abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210649901
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:24 schreef capricia het volgende:
Ik zie heel veel ouderen met bescheiden middelen in energie-onzuinige koopwoningen wonen.
Die gaan dit nooit investeren. En ook geen 20 jarige lening nemen. En dan heb ik het over hele jaren 70 woonwijken waar sporadisch een zonnepaneel ligt. Open trap in de woonkamer. Niet overal dubbelglas, slechte isolatie. Etc.

Pas als deze mensen komen te overlijden komt er een jonger gezin in, en wordt er verduurzaamd. Maar dat gaat allemaal heel langzaam.
Op zich is de doelstelling natuurlijk 2050, dus je hoeft de ouderen ook niet echt te dwingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210649919
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:29 schreef aTypisch het volgende:

[..]
r/SelfAwarewolves
Wat wil je hier nu dan weer mee zeggen?

Hoe denk je dat het houdbaar is om een hele bevolkingsgroep op de rand van de afgrond te laten balanceren? Dat heb ik je al eerder gevraagd maar daar komt maar geen duidelijk antwoord op.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210649960
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onderscheid maken in koopwoningen is lastig. Dan zou je het inderdaad per inkomen moeten doen en gewoon de factuur betalen (niet in natura, dat is lastig en laat mensen nou zelf het bedrijf uitkiezen waar ze garantie willen hebben).
Daar moet je dan in de uitwerking even voor gaan zitten, wat dan precies handig is en mag binnen Europese regels. Maar kom je wel uit.

Heel vaak zie je dat de denkwijze van de overheid nu is: probleem > beleidsvoornemens > zo doelmatig mogelijk > bijsturen effect voor burger/bedrijf.

Terwijl je ook kan denken: probleem > beleidsvoornemens > minimale effecten op burger/bedrijf > sturen op doelmatigheid.

Ik durf te wedden dat je laat zien serieus te zijn in optie twee de burger uiteindelijk bereid is meer aan lasten te dragen dan onder 1.
pi_210650277
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:37 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Wat wil je hier nu dan weer mee zeggen?

Hoe denk je dat het houdbaar is om een hele bevolkingsgroep op de rand van de afgrond te laten balanceren? Dat heb ik je al eerder gevraagd maar daar komt maar geen duidelijk antwoord op.
die is er niet en heb jij ook niet

ik vind pleiten voor energie-armoede daar geen oplossing voor, ook niet met zogenaamd eerlijke belastingen en lastenverzwaringen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 11:32:13 ]
pi_210650337
Het nadeel van de renteloze leningen is dat het allemaal complex is om aan te vragen, regelen etc.
Daarnaast moet je met een lange terugverdientijd lang in je woning blijven wonen.

En wie weet bedenkt de overheid over 3,5 jaar dat er veel meer belasting moet komen op electriciteit of whatever.
pi_210650375
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 11:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Het nadeel van de renteloze leningen is dat het allemaal complex is om aan te vragen, regelen etc.
Daarnaast moet je met een lange terugverdientijd lang in je woning blijven wonen.

En wie weet bedenkt de overheid over 3,5 jaar dat er veel meer belasting moet komen op electriciteit of whatever.
De overheid is sowieso geen betrouwbare partner om persoonlijke langetermijnbeslissingen op te baseren, wat nu juist één van haar kernwaarden zou moeten zijn.
pi_210650941
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 11:39 schreef Kickinalfa het volgende:

Klopt dat het weleen hoop gedoe is, dat kan ik persoonlijk beamen.
Je mag tussentijds aflossen, dus lang moeten blijven wonen klopt niet. Je kunt bij verkoop gewoon aflossen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210650977
Mooi interview met Van Ooijen en waarom hij nu niet op de lijst staat: https://www.nd.nl/nieuws/(...)m_content=news-image

En heel eerlijk:
quote:
Wel vertelden ze een aantal dilemma’s te hebben voor de kandidatenlijst en vroegen ze me mijn visie te delen als campagneleider. Toen ik daarover nadacht en verschillende argumenten afwoog, constateerde ik dat ik als kandidaat in de weg stond om ruimte te geven aan anderen. Ik vond mezelf eigenlijk de meest overbodige kandidaat.
Hij houdt duidelijk de mogelijkheid open om terug te komen. Eigenlijk zou dat ideaal zijn, de potentiële opvolger van Bikker moet niet bijna net zo lang in de kamer zitten als Bikker zelf.
pi_210651042
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 september 2023 11:42 schreef nostra het volgende:

[..]
De overheid is sowieso geen betrouwbare partner om persoonlijke langetermijnbeslissingen op te baseren, wat nu juist één van haar kernwaarden zou moeten zijn.
maar daarom moet er wél meer geld naar toe
voor de eerlijkheid enzo
pi_210651213
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 september 2023 11:31 schreef aTypisch het volgende:

[..]
die is er niet en heb jij ook niet

ik vind pleiten voor energie-armoede daar geen oplossing voor, ook niet met zogenaamd eerlijke belastingen en lastenverzwaringen
Pleiten voor energie-armoede? :?

Dat fossiel duurder wordt is geen politieke keuze he. Dat is iets wat onvermijdelijk is gezien de ontwikkelingen in de wereld.

Niks doen en wachten tot het écht fout gaat vind ik al helemaal geen oplossing. Ik hoef ook geen CPN aan de macht immers.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210654830
Nog even over het minimumloon, tot mijn verbazing is de 16 euro die PvdA/GL per 2028 noemt helemaal geen verhoging, maar verwachting bij staand beleid:

https://x.com/Pieter_Grinwis/status/1702297729676841047?s=20

twitter
  zondag 17 september 2023 @ 20:17:03 #237
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210666999

Een poll van Maurice, wel geinig om te zien zo
pi_210667066
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:17 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Een poll van Maurice, wel geinig om te zien zo
Ja. Ik weet nog Obama vs McCain Obama onder Nederlanders iets van 90% scoorde. Bij Clinton vs Trump zat denk ik een heel deel bij 'geen voorkeur', maar die cijfers kan ik me niet meer herinneren.
pi_210668232
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:48 schreef Hanca het volgende:
Nog even over het minimumloon, tot mijn verbazing is de 16 euro die PvdA/GL per 2028 noemt helemaal geen verhoging, maar verwachting bij staand beleid:

https://x.com/Pieter_Grinwis/status/1702297729676841047?s=20

[ twitter ]
Is het verschil niet dat PvdA/GL prijspeil 2023 hanteert voor haar beleidsplan? Daar zou je dan nog de ontwikkelingen uit het MLT bij op moeten tellen richting 2023.

Tenminste, normaal gesproken zijn genoemde bedragen, ook intensiveringen, altijd vanuit het jaar t geredeneerd. Om beleid en prijspeil effecten uit elkaar te houden kent het Rijk de LPO systematiek. In de voorjaarsnota is dat ook altijd een aparte regel zodat inzichtelijk wordt of ergens echt wordt geïntensiveerd of dat het een autonoom loon/prijs effect is.

Edit: daarbij is dit een cpb raming en geen beleid. Beleid wordt vormgegeven op basis van de CEP raming in het voorjaar en is afhankelijk van de daadwerkelijke oa cao ontwikkelingen in de markt. De genoemde percentages zijn een eerste raming hiervan, waarna kabinet nog beslist hoe ze hier mee omgaan. Dit bepaald mede de cao ruimte voor bv politie en rijksambtenaren. Dus dit zou zeker niet zomaar de uitkomst zijn van staand beleid.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2023 22:10:32 ]
pi_210668301
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 21:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Is het verschil niet dat PvdA/GL prijspeil 2023 hanteert voor haar beleidsplan? Daar zou je dan nog de ontwikkelingen uit het MLT bij op moeten tellen richting 2023.

Tenminste, normaal gesproken zijn genoemde bedragen, ook intensiveringen, altijd vanuit het jaar t geredeneerd. Om beleid en prijspeil effecten uit elkaar te houden kent het Rijk de LPO systematiek. In de voorjaarsnota is dat ook altijd een aparte regel zodat inzichtelijk wordt of ergens echt wordt geïntensiveerd of dat het een autonoom loon/prijs effect is.
Het volgende kabinet kan een verhoging van met minimumloon op zijn vroegst, bij een formatie in max een maand of 3, in 2025 invoeren, waarschijnlijker is 2026 of 2027. Als PvdA/GL het over 2023 heeft liegen ze de boel voor.

Als PvdA in 2025 18 euro (in deze tabel kom je op 17,94 uit als je 2023 naar 16 euro zet) wil invoeren, kunnen ze dat beter opschrijven.
pi_210668356
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 22:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het volgende kabinet kan een verhoging van met minimumloon op zijn vroegst, bij een formatie in max een maand of 3, in 2025 invoeren, waarschijnlijker is 2026 of 2027. Als PvdA/GL het over 2023 heeft liegen ze de boel voor.

Als PvdA in 2025 18 euro wil invoeren, kunnen ze dat beter opschrijven.
Zie mijn edit. MLT van cpb is geen staand beleid. En ook nieuw kabinet kan al in voorjaar 2024 dit aanpassen.
pi_210668400
Hoe meer ik trouwens zie/hoor van Omtzigt hoe meer ik hem een vermoeiende man vindt.

Die krijgt het nog zwaar in de debat rondes.
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 22:20:38 #243
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_210668416
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 22:18 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe meer ik trouwens zie/hoor van Omtzigt hoe meer ik hem een vermoeiende man vindt.

Bij mij andersom. Eindelijk een lijsttrekker die heel duidelijk de inhoud centraal stelt en overkoepelende ideeën heeft. Fuck debat rondes. Niet dat ik op NSC ga stemmen overigens.
pi_210668426
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 22:13 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Zie mijn edit. MLT van cpb is geen staand beleid. En ook nieuw kabinet kan al in voorjaar 2024 dit aanpassen.
Nieuw kabinet is er nooit voor de voorjaarsnota, dat weet jij ook best. En deze stijging naar 16 euro is wel momenteel de hoofdlijn, als je hier van wil afwijken moet je dat uitonderhandelen.
pi_210668561
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 22:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nieuw kabinet is er nooit voor de voorjaarsnota, dat weet jij ook best. En deze stijging naar 16 euro is wel momenteel de hoofdlijn, als je hier van wil afwijken moet je dat uitonderhandelen.
Dan regel je het bij volgende Prinsjesdag, dat is allemaal het probleem niet.
Maar zo werkt de arbeidsvoorwaarden systematiek ook helemaal niet, is geen onderdeel van basispad zoals je dat voor rest van uitgavenkader hebt.

Er was tijdje terug ophef over de cao in de zorg en toen heeft Rutte ook de hele systematiek naar de Kamer gestuurd, best interessant leesvoer. De cpb raming gaat over het technische component in de besluitvorming en dan heb je daarnaast nog een beleidsmatige afweging. En dat doet men jaarlijks, op basis van de dan laatste raming en alleen voor het eerstvolgende jaar. Er is geen meerjarenbeleid hiervoor.

Je zal ook zien dat straks in de CEP de getallen van het CPB weer anders zijn dan in de MLT. Ik had verwacht dat een Grinwis dit wel zou weten.

Nou ben ik geen voorstander van de plannen van de PvdA, maar het wegzetten als liegen ofzo heb je niet nodig en is ook gewoon niet hoe het technisch werkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2023 22:37:31 ]
pi_210668615
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 22:18 schreef Kickinalfa het volgende:

De debatten kunnen sowieso wel een interessante slachtpartij worden met al die nieuwelingen in de spits.
pi_210668739
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 22:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Nou ben ik geen voorstander van de plannen van de PvdA, maar het wegzetten als liegen ofzo heb je niet nodig en is ook gewoon niet hoe het technisch werkt.
Ik zei ookniet dat de PvdA plannen een leugen zijn, maar als ze zeggen dat ze voor 2023 of 2024 het minimumloon nog kunnen verhogen, is dit wel een leugen.

Ik zit niet 100% in dit onderwerp en je zal ook best gelijk hebben dat dit 'pad' niet automatisch wordt gevolgd, maar volgens mij is het wel gebruikelijk om dit voorstel voor het jaar er op gewoon over te nemen. En voor de nu beste inschatting is dat in 2028 dus al 16 euro.

Ik vind het trouwens onverstandig om het minimumloon fors te verhogen zonder gelijk de toeslagen af te schaffen, die verhoging heb je nodig om juist dat afschaffen van de toeslagen te compenseren. Anders kun je dan nog een keer verhogen en dan worden we wel erg duur in vergelijking met de rest van de EU.
pi_210668892
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 22:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei ookniet dat de PvdA plannen een leugen zijn, maar als ze zeggen dat ze voor 2023 of 2024 het minimumloon nog kunnen verhogen, is dit wel een leugen.

Ik zit niet 100% in dit onderwerp en je zal ook best gelijk hebben dat dit 'pad' niet automatisch wordt gevolgd, maar volgens mij is het wel gebruikelijk om dit voorstel voor het jaar er op gewoon over te nemen. En voor de nu beste inschatting is dat in 2028 dus al 16 euro.

Ik vind het trouwens onverstandig om het minimumloon fors te verhogen zonder gelijk de toeslagen af te schaffen, die verhoging heb je nodig om juist dat afschaffen van de toeslagen te compenseren. Anders kun je dan nog een keer verhogen en dan worden we wel erg duur in vergelijking met de rest van de EU.
Ja het is gebruikelijk dat de cpb raming als basis dient voor het technische component in de besluitvorming. En dan de CEP raming. Bovenop komt nog de beleidsmatige afweging. Vroeger werd hier dan de nullijn voor rijksambtenaren geregeld. Dat gezamenlijk leidt tot 1 getal wat dan niet alleen voor minimumloon wordt gebruikt maar allerlei parameters.

Eens dat je naar het geheel moet kijken. Vorige kabinetsperiode was steeds het mantra dat de belastingdienst niet iets groots aan kon. Nu hoor je überhaupt steeds minder partijen dat er een grote vereenvoudiging van het systeem moet komen. Of dat komt doordat ze weten dat dit toch kansloos is voor de belastingdienst de komende tijd of ze het inhoudelijk niet meer willen is mij niet duidelijk.
pi_210668897
quote:
10s.gif Op zondag 17 september 2023 22:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De debatten kunnen sowieso wel een interessante slachtpartij worden met al die nieuwelingen in de spits.
Debat met alle lijsttrekkers tegelijk wordt hilarisch
pi_210669336
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 23:01 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Debat met alle lijsttrekkers tegelijk wordt hilarisch
Dat gaat hem niet worden, denk ik, zal wel beperkt worden tot 6-8 tegelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')