elke dag vanaf 9 september.quote:1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion
Ruim 1800 mensen doen vandaag een oproep in de Volkskrant om op 9 september naar de eerste dag van de nieuwe A12-blokkade van klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) in Den Haag te komen.
"Vandaag doen 1841 bezorgde burgers een oproep: kom naar de A12-blokkade van Extinction Rebellion!", staat in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. In de oproep verwijzen de burgers naar de veroordeling door de rechtbank in Den Haag van zeven klimaatactivisten vanwege opruiing begin deze maand.
Zeven klimaatactivisten riepen op sociale media andere mensen mee te doen aan de A12-blokkade van XR op 28 januari. Dat is gevaarlijk en strafbaar, stelde het OM, dat de oproepen daarom opruiing vond. In totaal stonden acht klimaatactivisten terecht. Een verdachte is vrijgesproken. Vijf van hen kregen een taakstraf van 30 uur, de andere twee kregen een taakstraf van 60 uur.
XR liet na de uitspraak van de rechter meteen weten in hoger beroep te gaan. "Deze uitspraak is een ondermijning van de democratische rechtstaat", zei advocaat Willem Jebbink.
Elke dag demonstreren
Klimaatactivisten van XR dreigen vanaf 9 september elke dag de A12 in Den Haag te blokkeren. De klimaatactiegroep stelt pas te stoppen met de blokkades als de overheid alle subsidies aan de fossiele industrie afschaft.
Extinction Rebellion heeft de Utrechtsebaan op de A12 al zeven keer eerder geblokkeerd. XR wijst erop dat Nederland al meer dan tien jaar geleden beloofde om uiterlijk in 2020 subsidies stop te zetten die schade aan het milieu opleveren. "Zolang het kabinet weigert te luisteren, zijn we gedwongen actie te voeren", zei Amber Daal van Extinction Rebellion eerder.
Vandaag blijft enkel het werkschuwe tuig over, zal mij benieuwen hoe groot de opkomst dan nog is.quote:Op maandag 11 september 2023 10:29 schreef StephanL het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Zal wel hetzelfde gaan als voorgaande dagen. En de politie maar verontwaardig zijn waarom ze terug komen.
Groot dus.quote:Op maandag 11 september 2023 10:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vandaag blijft enkel het werkschuwe tuig over, zal mij benieuwen hoe groot de opkomst dan nog is.
Zeg, moet jij niet werken?quote:
Mijn shift als palletschuiver begint pas om 3 uur. Al een beetje aan je engelse uitspraak gewerkt zodat het niet cringey overkomt tijdens het scanderen?quote:
Ik heb juist heel veel jongeren gezienquote:Op maandag 11 september 2023 10:50 schreef beantherio het volgende:
Het valt me op dat de deelnemers aan dit soort protesten vooral de wat oudere personen zijn en heel weinig jongeren. Blijkbaar maakt het die laatste groep weinig uit. Dat gevoel wordt trouwens wel versterkt door de bende die het in mijn buurt is waar veel studenten wonen. Men vind het fijn om leuzen te roepen over grootschalige problemen waar men geen grip op heeft, maar heel lastig om heel praktische en basale dingen te doen die weinig inzet vereisen. Ruim je rotzooi eens op, doe je auto weg en maak geen vliegreizen meer bijvoorbeeld. Allemaal dingen die je zelf kunt doen en die (als iedereen het doet) veel meer invloed heeft dan het schrappen van wat subsidies.
Op de foto's zie ik meer 30+ers. Hoe dan ook: ik merk iets van een voorkeur voor "grote daden" i.p.v. lokaal de wereld een betere plek maken. En juist bij dat laatste valt veel te winnen.quote:Op maandag 11 september 2023 11:16 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik heb juist heel veel jongeren gezien
30+ is wel heel erg breed , ik heb veel jongeren gezien , jonger dan 30quote:Op maandag 11 september 2023 11:18 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op de foto's zie ik meer 30+ers. Hoe dan ook: ik merk iets van een voorkeur voor "grote daden" i.p.v. lokaal de wereld een betere plek maken. En juist bij dat laatste valt veel te winnen.
Allemaal sneeuwvlokjesquote:Op maandag 11 september 2023 11:19 schreef Puzzie het volgende:
[..]
30+ is wel heel erg breed , ik heb veel jongeren gezien , jonger dan 30
Die net terug waren van hun vakantie in Thailandquote:Op maandag 11 september 2023 11:16 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Ik heb juist heel veel jongeren gezien
Niet bepaald maar dit zijn ook geen corona wappies zoals ze wel worden gezienquote:
lol Knap dat jij dat weetquote:Op maandag 11 september 2023 11:20 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Die net terug waren van hun vakantie in Thailand
Staat op twitterquote:
Dit gaat over miljardensubsidies aan Shell en consorten. Toch bijzonder dat hetzelfde type mensen die altijd heel hard roepen dat windmolens niet op wind maar op subsidie draaien nu opeens geen problemen met subsidie hebbenquote:Op maandag 11 september 2023 11:25 schreef StephanL het volgende:
[..]
Staat op twittermaar dat is al 100 keer besproken.
De burger mag straks niet meer vliegen, maar zelf vliegen ze zelf de hele wereld over, er zijn meer voorbeelden. Om over Carice nog maar te zwijgen
“Dat hep op Twitter gestaan” dus is het natuurlijk helemaal waar.quote:Op maandag 11 september 2023 11:25 schreef StephanL het volgende:
[..]
Staat op twittermaar dat is al 100 keer besproken.
De burger mag straks niet meer vliegen, maar zelf vliegen ze zelf de hele wereld over, er zijn meer voorbeelden. Om over Carice nog maar te zwijgen
Wat is je definitie van subsidie?quote:Op maandag 11 september 2023 11:30 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dit gaat over miljardensubsidies aan Shell en consorten. Toch bijzonder dat hetzelfde type mensen die altijd heel hard roepen dat windmolens niet op wind maar op subsidie draaien nu opeens geen problemen met subsidie hebben
Het gaat niet om de subsidie. Het gaat om de manier waarop geprotesteerd wordt. Volgens mijn was afgelopen week een peiling van rtl, dat meerendeel eens was met afschaffing subsidies voor fossiele brandstof.quote:Op maandag 11 september 2023 11:30 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dit gaat over miljardensubsidies aan Shell en consorten. Toch bijzonder dat hetzelfde type mensen die altijd heel hard roepen dat windmolens niet op wind maar op subsidie draaien nu opeens geen problemen met subsidie hebben
En toen de boeren "demonstreerden" stond je te juichen bij blokkadesquote:Op maandag 11 september 2023 11:39 schreef StephanL het volgende:
[..]
Het gaat niet om de subsidie. Het gaat om de manier waarop geprotesteerd wordt. Volgens mijn was afgelopen week een peiling van rtl, dat meerendeel eens was met afschaffing subsidies voor fossiele brandstof.
Toen waren er mensen wel met sympathie voor de boeren ja.quote:Op maandag 11 september 2023 11:49 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
En toen de boeren "demonstreerden" stond je te juichen bij blokkades
Nederland is vice-wereldleider in PV stroom per capita, windparken op de Noordzee worden keihard uitgebouwd. De hoeveelheid Energie die opgewekt wordt op deze manier wordt beperkt door de capaciteit van de infrastructuur. Ook hier wordt veel in geinvesteerd.quote:Stappen om fossiele subsidies af te bouwen
In het coalitieakkoord staan al een aantal concrete maatregelen die het kabinet neemt om te verduurzamen:
de CO2-heffing voor de industrie wordt steeds strenger;
per 1 januari is er een minimum CO2-prijs voor de industrie, in aanvulling op de bestaande CO2-heffing;
de belasting op aardgas gaat de komende jaren omhoog;
de belasting op elektriciteit gaat de komende jaren omlaag;
de vliegbelasting is per 1 januari 2023 verhoogd naar ¤ 26,43;
Verder geldt er vanaf 1 januari 2025:
geen vrijstelling meer voor aardgas bij de productie van onder andere bouwmaterialen en metalen;
geen verlaagd tarief meer voor glastuinbouwbedrijven;
een beperking van de inputvrijstelling voor aardgasgebruik bij warmtekrachtkoppeling;
een aanscherping van de nationale CO2-heffing voor de industrie.
Ook wil het kabinet zorgen voor minder vrijstellingen en hogere minimumtarieven binnen de Europese Richtlijn Energiebelastingen.
quote:Op maandag 11 september 2023 11:35 schreef KingChicken het volgende:
[..]
“Dat hep op Twitter gestaan” dus is het natuurlijk helemaal waar.
Dubbelpluswaar als het dan óók nog eens op Feesboek gecrosspost wordt.
Dat het morgen stopt die subsidies. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op maandag 11 september 2023 12:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De afgelopen 30 jaar heeft Nederland de CO2 uitstoot per capita van 14,89 naar 9,56 ton teruggebracht, verdere maatregelen zijn
[..]
Nederland is vice-wereldleider in PV stroom per capita, windparken op de Noordzee worden keihard uitgebouwd. De hoeveelheid Energie die opgewekt wordt op deze manier wordt beperkt door de capaciteit van de infrastructuur. Ook hier wordt veel in geinvesteerd.
Dus wat willen deze demonstranten nu eigenlijk dat er anders gebeuren moet?
De energiebelasting afschaffen voor iedereen en XR heeft zijn zin en alle burgers zijn ook blij. Geeft een enorm concurrentievoordeel naar andere landen en zal geen enkel verschil maken voor het klimaat. Puur een verschuiving van productie die nu juist naar het buitenland gaat.quote:Op maandag 11 september 2023 12:05 schreef StephanL het volgende:
[..]
Dat het morgen stopt die subsidies. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Wat denk je wat er gebeurd als je stopt?quote:Op maandag 11 september 2023 12:05 schreef StephanL het volgende:
[..]
Dat het morgen stopt die subsidies. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Ehhh ja. In dit geval wel. De mevrouw in kwestie heeft ook een reactie gegeven.quote:Op maandag 11 september 2023 11:35 schreef KingChicken het volgende:
[..]
“Dat hep op Twitter gestaan” dus is het natuurlijk helemaal waar.
Dubbelpluswaar als het dan óók nog eens op Feesboek gecrosspost wordt.
Het gaat nu over miljardensubsidies, maar wees reeel. Stel de subsidies gaan eraf. Denk je dat het dan ze dan klaar zijn en dat ze dan een tafeltennisvereniging worden?quote:Op maandag 11 september 2023 11:30 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Oké ik doe een wilde gok. Ik denk dat ze.... nog minder uitstoot willen.quote:Op maandag 11 september 2023 12:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De afgelopen 30 jaar heeft Nederland de CO2 uitstoot per capita van 14,89 naar 9,56 ton teruggebracht, verdere maatregelen zijn
[..]
Nederland is vice-wereldleider in PV stroom per capita, windparken op de Noordzee worden keihard uitgebouwd. De hoeveelheid Energie die opgewekt wordt op deze manier wordt beperkt door de capaciteit van de infrastructuur. Ook hier wordt veel in geinvesteerd.
Iedereen wil wel eens wat, hoe denk je dat te gaan bereiken?quote:Op maandag 11 september 2023 12:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oké ik doe een wilde gok. Ik denk dat ze.... nog minder uitstoot willen.
Wat denk jij?
Ja, 1 vrouw van 50. Maar dat was niet wat er gesteld werd. @Junkiesietse beweerde dat de jongeren die daar waren "net terug waren van hun vakantie in Thailand".quote:Op maandag 11 september 2023 12:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ehhh ja. In dit geval wel. De mevrouw in kwestie heeft ook een reactie gegeven.
Is dit een retorische vraag?quote:Op maandag 11 september 2023 12:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Iedereen wil wel eens wat, hoe denk je dat te gaan bereiken?
De politie is het wel beu.quote:Op maandag 11 september 2023 12:16 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Ik had nog wel de verwachting dat ze vandaag wat harder gingen optreden.
De jongeren wel maar die zijn nu weer richting Thailand. Nu heb je de 30érs die leven van een uitkering en niets toevoegen aan de maatschappij. Eigenlijk nog veel erger.quote:Op maandag 11 september 2023 12:18 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, 1 vrouw van 50. Maar dat was niet wat er gesteld werd. @:junkiesietse beweerde dat de jongeren die daar waren "net terug waren van hun vakantie in Thailand".
Zij willen inderdaad ook reactie vanuit de politiek:quote:Op maandag 11 september 2023 12:19 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
De politie is het wel beu.
Zij moeten inzet uit het hele land halen zonder dat ze iets mogen doen dat de activisten daadwerkelijk kan straffen. Geen vervolging, geen niks. Ik kan me voorstellen dat zij zeggen, "zoek het lekker uit"...
quote:Tot nu toe heeft de politiek geen enkele keer thuis gegeven als Extinction Rebellion door een blokkade op de A12 aan de deuren van politiek Den Haag rammelde om gehoord te worden. De enige personen die de actievoerders tegenover zich zagen opduiken waren politiemensen. Om uiteindelijk diezelfde A12 (keer op keer) weer vrij te vegen. De frustratie daarover neemt toe, dat merken wij als politievakbond als geen ander. Steeds vaker moet de politie letterlijk de klappen voor de politiek opvangen.
quote:Op maandag 11 september 2023 12:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De jongeren wel maar die zijn nu weer richting Thailand. Nu heb je de 30érs die leven van een uitkering en niets toevoegen aan de maatschappij. Eigenlijk nog veel erger.
quote:
Dan komen we weer op het punt dat ik eerder aanhaalde, namelijk dat deze "activisten" weinig interesse hebben in het verbeteren van het milieu op een lokaal niveau maar dat men liever "grote gebaren" willen maken.quote:Op maandag 11 september 2023 12:17 schreef timmmmm het volgende:
Lekker files en omrijden veroorzaken waardoor mensen voor dezelfde rit veel langer in de auto zitten, met alle milieuschade van dien.
Opmerkelijk plan voor een zogenaamd groene organisatie
Dat kan, maar geen belasting hebben op energie kan ook en dan is iedereen beter af. Niet alles is negatiefquote:Op maandag 11 september 2023 12:04 schreef beantherio het volgende:
Even een reminder: wat organisaties als XR als "fossiele subsidies" aanmerkt draait in een aantal gevallen om maatregelen die de prijs van energie voor de consument verlaagt. Niet zo'n probleem als je een goed salaris hebt maar als je een wat lager inkomen hebt dan zijn de standpunten van XR misschien niet echt in jouw belang.
105 mikjard kilometer. Rijden de Nederlander elk jaar. Dit weekend en vandaag heeft geen enkele invloed op die drie cijfers, begrijp jij ook wel. Verder staat er meerdere keren per dag een dikke file op de A12quote:Op maandag 11 september 2023 12:17 schreef timmmmm het volgende:
Lekker files en omrijden veroorzaken waardoor mensen voor dezelfde rit veel langer in de auto zitten, met alle milieuschade van dien.
Opmerkelijk plan voor een zogenaamd groene organisatie
Jetten is volgens mij wel in gesprek gegaan, niet op Utrechtsebaan maar wel op aangewezen locatie. Kabinet is ook demissionair dus van daaruit gaat er geen reactie komen. Van VVD ook niet aangezien hun woordvoerder klimaat belastingskortingen geen verkapte subsidie wil noemen.quote:Op maandag 11 september 2023 12:20 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Zij willen inderdaad ook reactie vanuit de politiek:
Blijft de politie de dupe van politieke trots?
[..]
Nee, een heel concrete. Ik heb boven aangegeven welke maatregelen er nu zijn en wat er bereikt is, en wat de beperkingen zijn. Dus, wat denk je dat er nog meer te doen is om het verder te beperken?quote:
Een belastingkorting of aftrekpost is dat, en geen subsidie. Net zoals belastingverhogingen ook geen bezuinigingen zijn.quote:Op maandag 11 september 2023 12:28 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Jetten is volgens mij wel in gesprek gegaan, niet op Utrechtsebaan maar wel op aangewezen locatie. Kabinet is ook demissionair dus van daaruit gaat er geen reactie komen. Van VVD ook niet aangezien hun woordvoerder klimaat belastingskortingen geen verkapte subsidie wil noemen.
De burger mag best vliegen zolang we maar ongeveer hetzelfde voor kerosine per liter gaan aftikken als voor onze auto bussen en vrachtwagens, dus graag accijnzen en btw erop.quote:Op maandag 11 september 2023 11:25 schreef StephanL het volgende:
De burger mag straks niet meer vliegen,
Allemaal terechte vragen aan de wereldwijde politiek. Maar 30 jaar lang niet op geantwoord...quote:Op maandag 11 september 2023 12:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, een heel concrete. Ik heb boven aangegeven welke maatregelen er nu zijn en wat er bereikt is, en wat de beperkingen zijn. Dus, wat denk je dat er nog meer te doen is om het verder te beperken?
Wat te doen?
Op welke termijn?
Wat is daarvoor nodig?
Wat is de impact?
Een beetje ageren en demonstreren is gemakkelijk, de verantwoording hebben een andere
Er wordt door politici graag geroepen dat verbruik belast moet worden, en niet het inkomen, dan wordt het verbruik duurder gemaakt, en de belasting op inkomsten wordt niet veranderd.quote:Op maandag 11 september 2023 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan, maar geen belasting hebben op energie kan ook en dan is iedereen beter af. Niet alles is negatief
Blijkbaar hebben de demonstranten en hun aanhang hier er geen antwoord opquote:Op maandag 11 september 2023 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Allemaal terechte vragen aan de wereldwijde politiek.
Zie boven welke maatregelen er al zijn genomen en worden genomen, dus dit is aantoonbaar foutquote:Maar 30 jaar lang niet op geantwoord...
En hoe zit het dan met het beperken van energieverbruik als je de kosten daarvan voor consumenten gaat verlagen? Sowieso: als de netto prijs van energie voor bedrijven gaat stijgen dan kun je er de klok op gelijk zetten dat er bedrijven gaan omvallen of naar het buitenland gaan verhuizen. Dus minder werkgelegenheid, minder belastingkomsten voor de overheid en vervolgens weer hogere belastingen om het te compenseren. Maar de uitstoot gaat gewoon door: alleen niet in Nederland. Dat is cijferfetisjisme en niet daadwerkelijk iets goeds doen voor het milieu.quote:Op maandag 11 september 2023 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat kan, maar geen belasting hebben op energie kan ook en dan is iedereen beter af. Niet alles is negatief
Ik vlieg graag maar ik heb daar vrede mee. De huidige prijzen zijn onredelijk laag en zorgen ervoor dat er teveel onnodig vliegverkeer is. Iedereen vliegt maar voor ieder wissewasje.quote:Op maandag 11 september 2023 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De burger mag best vliegen zolang we maar ongeveer hetzelfde voor kerosine per liter gaan aftikken als voor onze auto bussen en vrachtwagens, dus graag accijnzen en btw erop.
Gratis wasbeurt. Wel fijn voor die agenten voordat ze die gasten moeten oppakken.quote:Op maandag 11 september 2023 12:39 schreef StephanL het volgende:
[ twitter ]
Politie is er ook klaar mee, geen standje sproeier meer.
Dit inderdaad. Je kan er natuurlijk alles van vinden van deze manier van demonstreren, maar dit neemt niet weg dat deze demonstranten terecht dringend aandacht vragen voor onze zeer destructieve wijze van leven voor de biodiversiteit en de enorme gevolgen van klimaatsverandering.quote:Op maandag 11 september 2023 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Allemaal terechte vragen aan de wereldwijde politiek. Maar 30 jaar lang niet op geantwoord...
Kan veel harder manquote:Op maandag 11 september 2023 12:39 schreef StephanL het volgende:
[ twitter ]
Politie is er ook klaar mee, geen standje sproeier meer.
Nee dat is volledig onterecht en totaal niet destructief. Wat ze willen bereiken is volledig destructief. Al is de Nederlandse maatschappij ontwrichten waarschijnlijk ook het hoofddoel.quote:Op maandag 11 september 2023 12:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Je kan er natuurlijk alles van vinden van deze manier van demonstreren, maar dit neemt niet weg dat deze demonstranten terecht dringend aandacht vragen voor onze zeer destructieve wijze van leven voor de biodiversiteit en de enorme gevolgen van klimaatsverandering.
Dat het echt anders moet en ook op korte termijn is wel overduidelijk, maar hoe we dat gaan bereiken is extreem gecompliceerd en het raakt oneindig veel belangen.
Lekker op je zolderkamer blijven dan.quote:Op maandag 11 september 2023 12:44 schreef L3viathan het volgende:
Beetje jammer dat dit werkschuw tuig zo nog een gratis wasbeurt krijgt
Volgens mij, en verbeter mij graag, vinden ze het niet snel genoeg gaan en zijn ze ook nog eens van mening dat de wereld al een 'paar' jaar in de fik staat.quote:Op maandag 11 september 2023 12:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, een heel concrete. Ik heb boven aangegeven welke maatregelen er nu zijn en wat er bereikt is, en wat de beperkingen zijn. Dus, wat denk je dat er nog meer te doen is om het verder te beperken?
Wat te doen?
Op welke termijn?
Wat is daarvoor nodig?
Wat is de impact?
Een beetje ageren en demonstreren is gemakkelijk, de verantwoording hebben een andere
De WTO hanteert de volgende definitie van subsidies:quote:Op maandag 11 september 2023 12:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een belastingkorting of aftrekpost is dat, en geen subsidie. Net zoals belastingverhogingen ook geen bezuinigingen zijn.
En het kabinet stelt in deze brief:quote:De Wereldhandelsorganisatie (WTO) heeft een algemene definitie van subsidies ontwikkeld die zich niet specifiek op energie richt maar breed toepasbaar is.
De WTO spreekt van subsidie als:
(1) er sprake is van een financiële tegemoetkoming door de Rijksoverheid of een
ander overheidslichaam, die leidt tot een directe stroom van fondsen (leningen, overheidsgaranties, giften) vanuit overheden naar private partijen (dit zijn de prijssubsidies, die het IEA regelmatig onderzoekt),
(2) er gemiste overheidsinkomsten zijn (bijvoorbeeld belastingteruggaven en - vrijstellingen),
(3) overheden goederen en diensten leveren of specifieke goederen inkopen, of
(4) overheden bijdragen aan specifieke fondsen geven.
quote:We gebruiken in navolging van het CIEP-rapport en in lijn met de aanbevelingen van de OESO de WTO-definitie.
Het tijdelijk blokkeren van een snelweg valt echt compleet, maar dan ook werkelijk compleet in het niets met de enorme ontwrichtende gevolgen die klimaatverandering voor de maatschappij heeft.quote:Op maandag 11 september 2023 12:44 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nee dat is volledig onterecht en totaal niet destructief. Wat ze willen bereiken is volledig destructief. Al is de Nederlandse maatschappij ontwrichten waarschijnlijk ook het hoofddoel.
Uh.. dat klinkt als een argument om voorlopig nog maar even vast te houden aan fossiele energie zolang er geen alternatief is.quote:Op maandag 11 september 2023 12:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij, en verbeter mij graag, vinden ze het niet snel genoeg gaan en zijn ze ook nog eens van mening dat de wereld al een 'paar' jaar in de fik staat.
Leuk trouwens dat je nog even aanhaalde hoe goed we het sinds twee jaar doen op PV gebied. Wat ongelofelijk knap van die dappere Nederlanders. Pakken we een cijfer wat wél iets zegt, het aandeel hernieuwbare energie op het totaalverbruik, dan staan we niet eens in de top 30 van de wereld....
Ik weet eigenlijk niet of dat wel mag op zijn allerhardst van zo dichtbij. Volgens mij is dat heel pijnlijk.quote:
Jou hoofddoel is het hier om alles bij elkaar te verzinnen en zelfverzonnen leugens te verspreiden.quote:Op maandag 11 september 2023 12:44 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nee dat is volledig onterecht en totaal niet destructief. Wat ze willen bereiken is volledig destructief. Al is de Nederlandse maatschappij ontwrichten waarschijnlijk ook het hoofddoel.
Ik hoor graag de actuele cijfers, maar verder is dit geen antwoord op de vraag.quote:Op maandag 11 september 2023 12:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij, en verbeter mij graag, vinden ze het niet snel genoeg gaan en zijn ze ook nog eens van mening dat de wereld al een 'paar' jaar in de fik staat.
Leuk trouwens dat je nog even aanhaalde hoe goed we het sinds twee jaar doen op PV gebied. Wat ongelofelijk knap van die dappere Nederlanders. Pakken we een cijfer wat wél iets zegt, het aandeel hernieuwbare energie op het totaalverbruik, dan staan we niet eens in de top 30 van de wereld....
Als alle landen in een straal van 1000 km rondom schiphol hun luchthavens belastingen opleggen, aantal vliegbewegingen en per passagier (ook op doorreis), behalve Nederland want schiphol moet concurrerend blijven. Dan mag je dit volgens de door jouw gehanteerde definitie geen subsidie noemen, dus het is koosjer?quote:Op maandag 11 september 2023 12:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een belastingkorting of aftrekpost is dat, en geen subsidie. Net zoals belastingverhogingen ook geen bezuinigingen zijn.
Alleen veranderd het protesteren niets tegen de klimaatverandering. Stel dat het kabinet meegaat in de eisen dan gaat dezelfde productie naar andere landen waar veel minder efficient gewerkt word dan hier. Oftewel de uitstoot word alleen maar groter.quote:Op maandag 11 september 2023 12:48 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het tijdelijk blokkeren van een snelweg valt echt compleet, maar dan ook werkelijk compleet in het niets met de enorme ontwrichtende gevolgen die klimaatverandering voor de maatschappij heeft.
Oowwww. Misschien doelde hij op haar 3 dochters, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.quote:Op maandag 11 september 2023 12:18 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, 1 vrouw van 50. Maar dat was niet wat er gesteld werd. @:junkiesietse beweerde dat de jongeren die daar waren "net terug waren van hun vakantie in Thailand".
animal farm logica.quote:Op maandag 11 september 2023 12:55 schreef opgebaarde het volgende:
Dan mag je dit volgens de door jouw gehanteerde definitie geen subsidie noemen, dus het is koosjer?
Die discussie was gisteren ook al. Voor de auto's gaan mensen als het rendabel is al tanken in Belgie en Duitsland.quote:Op maandag 11 september 2023 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De burger mag best vliegen zolang we maar ongeveer hetzelfde voor kerosine per liter gaan aftikken als voor onze auto bussen en vrachtwagens, dus graag accijnzen en btw erop.
Wat is je probleem ermee het gewoon een belastingkorting te noemen? Ageert Subsidie beter? Zoals de SP het over Villasubsidie heeft als ze het over de HRA hebben? Demagogie.quote:Op maandag 11 september 2023 12:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als alle landen in een straal van 1000 km rondom schiphol hun luchthavens belastingen opleggen, aantal vliegbewegingen en per passagier (ook op doorreis), behalve Nederland want schiphol moet concurrerend blijven. Dan mag je dit volgens de door jouw gehanteerde definitie geen subsidie noemen, dus het is koosjer?
Oh sorry een business case met maatregelen, verwachte effecten, de kosten, de baten, invloed op economie en Nederland, de verschillende scenario's en doorrekeningen CPB. Excuus hier kom ik zo op terugquote:Op maandag 11 september 2023 12:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik hoor graag de actuele cijfers, maar verder is dit geen antwoord op de vraag.
Ik ben heel benieuwd welke leugen dat ik hier heb gedeeld. De harde waarheid staat je niet aan en dan probeer je het als leugen weg te zetten.quote:Op maandag 11 september 2023 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jou hoofddoel is het hier om alles bij elkaar te verzinnen en zelfverzonnen leugens te verspreiden.
Het kabinet volgt zelf ook de WTO-definitie, zie mijn eerdere post:quote:Op maandag 11 september 2023 13:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is je probleem ermee het gewoon een belastingkorting te noemen? Ageert Subsidie beter? Zoals de SP het over Villasubsidie heeft als ze het over de HRA hebben? Demagogie.
Zowel de actiegroep als het kabinet hanteren dezelfde definitie, dus vanwaar nog deze discussie?quote:Definition of a Subsidy
A subsidy has a very particular meaning under the Subsidies Agreement and U.S. law (Title VII of the Tariff Act of 1930). A subsidy is defined as a "financial contribution" by a government which provides a benefit. The forms that a subsidy can take include:
- a direct transfer of funds (e.g., a grant, loan, or infusion of equity);
- a potential transfer of funds or liabilities (e.g., a loan guarantee);
- foregone government revenue (e.g., a tax credit); or
- the purchase of goods, or the provision of goods or services (other than general infrastructure).
Under the Agreement, actions can only be taken against subsidies that are "specific." A specific subsidy is one that is only given to one company, or to a special group of companies.
Omdat dit net zoals het gebruik van het woord 'villasubsidie' een flauw spelletje is. Nu als afleidingsmanouvre want een deel van dat bedrag is inderdaad geen subsidie volgens de klassieke definitie van 't woord, een deel is korting, een ander deel is conform een Europees verdrag, daarnaast is er een belastingkorting en weer een ander deel is vrijgesteld, dan is er nog een belang en er loopt ook iets via andere landen dus dat eigenlijk is er helemaal geen subsidie.quote:Op maandag 11 september 2023 13:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is je probleem ermee het gewoon een belastingkorting te noemen? Ageert Subsidie beter? Zoals de SP het over Villasubsidie heeft als ze het over de HRA hebben? Demagogie.
Vandaar die 30 jaar niks doen...quote:Op maandag 11 september 2023 12:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Je kan er natuurlijk alles van vinden van deze manier van demonstreren, maar dit neemt niet weg dat deze demonstranten terecht dringend aandacht vragen voor onze zeer destructieve wijze van leven voor de biodiversiteit en de enorme gevolgen van klimaatsverandering.
Dat het echt anders moet en ook op korte termijn is wel overduidelijk, maar hoe we dat gaan bereiken is extreem gecompliceerd en het raakt oneindig veel belangen.
Zeker we kunnen voorlopig niet zonder fossiele energie en 2050 gaan we ook niet halen. Ik hoop dat we geen XR beleid nodig hebben en het ook wel zonder de extreme maatregelen kunnen klaren.quote:Op maandag 11 september 2023 12:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Uh.. dat klinkt als een argument om voorlopig nog maar even vast te houden aan fossiele energie zolang er geen alternatief is.![]()
En voor je er over begint: ik snap de argumentatie van XR in dezen maar ik verwerp de "crash course" benadering waarbij ineens de boel op z'n kop wordt gegooid, prijzen de pan uit rijzen en de energievoorziening stokt.
jammer dat het een demonstratie van een death cult isquote:Op maandag 11 september 2023 13:17 schreef Laureline het volgende:
Even wat nuance voor de roepers om harde sancties voor het langharig werkschuw tuig: 'blokkeren van een snelweg' doen ze in feite niet: dit is het einde van de laatste afrit van de A12 richting Malieveld, een stuk weg dat nota bene de gemeente Den Haag laatst zelf een jaar lang heeft afgesloten ivm onderhoud van het wegdek. Iedereen kan nog prima de stad in en uit via alle andere tunnels en afritten. Het is dus een symbolische blokkade, iets dat iedere Hagenees die de locatie kent, inziet. De 'ontwrichting van de hele maatschappij' valt dus wel mee, het is eigenlijk een vrij vriendelijke demonstratie.
wat betekent fossiele energie?quote:Op maandag 11 september 2023 13:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker we kunnen voorlopig niet zonder fossiele energie en 2050 gaan we ook niet halen. Ik hoop dat we geen XR beleid nodig hebben en het ook wel zonder de extreme maatregelen kunnen klaren.
Ik ben soms wel een beetje bang dwt we rekening moeten gaan houden met een periode waar we allemaal bewust moeten gaan inleveren (degrowth brrrrr)
Echt, is de mensheid ontstaan na het gebruik van deze mnethode? Ik maar denken dat in 500 n chr er helemaal geen industrie was....quote:Op maandag 11 september 2023 13:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker we kunnen voorlopig niet zonder fossiele energie en 2050 gaan we ook niet halen. Ik hoop dat we geen XR beleid nodig hebben en het ook wel zonder de extreme maatregelen kunnen klaren.
Ik ben soms wel een beetje bang dwt we rekening moeten gaan houden met een periode waar we allemaal bewust moeten gaan inleveren (degrowth brrrrr)
Grappig dat je voor jezelf dingen aan het nuanceren bent, terwijl er door de gemeente gewoonweg een verbod is opgelegd.quote:Op maandag 11 september 2023 13:17 schreef Laureline het volgende:
Even wat nuance voor de roepers om harde sancties voor het langharig werkschuw tuig: 'blokkeren van een snelweg' doen ze in feite niet: dit is het einde van de laatste afrit van de A12 richting Malieveld, een stuk weg dat nota bene de gemeente Den Haag laatst zelf een jaar lang heeft afgesloten ivm onderhoud van het wegdek. Iedereen kan nog prima de stad in en uit via alle andere tunnels en afritten. Het is dus een symbolische blokkade, iets dat iedere Hagenees die de locatie kent, inziet. De 'ontwrichting van de hele maatschappij' valt dus wel mee, het is eigenlijk een vrij vriendelijke demonstratie.
ben erg benieuwd wat je bedoelt met fossiele energiequote:Op maandag 11 september 2023 13:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Een zin begint met een hoofdletter
Een verbod dat bovendien al standgehouden heeft bij de rechter in eerdere zaken.quote:Op maandag 11 september 2023 13:23 schreef Rnie het volgende:
[..]
Grappig dat je voor jezelf dingen aan het nuanceren bent, terwijl er door de gemeente en politie gewoonweg een verbod is opgelegd.![]()
Werkt het altijd zo in jouw wereld?
Dat zal best. Als zelfs jij al geen idee hebt wat het ongeveer kan zijn dan durf ik het ook niet aan. Bedankt voor je postsquote:Op maandag 11 september 2023 13:25 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ben erg benieuwd wat je bedoelt met fossiele energie
quote:Op maandag 11 september 2023 13:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een verbod dat bovendien al standgehouden heeft bij de rechter in eerdere zaken.
Het is opvallend dat veel mensen die zo hard stonden te schreeuwen toen boer Harms de AX blokkeerde hier bij staan te juichen. Dat kan natuurlijk niet, demonstreren mag in Nederland en daar is veel ruimte voor. Maar we hebben wel grenzen afgesproken met z’n allen. Je kunt niet met een soort “het doel heiligt de middelen”-redenering daar aan voorbij gaan, want dan wordt het hier anarchie.
Het verbod wordt opgelegd door de burgemeester, de politie volgt slechts de aanwijzingen van de burgemeester. Maar dat verbod kan ook in strijd zijn met het recht op demonstreren, hier is Europese jurisprudentie over.quote:Op maandag 11 september 2023 13:23 schreef Rnie het volgende:
[..]
Grappig dat je voor jezelf dingen aan het nuanceren bent, terwijl er door de gemeente en politie gewoonweg een verbod is opgelegd.![]()
Werkt het altijd zo in jouw wereld?
quote:Ook uit Europeesrechtelijke jurisprudentie blijkt dat een blokkadeactie wel degelijk de bescherming van het demonstratierecht kan toekomen. Zo oordeelde het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in de zaak Kudrevičius e.a. tegen Litouwen (2015) bijvoorbeeld dat een demonstratieve blokkade van drie autosnelwegen door boeren onder de reikwijdte van de vrijheid van demonstreren in de zin van artikel 11 EVRM valt.
Ik heb het vermoeden dat je het niet weet, want er bestaat geen 'fossiele energie'quote:Op maandag 11 september 2023 13:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat zal best. Als zelfs jij al geen idee hebt wat het ongeveer kan zijn dan durf ik het ook niet aan. Bedankt voor je posts
Je wilt een vliegticket 5000 euro gaan maken?quote:Op maandag 11 september 2023 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat dit topic vol met hypocriete lui zit is algemeen bekend ja.quote:Op maandag 11 september 2023 13:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een verbod dat bovendien al standgehouden heeft bij de rechter in eerdere zaken.
Het is opvallend dat veel mensen die zo hard stonden te schreeuwen toen boer Harms de AX blokkeerde hier bij staan te juichen. Dat kan natuurlijk niet, demonstreren mag in Nederland en daar is veel ruimte voor. Maar we hebben wel grenzen afgesproken met z’n allen. Je kunt niet met een soort “het doel heiligt de middelen”-redenering daar aan voorbij gaan, want dan wordt het hier anarchie.
Het is ook nog een selecte groep dat van mening is dat hun doel alle middelen heiligt. Het gros van NL is het wel eens met afbouw van fossiele subsidies, alleen niet in het tempo dat XR wil. Het is net een groep drammende kinderen die hun zin niet krijgen.quote:Op maandag 11 september 2023 13:27 schreef trein2000 het volgende:
Alleen heeft de rechter bij herhaling geoordeeld dat die XR blokkades gevaarlijk zijn (en dus een verstoring van de openbare orde) en dat beperkingen gerechtvaardigd zijn. Zie bijvoorbeeld: https://deeplink.rechtspr(...):NL:RBDHA:2023:11442 (ro 6.3.2) of https://deeplink.rechtspr(...)I:NL:RBDHA:2023:2284 (ro 5.4).quote:Op maandag 11 september 2023 13:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het verbod wordt opgelegd door de burgemeester, de politie volgt slechts de aanwijzingen van de burgemeester. Maar dat verbod kan ook in strijd zijn met het recht op demonstreren, hier is Europese jurisprudentie over.
https://openbareorde.nl/d(...)-om-te-demonstreren/
[..]
Boer Harm valt niet constant alles en iedereen lastig.quote:Op maandag 11 september 2023 13:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou, ik ga dan vanuit Brabant naar Belgie.quote:Op maandag 11 september 2023 12:59 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Die discussie was gisteren ook al. Voor de auto's gaan mensen als het rendabel is al tanken in Belgie en Duitsland.
Wat denk je dat gaat gebeuren als ze hetzelfde doen voor (vracht)vliegtuigen en wat dat voor consequenties heeft voor de Nederlandse economie?
Nog meer wiebelstroom! Je kunt merken dat het windstil is. Dan krijg je dit soort pieken in de stroomprijs:quote:Op maandag 11 september 2023 12:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Er wordt al sinds de club van rome 50 jaar geleden opgeroepen om te verduurzamen. Dat gebeurt veels en veels te weinig. Daarom moeten er nu drastischere maatregelen genomen worden. Omdat in het verleden te weinig is gedaan.quote:Op maandag 11 september 2023 12:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Uh.. dat klinkt als een argument om voorlopig nog maar even vast te houden aan fossiele energie zolang er geen alternatief is.![]()
En voor je er over begint: ik snap de argumentatie van XR in dezen maar ik verwerp de "crash course" benadering waarbij ineens de boel op z'n kop wordt gegooid, prijzen de pan uit rijzen en de energievoorziening stokt.
Noem het beestje gewoon bij de naam denk ik dan en hou op met demagogische semantiek.quote:Op maandag 11 september 2023 13:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Omdat dit net zoals het gebruik van het woord 'villasubsidie' een flauw spelletje is. Nu als afleidingsmanouvre want een deel van dat bedrag is inderdaad geen subsidie volgens de klassieke definitie van 't woord, een deel is korting, een ander deel is conform een Europees verdrag, daarnaast is er een belastingkorting en weer een ander deel is vrijgesteld, dan is er nog een belang en er loopt ook iets via andere landen dus dat eigenlijk is er helemaal geen subsidie.
Gaat het niet om. Je gaat nu al iets doen wat bij die eerdere stelling ook niet gebeurt is, context erbij halen.quote:Op maandag 11 september 2023 07:14 schreef recursief het volgende:
Die hoge accijnzen voor de burger die nodig zijn om de fossiele subsidies voor luchtvaart en industrie in stand te houden?
Als kikkerlandje heeft het geen verschil. Investeer dit geld aan de gevolgen van de klimaatcrisis. Is veel voordeliger en heeft zin.quote:Op maandag 11 september 2023 13:52 schreef soeverein het volgende:
[..]
Er wordt al sinds de club van rome 50 jaar geleden opgeroepen om te verduurzamen. Dat gebeurt veels en veels te weinig. Daarom moeten er nu drastischere maatregelen genomen worden. Omdat in het verleden te weinig is gedaan.
De 1,5 graad van het Parijs akkoord is al onhaalbaar geworden. 2 graden is al extreem lastig.
Als we nu nogsteeds weinig blijven doen dan zal er in de toekomst nog veel drastischer ingegrepen moeten worden.
Een zwaluw maakt nog geen zomer, daarnaast wordt dit balletje lukraak opgegooid zonder de daadwerkelijke kennis over deze zaak hier te delen.quote:Op maandag 11 september 2023 13:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het verbod wordt opgelegd door de burgemeester, de politie volgt slechts de aanwijzingen van de burgemeester. Maar dat verbod kan ook in strijd zijn met het recht op demonstreren, hier is Europese jurisprudentie over.
https://openbareorde.nl/d(...)-om-te-demonstreren/
[..]
De laan van reagan en gorbatsjov is dus een uitstekende plaats.quote:Uitsluitend voor zover dat noodzakelijk is, mag de burgemeester beperkingen en voorschriften stellen. Hij dient zich echter zo veel als redelijkerwijs mogelijk is in te spannen om een demonstratie doorgang te laten vinden binnen zicht- en geluidsafstand – ‘within sight and sound’ – van het doel waartegen de demonstranten zich richten.
Goed punt en eentje die veel mensen niet willen begrijpen. Stroomaanbod en vraag moeten met elkaar in balans zijn. Een flinke storm over europa in de winter van een paar dagen en je hebt geen PV en Windstroom. Dat ga je niet opvangen met stuwmeren en batterijen. Waterstof maken uit water is zwaar inefficiënt.quote:Op maandag 11 september 2023 13:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog meer wiebelstroom! Je kunt merken dat het windstil is. Dan krijg je dit soort pieken in de stroomprijs:
[ afbeelding ]
Die pieken kun je opvangen met betaalbaar fossiel of peperdure batterijen. Kiest u maar!
Omdat het EHRM blijkbaar anders oordeelt in een vergelijkbare zaak? Volgens mij loopt er vanuit XR ook wel weer hoger beroep tegen die uitspraken, maar daar weet ik het fijne niet van. Het is allemaal iig niet zo kristalhelder waar precies de grens ligt.quote:Op maandag 11 september 2023 13:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen heeft de rechter bij herhaling geoordeeld dat die XR blokkades gevaarlijk zijn (en dus een verstoring van de openbare orde) en dat beperkingen gerechtvaardigd zijn. Zie bijvoorbeeld: https://deeplink.rechtspr(...):NL:RBDHA:2023:11442 (ro 6.3.2) of https://deeplink.rechtspr(...)I:NL:RBDHA:2023:2284 (ro 5.4).
Waarom zou dat nu ineens anders zijn?
China wekt bijna 30% van hun stroom groen op. En is enorm aan het investeren daarin.quote:Op maandag 11 september 2023 13:54 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Als kikkerlandje heeft het geen verschil. Investeer dit geld aan de gevolgen van de klimaatcrisis. Is veel voordeliger en heeft zin.
Rusland en China lachen zich dood.
Zowel de politie als ons rechtssysteem word uitgeput door deze nare klimaatdrammers. Ik zou wel eens de kosten willen zien van dit kleine clubje zwervers.quote:Op maandag 11 september 2023 13:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Omdat het EHRM blijkbaar anders oordeelt in een vergelijkbare zaak? Volgens mij loopt er vanuit XR ook wel hoger beroep tegen die uitspraken, maar daar weet ik het fijne niet van.
Waarom al die inspanning als je gewoonweg 9 van 10 keer een andere plaats aangeboden krijgt? Wat is nou het werkelijke nut van deze blokkade? Behalve het feit dat praktisch iedereen JUIST een hekel krijgt aan je clubje?quote:Op maandag 11 september 2023 13:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Omdat het EHRM blijkbaar anders oordeelt in een vergelijkbare zaak? Volgens mij loopt er vanuit XR ook wel hoger beroep tegen die uitspraken, maar daar weet ik het fijne niet van.
We waren en zijn verslaafd aan Olie en Gas. Nog even afgezien van de CO2 uitstoot was het ook toen al onverstandig om vanuit strategisch en economisch lange termijn beleid afhankelijk te zijn van de Arabieren. Achteraf kijk je een koe in de kont en weet je het beter, maar we hadden destijds al moeten investeren in Thorium centrales naast kernfusie, nooit verstandig om op 1 paard te wedden. Uranium is waarschijnlijk al eerder op dan aardgas als we daar op zouden inzetten. De voornaamste reden dat Kerncentrales zijn zoals ze zijn was de koude oorlog, we hadden plutonium nodig voor de kernwapens.quote:Op maandag 11 september 2023 13:52 schreef soeverein het volgende:
[..]
Er wordt al sinds de club van rome 50 jaar geleden opgeroepen om te verduurzamen. Dat gebeurt veels en veels te weinig. Daarom moeten er nu drastischere maatregelen genomen worden. Omdat in het verleden te weinig is gedaan.
De 1,5 graad van het Parijs akkoord is al onhaalbaar geworden. 2 graden is al extreem lastig.
Als we nu nogsteeds weinig blijven doen dan zal er in de toekomst nog veel drastischer ingegrepen moeten worden.
Zie het als een vorm van Self-righteous Masturbation, zwelgen in je morele superioriteit zonder verder wat toe te voegen aan de oplossing van de problematiekquote:Op maandag 11 september 2023 14:02 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom al die inspanning als je gewoonweg 9 van 10 keer een andere plaats aangeboden krijgt? Wat is nou het werkelijke nut van deze blokkade? Behalve het feit dat praktisch iedereen JUIST een hekel krijgt aan je clubje?
Nuances my friend. Het EVRM vond de veroordeling terecht, alleen ze vonden dat de blokkade neer het recht op demonstratie valt (maar daar niet de kern van is). Dat is wat anders. Ook het recht op demonstratie is niet absoluut, dat mag je best beperken als het gevaarlijk is en daarmee de openbare orde aantast (en aan nogquote:Op maandag 11 september 2023 13:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat er een hoop nuances zijn te maken was ook juist mijn punt op reactie op de user die @Laureline aanviel op het maken van nuances. Ik heb bijvoorbeeld expres het woord "kan" gebruikt in plaats van "is" in de zin "Maar dat verbod kan ook in strijd zijn met het recht op demonstreren". Het is niet allemaal zo zwart/wit.quote:Op maandag 11 september 2023 14:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nuances my friend. Het EVRM vond de veroordeling terecht, alleen ze vonden dat de blokkade neer het recht op demonstratie valt (maar daar niet de kern van is). Dat is wat anders. Ook het recht op demonstratie is niet absoluut, dat mag je best beperken als het gevaarlijk is en daarmee de openbare orde aantast (en aan nog
wat minder spannende voorwaarden voldaan is)
Hier te lezen: https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-158200
China gebruikt meer hernieuwbare energie dan Nederland. Absoluut maar ook relatief. Wij 13%, China 15%quote:Op maandag 11 september 2023 13:54 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Als kikkerlandje heeft het geen verschil. Investeer dit geld aan de gevolgen van de klimaatcrisis. Is veel voordeliger en heeft zin.
Hoe zie je dat voor je, 'drastisch ingrijpen'? Je zult gewoon moeten accepteren dat het (waarschijnlijk) iets warmer wordt, daar kan de mensheid weinig tegen doen.quote:Op maandag 11 september 2023 13:52 schreef soeverein het volgende:
[..]
Bio industrie afschaffen. Imo vlees illegaal maken. Of bon systeem.quote:Op maandag 11 september 2023 15:03 schreef Ronald het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je, 'drastisch ingrijpen'? Je zult gewoon moeten accepteren dat het (waarschijnlijk) iets warmer wordt, daar kan de mensheid weinig tegen doen.
Voor de rest gewoon blijven inzetten op slimme innovaties en duurzame energie (lees: kerncentrales).
Succes, maar daar gaan de handen niet voor op elkaar.quote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Bio industrie afschaffen. Imo vlees illegaal maken. Of bon systeem.
Woon/werk verkeer beperken met stimuleren thuiswerken. Lokaal werken belonen. Werktijden flexibeler maken waardoor ov aantrekkelijker gaat worden want uitgesmeerde spits.
Energie gebruik per persoon verlagen.
Groene tuinen stimuleren, groen gemeente beleid om hitte in steden terug te dringen.
Vliegmax perpersoon per 5/10 jaar.
Gewoon ff wat voorbeelden uit de losse pols.
Natuurlijk kan dit makkelijk alleen het heeft geen enkele zin. Als jij dit wil doen prima alleen probeer het niet aan anderen op te leggen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Woon/werk verkeer beperken met stimuleren thuiswerken. Lokaal werken belonen. Werktijden flexibeler maken waardoor ov aantrekkelijker gaat worden want uitgesmeerde spits.
Groene tuinen stimuleren, groen gemeente beleid om hitte in steden terug te dringen.
Sommige maatregelen zoals meer groen en minder tegels zijn prima, maar burgertje pesten zal weinig zoden aan de dijk zetten.quote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
quote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ga jij je maar lekker concentreren op zaken die werkelijk geen flikker bijdragen.quote:Van het totale netto energieverbruik nemen bedrijven 80% voor hun rekening en huishoudens 20%
Dit.quote:Op maandag 11 september 2023 15:17 schreef Pheno het volgende:
Zolang Shell, Tata Steel en al die grote bedrijven nog steeds maar mogen doen wat ze doen ga ik geen gram minder vlees eten. En nee, ik eet niet elke dag vlees, ik draag al een steentje bij, voor zover dat betaalbaar is.
Het ene gebeurt al, het andere zet geen zoden aan de dijk en het overige zijn holle frasen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Uitstekend partij programma, richt snel een partij op en zorg dat je gekozen wordt hiermeequote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
Albert. Ik had na je eerste post echt wel door dat ik het verkeerd zei. Ik was alleen niet de eerste die het verkeerd zei, het stond zwlfs in de reactie waar ik op reageerde....quote:Op maandag 11 september 2023 13:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ik heb het vermoeden dat je het niet weet, want er bestaat geen 'fossiele energie'
Het 'probleem' hierbij is: bedrijven en de mensen daar zijn niet voor zichzelf aan het werk. Dat zijn jij en ik, die daar ons geld verdienen. En de producten die men maakt, maken ze niet voor zichzelf, maar zijn voor gebruik door jou en mij. Ik snap dat onderscheid nooit: je hebt niet aan de ene kant bedrijven en aan de andere kant consumenten.quote:Op maandag 11 september 2023 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En de industrie maar door blijven gaan met vervuilen.
Consumenten zorgen voor een fractie van de totale uitstoot. Maar wie mag zich volledig gaan aanpassen en de verworven welvaart het raam uitgooien?
CBS
[..]
Ga jij je maar lekker concentreren op zaken die werkelijk geen flikker bijdragen.
Vliegmax per 5/10 jaar is dat je bijvoorbeeld 2xmag vliegen als persoon in 10 jaar tijd. Had duidelijker verwoord kunnen worden.quote:Op maandag 11 september 2023 15:15 schreef Ronald het volgende:
[..]
Sommige maatregelen zoals meer groen en minder tegels zijn prima, maar burgertje pesten zal weinig zoden aan de dijk zetten.
En 5/10 keer vliegen per jaar?! Dat haalt toch vrijwel niemand, dat is absurd. 1 keer per jaar is al veel gemiddeld. De meeste Nederlanders kamperen dichtbij huis en gaan misschien heel af en toe een keer met het vliegtuig.
En dan nog zijn het vooral druppels op een gloeiende plaat, vooral symbool maatregelen.
Jij bent vast heel gezellig op feestjes.quote:Op maandag 11 september 2023 15:10 schreef soeverein het volgende:
[..]
quote:Op maandag 11 september 2023 15:25 schreef soeverein het volgende:
[..]
Vliegmax per 5/10 jaar is dat je bijvoorbeeld 2xmag vliegen als persoon in 10 jaar tijd. Had duidelijker verwoord kunnen worden.
quote:Op zondag 27 juni 2021 11:29 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ik ben op genoeg plekken geweest buiten Europa. Binnen Europa heb ik vrijwel alles gezien. En tuurlijk zijn er mensen die nog 10x meer gereisd hebben. Om een beeld te geven van buiten Europa
- VS 1 maand
- Indonesië 1 maand
- Azoren 3 weken
- Australië 2 maanden
Mijn conclusie, verre landen zijn mooi en leuk. Maar als je ongelukkig bent in Nederland ben je dat ook in Australië of Indonesië. En omgedraaid idem dito. Het gaat erom hoe jij als individu je verhoudt tot jezelf.
Dan zet 'neem geen kinderen' meer zoden aan de dijk.quote:Op maandag 11 september 2023 15:25 schreef soeverein het volgende:
[..]
Vliegmax per 5/10 jaar is dat je bijvoorbeeld 2xmag vliegen als persoon in 10 jaar tijd. Had duidelijker verwoord kunnen worden.
Vlees quota of verbod heeft een enorme impact. Voedsel is ongeveer 1/3 van je totale ecologischevoetafdruk.
100% plantaardig eten verminderd je voedsel voetafdruk met ongeveer 60%.
Dat is een maatregel die mensen niet leuk gaan vinden. Maarja dat is wat er nodig is. Went vanzelf.
We eten nu 2x zoveel vlees en 3x zoveel zuivel als in de jaren 50. Dus wat komt kan ook weer gaan.
Omdat mensen de bovenstaande dingen al te extreem vinden. Dus dan gaan ze nog harder miepen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan zet 'neem geen kinderen' meer zoden aan de dijk.
Waarom zet je die er niet tussen dan?
En dat in Europa reizen deed je zeker te voet op of de fiets..quote:Op maandag 11 september 2023 15:29 schreef soeverein het volgende:
[..]
4x vliegen in mn leven. Past volgens mij gewoon bij wat ik gezegd heb?
Trein of (elektrische) auto.quote:Op maandag 11 september 2023 15:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dat in Europa reizen deed je zeker te voet op of de fiets..
Ow, je bent bang voor miepers en tegengas. Dat blijkt inderdaad, want je pakt de echt grote vervuilers niet hiermee. Jeweetwel, daar waar het wel de footprint verlaagd.quote:Op maandag 11 september 2023 15:29 schreef soeverein het volgende:
[..]
Omdat mensen de bovenstaande dingen al te extreem vinden. Dus dan gaan ze nog harder miepen.
Je mag alleen een schonere wereld willen zien als je geen kinderen hebt, nog nooit hebt gevlogen, geen auto bestuurt en geen vlees eet.quote:Op maandag 11 september 2023 15:29 schreef soeverein het volgende:
[..]
4x vliegen in mn leven. Past volgens mij gewoon bij wat ik gezegd heb?
Nee, het is gewoonweg terecht.quote:Op maandag 11 september 2023 15:32 schreef soeverein het volgende:
Maar wel klassiek dat mensen hier op de man proberen te spelen en dan posts van 2 jaar terug erbij halen zodat ze niet op de inhoud hoeven in te gaan xd
Mislukte poging om de ander als hypocriet weg te zetten zodat je niet na hoeft te denken over hoe de wereld beter zou kunnen worden.
Je bent gewoon hypocriet. Net als het gros van die klimaatklevers. Self-righteous Masturbation, zwelgen in je vermeende morele superioriteitquote:Op maandag 11 september 2023 15:32 schreef soeverein het volgende:
Maar wel klassiek dat mensen hier op de man proberen te spelen en dan posts van 2 jaar terug erbij halen zodat ze niet op de inhoud hoeven in te gaan xd
Mislukte poging om de ander als hypocriet weg te zetten zodat je niet na hoeft te denken over hoe de wereld beter zou kunnen worden.
Ik vlieg 4x in mn leven en dat past binnen de 2x per 5 of 10 jaar. Daarmee houd ik me gewoon aan mijn eigen regels.quote:Op maandag 11 september 2023 15:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, het is gewoonweg terecht.
Regels verzinnen voor een ander, maar zelf?
Nee hoor, maar je moet je hypocrisie gewoon thuis laten en niet lopen zeiken over dat anderen allerlei zaken moeten laten die je zelf wel doet.quote:Op maandag 11 september 2023 15:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mag alleen een schonere wereld willen zien als je geen kinderen hebt, nog nooit hebt gevlogen, geen auto bestuurt en geen vlees eet.
Heb je een of meerdere vinkjes dan mag je alleen voor opwarming van de aarde zijn.
Tsja het is niet anders. Jammer joh.
Maar soeverein, sta je dan nu nog steeds voor zo'n max aan vlieguren voor personen? Want dit heeft wel een hoog "do as I say don't do as I do" gehalte.quote:
Treurige onzin natuurlijk.quote:Op maandag 11 september 2023 15:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mag alleen een schonere wereld willen zien als je geen kinderen hebt, nog nooit hebt gevlogen, geen auto bestuurt en geen vlees eet.
Heb je een of meerdere vinkjes dan mag je alleen voor opwarming van de aarde zijn.
Tsja het is niet anders. Jammer joh.
Zie mijn post vlak onder deze van jou.quote:Op maandag 11 september 2023 15:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je bent gewoon hypocriet. Net als het gros van die klimaatklevers. Self-righteous Masturbation, zwelgen in je vermeende morele superioriteit
Ik hoef mij niet te rechtvaardigen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:38 schreef soeverein het volgende:
[..]
Zie mijn post vlak onder deze van jou.
En zelfs als ik hypocriet zou zijn, rechtvaardigd dat jou gedrag?
Lees mijn posts in dit topic en dan zie je dat ik me gewoon aan die standaard hou.quote:Op maandag 11 september 2023 15:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar soeverein, sta je dan nu nog steeds voor zo'n max aan vlieguren voor personen? Want dit heeft wel een hoog "do as I say don't do as I do" gehalte.
Nee tuurlijk niet want de wereld draait om jan onderwater en elke impact van jou op je medemens, mede dier, de wereld of toekomstige generaties doet er niet toe.quote:Op maandag 11 september 2023 15:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik hoef mij niet te rechtvaardigen.
Ja, nu, nadat je zo min of meer alles al gezien hebt. Vind je dat niet een tikkeltje krom? Je wil anderen nu ontzeggen wat je zelf in het verleden volop heb mogen doen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:40 schreef soeverein het volgende:
[..]
Lees mijn posts in dit topic en dan zie je dat ik me gewoon aan die standaard hou.
Dus eigenlijk is je standaard vooral bedoeld om je eigen gedrag te rechtvaardigen, je neemt jezelf als de norm.quote:Op maandag 11 september 2023 15:40 schreef soeverein het volgende:
[..]
Lees mijn posts in dit topic en dan zie je dat ik me gewoon aan die standaard hou.
Jij bent degene die hier zijn eigen gedrag tot de norm maakt en die aan andere op wil leggen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:41 schreef soeverein het volgende:
[..]
Nee tuurlijk niet want de wereld draait om jan onderwater en elke impact van jou op je medemens, mede dier, de wereld of toekomstige generaties doet er niet toe.
Woke kan trots zijn op deze manier van elkaar de maat nemen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee hoor, maar je moet je hypocrisie gewoon thuis laten en niet lopen zeiken over dat anderen allerlei zaken moeten laten die je zelf wel doet.
Je beschrijft heel goed wat woke is en doet.quote:Op maandag 11 september 2023 15:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Woke kan trots zijn op deze manier van elkaar de maat nemen.
Naar Australië wel ja, naar Spanje gaat het dan ipv 50 euro 150 euro kosten.quote:Op maandag 11 september 2023 13:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je wilt een vliegticket 5000 euro gaan maken?
Nee ik zeg mensen mogen 2x per 5 jaar of 10 jaar vliegen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, nu, nadat je zo min of meer alles al gezien hebt. Vind je dat niet een tikkeltje krom? Je wil anderen nu ontzeggen wat je zelf in het verleden volop heb mogen doen.
Als je kunt lezen zie je dat ik mezelf niet als norm neem maar de norm ruimer neem dan mezelf.quote:Op maandag 11 september 2023 15:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is je standaard vooral bedoeld om je eigen gedrag te rechtvaardigen, je neemt jezelf als de norm.
Dus je wilt de kerosineprijzen x3 doen? Want nu zijn ze ongeveer 1.45 hier in het Westen, als we ze optrekken naar 2 euro kom je op 1.5x zo duur uit ongeveer.quote:Op maandag 11 september 2023 15:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Naar Australië wel ja, naar Spanje gaat het dan ipv 50 euro 150 euro kosten.
Vliegen naar spanje of naar nieuw zeeland?quote:Op maandag 11 september 2023 15:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
Nee ik zeg mensen mogen 2x per 5 jaar of 10 jaar vliegen.
Als je 80 wordt kun je dan 8/16 keer vliegen in je leven. Lijkt mij genoeg om veel mooie dingen te zien.
Ik heb die 8 in ieder geval nog niet gehaald en heb nog maar enkele landen op het wensenlijstje staan.
Daar types zoals jij neemt niemand wokies serieus. Zelf lekker de wereld over vliegen en tegen de tijd dat je zelf niet meer zover weg wilt dit ook willen verbieden voor anderen.quote:Op maandag 11 september 2023 15:45 schreef soeverein het volgende:
[..]
Als je kunt lezen zie je dat ik mezelf niet als norm neem maar de norm ruimer neem dan mezelf.
Ik ben strenger voor mezelf dan voor anderen. Snap dat mensen die alleen om hun eigen welvaart en genotjes geven dat niet kunnen inbeelden.
Met welke vliegmaatschappij, welke vliegtuigen en vanaf welke vliegvelden denk je dat te kunnen doen, wanneer mensen nog twee keer per vijf of tien jaar 'mogen' vliegen?quote:Op maandag 11 september 2023 15:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
Als je 80 wordt kun je dan 8/16 keer vliegen in je leven. Lijkt mij genoeg om veel mooie dingen te zien.
Ik heb die 8 in ieder geval nog niet gehaald en heb nog maar enkele landen op het wensenlijstje staan.
China is decennia lang een lichtend voorbeeld geweest. Hoeveel kolencentrales mogen zij bouwen, paar duizend?quote:
Duidelijk minder koters de wereld in schoppen stond niet in je lijstjequote:Op maandag 11 september 2023 15:46 schreef soeverein het volgende:
[..]
Heel goed, ik heb 0 kinderen. Je punt is?
China stoot nog steeds 2,1 ton minder CO2 uit per capita dan Nederland.quote:Op maandag 11 september 2023 15:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
China is decennia lang een lichtend voorbeeld geweest. Hoeveel kolencentrales mogen zij bouwen, paar duizend?
Een mooi voorbeeld van een typische projectie van een stel conservatieve bewuste klimaatvervuilers die in hun bubbel denkem dat practische iedereen een hekel heeft aan mensen die een duurzame wereld nastreven.quote:Op maandag 11 september 2023 14:02 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom al die inspanning als je gewoonweg 9 van 10 keer een andere plaats aangeboden krijgt? Wat is nou het werkelijke nut van deze blokkade? Behalve het feit dat praktisch iedereen JUIST een hekel krijgt aan je clubje?
Lees mijn posts en krab je dan nog even achter de oren hoe je zoveel onzin kunt postenquote:Op maandag 11 september 2023 15:47 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Daar types zoals jij neemt niemand wokies serieus. Zelf lekker de wereld over vliegen en tegen de tijd dat je zelf niet meer zover weg wilt dit ook willen verbieden voor anderen.
Ik gok dat je zelf geen vlees eet en daarom deze onzin ook aan anderen op wilt leggen. Heb je al door hoe fel mensen hier tegen in gaan?
Interessant. En hoe zie je dan het vliegverkeer voor zakenlui voor je?quote:Op maandag 11 september 2023 15:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ja omdat mensen dan helemaal dichtslaan. Kijk hoe mensen reageren op geen vlees eten. Geen kinderen is nog 10x heftiger.quote:Op maandag 11 september 2023 15:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Duidelijk minder koters de wereld in schoppen stond niet in je lijstje
Verbieden net als private jets. Doen ze maar via zoom of met de lokale directeur.quote:Op maandag 11 september 2023 15:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Interessant. En hoe zie je dan het vliegverkeer voor zakenlui voor je?
Ja, je mening is behoorlijk extreem, en ik ben het zeker niet eens met het opleggen van verboden - ik zie veel meer in belastingen/subsidies afschaffen. Wil niet zeggen dat mensen je dan maar onheus mogen bejegenen hier.quote:Op maandag 11 september 2023 15:54 schreef soeverein het volgende:
[..]
Verbieden net als private jets. Doen ze maar via zoom of met de lokale directeur.
Minder globalisme is wat we nodig hebben. Daar past geen zakelijk vliegverkeer ook bij
Nogmaals: met welke vliegmaatschappij, welke vliegtuigen en vanaf welke vliegvelden denk jij dat mensen nog die twee keer per vijf of tien jaar gaan vliegen?quote:Op maandag 11 september 2023 15:54 schreef soeverein het volgende:
[..]
Verbieden net als private jets. Doen ze maar via zoom of met de lokale directeur.
Minder globalisme is wat we nodig hebben. Daar past geen zakelijk vliegverkeer ook bij
Iedereen moet jouw aanwijzingen volgen, maar zelf?quote:
En wat heeft dat er mee te maken? Het is toch nodig?quote:Op maandag 11 september 2023 15:53 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ja omdat mensen dan helemaal dichtslaan. Kijk hoe mensen reageren op geen vlees eten. Geen kinderen is nog 10x heftiger.
Als extremist is dat toch ook je bedoeling?quote:Op maandag 11 september 2023 15:53 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ja omdat mensen dan helemaal dichtslaan. Kijk hoe mensen reageren op geen vlees eten. Geen kinderen is nog 10x heftiger.
Er wordt mij gevraagd of ik wat drastische maatregelen wil oplepelen. Dat doe ik, suprise suprise heb ik geen gedetailleerd plan klaar liggen voor een maximum.quote:Op maandag 11 september 2023 15:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nogmaals: met welke vliegmaatschappij, welke vliegtuigen en vanaf welke vliegvelden denk jij dat mensen nog die twee keer per vijf of tien jaar gaan vliegen?
Dit is best een discutabele. Er zijn al klimaat gekkies die spijt hebben van hun kind of geen kinderen nemen om die reden. Terwijl het geboortecijfer onder autochtonen al heel laag ligt hier, we liggen in feite op uitstervingskoers.quote:
Het is niet nodig omdat geboorte cijfers al enorm afvlakken. De wereldwijde bevolkingspiek komt naar voren. In china krimpt de bevolking al.quote:Op maandag 11 september 2023 15:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wat heeft dat er mee te maken? Het is toch nodig?
Uiteindelijk moeten er dingen veranderen. Ofwel we proberen het zelf zo goed mogelijk te regelen, of de omstandigheden dwingen ons op een minder prettige manier.quote:Op maandag 11 september 2023 16:08 schreef soeverein het volgende:
Wat ik het mooie vind is dat in dit topic naar voren komt waarom mensen altijd voor zichzelf kunnen recht praten dat er niks hoeft te veranderen.
Want het is of allemaal te extreem, geen vlees eten, vlieg quota, te duur etc
Of het zet geen zoden aan de dijk.
Deze mensen switchen ook gewoon lekker tussen die twee argumenten zonder de ironie daarvan in te zien.
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Mijn inziens gaat het prima en hoeft er niets te veranderen. Als jij wil veranderen doe je best maar leg het niet aan anderen op.quote:Op maandag 11 september 2023 16:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk moeten er dingen veranderen. Ofwel we proberen het zelf zo goed mogelijk te regelen, of de omstandigheden dwingen ons op een minder prettige manier.
Dat is dus mooi om over een maand of 2 over te gaan stemmen. Mensen die voor een rigoureus klimaatbeleid zijn kunnen dan op groene partijen stemmen.quote:Op maandag 11 september 2023 16:19 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Mijn inziens gaat het prima en hoeft er niets te veranderen. Als jij wil veranderen doe je best maar leg het niet aan anderen op.
Jij draagt het als maatregel/oplossing aan. Dan is het minste dat je kunt verwachten, enige uitleg bij hoe dat gaat helpen en hoe dat enigszins praktisch uitvoerbaar is. Geen "gedetailleerd plan", maar enige indicatie. Maar dan krijg je steevast het antwoord "ja, dat weet ik niet".quote:Op maandag 11 september 2023 15:59 schreef soeverein het volgende:
[..]
Er wordt mij gevraagd of ik wat drastische maatregelen wil oplepelen. Dat doe ik, suprise suprise heb ik geen gedetailleerd plan klaar liggen voor een maximum.
Tiep je dit nu met je linkerhand?quote:Op maandag 11 september 2023 16:08 schreef soeverein het volgende:
Wat ik het mooie vind is dat in dit topic naar voren komt waarom mensen altijd voor zichzelf kunnen recht praten dat er niks hoeft te veranderen.
Want het is of allemaal te extreem, geen vlees eten, vlieg quota, te duur etc
Of het zet geen zoden aan de dijk.
Deze mensen switchen ook gewoon lekker tussen die twee argumenten zonder de ironie daarvan in te zien.
Die partijen worden volledig weggevaagd. PVDD gaat ten onder aan haar eigen ellende en GroenLinks is al opgeheven. (tenminste ze zijn "samengegaan" ). Alleen D66 blijft dan over en wellicht Volt.quote:Op maandag 11 september 2023 16:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat is dus mooi om over een maand of 2 over te gaan stemmen. Mensen die voor een rigoureus klimaatbeleid zijn kunnen dan op groene partijen stemmen.
Volgens XR is 80% van Nederland het met ze eens, dus we gaan het meemaken 22 november.
Het plan kan wat mij betreft zo simpel zijn als: iedereen kan per 5 jaar twee retour vliegtickets kopen vanuit de EU.quote:Op maandag 11 september 2023 16:22 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jij draagt het als maatregel/oplossing aan. Dan is het minste dat je kunt verwachten, enige uitleg bij hoe dat gaat helpen en hoe dat enigszins praktisch uitvoerbaar is. Geen "gedetailleerd plan", maar enige indicatie. Maar dan krijg je steevast het antwoord "ja, dat weet ik niet".
Dat is wat zo irriteert aan eisenstellers. Utopische 'oplossingen' aandragen, maar bij de minste vraag over het effect en de uitvoerbaarheid, krijg je simpelweg niets. Nul. Hoe wil je dan serieus worden genomen, hoe geloofwaardig maakt het je claims?
?quote:Op maandag 11 september 2023 16:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tiep je dit nu met je linkerhand?
En hoe ga je dat doen bij een ouder die in het buitenland woont? Kinderen maar contact laten houden via zoom? Lijkt me simpelweg in strijd met fundamentele rechten. Of de onderhoudsmonteur van ASML? Niet al het werk kan via zoom.quote:Op maandag 11 september 2023 16:36 schreef soeverein het volgende:
[..]
Het plan kan wat mij betreft zo simpel zijn als: iedereen kan per 5 jaar twee retour vliegtickets kopen vanuit de EU.
Aangezien je nu al moet inchecken met je paspoort hoef je hiervoor alleen maar wat extra's te registreren en dan mensen tegen te houden bij het inchecken als ze het toch proberen.
Happy?
Laat het wat ambtenaren uitwerken en dan kan je het genuanceerder krijgen waarbij een vlucht maar Egypte niet even zwaar weegt als een vlucht naar Australië.
Het gaat niet om hoe je mensen aan hun quota houdt, dat is het probleem niet. Nogmaals de vraag: met welke vliegmaatschappij, welke vliegtuigen en vanaf welke vliegvelden ga je dit dan doen?quote:Op maandag 11 september 2023 16:36 schreef soeverein het volgende:
[..]
Het plan kan wat mij betreft zo simpel zijn als: iedereen kan per 5 jaar twee retour vliegtickets kopen vanuit de EU.
Aangezien je nu al moet inchecken met je paspoort hoef je hiervoor alleen maar wat extra's te registreren en dan mensen tegen te houden bij het inchecken als ze het toch proberen.
Happy?
Laat het wat ambtenaren uitwerken en dan kan je het genuanceerder krijgen waarbij een vlucht maar Egypte niet even zwaar weegt als een vlucht naar Australië.
Moeten ouders maar niet in het buitenland wonen. En als ze het wel doen minder contact. Voor 99,9% van het bestaan van onze soort konden we dat. Waarom zou dat nu niet kunnen.quote:Op maandag 11 september 2023 16:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En hoe ga je dat doen bij een ouder die in het buitenland woont? Kinderen maar contact laten houden via zoom? Lijkt me simpelweg in strijd met fundamentele rechten. Of de onderhoudsmonteur van ASML? Niet al het werk kan via zoom.
Nog daargelaten ontwijkeffecten (de Eurostar naar London is zo geboekt, stap ik daar wel op de vlieger naar Timboektoe), het gebrek aan fatsoenlijke alternatieven en privacybezwaren.
Dit soort extreme voorstellen zorgen er alleen maar voor dat mensen in de weerstand schieten, maak het alternatief aantrekkelijker voorst je met verboden begint te strooien.
De vliegbranche zal grotendeels instorten. Geen gemis aan.quote:Op maandag 11 september 2023 16:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het gaat niet om hoe je mensen aan hun quota houdt, dat is het probleem niet. Nogmaals de vraag: met welke vliegmaatschappij, welke vliegtuigen en vanaf welke vliegvelden ga je dit dan doen?
Aangezien je de vraag niet helemaal lijkt te begrijpen, hier de verduidelijking: denk je dat er met die quota nog een vliegbranche bestaat? Zo ja, hoe?
Dus jij hebt lekker kunnen vliegen in je leven (ondanks dat het "heel weinig" is) en generaties hierna hebben maar pech? Gewoon geen vliegbranche meer? Toeristische sector ook helemaal naar de klote, al die mensen/landen zoeken het allemaal maar uit?quote:Op maandag 11 september 2023 16:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
De vliegbranche zal grotendeels instorten. Geen gemis aan.
Je snapt dat de onderhoudsmonteur van ASML ook naar Taiwan moet? ASML is het enige bedrijf dat op dat niveau chipmachines maakt. Wereldwijd. Die zullen toch onderhouden moeten worden, en nee dat kan niet volledig lokaal (want bedrijfsgeheimen en kennisintensief). En als je kinderen hun ouders wil ontzeggen omwille van klimaatmaatregelen dan is volgens mij toch echt de verhouding zoek.quote:Op maandag 11 september 2023 16:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
Moeten ouders maar niet in het buitenland wonen. En als ze het wel doen minder contact. Voor 99,9% van het bestaan van onze soort konden we dat. Waarom zou dat nu niet kunnen.
Onderhoudsmonteur van ASML kan met de auto. Zeg nergens dat hij dat niet mag. Artsen die nachtdienst hebben kunnen ook prima met de auto. Maar genoeg mensen die noet met de auto naar hun werk hoeven.
Ontwijkeffecten kun je nu eenmaal niet helemaal voormomen. Maar het lastiger maken is een goede drempel.
Of als je familie in het buitenland hebt wonen. Zie het al voor me we kunnen niet op de uitvaart zijn van (vul willekeur familielid in) want we zijn vorige jaar al op bezoek geweest en zitten aan onze vliegquota...quote:Op maandag 11 september 2023 15:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Interessant. En hoe zie je dan het vliegverkeer voor zakenlui voor je?
quote:Op maandag 11 september 2023 16:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
Moeten ouders maar niet in het buitenland wonen. En als ze het wel doen minder contact. Voor 99,9% van het bestaan van onze soort konden we dat. Waarom zou dat nu niet kunnen.
Onderhoudsmonteur van ASML kan met de auto. Zeg nergens dat hij dat niet mag. Artsen die nachtdienst hebben kunnen ook prima met de auto. Maar genoeg mensen die noet met de auto naar hun werk hoeven.
Ontwijkeffecten kun je nu eenmaal niet helemaal voormomen. Maar het lastiger maken is een goede drempel.
Alle bronnen die ik kan vinden schatten de non-fossil energiemix van China op 18-20% in 2023. Daarbij is de uitstoot CO2 nog steeds stijgende, en terwijl het westen zakt. Het is mogelijk dat China het westen qua uitstoot in de toekomst in gaat halen. Dat roeptoeteren zal wel moeten vrees ik met deze gegevens. China is er ook nog lang niet en heeft de meeste invloed. En het is nog onduidelijk of China wel mee wil doen met die harde doelen die het westen zichzelf stelt.quote:Op maandag 11 september 2023 13:59 schreef soeverein het volgende:
[..]
China wekt bijna 30% van hun stroom groen op. En is enorm aan het investeren daarin.
In Nederland is 15% van ons energie verbruik groen.
Je kan dus wel leuk blijven roeptoeteren naar andere landen. Wij doen het gewoon slecht als NL.
Vergeet niet dat China aan greenwashing doet. Hun cijfers worden op grote schaal door duistere zaakjes omhoog gekrikt.quote:Op maandag 11 september 2023 16:51 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Alle bronnen die ik kan vinden schatten de non-fossil energiemix van China op 18-20% in 2023. Daarbij is de uitstoot CO2 nog steeds stijgende, en terwijl het westen zakt. Het is mogelijk dat China het westen qua uitstoot in de toekomst in gaat halen. Dat roeptoeteren zal wel moeten vrees ik met deze gegevens. China is er ook nog lang niet en heeft de meeste invloed. En het is nog onduidelijk of China wel mee wil doen met die harde doelen die het westen zichzelf stelt.
Een van de te vonden bronnen:
https://www.spglobal.com/(...)y-mix-to-183-in-2023
En toch is het asml tijdens corona gelukt toen we niet mochten vliegen en er wel lokaal onderhoud gepleegd werd.quote:Op maandag 11 september 2023 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je snapt dat de onderhoudsmonteur van ASML ook naar Taiwan moet? ASML is het enige bedrijf dat op dat niveau chipmachines maakt. Wereldwijd. Die zullen toch onderhouden moeten worden, en nee dat kan niet volledig lokaal (want bedrijfsgeheimen en kennisintensief).
Enig idee hoeveel goederen met het vliegtuig vervoerd worden? Zo te zien niet, anders had je niet zo'n achterlijke opmerking gemaakt.quote:Op maandag 11 september 2023 16:44 schreef soeverein het volgende:
[..]
De vliegbranche zal grotendeels instorten. Geen gemis aan.
Goed lezen wat er staat Baspeenquote:Op maandag 11 september 2023 15:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld van een typische projectie van een stel conservatieve bewuste klimaatvervuilers die in hun bubbel denkem dat practische iedereen een hekel heeft aan mensen die een duurzame wereld nastreven.
Dat is natuurlijk alleen mogelijk omdat vliegen nu 2 appels kost en verschepen een appel en een ei. Als je naar uitstoot per verplaatste kilo gaat kijken is vliegen natuurlijk erg inefficiënt tov grote container schepen.quote:Op maandag 11 september 2023 17:08 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel goederen met het vliegtuig vervoerd worden? Zo te zien niet, anders had je niet zo'n achterlijke opmerking gemaakt.
volgens mij is de reden eerder dan vliegen 100 appels kost en per schip een klein stukje appel.quote:Op maandag 11 september 2023 17:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk alleen mogelijk omdat vliegen nu 2 appels kost en verschepen een appel en een ei. Als je naar uitstoot per verplaatste kilo gaat kijken is vliegen natuurlijk erg inefficiënt tov grote container schepen.
Er zijn nu eenmaal veel zaken waarbij de waren bederfelijk zijn, of dat snelle levering belangrijker is dan de prijs van het transport. En hoewel containerschepen efficiënt zijn en weinig CO2 uitstoten, zijn ze ook verschrikkelijk vervuilend op andere gebieden. .quote:Op maandag 11 september 2023 17:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk alleen mogelijk omdat vliegen nu 2 appels kost en verschepen een appel en een ei. Als je naar uitstoot per verplaatste kilo gaat kijken is vliegen natuurlijk erg inefficiënt tov grote container schepen.
Die panelvraag van RTL had wel degelijk context. Geen idee hoe je erbij komt dat daar geen context bij werd gegeven, want dat is gewoon niet waar.quote:Op maandag 11 september 2023 13:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Gaat het niet om. Je gaat nu al iets doen wat bij die eerdere stelling ook niet gebeurt is, context erbij halen.
Die mensen krijgen een stelling voorgelegd, zonder verdere context. Vervolgens gebruik je dat om aan te tonen dat mensen het eens zijn met XR.
Dan moet je deze stelling dus ook zonder verdere context neerleggen en kijken wat daarop als antwoord wordt gegeven.
Laten we dan alle externaliteiten eens meenemen in de prijzen van producten en diensten. Geen subsidie of kortingen aan vervuiling en dan eventueel wat subsidie op schone alternatieven om dat te stimuleren.quote:Op maandag 11 september 2023 17:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Er zijn nu eenmaal veel zaken waarbij de waren bederfelijk zijn, of dat snelle levering belangrijker is dan de prijs van het transport. En hoewel containerschepen efficiënt zijn en weinig CO2 uitstoten, zijn ze ook verschrikkelijk vervuilend op andere gebieden. .
En wat te doen met goederen en diensten die gesubsidieerd op de markt gebracht worden door bv China, en hier de markt kapot maken?quote:Op maandag 11 september 2023 17:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Laten we dan alle externaliteiten eens meenemen in de prijzen van producten en diensten. Geen subsidie of kortingen aan vervuiling en dan eventueel wat subsidie op schone alternatieven om dat te stimuleren.
En dan kijken wat er gebeurt.
Belastenquote:Op maandag 11 september 2023 17:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wat te doen met goederen en diensten die gesubsidieerd op de markt gebracht worden door bv China, en hier de markt kapot maken?
Ik kan uit de bron niet herleiden dat er context is gegeven bij die specifieke stelling, maar ok, ik sluit ook niet uit dat het wel zo is. Jij gebruikt die uitkomst vervolgens om de stellen dat mensen het eens zijn met het doel van XR. Dat staat er niet. Mensen zijn het ermee eens dat de overheid moet stoppen met fossiele subsidies. Het doel van XR is dat er per direct gestopt moet worden. Dat is wat anders.quote:Op maandag 11 september 2023 17:48 schreef recursief het volgende:
Die panelvraag van RTL had wel degelijk context. Geen idee hoe je erbij komt dat daar geen context bij werd gegeven, want dat is gewoon niet waar.
Hoe wil jij producten die China aan landen buiten Nederland levert en dus een goedkoper alternatief worden voor producten van Nederlandse makelij op de internationale markt, gaan belasten?quote:
Ja dat klopt. 70% is het eens met XR dat subsidies voor fossiel gestopt moeten worden. Maar ze zijn het in grote meerderheid oneens met de manier waarop XR actie voert om dat doel te bereiken. Dat klopt helemaal. Er werd echter beweert dat vrijwel geen Nederlander achter het doel van XR, een einde aan fossiele subsidies, zou staan. En dat is dus niet waar.quote:Op maandag 11 september 2023 18:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik kan uit de bron niet herleiden dat er context is gegeven bij die specifieke stelling, maar ok, ik sluit ook niet uit dat het wel zo is. Jij gebruikt die uitkomst vervolgens om de stellen dat mensen het eens zijn met het doel van XR. Dat staat er niet. Mensen zijn het ermee eens dat de overheid moet stoppen met fossiele subsidies. Het doel van XR is dat er per direct gestopt moet worden. Dat is wat anders.
Er is in dezelfde bron ook nog een andere stelling neergelegd. Namelijk of mensen achter de actie van XR staan om de A12 te blokkeren. Daar komt met 80% een overduidelijke "nee" uit. Misschien een idee als XR die uitkomst ook eens tot zich neemt.
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)quote:Op maandag 11 september 2023 18:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Hoe wil jij producten die China aan landen buiten Nederland levert en dus een goedkoper alternatief worden voor producten van Nederlandse makelij op de internationale markt, gaan belasten?
Ja, ik las toen ik dit uitzocht ook dat ze hun eigen definities hebben voor renewable energie (al heeft de EU ook biomassa nog steeds als renewable energie in de definitie, dus die zijn ook niet perfect).quote:Op maandag 11 september 2023 16:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vergeet niet dat China aan greenwashing doet. Hun cijfers worden op grote schaal door duistere zaakjes omhoog gekrikt.
sinds een aantal jaren is aardgas ook groene energie in de EUquote:Op maandag 11 september 2023 19:01 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ja, ik las toen ik dit uitzocht ook dat ze hun eigen definities hebben voor renewable energie (al heeft de EU ook biomassa nog steeds als renewable energie in de definitie, dus die zijn ook niet perfect).
Zelf geven ze aan meer dan 50% renewables te hebben. Maar die percentages die ik gaf waren in ieder geval voor onze definitie zoals ze hier gebruikt worden.
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)quote:Op maandag 11 september 2023 18:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Hoe wil jij producten die China aan landen buiten Nederland levert en dus een goedkoper alternatief worden voor producten van Nederlandse makelij op de internationale markt, gaan belasten?
Zoals we nu al doen bij bijvoorbeeld Masterfoods (Veghel, Mars) exportsubsidiesquote:Op maandag 11 september 2023 18:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Aardgas (verbranden) levert minder CO2 op dan kolen of olie. In die zin is aardgas milieuvriendelijker, maar ik ben het wel met je eens dat het wel heel optimistisch om aardgas daarom een duurzame of groene brandstof te noemen.quote:Op maandag 11 september 2023 19:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sinds een aantal jaren is aardgas ook groene energie in de EU
Hahaha, ik kan hier toch wel om lachen. Nu ben je zogenaamd begaan met toekomstige generaties. Voor die toekomstige generaties maakt het geen verschil hoor of we nou wel of niet de vliegbranche zwaar laten inkrimpen. Als we dat niet doen, ligt Schiphol immers toch onder water, kunnen ze er ook geen gebruik van maken…quote:Op maandag 11 september 2023 16:47 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dus jij hebt lekker kunnen vliegen in je leven (ondanks dat het "heel weinig" is) en generaties hierna hebben maar pech? Gewoon geen vliegbranche meer? Toeristische sector ook helemaal naar de klote, al die mensen/landen zoeken het allemaal maar uit?
https://nos.nl/artikel/24(...)rnenergie-zijn-groenquote:Op maandag 11 september 2023 19:24 schreef recursief het volgende:
[..]
Aardgas (verbranden) levert minder CO2 op dan kolen of olie. In die zin is aardgas milieuvriendelijker, maar ik ben het wel met je eens dat het wel heel optimistisch om aardgas daarom een duurzame of groene brandstof te noemen.
waarom denk je dat dat genoeg is?quote:Op maandag 11 september 2023 20:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
De overheid doet genoeg voor een beter milieu.
Je zult nu maar een dieselauto hebben....
Tata steel krijgt een torenhoge boete.
Schiphol moet krimpen.
100 miljoen subsidie voor aanschaf electrische auto.
Precies, het is nooit genoeg. Morgen moeten alle brandstofautos verboden worden. Schiphol moet halveren. Tata steel moet dicht.quote:Op maandag 11 september 2023 20:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom denk je dat dat genoeg is?
maar waarom denk je dat het genoeg is zoals je schreef?quote:Op maandag 11 september 2023 20:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Precies, het is nooit genoeg. Morgen moeten alle brandstofautos verboden worden. Schiphol moet halveren. Tata steel moet dicht.
Ik denk dat de overheid wel degelijk bezig is met milieu, middels Milieucentraal, voorlichting, subsidies en kortingen. Je kunt mensen niet dwingen een bepaalde kant op te gaan, en dat is wel wat milieuactivisten van de overheid gaan vragen.
Ander voorbeeld: Als de benzine/diesel 3 euro per liter is, dan stijgen de prijzen gewoon en blijven we alsnog benzine- en dieselauto's rijden.
de gevolgen van genomen maatregelen zijn nu al duidelijk merkbaar.quote:Op maandag 11 september 2023 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
maar waarom denk je dat het genoeg is zoals je schreef?
ah, je of het genoeg is om het beoogde doel te halen maakt voor jou niks uit?quote:Op maandag 11 september 2023 20:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
de gevolgen van genomen maatregelen zijn nu al duidelijk merkbaar.
voorbeeld: het aantal dieselautos in Nederland daalt flink. kapitaalvernietiging noem ik dat. dit doet de overheid via de wegenbelasting. 'fijnstoftoeslag'.
dit bedoel ik dus. Wat is het beoogde doel? Stoppen met fossiele brandstoffen?quote:Op maandag 11 september 2023 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ah, je of het genoeg is om het beoogde doel te halen maakt voor jou niks uit?
Wat een absurde uitspraken van sommige mensen hier. Dit was geen demonstratie. De leugen dat dat wel zo was constant herhalen gaat je niet helpen.quote:Op maandag 11 september 2023 20:46 schreef Nober het volgende:
Kindsoldaten zoals Lars, weet je nog, heel normaal.
[ twitter ]
Daarom was er ook 30 jaar tijd daarvoor om het doel te bespreken. Dat is nu toch 1,5 graad opwarming?quote:Op maandag 11 september 2023 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dit bedoel ik dus. Wat is het beoogde doel? Stoppen met fossiele brandstoffen?
Hoe haalbaar is dat in de praktijk, als je bedenkt dat morgen meer vraag is naar olie dan vandaag.
Nee joh. Niemand houd zich daaraan. Zelfde als het defensiebudget of begrotingregels in europa. Leuk voor het idee maar we doen er verder niks mee.quote:Op maandag 11 september 2023 20:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarom was er ook 30 jaar tijd daarvoor om het doel te bespreken. Dat is nu toch 1,5 graad opwarming?
Daarom mijn vraag: waarom zou het genoeg zijn? Maar nu weet ik dat dit in ieder geval niet gebaseerd is om een doel te bereiken voor die fokker die dit schreefquote:Op maandag 11 september 2023 20:59 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nee joh. Niemand houd zich daaraan. Zelfde als het defensiebudget of begrotingregels in europa. Leuk voor het idee maar we doen er verder niks mee.
het klimaatakkoord van Parijs bedoel je. Dat is al afgesproken. De Nederlandse overheid heeft ook al de belofte gedaan om fossiele subsidies af te bouwen.quote:Op maandag 11 september 2023 20:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarom was er ook 30 jaar tijd daarvoor om het doel te bespreken. Dat is nu toch 1,5 graad opwarming?
Het is genoeg om de illusie hoog te houden dat we wat doen. Alle landen spelen hetzelfde spelletje.quote:Op maandag 11 september 2023 21:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarom mijn vraag: waarom zou het genoeg zijn? Maar nu weet ik dat dit in ieder geval niet gebaseerd is om een doel te bereiken voor die fokker die dit schreef
10 jaar geleden idd, dat het in 2020 afgelopen zou zijn met fossiele subsidie, als ik het me goed herinner.quote:Op maandag 11 september 2023 21:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het klimaatakkoord van Parijs bedoel je. Dat is al afgesproken. De Nederlandse overheid heeft ook al de belofte gedaan om fossiele subsidies af te bouwen.
de afgelopen 3 dagen stonden er gekken op de A12 want ... ze willen nu alle fossiele subsidie stopzetten? Alsof dat zomaar even kan. Was er maar iemand die dan even ging berekenen wat dan je boodschappen zouden kosten, als het al leverbaar kan zijn.
Oké, je trekt het dus EU-breed. 69% van onze export is intra-EU. Die 31% naar landen buiten de EU kunnen we wel even makkelijk missen, als we onszelf uit die markt gaan prijzen t.o.v. internationale concurrenten?quote:Op maandag 11 september 2023 19:19 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
Ik vraag me af hoe groot de kans is dat wat je nu beweert daadwerkelijk waar is.quote:Op maandag 11 september 2023 21:37 schreef DjDaano het volgende:
Er schijnen zelfs wappies te zijn die hun 6 jarige kind meenemen naar deze illegale demonstraties. En dan verbaast zijn dat je kind uit huis word geplaatst...
Triest toch?quote:Op maandag 11 september 2023 21:37 schreef DjDaano het volgende:
Er schijnen zelfs wappies te zijn die hun 6 jarige kind meenemen naar deze illegale demonstraties. En dan verbaast zijn dat je kind uit huis word geplaatst...
We gaan het zien vanaf 2026.quote:Op maandag 11 september 2023 21:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Oké, je trekt het dus EU-breed. 69% van onze export is intra-EU. Die 31% naar landen buiten de EU kunnen we wel even makkelijk missen, als we onszelf uit die markt gaan prijzen t.o.v. internationale concurrenten?
Aangezien je het toch EU-breed trekt: onze directe buur Duitsland kan het wegvallen van 47% export buiten de EU ook wel even opvangen?
Als dat vandaag is geweest zijn ze onttrokken aan de leerplicht.quote:Op maandag 11 september 2023 21:37 schreef DjDaano het volgende:
En wat denk je er zelf over? Kan prima? Leuk experiment, we zien het wel? Wanneer het verkeerd uitpakt, dan is het jammer?quote:
Was zondag, ze hebben dus de ochtend én middagmis gemistquote:Op maandag 11 september 2023 21:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als dat vandaag is geweest zijn ze onttrokken aan de leerplicht.
Dan loop je op dat moment toch weg, jezelf laten optillen en laten wegrijden is geen moetje…quote:Op maandag 11 september 2023 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lees nu dat Veilig Thuis niet blij is met de meldingen, simpelweg omdat ze vinden dat het geen vorm van kindermishandeling is. Nee joh, das geen probleem toch? Je kind kennis laten maken met klimaatgekken die pas luisteren nadat de wapenstok is ingezet.
Hey je hebt een keer onderzoek gedaan. Als je dat ook doet over al mijn reacties dan zie je dat ze allemaal kloppen.quote:Op maandag 11 september 2023 21:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe groot de kans is dat wat je nu beweert daadwerkelijk waar is.
Edit: wauw het klopt eens een keer. Dat is fijn. Musette Blaauw is de moeder
Het lijkt me niet de bedoeling haar volledige naam hier neer te zetten. Over het algemeen worden criminelen alleen met de eerste letter van de achternaam aangeduid.quote:Op maandag 11 september 2023 21:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe groot de kans is dat wat je nu beweert daadwerkelijk waar is.
Edit: wauw het klopt eens een keer. Dat is fijn. Musette Blaauw is de moeder
Zoals deze onzin?quote:Op maandag 11 september 2023 22:07 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Hey je hebt een keer onderzoek gedaan. Als je dat ook doet over al mijn reacties dan zie je dat ze allemaal kloppen.
Of deze?quote:Op maandag 11 september 2023 13:54 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nog zo’n mooiequote:Op zondag 10 september 2023 21:30 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Later heeft niemand meer een flauw idee wie xr was en waar ze voor stonden. Zowel vanuit het volk als vanuit de politiek is er gewoon geen steun voor. Groenlinks is ondertussen al opgeheven en de verwachting voor D66 ziet er ook slecht uit. Als je bang bent voor de zondvloed zou ik vooral snel uit Nederland verhuizen.
Je bent een kletskousquote:Op zaterdag 9 september 2023 21:33 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dan zouden ze wel weten waar ze voor demonstreren. Dit zijn mensen die al 10 jaar lang bij iedere demonstratie aanwezig zijn zonder dat het onderwerp ze iets boeit.
Je impliceert wat aannames over wegvallen van alle export naar buiten de EU.quote:Op maandag 11 september 2023 21:50 schreef Repentless het volgende:
[..]
En wat denk je er zelf over? Kan prima? Leuk experiment, we zien het wel? Wanneer het verkeerd uitpakt, dan is het jammer?
Wel goede argumentatie van jequote:Op maandag 11 september 2023 22:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zoals deze onzin?
[..]
Of deze?
[..]
Nog zo’n mooie
[..]
Je bent een kletskous
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 12-09-2023 08:15:06 ]Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Vooral Duitsland. Het is een politiek besluit. En Duitsland heeft daarbij gesteld gas als transitietechnologie te zien: niet de ideale oplossing maar beter dan steenkool en tijdelijk. Overigens kun je gas (methaan) beter verbranden dan gewoon zo laten ontsnappen. Methaan is een veel sterker broeikasgas dan de CO2 die bij verbranding vrijkomt.quote:Op maandag 11 september 2023 20:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)rnenergie-zijn-groen
De lobby partij heeft goed zijn best gedaan
Hahaha, ik kan hier toch wel om lachen. Ik vroeg me bij het posten namelijk nog af of ik er een extra opmerking bij moest zetten, zodat ik geen melodramatische en uiterst vermoeiende reacties in de trant van "anders bestaan er helemaal geen toekomstige generaties meer!" zou krijgen. Leek me niet nodig, maar dat was het helaas dus wel.quote:Op maandag 11 september 2023 19:50 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Hahaha, ik kan hier toch wel om lachen. Nu ben je zogenaamd begaan met toekomstige generaties. Voor die toekomstige generaties maakt het geen verschil hoor of we nou wel of niet de vliegbranche zwaar laten inkrimpen. Als we dat niet doen, ligt Schiphol immers toch onder water, kunnen ze er ook geen gebruik van maken…
Er zijn verschillende/meerdere redenen en efficientieslagen in de huidige vorm van vliegen zijn sowieso asymptotisch maar dit is een vrij slecht argument in een vliegtuigmarkt die uitgegroeid is tot een duopolie die in de 21e eeuw maar drie echt nieuwe vliegtuigmodellen hebben gelanceerd (waarvan de A380 ondertussen al weer on the way out is). Zeker zonder regelgeving en milieuoverwegingen zouden Boeing en Airbus nog veel comfortabeler zijn dan nu het geval is, en ze hebben nu al weinig reden om meer te doen dan af en toe wat nieuwe motoren op modellen plakken.quote:Op maandag 11 september 2023 23:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat vliegtuigen anno 2023 80% zuiniger en daarmee dus schoner zijn dan in 1973, is allemaal niet relevant. We draaien die branche gewoon snel de nek om, dat is de oplossing! Geen financieel bestaansrecht meer voor vliegtuigbouwers, zodat ze hopelijk snel allemaal verleden tijd zijn. Kunnen ze tenminste ook geen tijd en geld meer steken in ontwikkeling en innovatie, wat tot die 80% efficiencyverbetering sinds de jaren '70 heeft geleid en iedere generatie toestellen weer aanzienlijk verbetert.
Hopelijk kunnen die toekomstige generaties mensen dan nog twee keer in de vijf of tien jaar een keer een vliegreis maken in een honderd jaar oude Boeing of Airbus, want nieuwe toestellen zijn er dan niet meer. En gaan die uiteindelijk verrot, dan is het jammer.
Het gaat er niet om wie er dan gelijk heeft, dat vind ik helemaal niet interessant. Ik hoop dat jij alle gelijk van de wereld hebt dan en het geen nadelige gevolgen heeft voor onze concurrentiepositie/economie en alleen maar positieve gevolgen voor de planeet.quote:Op maandag 11 september 2023 22:17 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je impliceert wat aannames over wegvallen van alle export naar buiten de EU.
Ik kan wat aannames doen dat de export nauwelijks zal wegvallen.
En dan? Dan stoeien we daar nog wat over in een paar reacties?
Laten we over 10 jaar, als de overgangsperiode is afgelopen, eens terugkomen en zien wie er gelijk heeft.
Wel een lange overgangsperiode zeg.
Waarom dan?quote:Op maandag 11 september 2023 16:01 schreef soeverein het volgende:
Geen kinderen krijgen is iets waar we op kunnen letten maar ik zie wel graag een mensheid die blijft voortbestaan.
Er is ook niks mis met (milieu)regelgeving en de roep om steeds grotere brandstofefficiency. Dat is een van de redenen waarom vliegtuigen dus al 80% (!) zuiniger zijn geworden dan in de jaren '70.quote:Op maandag 11 september 2023 23:14 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Er zijn verschillende/meerdere redenen en efficientieslagen in de huidige vorm van vliegen zijn sowieso asymptotisch maar dit is een vrij slecht argument in een vliegtuigmarkt die uitgegroeid is tot een duopolie die in de 21e eeuw maar drie echt nieuwe vliegtuigmodellen hebben gelanceerd (waarvan de A380 ondertussen al weer on the way out is). Zeker zonder regelgeving en milieuoverwegingen zouden Boeing en Airbus nog veel comfortabeler zijn dan nu het geval is, en ze hebben nu al weinig reden om meer te doen dan af en toe wat nieuwe motoren op modellen plakken.
Juist voor dit soort industrieën is (milieu)regelgeving de enige manier om echte voortgang te boeken. Voor nieuwe bouwers is de vliegtuigindustrie veel te kapitaalintensief om tegen deze partijen in te gaan, ook met een revolutionair product. Externe druk is alleen maar goed.
Ik denk dat uit dit topic ook wel blijkt dat de meeste mensen in de basis wel achter het stoppen van fossiele subsidies staan. Alleen distantiëren veel mensen zich van de manier waarop XR dat wil bereiken en binnen welke periode (dat blijkt dus ook uit dat panelonderzoek). Het vervelende is dat XR met oogkleppen op als een stel kleuters blijft doordrammen, terwijl veruit de meeste mensen zich daar aan ergeren.quote:Op maandag 11 september 2023 18:56 schreef recursief het volgende:
Ja dat klopt. 70% is het eens met XR dat subsidies voor fossiel gestopt moeten worden. Maar ze zijn het in grote meerderheid oneens met de manier waarop XR actie voert om dat doel te bereiken. Dat klopt helemaal. Er werd echter beweert dat vrijwel geen Nederlander achter het doel van XR, een einde aan fossiele subsidies, zou staan. En dat is dus niet waar.
Inderdaad, "demonstreren is geen vorm van kindermishandeling" zoals Veilig Thuis terecht aangeeft. Je kind van zes echter laten deelnemen aan een illegale blokkade van een snelweg is echter wel wat anders dan regulier 'demonstreren'.quote:Op dinsdag 12 september 2023 01:34 schreef Red_85 het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)deren-op-de-a12.html
Je koters meenemen naar die demonstratie
De reactie van veilig thuis
Alles hieraan is
Bij de boerenprotesten werden die meldingen niet gedaan. Bij de wappieprotesten waar de klinkers letterlijk uit de straat werden getrokken om de politie mee te bekogelen werden geen meldingen gedaan over de meegenomen kinderen. Dit is gewoon pesterij.quote:Op dinsdag 12 september 2023 01:34 schreef Red_85 het volgende:
Alles hieraan is
Zoals men als in 2017 schreef.quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:58 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er is ook niks mis met (milieu)regelgeving en de roep om steeds grotere brandstofefficiency. Dat is een van de redenen waarom vliegtuigen dus al 80% (!) zuiniger zijn geworden dan in de jaren '70.
.
Ach, je hoort Veilg Thuis ook niet als KOZP gaat demonstreren bij Sinterklaasoptochten. Je kan dus wel aannemen dat zij het normaal vinden dat kinderen aanwezig zijn bij demonstraties.quote:Op dinsdag 12 september 2023 01:34 schreef Red_85 het volgende:
Alles hieraan is
Veilig thuis er voor meldingen van huiselijk geweld en mishandeling. Ik vind het wel heel bijzonder om dit daaronder te laten vallen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 08:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ach, je hoort Veilg Thuis ook niet als KOZP gaat demonstreren bij Sinterklaasoptochten. Je kan dus wel aannemen dat zij het normaal vinden dat kinderen aanwezig zijn bij demonstraties.
quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Veilig thuis er voor meldingen van huiselijk geweld en mishandeling. Ik vind het wel heel bijzonder om dit daaronder te laten vallen.
Is hier ook melding van gemaakt?
[ afbeelding ]
Gossssiieeeequote:Op dinsdag 12 september 2023 09:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Veilig thuis er voor meldingen van huiselijk geweld en mishandeling. Ik vind het wel heel bijzonder om dit daaronder te laten vallen.
[ afbeelding ]
Waarom moeten de instanties dan alleen handelen in het geval waar jij je niet kan vinden in de demonstratie?quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gossssiieeee
Menneke heeft een foto gevonden van wat in zijn straatje past om een whataboutism te kunnen plaatsen.
De snelweg is ook vaak geblokkeerd door de politie zelf. Misschien dat je daar ook iets voor kan vinden.
Kinderen op een snelweg zetten, misbruiken bij een illegale demonstratie en waar agenten op een afstandje stan met een waterkanon en dat is geen vorm van kindermishandeling? Die dubbele standaarden en de invloeden van dat achterlijke links begint mij steeds meer de keel uit te hangen.quote:Op maandag 11 september 2023 21:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lees nu dat Veilig Thuis niet blij is met de meldingen, simpelweg omdat ze vinden dat het geen vorm van kindermishandeling is. Nee joh, das geen probleem toch? Je kind kennis laten maken met klimaatgekken die pas luisteren nadat de wapenstok is ingezet.
quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:26 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Kinderen op een snelweg zetten, misbruiken bij een illegale demonstratie en waar agenten op een afstandje stan met een waterkanon en dat is geen vorm van kindermishandeling? Die dubbele standaarden en de invloeden van dat achterlijke links begint mij steeds meer de keel uit te hangen.
Is natuurlijk wel een verschil of je protesteert voor de toekomst van je gezin of puur als hobby. Het lijkt me dat ze daar als veilig thuis wel rekening mee houden.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:12 schreef recursief het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Welke dubbele standaard precies?quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:26 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Kinderen op een snelweg zetten, misbruiken bij een illegale demonstratie en waar agenten op een afstandje stan met een waterkanon en dat is geen vorm van kindermishandeling? Die dubbele standaarden en de invloeden van dat achterlijke links begint mij steeds meer de keel uit te hangen.
Hoezo bij beide demonstraties gaat het toch juist om de toekomst van je gezin? Mensen bij de XR maken zich ook juist zorgen om de toekomst.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:30 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Is natuurlijk wel een verschil of je protesteert voor de toekomst van je gezin of puur als hobby. Het lijkt me dat ze daar als veilig thuis wel rekening mee houden.
Het leefbaar willen houden van de wereld is een hobby? Echt waar? Nogmaals: VT is er voor huiselijk geweld en mishandeling, niet voor dit soort zaken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:30 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Is natuurlijk wel een verschil of je protesteert voor de toekomst van je gezin of puur als hobby. Het lijkt me dat ze daar als veilig thuis wel rekening mee houden.
Wat? De ene demonstratie was binnen de wet op de aangewezen plaats en de andere niet.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom moeten de instanties dan alleen handelen in het geval waar jij je niet kan vinden in de demonstratie?
Die blokkades op de snelweg waren niet aangewezen hoor.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:36 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Wat? De ene demonstratie was binnen de wet op de aangewezen plaats en de andere niet.
Verder is dat hele klimaat gelul gewoon indoctrinatie opgedrongen door ouders d.m.v goedpraten om de wet te overtreden waar je kinderen juist voor hoort te behoeden.
“Leefbaar” is nogal een subjectief begrip. Denk je dat de mensheid uitsterft zonder dit soort wappies? Iemand heeft de naam van de moeder hier gepost en als je haar googled dan is dit het prototype beroepsprotesteerder. Overal tegen zijn en wekelijks naar een andere demonstratie. Het onderwerp is daarbij niet relevant.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Het leefbaar willen houden van de wereld is een hobby? Echt waar? Nogmaals: VT is er voor huiselijk geweld en mishandeling, niet voor dit soort zaken.
Burgerlijke ongehoorzaamheid maakt het meenemen van kinderen huiselijk geweld of mishandeling?quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:36 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Wat? De ene demonstratie was binnen de wet op de aangewezen plaats en de andere niet.
We zouden eens kunnen beginnen bij de massa hysterie uit linker hoek toen anti kozp mensen een snelweg blokkeerden en hoe gevaarlijk dat was en hoe zwaar die mensen vervolgd moesten worden en nu diezelfde mensen deze blokkades zien toejuichen omdat het nu wel past bij hun mening? We zouden het ook eens kunnen hebben over de vele berichten hier en in de media de laatste jaren als kinderen ingezet worden bij demonstraties wat natuurlijk geen probleem is zolang die demonstraties maar links georiënteerd zijn.quote:
Onzin, demonstreren prima.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Die blokkades op de snelweg waren niet aangewezen hoor.
Fijn dat jij als random persoon klimaat en milieuproblemen allemaal indoctrinatie vind, maar volgens de wetenschap is het wel degelijk een issue.
Maar goed dat de basic rechten niet vervallen voor bepaalde groepen omdat andere mensen denken dat ze geen recht hebben te demonstreren dat ze hun issues niet echt vinden.
Natuurlijk wel veilig verscholen achter een anonieme forumnaam.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:42 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
We zouden eens kunnen beginnen bij de massa hysterie uit linker hoek toen anti kozp mensen een snelweg blokkeerden en hoe gevaarlijk dat was en hoe zwaar die mensen vervolgd moesten worden en nu diezelfde mensen deze blokkades zien toejuichen omdat het nu wel past bij hun mening? We zouden het ook eens kunnen hebben over de vele berichten hier en in de media de laatste jaren als kinderen ingezet worden bij demonstraties wat natuurlijk geen probleem is zolang die demonstraties maar links georiënteerd zijn.
Alles, werkelijk alles waar links voor staat loopt over van de hypocrisie en dubbele standaarden. En eerlijk gezegd wil ik gewoon lekker spuien in dit topic en op FOK en heb geen zin in discussies met mensen die totaal niet zien wat er fout is om 3 kinderen op de wereld te zetten en vanuit Thailand terug komen te vliegen om hier op een snelweg te krijsen over anderen. Carice van houten eigenlijk al haar miljoenen overgemaakt naar een klimaat fonds? Je weet wel al die miljoenen verdient met het overvliegen van de wereld? Was Robje Jetten er trouwens ook of was hij weer de wereld aan het overvliegen.
Die dubbele standaarden dus!
Volgens mij is er massahysterie uit elke hoek tegenwoordig, de samenleving is zo gepolariseerd. Zelf ben je ook nog redelijk hysterisch met je conclusies hier. En ik zie juist aan alle kanten en ook hier op fok (weggehaald) doodsverwensingen voor de mensen van XR omdat ze demonstreren. Links en rechts allebei hysterisch. En je maakt een goed punt mensen zijn inderdaad hypocriet. Maar dat zie je ook beide kanten van het spectrum toch, dat zijn mensen nou eenmaal.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:42 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
We zouden eens kunnen beginnen bij de massa hysterie uit linker hoek toen anti kozp mensen een snelweg blokkeerden en hoe gevaarlijk dat was en hoe zwaar die mensen vervolgd moesten worden en nu diezelfde mensen deze blokkades zien toejuichen omdat het nu wel past bij hun mening? We zouden het ook eens kunnen hebben over de vele berichten hier en in de media de laatste jaren als kinderen ingezet worden bij demonstraties wat natuurlijk geen probleem is zolang die demonstraties maar links georiënteerd zijn.
Alles, werkelijk alles waar links voor staat loopt over van de hypocrisie en dubbele standaarden. En eerlijk gezegd wil ik gewoon lekker spuien in dit topic en op FOK en heb geen zin in discussies met mensen die totaal niet zien wat er fout is om 3 kinderen op de wereld te zetten en vanuit Thailand terug komen te vliegen om hier op een snelweg te krijsen over anderen. Carice van houten eigenlijk al haar miljoenen overgemaakt naar een klimaat fonds? Je weet wel al die miljoenen verdient met het overvliegen van de wereld? Was Robje Jetten er trouwens ook of was hij weer de wereld aan het overvliegen.
Die dubbele standaarden dus!
Ik denk dat Veilig Thuis veilig thuis was.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:48 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]
Waar was Veilig Thuis?
Ik ben jarvis lieverd.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Natuurlijk wel veilig verscholen achter een anonieme forumnaam.
Hoezo kun je het niet vergelijken. Het past juist precies op elkaar. De boeren hebben juist ook meerdere dagen bewust lopen blokkeren met hooibalen en tractoren. En als de boeren hun punten er allemaal door zouden drukken zou ook ten koste gaan van anderen in de samenleving. En de boeren komen ook met weinig realistische plannen, maar maken zich vooral zorgen over de toekomst van hun bedrijf en of de kinderen het kunnen overnemen bijvoorbeeld. Net als de mensen van XR voor de toekomst van hun kinderen in deze wereld. Ik vind beide demonstraties juist heel goed te vergelijken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:45 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Onzin, demonstreren prima.
Als je elke dag de boel moedwillig blokkeert is dat geen demonstreren meer maar misbruik maken van dat recht. Helemaal op een niet aangewezen plek.
Laten we verder iet doen alsof XR en dat boeren protest ook maar enige vergelijkingpunten hebben want dat is er totaal niet.
XR is vooral bezig met iedereen irriteren om hun standpunten door te drukken ten koste van andere burgers. In het verleden zat voorbeelden van te vinden waar die lui wegen blokkeren en zooi vernielen.
Verder is het veel geblaat en weinig echte oplossingen.
Het blijft bijzonder dat ze met 2 maten meten als het om klimaatdemonstranten gaat.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:12 schreef recursief het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waar hebben boeren in het verleden de boel vernield of eerder demonstraties gevoerd?quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoezo kun je het niet vergelijken. Het past juist precies op elkaar. De boeren hebben juist ook meerdere dagen bewust lopen blokkeren met hooibalen en tractoren. En als de boeren hun punten er allemaal door zouden drukken zou ook ten koste gaan van anderen in de samenleving. En de boeren komen ook met weinig realistische plannen, maar maken zich vooral zorgen over de toekomst van hun bedrijf en of de kinderen het kunnen overnemen bijvoorbeeld. Net als de mensen van XR voor de toekomst van hun kinderen in deze wereld. Ik vind beide demonstraties juist heel goed te vergelijken.
Serieus?quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:56 schreef S95Sedan het volgende:
Waar hebben boeren in het verleden de boel vernield of eerder demonstraties gevoerd?
quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:48 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]
Waar was Veilig Thuis?
Als je het nog niet opgevallen was zijn de boeren al jaren bezig met demonstraties. Er is bijvoorbeeld puin gestort en brand gesticht . En kwam iemand botsing met een blokkade van de boeren met hun auto. Ook op een andere demonstratie 3 gewonden door de demonstratie. Of hier een kapot malieveld. Maar blijf lekker in je bubbel dat demonstraties enkel verkeerd zijn als je zelf niet kan vinden in dat politieke spectrum. Iedereen heeft gewoon recht te demonstreren, maar vernielen doe je niet.quote:Op dinsdag 12 september 2023 09:56 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Waar hebben boeren in het verleden de boel vernield of eerder demonstraties gevoerd?
XR is gewoon een beroepsclubje dat echt al jaren actief is met het irriteren van andere burgers en wetten breken omwille van 'het klimaat'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |