abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 12:27:31 #251
382129 crew  Donna
pi_210548511
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:25 schreef baskick het volgende:

[..]
Dit lijkt me een hele gezonden en slimme werkwijze. Leuk dat je 4-, 5-, 6- of 700k mag/kunt financieren, maar kun je het ook betalen zonder op al het andere in te leveren? En dus eigenlijk: wil je dat betalen?
Zo hebben wij dat destijds ook gedaan inderdaad. Alle hypotheekadviseurs zeiden dat we wel veel hoger konden inzetten, want ja we zouden echt nog wel groeien in salaris. Terwijl we echt geen bijzondere baan ofzo hadden en ook niet hoogopgeleid o.i.d. Terugvallen lag eerder in de lijn der verwachting, met een kinderwens.
Blij dat we daar nooit in mee gegaan zijn.
  woensdag 6 september 2023 @ 12:28:06 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210548517
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:24 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
ja, aflossingsvrij doen we niet aan
Heel verstandig, dat geldt niet voor iedereen die hier het "op 1 inkomen" evangelie loopt te prediken.

Hoe kwam je in hemelsnaam aan een onderwaterstand van ¤ 75.000 met een annuïtaire/lineaire hypotheek?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210548531
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 11:45 schreef ES_FOK het volgende:
Nu hoog instappen betekent wel dat je er voor de komende 30 jaar aan vast zit. Kan er wel gesteld worden dat jullie salarissen omhoog gaan etc.. maar de kosten voor levensonderhoud/voeding/zorg/energie etc. gaan ook alleen nog maar omhoog. En wat als 1 van jullie minder wil gaan werken of z'n baan verliest ?
Wij zijn 2 verdieners zonder kinderen maar hebben altijd als richtlijn aangehouden dat de vaste lasten in elk geval van 1 inkomen te betalen zijn. Liever zorgeloos in een niet-droomhuis dan slapeloze nachten of je überhaupt je dak boven je hoofd kan behouden. In de afgelopen jaren hebben we van 75.000 onder water tot nu 90.000 boven water gezeten maar vanwege de maandlast en geen reden om te verhuizen ons nergens druk om gemaakt, dat is heel wat waard.
Zo hebben wij ook altijd geredeneerd, maar een hypotheek betalen van 1 inkomen wordt dus wel steeds lastiger (niet per definitie onmogelijk, maar toch).

Uiteindelijk is het aan TS te bepalen of dat het waard is. Ik mis persoonlijk het 'plan' van TS om toekomstige financiële tegenvallers op te vangen: bijvoorbeeld een (permanent) ziek kind, (permanente) zieke ouder, plotseling zeer hoge kosten aan het huis óf auto, baanverlies en terugval op WW, stijgende zorgkosten, mantelzorg voor eigen ouders, overlijden etc. etc. Dat is nogal pessimistisch bekeken, maar het gros van de huishoudens krijgt vroeg of laat met dergelijke scenario's wel te maken en dan heb je wel iets meer spaargeld nodig en/of een hoger maandelijks spaardoel.

Zou er persoonlijk wel kriegelig van worden dat je op (korte) termijn niet eens minder kan gaan werken omdat sparen niet meer mogelijk wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 06-09-2023 12:36:12 ]
  woensdag 6 september 2023 @ 12:30:13 #254
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210548541
Ons is de aflossingsvrije hypotheek in 2010 aanbevolen zodat we zelf het tempo van de aflossing konden bepalen.

Ik vind het nog steeds een goede keuze.
The love you take is equal to the love you make.
pi_210548542
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Heel verstandig, dat geldt niet voor iedereen die hier het "op 1 inkomen" evangelie loopt te prediken.

Hoe kwam je in hemelsnaam aan een onderwaterstand van ¤ 75.000 met een annuïtaire/lineaire hypotheek?
Vlak voor de crisis van 2008 de hypotheek verhoogd om te gaan verbouwden waarbij de "toegevoegde waarde" in de jaren erna verdampten waar je bij stond. In de jaren erna door aflossing en stijgende huizenprijzen trok dat weer recht zonder gestress er om.
  woensdag 6 september 2023 @ 12:32:58 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210548569
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:30 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Vlak voor de crisis van 2008 de hypotheek verhoogd om te gaan verbouwden waarbij de "toegevoegde waarde" in de jaren erna verdampten waar je bij stond. In de jaren erna door aflossing en stijgende huizenprijzen trok dat weer recht zonder gestress er om.
Ja, als je de hypotheek net voor de crisis van 2008 afgesloten of verhoogd had dan ging het hard.
Dan valt die 90K overwaarde nu nog tegen, dat moet je alleen aan aflossing al bijna betaald hebben sinds 2008.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210548604
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, als je de hypotheek net voor de crisis van 2008 afgesloten of verhoogd had dan ging het hard.
Dan valt die 90K overwaarde nu nog tegen, dat moet je alleen aan aflossing al bijna betaald hebben sinds 2008.
Dit was niet de enige hypotheekverhoging, wel de 1e
pi_210549570
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:
steeds de boot gemist voor het kopen van een huis
Na het lezen van alles. Gewoon niet doen.

Jullie zijn niet geschikt voor het eigenaarschap.
pi_210549575
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Ach, ja het AZ-stadion en de Achterdam.
Ja?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210549609
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:27 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Na het lezen van alles. Gewoon niet doen.

Jullie zijn niet geschikt voor het eigenaarschap.
:D
Bedankt. Hoe kom je tot dit oordeel? :)
pi_210549644
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:16 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Keuzes maken : niet je droomhuis , niet in het centrum van de stad willen wonen , 1,2 of 3 kinderen.. Alles kost geld en niet voor de sky is the limit willen gaan met alles.
Dat vraag ik toch ook helemaal niet :?
Meerdere mensen in dit topic doen net alsof ik een kasteel wil kopen, maar met een hypotheek van 500k koop je geen kasteel in de Randstad.
Ja, 20 jaar geleden misschien. Maar ook op dit observatie zit ik niet te wachten: ik heb immers geen tijdmachine.
quote:
Bij het aangaan van een hypotheek en alle wijzingen daarna m.b.t. verbouwen/verduurzamen etc was onze vraag aan de hypotheekadviseur : wij willen max xxxx euro aan hypotheeklasten, hoeveel kunnen we daarvoor lenen en niet : ons inkomen is xxxx , wat is de maximale hypotheek die we hiervoor kunnen krijgen ?

Dat is exact het gesprek wat hebben gehad met de adviseur.
Vanuit daar gaan we 2 dingen doen:
- Simuleren alsof we die nieuwe maandlasten al hebben en kijken hoe dat uitkomt. En daardoor sparen we even wat meer waarschijnlijk.
- Gesprek met makelaar aangaan hoe hij onze kansen inschat. Rekeninghoudend met onze wensen en budget van max 500k.
pi_210549676
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:33 schreef Piles het volgende:

[..]
:D
Bedankt. Hoe kom je tot dit oordeel? :)
Een huis is om in te wonen. Niet om te denken dat je continu de boot hebt gemist als je niet ingestapt. Huren is toch ook prima?
pi_210549700
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:43 schreef Scorpie het volgende:
Huren is toch ook prima?
Mwa, niet bij een huur van 1350 per maand. Dat is echt zonde geld.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210549714
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mwa, niet bij een huur van 1350 per maand. Dat is echt zonde geld.
Je bedoelt omdat je niks opbouwt in een hypotheek? (waar je uiteindelijk veel rente moet betalen).
pi_210549721
[quote]1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:38 schreef Piles het volgende:

[..]
Dat vraag ik toch ook helemaal niet :?
Meerdere mensen in dit topic doen net alsof ik een kasteel wil kopen, maar met een hypotheek van 500k koop je geen kasteel in de Randstad.
Ja, 20 jaar geleden misschien. Maar ook op dit observatie zit ik niet te wachten: ik heb immers geen tijdmachine.
[..]
Dan ga je buiten de randstad zoeken, keuze
pi_210549723
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je bedoelt omdat je niks opbouwt in een hypotheek? (waar je uiteindelijk veel rente moet betalen).
Nee omdat je met huren uiteindelijk na tig jaar alsnog met lege handen staat. Voor die huurkosten per maand kun je ook een mooie hypotheek nemen.
pi_210549734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee omdat je met huren uiteindelijk na tig jaar alsnog met lege handen staat. Voor die huurkosten per maand kun je ook een mooie hypotheek nemen.
Nou, als ik TS zo lees gaan ze tot aan hun nek in de schulden zitten, kunnen ze het met veel moeite bekostigen, moeten ze hun levensstijl aanpassen en vinden ze het allemaal nogal spannend.

Ik weet niet hoor, maar klinkt niet alsof de kosten opwegen tegen de baten nu. Soms is huren voor je gemoedstoestand net iets beter.
pi_210549752
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nou, als ik TS zo lees gaan ze tot aan hun nek in de schulden zitten, kunnen ze het met veel moeite bekostigen, moeten ze hun levensstijl aanpassen en vinden ze het allemaal nogal spannend.

Ik weet niet hoor, maar klinkt niet alsof de kosten opwegen tegen de baten nu. Soms is huren voor je gemoedstoestand net iets beter.
Daarom heb ik gisteren ook geopperd: kun je wellicht voor een (ruime) ton minder kopen? Ik zou ook nooit tot mijn max gaan lenen voor een hypotheek. Je weet nooit wat er met je gezamenlijke salaris gaat gebeuren in de toekomst.
pi_210549765
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Daarom heb ik gisteren ook geopperd: kun je wellicht voor een (ruime) ton minder kopen? Ik zou ook nooit tot mijn max gaan lenen voor een hypotheek. Je weet nooit wat er met je gezamenlijke salaris gaat gebeuren in de toekomst.
Maar dat is dus het probleem - TS wil en niet de boot missen en niet teruggaan in levensstandaard, maar zijn financiële situatie laat het niet toe om beiden in 1x te doen. En denken dat je de boot mist met zoiets als woningen is gevaarlijk, want wat doet TS als hij straks iets koopt, en het komt onder water te staan?

Sommige mensen zijn nu eenmaal beter af met huren, daar worden ze gewoon gelukkiger van.
pi_210549770
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:52 schreef Scorpie het volgende:
Sommige mensen zijn nu eenmaal beter af met huren, daar worden ze gewoon gelukkiger van.
Zeker met je eens. Gezien de veranderingen voor TS op stapel staan goed over nadenken ja.
pi_210549787
Als ik TS zou zijn, zou ik proberen te kopen voor 1350¤ netto per maand (dat is +/- 400k?) en de boodschappen terugdringen naar max 500-600 per maand. Dan ziet je totaalplaatje (ook inclusief je kinderopvang) er ineens een stuk beter uit.
pi_210549815
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:47 schreef ES_FOK het volgende:
Dan ga je buiten de randstad zoeken, keuze
Ja, 2 nieuwe banen zoeken, sociale kring achterlaten en naar de andere kant van Nederland verhuizen klinkt idd als een beter plan 8)7
pi_210549841
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:59 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, 2 nieuwe banen zoeken, sociale kring achterlaten en naar de andere kant van Nederland verhuizen klinkt idd als een beter plan 8)7
Het is voor heel veel mensen de realiteit (aan het worden) in de Randstad.
pi_210549844
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Als ik TS zou zijn, zou ik proberen te kopen voor 1350¤ netto per maand (dat is +/- 400k?) en de boodschappen terugdringen naar max 500-600 per maand. Dan ziet je totaalplaatje (ook inclusief je kinderopvang) er ineens een stuk beter uit.
Ik begrijp je punt, bent het er ook zeker mee eens.
Echter betekent dat niet een beetje terug in woongenot, maar een enorme stap in vergelijking met hoe we nu wonen (die boodschappen zie ik prima lukken).
Dus dan denk ik eerder: huren is voor ons (nu) prima, als 400k het enige alternatief is :)
pi_210549850
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:59 schreef Piles het volgende:

[..]
Klinkt beter dan jezelf in te hoge schulden steken.
Niet alles buiten de randstad is meteen andere kant van Nederland. 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')