abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:17:21 #31
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210508165
Schrik wel dat je van een netto inkomen van 6k toch nog krapt uit kan komen.

Anyway, huisje van 3 ton met dito financieringslasten zou te prefereren zijn.
Anderzijds: zoals geopperd zijn de kinderopvangkosten niet voor eeuwig, en wellicht in 2027 gratis. Als jullie jonge HBO/WO starters zijn is de kans groot dat jullie inderdaad meer gaan verdienen (moet je niet minder werken). Ik neig al met al naar een kleine ja.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 13:18:33 #32
382129 crew  Donna
pi_210508181
Wat valt er onder babyspullen? 200 is behoorlijk namelijk. En onder verzekeringen en belastingen.

Ik zou dat eerst eens allemaal specificeren.
En hebben jullie geen telefoon en tv/internet of streamingsdiensten?
En de kapper?
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:18:40 #33
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210508182
Haha, randstedelijk bovenmodaal begint het ook lastiger te krijgen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_210508184
In de loop der jaren wel geleerd dat het met nog VEEL minder kan.
Ja koophuis auto en drie kinderen grootgebracht.
  zaterdag 2 september 2023 @ 13:19:03 #35
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_210508185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Wat mij (maar goed, wie ben ik) wederom verbaast: bij 6000 netto en relatief (t.o.v. koop) lage woonlasten, bij iemand van halverwege de 30 moet er toch een kapitaal zijn opgebouwd? Stel 10 jaar lang 1500/maand overhouden, plus rendement heb je toch 2 ton vermogen??
Dat inderdaad. En dat scheelt nogal voor het plaatje, als dit vermogen er is heeft TS een aardige buffer maar als die er niet is mist die 1500 blijkbaar ook in de rekensom.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_210508219
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:

Eens, er is gelukkig wel een flinke pot spaargeld, waarvan een deel dus zal verdwijnen in het huis. Maar nog niet echt beeld hoeveel en wat er dan overblijft.

Dat zou dus het verschil kunnen maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210508328
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:55 schreef paardendokter het volgende:
Ik mis:
- de opstalverzekering voor je eigen huis
- onroerend goed belasting is voor de eigen woning doorgaans beduidend hoger dan bij een huurhuis
Ik mis nog wel meer...
Als ik kijk naar het bedrag aan verzekeringen dan vermoed ik dat daar ook een autoverzekering tussen zit. In dat geval mis ik ook nog de houderschapsbelasting, brandstofkosten, reservering voor reparatie, onderhoud, bandenvervanging en afschrijving. Dan blijft er van die resterende ¤ 500,- ook niks meer over.
pi_210508356
Werk eerst maar een beetje aan die loonstrookjes.
pi_210508369
pak als eerste huis er eentje rond de 3 ton

hypotheekverstrekkers willen je straks maar wat graag in het dure segment proppen met wat eigen geld, overwaarde en extra hypotheek
  Official ESF Kreviewer zaterdag 2 september 2023 @ 13:43:53 #40
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_210508377
5 ton lenen met een rente van 5% is gewoon niet heel handig met dat inkomen. Wij zitten redelijk vergelijkbaar maar hebben 1.6% 20 jaar vast. Dat is bijna de helft aan hypotheek.
pi_210508687
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef Kreator het volgende:
5 ton lenen met een rente van 5% is gewoon niet heel handig met dat inkomen. Wij zitten redelijk vergelijkbaar maar hebben 1.6% 20 jaar vast. Dat is bijna de helft aan hypotheek.
Eens.
TS geeft aan dat ze het gevoel hebben "de boot" gemist te hebben. In zekere zin klopt dat, want de rente was een paar jaar geleden natuurlijk significant lager. Dat had een goed moment geweest om de stap te zetten, mits je er dan tussen gekomen was. Door de lage rente was de concurrentie natuurlijk wel veel hoger bij het kopen van een huis.

Ik zou als ik TS was nog even een paar jaar blijven zitten en dan zorgen dat je een goed bedrag aan eigen vermogen opbouwt. Geduldig blijven totdat de rente weer wat gaat zakken. Voordeel is dat je met het extra eigen geld dan ook nog een gunstigere ltv hebt.

