1 ding; met het afschaffen van een subsidie heb je nog niks gedaan aan de kern van het probleem: de daadwerkelijke uitstoot verlagen.
Mijn mening; met het afschaffen van de subsidies, waar dit dus om draait, wordt op z'n best het probleem verplaatst; de sectoren die dan geraakt worden verhuizen naar landen die fiscaal wel aantrekkelijk zijn. Gelukkig kunnen de demonstranten dan vol trots roepen iets bereikt te hebben wat deels gewoon een illusie is. Het afschaffen van een subsidie is in mijn optiek nauwelijks een 'ingrijpende verandering' die nodig is.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Daarbij kan het nodig zijn om 100 km te rijden voor een etentje, omdat je kind 100 km verderop woont, bijvoorbeeld. Wil je samen uit eten, dan zal toch één van de twee 100 km moeten rijden.
Ook kinderen naar school brengen met de auto, hoeft niet te betekenen dat het alleen gaat om de kinderen naar school te brengen, maar moeder rijdt bijvoorbeeld meteen door naar haar werk. Zie niet in wat daar mis mee is. Ik ken weinig moeders die hun kinderen naar school brengen, binnen loopsafstand, met de auto en weer direct naar huis gaan. Degenen die dat wel doen, rijden direct door naar werk, boodschappen, mantelzorgtaken enz... M.i. niets mis mee.
quote:Wat ik zeg: stel je hebt een stad met 1000 autobewegingen per dag.
50 zijn echt onzin (perfect mobiele mensen die 200m met de auto rijden)
200 kunnen eenvoudig vervangen worden door fiets of wandelen
300 ritjes kunnen gecombineerd worden als we ze organisatorisch geoptimaliseerd worden (bv met innovatie)
350 ritjes zijn bestwel nodig en niet heel eenvoudig vervangbaar
90 ritjes zijn echt hoognodig en moeilijk vervangbaar
10 ritjes gaan over leven en dood
Zoiets? Cijfers variëren en beschrijvingen kunnen beter.
Klopt, de prijs is bijna volledig accijns en andere belastingen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:50 schreef viagraap het volgende:
Daarbovenop kun je de Shell's van deze wereld ook een forse winstbelasting opleggen want je maakt mij niet wijs dat de prijs aan de pomp nu magischerwijs alsnog boven de ¤2,- zit na die accijnsverlaging, dat dat allemaal echt heus door de markt komt. Kun je die winstbelasting eenmalig teruggeven aan iedereen die onder modaal verdient en een auto bezit ofzo. Of elektrische auto's goedkoper maken. Of allebei.
Ik zou ook het liefst zien dat de politiek hier voortvarend en eensgezind mee aan de slag gaat. Maar de industrie heeft de politiek ook bij de kloten en dat is een van de manieren hoe ze de status quo zo lang mogelijk proberen te behouden. Zie in Amerika:quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:14 schreef Justinn het volgende:
[..]
Met bedoel je met 'opstaan' tegen een overheid?
Demonstratierecht maakt geen onderscheid naar de reden. Als jij wil demonstreren tégen het verlagen (ipv verhogen) van de subsidies mag dat net zo goed natuurlijk.
Je zin door proberen te drukken (via doel heiligt de middelen principe), ben ik persoonlijk weinig voorstander van. Ik ben wel voorstander van democratische besluitvorming en daartoe is je stemrecht het beste wapen (in theorie). Ik ben ook dan ook heel benieuwd waar partijprogramma's mee gaan komen t.a.v. dit onderwerp. Voor wat betreft demonstreren zie ik persoonlijk liever dat getracht wordt dat politieke partijen dit onderwerp goed opnemen op het partijprogramma.
Puntje bij paaltje is opstaan tegen een overheid om 1 maar belang te behartigen sowieso niet erg doordacht, maar dat terzijde.
Sommige zijn gewoon een beetje losgezongen van de realiteit. Leuk dat alles in je omgeving zit maar als je vrienden en/of familie op een afstand hebt wonen rij je wel is 100km voor een etentje.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
Misschien willen mensen ook wel gewoon zelf leven ipv alleen maar telkens te denken aan 'volgende generaties'. Dat je zelf kunt beslissen of je 100 kilometer wilt rijden voor een etentje is juist wat een vrij land zo fijn maakt.
Types die alles en iedereen maar willen beperken verhuizen dan maar naar een communistische heilstaat verder naar het oosten.
Het principe is zo eenvoudig dat zelfs XR het zou moeten begrijpen: de inhoud van de demonstratie doet er niet toe. Wat XR mag, dat mag de pro-Shell demonstratie morgen ook.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:56 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Sowieso goede post, maar wat ik mis in de afweging is de reden van demonstreren. In dit geval maken een overweldigend groot deel van de wetenschap, uit allerlei disciplines, voorspellingen dat we in de niet al te verre toekomst diep in de problemen raken (sterk verminderde welvaart, grote rampen) als we niet ingrijpend handelen. En er wordt amper gehandeld.
In hoeverre mogen burgers opstaan tegen een overheid die de financiële belangen van industrie actiever behartigt dan de gezondheid en levens van zichzelf en hun kinderen?
Het was een voorbeeld. Denk iets meer overstijgend.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:02 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Sommige zijn gewoon een beetje losgezongen van de realiteit. Leuk dat alles in je omgeving zit maar als je vrienden en/of familie op een afstand hebt wonen rij je wel is 100km voor een etentje.
Denk wat meer overstijgend: dan gaat de tent failliet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:19 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld. Denk iets meer overstijgend.
Nu rijden we die ritjes achteloos. Maar stel benzine is ¤10 per liter, dan zien we uitpuilende auto's om de kosten te delen. Dan zien we apps waar je doel, datum en tijd invoert en de app regelt het ritje voor je, met nog 4 andere app gebruikers.
Zie ook m'n post over hoe 1000 ritjes verdeeld zouden kunnen zijn, voor een kleine stad per dag. Stel benzine is ¤10 (of veroorzaakt de dood van kinderen), beeld je dan eens in hoe het autoverbruik verandert.
Natuurlijk mag de overheid optreden, doen ze ook.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het principe is zo eenvoudig dat zelfs XR het zou moeten begrijpen: de inhoud van de demonstratie doet er niet toe. Wat XR mag, dat mag de pro-Shell demonstratie morgen ook.
Mooi blogje ook hier over: https://www.nederlandrechtsstaat.nl/blokkade-een-grondrecht/
Het is niet zo dat omdat het hier om een demonstratie gaat de overheid niets meer mag. Als daar dwingende redenen voor zijn mag je best zo’n demo aanpakken.
There's no economy on a dead planet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Denk wat meer overstijgend: dan gaat de tent failliet.
Maar dat is niet het enige alternatief. Mooie drogreden wel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Poolbal het volgende:
[..]
There's no economy on a dead planet.
Tja een hoogleraar staatsrecht of een theaterdocent die nogal partijdig is. Het verbaast me niet dat XR voor de laatste kiest. De ratio is al langer zoek daar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Natuurlijk mag de overheid optreden, doen ze ook.
Ik heb het gelezen, ik vind dat deze column het dilemma beter bespreekt: https://archive.ph/s2ogi
Precies. Wij hebben, binnen 20 minuten lopen, de keuze uit ongeveer 30 restaurants. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daarvoor de auto te pakken. Tenzij het regent, natuurlijk. En het is ook niet nodig om een restaurant in een andere stad te kiezen, omdat we al keuze genoeg hebben. Maar is mijn zoon jarig, dan rijden we wel die 100 Km.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:02 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Sommige zijn gewoon een beetje losgezongen van de realiteit. Leuk dat alles in je omgeving zit maar als je vrienden en/of familie op een afstand hebt wonen rij je wel is 100km voor een etentje.
Dan gaan dus, feitelijk, gewone mensen als taxichauffeur fungeren....want je neemt andere mensen niet gratis mee, natuurlijk. Hoe zouden de normale taxi-bedrijven dat vinden?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:19 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld. Denk iets meer overstijgend.
Nu rijden we die ritjes achteloos. Maar stel benzine is ¤10 per liter, dan zien we uitpuilende auto's om de kosten te delen. Dan zien we apps waar je doel, datum en tijd invoert en de app regelt het ritje voor je, met nog 4 andere app gebruikers.
Zie ook m'n post over hoe 1000 ritjes verdeeld zouden kunnen zijn, voor een kleine stad per dag. Stel benzine is ¤10 (of veroorzaakt de dood van kinderen), beeld je dan eens in hoe het autoverbruik verandert.
Met ¤ 10,- per liter zien we geen uitpuilende auto's hoor, dan zie je vrijwel lege wegen en een economie die tot stilstand komt. Dat is het echt het standaard denkprobleem bij sommige mensen. Auto's tanken brandstof --> we maken brandstof onbetaalbaar --> mensen gaan minder rijden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:19 schreef Poolbal het volgende:
Het was een voorbeeld. Denk iets meer overstijgend.
Nu rijden we die ritjes achteloos. Maar stel benzine is ¤10 per liter, dan zien we uitpuilende auto's om de kosten te delen. Dan zien we apps waar je doel, datum en tijd invoert en de app regelt het ritje voor je, met nog 4 andere app gebruikers.
Niet iedereen hoeft op elk moment op dezelfde plaats te zijn... Het voordeel van hier wonen is dat ik toch al in België tank waar het een stuk goedkoper is. Die 1000 ritjes is ook alleen maar leuk voor je zelf want daar klopt ook geen zak van. Ik heb in het centrum van Rotterdam gewoond. Toen had ik geen auto nodig omdat praktisch alles om de hoek zit of goed te doen is met het OV. Ik heb in een dorp in het groene hart gewoond en daar had je gewoon een auto nodig omdat ten eerst het OV kut is, Ten tweede niet alle voorzieningen in het dorp zitten en ten derde geen zin hebt om alles te fietsen zeker niet als het slecht weer is met veel wind. Nu woon ik in een provinciestadje in Noord-Brabant en is me auto gebruik meer dan toen ik in Rotterdam woonde en minder toen ik nog in dat dorp woonde. Simpel weg omdat je hier meer zit maar ook weer niet alles. Omdat ik door heel het land gewoond heb, heb ik dus ook op meerdere plekken vrienden/oud collega's en familie wonen. Voor de rest heb ik geen kinderen en wil ook geen kinderen dus dat chanteren met een dood van een kind interesseert me al helemaal niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:19 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld. Denk iets meer overstijgend.
Nu rijden we die ritjes achteloos. Maar stel benzine is ¤10 per liter, dan zien we uitpuilende auto's om de kosten te delen. Dan zien we apps waar je doel, datum en tijd invoert en de app regelt het ritje voor je, met nog 4 andere app gebruikers.
Zie ook m'n post over hoe 1000 ritjes verdeeld zouden kunnen zijn, voor een kleine stad per dag. Stel benzine is ¤10 (of veroorzaakt de dood van kinderen), beeld je dan eens in hoe het autoverbruik verandert.
Daarom moeten we dus aan de slag. Niets doen is geen optie. Want de economie gaat hardere klappen krijgen als we niets doen. Tja en mensen gaan dood, ook mooi om te voorkomen. Dat vergeet de Homo Economicus soms.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is niet het enige alternatief. Mooie drogreden wel.
Geeft niet, dat heet empathie. Hoeft niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Voor de rest heb ik geen kinderen en wil ook geen kinderen dus dat chanteren met een dood van een kind interesseert me al helemaal niet.
De planeet gaat niet dood, de mensheid misschien wel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Poolbal het volgende:
[..]
There's no economy on a dead planet.
Ik zal een keer reageren: met dode planeet bedoelen we een planeet zonder leven. En dan wat meer leven dan bacteriën.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:38 schreef Gia het volgende:
[..]
De planeet gaat niet dood, de mensheid misschien wel.
XR protesteert niet zozeer voor het redden van de planeet, maar eerder voor het leefbaar houden van de planeet voor de mensheid. Dat is niet hetzelfde.
Bijvoorbeeld: Er moet nu koste wat kost stikstof vermindert worden, om iets als de 'Heide' te redden. De heide kan niet zo goed tegen stikstof. Maar op die heide ontspruiten jaarlijks jonge bomen, die, schijnbaar wel goed tegen stikstof kunnen. Maar die worden eruit getrokken. Waarom? Laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Meer bomen is juist goed. Aan die heide hebben we geen flikker, wat betreft stikstof reductie.
Oh ja, biodiversiteit. Geloof me, voor de insecten die verdwijnen, komen er ook wel weer andere terug. Maar niet als we overal maar blijven ingrijpen, zoals nu gebeurt. Er is geen evenwicht meer. De mens kan het natuurlijke evenwicht niet bepalen, dat kan alleen de natuur zelf.
Als je belastingen op consumptie wil gebruiken om gedrag te sturen moet je de belastingen op inkomen ook verlagen, als je dat niet doet is het alleen maar een smoes om belastinginkomsten te verhogenquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Met ¤ 10,- per liter zien we geen uitpuilende auto's hoor, dan zie je vrijwel lege wegen en een economie die tot stilstand komt. Dat is het echt het standaard denkprobleem bij sommige mensen. Auto's tanken brandstof --> we maken brandstof onbetaalbaar --> mensen gaan minder rijden.
Ja, dat is een gevolg van onbetaalbare brandstof. Heb je ook nagedacht over de andere gevolgen van onbetaalbare brandstof? Torenhoge transportkosten waardoor vrijwel alles (zowel producten als diensten) onbetaalbaar worden.
Lijkt me verstandig als je zelf wat meer overstijgend gaat denken. Met name op het gebied van gevolgen van bepaalde keuzes.
OV stukken goedkoper en efficienter maken, zou kunnen helpen. Daar kan de overheid ingrijpen. Mijn jongste werkt in een dorp hier 12 km vandaan, horeca. In het weekend rijdt er overdag nog een bus, maar 's avonds niet, of althans, niet rechtstreeks, dan moet ie een uur omreizen om thuis te komen. Dus, dan halen we hem op, met, jawel, de auto.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:38 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Geeft niet, dat heet empathie. Hoeft niet.
Voor de rest: probeer na te denken of we efficiënter kunnen verplaatsen. Dan kom je vast op een idee. En zulk soort dingen bedoel ik.
Als jij tien euro per liter gaat alles door het dak, transportkosten. Energiekosten. En dat berekenen bedrijven gewoon door. We zagen het al bij de energiecrisis eerder dit jaar. Als jij aan de dooddoeners begint heb ik er ook nog eentje: je kunt niet groen doen als je rood staat.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:36 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Daarom moeten we dus aan de slag. Niets doen is geen optie. Want de economie gaat hardere klappen krijgen als we niets doen. Tja en mensen gaan dood, ook mooi om te voorkomen. Dat vergeet de Homo Economicus soms.
Ik geef één voorbeeld over de auto laten staan en doormiddel van innovatie niet essentiële ritjes toch te laten gebeuren (maw: toch mensen zo mobiel mogelijk houden) en je zucht al dat de economie dan zal klappen. (en drie anderen vragen zich nog af of een mens het recht heeft om 100km te rijden voor een etentje)..
Klopt. Dus het gaat om ons, niet om de planeet. Precies wat ik zeg.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:42 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik zal een keer reageren: met dode planeet bedoelen we een planeet zonder leven. En dan wat meer leven dan bacteriën.
En de mens is de grote veroorzaker van het ineenstorten van biodiversiteit, insecten zeker. Dus door te stoppen met het vervuilen en vergiftigen van land, zee en lucht en het herstellen van woonruimte geven we insecten de kans om een nieuwe balans te vinden.
Als het uitsterven van dieren doorgaat, hebben wij geen eten. En zelfs voor de lucht die we inademen zijn we afhankelijk van micro-organismen in de oceaan.
We zijn volledig afhankelijk van de dieren om te kunnen bestaan. Geen technologie kan dat voor ons fixen.
Die laatste bespreekt het dilemma beter.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja een hoogleraar staatsrecht of een theaterdocent die nogal partijdig is. Het verbaast me niet dat XR voor de laatste kiest. De ratio is al langer zoek daar.
Dit is de kern van jouw artikel, wat mij betreft.quote:Wat de recente blokkades op de A12 betreft heeft de burgemeester gemeend de manifestaties op die plek te moeten verbieden vanwege het verkeersbelang. Dat besluit is intact gebleven. De conclusie daarmee is dat deze acties in strijd zijn met de wet – hoe groot ook de maatschappelijke belangen zijn die de betogers daarmee beogen te dienen. Of zij als gevolg daarvan ook strafwaardig zijn, is een andere vraag, die uiteindelijk ter beoordeling staat aan de strafrechter.
quote:.Na het zien van de film How to blow up a pipeline was ik in de war. Geweld is voor mij geen optie, het is een weg die leidt tot langdurige tegenstellingen en onschuldige slachtoffers. Maar zou ik het afkeuren als kankerpatiënten in de omgeving van Tata Steel de fabriek zouden saboteren? Zou ik het veroordelen als aardbevingsslachtoffers een gasverdeelstation opblazen omdat ze nog steeds wachten op schadevergoeding? Het eerlijke antwoord is: nee. Ik zou het begrijpen. Dat maakt me bang.
Ik weet niet wat ik hier op moet zeggen. Iedereen begrijpt dit. Maar het gaat er om dat we nog zin hebben om een tijdje fijn te leven en klein klein kleinkinderen ook een fijn leven kunnen leide.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Dus het gaat om ons, niet om de planeet. Precies wat ik zeg.
Geloof me, als de mensheid uitgestorven is, gaat de planeet echt wel herstellen. Wij kunnen niet zonder de planeet, de planeet wel zonder ons.
12km is een half uur fietsen.. Waarom met de auto?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
OV stukken goedkoper en efficienter maken, zou kunnen helpen. Daar kan de overheid ingrijpen. Mijn jongste werkt in een dorp hier 12 km vandaan, horeca. In het weekend rijdt er overdag nog een bus, maar 's avonds niet, of althans, niet rechtstreeks, dan moet ie een uur omreizen om thuis te komen. Dus, dan halen we hem op, met, jawel, de auto.
Niet iedereen kan een elektrische fiets betalenquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
12km is een half uur fietsen.. Waarom met de auto?
Voor 12km een elektrische fiets nodig denken te hebbenquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een elektrische fiets betalen
Waarom moet het een elektrische fiets zijn?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een elektrische fiets betalen
Leuk met mooi weer. Maar als het hard waait of regent heb ik daar ook geen zin in. Voor je begint van je gaat er niet dood aan. Klopt heb het jaren gedaan om naar school te gaan. Dat is ook de reden dat ik meteen me rijbewijs ging halen toen ik 18 was.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
12km is een half uur fietsen.. Waarom met de auto?
Niet voor 12km. Wel om 24km/h gemiddeld te halen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Voor 12km een elektrische fiets nodig denken te hebben
Waarom niet?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
12km is een half uur fietsen.. Waarom met de auto?
Dus hij gaat er met het OV heen. En in het weekend 's avonds halen jullie hem met de auto op.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
OV stukken goedkoper en efficienter maken, zou kunnen helpen. Daar kan de overheid ingrijpen. Mijn jongste werkt in een dorp hier 12 km vandaan, horeca. In het weekend rijdt er overdag nog een bus, maar 's avonds niet, of althans, niet rechtstreeks, dan moet ie een uur omreizen om thuis te komen. Dus, dan halen we hem op, met, jawel, de auto.
Omdat een gezond iemand zo'n stukkie makkelijk kan fietsen. Goed voor de conditie en scheelt onnodig autogebruik.quote:
Hij gaat met de bus, omdat je dan een maandabonnement kunt nemen, dus altijd met de bus.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
12km is een half uur fietsen.. Waarom met de auto?
Dit inderdaad en dan de houding om voor een ander te bepalen wanneer autobewegingen onzin zijn dat ze prima met de fiets of het OV kunnen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:48 schreef Straatcommando. het volgende:
De hyperfocus op autorijden en bezit is ook iets wat veel mensen stoort. Er zit een drammerig component in waarbij ook niet wordt geschuwd om je je geweten te bestoken. Je maakt de wereld kapot als je naar je werk rijdt.
En zonder daarmee autorijden te bagatelliseren want dat is inherent vervuilend, maar mensen doen dat grotendeels niet voor de lol en het deel dat het wel voor de lol doet krijg je toch de auto niet uit zonder draconische maatregelen.
Misschien moet je Gia en haar zoon lekker zelf laten bepalen wat wel en niet nodig is en waar en wanneer ze aan hun conditie werken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat een gezond iemand zo'n stukkie makkelijk kan fietsen. Goed voor de conditie en scheelt onnodig autogebruik.
Inderdaad. Als het OV in het weekend, ook 's avonds, al is het maar om het uur, normaal zou rijden, hoefden we hem niet op te halen. Maar in het weekend, 's avonds, rijdt de bus er anderhalf uur op, i.p.v. van 25 minuutjes de rest van de week.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus hij gaat er met het OV heen. En in het weekend 's avonds halen jullie hem met de auto op.
Begrijp ik dat goed?
Ik zou niet weten waarom jullie de keuzes die je voor jullie leven maken hoeft te verantwoorden aan een nobody achter een toetsenbord joh, laat lekker gaanquote:Op dinsdag 19 september 2023 15:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij gaat met de bus, omdat je dan een maandabonnement kunt nemen, dus altijd met de bus.
Als het regent, wordt je wel heel nat, en dan moet je nog 9 uur in een keuken staan en weer nat thuis komen. Niet echt prettig.
Hij kan ook een scooterrijbewijs gaan halen, of een electrische fiets kopen, maar zou dat zoveel verschil maken met het OV en sporadisch ophalen met de auto?
Het is mijn kind, maar geen kind meer. Dus daar gaat het niet om.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:14 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Misschien moet je Gia en haar zoon lekker zelf laten bepalen wat wel en niet nodig is en waar en wanneer ze aan hun conditie werken.
Misschien vinden ze wel dat als die knul net 30.000 stappen heeft gezet om mensen een leuke avond te bezorgen, hij wel een ander keertje aan zijn conditie kan werken. Of dat hij niet midden in de nacht door the middle of nowhere over een onverlichte weg hoeft te fietsen.
Er zijn zoveel redenen voor hen te bedenken, maar wellicht is het een goed idee dat zij die inschatting beter kunnen maken over hun eigen leven dan een vent achter zijn computertje op god mag weten hoeveel kilometer weg.
Ik zal een voorbeeld geven: die sterk verminderde welvaart is in het IPCC rapport net even wat anders, te weten een licht geremde groei (groei in 2100 niet 400% maar iets van 395%).quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:10 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Klopt, het is al wereldwijd aan de gang en de wetenschap zat regelmatig aan de voorzichtige kant.
Vind het alleen maar tof dat jullie dit doen, hem helpen. En je bent niemand verantwoording schuldig hoor.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad. Als het OV in het weekend, ook 's avonds, al is het maar om het uur, normaal zou rijden, hoefden we hem niet op te halen. Maar in het weekend, 's avonds, rijdt de bus er anderhalf uur op, i.p.v. van 25 minuutjes de rest van de week.
Het zou goed zijn als het OV beter geregeld zou zijn, dan zouden er meer mensen gebruik van maken. Het is nu vrijwel ondoenlijk.
Denk ook, dat als mijn zoon een rijbewijs en autootje heeft, hij dagelijks met de auto heen en terug rijdt.
Dat vind ik overigens ook van het treinen. Maak dat goedkoper en toegankelijker. Het is toch helemaal niet aantrekkelijk om met de trein te reizen, tenzij je werkgever of DUO het betaalt.
Dank je.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind het alleen maar tof dat jullie dit doen, hem helpen. En je bent niemand verantwoording schuldig hoor.
Allemaal figuren die vroeger door een dik pak sneeuw zich zowel heen als terug bergopwaarts naar hun school moesten worstelen, en dat het hele jaar door.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:14 schreef timmmmm het volgende:
Ongelooflijk wat mensen zich hier allemaal aanmatigen
Zet dat eens af tegen die licht lagere groei uit het IPCC rapport. En wellicht gaat er dan eens een lichtje bij je branden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Poolbal het volgende:
[..]
There's no economy on a dead planet.
Planeet leeft nog hoor.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zet dat eens af tegen die licht lagere groei uit het IPCC rapport. En wellicht gaat er dan eens een lichtje bij je branden.
Op dit moment heeft de gestegen temperatuur meer doden bespaard wegens koude dan er extra hittedoden zijn gekomen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:36 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Daarom moeten we dus aan de slag. Niets doen is geen optie. Want de economie gaat hardere klappen krijgen als we niets doen. Tja en mensen gaan dood, ook mooi om te voorkomen. Dat vergeet de Homo Economicus soms.
Waar in het IPCC rapport staat dat precies dat de mensheid dreigt uit te sterven?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:42 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik zal een keer reageren: met dode planeet bedoelen we een planeet zonder leven. En dan wat meer leven dan bacteriën.
En de mens is de grote veroorzaker van het ineenstorten van biodiversiteit, insecten zeker. Dus door te stoppen met het vervuilen en vergiftigen van land, zee en lucht en het herstellen van woonruimte geven we insecten de kans om een nieuwe balans te vinden.
Als het uitsterven van dieren doorgaat, hebben wij geen eten. En zelfs voor de lucht die we inademen zijn we afhankelijk van micro-organismen in de oceaan.
We zijn volledig afhankelijk van de dieren om te kunnen bestaan. Geen technologie kan dat voor ons fixen.
Bijna onmogelijk gelet op alle doemverhalen die horen bij 1,2 graden extra opwarming einde deze eeuw.quote:
Laat mensen alsjeblieft zelf bepalen wat 'onnodig' is of niet. Ik pak liever niet de fiets als dat niet nodig is en zie fietsen als onnodig.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat een gezond iemand zo'n stukkie makkelijk kan fietsen. Goed voor de conditie en scheelt onnodig autogebruik.
Ik heb geen idee wat je punt is, maar als je wil argumenteren dat het niet heel rap de verkeerde kant op gaat hoor je in BNW thuis omdat er een groot complot moet zijn van alle experts en journalisten om een beeld van doem te scheppen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bijna onmogelijk gelet op alle doemverhalen die horen bij 1,2 graden extra opwarming einde deze eeuw.
Fabeltje, het is ongeveer de helft.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Klopt, de prijs is bijna volledig accijns en andere belastingen.
Zeker.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je belastingen op consumptie wil gebruiken om gedrag te sturen moet je de belastingen op inkomen ook verlagen, als je dat niet doet is het alleen maar een smoes om belastinginkomsten te verhogen
Nee, ongeveer tweederde is belastingen. 21% van de prijs is de kosten voor ruwe olie.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:33 schreef viagraap het volgende:
[..]
Fabeltje, het is ongeveer de helft.
Tja, je hoort al die kinderen die met hun ouders op de weg gaan zitten daar ook over: 'ik demonstreer omdat ik niet jong wil sterven vanwege het klimaat'. Blijkbaar zijn die XR- demonstranten er heilig van overtuigd dat we binnenkort allemaal dood zullen gaan vanwege klimaatverandering. Daar helpt geen IPCC rapport tegen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar in het IPCC rapport staat dat precies dat de mensheid dreigt uit te sterven?
De experts scheppen dat beeld helemaal niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je punt is, maar als je wil argumenteren dat het niet heel rap de verkeerde kant op gaat hoor je in BNW thuis omdat er een groot complot moet zijn van alle experts en journalisten om een beeld van doem te scheppen.
XR misbruikt het klimaat dan ook voor hele andere politieke doelen. Doen ze niet eens stiekem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Tja, je hoort al die kinderen die met hun ouders op de weg gaan zitten daar ook over: 'ik demonstreer omdat ik niet jong wil sterven vanwege het klimaat'. Blijkbaar zijn die XR- demonstranten er heilig van overtuigd dat we binnenkort allemaal dood zullen gaan vanwege klimaatverandering. Daar helpt geen IPCC rapport tegen.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De experts scheppen dat beeld helemaal niet.
De media deels wel, maar journalisten begrijpen doorgaans ook totaal niet de materie waar ze over schrijven en ‘klimaat is een oplosbaar probleem en we zijn goed op weg’ trekt nu eenmaal wat minder de aandacht dan ‘klimaatcrisis erger dan ooit tevoren’.
Als je dit soort dingen roept, heb je vast ook wel bewijs.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
XR misbruikt het klimaat dan ook voor hele andere politieke doelen. Doen ze niet eens stiekem.
Maar met hun compleet verzonnen doembeeld krijgen ze heel veel meelopers. Het is net als met religie.
Ik kom volgens ons aller Shell uit op 52% voor diesel en 63% voor benzine.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, ongeveer tweederde is belastingen. 21% van de prijs is de kosten voor ruwe olie.
We hebben het hier over VEM2012 dus waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[..]
Als je dit soort dingen roept, heb je vast ook wel bewijs.
Heb je een bronpagina, volgens welk scenario verliezen we slechts 5% op 400% groei in 2100? Ben zeer benieuwd naar hun onderbouwing. Zeker in de scenario's waar we amper iets doen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zal een voorbeeld geven: die sterk verminderde welvaart is in het IPCC rapport net even wat anders, te weten een licht geremde groei (groei in 2100 niet 400% maar iets van 395%).
Steeds maar weer doe je beweringen die van geen kant kloppen.
Hier een willekeurig onderzoek, laten we hopen van een stel oplichters: https://www.frontiersin.o(...)osc.2020.615419/fullquote:Op dinsdag 19 september 2023 15:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op dit moment heeft de gestegen temperatuur meer doden bespaard wegens koude dan er extra hittedoden zijn gekomen.
Ook het aantal dodelijke slachtoffers van natuurrampen is extreem gedaald.
Vertel eens: uit welke cijfers haal jij dat klimaatverandering op dit moment heeft gezorgd voor overall meer doden?
Ik wil nog wel meer voor je Googlen, maar ik zou zeggen kijk rond op Wikipedia over het verlies van biodiversiteit, 6th mass extinction en lees het zelf.quote:We report three major and confronting environmental issues that have received little attention and require urgent action. First, we review the evidence that future environmental conditions will be far more dangerous than currently believed. The scale of the threats to the biosphere and all its lifeforms—including humanity—is in fact so great that it is difficult to grasp for even well-informed experts. Second, we ask what political or economic system, or leadership, is prepared to handle the predicted disasters, or even capable of such action. Third, this dire situation places an extraordinary responsibility on scientists to speak out candidly and accurately when engaging with government, business, and the public. We especially draw attention to the lack of appreciation of the enormous challenges to creating a sustainable future. The added stresses to human health, wealth, and well-being will perversely diminish our political capacity to mitigate the erosion of ecosystem services on which society depends. The science underlying these issues is strong, but awareness is weak. Without fully appreciating and broadcasting the scale of the problems and the enormity of the solutions required, society will fail to achieve even modest sustainability goals.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |