abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 september 2023 @ 12:32:58 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210548569
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:30 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Vlak voor de crisis van 2008 de hypotheek verhoogd om te gaan verbouwden waarbij de "toegevoegde waarde" in de jaren erna verdampten waar je bij stond. In de jaren erna door aflossing en stijgende huizenprijzen trok dat weer recht zonder gestress er om.
Ja, als je de hypotheek net voor de crisis van 2008 afgesloten of verhoogd had dan ging het hard.
Dan valt die 90K overwaarde nu nog tegen, dat moet je alleen aan aflossing al bijna betaald hebben sinds 2008.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210548604
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, als je de hypotheek net voor de crisis van 2008 afgesloten of verhoogd had dan ging het hard.
Dan valt die 90K overwaarde nu nog tegen, dat moet je alleen aan aflossing al bijna betaald hebben sinds 2008.
Dit was niet de enige hypotheekverhoging, wel de 1e
pi_210549570
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:
steeds de boot gemist voor het kopen van een huis
Na het lezen van alles. Gewoon niet doen.

Jullie zijn niet geschikt voor het eigenaarschap.
pi_210549575
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Ach, ja het AZ-stadion en de Achterdam.
Ja?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210549609
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:27 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Na het lezen van alles. Gewoon niet doen.

Jullie zijn niet geschikt voor het eigenaarschap.
:D
Bedankt. Hoe kom je tot dit oordeel? :)
pi_210549644
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:16 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Keuzes maken : niet je droomhuis , niet in het centrum van de stad willen wonen , 1,2 of 3 kinderen.. Alles kost geld en niet voor de sky is the limit willen gaan met alles.
Dat vraag ik toch ook helemaal niet :?
Meerdere mensen in dit topic doen net alsof ik een kasteel wil kopen, maar met een hypotheek van 500k koop je geen kasteel in de Randstad.
Ja, 20 jaar geleden misschien. Maar ook op dit observatie zit ik niet te wachten: ik heb immers geen tijdmachine.
quote:
Bij het aangaan van een hypotheek en alle wijzingen daarna m.b.t. verbouwen/verduurzamen etc was onze vraag aan de hypotheekadviseur : wij willen max xxxx euro aan hypotheeklasten, hoeveel kunnen we daarvoor lenen en niet : ons inkomen is xxxx , wat is de maximale hypotheek die we hiervoor kunnen krijgen ?

Dat is exact het gesprek wat hebben gehad met de adviseur.
Vanuit daar gaan we 2 dingen doen:
- Simuleren alsof we die nieuwe maandlasten al hebben en kijken hoe dat uitkomt. En daardoor sparen we even wat meer waarschijnlijk.
- Gesprek met makelaar aangaan hoe hij onze kansen inschat. Rekeninghoudend met onze wensen en budget van max 500k.
pi_210549676
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:33 schreef Piles het volgende:

[..]
:D
Bedankt. Hoe kom je tot dit oordeel? :)
Een huis is om in te wonen. Niet om te denken dat je continu de boot hebt gemist als je niet ingestapt. Huren is toch ook prima?
pi_210549700
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:43 schreef Scorpie het volgende:
Huren is toch ook prima?
Mwa, niet bij een huur van 1350 per maand. Dat is echt zonde geld.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210549714
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mwa, niet bij een huur van 1350 per maand. Dat is echt zonde geld.
Je bedoelt omdat je niks opbouwt in een hypotheek? (waar je uiteindelijk veel rente moet betalen).
pi_210549721
[quote]1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:38 schreef Piles het volgende:

[..]
Meerdere mensen in dit topic doen net alsof ik een kasteel wil kopen, maar met een hypotheek van 500k koop je geen kasteel in de Randstad.
Ja, 20 jaar geleden misschien. Maar ook op dit observatie zit ik niet te wachten: ik heb immers geen tijdmachine.
[..]
Dan ga je buiten de randstad zoeken, keuze
pi_210549723
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je bedoelt omdat je niks opbouwt in een hypotheek? (waar je uiteindelijk veel rente moet betalen).
Nee omdat je met huren uiteindelijk na tig jaar alsnog met lege handen staat. Voor die huurkosten per maand kun je ook een mooie hypotheek nemen.
pi_210549734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee omdat je met huren uiteindelijk na tig jaar alsnog met lege handen staat. Voor die huurkosten per maand kun je ook een mooie hypotheek nemen.
Nou, als ik TS zo lees gaan ze tot aan hun nek in de schulden zitten, kunnen ze het met veel moeite bekostigen, moeten ze hun levensstijl aanpassen en vinden ze het allemaal nogal spannend.

Ik weet niet hoor, maar klinkt niet alsof de kosten opwegen tegen de baten nu. Soms is huren voor je gemoedstoestand net iets beter.
pi_210549752
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nou, als ik TS zo lees gaan ze tot aan hun nek in de schulden zitten, kunnen ze het met veel moeite bekostigen, moeten ze hun levensstijl aanpassen en vinden ze het allemaal nogal spannend.

Ik weet niet hoor, maar klinkt niet alsof de kosten opwegen tegen de baten nu. Soms is huren voor je gemoedstoestand net iets beter.
Daarom heb ik gisteren ook geopperd: kun je wellicht voor een (ruime) ton minder kopen? Ik zou ook nooit tot mijn max gaan lenen voor een hypotheek. Je weet nooit wat er met je gezamenlijke salaris gaat gebeuren in de toekomst.
pi_210549765
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Daarom heb ik gisteren ook geopperd: kun je wellicht voor een (ruime) ton minder kopen? Ik zou ook nooit tot mijn max gaan lenen voor een hypotheek. Je weet nooit wat er met je gezamenlijke salaris gaat gebeuren in de toekomst.
Maar dat is dus het probleem - TS wil en niet de boot missen en niet teruggaan in levensstandaard, maar zijn financiële situatie laat het niet toe om beiden in 1x te doen. En denken dat je de boot mist met zoiets als woningen is gevaarlijk, want wat doet TS als hij straks iets koopt, en het komt onder water te staan?

Sommige mensen zijn nu eenmaal beter af met huren, daar worden ze gewoon gelukkiger van.
pi_210549770
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:52 schreef Scorpie het volgende:
Sommige mensen zijn nu eenmaal beter af met huren, daar worden ze gewoon gelukkiger van.
Zeker met je eens. Gezien de veranderingen voor TS op stapel staan goed over nadenken ja.
pi_210549787
Als ik TS zou zijn, zou ik proberen te kopen voor 1350¤ netto per maand (dat is +/- 400k?) en de boodschappen terugdringen naar max 500-600 per maand. Dan ziet je totaalplaatje (ook inclusief je kinderopvang) er ineens een stuk beter uit.
pi_210549815
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:47 schreef ES_FOK het volgende:
Ja, 2 nieuwe banen zoeken, sociale kring achterlaten en naar de andere kant van Nederland verhuizen klinkt idd als een beter plan 8)7
pi_210549841
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:59 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, 2 nieuwe banen zoeken, sociale kring achterlaten en naar de andere kant van Nederland verhuizen klinkt idd als een beter plan 8)7
Het is voor heel veel mensen de realiteit (aan het worden) in de Randstad.
pi_210549844
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Als ik TS zou zijn, zou ik proberen te kopen voor 1350¤ netto per maand (dat is +/- 400k?) en de boodschappen terugdringen naar max 500-600 per maand. Dan ziet je totaalplaatje (ook inclusief je kinderopvang) er ineens een stuk beter uit.
Ik begrijp je punt, bent het er ook zeker mee eens.
Echter betekent dat niet een beetje terug in woongenot, maar een enorme stap in vergelijking met hoe we nu wonen (die boodschappen zie ik prima lukken).
Dus dan denk ik eerder: huren is voor ons (nu) prima, als 400k het enige alternatief is :)
pi_210549850
quote:

[..]
Klinkt beter dan jezelf in te hoge schulden steken.
Niet alles buiten de randstad is meteen andere kant van Nederland. 8)7
pi_210549858
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Tja, dan blijf ik liever huren ;)
Of koop ik wel iets waarmee we in elk geval onze vaste contracten en inkomen houden. Want 2 nieuwe banen zorgt wat mij betreft voor meer risico dan een ('duur') huis kopen.
pi_210549866
quote:

[..]
Oke, dus resumerend;

1. Je wil niet achteruitgaan op levensstandaard
2. Je wil niet uit de buurt verhuizen
3. Je wil niet veranderen van baan
4. Je kunt een soortgelijk huis als nu met hangen en wurgen financieel rondbreien qua maandlasten
5. Je vindt het zo spannend dat je eerst wil oefenen voordat je zo'n stap durft te maken

En de belangrijkste reden voor dit alles is omdat je de boot niet wil missen want je denkt dat een huis je financieel in een betere positie gaat brengen.

Ik weet het niet hoor, maar het klinkt alsof je jezelf in een heel lastig parket aan het brengen bent om maar een huis te kunnen bezitten.
pi_210549880
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:02 schreef Piles het volgende:
Echter betekent dat niet een beetje terug in woongenot, maar een enorme stap in vergelijking met hoe we nu wonen
Hoe woon je nu dan qua oppervlakte, buurt, dichtbij werk etc?
  woensdag 6 september 2023 @ 15:07:15 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210549893
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Punt is dat TS een hypotheek gewoon prima kan betalen, ook voor een huis van 500K.

Ik zie niet waarom het niet zou kunnen.
Ze moeten alleen geen "Leuke jaren 30 woning" kopen, want dan rijzen de kosten (onderhoud, energierekening) wel de pan uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210549903
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Oke, dus resumerend;
Zo maak je het veel zwartwitter dan het is. Het ligt veel genuanceerder dan wat je nu schetst. Ik was vooral opzoek naar jullie meningen en ideeën, om tot een wijs besluit te komen ;) En ja, daar spelen heel veel factoren in mee, die we goed moeten afwegen. En dan kunnen we aan het einde ook prima concluderen: kopen is voor ons (nu) geen optie.
  woensdag 6 september 2023 @ 15:11:14 #281
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210549934
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_210549976
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hoe woon je nu dan qua oppervlakte, buurt, dichtbij werk etc?
Extra brede hoekwoning met garage uit 2005. 3 ruime slaapkamers en ruime zolder. Een van de mooiste wijken hier, in een hele leuke plaats. Op loopafstand van winkelcentrum en treinstation. Voor ons beide 20-30 minuten naar werk.
Ik kreeg toevallig de WOZ-waarde te zien van dit huis bij de hypotheekadviseur: 625.000.
Het perfecte huis, behalve dat het niet van mij is (en je dus ook niet investeert in bijv. zonnepanelen, keuken, badkamer).
Kan ik concessies doen? Zeker! Garage kan ik missen, locatie mag minder, uitgaven/leefstijl kan minder. Maar hoever wil je gaan om dan eindelijk te kunnen kopen? Niet tot het gaatje, want dan zitten we straks ongelukkig in ons eigen huis...
pi_210549978
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:07 schreef Piles het volgende:

[..]
Zo maak je het veel zwartwitter dan het is. Het ligt veel genuanceerder dan wat je nu schetst. Ik was vooral opzoek naar jullie meningen en ideeën, om tot een wijs besluit te komen ;) En ja, daar spelen heel veel factoren in mee, die we goed moeten afwegen. En dan kunnen we aan het einde ook prima concluderen: kopen is voor ons (nu) geen optie.
Oke, welke nuance mis ik dan?
pi_210549991
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Oke, welke nuance mis ik dan?
Dat ik geen enkele concessie wil doen :)
pi_210550061
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:15 schreef Piles het volgende:

[..]
Extra brede hoekwoning met garage uit 2005. 3 ruime slaapkamers en ruime zolder. Een van de mooiste wijken hier, in een hele leuke plaats. Op loopafstand van winkelcentrum en treinstation. Voor ons beide 20-30 minuten naar werk.
Ik kreeg toevallig de WOZ-waarde te zien van dit huis bij de hypotheekadviseur: 625.000.
Het perfecte huis, behalve dat het niet van mij is (en je dus ook niet investeert in bijv. zonnepanelen, keuken, badkamer).
Kan ik concessies doen? Zeker! Garage kan ik missen, locatie mag minder, uitgaven/leefstijl kan minder. Maar hoever wil je gaan om dan eindelijk te kunnen kopen? Niet tot het gaatje, want dan zitten we straks ongelukkig in ons eigen huis...
Met jullie salaris is die hypotheek van 500K prima te doen, je zult alleen wat andere uitgaven moeten aanpassen en de eerste paar jaar niet heel veel kunnen sparen. Als je dat kunt en vooral wilt doen, zeg ik koop dat huis. Kun en wil je dit niet, blijf dan huren. Simpeler dan dit kan ik het niet maken.
pi_210550072
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:29 schreef Justinn het volgende:
Ik mis persoonlijk het 'plan' van TS om toekomstige financiële tegenvallers op te vangen: bijvoorbeeld een (permanent) ziek kind, (permanente) zieke ouder, plotseling zeer hoge kosten aan het huis óf auto, baanverlies en terugval op WW, stijgende zorgkosten, mantelzorg voor eigen ouders, overlijden etc. etc.
Vergeet de kapotte wasmachine niet, ook een bron van vele huishoudens in de schuldsanering.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:29 schreef Justinn het volgende:
Zou er persoonlijk wel kriegelig van worden dat je op (korte) termijn niet eens minder kan gaan werken omdat sparen niet meer mogelijk wordt.
Toch geldt dat voor steeds meer mensen: alle vaste lasten opgeteld: hypotheek, verzekeringen, energie en vervoer maakt dat beiden moeten blijven werken. Inderdaad, om kriegelig van te worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210550095
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:30 schreef Lienekien het volgende:
Ons is de aflossingsvrije hypotheek in 2010 aanbevolen zodat we zelf het tempo van de aflossing konden bepalen.