Kortom: niet per se op de eerstvolgende boot willen stappen. Laat er een paar voorbij varen en pak een paar boten later.
pi_210508792
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Wat mij (maar goed, wie ben ik) wederom verbaast: bij 6000 netto en relatief (t.o.v. koop) lage woonlasten, bij iemand van halverwege de 30 moet er toch een kapitaal zijn opgebouwd? Stel 10 jaar lang 1500/maand overhouden, plus rendement heb je toch 2 ton vermogen??
Dan ga je er vanuit dat we al 10 jaar lang 1500 p/maand overhouden. Als ik 2 ton zou hebben, zou ik dit topic niet openen ;)
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:18 schreef Donna het volgende:
Wat valt er onder babyspullen? 200 is behoorlijk namelijk. En onder verzekeringen en belastingen.

Ik zou dat eerst eens allemaal specificeren.
En hebben jullie geen telefoon en tv/internet of streamingsdiensten?
En de kapper?
Babyspullen is vanalles, maar lastig budgetteren, want hij is er net :P
Alle andere kosten die je noemt zitten in oa NUTS. Is allemaal gespecificeerd, maar opgeteld voor het overzicht :)
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:42 schreef aTypisch het volgende:
pak als eerste huis er eentje rond de 3 ton
Ja leuk, die bestaan niet in de Randstad.
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef Kreator het volgende:
Wij zitten redelijk vergelijkbaar maar hebben 1.6% 20 jaar vast. Dat is bijna de helft aan hypotheek.
Bedankt, dit soort opmerkingen (ook van vrienden en collega's) versterken lekker dat gevoel van de boot gemist hebben...
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:13 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Eens.
TS geeft aan dat ze het gevoel hebben "de boot" gemist te hebben. In zekere zin klopt dat, want de rente was een paar jaar geleden natuurlijk significant lager. Dat had een goed moment geweest om de stap te zetten, mits je er dan tussen gekomen was. Door de lage rente was de concurrentie natuurlijk wel veel hoger bij het kopen van een huis.

Ik zou als ik TS was nog even een paar jaar blijven zitten en dan zorgen dat je een goed bedrag aan eigen vermogen opbouwt. Geduldig blijven totdat de rente weer wat gaat zakken. Voordeel is dat je met het extra eigen geld dan ook nog een gunstigere ltv hebt.

Kortom: niet per se op de eerstvolgende boot willen stappen. Laat er een paar voorbij varen en pak een paar boten later.
Ik denk dat deze raak is. 2 jaar geleden hebben we ook een poging gedaan, maar toen er 5 ton werd geboden op woningen van 4 ton, zonder voorbehoud van financiering zijn we heel snel afgehaakt. Die tijd was alleen leuk als je flink vermogen of flinke overwaarde had. En beide hadden we toen niet.

Ik neig nu naar lekker doorsparen komende tijd (want dat gaat best lekker nu). En dan hopen dat bij een volgende poging de prijzen niet sterker gestegen zijn en/of de rente niet gestegen is naar 8%... Want dan hebben we (weer) spijt dat we niet ingestapt zijn -O-
pi_210508823
Samengevat zie ik een aantal opties:

1. Blijven zitten, doorsparen en genieten van ons mooie huurhuis en levensstandaard

2. Zwaar bezuinigen, hoofd in een strop steken en op de top een hypotheek nemen om maar een vergelijkbaar huis te kunnen kopen.

3. Genoegen nemen met een veel minder huis, op een mindere locatie en vanaf daar verder. En hopen dat de prijzen lekker doorstijgen.

Ik denk dat het optie 1 wordt. Maar wellicht komen we nog tot nieuwe inzichten :)
pi_210508883
Zat in zelfde soort situatie, toch maar gekocht. Huren is ook maar weggegooid geld kan je beter in iets voor jezelf stoppen dat geld. Is gewoon n betere investering. Ok heb dan wel nog geluk met rente en er komt iets meer binnen, maar het is goed te doen ook met jullie salarissen. En terug kijken naar wat je hebt gemist heb je niets aan, en wat je zegt , straks misschien 8%?!? Als het kan zeg ik doen!
pi_210508925
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:36 schreef Piles het volgende:

1. Blijven zitten, doorsparen en genieten van ons mooie huurhuis en levensstandaard

2. Zwaar bezuinigen, hoofd in een strop steken en op de top een hypotheek nemen om maar een vergelijkbaar huis te kunnen kopen.

3. Genoegen nemen met een veel minder huis, op een mindere locatie en vanaf daar verder. En hopen dat de prijzen lekker doorstijgen.

Ik denk dat het optie 1 wordt. Maar wellicht komen we nog tot nieuwe inzichten :)
Optie 1.
pi_210508989
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
Bedankt, dit soort opmerkingen (ook van vrienden en collega's) versterken lekker dat gevoel van de boot gemist hebben...
Dat gevoel neem je niet weg door nu te kopen met 500k tegen 5%. Dan krijg je dezelfde opmerkingen dat zij tegen net geen 2% zitten alsnog, maar vervolgens zit jij elke maand tegen die hoge maandlast aan te hikken. Dan zit je uiteindelijk ook op de boot, maar dan op het onderdek in plaats van het bovendek.
  zaterdag 2 september 2023 @ 14:58:59 #47
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210509002
quote:

[..]
Laat je daar niet zo door opjagen. Ik ben 9 jaar geleden verhuisd naar één van de duurste landen ter wereld. Zonder vermogen. Sterker nog, ik had alleen een studieschuld op m'n naam. Ook jaren om me heen gehoord dat collega's en vrienden tegen 1% rente een groot huis hadden gekocht (al dan niet met hulp van hun ouders). Als ik het zo bekijk heb ik ook op meerdere vlakken de boot gemist, rente is nu hoger en ik heb geen hulp van ouders. Maar nu na 9 jaar wat gekocht. Dat is dan misschien niet een moderne 'villa' zoals leeftijdsgenoten hebben waarvan ouders tonnen bij hebben gelegd, of die hier al 20 jaar hebben kunnen sparen. Maar ik ben er tevreden mee, en daar gaat het om.
Heb ook twee vrienden die bewust blijven huren in de stad, omdat ze op dezelfde locatie een koopwoning niet kunnen betalen, en die zijn daar gelukkig mee. Die zal het verder een worst wezen dat anderen het allemaal over kopen in dorpen buiten de stad hebben, daar willen ze toch niet wonen.

Anderen hebben misschien wat meer geluk gehad met huizen kopen. Maar that's life. Als jullie hier leuk wonen, dan is er toch niks mis mee om nog een tijd te blijven en later verder te zoeken?
pi_210509007
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:55 schreef paardendokter het volgende:
Ik mis:
- de opstalverzekering voor je eigen huis
- onroerend goed belasting is voor de eigen woning doorgaans beduidend hoger dan bij een huurhuis
Verzekeringen staat er toch tussen, fors bedrag nog ook
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 15:00:37 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210509016
quote:

Dat komt omdat je dié boot ook gemist hebt. Dat is een onprettige waarheid, maar het is wel de waarheid. Het heeft geen zin om dat te verbloemen. Het mooie van die boot is dat die elke zoveel jaar (koffiedik kijken) weer terug komt.

Dat gevoel ruil je alleen maar om voor een ander, wellicht nog vervelender gevoel, als je nu doorzet wat je in eerste instantie in dit topic van plan was.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210509053
Mijn ervaring met intussen mijn 2e koopwoning, kijk niet alleen naar het plaatje nu maar ook over een paar jaar, al is dat natuurlijk moelijk inschatten omdat niemand een glazen bol heeft.
Met een koophuis is het niet meer zo dat je huur jaarlijks omhoog gaat; afhankelijk van hoe lang je rentevaste periode is wordt je bruto hypotheekbedrag de komende paar jaar niet hoger (netto wordt wel iets hoger vanwege aflossen). Als je salaris mee gaat met de inflatie, of zelfs meer verhoogd wordt dan de inflatie, ga je ieder jaar iets meer overhouden.

Zelf had ik allebei de keren na aankoop van de woning dat er per maand niet echt veel overbleef om van te sparen (en had ik zelfs geen apart potje voor onderhoud, dat zat bij het spaarbedrag, al zat hier niet mijn kleding bij), maar 3 - 4 jaar later was dat al heel anders. Dan heb je een situatie waarin je een paar jaar niet zo heel veel overhoudt of misschien flink moet bezuinigen, waarna je na een aantal jaar weer ruimer zit, helemaal als dan ook de kosten van kinderopvang minder worden of zelfs helemaal wegvallen. .
Je loopt dan natuurlijk wel het risico dat na je rentevaste periode de rente hoger kan zijn nu en het niet meer uitkomt. Maar de rente kan dan ook lager zijn, wat dan weer zorgt voor lagere kosten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 02-09-2023 15:12:47 ]
pi_210509115
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:36 schreef Piles het volgende:

Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210509120
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:
Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.
Verstandige vrouw!
pi_210509137
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingen :D
Alleen de boodschappen nog ff afbouwen, want we leven nu wat makkelijker op kant-en-klaar en afhaal :+
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 15:31:05 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210509196
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:21 schreef Piles het volgende:

[..]
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingen :D
Alleen de boodschappen nog ff afbouwen, want we leven nu wat makkelijker op kant-en-klaar en afhaal :+
Ja, maar dat kan dus in de nieuwe (theoretische) situatie niet (echt) meer. Ik zou vooral rustig blijven nu, want dit schip is weg gevaren zonder jou, maar er komen meer schepen. Eerst onderzoek doen, nu met een baby is het hoe dan ook allemaal nóg lastiger, en eerst inderdaad eens onderzoeken wat Vanyel zegt.

En dan écht onderzoeken, niet het nu even een maandje extreem rustig aan doen en dan zeggen 'zie je wel, het gaat', want dat is jezelf voor de gek houden. Accepteer dat dit schip weg gevaren is, en wacht rustig op het volgende schip.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210509266
Ik zou ook eerst een half jaar, of nog beter, een jaar leven alsof je de kosten hebt die je voor ogen hebt. Wat er nu overblijft lekker sparen.

En als het goed gaat, over een jaar instappen en dan wat extra spaargeld hebben voor leuke inrichting, of toch die nieuwe keuken in je nieuwe huis.
And the druids turn to stone...
  zaterdag 2 september 2023 @ 15:45:06 #56
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210509296
Als dat huis je droomhuis is zou ik het kopen. Anders niet.

Een huis kopen omwille dat je iets gemist zou hebben is een slechte reden. Een huis kopen omwille dat je wilt showen is een slechte reden.

In de berekening gaat 1/3 van je inkomen naar je woonlasten. Armoedeval potentieel. Dat risico zou ik alleen over hebben voor mijn droomhuis.

Dan erbij zou ik persoonlijk gewoon voor een lagere koopsom gaan dus een andere woning. Want als je nu blijft zitten ben je weer 5 jaar verder (zo gaat dat in de praktijk) en weer 80k naar de huurbaas gegooid. Ik snap niet wat er mis is met een tussenstap, het kan je leverage geven voor de toekomst. Alles wordt uiteindelijk je thuis en je hebt nu eenmaal te leven naar wat er binnen komt.

succes met de keuze!
pi_210509431
Volgens mij kan dat allemaal wel een stuk goedkoper en ziet het hele plaatje er dan al wat anders uit:

EWF 200,00
Verzekeringen 525,00
NUTS, heffingen en belastingen 455,00

Ook de rente is zo'n 10% goedkoper (4.5% bij 10 jaar rente vast en LTV van 100%). Je hebt ook nog een flink spaarpotje, dus als jullie geen maximale hypotheek nemen verandert het maandelijkse bedrag voor de woning ook al flink. Als je met zo'n maandelijks inkomen het gevoel hebt krap te leven denk ik dat het vooral ligt aan de uitgaven/verwachtingspatroon en een koopwoning moet zeker kunnen.
pi_210509449
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 16:00 schreef Anton91 het volgende:
Volgens mij kan dat allemaal wel een stuk goedkoper en ziet het hele plaatje er dan al wat anders uit:

EWF 200,00
Verzekeringen 525,00
NUTS, heffingen en belastingen 455,00

Ook de rente is zo'n 10% goedkoper (4.5% bij 10 jaar rente vast en LTV van 100%). Je hebt ook nog een flink spaarpotje, dus als jullie geen maximale hypotheek nemen verandert het maandelijkse bedrag voor de woning ook al flink. Als je met zo'n maandelijks inkomen het gevoel hebt krap te leven denk ik dat het vooral ligt aan de uitgaven/verwachtingspatroon en een koopwoning moet zeker kunnen.
LTV ratio’s en rente opslagen gaan vaak per 10%. Dus tenzij TS 50k of meer heeft liggen gaat dat niet zo heel veel uitmaken.
pi_210509476
In jullie situatie zou ik het niet gek vinden om eerst een tijdje aan te kijken hoe jullie uitkomen met de forse nieuwe kostenpost aan kinderopvang. En daarna ook gaan rekenen hoe het uitkomt met kinderopvangtoeslag en hypotheekrenteaftrek en jullie inkomens incl. vakantiegeld enz.

Ondertussen gewoon lekker blijven sparen, huizen blijven kijken en af en toe ook waar ze voor verkocht zijn. In de huidige situatie is er ook met de post kinderopvang genoeg ruimte voor sparen, dus dat komt vanzelf.
pi_210509612
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]
LTV ratio’s en rente opslagen gaan vaak per 10%. Dus tenzij TS 50k of meer heeft liggen gaat dat niet zo heel veel uitmaken.
Ik bedoelde meer wat betreft de maandelijkse aflossing. Als je 25k spaargeld hebt scheelt dat maandelijks al zo'n 100 euro aan hypotheek. Als TS 10% heeft is dat natuurlijk nog meer + daarbovenop wat jij zegt qua LTV en renteopslag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')