abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211959407
quote:
twitter

Ja, het was een beregezellige happening. Man, houd toch op. Wie denk je nou voor de gek te houden?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 8 januari 2024 @ 14:37:30 #277
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_211961334
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Vooropgesteld: ik volg de Amerikaanse politiek niet 24/7, dus ik krijg slechts beperkt mee wat politici aldaar uitspoken en ben dus niet deskundig.

Maar op basis van wat ik zie (met name tijdens media-optredens), ben ik nog altijd groot fan van Pete Buttigieg. Welbespraakte, intelligente man die steevast goed voor de dag komt. En hij is veertiger, wat in mijn optiek sowieso een dik pluspunt is.

Andere optie is Gavin Newsom, al moet ik bekennen dat ik hem niet supergoed ken. Maar wat ik van hem zie, bevalt mij wel.
Hmm, okee. Ik ben van beide geen groot fan, maar dan nog liever Buttigieg dan Newsom.
quote:
8s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:46 schreef ems. het volgende:
Maar Pete is gay dus succes daarmee ;(
Ja, dus?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211961942
quote:
8s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef ems. het volgende:

[..]
Wel prachtig dat zoiets dan nog steeds beter is dan een Trump 8-)
Vind je?
Ik denk dat de oorlog in Oekraïne niet had plaats gevonden als Trump nog president was.
pi_211961991
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 14:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, okee. Ik ben van beide geen groot fan, maar dan nog liever Buttigieg dan Newsom.
Natuurlijk ben jij geen fan, jij bent dan ook niet hun 'doelgroep'.

Bovendien heb ik jou werkelijk nog nooit iets positief zien zeggen over een Democraat. Als ik jou zou vragen welke Democraat jij graag zou zien in plaats van Biden, kom je waarschijnlijk aanzetten met RFK Jr of Tulsi Gabbard.

Ik ben ook geen fan van Trump-alternatieven zoals DeSantis en Haley. Of van iemand zoals Christie. Zijn aanvallen op Trump zijn vermakelijk en terecht, maar het blijft een onsympathieke eikel met denkbeelden die haaks staan op die van mij.

Iemand als Romney kan ik waarderen, maar die heeft al bijna niets meer te zoeken in de hedendaagse GOP.
pi_211962067
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Vind je?
Ik denk dat de oorlog in Oekraïne niet had plaats gevonden als Trump nog president was.
Waar baseer je dat op?

Poetin was - zeker in gedachten - al sinds 2013/2014 bezig met deze invasie. Denk je nou werkelijk dat zijn ambities zou laten varen, simpelweg omdat Trump president was? En wat zou voor hem dan reden zijn geweest om af te zien van de invasie? Dat Trump en hij zo'n goede verstandhouding hebben?

Nee, Poetin gokte erop dat de NAVO dusdanig verdeeld zou zijn dat het Oekraïne niet zou steunen (mede door de twijfel die door Trump is gezaaid). Eerder aanvallen dan februari 2022 was ook geen optie, aangezien corona de wereld toen in zijn greep hield. Als dat virus rondgaat onder je troepen, kan dat de invasie flink verstoren.

De invasie was hoe dan ook in gang gezet, ongeacht wie er in het Witte Huis zat.
pi_211962367
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Waar baseer je dat op?

Poetin was - zeker in gedachten - al sinds 2013/2014 bezig met deze invasie. Denk je nou werkelijk dat zijn ambities zou laten varen, simpelweg omdat Trump president was? En wat zou voor hem dan reden zijn geweest om af te zien van de invasie? Dat Trump en hij zo'n goede verstandhouding hebben?

Nee, Poetin gokte erop dat de NAVO dusdanig verdeeld zou zijn dat het Oekraïne niet zou steunen (mede door de twijfel die door Trump is gezaaid). Eerder aanvallen dan februari 2022 was ook geen optie, aangezien corona de wereld toen in zijn greep hield. Als dat virus rondgaat onder je troepen, kan dat de invasie flink verstoren.

De invasie was hoe dan ook in gang gezet, ongeacht wie er in het Witte Huis zat.
Omdat Trump niet de intentie had om de NAVO verder uit te breiden.
Die had meer interesse in handel drijven dan oorlog voeren.
pi_211962402
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:15 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Putin had echter wél de intentie om de Navo uit te breiden en een oorlog te beginnen en juist weer minder in handel drijven.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211962498
quote:

[..]
Hier komen een hoop misvattingen samen.

Laten we beginnen met de meest in het oog springende misvatting: dat een mogelijk NAVO-lidmaatschap van Oekraïne aanleiding was voor de invasie (zie ook dit stuk). Poetin heeft zelf herhaaldelijk aangegeven dat hij de regering in Kiev beschouwt als 'nazi's' en dat hij uit is op regime change en terreinexpansie. Dat NAVO-gedoe was vooral een stok om mee te slaan.

Verder is de NAVO meer dan alleen de VS, al weegt de stem van de Amerikanen natuurlijk wel zwaar. Maar laten we - voor de sake of argument - ervan uitgaan dat NAVO-uitbreiding inderdaad aanleiding was voor de oorlog. Dan nog gaat de redenering mank:

Want zelfs als Trump zich zou verzetten tegen het vooruitzicht op lidmaatschap voor Oekraïne (voorlopig is het niet veel meer dan dat), dan zou het buitengewoon naïef van Poetin zijn om zijn invasieplannen daarvan af te laten hangen. Hoe je het ook wendt of keert, elke president is een tussenpaus. Dus als de opvolger van Trump anders tegen de kwestie aankijkt, kan de situatie weer veranderen.

En hoe langer Poetin wachtte met de invasie, hoe meer tijd hij Oekraine gaf om zijn strijdkrachten op te bouwen. Begin 2022 was dus een gevalletje 'nu of nooit' voor de Russen, want langer wachten zou een moeilijkere strijd betekenen.

Maar het was hoe dan ook oorlog geworden, tenzij de regering van Oekraïne plots een extreem pro-Russische koers was geen varen en zich af had gekeerd van het westen. Poetin heeft het herhaaldelijk gezegd: hij beschouwt niet als een zelfstandige staat, maar als een nepland, dat in werkelijkheid toebehoort aan Rusland. Kortom, de invasie was onvermijdelijk, zolang Oekraïne zich weigerde te onderwerpen aan de wil van het Kremlin.

Kiev heeft vooral geluk dat Biden nu aan het roer staat. Want Trump voelt er weinig voor om Oekraine de helpende hand te bieden. Dan wordt het land overlopen en is het overgeleverd aan de Russen. En we weten inmiddels dat die nu zachtzinnig omgaan met volkeren die zich hebben overwonnen.

En ja, Trump heeft veel interesse in handel voeren. Waarom hij dan met jan en alleman peperdure handelsoorlogen uitvocht (waaronder Canada en de EU) is mij ook een raadsel.

[ Bericht 7% gewijzigd door KoosVogels op 08-01-2024 16:41:40 ]
pi_211962627
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Laten we beginnen met de meest in het oog springende misvatting: dat een mogelijk NAVO-lidmaatschap van Oekraïne aanleiding was voor de invasie (zie ook dit stuk). Poetin heeft zelf herhaaldelijk aangegeven dat hij de regering in Kiev beschouwt als 'nazi's' en dat hij uit is op regime change en terreinexpansie. Dat NAVO-gedoe was vooral een stok om mee te slaan.

Verder is de NAVO meer dan alleen de VS, al weegt de stem van de Amerikanen natuurlijk wel zwaar. Maar laten we - voor de sake of argument - ervan uitgaan dat NAVO-uitbreiding inderdaad aanleiding was voor de oorlog. Dan nog gaat de redenering mank:

Want zelfs als Trump zich zou verzetten tegen het vooruitzicht op lidmaatschap voor Oekraïne (voorlopig is het niet veel meer dan dat), dan zou het buitengewoon naïef van Poetin zijn om zijn invasieplannen daarvan af te laten hangen. Hoe je het ook wendt of keert, elke president is een tussenpaus. Dus als de opvolger van Trump anders tegen de kwestie aankijkt, kan de situatie weer veranderen.

En hoe langer Poetin wachtte met de invasie, hoe meer tijd hij Oekraine gaf om zijn strijdkrachten op te bouwen. Begin 2022 was dus een gevalletje 'nu of nooit' voor de Russen, want langer wachten zou een moeilijkere strijd betekenen.

Maar het was hoe dan ook oorlog geworden, tenzij de regering van Oekraïne plots een extreem pro-Russische koers was geen varen en zich af had gekeerd van het westen. Poetin heeft het herhaaldelijk gezegd: hij beschouwt niet als een zelfstandige staat, maar als een nepland, dat in werkelijkheid toebehoort aan Rusland. Kortom, de invasie was onvermijdelijk, zolang Oekraïne zich weigerde te onderwerpen aan de wil van het Kremlin.

Kiev heeft vooral geluk dat Biden nu aan het roer staat. Want Trump voelt er weinig voor om Oekraine de helpende hand te bieden. Dan wordt het land overlopen en is het overgeleverd aan de Russen. En we weten inmiddels dat die nu zachtzinnig omgaan met volkeren die zich hebben overwonnen.

En ja, Trump heeft veel interesse in handel voeren. Waarom hij dan met jan en alleman peperdure handelsoorlogen uitvocht (waaronder Canada en de EU) is mij ook een raadsel.
Als je gewoon kijkt wat de eisen van Putin zijn zie je dat het puur om de NAVO gaat.
De rest van zijn gelul is puur om de bevolking en dus het leger achter zijn besluit te krijgen.

Ik weet wel waarom Trump de handelsoorlogen ging voeren.
Omdat de USA benadeeld werd en hij dat wilde veranderen.
pi_211962706
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:48 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Je weet dus niet wie dat bankje kapot heeft gemaakt.
Weet jij de namen van iedereen op jouw foto?

Ik wacht wel even.
Ook graag bewijs dat die foto gemaakt is tijdens de rellen .
pi_211962718
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:54 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Als je gewoon kijkt wat de eisen van Putin zijn zie je dat het puur om de NAVO gaat.
De rest van zijn gelul is puur om de bevolking en dus het leger achter zijn besluit te krijgen.

Je bedoelt dat jij alleen die eisen accepteert en de rest als propaganda ziet.
pi_211962730
quote:

[..]
Alsof de intentie van de Amerikaanse president dat bepaalt.
pi_211962771
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Vind je?
Toen was er al oorlog in Oekraïne met Rusland, en Trump heeft niets gedaan om dat te veranderen.
Ik zou geen enkele reden weten waarom Poetin niet had geëscaleerd met Trump als president.

Dat hele Navo verhaal is onzin, aangezien Rusland delen Oekraïne heeft geannexeerd.
pi_211962825
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je bedoelt dat jij alleen die eisen accepteert en de rest als propaganda ziet.
Ja dat noemen ze logisch nadenken.
Niet luisteren naar propaganda maar kijken wat mensen eisen en doen.

quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Alsof de intentie van de Amerikaanse president dat bepaalt.
Yep, Trump heeft militaire steun aan Oekraïne tegen gehouden dus de president bepaalt dat.
pi_211962845
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Toen was er al oorlog in Oekraïne met Rusland, en Trump heeft niets gedaan om dat te veranderen.
Ik zou geen enkele reden weten waarom Poetin niet had geëscaleerd met Trump als president.

Dat hele Navo verhaal is onzin, aangezien Rusland delen Oekraïne heeft geannexeerd.
Hier staan een aantal redenen.

https://www.politico.com/(...)raine-trump-00012897
pi_211963009
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:18 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja dat noemen ze logisch nadenken.
Niet luisteren naar propaganda maar kijken wat mensen eisen en doen.
[..]
Yep, Trump heeft militaire steun aan Oekraïne tegen gehouden dus de president bepaalt dat.
Kijk naar 2021: januari Biden president, februari start troepenopbouw aan grens Oekraïne, juni Essay van Poetin, waarin hij het bestaansrecht van Oekraïne ontkent.

Vind je niet dat dat heel snel is na de machtswisseling in de VS?
pi_211963036
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kijk naar 2021: januari Biden president, februari start troepenopbouw aan grens Oekraïne, juni Essay van Poetin, waarin hij het bestaansrecht van Oekraïne ontkent.

Vind je niet dat dat heel snel is na de machtswisseling in de VS?
Nee niet echt, waarschijnlijk had hij dit al gepland als Biden president zou worden.
  maandag 8 januari 2024 @ 17:40:07 #293
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_211963089
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Natuurlijk ben jij geen fan, jij bent dan ook niet hun 'doelgroep'.

Bovendien heb ik jou werkelijk nog nooit iets positief zien zeggen over een Democraat. Als ik jou zou vragen welke Democraat jij graag zou zien in plaats van Biden, kom je waarschijnlijk aanzetten met RFK Jr of Tulsi Gabbard.

Ik ben ook geen fan van Trump-alternatieven zoals DeSantis en Haley. Of van iemand zoals Christie. Zijn aanvallen op Trump zijn vermakelijk en terecht, maar het blijft een onsympathieke eikel met denkbeelden die haaks staan op die van mij.

Iemand als Romney kan ik waarderen, maar die heeft al bijna niets meer te zoeken in de hedendaagse GOP.
Dan heb je niet goed opgelet. En Gabbard is geen Democraat meer en RFK Jr vind ik maar een rare man.

Maar wat heeft Buttigieg nu gepresteerd? En Newsom is meer dan een filmster dan politicus, buigt voor alles wat van de woke-isten komt. En zijn Covid-19 missers waren beschamend. Ik zou dan eerder denken aan Amy Klobuchar. Daar ben ik het ook niet mee eens, maar vind het wel een goede politicus. Michael Bloomberg (al is hij nu te oud) en Eric Adams mag ik ook.

Wat is er trouwens mis met Haley? Ik neem aan dat dit veel te conservatief is voor jouw smaak?
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar je onderschat wat er zich heeft afgespeeld in Oekraïne in 2014. Die revolutie, die werd toegejuicht in het Westen, blijft een nogal twijfelachtige gebeurtenis.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211963112
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:54 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Poetin hoeft niemand 'achter zich' te krijgen. Dat is het mooie als je autocraat en de facto alleenheerser bent.

En het zou voor jou inderdaad goed zijn om eens echt te luisteren naar wat Poetin zegt. Dan wist je dat hij verklaarde dat Oekraïne 'gedenazifiseerd' moet worden, dat het geen echt land is en dat de huidige regering moet worden verdreven.

Het heeft helemaal niets te maken met de NAVO. Dat is enkel Russische propaganda, bedoeld om de schuld van deze oorlog in de schoenen van het westen te schuiven. En jij trapt er natuurlijk met open ogen in.

quote:
Nee, Trump was van mening dat de VS benadeeld werd. Dat is iets wezenlijks anders. En die oorlogen kostten vooral veel geld.

Al had ten aanzien van China wel degelijk een punt.
pi_211963307
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:37 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nee niet echt, waarschijnlijk had hij dit al gepland als Biden president zou worden.
Of hij had gehoopt dat Trump zou winnen, en hij rustig zijn gang kon gaan.
pi_211963335
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Poetin hoeft niemand 'achter zich' te krijgen. Dat is het mooie als je autocraat en de facto alleenheerser bent.

En het zou voor jou inderdaad goed zijn om eens echt te luisteren naar wat Poetin zegt. Dan wist je dat hij verklaarde dat Oekraïne 'gedenazifiseerd' moet worden, dat het geen echt land is en dat de huidige regering moet worden verdreven.

Het heeft helemaal niets te maken met de NAVO. Dat is enkel Russische propaganda, bedoeld om de schuld van deze oorlog in de schoenen van het westen te schuiven. En jij trapt er natuurlijk met open ogen in.
[..]
Nee, Trump was van mening dat de VS benadeeld werd. Dat is iets wezenlijks anders. En die oorlogen kostten vooral veel geld.

Ik heb de indruk dat jij alleen gelooft wat je wilt geloven en je ogen sluit voor de feiten.
pi_211963356
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:54 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Of hij had gehoopt dat Trump zou winnen, en hij rustig zijn gang kon gaan.
Waarom heeft hij dat niet gedaan toen Trump president was?
pi_211963376
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[..]

Komt nog eens bij dat Trump's Trade War met China de VS niets opgeleverd heeft. Integendeel.

twitter
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_211963403
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Tijd?

Het is niet dat je "even" tegenwoordig een land binnen valt?
pi_211963413
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Omdat Trump voor Putin een useful idiot was binnen de NAVO. Trump's plan was in zijn tweede termijn uit de NAVO te stappen. Putin wachtte dat nog even af. Gelukkig besliste het volk anders.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')