Ik vind het nog steeds een goede keuze.
Is het ook: mede dankzij de HRA kan je wat je niet aflost effectiever beleggen in spaardeposito's of beleggingen.
Overigens (weer: ik zal wel ongelijk hebben), lijkt het mij verstandig af te lossen tot een LTV < 50% en daarna eens te evalueren wat te doen met het geld: investeren/sparen/aflossen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210550114
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:07 schreef Piles het volgende:

Denk het ook, maar als ik je een idee mag geven: "aan het einde van je comfort-zone, ligt de rest van je leven".
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_210550144
quote:

Vind ik wel ja.
pi_210550198
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:15 schreef Piles het volgende:

[..]
Als ik dit lees is het je droomhuis en betaal je ook nog minder dan de kosten zouden zijn als je het koopt. Lekker blijven zitten!

Als je zo graag in de woningmarkt stap koop een huis voor de verhuur. Dat geeft je nog meer flexibiliteit ook met betrekking tot je werk en woonplaats.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_210550267
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:02 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik begrijp je punt, bent het er ook zeker mee eens.
Echter betekent dat niet een beetje terug in woongenot, maar een enorme stap in vergelijking met hoe we nu wonen (die boodschappen zie ik prima lukken).
Dus dan denk ik eerder: huren is voor ons (nu) prima, als 400k het enige alternatief is :)
Nogmaals: hoe langer je wacht, hoe meer geld je weggooit aan huur. Je moet gewoon instappen, of het nou 4 of 5 ton is.

Als het 5 ton is ga je je uitgaven er echt wel op aanpassen. Geloof me.
pi_210550291
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:39 schreef DjDaano het volgende:
Als ik dit lees is het je droomhuis en betaal je ook nog minder dan de kosten zouden zijn als je het koopt. Lekker blijven zitten!
Eeeh....even verder denkend: stel die huren stijgen elk jaar +4%, dan zit je over 30 jaar op >¤4000/maand. Nog steeds lekker zittend met dat vooruitzicht?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:39 schreef DjDaano het volgende:
Als je zo graag in de woningmarkt stap koop een huis voor de verhuur. Dat geeft je nog meer flexibiliteit ook met betrekking tot je werk en woonplaats.
Dus gehuurd blijven zitten, de hypotheekkosten (niet fiscaal aftrekbaar!!) voor een koophuis erbij nemen en dat verhuren...klinkt als een plan... 8)7
pi_210550292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nogmaals: hoe langer je wacht, hoe meer geld je weggooit aan huur. Je moet gewoon instappen, of het nou 4 of 5 ton is.

Als het 5 ton is ga je je uitgaven er echt wel op aanpassen. Geloof me.
Wat een onzin. Rente is net zo goed geld weggooien en onderhoud kost ook geld. Je bent aan het investeren en het geld wat je gebruikt voor aankoop van een woning kun je ook op een andere manier investeren met een goed rendement.
pi_210550329
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeeh....even verder denkend: stel die huren stijgen elk jaar +4%, dan zit je over 30 jaar op >4000/maand. Nog steeds lekker zittend met dat vooruitzicht?
[..]
Dus gehuurd blijven zitten, de hypotheekkosten (niet fiscaal aftrekbaar!!) voor een koophuis erbij nemen en dat verhuren...klinkt als een plan... 8)7
Je verdiend dan waarschijnlijk ook 20K per maand dus dan is een huur van 4k per maand geen probleem. Als je een woning als investering ziet dan kun je kiezen voor een woning in een prijsklasse en gebied waar je een veel hoger rendement behaald. Als je uit elkaar gaat of er gebeurt iets met 1 van beide dan ben je ook veel flexibeler en kom je niet in de financiële problemen.
pi_210550343
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:53 schreef DjDaano het volgende:
Je verdiend dan waarschijnlijk ook 20K per maand dus dan is een huur van 4k per maand geen probleem.
Mensen gaan op een gegeven moment met pensioen hé? Een huis dat tegen de pensioenleeftijd 'vrij' is, of bijna hypotheekvrij is geeft enorm veel ademruimte.
pi_210550385
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:55 schreef Shodan het volgende:

[..]
Mensen gaan op een gegeven moment met pensioen hé? Een huis dat tegen de pensioenleeftijd 'vrij' is, of bijna hypotheekvrij is geeft enorm veel ademruimte.
Je kunt het bedrag wat je maandelijks betaald voor de aflossing van je huis ook beleggen waarmee je ook redement behaald. Tegen mijn pensioen heb ik liever een miljoen cash op mijn rekening en 4000 euro per maand huur dan geen cent op mijn rekening maar een afbetaald huis. (wat nogal vaak het geval is bij de huidige generatie ouderen)

Maarja dat is puur persoonlijk natuurlijk.
  woensdag 6 september 2023 @ 16:05:54 #297
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210550456
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:58 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je kunt het bedrag wat je maandelijks betaald voor de aflossing van je huis ook beleggen waarmee je ook redement behaald. Tegen mijn pensioen heb ik liever een miljoen cash op mijn rekening en 4000 euro per maand huur dan geen cent op mijn rekening maar een afbetaald huis. (wat nogal vaak het geval is bij de huidige generatie ouderen)

Maarja dat is puur persoonlijk natuurlijk.
Oke man, goed verhaal :')
pi_210550469
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Of je nu 1350 euro per maand betaald waarvan een groot deel naar je toe terugkomt, of dat je 1350 euro betaald en het in een zwart gat gaat.

Op de korte termijn maakt dat geen flikker uit nee. Op de lange termijn is dat een hoop geld.
1947-2016
pi_210550474
[quote]0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:47 schreef ES_FOK het volgende:
quote:
[ afbeelding ] Op woensdag 6 september 2023 14:38 schreef Piles het volgende:
[..]
[..]
'Keuze'
Zo triest dat.

Er is een reden waarom die randstad zo uitgebreid is he...
1947-2016
pi_210550642
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 16:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of je nu 1350 euro per maand betaald waarvan een groot deel naar je toe terugkomt, of dat je 1350 euro betaald en het in een zwart gat gaat.

Op de korte termijn maakt dat geen flikker uit nee. Op de lange termijn is dat een hoop geld.
De vergelijking is of je nu 1350 aan huur betaald of 2000 voor koop waarvan het 1350 rente is en 650 aflossing. Als je in je huurhuis blijft kun je die 650 euro gewoon investeren en heb je dus exact dezelfde kosten. In het tweede geval ben je ook nog eens veel flexibeler.

Een eigen woning is leuk in een stijgende markt echter blijft de markt niet voor altijd stijgen.
  woensdag 6 september 2023 @ 16:49:27 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210550914
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Vergeet de kapotte wasmachine niet, ook een bron van vele huishoudens in de schuldsanering.
[..]
Toch geldt dat voor steeds meer mensen: alle vaste lasten opgeteld: hypotheek, verzekeringen, energie en vervoer maakt dat beiden moeten blijven werken. Inderdaad, om kriegelig van te worden.
Wat een nonsens weer, je komt niet in de schuldsanering doordat je een kapotte wasmachine moest vervangen.
Daar gaan een heleboel slechte keuzes en/of pech aan vooraf of komen er achteraan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 7 september 2023 @ 17:55:38 #302
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_210560251
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 17:52 schreef Piles het volgende:
WGR / Huis kopen & maandlasten: jullie mening gevraagd

Ik heb dit topic laatst geopend en heel veel nuttige input gehad. Waarvoor dank! We gaan daar komende weken mee aan de slag, maar een deel 2 hoeft van mij even niet.
Als er komende weken weer ontwikkelingen zijn, dan open ik alsnog graag een vervolg.

Kan een mod deze post/quote toevoegen als laatste in het topic. Vind ik wel zo netjes naar iedereen die gereageerd heeft :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')