Dat inderdaad. En dat scheelt nogal voor het plaatje, als dit vermogen er is heeft TS een aardige buffer maar als die er niet is mist die 1500 blijkbaar ook in de rekensom.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Wat mij (maar goed, wie ben ik) wederom verbaast: bij 6000 netto en relatief (t.o.v. koop) lage woonlasten, bij iemand van halverwege de 30 moet er toch een kapitaal zijn opgebouwd? Stel 10 jaar lang 1500/maand overhouden, plus rendement heb je toch 2 ton vermogen??
Dat zou dus het verschil kunnen maken.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:
Eens, er is gelukkig wel een flinke pot spaargeld, waarvan een deel dus zal verdwijnen in het huis. Maar nog niet echt beeld hoeveel en wat er dan overblijft.
Ik mis nog wel meer...quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:55 schreef paardendokter het volgende:
Ik mis:
- de opstalverzekering voor je eigen huis
- onroerend goed belasting is voor de eigen woning doorgaans beduidend hoger dan bij een huurhuis
Eens.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef Kreator het volgende:
5 ton lenen met een rente van 5% is gewoon niet heel handig met dat inkomen. Wij zitten redelijk vergelijkbaar maar hebben 1.6% 20 jaar vast. Dat is bijna de helft aan hypotheek.
Dan ga je er vanuit dat we al 10 jaar lang 1500 p/maand overhouden. Als ik 2 ton zou hebben, zou ik dit topic niet openenquote:Op zaterdag 2 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Wat mij (maar goed, wie ben ik) wederom verbaast: bij 6000 netto en relatief (t.o.v. koop) lage woonlasten, bij iemand van halverwege de 30 moet er toch een kapitaal zijn opgebouwd? Stel 10 jaar lang 1500/maand overhouden, plus rendement heb je toch 2 ton vermogen??
Babyspullen is vanalles, maar lastig budgetteren, want hij is er netquote:Op zaterdag 2 september 2023 13:18 schreef Donna het volgende:
Wat valt er onder babyspullen? 200 is behoorlijk namelijk. En onder verzekeringen en belastingen.
Ik zou dat eerst eens allemaal specificeren.
En hebben jullie geen telefoon en tv/internet of streamingsdiensten?
En de kapper?
Ja leuk, die bestaan niet in de Randstad.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:42 schreef aTypisch het volgende:
pak als eerste huis er eentje rond de 3 ton
Bedankt, dit soort opmerkingen (ook van vrienden en collega's) versterken lekker dat gevoel van de boot gemist hebben...quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:43 schreef Kreator het volgende:
Wij zitten redelijk vergelijkbaar maar hebben 1.6% 20 jaar vast. Dat is bijna de helft aan hypotheek.
Ik denk dat deze raak is. 2 jaar geleden hebben we ook een poging gedaan, maar toen er 5 ton werd geboden op woningen van 4 ton, zonder voorbehoud van financiering zijn we heel snel afgehaakt. Die tijd was alleen leuk als je flink vermogen of flinke overwaarde had. En beide hadden we toen niet.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:13 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Eens.
TS geeft aan dat ze het gevoel hebben "de boot" gemist te hebben. In zekere zin klopt dat, want de rente was een paar jaar geleden natuurlijk significant lager. Dat had een goed moment geweest om de stap te zetten, mits je er dan tussen gekomen was. Door de lage rente was de concurrentie natuurlijk wel veel hoger bij het kopen van een huis.
Ik zou als ik TS was nog even een paar jaar blijven zitten en dan zorgen dat je een goed bedrag aan eigen vermogen opbouwt. Geduldig blijven totdat de rente weer wat gaat zakken. Voordeel is dat je met het extra eigen geld dan ook nog een gunstigere ltv hebt.
Kortom: niet per se op de eerstvolgende boot willen stappen. Laat er een paar voorbij varen en pak een paar boten later.
Optie 1.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:36 schreef Piles het volgende:
Samengevat zie ik een aantal opties:
1. Blijven zitten, doorsparen en genieten van ons mooie huurhuis en levensstandaard
2. Zwaar bezuinigen, hoofd in een strop steken en op de top een hypotheek nemen om maar een vergelijkbaar huis te kunnen kopen.
3. Genoegen nemen met een veel minder huis, op een mindere locatie en vanaf daar verder. En hopen dat de prijzen lekker doorstijgen.
Ik denk dat het optie 1 wordt. Maar wellicht komen we nog tot nieuwe inzichten
Dat gevoel neem je niet weg door nu te kopen met 500k tegen 5%. Dan krijg je dezelfde opmerkingen dat zij tegen net geen 2% zitten alsnog, maar vervolgens zit jij elke maand tegen die hoge maandlast aan te hikken. Dan zit je uiteindelijk ook op de boot, maar dan op het onderdek in plaats van het bovendek.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
Bedankt, dit soort opmerkingen (ook van vrienden en collega's) versterken lekker dat gevoel van de boot gemist hebben...
Laat je daar niet zo door opjagen. Ik ben 9 jaar geleden verhuisd naar één van de duurste landen ter wereld. Zonder vermogen. Sterker nog, ik had alleen een studieschuld op m'n naam. Ook jaren om me heen gehoord dat collega's en vrienden tegen 1% rente een groot huis hadden gekocht (al dan niet met hulp van hun ouders). Als ik het zo bekijk heb ik ook op meerdere vlakken de boot gemist, rente is nu hoger en ik heb geen hulp van ouders. Maar nu na 9 jaar wat gekocht. Dat is dan misschien niet een moderne 'villa' zoals leeftijdsgenoten hebben waarvan ouders tonnen bij hebben gelegd, of die hier al 20 jaar hebben kunnen sparen. Maar ik ben er tevreden mee, en daar gaat het om.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
[..]
Bedankt, dit soort opmerkingen (ook van vrienden en collega's) versterken lekker dat gevoel van de boot gemist hebben...
Verzekeringen staat er toch tussen, fors bedrag nog ookquote:Op zaterdag 2 september 2023 11:55 schreef paardendokter het volgende:
Ik mis:
- de opstalverzekering voor je eigen huis
- onroerend goed belasting is voor de eigen woning doorgaans beduidend hoger dan bij een huurhuis
Dat komt omdat je dié boot ook gemist hebt. Dat is een onprettige waarheid, maar het is wel de waarheid. Het heeft geen zin om dat te verbloemen. Het mooie van die boot is dat die elke zoveel jaar (koffiedik kijken) weer terug komt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:36 schreef Piles het volgende:
Samengevat zie ik een aantal opties:
1. Blijven zitten, doorsparen en genieten van ons mooie huurhuis en levensstandaard
Verstandige vrouw!quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:
Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingenquote:Op zaterdag 2 september 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.
Ja, maar dat kan dus in de nieuwe (theoretische) situatie niet (echt) meer. Ik zou vooral rustig blijven nu, want dit schip is weg gevaren zonder jou, maar er komen meer schepen. Eerst onderzoek doen, nu met een baby is het hoe dan ook allemaal nóg lastiger, en eerst inderdaad eens onderzoeken wat Vanyel zegt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:21 schreef Piles het volgende:
[..]
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingen![]()
Alleen de boodschappen nog ff afbouwen, want we leven nu wat makkelijker op kant-en-klaar en afhaal
LTV ratio’s en rente opslagen gaan vaak per 10%. Dus tenzij TS 50k of meer heeft liggen gaat dat niet zo heel veel uitmaken.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:00 schreef Anton91 het volgende:
Volgens mij kan dat allemaal wel een stuk goedkoper en ziet het hele plaatje er dan al wat anders uit:
EWF 200,00
Verzekeringen 525,00
NUTS, heffingen en belastingen 455,00
Ook de rente is zo'n 10% goedkoper (4.5% bij 10 jaar rente vast en LTV van 100%). Je hebt ook nog een flink spaarpotje, dus als jullie geen maximale hypotheek nemen verandert het maandelijkse bedrag voor de woning ook al flink. Als je met zo'n maandelijks inkomen het gevoel hebt krap te leven denk ik dat het vooral ligt aan de uitgaven/verwachtingspatroon en een koopwoning moet zeker kunnen.
Ik bedoelde meer wat betreft de maandelijkse aflossing. Als je 25k spaargeld hebt scheelt dat maandelijks al zo'n 100 euro aan hypotheek. Als TS 10% heeft is dat natuurlijk nog meer + daarbovenop wat jij zegt qua LTV en renteopslag.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
LTV ratio’s en rente opslagen gaan vaak per 10%. Dus tenzij TS 50k of meer heeft liggen gaat dat niet zo heel veel uitmaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |