elke dag vanaf 9 september.quote:1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion
Ruim 1800 mensen doen vandaag een oproep in de Volkskrant om op 9 september naar de eerste dag van de nieuwe A12-blokkade van klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) in Den Haag te komen.
"Vandaag doen 1841 bezorgde burgers een oproep: kom naar de A12-blokkade van Extinction Rebellion!", staat in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. In de oproep verwijzen de burgers naar de veroordeling door de rechtbank in Den Haag van zeven klimaatactivisten vanwege opruiing begin deze maand.
Zeven klimaatactivisten riepen op sociale media andere mensen mee te doen aan de A12-blokkade van XR op 28 januari. Dat is gevaarlijk en strafbaar, stelde het OM, dat de oproepen daarom opruiing vond. In totaal stonden acht klimaatactivisten terecht. Een verdachte is vrijgesproken. Vijf van hen kregen een taakstraf van 30 uur, de andere twee kregen een taakstraf van 60 uur.
XR liet na de uitspraak van de rechter meteen weten in hoger beroep te gaan. "Deze uitspraak is een ondermijning van de democratische rechtstaat", zei advocaat Willem Jebbink.
Elke dag demonstreren
Klimaatactivisten van XR dreigen vanaf 9 september elke dag de A12 in Den Haag te blokkeren. De klimaatactiegroep stelt pas te stoppen met de blokkades als de overheid alle subsidies aan de fossiele industrie afschaft.
Extinction Rebellion heeft de Utrechtsebaan op de A12 al zeven keer eerder geblokkeerd. XR wijst erop dat Nederland al meer dan tien jaar geleden beloofde om uiterlijk in 2020 subsidies stop te zetten die schade aan het milieu opleveren. "Zolang het kabinet weigert te luisteren, zijn we gedwongen actie te voeren", zei Amber Daal van Extinction Rebellion eerder.
Dat beweer ik dan ook helemaal niet.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat niet eens over je kinderen. Lees nu eens voor de grap even het nieuws door. Noodweer in Griekenland, noodweer in Hong-Kong, lokale hittegolven in Nederland, overstromingen in het Alpengebied, etcetra, etcetra. Je moet wel echt een gigantische plank voor je kop hebben om nu nog te gaan lopen verkondigen dat het wel prima gaat allemaal.
Over wie had je het dan?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat beweer ik dan ook helemaal niet.
Nee, ze gaan op een stuk asfalt zitten... en in steenkolen engels slogans 'zingen'.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er is altijd een groep die vergeten wordt. Dus we moeten nu en de komende duizend jaar op.de handen gaan zitten.
JAAA, Nattekat is bekeerdquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:30 schreef Nattekat het volgende:
elke dag vanaf 9 september, ik hoop dat ze die mongolen er vanaf slepen, ketting om de enkels en slepen maar
Dus je bent eigenlijk totaal niet gemengd.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:31 schreef hollandia02 het volgende:
Ik ben gemengd hierover, ene kant is het een Nobel doel, anderzijds heeft de Nederlandse overheid geloof ik nog nooit gezwicht voor een demonstratie, en zeker niet voor een geweldloze.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
JAAA, Nattekat is bekeerd![]()
![]()
Waarom elke dag? Je beweerde net nog dat het werkte.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:30 schreef Nattekat het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ction-rebellion-xr-m
[..]
elke dag vanaf 9 september, ik hoop dat ze die mongolen er vanaf slepen, ketting om de enkels en slepen maar
Ik had het al aangepast.quote:
Juist wel want wat heeft het voor nut, lol. Aandacht vragen? Die hebben ze geloof ik wel bereikt.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus je bent eigenlijk totaal niet gemengd.
Ik vind dat het doel de middelen niet heiligt. Ik zie een bezetting van een openbare weg niet als zomaar een protest. Ik zie het als een illegale bezetting.quote:Wat is in dit geval de carte blanche? Kan je die wat concreter maken?
Fossiele brandstoffen zijn nog altijd erg belangrijk, zonder dat redden we het niet. En dit is trouwens helemaal niet wat ze willen. Men heeft een vage agenda, wat ook wel benadrukt dat er bijkomende motieven zijn. Zo heeft men al meermaals kapitalisme naar voren geschoven als het probleem, waaruit je kunt opmaken dat systeemverandering het eigenlijke doel is.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Deze demonstranten zijn verenigd in n uitgangspunt: subsidies op fossiele brandstoffen voor grote jongens als Shell. Jij wil toch ook niet dat ik alle boeren gelijk ga trekken met die kleine groep terroristen, of wel soms?
Als er altijd een groep wordt vergeten, als soort automatisme, dan dus ook die groep 'toekomstige generatie'?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik had het al aangepast.
Je argument klopt. Er wordt ergens een groep vergeten. Klopt gewoon. Dit is zo en dit zal altijd zo zijn, tot het eind der tijden zal altijd wel ergens een groep vergeten worden.
Dus? Moeten we op de handjes zitten en vooral blijven doen wat we al doen?
Ik vind dat een beetje gekke redenering. Als je een keer tegen een dichte deur bent aangelopen, dan blijf je dat toch niet herhalen?
Papieren rietjes worden verkocht in plastic verpakkingquote:
Dit heeft niets te maken met waar hier nu voor geprotesteerd wordt. Ik weet dat het moeilijk is voor je om dingen los van elkaar te zien, maar toch even wat meer je best doen.quote:
Fossiele brandstoffen zijn nog altijd erg belangrijk, helaas. Maar daar komt ook niet zo snel verandering in als de Shells in de wereld gewoon beloond worden om vooral niet te veranderen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Fossiele brandstoffen zijn nog altijd erg belangrijk, zonder dat redden we het niet. En dit is trouwens helemaal niet wat ze willen. Men heeft een vage agenda, wat ook wel benadrukt dat er bijkomende motieven zijn. Zo heeft men al meermaals kapitalisme naar voren geschoven als het probleem, waaruit je kunt opmaken dat systeemverandering het eigenlijke doel is.
Vooral omdat dit ook de mensen zijn die maar wat graag jammeren over diversiteit, inclusiviteit, dekolonisatie en 'wit privilege'.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:33 schreef Rnie het volgende:
Echt, geen enkele kleurling aanwezig.![]()
Het blijft toch een merkwaardig verschijnsel.
https://www.facebook.com/ExtinctionRebellionNL/live
Ik like je welquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
[..]
het zal mij benieuwen of howardroark nu ook deze post gaat liken. Vast niet hihi
Maar is het voor dat we stoppen met fossiele subsidies niet een idee eerst een alternatief te hebben voor we benzine 5 euro per liter maken en iedereen naar Belgi gaat al wonen ze in Den Helder?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met waar hier nu voor geprotesteerd wordt. Ik weet dat het moeilijk is voor je om dingen los van elkaar te zien, maar toch even wat meer je best doen.
Dat is niet helaas. Ze zijn de enige reden dat wereldwijd absolute armoede en honger al decennia daaltquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fossiele brandstoffen zijn nog altijd erg belangrijk, helaas. Maar daar komt ook niet zo snel verandering in als de Shells in de wereld gewoon beloond worden om vooral niet te veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |