Bron.quote:De belangrijkste politieke vraag van het land is eindelijk beantwoord: Pieter Omtzigt richt een eigen partij op en doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november. Onder de naam Nieuw Sociaal Contract staat hij met zijn partij op het stembiljet.
Een kandidatenlijst is er nog niet, een inhoudelijk programma wel. Het is tekenend voor Omtzigt, die pleit voor een inhoudelijke verkiezingscampagne. Waarbij het in de discussies wat hem betreft gaat over de vraag hoe grote problemen in het land moeten worden opgelost. Zodat bij de formatie duidelijk is waar alle partijen voor staan.
In een exclusief interview met Tubantia maakt hij zijn plannen bekend. Op zijn verzoek in Enschede, de stad waar hij woont. „Hier voel ik me thuis, dus vanaf hier wil ik mij kandidaat stellen.”
Sinds de val van het kabinet was het de meest gestelde vraag aan talkshowtafels en in kranten, wat gaat Pieter Omtzigt doen? Het antwoord op die vraag had hij zelf op dat moment nog niet paraat. Nu is de kogel door de kerk. Zaterdagochtend richtte hij bij de notaris officieel zijn partij Nieuw Sociaal Contract op.
‘46 zetels? Onverantwoord’
Hij gaat de sprong wagen. Maar het liefst in wat hij noemt „een vorm van verantwoorde groei.” In peilingen wordt voorspeld dat Omtzigt maar liefst 46 zetels zou kunnen halen bij deelname aan de verkiezingen. Een onverantwoord hoog aantal, denkt hij, verwijzend naar ervaringen uit het verleden met LPF en Forum voor Democratie. Of en hoe hij zelf in de hand kan houden om het aantal zetels behapbaar te houden, onderzoekt hij de komende weken.
Voor zichzelf ziet Omtzigt een rol als fractievoorzitter. Hij heeft geen ambitie premier te worden, mocht zijn partij de grootste worden. De Enschedeër voelt zich thuis in de Tweede Kamer, waar hij al bijna twintig jaar in zit.
Volgens Kim Putters, aftredend directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, kan die kloof overbrugd worden met een nieuw sociaal contract.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Nieuw Sociaal Contract? Ik waardeer die man heel erg en ik gun hem het allerbeste maar de naam van zijn partij is nou niet heel erg pakkend.
De hele figuur Pechtold is een zwaktebod.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:15 schreef thedeedster het volgende:
Afwachten. Maar ik overweeg serieus om op hem te stemmen.
En dat gejank van Pechthold en Kamp is gewoon een zwaktebod.
g ajij ook mee doen danquote:
Dit.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:15 schreef thedeedster het volgende:
Ook minder leuk voor de belangenpartij van de zeer vervuilende agrarische industrie BBB die van Nederland graag een nog grotere mestvaalt wil maken. Ik hoop dat hier veel stemmen vandaan getrokken worden.quote:
Sowieso popcorn voor deze hele verkiezingsstrijd. Moedig dat hij het doet. Caroline en Frans maken zich druk nu, dat is zekerquote:Op zondag 20 augustus 2023 22:40 schreef luxerobots het volgende:
Ik heb alvast de popcorn bij de hand om te zien hoe Omtzigt een club mensen gaat leiden.
Dit inderdaad. Alle tijden hoorde je ze niet maar wel kritiek op Omzigt leveren omdat hij de fouten van het kabinet bloot legde.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:15 schreef thedeedster het volgende:
Mensen die overwegen om op Omtzigt te stemmen, zullen niet snel op Timmermans stemmen. Wat dat betreft moet vooral Caroline zich zorgen maken, en heeft Timmermans gewoon voordeel van meer verdeeldheid op rechts.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:44 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Sowieso popcorn voor deze hele verkiezingsstrijd. Moedig dat hij het doet. Caroline en Frans maken zich druk nu, dat is zeker
Ze hebben zelf midden in de macht gezeten. Nou, dat was niet echt indrukwekkend.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:46 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Alle tijden hoorde je ze niet maar wel kritiek op Omzigt leveren omdat hij de fouten van het kabinet bloot legde.
Dat weet ik zo net nog niet. Omtzigt haalt echt overal stemmen vandaan.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mensen die overwegen om op Omtzigt te stemmen, zullen niet snel op Timmermans stemmen. Wat dat betreft moet vooral Caroline zich zorgen maken, en heeft Timmermans gewoon voordeel van meer verdeeldheid op rechts.
Denk niet dat hij veel stemmers weggaat trekken bij PvdA/Gl hoor.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:44 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Sowieso popcorn voor deze hele verkiezingsstrijd. Moedig dat hij het doet. Caroline en Frans maken zich druk nu, dat is zeker
Grote kans juist op een VVD/BBB/Omtzigt kabinet zou ik zeggenquote:Op zondag 20 augustus 2023 22:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mensen die overwegen om op Omtzigt te stemmen, zullen niet snel op Timmermans stemmen. Wat dat betreft moet vooral Caroline zich zorgen maken, en heeft Timmermans gewoon voordeel van meer verdeeldheid op rechts.
Nou hij kan wel bijvoorbeeld bepaalde SP kiezers niet naar PvdA/Gl laten gaan vermoed ik.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk niet dat hij veel stemmers weggaat trekken bij PvdA/Gl hoor.
Ik zou ook op hem willen stemmen maar omdat hij zelf ook aangeeft gestaag te willen groeien zal ik dat hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan doen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:15 schreef thedeedster het volgende:
zelf zou hij met 20 zetels al heel tevreden zijnquote:Op zondag 20 augustus 2023 22:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou hij kan wel bijvoorbeeld bepaalde SP kiezers niet naar PvdA/Gl laten gaan vermoed ik.
quote:Bestuurscultuur en bestaanszekerheid
Omtzigt gaat zich met Nieuw Sociaal Contract vooral richten op een verbetering van de bestuurscultuur. Om dat te bewerkstelligen wil hij onder meer een Constitutioneel Hof oprichten en een nieuw kiesstelsel invoeren. Een ander speerpunt van zijn partijprogramma wordt de bestaanszekerheid verbeteren. „Volgens het Rode Kruis leven er 400.000 mensen in Nederland in voedselarmoede”, aldus de politicus. „Dat was tien jaar geleden echt nog niet zo.” Hij wil dat de partij een beweging wordt die in de samenleving actief is, ook op lokaal niveau.
De tijd voor Omtzigt om de verkiezingen met zijn nieuwe partij voor te bereiden is buitengewoon kort. In Tubantia zegt hij nog geen kandidatenlijst te hebben, maar wel al honderden aanmeldingen te hebben gehad en al met mensen in gesprek te zijn. Voor het opstellen van een kandidatenlijst heeft Omtzigt nog tot 9 oktober de tijd. In het kernteam dat hem helpt zitten een aantal prominente ex-CDA’ers, onder wie Hein Pieper, die partijvoorzitter van Nieuw Sociaal Contract wordt, en oud-CDA-gedeputeerde Eddy van Hijum, die het verkiezingsprogramma gaat schrijven.
Lees ook:Zo stemde Pieter Omtzigt
Omtzigt lijkt met een lange kandidatenlijst te moeten komen omdat sommige peilingen suggereren dat hij wel meer dan veertig zetels kan halen.
Zelf noemt hij dit in Tubantia niet verantwoord. „Ik moet zeggen dat dit verwachtingspatroon het er niet makkelijker op heeft gemaakt om de knoop door te hakken en te besluiten een eigen partij op te richten”, zegt Omtzigt
Dus nee, we willen niet naar in een keer de 46 zetels, maar een partij beginnen met verantwoorde groei.”
quote:PVV en FvD geen waarschijnlijke coalitiepartners'
Omtzigt noemt de PVV en Forum voor Democratie als partijen met wie hij coalitiesamenwerking ,,niet ziet gebeuren".
Hij kwam in 2003 in de Tweede Kamer voor het CDA.
De 49-jarige politicus vergaarde vooral landelijke bekendheid vanwege zijn inzet tijdens de Toeslagenaffaire, iets waar hij zich jarenlang in vastbijt met SP-collega Renske Leijten en DENK-lijsttrekker Farid Azarkan.
Ja maar daar kun je geen campagne op voeren.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zelf zou hij met 20 zetels al heel tevreden zijn
[..]
CDA gaat het niet halen , D66 ook niet , PVV ook nietquote:Op zondag 20 augustus 2023 22:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar daar kun je geen campagne op voeren.
Wat is er mis met conservatisme?quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:44 schreef thabit het volgende:
Hij heeft z'n controlerende rol als parlementariër uitstekend vervuld, maar verder is het een labiele figuur met idiote conservatieve standpunten. Zal het dus waarschijnlijk zeer goed gaan doen bij de verkiezingen.
tot 9 oktoberquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:03 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Tot wanneer heeft hij de tijd om de kandidaatlijst in te leveren?
In de OP:quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:03 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Tot wanneer heeft hij de tijd om de kandidaatlijst in te leveren?
Dat denk ik ook. Hij positioneert zich centrum links, maar heeft op wconomisch vlak zowel rechtsige als linksige ideeën, is redelijk conservatief maar durft ook buiten de bubbel te denken en is rationeel kritisch en lijkt weinig corruptie/lobbygevoelig. Ik vind hem moeilijk te vangen in een bepaald kader omdat hij een soort van oer-politicus is, iets wat nogal zeldzaam is. Misschien ben ik wat teveel gekleurd (mijn stem heeft ie, heb al eens eerder specifiek op hem gestemd vlak voorsat ie gewipt werd uit het CDA), maar zijn laatste boek en vele lezingen geven mij een sprankje hoop. Daarna zien we wel weer.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog niet. Omtzigt haalt echt overal stemmen vandaan.
juistquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:07 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Hij positioneert zich centrum links, maar heeft op wconomisch vlak zowel rechtsige als linksige ideeën, is redelijk conservatief maar durft ook buiten de bubbel te denken en is rationeel kritisch en lijkt weinig corruptie/lobbygevoelig.
Ik vind hem moeilijk te vangen in een bepaald kader omdat hij een soort van oer-politicus is, iets wat nogal zeldzaam is. Misschien ben ik wat teveel gekleurd (mijn stem heeft ie, heb al eens eerder specifiek op hem gestemd vlak voordat ie gewipt werd uit het CDA), maar zijn laatste boek en vele lezingen geven mij een sprankje hoop. Daarna zien we wel weer.
Conservatief en Progressief zijn beide geen doelen. En zo moeten ze dus ook niet gezien worden.quote:
Nou, ik stem vrijwel altijd PvdA, niet omdat ik dat zo'n ontzettend goede partij vind maar omdat ik de rest nog veel kutter vindquote:Op zondag 20 augustus 2023 22:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk niet dat hij veel stemmers weggaat trekken bij PvdA/Gl hoor.
Het parlement zit momenteel vol met partijen die trainwrecked zijn dus dan kan één meer er ook wel bij.quote:
quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:15 schreef thedeedster het volgende:
Ook mijn stem heeft 'iequote:Op zondag 20 augustus 2023 22:28 schreef Cupfighter het volgende:
Ik overweeg een stem op hem, ben benieuwd naar het programma
Nog geen idee wat hij voorstaat, maar hoppa daar gaan julliequote:Op zondag 20 augustus 2023 23:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Ook mijn stem heeft 'ie
Wat zeggen die dan? Staat niet in de OP.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:15 schreef thedeedster het volgende:
ook goedquote:
nee dat was ruttequote:Op zondag 20 augustus 2023 23:25 schreef Aberkullie het volgende:
Omtzigt is die hypocriet die voor de toeslagenaffaire het hardst liep te janken over het zonder pardon aanpakken van fraudeurs toch?
Moet je zelf weten.quote:
Dat is ook een reden waarom ik niet op hem zou stemmen, alhoewel ik het wel sympathiek vind dat hij op dit moment wel erg op de bres gesprongen heeft, hij had ook het niet kunnen doen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:25 schreef Aberkullie het volgende:
Omtzigt is die hypocriet die voor de toeslagenaffaire het hardst liep te janken over het zonder pardon aanpakken van fraudeurs toch?
Dat was Omtzigt.quote:
Het gaat niet alleen om het verkiezingsprogramma, maar ook om het karakter. Zeker omdat er vaak een groot verschil zit tussen wat er voor de verkiezingen wordt gexegd, en daarna gedaan. Omtzigt heeft in dat opzicht natuurlijk wel vertrouwen gewonnen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nog geen idee wat hij voorstaat, maar hoppa daar gaan jullie
Dat snap ik wel. Waar progressieven regelmatig denken dat verandering altijd beter is, denken conservatieven ook regelmatig onterecht dat verandering achteruitgang is. Het zijn lege termen als je het niet kritisch benaderd en als synoniemen gaat zien als “kamp goed” en “kamp slecht”, afhankelijk van in welk kamp je jezelf toeschrijft. Omzigt, samen met nog een klein aantal politici waarvan er alweer een aantal vertrokken zijn houden zich hier niet strict aan en benoemen vanuit kunde en ratio de gehele co text. Ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden, maar bij veel politici is het vooral getraindheid in retoriek en zich niet laten vangen of de ander aftroeven, in plaats van inhoudelijkheid. Ik hoop gewoon dat hij dit kan doorzetten en dat hij hier succesvol in wordt. Dan gaan politici misschien dit willen nadoen, in plaats van de manier van politiek bedrijven van de maat nemen en grof doen om de achterban te pleasen waar o.a. Pvv en later ook even fvd succesvol mee is geweest.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:11 schreef Hexagon het volgende:
Wat ik in ieder geval positief vind is dat hij voor Nederlanders die conservatiever zijn dan ik, een voor mij acceptabel alternatief geeft voor al die populistische verlossers die al 20 jaar de boel verzieken.
ik vind dat serieuze mensen eeen goede kans verdienenquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat was Omtzigt.
En het resultaat is bekend.
Ik vind het een prima naam juist, een nieuw sociaal contract is heel hard nodig.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Nieuw Sociaal Contract? Ik waardeer die man heel erg en ik gun hem het allerbeste maar de naam van zijn partij is nou niet heel erg pakkend.
Serieus?quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het verkiezingsprogramma, maar ook om het karakter. Zeker omdat er vaak een groot verschil zit tussen wat er voor de verkiezingen wordt gexegd, en daarna gedaan. Omtzigt heeft in dat opzicht natuurlijk wel vertrouwen gewonnen.
Nog eentje die geen idee heeft waar de partij voor staat en toch al om is.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:28 schreef Yasmin__x het volgende:
Prachtig!![]()
![]()
Wat een feest.
Dit wordt mijn partij!
![]()
nou dan stem jij weer op Groen Linksquote:
Sterk argument weerquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dan stem jij weer op Groen Links
Omtzigt-hater gespot.quote:
ja of op de CHUquote:
GL-kiezers zie ik niet op Omtzigt stemmen, maar PVDA'ers die niet voor de fusie met GL waren, zie ik nog wel op Omtzigt stemmen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou hij kan wel bijvoorbeeld bepaalde SP kiezers niet naar PvdA/Gl laten gaan vermoed ik.
Ga je nu alles benoemen?quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:32 schreef Aberkullie het volgende:
Omtzigt is toch die gozer die een nepgetuige had opgeroepen voor een praatje over MH17?
Omtzigt is tevens degene die er eigenhandig voor gezorgd heeft dat de Toeslagaffaire sowieso ontstond.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:32 schreef Aberkullie het volgende:
Omtzigt is toch die gozer die een nepgetuige had opgeroepen voor een praatje over MH17?
Als ie maar 25 zetels haalt dan zou dat al heel mooi zijn , genoeg voor een duidelijke stemquote:
Is daar iets mis mee?quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
GL-kiezers zie ik niet op Omtzigt stemmen, maar PVDA'ers die niet voor de fusie met GL waren, zie ik nog wel op Omtzigt stemmen.
Ja die had ik hierboven al gepostquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omtzigt is tevrns degene die er eigenhandig voor gezorgd heetft dat de Yoeslagaffaire sowieso ontstond.
Ze hebben geen idee.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik zie mensen hem helemaal ophemelen dus ik vraag me af of het over dezelfde Omtzigt gaat.
quote:
quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:36 schreef Claudia_x het volgende:
De laatste peiling van Maurice:
[ afbeelding ]
Zie je meteen waar de stemmen vandaan komen.
Owh, excuus. Tijd om te gaan slapen onderhand dan denk ikquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:35 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja die had ik hierboven al gepost
Peiling wel van voor de bekendmakingquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:36 schreef Claudia_x het volgende:
De laatste peiling van Maurice:
[ afbeelding ]
Zie je meteen waar de stemmen vandaan komen.
Geniet van je kater morgen!quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omtzigt is tevrns degene die er eigenhandig voor gezorgd heetft dat de Toeslagaffaire sowieso ontstond.
Wat voor verschil denk je dat een dag en een mededeling maken?quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:37 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Peiling wel van voor de bekendmaking
veelquote:Op zondag 20 augustus 2023 23:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat voor verschil denk je dat een dag en een mededeling maken?
https://www.telegraaf.nl/(...)-aan-de-verkiezingenquote:
Waffel houden. Ik weet precies wie Omtzigt is.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nog eentje die geen idee heeft waar de partij voor staat en toch al om is.
En die duidelijk ook Omtzigt nooit gevolgd heeft in de politiek..
Het was geen retorische vraag. Denk je dat mensen afknappen op het filmpje of er juist enthousiast van worden?quote:
Uhm, neequote:Op zondag 20 augustus 2023 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omtzigt is tevrns degene die er eigenhandig voor gezorgd heetft dat de Toeslagaffaire sowieso ontstond.
Mensen kunnen zich vergissen. Het gaat erom hoe je er daarna mee omgaat. Omtzigt heeft het goed gemaakt lijkt me.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:25 schreef Aberkullie het volgende:
Uhuh..quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:43 schreef Molo het volgende:
[..]
Uhm, nee
Hij was tegen de Bulgarenfraude. Dat is niet hetzelfde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |